هدایت شده از پاسخ سرای اصفهان
❓پرسش:
آیا قرآن تحریف شده است؟
✍پاسخ:
دلایل متعدد بر عدم تحریف قرآن بیان شده است از جمله:
1⃣ اهتمام و توجه به عدم تحریف قرآن کریم از زمان نزول تا زمان کنونی ادامه دارد لذا در زمان حیات پیامبر
✨کاتبان قرآن
✨ قاریان قرآن
✨ حافظان قرآن
تعداد حرکات، حروف و کلمات قرآن را حفظ می نمودند تا مجال تحریف قرآن ایجاد نشود.
2⃣ نسخه های متعدد قرآن از زمان صدر اسلام با قرائتها و لهجههای مختلف وجود داشته و امروزه نیز در شرق و غرب عالم... یک نسخه بیشتر از قرآن دیده نمیشود.
3⃣ تحدی نمودن قرآن که میفرماید اگر میپندارید قرآن از جانب خدا نیست یک سوره همانند آن آورید از جهات مختلف اعم از:
✨فصاحت و بلاغت
✨عدم تناقض
✨ اخبار غیبی
✨اخبار علمی
4⃣ امی بودن(درس ناخوانده) حامل آن
5⃣جامعیت قرآن در زمینههای مختلف
6⃣ اخبار عرضهی روایات به قرآن که اهلبیت علیهم صلوات الله می فرماید:
«روایات ما را به قرآن عرضه بدارید اگر موافق قرآن بود بپذیرید و الّا... » فلذا اگر قرآن تحریف شده بود اهلبیت ارجاع به قرآن نمیدادند.
💎نتیجه اینکه:
✅دین اسلام دین خالد و خاتم است و بعد از آن دینی نخواهد آمد.
✅بعلاوه اینکه فلسفهی وجود دین عبارتست از وصول انسان به سعادت
✅ لذا اگر بنا باشد کتاب آسمانی اسلام و مسلمانان که راهنمای تمام بشریت است تحریف شده باشد سعادتی برای بشر رقم نمیخورد و نقض غرض لازم می آید.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
✅مدارس اسراییل فردا در شاد آنلاین برگزار می شود.
😂😂
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
🔸روش تطهیر کف خانه و مانند آن
⁉️ اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟
✅ پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر میتوان آنجا را تطهیر نمود:
۱: آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد.
۲: آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنابر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد).
#احکام
@pasokhsara
⭕️أمیر 🌹نظیر 🌹 أسیر ⭕️
🔻عن علی علیه السلام: احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ .
🔻امام على عليه السلام:
دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا #اسير او شوى.
🔺 از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا #نظیر و همتاى او گردى.
🔺 به هر كه خواهى خوبى كن، تا #امیر و فرمانرواى او باشى.
📗ارشاد، ۳۰۳.
#سبک_زندگی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت #هشت_شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
❗️ آیا بناء بر قبور، شرک است؟
💬استاد جواد حیدری
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🌏 ghorbanimoghadam.ir
#احکام_شرعی
#معاملات #خرید_فروش
#اکانت_بازیها
🔒حکم خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاینی که دارای مراحل متعدّد است و بازی در یک نوبت به پایان نمیرسد چیست؟
🔑-اگر از بازیهای حرام نباشد و خرید و فروش اکانت آن خلاف قوانین مربوط نباشد، و از بازنده چیزی که ارزش مالی-هر چند با فروش اکانت- پیدا می کند گرفته نشده و به برنده اضافه نشود، فی نفسه اشکال ندارد. (امام خامنه ای)
🔑- بازیهای آنلاینی که دارای مراحل متعدّد است و بازی در یک نوبت به پایان نمیرسد و نیاز به استمرار دارد، (چنانچه امتیاز (اکانت) آنها در عرف فی الجمله مورد معامله قرار میگیرد، هرچند فرد قصد خرید و فروش آن را نداشته باشد) و نیز صحیح بودن معاملات آن مورد توقّف است؛ در غیر این صورت، اگر حاوی امر حرامی (۱) نباشد اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی)
🔑-اکل مال بالباطل بوده و جایز نیست. (آیت الله مکارم)
(1) اگر محتوای بازی - چه آنلاین و چه آفلاین - دارای تصاویر محرّک و مهیّج جنسی بوده یا موجب سستی در اعتقادات یا ترک واجبات شرعی کاربر گردد یا بازی با آن عرفاً مصداق ترویج باطل یا هتک مقدّسات محسوب گردد، انجام این گونه بازیها جایز نیست و تشخیص موارد با مکلّف میباشد.
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتاء کتبی، سوال شماره 1319863 ، تاریخ: 1400/10/21؛
آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م448 و 449.
آیتاللهمکارم، استفتاء موجود سایت انهار
@pasokhsara
⭕️شهدای گمنامی که تفحص میکنند از کجا تشخیص میدهند ایرانی است یا عراقی ❓
👈 برای تشخیص شهدای ایرانی از سربازان عراقی راههای زیادی وجود دارد از جمله:
🔶 اول: تفحص اجساد شهدای ایرانی بیشتر در مناطقی صورت میگیرد که نیروهای ایرانی در آن مناطق متمرکز بودند و از خاطرات و تجربیات فرماندهان و سرداران جنگ برای شناسایی این مناطق استفاده میکنند.
🔷 دوم: شناسایی شهدای ایرانی از روی ابزار و وسایلی که همراه اجساد پیدا میشود مثل؛
1️⃣ کلاه؛ کلاه عراقیها طشتی شکل ولی کلاه ایرانیها جمع و گردتر است.
🔻 کلاه پشمی عراقیها دارای آویز در قسمت گوش و کلاه پشمی ایرانیها دارای دید چشم و رنگ مشخص هستند.
🔻 روی کلاه ایرانیها معمولا شعار انقلابی و اسلامی با پیشانیبند هست.
2️⃣ چفیه؛ شهدای ایرانی دارای چفیه با رنک سیاه و سفید هستند.
3️⃣ پیراهن؛ لباس فرم سپاه سبز رنگ و نازک و با آرم سپاه و لباس بسیجیها سبز خاکی یا لنجی بودند ولی لباس عراقیها سبز رنگ و ضخیم و در بغل بلوز آنها دکمه هست.
4️⃣ فانسقه؛ فانسقههای ایرانی سبز و خاکی با قفل ساده ولی فانسقههای عراقی خاکی و مرغوب با قفل خاص بودند.
5️⃣ پوتین؛ پوتینهای عراقی زیرشان نوشتههای عربی هست ولی پوتینهای ایرانی زیرشان لاتین یا فارسی نوشته شده است.
6️⃣ کتانی: نیروهای ایرانی کتانی میپوشیدند ولی نیروهای عرلقی کتانی نمیپوشیدند.
7️⃣ وسایل دیگر هم با هم مختلف بودند از جمله؛ جوراب، جا خشابی، کوله آرپی جی، سرنیزه، اسلحه و مهمات خاص، نارنجک، کمکهای امدادی، ماسک، آمپول تزریق، چکمه شیمیایی، شعار، محتویات جیب و ...
8️⃣ پلاک
♦️ سوم: بر فرض اینکه هیچ یک از اینها نباشد و شک کنند، با آزمایشات دی ان ای میتوانند حداقل ایرانی بودن آن را تشخیص دهند.
#کارشناس_کلام
#سوالات_دانش_آموزی
@pasokhsara
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
پرســـ❓ــش
آیا گسترش ظلم و گناه میتواند ظهور را نزدیک کند؟
🛑 مقدمه
روایتی از وجود مقدس پیامبر عظیمالشان اسلام که کسی در صحت آن شکی ندارد و از جهت سند و قطعیت مورد اتفاق شیعه و اهلسنت است.
حضرت میفرمایند:
(لَو لَم يَبْقَ مِن الدُّنيا إلاّ يَومٌ واحدٌ لَطوّلَ اللّه ُ ذلكَ اليومَ حتّى يَبعَثَ فيهِ رجُلاً مِن وُلدي يُواطئُ اسمُه اسمِي يَملَؤها عَدلاً و قِسْطا كما مُلِئتْ جَورا و ظُلما) اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را دراز مى گرداند تا مردى از نسل مرا برانگيزد كه همنام من است و دنيا را از عدل و داد مى آكند همچنان كه از ستم و بيداد آكنده شده است.
📚الغيبة، للطوسی، جلد۱، صفحه۴۲۵
📚سنن ابن ماجة، ج۲، ص۹۲۹
📚صحيح مسلم، كتاب الامارة، باب 1، شماره 10
📚مسند احمد بن حنبل، ج5، ص۸۶
اما متاسفانه برخی افراد به غلط گمان کردهاند طبق این روایت باید برای اینکه ظهور زودتر محقق شود میبایست در جامعه ظلم و جور را شیوع دهیم.
در ذیل به برخی از نکات و دلائل در رابطهی با نادرستی برداشت برخی افراد از این حدیث نبوی، اشاره شده است:
1⃣ در این روایت دستوری به شیوع ظلم و جور نشده است بلکه پیامبر دارند خبر میدهند از اینکه در آخرالزمان در آستانهی ظهور چنین اتفاقی خواهد افتاد.
2⃣ شیوع ظلم با زیاد شدن ظالم تفاوت دارد؛ به عنوان مثال وقتی وارد محیطی میشویم که بوی عطر تمام فضا را گرفته است اما نمیشود از شیوع بوی عطر نتیجه بگیریم هر کسی در این محیط قرار دارد عطر زده است زیرا چنین برداشتی نادرست است.
در آستانهی ظهور نیز ظلم و جور جهان را فرامیگیرد اما اینطور نیست که همهی مردم ظالم شوند و دست به ظلم و ستم بزنند.
3⃣ امامزمان برای مقابلهی با ظلم و گستراندن عدل ظهور میکنند پس چگونه ممکن است شیوع ظلم و جور را بپسندند، افرادی که به نیت الهی برای خسنودی امامزمان میخواهند ظلم و جور را در عالم گسترش دهند زیرا امام زمان -عجلاللهتعالیفرجهالشریف- به همان سیرهی جدشان رسولالله -صلیاللهعلیهوآلهوسلم- عمل خواهند کرد و به امر الهی برای مقابله با ظلم ظهور میکنند حال چگونه ممکن است ایشان اعمال ظالمانه و مخالف با عدل الهی را بپسندند.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠پرسش:
آیا «قدم بد» داشتن که در بین مردم رایج است و به بعضی از افراد نسبت داده می شود، حقیقت دارد؟
✍️ پاسخ:
اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنهکار بودن، باعث میشود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است.
در قرآن کریم، ریشهی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیانشده است. در سورهی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1)
در روایتی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم میشود». (2)
ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و بههیچوجه نمیتوان دیگران را متهم به این امور کرد.
نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیتها، اعمال انسانها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن.
پینوشتها:
1. شوری/30
2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 241
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara ..
💠 #شوخی_با_نامحرم
💬شوخیکردن با نامحرم چه حکمی داره؟
🔹شوخی با نامحرم اگه با قصد لذت جنسی و تحریک شهوت باشه یا انسان بترسه که به گناه بیفته، طبق نظر همه مراجع، جایز نیست و حرامه.
👈اگه قصد لذت و اینا در کار نباشه:
🔹 آیات عظام رهبری و مکارم: اگه اطمینان دارین که به گناه نمیافتین، در این صورت اشکال نداره.
🔹 آیتالله سیستانی: درصورتیکه عرف متدینین این کار رو ناشایست بدونن، به احتیاط واجب، چنین شوخیهایی هم جایز نیست.
📚رهبری: اجوبةالاستفتائات، س۱۳۳۰؛ سیستانی، جامع، ج۴، م۴۶؛ مکارم، استفتائات؛ شبیری، احکام کاربردی، م۵۹۰؛ وحید، احکام مهاجران، س۶۳.
#احکام
@pasokhsara ..
💠پرسش:
آیا مقام علمای اسلام، از انبیاء بنی اسرائیل برتر است؟
✍️ پاسخ:
🔴 نکته ی اول: انبیاء در زمان خود ازهرجهت نسبت به مردم زمان خود افضل و برتر بودند.
نکته ی دوم: پیامبران اولوالعزم، صاحبان شریعت بوده و دارای مقامی بسبالا و والا میباشند که عصمت از جمله ی آن هاست. البته بعضی بر بعضی دیگر برتری دارند. قرآن کریم میفرماید: «تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض»؛ «بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم». (1)
🔵 نکته ی سوم: علی رغم شهرت این جمله که میگویند: علماء اسلام از انبیاء بنیاسرائیل بالاتر هستند؛ هیچ منبعی ندارد و قابل استناد و احتجاج نیست. البته روایتی به این مضمون که: «علماء أمّتي كأنبياء بني اسرائيل»؛ «علماء امت من شبیه انبیاء بنیاسرائیل هستند»، در برخی منابع آمده است که ازنظر سندی مرسل و ضعیف است. (2)
🔷 نکته ی سوم: با قطعنظر از ضعف سندی روایت فوق، میتوان گفت:
احتمال دارد منظور از «علماء»، اهلبیت علیهمالسلام هستند. امام صادق علیهالسلام میفرمایند: «فَنَحْنُ الْعُلَمَاءُ وَ شِيعَتُنَا الْمُتَعَلِّمُون»؛ «عالمان ما هستیم و شیعیانمان متعلّم میباشند». (3)
📚پینوشتها:
1. بقره/253
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص: 22
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@pasokhsara ..
💠احـکام صدقه
💬پرسش
آیا میتوان وجوهاتی نظیر خمس و یا کفاره (عمدی و یا عذری) و یا زکات فطره را جهت کمک و یاری مردم مظلوم غزه اعطاء کرد؟
#احکام
@pasokhsara
💠 تشابه نماز قضا با نماز ادا
💬نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست:
✅ ۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است.
✅ ۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است)
✅ ۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود)
📚 پی نوشت:
توضیح المسائل محشی ، ج1، ص865 و مسأله 1368
#احکام
@pasokhsara
همسایه داری
زندگی اجتماعی یک ضرورت حتمی است و گریزی از آن نیست. ارتباط با همسایگان نیز بخشی از زندگی اجتماعی ماست. رعایت عدالت در برخوردها و احترام به قانون و اخلاق در روابط منجر به سعادتمندی انسانها میشود. در برخورد با همسایگان اصل اول رعایت انصاف است بدین معنا که هر آنچه برای خود میپسندیم برای او نیز بپسندیم و آنچه برای خود نمیپسندیم برای همسایگان نیز ناپسند بدانیم. اما مهمتر از اصل انصاف، اصل ایثار است. بدین معنا که اگر همسایهای اهل آزار بود ما در برابر خطای او اهل گذشت باشیم. تحمل همسایهٔ خطاکار، اجر فراوانی دارد و زمینه را برای رسیدن به درجههای بلند معنوی فراهم میکند. البته جایی که گذشت و ایثار منجر به جریتر شدن اهل خطا شود برای حفظ عزت مؤمن باید جدیتر عمل نمود.
#کارشناس_اخلاق
#همسایه_داری
@pasokhsara
💬خوردن ماهی که داخل آب مرده حلال است؟
✅ چنانچه ماهی فلس دار در آب بميرد پاك است ولي خوردن آن حرام مي باشد.
📚پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع، مسئله 2615
#احکام
@pasokhsara
💠 رعایت نکردن نوبت
💬 آیا رعایت نکردن نوبت و حق تقدم دیگران در صف نانوایی یا معاینه پزشکی و امثال آن، حرام است؟
✅ اگر ظلم در حق دیگران محسوب شود، حرام است.
📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام
@pasokhsara
19.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ضرورت ولایت فقیه در عصر غیبت
🔵 #کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن
💬اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟
🔹 آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست.
👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد.
🔹 آيات عظام: خامنهاي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:
اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، ميشود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد.
👌 تبصره:
🔹 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد.
🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهاي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت.
#احکام
#غیبت
@pasokhsara