eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
428 عکس
98 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هزینه‌ای که برای ساخت حرم امام خمینی(ره) شده است حدود 15 میلیارد دلار بوده است که با هزینه‌ای که هر ساله برای مراسم سالگرد امام انجام می‌گیرد در این سال‌ها حدود 25 میلیارد دلار شده است، با این پول چند نفر از فقر نجات پیدا می‌کردند؟! چند میلیون جوان ازدواج می‌کردند؟! چند میلیون خانه برای اجاره نشینان ساخته می‌شد؟! 🔶 اول: کل هزینه‌ای که برای حرم امام خمینی (ره) شده است 1،000،000،000،000 (هزار میلیارد تومان) بوده است یعنی چیزی حدود 20 میلیون دلار که این کمتر از یک هزارم 25 میلیارد دلار می‌شود.(1) 🔷 دوم: این هزار میلیارد تومانی هم که خرج شده فقط برای ساخت حرم نبوده بلکه برای ساخت مجموعه‌های تفریحی و مراکز آموزشی و علمی بوده است که مورد استفاده برای عموم مردم است. 🔶 سوم: نکته دیگر اینکه بودجه این کار از بودجه‌ی کارهای فرهنگی انجام گرفته است و از بودجه فقرا و دیگر بودجه‌ها گرفته نشده است چون هر بودجه‌ای مشخص است. 🔷 چهارم: اگر شما پول زیادی داشته باشید و بخواهید با آن به مردم خدمت کنید با آن پول 1000 فقیر را برای یکسال بی‌نیاز می‌کردید؟! یا یک دانشگاه یا بیمارستان یا آموزشگاه می‌ساختید که در آن هزاران دانشمند و معلم و مهندس و دکتر تربیت کنید که هر کدام از آن‌ها هزاران نفر دیگر را تربیت کنند و آموزش دهند؟! 🔻 مسلما ارزش دانشگاه و مرکز آموزشی که هزاران نفر را تربیت کند که هر کدام از آن‌ها مشکل هزاران فقیر و بی‌خانمان را برطرف کنند بهتر است از اینکه فقط هزار نفر را از فقر و بی‌خانمانی نجات داد. 🔶 پنجم: اینگونه مکان‌ها مثل حرم امام خمینی(ره) جنبه سنبلیک دارند و بزرگداشت آن‌ها بزرگداشت صلابت، فداکاری، ایمان و.... می‌باشد که این خصوصیات را در جامعه تقویت می‌کند و اثر زیادی در تربیت افراد جامعه دارد. 🔷 ششم: دلسوزان فقرا چرا فقط موقع مراسمات و درست کردن نمادهای مذهبی به یاد فقرا می‌افتند ولی موقع سفرهای اروپایی و ترکیه‎ای و رفتن به اجرای کنسرت‌های خوانندگان و خرج کردن هزاران دلار برای آن کارها یاد فقرا نمی‌افتند. 🔶 هفتم: ممکن است اشکالاتی هم در این زمینه وجود داشته باشد که خود ما نیز به آن انتقاد داشته باشیم ولی به اصل ماجرا که بزرگداشت شعائر الهی است اشکالی وارد نیست. 🌐 منابع: (1)ـ سایت تبیان، مرقد امام خمینی، از تاریخچه تا هزینه ساخت، 23 بهمن 1396، به نقل از رئیس شورای شهر تهران. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای خواستگاری از فاطمه زهرا(س) به محضر رسول خدا(ص) رسیدم. آن بزرگوار با روی گشاده از من استقبال کردند و با چهره ای خندان فرمودند: با من کاری داشتی؟ من از نزدیک بودن خویش به رسول خدا(ص) سخن گفتم و از توفیقاتی که برای پیش قدم شدن در اسلام و فداکاری و جهاد در راه خدا نصیبم شده بود، یاد کردم. 🔻رسول خدا فرمودند: یاعلی، همه اینها را قبول دارم. تو درنظرمن، برترازاین ها هستی؟ عرض کردم: ای رسول خدا، حال که این چنین لطفی در حق من دارید، آیا اجازه میدهید از دخترتان، فاطمه، خواستگاری کنم؟ رسول خدا فرمودند: یا علی، قبل از تو افراد دیگری نیز از دخترم فاطمه خواستگاری کرده اند؛ اما هرگاه با وی درباره این موضوع سخن گفتم و تقاضای خواستگاران را با وی مطرح کردم، علامت نارضایتی را در چهره او دیدم. اما اکنون که تو چنین درخواستی داری، منتظر باش تا من نزد دخترم بروم و تقاضای تو را نیز به او بگویم. برمیگردم و نتیجه را به تو اطلاع میدهم. رسول خدا نزد دخترشان، فاطمه، رفتند. او به احترام پدر برخاست و عبای پدر را از دوشش گرفت و کفش هایش را از پا خارج کرد. آنگاه آب آورد تا رسول خدا وضو بگیرند. سپس پاهای پدر را نیز شست و در کنار وی نشست. 🔻فاطمه عرض کرد: در خدمت شما هستم ای رسول خدا. چه می‌فرمایید؟ رسول خدا فرمود: تو علی بن ابی طالب را خوب میشناسی، از قرب و منزلت او خبر داری، برتری های او بر دیگران را میدانی و از سوابق او در اسلام آگاه هستی از سوی دیگر، میدانی که من از خدای خود خواسته ام که بهترین و محبوب ترین بندگانش را برای ازدواج با تو انتخاب کند. اکنون علی برای ازدواج با تو نزد من آمده و از تو خواستگاری کرده است. میخواهم بدانم نظر تو درباره این خواستگاری چیست؟ فاطمه با شنیدن سخنان پدر سکوت اختیار کرد؛ اما برخلاف خواستگاری های قبل، آثار ناخشنودی در چهره او مشاهده نشد. رسول خدا از جای برخاستند و با خوشحالی فرمودند: الله اكبر! سکوت فاطمه نشانه رضایت اوست. 🔻در این هنگام، جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و گفت: ای محمد، فاطمه را به همسری علی بن ابی طالب انتخاب کن که خداوند فاطمه را برای علی پسندیده است و علی را برای فاطمه. به این ترتیب بود که رسول خدا و به خواستگاری من پاسخ مثبت دادند و افتخار همسری فاطمه را نصیب من ساختند. 📚 کتاب علی از زبان علی حجت‌الاسلام محمدیان سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما مبارک @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍اختلالات خلقی در نوجوانان هنگامی که صحبت از اختلالات در نوجوانان می شود، برخی از این اختلالات خلقی شایع تر از سایرین هستند. که تقریباً تمام نوجوانان آن را تجربه می کنند. اما ممکن است میزان و زمان آن در هر نوجوان با توجه به شرایط و عوامل مختلف متفاوت باشد. رایج ترین این اختلالات خلقی در نوجوانان عبارت اند از: افسردگی مزمن: در بسیاری از نوجوانان ممکن است؛ به مدت حداقل ۲ تا ۳ هفته تا یک ماه ، خلق و خوی افسرده یا تحریک پذیر همراه با علائم دیگری در او دیده شود. در این زمان ممکن است؛ نوجوان علاقه یا لذت خود را نسبت به فعالیت های عادی روزمره از جمله مدرسه رفتن و تعامل با همکلاسان و دوستان خود نیز از دست دهد. اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا): این نوع افسردگی شدت و زمان طولانی تری دارد و حدوداً یک سال یا بیش از آن طول می کشد و آسیب جدی به زندگی نوجوان و خانواده او می زند. نشانه های این نوع افسردگی معمولاً کم یا زیاد نمی شود بلکه برای مدت زمان طولانی تری ادامه می باید. اختلال دو قطبی: این اختلال ترکیبی از دوره‌های شیدایی (سرخوشی) و دوره‌های افسردگی شدید است. @pasokhsara
💠به بیان پنج نکته درباره زینت طلا ۱: زینت کردن به طلا برای زن، در نماز و غیر نماز مباح است مگر در برابر نامحرمان، ولی برای مردان حرام است چه به قصد زینت باشد یا نباشد و نماز خواندن با آن باطل است. ۲: فرقی نیست در این که طلا سفید باشد یا زرد. آن فلزی که بر اساس فتاوای مراجع برای مردان حلال است پلاتین است که فلزی غیر از طلا است. ۳: خرید و فروش و ساخت حلقه و ساعت طلای مردانه حرام و معامله باطل است. ۴: استفاده از چیزی که مشکوک است و مشخص نیست که طلا است یا چیز دیگر، برای مردان استفاده از آن مانعی ندارد. ۵: استفاده از طلا برای مدت کوتاه نیز برای مردان حرام است، مانند لحظه عقد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ پرسش: ♦️اگر دین خوب است و در کنار علم باعث پیشرفت می­‌شود و می­‌گوییم تا دین نباشد پیشرفت نمی­‌کنیم، پس چرا ما و کشورهای اسلامی که دین داریم پیشرفت نداریم ولی کشورهای غربی که دین ندارند پیشرفت دارند⁉️ ❎پاسخ: 1⃣ اگر تاریخ را مطالعه کنید، خواهید دید که در طول تاریخ مسلمانان و کشورهای اسلامی رشد و پیشرفت بسیار خوبی داشته اند. به طوری که رقیبی برای آن‌ها وجود نداشته است. این رشد و پیشرفت تا قرن 16 میلادی یا حدود 400 سال پیش ادامه داشت. اما دلایل متعددی سبب شد که مسلمانان و کشورهای اسلامی از این رشد عقب بمانند. یکی از این دلیل‌ها دخالت دشمنان غیر مسلمان در امور کشورهای مسلمان بود که با ایجاد درگیری و اختلاف بین مسلمانان آنها را به جان هم انداختند و تا مسلمانان به فکر جنگ و درگیری با هم بودند. آن‌ها این 400 سال در حال پیشرفت بودند و خودشان را از کشورهای مسلمان جلو انداختند و مسلمانان 400 عقب افتادند، هر چند این عقب افتادگی تا حدود 40 سال پیش ادامه داشت ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت ایران و رقابت با کشورهای دنیا، کشورهای اسلامی هم جرئتشان باز شد و شروع به پیشرفت کردند و امروزه ایران و کشورهای اسلامی هم در حال پیشرفت هستند به طوری که الان خود ایران در برخی پیشرفت‌ها مثل پزشکی و نانوتکنولوژی و موشکی و ... جز پنج کشور برتر دنیاست. 2⃣علاوه بر دخالت دشمنان، خود مسلمانان هم از عمل به دستورات دین غافل شدند و به جای عمل به دستورات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السّلام به اختلافات روی آوردند و غیر مسلمانان قرآن و منابع دینی ما را گرفتند و به آموزه‌های آن مثل نظم و صداقت و تلاش و امانتداری و اتحاد و کسب علم و... عمل کردند. 3⃣ـ این قانون طبیعی دنیا است که هر کسی بیشتر تلاش کند و زحمت بکشد بیشتر در دنیا بهره می‌برد و فرقی هم برای مسلمان و غیر مسلمان ندارد و دین آمده که راه درست تلاش کردن را به ما یاد دهد حال اگر خود ما تنبلی کنیم و به آن دستورات عمل نکنیم ولی دشمنان غیر مسلمان ما همان دستورات را به اسم دیگری عمل کنند مسلما پیشرفت می‌کنند و ما درجا می‌زنیم. 4⃣بعضی وقت‌ها برخی سختی‌های برای مسلمانان امتحان یا محبت الهی است مثل پدر و مادری که می‌خواهند فرزندشان رشد کند او را با مشکلات و سختی‌ها روبرو می‌کنند تا قوی رشد کند یا اگر فرزند کار اشتباهی می‌کند پدر و مادر از او رو می‌گیرند یا نعمتی را از او می‌گیرند مثلا پول تو جیبیش را قطع می‌کنند یا یک وعده غذا بهش نمی‌دهند تا کار خودش را جبران کند ولی اگر برای پدر و مادر مهم نباشد او را رها می‌کنند تا هر کاری که دوست دارد بکند و حتی پول بیشتر هم بهش می‌دهند تا برود و جلوی چشمشان هم نباشد. خدا هم گاهی همین کار را با بنده می‌کند آن بنده‌ای را که دوست دارد اگر اشتباه می‌کند او را به سختی می‌اندازد تا اشتباهش را جبران کند ولی اگر بنده‌ای برایش مهم نباشد او را به حال خودش رها می‌کند تا هر کاری کند و حتی به او مال و ثروت بیشتر هم می‌دهد تا استفاده کند و به وقت معین همه چیز را از او می‌گیرد و او را نابود می‌کند. 5⃣ بعضی وقت‌ها هم سختی‌ها مقدمه‌ی پیشرفت است و خدا چون می‌خواهد بنده‌ی خوبش به موقعیت‌ها و پیشرفت‌های بهتر برسد او را از برخی چیزهای کم ارزش منع می‌کند مثل ورزشکاری که خودش را از تفریحات و غذاهای چرپ و شیرین منع می‌کند و به سختی تمرین می‌کند تا به مدال طلا برسد. خدا هم در این دنیا به ما سختی می‌دهد تا بهشت و پاداش بهتری را به ما دهد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سوال 💬دوچرخه سواری بانوان اشکال شرعی دارد؟ 📚 پاسخ : 🔹آیت الله خامنه ای: دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است. 🔹آیت الله سیستانی: اگر در معرض دید نامحرم باشد و وضع اوتحریک کننده باشد جایز نسیت. 🔹آیت الله مکارم: با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود و به وسوسه هایى که این و آن مى کنند توجّه نکنید. منبع: سایت مراجع معظم تقلید @pasokhsara
🛑اسم انواع جانوران و حشرات و حتی اسم پیاز و عدس در قرآن آمده، اما چرا اسمی از علی بن ابیطالب علیه‌السلام با این همه فضایل که شیعیان نقل می‌کنند در قرآن نیامده است؟! 🔶 اول: خداوند هر چیزی که لازم بوده را به صورت کلی در قرآن بیان فرموده است و بیان جزئیات آن را به پیامبر واگذار کرده است. 🔻 مثلا به صورت کلی فرموده نماز بخوانید ولی تعداد رکعات آن چند باشد را به پیامبر واگذار کرده است. 🔻 درباره ولایت و جانشینی هم اینطور است، اصل آن را خدا در قرآن فرموده است ولی تفسیر و تعیین مصداق آن را به پیامبرش واگذار کرده است. 🔷 دوم: کنایه و اشاره بهتر از مستقیم مفهوم را می‌رساند. «کنایه ابلغ من التصریح؛ کنایه گویی از صراحت گویی بلیغ‌تر است». 🔻 درست است که اسم حضرت علی علیه‌السلام به صورت صریح در قرآن نیامده است ولی حدود 200 آیه در قرآن به امیرالمومنین علیه‌السلام اشاره می‌کند و فضائل و کرامات حضرت علی علیه‌السلام را بیان می‌کنند از جمله آن‌ها؛ آیه ولایت، آیه مباهله، آیه اولی الأمر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ... 🔶 سوم: از سنت‌های الهی آن است که در دین ابهام گذاشته می‌شود تا انسان‌ها آزموده شوند. در این باره امیرالمومنین علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وَ لَکنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْییزاً؛ اما خداوند مخلوقات خود را با امورى که آگاهى ندارند آزمایش مى‌کند، تا بد و خوب تمیز داده شود».[1] 🔺 به این خاطر هم اسم امیرالمونین علی علیه‌السلام به طور مستقیم در قرآن نیامده است. 🔷 چهارم: علاوه بر این پیامبر بارها در موارد مختلف مستقیم به علی علیه‌السلام و حقانیت جانشینی او اشاره فرمودند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جریان غدیر اشاره کرد که حضرت فرمودند: «من کنت مولاه فعلى مولاه؛ هر کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست».[2] 🔻 یا در حدیث منزلت فرمودند: «انت منى بمنزله هارون من موسى ،الاّ انه لانبى بعدى؛ یا علی جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون به موسی است فقط فرقش این است که بعد از من پیامبری نمی‌آید».[3] 🔻 یا در جریان مهمانی آشنایان پیامبر فرمودند: «إنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی من بعدی، فاسمعوا له و أطیعوا؛ همانا این (علی) برادر و وصی و جانشین بعد از من است، پس سخن او را گوش داده و از او اطاعت نمایید».[4] 🌐 منابع: [1]ـ نهج البلاغه، خطبه 192. [2]ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 203. مسند احمد 1 : 118 . تاريخ دمشق، ابن عساكر،ج 42، ص 206.(کتب اهل تسنن) کافی، ج 2، ص 40. الغدیر، امینی، ج 1، ص 58. ميزان الحكمة ، ری شهری، ج 1، ص 138. (کتب تشیع) [3]ـ صحيح مسلم : ۷ / ۱۲۰ باب فضائل عليّ بن أبي طالب. سنن الترمذي : ۵ / ۵۹۸ ح ۳۷۳۰ .(کتب اهل تسنن) حق اليقين،مجلسی، ج 1، ص116. بحار الانوار، ج 37، ص 276. المسترشد في إمامة أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب، طبری شیعی، ج 1، ص 335. الهداية في الأصول و الفروع، شیخ صدوق، ج 1، ص 160.(کتب تشیع) [4]ـ شرح المقاصد، التفتازاني، سعد الدين، ج5، ص 2. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 487.(کتب اهل تسنن) إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسی،ج 1، ص 323. كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين(ع)، علامه حلی، ج 1، ص 260. علل الشرائع، شیخ صدوق، ج 1، ص 170.(کتب تشیع) @pasokhsara