eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
417 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ کانال پاسخ سرا ✅ ◀️ سرایی برای پاسخگویی به مهمترین سوالات دانش آموزان و مربیان. 🔹شبهات 🔹اخلاق ♦️مشاوره ♦️احکام ◀️ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ◀️آموزش و پرورش استان اصفهان ↙️♦️با سلام عزیزان همراه، لطف بفرمائید کانال را برای معلمان و مربیان گرامی معرفی کنید تا زمینه ی استفاده ی بیشتر از مطالب کارشناسان ارجمند، فراهم گردد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ چرا امام باقر علیه السلام، اختراع نداشتند؟ 🔵پاسخ: نکته ی اول:  این سوال ناشی از این است که جایگاه برخی علوم روشن نشده است، یعنی برخی تصور می کنند اگر کسی ابتکار و اختراعی داشته باشد، او تنها  صاحب علم می باشد، و حال اینکه چنین نیست، زیرا برخی از علوم وجود دارند که به مراتب با اهمیت تر از علوم مادی می باشند، از جمله علومی که از اهمیت خاص بر خور دار است، علم خدا و دین شناسی است. َ رَسُولُ خدا فرمود: «أَفْضَلُ الْعِلْمِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ». (۱)  امام علیه‌السلام نیز با اهمیت و مهم ترین علم را معرفت خداوند دانسته اند: «أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ وَ كَمَالُ تَصْدِیقِهِ تَوْحِیدُهُ ». (۲)  نکته ی دوم: امام باقرعلیه‌السلام در عرصه علوم خدا و دین شناسی جایگاه بس بلند داشت، به گونه ای که رسول خدا از وی به عنوان" باقرالعلوم" یاد نمود، چنانچه از جابر بن عبد اللّه منقول است که حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله به من فرمود: ای جابر! امید است که تو در دنیا بمانی تا ملاقات کنی فرزندی از من که از اولاد حسین خواهد بود که او را محمّد نامند، یَبْقُرُ عِلْمَ الدِّینِ بَقْرا،(۳) یعنی او می‌‏شکافد علم دین را شکافتنی، پس هرگاه او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان.   به نظر می رسد کلام رسول خدا درباره امام باقر علیه‌السلام ناظر براین است که وی در عرصه نشر معارف دینی وعلم خدا شناسی شکافنده علم می باشد، بر این اساس بود که حضرت طی مدت امامت خود، در همان شرائط نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف الهی پرداخت و مشکلات علمی را تشریح نمود و جنبش علمی دامنه داری به وجود آورد که مقدمات تاسیس یک «دانشگاه بزرگ اسلامی» را که در دوران امامت فرزند گرامیش امام صادق علیه‌السلام به اوج عظمت رسید، پی ریزی کرد. نکته ی سوم: روایات و احادیث متعدد در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام، و انواع علوم، از آن حضرت به یادگار مانده است ، افزون بر آن، رجال و شخصیت های بزرگ علمی از محضر آن حضرت استفاده می‏‌کردند. که هر کدام در گسترش علوم نقش اساسی داشتند، چنانکه «جابر بن یزید جعفی» و «کیسان سجستانی» (از تابعین) و فقهائی مانند: «ابن مبارک»، «زهری»، «اوزاعی»، «ابوحنیفه»، «مالک»، «شافعی»، «زیاد بن منذرنهدی» از آثار علمی او بهره‏‌مند شده سخنان آن حضرت را، بی واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نموده‏اند. کتب و مولفات دانشمندان و مورخان اهل تسنن مانند: طبری، بلاذری، سلامی، خطیب بغدادی، ابونعیم اصفهانی، و کتبی مانند: موطا مالک، سنن ابی داود، مسند ابی حنیفه، مسند مروزی، تفسیر نقاش، تفسیر زمخشری، و دهها نظیر اینها، که از مهمترین کتب جهان تسنن است، پر از سخنان پرمغز پیشوای پنجم است و همه جا جمله: «قال محمد بن علی» و یا «قال محمد الباقر» به چشم می‏خورد. کتب شیعه نیز در زمینه‌‏های مختلف سرشار از سخنان و احادیث حضرت باقر علیه‌السلام است. نکته ی چهارم: حضرت باقر علیه‌السلام شاگردان برجسته‌‏ای در زمینه‏‌های فقه و حدیث و تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرد که هر کدام وزنه علمی بزرگی به شمار می‏رفت. شخصیتهای بزرگی همچون: محمد بن مسلم، زراره‏ ابن اعین، ابو بصیر، برید بن معاویه عجلی، جابربن یزید، حمران بن اعین، و هشام بن سالم از تربیت یافتگان مکتب آن حضرت هستند.(۴)  نتیجه اینکه:  گرچه ممکن است ما آثار علمی مانند کتاب و اختراعی - از امام باقر علیه‌السلام نداشته باشیم، اما امام با بیان روایات بسیار زیاد و تربیت شاگردان متعدد در عرصه های علوم مختلف، فعالیت های بسیار مهمی را انجام داد که این امر با اختراع وابتکار مادی، قابل مقایسه نیست، زیرا اختراع و ابتکار را انسان هایی دیگر می توانند انجام دهند ولی آنچه که انسان‌هایی دیگر از آن عاجزند، هدایت مردم و ارائه معارف بلند دینی است. ضمن اینکه در منابع روایی شیعه برای امامان علیهم‌السلام ده ها کتاب و تألیفات بر شمرده اند. برخی از این کتاب ها توسط امام پیشین نگاشته شده، سپس به عنوان میراث امامت به امامان بعدی رسیده است، برخی میراث از سلسله پیامبران پیشین بوده، برخی با املای امامان علیهم‌السلام توسط شاگردان نوشته،برخی توسط امامان علیهم‌السلام برای هدایت افرادی خاص و یا درخواست عده ای نگاشته شده است. پی نوشت ها: ۱. علامه مجلسی بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ناشر: اسلامی، ج، ۷۵ ص ۷ ۲. عبد الواحد تمیمی آمدی، غرر الحکم و درر الکلم، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، ص۸۵‏. ۳. شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، کنگره شیخ مفید، قم،‏ چاپ اول، ۱۴۱۳ ق‏. ج‏۲، ص ۱۵۹. ۴. مهدیی پیشوایی ،سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق علیه‌السلام، چاپ یازدهم، ۱۳۷۹ از ص ۳۰۶ به بعد. ۵. سید محسن امین، اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات ، چاپ پنجم ، ۱۴۱۸ه ،ج ۲، ص ۵۰۲ @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما اسلام و قوانین آن را قبول نداریم پس چرا باید آن‌ را اطاعت کنیم؟ 🔶 اول: هر کشوری قانون خودش را دارد و همه باید طبق آن قانون عمل کنند و فرقی ندارد شما مسلمان باشید یا بی‌دین باشید، چه آن قانون را قبول داشته باشید چه نداشته باشید. 🔻 مثلا اگر شما به آمریکا یا کانادا یا هر کشور دیگری بروید و بگویید من هر طوری دوست دارم عمل می‌کنم و قانون آن کشور را قبول ندارم. به او می‌گویند غلط کردی، اینجا باید طبق قانون ما عمل کنید. 🔷 دوم: حالا یک کشوری مثل آمریکا و کانادا قانونش طبق قوانین مجلس سنا و خودشان هست و یک کشوری مثل ایران قوانینش بر اساس اسلام است. 🔻 مثلا آمریکا حمل سلاح قانونی است ولی در ایران ممنوع است. در آمریکا از دولتش و جریانات و جنگ‌ها و حمله‌ها و علیه اسرائیل حرف بزنید مجرم می‌شوید و با شما برخورد می‌کنند. 🔻 در ایران هم ضد امنیت کشور و ضد دین کار کنید با شما برخورد می‌کنند. پس نمی‌شود بگوید ما قانون کشوری که در آن هستیم را قبول نداریم. 🔶 سوم: یک موقع قانون یک کشور اجرا نمی‌شود و بی عدالتی می‌شود اینجا می‌شود اعتراض کرد که چرا قانون اجرا نمی‌شود. ولی اگر کسی با اصل قانون مشکل دارد و بگوید من دوست ندارم این قانون باشد، من دوست ندارم قانون اسلام باشد، من دوست ندارم قانون اساسی باشد. می‌گویند قانون کشور تو را قبول ندارد، اسلام شما را قبول ندارد این همان حرفی است که امام خمینی(ره) فرمودند. 🔶 چهارم. قبول نداشتن اسلام به خاطر آشنا نبودن و ذهنیت منفی شما نسبت به دستورات حیات‌بخش آن است که می‌تواند با اندکی مطالعه و تحقیق اصلاح شود. که امیدواریم با روحیه تحقیق و پژوهش، این مساله را دنبال کنید و به نتیجه برسید. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️چرا باید نماز را به زبان عربی خواند و حال آنکه هر کس باید خدا را به زبان خودش بخواند، آیا این موضوع با جهانی بودن دین اسلام منافات ندارد؟ 🔹 توجه به این نکته که روح عبادت بر تسلیم و تعبد است ، انسانی که می خواهد عبادت خدا کند آن چیزی را انجام می دهد که خداوند خواسته است. طبق آیات و روایات و سیره پیامبر، نماز به این شکل واجب شده است. طبیعی است که عدم توجه به خواست الهی و عمل کردن هر شخص بنا بر خواست خود ، با روح تعبد و تسلیم سازگار نیست.تعبدى و توقیفى بودن خواندن نماز به لفظ عربى، در شریعت اسلام آمده است. 🔹قرائت الفاظ و اذکاری که در نماز است، به صورت دقیق در هیچ زبانی ترجمه ندارد، یعنی نمی توان مفاهیمی را که در اذکار نماز است، به صورت دقیق ترجمه کرد و آن را بیان نمود. برخی از کلمات یا جملات، معانی بسیاری در خود جای داده که با یک یا چند جمله نتوان همه آن‌ها را بیان نمود. به اعتراف اهل فن زبان عربی یکی از کاملترین زبانها است. 🔹خواندن نماز به زبان عربى یکى از نشانه هاى جهانى بودن دین اسلام است، زیرا جمعیّتى که در یک جبهه واحد فعّالیّت مى کنند، ناگزیرند زبان واحدى داشته باشند که به وسیله آن تفاهم کنند؛ و نماز با زبان واحد و به سوى قبله واحد و در اوقات معیّن، رمز وحدت آنها می باشد. 🔹خواندن نماز به یک صورت معیّن، آن را از تحریف و آمیخته شدن به خرافات نگاه مى دارد. خواندن نماز به زبان عربی و با دیگر شرایط و آداب، موجب حفظ نماز بعد از قرن‌ها شده است. در حالی در ادیان دیگر ، ارتباط دائمی و همیشگی که مسلمانان با خدای خویش دارند ، وجود ندارد و این مسئله در افزایش ایمان بسیار موثر است. 🔹 با توجه به دلیل‌هایی که ذکر کردیم نماز باید به زبان عربی خوانده شود ، اما این بدان معنی نیست که انسان نتواند به هیچ زبان دیگری با خداوند سخن بگوید . انسان می تواند با هر زبانی که خواست در غیر نماز با خدا سخن گفته و با او راز و نیاز کند و درد‌ها و نیاز‌های خود را با او در میان گذارد .حتی در قنوت نماز که جایگاه خواستن حاجت‌ها است ، به فتوای اکثرمراجع، انسان می تواند به فارسی یا هر زبان دیگر با خدا سخن گوید. @pasokhsara ..
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ پرســـ❓ــــش ⁉️از منظر روایات، دعا در روز عرفه چه فضیلتی دارد؟ 1⃣ روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگرچه روزه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آن‌گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏94، ص: 124 2⃣ اگرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوان‌تری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد.  3⃣ روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه، به‌ویژه کیفیت دعا در آن موقف نقل‌شده که بخشی از آن‌ها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد علیهما السلام است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است. علی بن ابراهیم از پدرش نقل کرده که گفت: «عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به‌سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونه‎هایش بر زمین سرازیر بود، به‌گونه‌ای که من شخص دیگری را این‌چنین در حال مناجات ندیدم» هنگامی‌که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: «کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم». عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا می‎کردم؛ زیرا از امام کاظم علیه‌السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ‏ نُودِيَ مِنَ الْعَرْش‏: وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْف‏مثله»؛ کسی که به‌دوراز چشم برادر (ایمانی) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده می‌شود که صد هزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد. پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 465 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام ستیزان در روزهای عادی سال و هنگام عید قربان 😐👆 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍اوقات فراغت نوجوانان اوقات فراغت، برای بچه هایی که سال های نوجوانی عمر خود را پشت سر می گذارنند، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. زیرا نوجوانان برای کشف هویت، علایق و تفریحات خود به وقت آزاد و در کنار دوستان بودن نیاز دارند. آن ها بدین ترتیب روابط خود را شکل می دهند، به شناخت بهتری از خود و چیزهایی که در زندگی می خواهند می رسند و حتی با شناخت علائق خود و کسب مهارت در آن ها، برای زندگی بزرگسالی آماده شده و می توانند همین علاقه مندی های ساده را به یک موفقیت بزرگ در آینده تبدیل کنند. اما باید در نظر داشت، درست به همان اندازه که اوقات فراغت مهم است، نحوه مدیریت و برنامه ریزی برای آن نیز اهمیت دارد. اوقات فراغت در دوره نوجوانی، مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند. یعنی اینکه در صورت مدیریت و برنامه ریزی صحیح، می تواند نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته و علاوه بر خوب کردن حال نوجوان، منجر به شکوفا شدن استعدادهای او نیز شود و البته از سوی دیگر، در صورت فقدان برنامه ریزی صحیح، می تواند به شدت آسیب زننده بوده و زمینه فساد، انحراف و شکست نوجوان را فراهم کند @pasokhsara