eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چرا تقلب در آزمون‌ها و امتحانات غیر اخلاقی است؟ پاسخ: تقلب به معنای استفاده از راهکارهای نامناسب یا غیرقانونی برای کسب نمره یا امتیاز بیشتر است. این عمل باعث تخریب روحیه رقابت سالم و عادلانه در جامعه می‌شود و نشانگر نقض حقوق دیگران می‌باشد. تقلب در آزمون‌ها و امتحانات برای هیچ فردی قابل توجیه نیست. تقلب نشان از نقض اصول اخلاقی و انحراف از مسیر درست و عادلانه است. از تقلب در آزمون‌ها و امتحانات باید خودداری کرد زیرا: تقلب باعث تخریب روحیه رقابت سالم و عادلانه در جامعه می‌شود. تقلب نشان از نقض حقوق دیگران است و به معنای عدم احترام به حقوق افراد دیگر می‌باشد. تقلب باعث کاهش اعتماد به نفس و اعتماد اجتماعی می‌شود. افرادی که به تقلب روی می‌آورند، نمی‌توانند به خود و دیگران اعتماد کنند. تقلب نشان از نقص در فرایند یادگیری است. هدف اصلی امتحانات و آزمون‌ها، اندازه‌گیری دانش و توانایی فرد است و تقلب مانع سنجش درست می‌گردد. تقلب در آزمون‌ها و امتحانات، اصول اخلاقی را نقض می‌کند. اخلاق به ما می‌گوید که باید در رقابت‌ها و مسابقات، با رعایت اصول و قوانین، بهترین خود را نشان دهیم. تقلب باعث نقض حقوق دیگران می‌شود. هر فردی حق دارد که به عنوان عادلانه ترین راه برای دستیابی به نمره‌ای یا موقعیتی را انتخاب کند و تقلب باعث محدود شدن حق انتخاب دیگران می‌شود. تقلب باعث تضعیف خودباوری و اعتماد به نفس می‌شود. وقتی که ما به تقلب روی می‌آوریم، به نوعی خودمان اذعان می‌کنیم که قادر نیستیم به تنهایی به اهدافمان برسیم و این باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. تقلب باعث ایجاد فرهنگ ناروا در جامعه می‌شود. وقتی که تقلب در محیط مدرسه یا دانشگاه متداول شود، این عمل به فرهنگ جامعه نفوذ می‌کند و باعث می‌شود که افراد بیشتر به تقلب روی آورند و از راهکارهای نامناسب استفاده کنند. تقلب باعث کاهش اعتبار و اعتماد عمومی به سیستم آموزشی می‌شود. وقتی که افراد به اندازه‌گیری دانش و توانایی خود با تقلب می‌پردازند، اعتماد عمومی به سیستم آموزشی کاهش می‌یابد و این باعث تضعیف کیفیت آموزش می‌شود. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
483.7K
⭕️ آیا قرآن کریم، ارض مقدسه را حق یهودی ها معرفی کرده است؟ 🎤 @javadheidari110
💠 وضو و سجده با وجود جبیره در پیشانی 💬سؤال در صورتی که تمام پیشانی به‌خاطر زخم پانسمان شده باشد تکلیف وضو و سجده فرد چیست؟ ✅پاسخ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: وظیفه شما وضو جبیره‌ای می‌باشد؛ یعنی به نیت وضو دست تر روی پانسمان بکشید و اگر به دلیلی مانند نجس بودن پانسمان، ممکن نیست روی آن دست تر بکشید، روی پانسمان پارچه یا پلاستیک قرار دهید و روی آن دست تَر بکشید. در مورد نماز بايد به يكی از دو طرف پيشانی سجده كنید و اگر ممكن نيست، به چانه و اگر به چانه هم ممكن نيست بايد به هر جایی از صورت كه ممكن است سجده كنید. 🔹 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: وظیفه شما وضو جبیره‌ای می‌باشد؛ دست کشیدن روی پانسمان واجب نیست؛ اما بنابراحتياط مستحب، روی جبيره (پانسمان) را نيز مسح کنید. اگر پانسمان تمام پيشانى را گرفته باشد بايد به يكى از دو طرف بيرون پيشانى سجده كنید و اگر ممكن نيست چانه را بر مهر بگذارید و اگر آن هم ممكن نيست هر جایی از صورت كه ممكن شود بر مهر بگذارید و اگر به هيچ جایی از صورت ممكن نشود بايد به اندازه‌‏اى كه مى‌‏توانید خم شوید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چه حرف‌هایی توسط شاگرد پشت سر معلم غیبت محسوب می‌شود؟ پاسخ: از دیدگاه اخلاقی، حرف زدن شاگرد پشت سر معلم می‌تواند به عنوان غیبت محسوب شود اگر این عمل به منظور تحقیر، توهین و ناسزاگویی به معلم باشد. اسلام توهین و تحقیر دیگران و بدگویی کردن از آن‌‌ها را غیراخلاقی می‌شمارد. به عنوان مثال، اگر شاگرد پشت سر معلم حرفی بزند که برای تحقیر و توهین به معلم باشد و حتی انتقاد خود از معلم را با بدگویی از او بیان کند این عمل به عنوان یک نوع غیبت غیراخلاقی و نامطلوب در نظر گرفته می‌شود. اما اگر حرف زدن شاگرد پشت سر معلم به منظور بحث و بررسی مسائل آموزشی و پرورشی باشد و هدف شاگردان بهبود روش تدریس و یا رفع نقایصی است که در کلاس وجود دارد، به‌شرطی که همراه با بدگویی نباشد، با هدف اصلاح باشد و روش نقد و رفع نقایص هم روشی منصفانه و به‌دور از قدرناشناسی باشد مانعی ندارد. بنابراین، برای تشخیص اینکه حرف زدن شاگرد پشت سر معلم غیبت است یا نه، باید به محتوا و هدف این حرف زدن توجه کرد. اگر هدف از این عمل تحقیر و توهین به معلم باشد، آن را می‌توان به عنوان غیبت در نظر گرفت. اما اگر هدف از این عمل بهبود آموزش و پرورش باشد، این عمل ممکن است نه تنها غیبت نباشد بلکه به عنوان یک نوع تعامل مفید و سازنده در نظر گرفته شود. @pasokhsara
⭕️ پیامبر اسلام، اهل ریختن خون‌ بود. اما کوروش، خیلی مهربان و رمانتیک بود. پس کوروش، نماد رحمت بر همه جهانیان (رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ) بود. نه محمد! ✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇 🔶 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): او سالیانی دراز، رنج و سختی کشید تا مردم را از مرداب شِرک، جهل، خرافات و نابخردی نجات دهد. در حالیکه در همان ابتدای رسالت، بزرگان مکه نزد ابوطالب (ع) رفتند و به او گفتند: به محمد بگو که هر چه بخواهد به او می‌دهیم. از مال و ثروت و مقام و عزت گرفته تا زنان و دختران زیبا و خلاصه هر چه بخواهد...! اما محمد (ص) پاسخ داد: والله اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند و هر آن چه در زمین و آسمان است را به من بدهند، دست از رسالتم برنمی‌دارم. این چنین شخصی که به آن همه نعمت پشت پا می‌زند و رنج محرومیت را به جان می‌خرد، تا مردم را از جهل و تاریکی نجات دهد، بی‌تردید دلسوز و خیرخواه مردم است. جنگ‌های ایشان نیز تقریباً همگی دفاعی بودند. یعنی واکنشی در برابر توطئه‌ها، خیانت‌ها و جنایت‌های دشمنان بود. 🔷 کوروش هخامنشی خون بسیار ریخت. قتل عام مردم اوپیس، اعدام ناجوانمردانه پسر پادشاه سارد، دو مشت از این خروار هستند. همچنین ارتش کوروش در تازش به آناتولی، شهر گزانتوس را ویران کردند. کوروش نه تنها مایه رحمت نبود، بلکه عیلامیان از او نفرت داشتند و او را مایه "زحمت" می‌دانستند. چنان که در الواح عیلامی، هخامنشیان، مزاحم و ویرانگر نامیده شدند. در تورات هم می‌خوانیم که کوروش سرزمین‌ها را لگدکوب می‌کرد. مورخان بی‌طرف غربی هم وی را جنایتکار باستانی، دروغگو و دیکتاتور معرفی نامیده‌اند (نشریه اشپیگل (spiegel) چاپ آلمان، نوشته ای با عنوان فرمانروای دروغین صلح (Der falsche Friedensfürst) به قلم ماتیاس شولتس (Matthias Schulz). دیگر اینکه کوروش، سالیانی دراز، مروج شرک و خرافات بود. یعنی مردم را در جهل و نادانی نگه داشت تا بتواند بر آنان حکومت کند. نمونه معروف آن، تمجید چند باره، از مردوک (گوساله) به عنوان خدای خود می‌باشد که حتی خود را فرستاده و پیام آوری از سوی آن گوساله می‌داند!! 🔘 مشاهده اسناد: adyannet.com/fa/news/34010 @pasokhsara
✍کمال گرایی: کمالگرایی یکی از مشکلاتی است که بیش‌تر افراد به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما از چگونگی آن اطلاعی ندارند. کمال گرایی به شکل بیمارگونه آن یعنی داشتن معیارها و خواسته‌های بسیار سطح بالا که غیر واقع گرایانه هستند و عملاً نمی توانند انجام شوند. بنابراین فرد کمال گرا در مواجهه با شرایط احساس گناه و شرم کرده و شروع به سرزنش خود می کند. چرا باید با کمال گرایی مقابله کنیم؟ در صورتی که کمال گرایی به عنوان یک خصیصه مثبت برای کسب انگیزه بیش‌تر استفاده شود، می‌تواند سبب رشد و توسعه شخصیت فرد شود. اما کمال گرایی غیر واقع گرایانه می‌تواند زندگی را به ورطه نابودی بکشاند. کمال گرایی واقع گرایانه : 👈 لذت از زندگی را از شما می گیرد. 👈 اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد. 👈 انرژی و توانایی انجام کار را از شما می گیرد. 👈 اشتیاق شما را برای تجربه های جدید می گیرد. 👈 توانایی رشد و پیشرفت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ( برگرفته از پایگاه اینترنتی درمانکده ) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اقتدا به کسی که نماز قضا می‌خواند 💬سوال: آیا می توان به کسی که در حال خواندن نماز قضا می باشد، اقتدا کرد؟ اگر نه، تکلیف نمازهای گذشته که از این حکم خبر نداشته ایم، چیست؟جواب: اگر امام جماعت، نمازی می خواند که یقینا آن نماز قضا شده است ، می توان به او اقتدا کرد، ولی اگر نماز امام، قضای احتیاطی باشد (یعنی قضا شدن آن قطعی نیست)، نمی توان به او اقتدا کرد. البته نمازهای قبلی اگر رکنی از آنها، کم یا زیاد نشده باشد، به صورت فرادا صحیح است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا