eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
411 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟  پاسخ: ۱. در بحث تربیت کودک همه چیز از خود انسان شروع می‌شود. اگر ما به عنوان پدر و مادر، تربیت دینی صحیحی شده باشیم قادر خواهیم بود فرزندان معتقدی نیز تربیت نماییم. ۲. گاهی برخی والدین نسبت به امور دینی پایبندی خاصی ندارند و وقتی کودک آنها وارد سنین نوجوانی شد نسبت به نماز نخواندن او ناراحت شده و به دنبال راهکار می‌گردند درحالی که در آموزه‌های اسلام تربیت کودک حتی قبل از دوران جنینی کودک صورت می‌گیرد. ۳.هرآنچه که انسان انجام می‌دهد فلسفه و دلیلی دارد. بیان فلسفه‌ی نماز برای کودک با زبان کودکانه می‌تواند عامل مهمی برای تشویق او باشد.به فرزندمان بیاموزیم که فلسفه‌ی نماز ادب در مقابل خداوند است. ۴. باید دائما نعمات متعدد الهی را برای کودک بیان کرده و به او گفت در برابر این همه نعمت همچون پدر، مادر، خانواده ، غذا ، دوست و ...ما موظف به سپاسگزاری هستیم و نماز نوعی سپاسگزاری ازخداوند است. ۵. وقتی می‌خواهیم امرمهمی را درخانواده دنبال کنیم آن را به شکل قانون در می‌آوریم مثلا برای بچه‌ها قانون می‌گذاریم که قبل و بعد از غذا دستانشان را بشویند و یا حتما هرشب مسواک بزنند. برای کودکان نیز لازم است تبیین کنیم که برخی قوانین، جزء قوانین دینی می‌باشد و برما لازم است آن را انجام دهیم. در این حالت حتی اگر کودک به دلیل بازیگوشی تمایلی هم برای نماز نداشته باشد اما چون آن را به شکل یک قانون در خانواده تلقی می‌کند خود را ملزم به رعایت آن می‌داند. ۶. برخی مادرها ناظر بر اعمال کودک نیستند در حالی که توصیه می‌شود در ابتدای مسیر والدین ناظر بر نمازکودک بوده و با تذکرهمواره نماز را به او یادآور شوند تا وجوب آن کم‌کم برای اوجا بیافتد بنابراین توصیه می‌شود بی‌تفاوت نبوده و امر را با جدیت دنبال نمایید. ۷. یکی از توصیه‌های مهم دیگر این است که فرزند ما از طریق محبت قطعا به سمت اعمال عبادی روی خواهد آورد؛ بنابراین در اینجا باید به دو نکته در باب محبت توجه کرد اول این که خود با بذل محبت و مهربانی در طول روز اشتیاق فرزند برای شنیدن و تبعیت از سخنانمان را بالا ببریم، قطعا بچه‌هایی که به والدینشان علاقه بیشتری دارند تابع‌تر خواهند بود و این علاقه چیزی است که شما از طریق محبت به فرزندتان تزریق می‌کنید. دوم این که محبت خداوند را در دل کودک قرار دهید و در ابتدای کودکی نباید او را از خداوند و یاحتی نتیجه بد عملش در جهنم بترسانید بلکه در ابتدا با عامل محبت نماز را در وجود او نهادینه کرده و در ادامه راه و بعد از گذر از دوران کودکی نتیجه نمازنخواندن و ترس از خداوند را برایش تبیین نمایید. ۸.در بحث تربیت دینی، مادر، چون بیشتر با فرزند سروکار دارد وظیفه سنگین‌تری هم دارد. نقش مادر در ایجاد رابطه عاطفی با فرزند می‌تواند مشوق او برای نماز باشد. ۹.مطمئنا استفاده از خشونت و اجبار براي اين كار تأثير منفي دارد و هرگز از طریق بدخلقی و دعوا و داد و فریاد و اعمال روشهای خشک و مستبدانه نخواهید توانست به هدف خود برسید. ۱۰.توجه کنید که بذر تعبد کودکان، تنها در زمین محبت والدین رشد خواهد کرد.رفق و مادارا و نرمخویی و محبت ، فطرت کودک را تقویت می‌کند. ۱۱. حواستان باشد که دراین امر به رغبت کودک توجه نمایید و زمانی که هیچ ترغیبی ندارد او را وادار به نماز ننمایید بلکه با عوامل متعدد و بهره‌گیری از سایر لذات مثل خوردن و بازی کردن و تفریح او را سرحال نموده و بعد از ایجاد ترغیب در او، او را به نماز تشویق نمایید. ۱۲. باتوجه به تاثیر عوامل بیرونی بر رفتار کودک، تلاش نمایید که در انتخاب مربی و معلم و دوست دقت لازم را بخرج داده و خود نیز با خانواده‌هایی که نسبت به امر نماز حساس هستند و به نماز خواندن اهمیت می‌دهند رابطه برقرار نمایید. ۱۳. درضمن زبان عمل را فراموش نکنید؛ قطعا با عمل خویش و نماز اول وقت خواندن و اهمیت دادن به آن می‌توانید الگوی عملی برای فرزندتان باشید. نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده اى خواهد گذاشت. ۱۴.شرکت درمجالس معنوی و مذهبی، رفتن به مساجد و شرکت در نمازجمعه و جماعت و به طورکلی قراردادن کودک در جو معنوی می‌تواند عامل موثردیگری در تشویق او به نماز باشد. ۱۵. از ابزارهایی چون بیان داستان، قصه‌گویی، نقاشی با موضوع نماز و ... نیز بهره ببرید. ۱۶. اهمیت دادن به بلوغ و سن تکلیف با بر‌پایی جشن تکلیف نیز یکی دیگر ازروشهای پیشنهادی برای تشویق به این امر می باشد. @pasokhsara
⁉️ اینکه در احکام می گویند « بنابر احتیاط واجب » منظور چیست؟🧐 ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ @pasokhsara
✍ پارانوئید چیست؟ در واقع یک نوع احساس است که در آن فرد گمان می‌کند از جانب دیگران مورد تهدید یا خطر قرار گرفته است و یا ادعا دارد که بر علیه او رفتار می‌شود. پارانوئید ممکن است برای همه افراد در یک مقطع زمانی اتفاق بیفتد اما اگر شدت آن زیاد و یا اینکه اغلب رخ می‌دهد می‌تواند نگران کننده و نشاندهنده اختلال پارانوئید باشد. 👈علائم پارانویا می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 🔸فرد حالت تدافعی به اصطلاح گارد گرفتن، خصمانه و تهاجمی قرار دارد. 🔸فرد خیلی زود آزرده خاطر می‌شود. 🔸 باور دارد که همیشه حق با اوست. 🔸نمی‌تواند به دیگران اعتماد کند. 🔸 توانایی سازگاری، بخشش یا پذیرش انتقاد را ندارد. 🔸در رفتارهای عادی افراد، معانی پنهان را جستجو می‌کند. 🔸دائما شک دارند که همسرشان در حال خیانت به آنهاست. 🔸کینه‌ای هستند و خیلی زود در صدد انتقام گرفتن برمی‌آیند.(برگرفته از پایگاه اینترنتی ایزوویزیت) # پارانوئيد @pasokhsara
⭕️ ❎ انسان بلافاصله بعد از مرگ، وارد عالم برزخ می شود. ⬅️هر چند روح، به قبر خاکی نظر و التفات دارد اما: جسم در قبر خاکی فاقد روح هست و هیچ فعالیت و دراکیتی ندارد. ⭕️اینکه برخی معتقدند: میت بعد از دفن، قصد نشستن می کند و ناگاه سر به می خورد و دوباره می میرد خرافه ای بیش نیست. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تذکر و تکرار بعضی‌ها ممکن است از شنیدنهای تکراری فراری باشند؛ فکر می‌کنند اگر مطلب خوبی را یک بار بشنوند کافیست و نیازمند تکرار نمی‌باشد؛ این در حالی‌ست که در کتاب مقدس ما قرآن برخی از عناوین و واژه‌ها و مفاهیم بارها و بارها تکرار شده‌اند . گویا در سایه تکرار، نوعی تلقین و ایجاد زمینه برای سوق دادن انسان به سمت و سوی این مفاهیم وجود دارد تا انسان از طریق شنیدنهای مکرر بتواند این مفاهیم را در قلب خویش نهادینه سازد. در سوره ((الرحمن )) كه در مكه نازل شده و 78 آيه دارد، 31 بار فَبِاىّ آلا ء رَبّكُما تُكذِّبان ((پس كدامين نعمت هاى پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟)) تكرار شده است. و این تکرار روشی‌ست در جهت تثبیت عقیده و دوری از تزلزل. بنابراین علاوه بر این که افرادی معتقد هستیم در عین حال باید با تکرار و تمرین الزامات آن عقیده در حفظ آن عقیده نیز کوشا باشیم و الا اگر عقیده را رها نموده و بدان بی‌توجه باشیم ممکن است سر از تزلزل درآوریم. @pasokhsara
هدایت شده از امیر صالحی
💠 کفایت غسل جنابت از سایر غسل‌ها 💬 سؤال: آیا کسی که چند غسل واجب بر عهده دارد، با انجام غسل جنابت، بقیه غسل‌ها از عهدۀ او ساقط می‌شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: غسل جنابت کفایت از بقیۀ غسل‌ها می‌کند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که همۀ آن‌ها را نیّت نماید و چنانچه بخواهد به ثواب غسل‌های دیگر برسد، همه را نیت کند. 🔹آیت‌الله مکارم‌شیرازی: اگر بر كسى چند غسل واجب شده یا می‌خواهد غسل مستحبی انجام بدهد، هر گاه يك غسل واجب يا غسل مستحبی كه با دليل معتبر ثابت شده انجام دهد كفايت مى‌كند، هرچند بقيّه را نيّت نكند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای @pasokhsara
✍ با سلام لطفا درمورد راهکارهای اسلامی غلبه بر افکار منفی و همچنین درباره از بین بردن نگرانی از آینده و مثبت اندیشی اسلامی و خود تلقینی مثبت توضیح دهید. پاسخ: برای خلاصی از شرّ افکار ناخوشایند از منظر دینی می توانید به این روایت عمل نمایید: شخصى به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض كرد: آقاجان، خيال های باطل و آروزهای طول و دراز و وهمى و وسوسه هاى فاسد، سينه مرا اذيّت و آزار مى دهد. فكرهاى پوچ و توخالى به ذهنم مى آيد كه از دين و اعتقاداتم سست مى شوم. فدايت شوم، اى پسر رسول خدا، كمكم كن، تا من از اين وسوسه هاى درونى نجات پيدا كنم . آن حضرت فرمود: دست روى سينه ات بكش و بگو: «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ صَلَّی اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهَ و لاحَوْلَ وَ لاقُوَّهَ اِلاّبَاللّهِ العَلیِّ العَظیم، اَللّهُمَّ امْسَحْ عَنّى ما اَحذَر». سپس دست بر شكم بکش و سه مرتبه اين دعا را تلاوت كن . آن شخص اين عمل را انجام داد و آن حالتِ او برطرف شد. در مورد داشتنِ امید و از بین بردنِ نگرانی از آینده، باید بگویم: نقطه مقابلِ «نگرانی از آینده»، «امید» است. در منابع دینیْ امید به دو نوع تقسیم شده است: - امید واقعی و امید غیر واقعی و دروغین از منظر دینی، امیدی واقعی است که فقط به خداوند متعال باشد. در قرآن کریم، سوره مبارکه تغابن، آیه شریفه 13و نیز سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 11 تأکید شده که مؤمنان تنها بر خداوند متعال توکّل می نمایند (وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ) یعنی«و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند». حضرت امیرالمؤمنین علیّ (علیه السلام) در حکمت 82 نهج البلاغه می فرماید:« لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ» یعنی «هيچ يك از شما جز به پرورگارش اميدوار نباشد(و دل نبندد)». توکل واقعی این است که با امید به یاریِ خداوندِ متعال، با همت در راهِ عمل به وظیفه خودْ قدم بردارید و در فکر این نباشید که قسمت چه خواهد شد یا این که چه خطری شما را تهدید خواهد کرد. راهکارهایِ مثبت اندیشی: 1- باید از امکانات موجود، هرچه هست، استفاده نماییم و منتظر کامل شدن تمام وسایل و زمینه های مورد نیاز نمانیم. در قرآن کریم و احادیث زیادی به شکر نعمت و خودداری از کفرانِ نعمت امر شده است. خداوند متعال در سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 7 می فرماید: (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ) یعنی «و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است». 2-مثبت اندیشی هزینه چندانی ندارد. فقط کافی است تصمیم و عزم جدّی برای آن داشته باشیم. پس از آن که تصمیمِ جدّی برای مثبت اندیشی گرفتیم، نوبت عمل (مثبت اندیشی در رفتار) می رسد. یکی از بهترین روش ها در این مرحله، تلقین به خود است. عبارت هایِ امیدبخشی که در دعاها و مناجات ها ذکر شده، بهترین تلقین های مثبت اندیشی به خود می باشند. با این تلقین ها، افکار مثبت را در درونِ خود زنده می نماییم، برای حفظِ آنها کوشش می کنیم و افکارِ بدبینانه که بر وسوسه ها، خیالات و توهّم ها می باشند را به فراموشی می سپاریم. باید به یاد داشته باشیم که شادیِ واقعی در درونِ خودِ ماست. فقط باید آن را پیدا کنیم. @pasokhsara
⭕️ پیامبر به خیبر حمله کرد، صفیه را برده خود کرد، و در همان روزی که شوهرش را، پدرش را و بسیاری از اطرافیانش را کشت، به او ازدواج کرد، آیا این روش برخوردی است که یک پیامبر باید داشته باشد؟ ❇️ جواب : سعد در طبقات مي‌نويسد: پيامبر به صفيه فرمود: اگر مسلمان شوي، آزادت مي‌کنم و تو را به همسري خويش درمي‌آورم، او اسلام آورد و پس از عدّه شرعي با او ازدواج کرد.(1) يعقوبي مي‌نويسد، پيامبر(ص) صفيه دختر حيي بن اخطب را براي خود برگزيد و او را آزاد کرد سپس با وي ازدواج کرد.(2) در منابع متعددي از جمله: تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56 (واقعه خيبر)؛ الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص 231 ـ 232 و اسد الغابه في معرفة الصحابه، ج 5، ص 490، آمده که پيامبر «اعتقها و تزوجها» او را آزاد کرد و سپس با وي ازدواج نمود، که عبارت در برخي منابع، با يکديگر اختلاف مختصري دارند ولي در تمام آنها، آزاد شدن صفيه توسط حضرت و ازدواج با وي آمده است.(3) پس ازدواج پیامبر با صفیه بعد از مسلمان شدن او و آزاد شدنش به دست پیامبر بوده است و صفیه مجبور به این کار نشده است. در مورد اینکه ادعا میشود که پیامبر در همان شبی که پدر و شوهر صفیه کشته شدند(پدر صفیه در جنگی عامل اصلیش دسیسه های خود یهودیان و در رأسشان پدر صفیه بود، کشته شد و شوهرش بخاطر قتل یکی از مسلمانان بعد از اتمام جنگ، به قصاص محکوم شده و اعدم شد)، با صفیه عروسی و زفاف فرمود، ❇️ می گوییم که: طبق اسناد تاریخی پيامبر بعد از کشته شدن شوهر صفيه در جنگ خيبر و مسلمان شدن صفيه و تمام شدن عدّه وي با او ازدواج کرد، اين موضوع در منابعي چون صحيح مسلم، ج 4، ص 147؛ سنن ابي داود، ج 2، ص 31؛ إمتاع الاسماع، مقريزي، ج 10 ص 218؛ جوامع السيره، ص 212، به نقل از تاريخ پيامبر اسلام، دکتر آيتي، ص 505 آمده است. ❇️ بدون شک وقتی صفیه عده را نگهداشته است، مدتها بعد از مرگ شوهر و پدر با پیامبر عروسی و زفاف داشته است. پي‌نوشت‌ها: 1. الطبقات الکبرى، ج 8، ص 129؛ المستدرک على الصحيحين، ج 4، ص 28؛ سير اعلام النبلاء، ج 2، ص231. 2. تاريخ يعقوبي، ج 2، ص 56. 3. در صحيح مسلم، ج 4، ص 146 نيز اين موضوع ذکر شده است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 حکم نماز در صورت حرکت بدن هنگام ذکر سجده چیست؟ @pasokhsara
خوراک روح همه‌ی شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها بر روح انسان اثری مستقیم و یا غیرمستقیم دارند؛ به‌همین دلیل توجه و دقت در خوراک فکری و روحی امری لازم و واجب است تا از ناحیه‌ی آنچه می‌بینیم و می‌شنویم دچار عوارض جبران‌ناپذیر روحی نگردیم. اینکه ما برای تفریح و سرگرمی در گروه‌های متعدد و فضاهای مختلف اینترنتی حضور داریم و بی‌پروا هرآنچه در این فضای بی‌در و پیکر وجود دارد را می‌بینیم و می‌خوانیم آسیبی است بس بزرگ که ریشه در بی‌تدبیری ما دارد. امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند: 《مَن اَصغى الى ناِطق فَقد عَبَده فَاِن كان النّاطِق عَنِ اللّه فقَد عَبدَ اللّه وَ اِن كاَن النّاطقُ يَنطِق عَن لِسانِ اِبليسَ فَقَد عَبَد الاِبليس》 《كسى كه به (گفتار) گوينده‌اى گوش فرا دهد او را بندگى كرده است؛ بنابراين اگر گوينده از خدا و دستورات او سخن مى‌گويد شنونده‌ى او خدا را عبادت كرده و اگر از شيطان سخن مى‌گويد شنونده‌ى او شيطان را عبادت نموده است.》(1) همین یک روایت تکلیف ما را در مورد محتوای شنیدنی‌ها به وضوح روشن می‌سازد چرا که تاثیر شنیدنی‌ها بر روح انسان به قدری‌ست که می‌تواند او را به بندگی خدا یا شیطان درآورد! پی‌نوشت: 1.تحف العقول، ص 336 @pasokhsara