📌بهشت جایگاه انسانهای شهوت ران؟!!
👈یک. همانطور که اصل وجود بهشت و جهنم را از قرآن شناختیم، پس باید کیفیت بهشت را نیز از قرآن به دست آوریم، نه آنکه خودمان بر اساس ذهنیاتمان آن را شناخته و درباره اش داوری کنیم.
👈دو. بهشت غرق در انواع نعمتهاست و هیچگونه عذابی در آن نیست.
👈سه. بر اساس اعتقاد به معاد جسمانی، انسان هم نیازهای جسمانی دارد و هم نیازهای معنوی و روحی.
👈چهار. برخی نعمتهای بهشت، پاسخ به نیازهای جسمانی انسان و برخی دیگر از نعمتهای بهشت، پاسخ به نیازهای روحی انسان است. اگر در بهشت، نعمتهای مادی در کار نباشد، بهشتیان در عذاب خواهند بود، حال آنکه بهشت، برای پاداش بهشتیان است نه عذاب.
👈پنج. بهشت جای متقیان است و برای انسان متقی نعمتهای معنوی بسیار باارزش تر از نعمتهای مادی است؛ ازاین رو است که به تصریح قرآن کریم، بالاترین نعمتهای بهشتی، آن است که خدا از انسان راضی و انسان از خدا راضی باشد.
👈شش. انسان متقی در حالیکه امکان استفاده از نعمتهای مادی برای او فراهم است، ولی چنین نیست که نعمتهای معنوی مانند همنشینی با پیامبران و امامان علیهم السلام را فدای نعمتهای مادی کند و چنان به نعمتهای مادی مشغول شود که از نعمتهای معنوی غافل گردد.
👈هشت. بنابراین بر خلاف تصور شبهه کننده، بهشت جای انسان های هوسران و شهوتران و نعمتهای آنجا هم برای هوسرانی و شهوترانی نیست.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
🗳 استفتائات مقام معظم رهبری به برخی سوالات و شبهات از سوی رای دهندگان جهت انتخابات
🔻 حکم شرکت در انتخابات
س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟
ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.
🔻واجب عینی بودن شرکت در انتخابات
س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج. واجب عینی است.
🔻وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح
س۸. وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟
ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
🔻معیارهای نامزد اصلح
س۹. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟
ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛
- تعهّد و خوشنامی؛
- وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛
- عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛
- دارای برنامه و کفایت لازم؛
- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛
- ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی گری؛
- مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛
- اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛
- تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛
- تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛
- پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛
- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛
- شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها؛
🔻 وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح
س۱۰. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
ج. در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.
🔻 رأی سفید
س۱۱. حکم رأی سفید و بی نام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
ج. در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.
#احکام
#انتخابات
@pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ صدق الله العلی العظیم ❇️
❓پاسخ سوالات خود و دانش آموزان را در پاسخ سرای اصفهان بیابید...
@pasokhsara
✍تنبیه بدنی:
👈 مجازات منصافه تعیین کنید.
از همان ابتدا یک تنبیه معقولانه تعیین کنید، سپس به آن پایبند باشید. تنبیه سختی را وضع نکنید که برای اجرای آن مشکل داشته باشید و مجبور شوید تنبیه ساده تری را انتخاب کنید.
اجازه ندهید کودک شما با اشک یا مظلوم نمایی از تنبیه خود فرار کند.
👈مرزهای بسیار واضحی را تعیین کنید.
اگر فرزند شما درک نکند که واقعاً چه رفتار بدی دارد، برای جلوگیری از رفتار بد خود تلاشی نخواهد کرد. شما باید از همان سنین کودکی، به فرزند خود در مورد اینکه چه چیزی اشتباه است و چه چیزی درست است، معیارهایی تعیین کنید. راه انجام این کار این است که مرزهای مشخصی را تعیین کنیم. یعنی به کودک بفهمانیم چرا و چگونه یک رفتار بد اشتباه است، سپس در صورت تکرار آن رفتار، کودک را تنبیه کنیم.
بدیهی است که توانایی فرزند شما برای درک مرزهای شما با بزرگ شدن بیشتر می شود.
کودک نوپا نمی تواند بفهمد که نباید روی دیوارها نقاشی بکشد. در این موارد سخنرانی نکنید. در عوض، باید به یک “نه” قاطع واکنش نشان دهید.
(برگرفته ازپایگاه مرکزمشاوره آویژه)
#کارشناس_مشاوره
#تنبیه_بدنی
@pasokhsara
📚 استشمام بوی خوش در اعتکاف
💠 سؤال: در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟
✅ جواب: بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست.
#احکام_اعتکاف #بوی_خوش
#مقام_معظم_رهبری
@pasokhsara
📌چرا اسم امام علی علیهالسلام در قرآن نیامده است؟
👈 پاسخ
1⃣ اگر مقصود از این سوال این است که چون اسم ایشان در قرآن نیامده، پس امامت ایشان حق نیست، پاسخ آن است که حق و باطل بودن یک ادعا، مشروط به این نیست که حتماً در قران آمده باشد؛ چنانکه اهل سنت خلافت خلفا را حق می دانند، ولی اسم خلفا در قرآن نیست.
2⃣ اگر مقصود از سوال این است که چون امامت ایشان برای شیعه بسیار مهم است، پس باید در قرآن میامده، و اینک چون نیامده، معلوم می شود مهم نیست، پاسخ آن است که مهم بودن یک ادعا وابسته به این نیست که حتماً در قرآن آمده باشد بلکه به آثاری است که بر آن مترتب میشود.
3⃣ حقانیت و اهمیت امامت امام علی علیهالسلام در جای خود ثابت شده است.
4⃣ در کل، لازم نیست نسبت به دلیل نیامدن این یا آن آموزه در قرآن پاسخگو باشیم، و گرنه باید نسبت به حقایق دینی بیشماری که در قرآن نیستند، جواب بتراشیم. خدا هر چیزی را صلاح بداند در قرآن میگوید و بقیه را به عهده رسولش میگذارد.
5⃣اساساً یکی از راههای آزمایش انسانها آن است که به وسیله پیامبر امتحان شوند، یعنی خداوند حقایقی را خود نگوید، بلکه پیامبر بگوید و اینگونه روشن شود که مومنین سخن رسول خدا را نیز مانند سخن خدا میپذیرند یا خیر. نام امام علی علیهالسلام به عنوان امام حق، بارها در سخنان پیامبر آمده که حدیث غدیر یکی از آنهاست.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
رابطه متعادل پدر با فرزند:
✍رابطه متعادل پدر و فرزندی یک رابطه دو طرفه است از سوی فرزند و از سوی پدر هردو میل به این رابطه وجود دارد. پدر متعادل در ایجاد این تعامل، موفق است .او این موفقیت را مدیون دو امر است یکی محبوبیت و دیگری مقبولیت .
پدر متعادل هم❤️ محبوب است هم 🙏مقبول .برای به دست آوردن محبوبیت از همان نخستین روزهای زندگی موازی و همدوش مادر کار خود را آغاز کرده است .پدر متعادل از بدو تولد "پدری" می کند نه آنکه وقتی فرزندش به سخن آمد تازه با او حرف بزند و وقتی راه افتاد با او همراه شود که در این صورت ارتباط با چنین پدری مثل ارتباط با غریبه ها هیچ گاه محکم و جا افتاده نخواهد شد.
برای به دست آوردن مقبولیت نیز در رابطه با کودک اخلاقیات را رعایت کرده است .پدری که به دلیل کوچکی طفل ،او را احمق فرض می کند و بارها و بارها فریبش می دهد ،وعده می دهد و عمل نمی کند ،دروغ می گوید و دروغش فاش می شود و...هیچ گاه طرف اعتماد و باور کودک قرار نمی گیرد .شاید خیلی محبوب کودک باشد اما مقبول او نیست . اگر بین پدر و معلمش؛ یا بین پدر و دوستش و ...تعارضی ایجاد شود با پیش داوری حق را به معلم یا دوستش می دهد چون از درستکاری پدر و صداقت او باور ضعیفی دارد .
اگر مخالفت های پدر با فرزند مبنای درستی داشته باشد و پدر بتواند آن را به زبانی شفاف و ساده برای او بیان کند نه این که با زور او را با خود همراه سازد ،یا اگر پدر کودک خود را دانشمندی کنجکاو ببیند و با این دیدگاه به سوالات او پاسخ دهد و ... مقبولیت لازم برای حکومت بر مغز و قلب او را خواهد یافت
(برگرفته ازپایگاه اینترنتی تبیان)
#کارشناس_مشاوره
#رابطه_پدر_فرزند
@pasokhsara
💠 خروج از مسجد
💬 سوال:
خروج برای امتحان هنگام اعتکاف چه حکمی دارد؟
✅ جواب:
🔹#مقام_معظم_رهبری: معتکف می تواند برای امور ضروری شرعی و عرفی و عقلی از مسجد خارج شود ولی اگر به قدری طول دهد که صورت اعتکاف محو شود، اعتکاف صحیح نیست؛ و تشخیص موضوع با خود مکلف است.
🔹آیت الله #سیستانی: معتکف برای شرکت در امتحانات دبیرستان یا دانشگاه یا حوزه چنانچه ضرورت عرفی باشد می تواند از محل اعتکاف خارج شود ولی نباید مدّت خروجش طولانی گردد، به گونه ای که صورت اعتکاف از بین برود، مثلاً تا دو ساعت اشکال ندارد.
🔹آیت الله #مکارم: در صورتى كه حكم ضرورت عرفى را داشته باشد، خارج شدن به مقدار محدود كه منافات با صدق اعتكاف نداشته باشد(برای یک یا دو ساعت اشکالی ندارد)، مانعى ندارد.
📚 پینوشت:
استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
#احکام
@pasokhsara
💠 حدیث روز 💠
💎 سه عذری که پذیرفته نیست
🔻امام صادق علیه السلام:
ثَلاثَةٌ لا عُذرَ لِأحَدٍ فیها: أداءُ الأمانَةِ إلَی البَرِّ و الفاجِرِ ، و الوَفاءُ بِالعَهدِ لِلبَرِّ و الفاجِرِ، و بِرُّ الوالِدَینِ بَرَّینِ کانا أو فاجِرَینِ
🔻سه چیز است که هیچ کس درباره آنها عذرش پذیرفته نیست:
◻️ برگرداندن امانت به صاحبش، نیک باشد یا بد.
◻️وفای به عهد با نیک و بد،
◻️و نیکی کردن به پدر و مادر، خوب باشند یا بد.
📚الخصال: ۱۲۳/۱۱۸
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
✍ انواع الگوهای رفتاری خانواده:
شایع ترین انواع خانواده ها و الگوهای رایج، به شكل زیر قابل شناسایی هستند:
👈۱- خانواده كنترل كننده:
این نوع خانواده ها، مرتب دستور می دهند بدون آن كه برای این دستورات دلیلی داشته باشند یا درباره این دستورات با فرزندانشان گفت وگویی كنند. این خانواده ها از فرزندان خود انتظارات بسیاری دارند، انتظاراتی كه بسیاری مواقع از توان فرزندان خارج است. فرزندانی كه در چنین خانواده هایی رشد می كنند، معمولاً سركش، زورگو، ناتوان، خشمگین، گوشه گیر و منفعل بار می آیند. در چنین خانواده هایی رابطه عاطفی عمیقی به كودک ابراز نمی شود. این دسته از مادران و پدران اغلب بسیار سختگیر و یكدنده هستند و گاهی نیز دست به تنیبه فرزند – چه روحی و چه جسمی – می زنند.
👈۲- خانواده های دوست داشتنی و بیش از حد صمیمی:
اینگونه خانواده ها معمولاً خواسته های كودكان خویش را بی هیچ قید و شرط و محدودیتی برآورده می كنند و تنها الگوی تربیتی آنان دوست داشتن و ابراز دائمی آن به فرزندان است بی هیچ نظم و یا ضابطه و برنامه ای. این گروه از والدین تصور می كنند هرگز نباید به فرزندان خود «نه» بگویند و همه خواسته های آنان را بی چون و چرا باید انجام دهند. كودكانی كه در چنین محیطی تربیت می شوند، قادر نیستند خواسته ها و امیال خویش – و در سنین بزرگتر غرایز خود را – به تأخیر بیندازند. چرا كه آنها عادت كرده اند هر چه می خواهند را بلافاصله دریافت كنند. اینگونه كودكان معمولاً افرادی غیراجتماعی و باروحیه ای «طلبكار» بارمی آیند.ادامه دارد....
(برگرفته ازپایگاه اینترنتی فرزند پرتال)
#کارشناس_مشاوره
#الگوهای_رفتاری
# @pasokhsara
💗 توصیه حضرت آیتالله خامنهای به معتکفین
👈 در ایام #اعتکاف نماز حضرت جعفر طیار بخوانید
🔹 بسم الله الرّحمن الرّحیم
در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است.
🖼 کیفیت #نماز_جعفر_طیار
🔹 نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره دارد.
🔹 بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا الهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر» خوانده شود،
همين تسبيحات را ۱۰ مرتبه در ركوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع،
و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن
و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود.
🔹 در رکوع و سجده میتوان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود.
🔹 اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعادِياتِ» و در ركعت سوم، «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود.
#احکام
@pasokhsara
⁉️ چرا جناب عبدالله بن جعفر (همسرِ حضرتِ زینب)
با کاروان اباعبدالله الحسین علیهالسلام همراه نشد؟
⚛نکتهی اول در مورد شخصیت عبدالله بن جعفر هست: ایشان صحابهی بزرگ رسول خدا بودند و شأن و منزلت عظیمی در تاریخ دارند. ایشان علاقه ی شدیدی به امیرالمومنین و بعد از امیرالمومنین نسبت به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام داشتند.
⚛ نکتهی دوم در رابطه ی با حضور نیافتن ایشان در کربلا هست: در این رابطه تحقیقات و اقوال مختلفی مطرح شده است اما آنچه که صحیح به نظر میرسد این است که:
✅ قول اول: ایشان در زمان وقوع واقعهی کربلا ۷۰ سال سن داشتند لذا بواسطهی پیری و کهولت سن و ضعف جسمانی که بر ایشان عارض شده بود نتوانستند با کاروان امام حسین علیه السلام همراهی کنند.
✅ قول دوم: اباعبدالله الحسین علیه السلام دستور دادند ایشان باقی بمانند تا از بنی هاشمی که در مکه و مدینه بودند را مدیریت و حفاظت کنند و حضرت قیام را بر ایشان واجب ننمودند.
❌ قول سوم: برخی هم معتقدند نابینایی عبدالله جعفر مانع همراهی ایشان با امام شد که البته با توجه به قرائنی که در دسترس است از جمله این که ایشان کارهای اجرایی انجام میدادند. نابینایی بعید به نظر می رسد.
♻️ نتیجه اینکه:
♦️ما معتقد هستیم عبدالله بن جعفر به دلیل اینکه مريض بودند و بخاطر کهولت سنی که داشتند و همچنین به دلیل این که امام علیه السلام قیام را بر ایشان واجب نکرده بودند و دستور دادند که ایشان در جنگ شرکت نکنند تا از بنی هاشمی که در مکه و مدینه بودند محافظت کنند، فلذا این بزرگوار محافظت بنیهاشم را بر عهده گرفتند.
♦️بهترین دلیل بر اینکه عبدالله بن جعفر معذور بوده این است که بعد از واقعه ی عاشورا:
🔘 اولا تاسف شدید خوردند و ناراحت شدند از این جریانی که بر اباعبدالله الحسین و اصحابشان اتفاق افتاد
🔘 ثانیاً هیچکدام از اهلبیت علیهمالسلام عبداللهبنجعفر را به واسطه ی عدم شرکت در واقعه ی کربلا مذمت نکردند بلکه همیشه به نیکی از ایشان یاد کردند و ایشان را ستودهاند.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💬پرسش: با توجه به اینکه اعتکاف عملی مستحبی است خارج شدن از آن در روز سوم چه حکمی دارد؟
#احکام
@pasokhsara
در كتاب تحرير الوسيله امام خمينى در مورد معيار گناهان كبيره، چنين آمده است:
1. گناهانى كه در مورد آنها در قرآن يا روايات اسلامى وعدهى آتش دوزخ داده شده باشد.
2. از طرف شرع، به شدت از آن نهى شده است.
3. دليل، دلالت دارد كه آن گناه بزرگتر از بعضى از گناهان كبيره است.
4. عقل، حكم كند كه فلان گناه، گناه كبيره است.
5. در ذهن مسلمينِ پایبند به دستورات الهى، چنين تثبيت شده كه فلان گناه، از گناهان بزرگ است.
6. از طرف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله يا امامان عليهمالسلام در خصوص گناهى تصريح شده كه از گناهان كبيره است.
اکثر گناهانی که امروزه ما مرتکب میشویم دارای یکی از ویژگیهای مذکور است و در دایرهی گناهان کبیره قرار دارد .
پی نوشت:
1.تحرير الوسيله، ج۱ ص ۲۷۴، ۲۷۵
#کارشناس_اخلاق
#گناهان_کبیره
@pasokhsara
❌ داروینیسم و تئوری تکامل ❌
🔻 بر اساس دیدگاه داروین، انواع مختلف جانداران، به صورت تدریجی و در بستر تلاش برای بقاء، کاملا تصادفی، به صورت های متنوع در آمده اند❗️
🔹 منظور از تصادف، نبود هدف و غایت در موجودات است.
مثلا: بنا نبوده که از ابتدا، شکل و سیستم زرافه چنین باشد، بلکه زرافه در طی سالیان متمادی و در جهت تلاش برای زنده ماندن و تهیه ی غذا و تطبیق با محیط زندگی، به این وضعیت در آمده.
❇️ هر چند این مساله مخالفان جدی و نقدهای متعدد علمی و دارای حلقه های مفقوده ی مختلف است، اما:
وقتی ما بر اساس برهان های عقلی، اعتقاد به خالق عالم قادر هستیم، نمی توانیم #هدف_غایی نداشتن و نبود هدف در مخلوقات را بپذیریم و باور به تصادفی بودن انواع گوناگون جانداران، داشته باشیم.
🔹دکتر ابوالفضل درویزه در کتاب آفرینش حیات به نقد نظریه داروین با روش تجربی و با استناد به سخنان زیست شناسان مشهور دنیا پرداخته است.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
#داروینیسم
@pasokhsara
💠 محاسبه خمس سکه طلا
🔹 طبق نظر #مقام_معظم_رهبری؛
🔹 اگر سکه از درآمد کسب، خریداری شده است، سر سال خمسی به قیمتی که خریدار دارد مشمول خمس میباشد.
🔸 چنانچه سکه به قصد بالا رفتن قیمت و کسب سود نگهداری شود سر هر سال خمسی باید خمس ارزش افزوده آن نیز پس از کسر مقدار تورم اصل آن پرداخت شود هر چند آن را نفروشد.
🔹 ولی اگر سکه صرفاً به جهت حفظ ارزش پول و نه به قصد تجارت نگهداری شده باشد، وقتی فروخته شود ارزش افزوده آن پس از کسر تورم اصل آن جزء درآمد سال فروش است که اگر تا چند روز پس از سال خمسی صرف در مؤونه شود خمس ندارد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
@pasokhsara
✍انواع الگوهای رفتاری والدین
👈۳- خانواده های آشفته:
در این گروه از خانواده ها، والدین همواره در كشاكش اختلافات و مشاجرات گرفتارند، بنابراین فرصت و حوصله ای برای پرداختن به تربیت كودكانشان ندارند. از سویی، فرزندان نیز كه دائماً شاهد این بگو مگو هاو اختلافات هستند، علاقه ای به تشكیل زندگی خانوادگی در بزرگسالی از خود نشان نمی دهند، چرا كه الگویی ازیك خانواده آرامش بخش، مهربان و یاریگر در ذهن ندارند، بنابراین اغلب ترجیح می دهند از ازدواج صرفنظر كرده و مجرد باقی بمانند و در صورت ازدواج نیز ناسازگاری و طلاق در میان این نوع اشخاص كه در خانواده های آشفته بزرگ شده اند، بسیار شایع است.
👈۴- خانواده های بی تفاوت:
در این خانواده ها، هیچ معیار و الگوی تربیتی و یا آموزشی برای كودكان وجود نداشته و نظام مشخصی برای تعادل دادن به مناسبات كودكان با یكدیگر و والدین با كودكان برقرار نیست. والدین هیچ توجه و نظارتی بر فرزندان و تربیت آنان ندارند، بنابراین كودكانی كه در این گونه خانواده ها بزرگ می شوند به اصطلاح خودرو و بدون برنامه معینی دوران كودكی و نوجوانی خود را طی می كنند این كودكان اغلب آینده روشنی در برابر خود ندارند و در پی یافتن شغل و تحصیلات و… نخواهند بود.ادامه دارد...
(برگرفته ازپایگاه اینترنتی فرزند پرتال)
#کارشناس_مشاوره
#الگوهای_رفتاری
# @pasokhsara
🛑 اگر
رای دادن
بی فایده بود،
اینقدر
رای ندادن
را تبلیغ نمی کردند❗️
#انتخابات
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 نماز با غسل زیارت
💬 سوال :
آیا با غسل زیارت میتوان نماز خواند؟
✅ پاسخ :
🔹 آیات عظام خامنه ای و سیستانی:
نميتوان با غسل زيارت نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی :
با غسل زیارت امام رضا علیه السلام می توان نماز خواند البته غسل زیارت تا يك روز معتبر است؛ و اگر حدث اصغر از او سر زند، باید برای نماز وضو بگیرد.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام
@pasokhsara
پرســـ❓ــش
⁉️چرا در اسلام زن برای خروج از منزل باید از همسرش اجازه بگیرد؟
هر چند بسیاری از علت و حکمت های احکام الهی برای ما روشن نیست ولی در رابطه با سوال مذکور نکاتی تقدیم حضورتان میگردد:
1⃣ هر مجموعهای نیازمند به یک مدیر و رهبر است تا آن مجموعه را اداره کند؛ به همین دلیل نیازمند آن است که برای این مجموعه قوانینی وضع شود و اسلام برای مجموعه کوچک خانواده به صورت معمول مرد را با توجه به این که اکثر مسئولیتهای ادارهی خانه به دوش اوست او را به عنوان مدیر خانه قرار داده است و این یک امتیاز نیست بلکه یک بار مسئولیت سنگین برای اداره خانه و خانواده است.
به همین جهت یکی از قوانین خانه این است که زن با هماهنگی همسرش از خانه خارج شود تا به نظم و ادارهی خانه لطمهای وارد نشود.
2⃣ یکی دیگر از حقوق مرد؛ حق جنسی است که بر عهدهی زن میباشد که در این نیاز متقابل؛ زن باید درخواست همسرش را تامین کند و به این جهت که گاهی خروج از منزل به این نیاز لطمه وارد می کند، اجازه برای ترک منزل لازم و ضروری است.
3⃣ باید به این نکته توجه داشت که این گونه قوانین در حد یک اصل قانونی است برای زمانی که اختلافی پیش آمد برای حل اختلاف، مبنا و قانونی باشد اما ما در عرف جامعه نداریم که زن برای هر خروجی از منزل بخواهد اجازهای از همسرش بگیرد بلکه بصورت توافقی خیلی از این مسائل بین زوجین حل شده است و کسی به این نکات توجهای ندارد و در خانه اصول اخلاق باید حاکم باشد و نه اصول فقه
♻️نتیجه اینکه
این حکم فقهی، برای همیشه نیست بلکه استثناهایی نیز دارد که زن میتواند بدون اجازهی همسرش از خانه خارج شود بطور مثال اگر زن هنگام عقد شرط کند که بتواند بدون اجازه از خانه خارج شود این قانون اجازه گرفتن لازم الاجرا نخواهد بود.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
✍انواع الگوهای فرزند پروری:
خانواده های ایده آل:
این خانواده ها، كودكان را با اهدافی مشخص و آگاهانه به جهتی سوق می دهند كه در بزرگسالی، افرادی مسؤولیت پذیر، شاد، صادق، اجتماعی و مفید برای خود و دیگران باشند. در این نوع خانواده ها، هیچ گاه از الگوهایی كه در خانواده های كنترل كننده، بیش از حد صمیمی، آشفته و بی تفاوت، به چشم می خورد، برای تربیت فرزندان استفاده نمی شود. زندگی و رشد در خانوده های ایده آل، علاوه بر مزایای یادشده كودكان را نیز از ابتلا به بیماری های عصبی و اختلالات رفتاری حفظ می كند.
این خانواده ها به كودكان خود كمک می كنند تا در مواجهه با مسائل آینده زندگی خویش، برخوردی متعادل و به دور از واكنش های صرفاً احساسی یا انفعالی از خود نشان دهند. این كودكان در بزرگسالی سر رشته زندگی و سرنوشت خود را، خود در دست می گیرند و همواره برای یک زندگی پویا و سالم برنامه ریزی كرده و بر توانایی های خویش تكیه می كنند.
#کارشناس_مشاوره
#الگوهای_رفتاری
@pasokhsara