eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
428 عکس
98 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: با دوستان بی‌حجاب خود چه برخوردی داشته باشیم؟ پاسخ: براي فراهم شدن زمينه‌هاي تأثير امر به معروف و نهي از منکر لازم است که از نظر رفتار، طرف مقابل احساس کند که از سر دلسوزي و خيرخواهي امرونهي شده است. از سیره و روش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین استفاده می‌شود که تذکر به دیگران، باید از روی دلسوزی و با بیان زیبا و نرم و محترمانه باشد تا بتواند تاثیر بگذارد. بر شما لازم است ضمن احترام به آنها و با رعایت صمیمیت و همچنین با درک درست از شرایط و ویژگی‌های روحی، اخلاقی و تربیتی دوستان خود، آنها را راهنمایی کنید. قصد خود را خالص نموده و تنها برای رضای خدا اقدام کنید و عمل خود را از هرگونه برتری جویی پاک گردانید. در حضور جمع و دیگران آنها را موعظه نکنید و تذکر دادن در رابطه با حجاب را به جمع‌های دوستانه و خصوصی موکول کنید. کاملاً مراقب باشید که در این جریان آبروی آنها حفظ و هیچ گونه حرمتی از آنها شکسته نشود. فراموش نکنید که مهم‌تر از امر به معروف و نهی از منکر، داشتن ادب امر و نهی است. در واقع بر شما لازم است ابتدائا با ادبیات صحیح امر و نهی آشنا شوید و سپس به این امر اقدام کنید. معروف بودن شیوه‌ها، بخش مهمی در امر به معروف است. لذا با هر شیوه و با هر ادبیاتی نمی توان دیگران را امر و نهی نمود. زمان‌شناس، مکان‌شناس و مخاطب‌شناس خوبی باشیم. برای هرکس در هر جا و هر زمان نمی‌توان از شیوه‌ای مشابه بهره برد؛ اینجاست که به کیاست مومن نیازمندیم چرا که مومن باید با ظرافت خاص و بررسی شرایط وارد عمل شود؛ بنابراین باید از اقدامات عجولانه و آنی و دفعی و بی برنامه پرهیز نمود. نگاهمان را نسبت به بدحجابی تغییر دهیم.بین شخص و عملش تفاوت قائل شده و تنها همان رفتارش را تقبیح نمائیم نه شخصیتش را. به این باور برسیم که شخص کم حجاب ممکن است تنها در حجابش مشکل داشته باشد اما در عین حال خود ما ممکن است در ابعاد گوناگون زندگی دارای مشکل باشیم. قرار نیست خودمان را برتر بدانیم تا زمانی که این دیدگاه را دارید نمی توانید موفق شوید. قصدتان کینه و انتقام نباشد بلکه تنها رضایت خداوند و اصلاح جامعه را مد نظر بگیرید. گناه شخص را بیشتر ازآنچه هست جلوه ندهید و عیبش را بزرگتر از واقعیت نشان ندهید. نقاط قوتش را پررنگ نموده وکم‌حجابی او و امر و نهی خود را در بوق و کرنا نکنید و مخفیانه او را راهنمایی کنید. و در نهایت طبق ظرفیت و با ظرافت عمل کنید. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵سوال: گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند. چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓ ❌پاسخ: باسلام و عرض ادب. درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند. دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد. یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است. همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است. دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵سوال: گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند. چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓ ❌پاسخ: باسلام و عرض ادب. درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند. دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد. یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است. همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است. دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است. @pasokhsara
🔵سلام استاد عرض ادب ⭕️سوال: کتک زدن دانش‌آموز شلوغ چه حکمی داره؟ ❌پاسخ : سلام علیکم تنبیه بدنی فقط توسط ولی دانش آموز یا کسی که از طرف او اذن دارد امکان دارد البته مشروط به اینکه موجب دیه نشود. @pasokhsara
پرسش: آیا بدحجابی گناه حق‌الناس را بر گردن انسان می‌اندازد؟ و آیا برای جبران باید از آن‌هایی که ما را بدحجاب دیده‌اند طلب حلالیت کرد؟ پاسخ: در بدحجابی هر سه نوع حق (حق‌الله، حق النفس و حق‌الناس) تضییع می‌شود. منتها هرکدام در مرتبه و درجهٔ خاص خود. البته در اینجا برداشت در رابطه با حق بودن به دو گونه است که لازم است بین این دو نوع برداشت تفکیک قائل شده تا دچار اشتباه نشویم. یکی این‌که حجاب زن را حق خودش، پدرش، همسر یا برادر یا خانواده‌اش تلقی کنیم و با رضایت آن‌ها نسبت به بی‌حجابی بگوییم حجاب حق آن‌هاست آن‌ها تمایل داشته‌اند از حق خود بگذرند! این نوع برداشت از حق بودن طبیعتاً برداشت صحیحی نیست. اما اگر منظور از حق‌الناس تضییع حقوق افرادی است که در برابر شخص بی‌حجاب دچار گناه می‌شوند این تبیین در رابطه با این موضوع صحیح است و حجاب نوعی حق‌الناس محسوب می‌شود. نکتهٔ دیگر اینکه در رابطه با حق‌الناس دو نوع حق تعریف می‌شود: یکی حقوق مادی و دیگری معنوی. در رابطه با بدحجابی لازم است بگوییم که این نوع تضییع حق از انواع حقوق معنوی است لذا برای ادای این حق بعد از توبه و تصمیم بر ترک گناه لازم است برای خود و برای آنان که واسطهٔ گناهشان بودیم استغفار نموده و طلب مغفرت کنیم و در حقشان دعا نماییم. البته باید بین دو مسئلهٔ حق‌الناس فقهی و شراکت در گناه تفاوت قائل شویم. منظور از حق‌الناس بودن بدحجابی حق‌الناس فقهی نیست بدین شکل که اگر کسی با بی‌حجابی خود موجبات انحراف دیگری را فراهم نمود یا با بی‌حجابی خود برای خانواده و همسر و فرزندان آن شخص مشکل ایجاد کرد ملزم به کسب رضایت این افراد باشد؛ بلکه منظور ما از حق‌الناس بودن حجاب در اینجا همان شراکت در گناه است چراکه شخص بی‌حجاب چون واسطهٔ گناه می‌شود و باعث تحریک افراد به سمت گناه، درنتیجه در گناه آن‌ها شریک است و موجبات عذاب خویش را فراهم نموده است. اگر ما بدحجابی را حق‌الناس تلقی کرده و خود را ملزم به ادای این حق معنوی (به‌صورت استغفار و دعا و طلب مغفرت و...) می‌کنیم درواقع از نگاه اخلاقی قائل به این امر می‌شویم چراکه گناه کردن تأثیر نامطلوب بر قلب انسان دارد و برای رفع کدورت گناه از دل، به کوچک‌ترین امور نیز توجه ویژه می‌شود؛ اما از جهت فقهی اگر بخواهیم به این قضیه نظر کنیم حق‌الناسی بر عهدهٔ ما به این معنا که ملزم به ادایش باشیم نیست. لازم است بدانیم تنها عاملان گناه، گناهکار نیستند، بلکه تمام کسانی که با استفاده کردن از وسائل مختلف تبلیغاتی و یا آماده ساختن زمینه‌ها و حتی گفتن یک کلمه کوچک تشویق‌آمیز و یا حتی نوع پوشش خود عاملان گناه را به کار خود ترغیب کنند در آن سهیم‌اند. @pasokhsara
💠 روز 💠 💎 نتیجه ترک نماز 🔻پيامبر اکرم(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم): مَنْ تَرَكَ صَلاتَهُ حَتّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ، فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ، ثُمَّ قالَ: بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاةِ. ➖ كسـى كه نماز را بدون عذر بجا نياورد تا وقتش بگذرد، اعمـالش از بـين مى‌رود، سـپس فرمود: فاصـله بين بنده و كفر، ترك نماز است. 📚 بحارالأنوار، ج ۸۲، ص ۲۰۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آیا جهان، آفریننده ای دارد؟ در توضیح اثبات صانع و آفریننده، برای جهان هستی به دو بیان و سخن مختصر میپردازیم: سخن اول: جهان پیرامون ما مجموعه ای متناهی از اجزای مختلف و گوناگون است. از سیارات، کهکشان ها و ستارگان و .... گرفته تا اشیاء ای در ابعاد کوچک تر مانند ملکول ها و اتم ها. این اجزاء و ترکیبات گوناگون، هر کدام حالات و اشکال و خواص خاصی را دارا هستند و این قابلیت را دارند که از یک کیفیت و خاصیت به حالت و شکل متفاوتی مبدل شوند. ۱. اشکال و خواص آنها. ۲. تعدادِ نظایر و شبیه های هر نوع و نمونه. ۳. اجزاء و ترکیبات سازنده هرکدام از آنها که فرض و قابلیت زیادتر شدن و کاهش یافتن برای آنها می رود. بیانگر آن است که هیچکدام از آنها ضرورت وجودی ندارند و در عینِ امکانِ داشتنِ کیفیت ها، حالات، تعداد و انواع فعلی، میتوانند بسیاری از کیفیت ها و حالات دیگری داشته باشند. بنابراین وجود داشتن یا نداشتن آنها و حالاتشان ضرورت ذاتی ندارد. بلکه یک فاعل مختار(خالق) و گزینشگر صاحب اختیاری وجود دارد که با اختیار خود، وجود داشتن یا نداشتن و کیفیت و تعداد این مجموعه متنوع را گزینش و انتخاب کرده است. همچنین نظم، دقت، هدفمندی و ساختار های پیچیده موجود در این مجموعه عظیم و گسترده و گزینش ها و انتخاب های مربوط به آن دلالت میکند که این خالق و آفریننده: عالم، قادر و حکیم میباشد. سخن دوم: جهان پیرامون ما از اشیاء و اجزایی تشکیل شده است که همواره در حال تغییر و تبدیل و حرکت هستند و از حالتی به حالتی دیگر مبدل میشوند. مجموعه این تبدیلات و حرکات نمیتواند ازلی و بینهایت باشد. چه اینکه اگر بینهایت باشد: ۱. بینهایت تمام شدنی نیست تا نوبت به تحولات کنونی و آینده برسد. بلکه این مجموعه باید یک نقطه آغاز داشته باشد و مجموع تحولات آن متناهی باشد تا نوبت به تحولات کنونی رسیده و در آینده نیز با اتمام تحولات کنونی، نوبت به حوادث جدید برسد. ۲. امر بینهایت قابل ازدیاد نیست. در حالی که ما مشاهده میکنیم، همواره با اتمام ساعات و ثانیه ها، رخ داد های جدید و حوادث تازه ای رخ میدهند و بر مجموعه حوادث و رخداد هایِ محدودِ پیشین اضافه میشوند. ازدیاد امر بینهایت خلاف فرض آن است. بنابراین ثابت است که این مجموعه دگرگونی پذیر، یک نقطه آغاز و شروع دارد و به اصطلاح مسبوق به عدم بوده و حادث است و همچنین نیازمند مُحدِث و آفریننده ای میباشد که به اراده و انتخاب او این مجموعه پدید آمده باشد. @pasokhsara
❌با بچه هایی که هرچی میگیم لج میکنن وبرعکسشو انجام میدن چه رفتاری داشته باشیم؟ ⭕️پاسخ: به چند نکته توجه کنید: 1_کودکان لجباز همیشه آماده رویارویی یا مشاجره با شما هستند. بنابراین، این فرصت را به آنها ندهید. در عوض، به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و بحث و جدل را به یک گفتگو تبدیل کنید. 2_ لطفا فرزندتان را به انجام کاری که نمی خواهد، مجبور نکنید. این فقط آنها را سرکش تر می کند و بعد آنها دقیقاً کاری را انجام می دهند که نباید انجام دهند. 3_ دستور دادن به یک کودک لجباز، راهی برای شعله ور کردن گستاخی و سرکشی اوست. در عوض، بیایید گزینه‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد دهید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند 4_ از دیدگاه فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا این گونه لجبازی می کند. اگر قول داده اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید. 5_ مطمئن شوید که خانه شما مکانی است که کودک شما در آن احساس شادی، راحتی و امنیت کند. یادتان باشد که بچه ها با مشاهده کردن یاد می گیرند، بنابراین در خانه با همه افراد به خصوص همسرتان مودب باشید. @pasokhsara
سوال: سلام وقت بخیر برای رد مظالم چگونه باید عمل کرد? پاسخ: به مقداری که احتمال می دهید حق مالی از دیگران تلف کردید و دسترسی به صاحبان حق ندارید یا آن ها را نمی شناسید به مقدار حق تلف شده با اجازه مجتهد یا دفتر یا وکیل مرجع به فقیر پرداخت کنید. @pasokhsara