🔵سوال:
گاهی، برخی از دانش آموزان صحبت از خودکشی می کنند.
چگونه با این دانش آموزان مواجه بشیم❓
❌پاسخ:
باسلام و عرض ادب.
درمورد این سوال باید گفت: مربیان محترم مدارس که با نوجوانان سر و کار دارند، قبل از تدریس ماده درسی خود باید با دنیای نوجوان آشنا باشند. نوجوان دربین سالهای 12تا18سالگی مملو از احساسات است و بیش از قوه تعقل و تفکر، احساساتش بر او حکم فرمایی می کند.
دختران بیش از پسرها، تحت تاثیر این احساساتند. مربی و اولیا، باید به این مساله واقف باشند. طرح مساله خودکشی توسط نوجوان نیز بر این اساس است و دلایل متفاوتی دارد که باید بررسی شود و نحوه ی مواجهه با آن بر اساس ریشه های آن باشد.
یکی از دلایل عمده ی آن، دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن است. دلیل دیگر آن که در دخترها بیشتر است شکست های عشقی و بی توجهی بعد از یک رابطه با جنس مخالف است. دلیل دیگر آن، مشکلات خانوادگی وتعارضات خانواده است.
همچنین مقایسه خود، با همسالان وهمکلاسی ها، از نظر مالی یا شکل ظاهری می تواند از دلایل دیگر طرح این مساله باشد که هرکدام راهکارهای درمانی مخصوص به خود را دارد که عمدتا با تقویت عزت نفس نوجوان و راهکارهای مخصوص به نوع علت توسط مشاور مدرسه قابل حل است.
دربعضی موارد، علاوه بر مشاوره نیاز به دارو درمانی نیز می باشد که تشخیص این مساله با مشاور است.
#کارشناس_مشاوره
#خودکشی
@pasokhsara
🔵سلام استاد عرض ادب
⭕️سوال:
کتک زدن دانشآموز شلوغ چه حکمی داره؟
❌پاسخ :
سلام علیکم تنبیه بدنی فقط توسط ولی دانش آموز یا کسی که از طرف او اذن دارد امکان دارد البته مشروط به اینکه موجب دیه نشود.
#کارشناس_احکام
#تنبیه_بدنی
#معلم
#دانش_آموز
@pasokhsara
پرسش:
آیا بدحجابی گناه حقالناس را بر گردن انسان میاندازد؟ و آیا برای جبران باید از آنهایی که ما را بدحجاب دیدهاند طلب حلالیت کرد؟
پاسخ:
در بدحجابی هر سه نوع حق (حقالله، حق النفس و حقالناس) تضییع میشود. منتها هرکدام در مرتبه و درجهٔ خاص خود.
البته در اینجا برداشت در رابطه با حق بودن به دو گونه است که لازم است بین این دو نوع برداشت تفکیک قائل شده تا دچار اشتباه نشویم. یکی اینکه حجاب زن را حق خودش، پدرش، همسر یا برادر یا خانوادهاش تلقی کنیم و با رضایت آنها نسبت به بیحجابی بگوییم حجاب حق آنهاست آنها تمایل داشتهاند از حق خود بگذرند! این نوع برداشت از حق بودن طبیعتاً برداشت صحیحی نیست.
اما اگر منظور از حقالناس تضییع حقوق افرادی است که در برابر شخص بیحجاب دچار گناه میشوند این تبیین در رابطه با این موضوع صحیح است و حجاب نوعی حقالناس محسوب میشود.
نکتهٔ دیگر اینکه در رابطه با حقالناس دو نوع حق تعریف میشود: یکی حقوق مادی و دیگری معنوی. در رابطه با بدحجابی لازم است بگوییم که این نوع تضییع حق از انواع حقوق معنوی است لذا برای ادای این حق بعد از توبه و تصمیم بر ترک گناه لازم است برای خود و برای آنان که واسطهٔ گناهشان بودیم استغفار نموده و طلب مغفرت کنیم و در حقشان دعا نماییم.
البته باید بین دو مسئلهٔ حقالناس فقهی و شراکت در گناه تفاوت قائل شویم. منظور از حقالناس بودن بدحجابی حقالناس فقهی نیست بدین شکل که اگر کسی با بیحجابی خود موجبات انحراف دیگری را فراهم نمود یا با بیحجابی خود برای خانواده و همسر و فرزندان آن شخص مشکل ایجاد کرد ملزم به کسب رضایت این افراد باشد؛ بلکه منظور ما از حقالناس بودن حجاب در اینجا همان شراکت در گناه است چراکه شخص بیحجاب چون واسطهٔ گناه میشود و باعث تحریک افراد به سمت گناه، درنتیجه در گناه آنها شریک است و موجبات عذاب خویش را فراهم نموده است.
اگر ما بدحجابی را حقالناس تلقی کرده و خود را ملزم به ادای این حق معنوی (بهصورت استغفار و دعا و طلب مغفرت و...) میکنیم درواقع از نگاه اخلاقی قائل به این امر میشویم چراکه گناه کردن تأثیر نامطلوب بر قلب انسان دارد و برای رفع کدورت گناه از دل، به کوچکترین امور نیز توجه ویژه میشود؛ اما از جهت فقهی اگر بخواهیم به این قضیه نظر کنیم حقالناسی بر عهدهٔ ما به این معنا که ملزم به ادایش باشیم نیست.
لازم است بدانیم تنها عاملان گناه، گناهکار نیستند، بلکه تمام کسانی که با استفاده کردن از وسائل مختلف تبلیغاتی و یا آماده ساختن زمینهها و حتی گفتن یک کلمه کوچک تشویقآمیز و یا حتی نوع پوشش خود عاملان گناه را به کار خود ترغیب کنند در آن سهیماند.
#کارشناس_اخلاق
#حجاب
#حق_الناس
@pasokhsara
💠 #حدیث روز 💠
💎 نتیجه ترک نماز
🔻پيامبر اکرم(صلياللهعليهوآلهوسلم):
مَنْ تَرَكَ صَلاتَهُ حَتّى تَفُوتَهُ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ، فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ، ثُمَّ قالَ: بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاةِ.
➖ كسـى كه نماز را بدون عذر بجا نياورد تا وقتش بگذرد، اعمـالش از بـين مىرود،
سـپس فرمود: فاصـله بين بنده و كفر، ترك نماز است.
📚 بحارالأنوار، ج ۸۲، ص ۲۰۳
#کارشناس_کلام
#حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@pasokhsara
💠 آیا جهان، آفریننده ای دارد؟
در توضیح اثبات صانع و آفریننده، برای جهان هستی به دو بیان و سخن مختصر میپردازیم:
سخن اول:
جهان پیرامون ما مجموعه ای متناهی از اجزای مختلف و گوناگون است. از سیارات، کهکشان ها و ستارگان و .... گرفته تا اشیاء ای در ابعاد کوچک تر مانند ملکول ها و اتم ها.
این اجزاء و ترکیبات گوناگون، هر کدام حالات و اشکال و خواص خاصی را دارا هستند و این قابلیت را دارند که از یک کیفیت و خاصیت به حالت و شکل متفاوتی مبدل شوند.
۱. اشکال و خواص آنها.
۲. تعدادِ نظایر و شبیه های هر نوع و نمونه.
۳. اجزاء و ترکیبات سازنده هرکدام از آنها که فرض و قابلیت زیادتر شدن و کاهش یافتن برای آنها می رود.
بیانگر آن است که هیچکدام از آنها ضرورت وجودی ندارند و در عینِ امکانِ داشتنِ کیفیت ها، حالات، تعداد و انواع فعلی، میتوانند بسیاری از کیفیت ها و حالات دیگری داشته باشند.
بنابراین وجود داشتن یا نداشتن آنها و حالاتشان ضرورت ذاتی ندارد. بلکه یک فاعل مختار(خالق) و گزینشگر صاحب اختیاری وجود دارد که با اختیار خود، وجود داشتن یا نداشتن و کیفیت و تعداد این مجموعه متنوع را گزینش و انتخاب کرده است.
همچنین نظم، دقت، هدفمندی و ساختار های پیچیده موجود در این مجموعه عظیم و گسترده و گزینش ها و انتخاب های مربوط به آن دلالت میکند که این خالق و آفریننده: عالم، قادر و حکیم میباشد.
سخن دوم:
جهان پیرامون ما از اشیاء و اجزایی تشکیل شده است که همواره در حال تغییر و تبدیل و حرکت هستند و از حالتی به حالتی دیگر مبدل میشوند.
مجموعه این تبدیلات و حرکات نمیتواند ازلی و بینهایت باشد.
چه اینکه اگر بینهایت باشد:
۱. بینهایت تمام شدنی نیست تا نوبت به تحولات کنونی و آینده برسد. بلکه این مجموعه باید یک نقطه آغاز داشته باشد و مجموع تحولات آن متناهی باشد تا نوبت به تحولات کنونی رسیده و در آینده نیز با اتمام تحولات کنونی، نوبت به حوادث جدید برسد.
۲. امر بینهایت قابل ازدیاد نیست. در حالی که ما مشاهده میکنیم، همواره با اتمام ساعات و ثانیه ها، رخ داد های جدید و حوادث تازه ای رخ میدهند و بر مجموعه حوادث و رخداد هایِ محدودِ پیشین اضافه میشوند. ازدیاد امر بینهایت خلاف فرض آن است.
بنابراین ثابت است که این مجموعه دگرگونی پذیر، یک نقطه آغاز و شروع دارد و به اصطلاح مسبوق به عدم بوده و حادث است و همچنین نیازمند مُحدِث و آفریننده ای میباشد که به اراده و انتخاب او این مجموعه پدید آمده باشد.
#کارشناس_کلام
#توحید #آتئیسم
#خدا
#دانشجو
@pasokhsara
❌با بچه هایی که هرچی میگیم لج میکنن وبرعکسشو انجام میدن چه رفتاری داشته باشیم؟
⭕️پاسخ:
به چند نکته توجه کنید:
1_کودکان لجباز همیشه آماده رویارویی یا مشاجره با شما هستند. بنابراین، این فرصت را به آنها ندهید. در عوض، به حرف های فرزندتان گوش فرا دهید و بحث و جدل را به یک گفتگو تبدیل کنید.
2_ لطفا فرزندتان را به انجام کاری که نمی خواهد، مجبور نکنید. این فقط آنها را سرکش تر می کند و بعد آنها دقیقاً کاری را انجام می دهند که نباید انجام دهند.
3_ دستور دادن به یک کودک لجباز، راهی برای شعله ور کردن گستاخی و سرکشی اوست. در عوض، بیایید گزینههایی را به آنها پیشنهاد دهید تا از بین آنها یکی را انتخاب کنند
4_ از دیدگاه فرزندتان به موضوع مورد نظر نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که چرا این گونه لجبازی می کند. اگر قول داده اید که آنها را به پارک ببرید اما به دلیل بد شدن هوا نپذیرفتید، باید به آنها توضیح دهید که چرا نمی توانید به قول خود عمل کنید.
5_ مطمئن شوید که خانه شما مکانی است که کودک شما در آن احساس شادی، راحتی و امنیت کند. یادتان باشد که بچه ها با مشاهده کردن یاد می گیرند، بنابراین در خانه با همه افراد به خصوص همسرتان مودب باشید.
#کارشناسـ_مشاوره
#لجبازی
#دانشـآموزی
@pasokhsara
سوال:
سلام وقت بخیر برای رد مظالم چگونه باید عمل کرد?
پاسخ:
به مقداری که احتمال می دهید حق مالی از دیگران تلف کردید و دسترسی به صاحبان حق ندارید یا آن ها را نمی شناسید به مقدار حق تلف شده با اجازه مجتهد یا دفتر یا وکیل مرجع به فقیر پرداخت کنید.
#کارشناس_احکام
#رد_مظالم
@pasokhsara
📛📛 بی تی اس» (BTS) ارتشی برای تخریب و استحاله
🔘بی تی اس» (BTS) موسیقی برآمده از «کی پاپ»(K Pop) یا پاپ کره ای است، این موسیقی را با اجرای یک گروه به همراه ریتم های تند موسیقی الکترونیک، (ملغمه ای از رپ کره ای-انگلیسی) تصاویر پر زرق و برق و اصطلاحا شیک و لاکچری با رنگ های شارپ و انرژی فراوان و حتی بعضا مبالغه آمیز می شناسند.
🔘 متن ترانه های این گروه ظاهرا سبُک و نه چندان پیچیده است که باب دل طیف نوجوان است. اما در پس این ظاهر فریبنده و فانتزیگونه، بخشها و رازهای سیاه و مرموزی وجود دارد که یکی از خروجیهای آن، شیوع نسبتا بالای پدیده «خودکشی» در بین فعالان جوان صنعت پاپ کرهای است.
🔘 زرق و برقی که اطراف گروههای اصلی پاپ کرهای چون بی تی اس را احاطه کرده، اجازه نمی دهد که سیاهی عمیق این صنعت بیرون بزند. سیاهی که عمدتا حول قراردادهای بردهوار، اختلالات روانی همچون آنورکسیا (وحشت از چاق شدن و در نتیجه ترس از غذا خوردن) سوء استفاده جنسی گسترده و خودکشی دور می زند. این صنعت که طبق برخی تخمینها، حدودا 5 میلیارد دلار گردش مالی دارد، قربانیان زیادی به ویژه در سنین پایین، می گیرد.(1)
🔘 هواداران صدها میلیونی این گروه موسیقی پاپ کرهای خود را «ارتش» می دانند. چندی پیش، صاحب یک رستوران در سئول، تنها به دلیل این که گفت که فلان گروه از این گروه بهتر است، از اعضای این «ارتش» کتک مفصلی خورد. بسیاری از تحلیلگران و جامعهشناسان در کره جنوبی و کشورهای غربی از شکلگیری یک «فرقه» یا «کالت» پیرامون این گروه سخن می گویند.
🔘 گروهی هفتنفره که اعضای ظاهرا مذکر آن، فاقد هویت جنسی قطعی هستند. از قضاء، این مساله یعنی هویت مرزی جنسی، یکی از محورهای شکلگیری پروژهٔ BTS است. پسرانی جوان با اندام، پوشش و هیاتی پسرانه، اما با چهرههایی به شدت ظریف و زنانه که استفاده از میکآپ و زیورآلات زنانه، تشخیص هویت جنسی آنان را دشوار کرده است.
🔘 تغییر «هویت جنسی» بشر و افزودن شاخههای جدیدی بر آن چه که طبق شرع و عرف و سنت، هزاران سال هویتهای جنسی پذیرفته شده نوع بشر است (زن و مرد)، یکی از برنامههای اصلی یک شبکه جهانی است که ستاد فرماندهی نظام لیبرال سرمایهداری را تشکیل می دهد.
🔘 در سالهای اخیر، با اعمال نفوذ این شبکه قدرتمند، بحث «دگرباشی» جنسی و هویتهای جنسی جایگزین، حتی به صورت دستوری و آمرانه (از معبر سازمان و نهادهای بینالمللی تحت سلطهٔ این شبکه جهانی) وارد سیاست گذاری کشورهای مختلف دنیا شده که «سند اهداف توسعه پایدار» یا آن چنان که در کشور ما معروف شده، «سند 2030» یک نمونه از این تحمیلگری شیطانی است.
🔘 کسانی که به صورت تخصصی مباحث مربوط به فرقههای مخفی و محافل ماسونی را دنبال می کنند، به خوبی می دانند که مسایل مرتبط با «ستارهشناسی»، طالعبینی یا استرولوژی چه اندازه در تفکرات این محافل و فرقههای محوریت دارد. در نوامبر سال 2011، یک رویداد نادر نجومی بعد از حدود 2160 سال به وقوع پیوست. ستارهٔ «رگولوس»(یا قلب الاسد) از صورت فلکی «لئو»(اسد یا شیر) به صورت فلکی «ویرگو»(دوشیزه) رفت. در مکاتب پاگانی(کافرانه) باستان و محافل شیطان پرست کنونی، این رویداد به مفهوم رفتن قدرت از ساحت مردانه به ساحت زنانه است. از آنجا که در تفکرات کافرانه این محافل، شیطان یا «لوسیفر» دوجنسه است، با رفتن ستاره رگولوس از صورت شیر به صورت دوشیزه، نوبت به سلطه وجه زنانه لوسیفر بر جهان رسیده است.
🔘 بسیاری از تحرکات القایی رسانهای را که در ده سال اخیر، با غلظت و شدت بیشتری به دنبال جا انداختن هویتهای جنسی جدید و به طور خاص، «مردانگی زدایی» از مردان است، می توان در همین پازل دید.
🔘 از قضا، نژادهای شرق آسیا(تایلند، ژاپن و کره جنوبی) نقش محوری در القاء و ترویج هویت «کوئیر» در نظام رسانهای لیبرال سرمایهداری جهانی دارند. «کی پاپ» یکی از محملها و معابر تبلیغی این انحراف هویتی و شخصیتی است که یک شبکه جهانی شیطانی قصد دارد به عنوان یک «هنجار» به دنیا غالب کند.
#کارشناس_کلام
#موسیقی
#بی_تی_اس
@pasokhsara
🔻قانون جذب🔻
یکی از بزرگترین خرافه های موجود در جهان که از آموزه ها و مبانی مهم در عرفان های نوظهور، به خصوص عرفان های سکولار و اومانیستی و جنبش عصر جدید، می باشد"فرضیه جذب" است که از آن به "قانون #جذب" تعبیر می شود و سالهاست توسط سخنرانان و نویسندگان، مطابق فرهنگ و مذهب مخاطبان، تبلیغ و ترویج می گردد.
خلاصه ادعای معتقدین به "فرضیه #جذب" این است :
🔺افکار و اندیشه انسان، بر پدیده های خارجی اثرگذارند از نوع تاثیر علت تامه برمعلولش.
یعنی انسان تنها کافی است به گوشه ذهن خود چسبیده و به تصاویر ذهنی متمرکز شود، تا آن تصاویر در دنیای خارج، به صورت واقعیتی عینی جلوه گر شوند. مثلا اگر کسی به ماشین خاصی علاقه دارد کافی است تمام فکر و ذهنش آن ماشین شود تا بالاخره بتوان صاحب ماشینی که می خواهد بشود و آن را به سوی خود جذب نماید.
🔻یکی از مروجین غربی فرضیه جذب می گوید:
عمل تجسّم، تو را به هر چه بخواهی متصل می کند. تجسم خواسته ات، نیروی مغناطیسی ایجاد می کند و این نیرو، خواسته ات را به سوی تو جذب می کند. (قدرت، راندا برن.ص 68)
🔻یکی دیگر از مروجین ایرانی فرضیه جذب می گوید:
هميشه به ثروت هاي بيكراني كه در آينده به دست خواهيد آورد، بينديشيد... همواره بگوييد من ثروتمندم ...كاري كنيد كه واقعا كودك دورن شما، يعني ضمير نا خواگاه شما ثروت را احساس كند و همان شرايط را براي شما فراهم نمايد. احساس كنيد، ثروت خود را و احساس كنيد رفاه خود را ... به نمادهايي از ثروت، مثل اسكناس، چك، و تصاوير شمش هاي طلا خيره شويد و با آن معاشقه كنيد.
با تصور و افکار شما، تمام دنيا يک کاتالوگ در دست شما مي شود. انگار شما داريد به جهان سفارش مي دهيد. هر انتخابي که بکنيد درست است. قدرت تماماً در اختيار شماست.
(تكنولوژي فكر ص 238)
🔷فعالیت های مروجین این آموزه :
چندی پیش مستندی به نام "راز" از شبکه چهار در ترویج و تبلیغ قانون جذب پخش شد.
برخی از روانشناس های مشهور ایرانی با برگزاری کلاس در تالار های بزرگ کشور، به حمایت و تبلیغ از این نظریه می پردازند. همچنین کتاب های فراوانی در این موضوع به رشته تحریر در آمده است.
🚫مهمترین نقد و اشکالات فرضیه جذب :
1_وحیانی نبودن این آموزه
2- باقی ماندن این قانون در حد یک فرضیه و عدم رسمیت آن در مجامع علمی
3- جایگزین کردن مراقبه ذهنی در عوض عبادات شرعی
4- اصالت داشتن ذهن و انسان مداری، زیرا در این نظریه، انسان ها، مدار و کانون عالم هستی بوده و تمام اشیاء را به سمت خود جذب می کنند درحالیکه در ادیان الهی کانون جهان هستی خدا و اراده و قضا و قدر الهی می باشد .
5_فرو بردن انسان در گرداب آرزوها و افسردگی شدید بعد از نا امیدی از رسیدن به آنها
6_از آن جایی که هیچ زمان بندی برای رسیدن به شیء مورد نظر بیان نمی شود، شخص تا واپسین لحظات زندگی اش باید منتظر بماند.
7_ مشابهت تعالیم این فرضیه با تعالیم سحر و جادوگری
لازم به تذکر است که :
🔻در آموزه ها و تعالیم دین اسلام، چیزی که اهمیت دارد، تفکر و تعقل در آیات الهی برای معرفت بیشتر و در نتیجه وصول به سعادت است و نباید این موضوع را با تمرکز و توهم و تخیل که در مکاتب دیگر سفارش شده است یکی دانست زیرا دامنه فعالیت هر کدام با یکدیگر متفاوت است، تفکر انسان در محدوده عقل و تمرکز او در محدوده "وهم" می باشد.
✔️نکته :
عبور از حیطه و دامنه عقل گرایی و ورود به عالم خیال و توهم، نقطه مشترک تمامی عرفان های دنیاست. در تصوف نیز، تقویت قوه خیال سبب ورود به عالمی دیگر می شود که آن را عالم مثال (عالم جن و شیاطین) می نامند. در این عالم انسان هرچه تصور کند را به وضوح در پیش چشم خود مشاهده می کند. آنها تمرکز فراوان همراه با تلقین را کلید ورود به این عالم می دانند. در این عالم است که شخص، توانایی دیدن امور مخفی را پیدا کرده و با دیگر موجودات ارتباط بر قرار می کنند.
#کارشناس_کلام
#قانون_جذب
@pasokhsara