هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
چرایی امتحانات سخت الهی 1.mp3
4.69M
چرا خداوند بعضی ها را به سختی امتحان می کند؟
چرا باید برخی افراد بخاطر یک مشکل جسمی و ... یک عمر خانه نشین باشند و راه جبران هم نباشد؟
آیا بلاها و سختی ها و مشکلات مالی و جسمی و ... دلیل بر این هستند که خدا دوستمان ندارد؟
بخش اول - 10 دقیقه صوت
#مسأله_شر #شرور #عدل_الهی #عدل_خدا #معلولیت #امتحان #بلا #رضایت #نگاه_مثبت #رضا_به_قضای_الهی #تسلیم_و_رضا
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
کشور ایسلند بیشترین درصد آتئیست (ملحد) را در دنیا دارد. جالب است که ۵۷ درصد مردم این کشور از طریق نامشروع و بدون ازدواج متولد شدهاند
#آتئیسم #فساد_اخلاقی #غرب
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
پرسش:
آیا در حدیث داریم که در آینده کسی به نام «روح الله» به حکومت میرسد ؟
پاسخ:
1 – حديث صریحی نداریم که بگوید «در آخرالزمان کسی با نام روح الله به قدرت خواهد رسید» بلکه روایت متفاوتی وجود دارد که با دو متن و سند متفاوت از راویان شیعه و سنی نقل شده و میگوید گروهی از اهل بهشت هستند که «تحابّوا بِرَوح الله» یعنی کسانی هستند که «با لطف خاص خدا با هم صمیمی بوده اند».
وانگهی در این روایت آمده عبارت «روح الله» نداریم بلکه «رَوح الله»(با فتح راء) ذکر شده که اساساً نامِ شخص معینی نیست بلکه به معنای «رحمت و لطفِ شادی بخشِ خداوند» است چنانکه در سوره یوسف (ع) به همین معنا آمده است:
« ... لَا يَيْأَسُ مِن رَوْحِ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»(سوره یوسف؛ آیه 87)
ترجمه: " ... جز کافران، کسی از «رحمتِ مژده بخشِ خدا» نومید نشود "
2 –روایتی که عبارت «رَوح الله» در آن آمده و از طریق راوی اهل سنت نقل شده اینست که پیامبر (ص) فرمودند:
«إِنَّ مِنَ الْعِبَادِ عِبَاداً يَغْبِطُهُمُ الْأَنْبِيَاءُ- تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَى غَيْرِ مَالٍ وَ لَا عَرَضٍ مِنَ الدُّنْيَا، وُجُوهُهُمْ نُورٌ، لَا يَخَافُونَ إِذَا خَافَ النَّاسُ، وَ لَا يَحْزَنُونَ إِذَا حَزِنُوا»
ترجمه:
" برخی از بندگان خدا هستند که پیامبران نیز به آنان غبطه میخورند زیرا نه به خاطر مال و نعمتهای زودگذر دنیا بلکه با «رَوح الله»(عنایت الهی) با یکدیگر محبت داشته اند. (در قیامت) چهره های آنان، نورانی است و هنگامی که همه مردم در هراسند، نمی ترسند و در زمانی که همه اندوهگین شوند، محزون نمی شوند."
سپس پیامبر ص فرمود: " آنها علی (ع) و حمزه و جعفر و عقیل هستند".
منبع:حاکم حسکانی(متوفای 490هـ)، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج 1، ص: 354
ملاحظه:
این روایت نه تنها از نظر سند بلکه از نظر محتوا نیز اشکال دارد زیرا میگوید پیامبران الهی(صلوات الله علیهم اجمعین) به مقام عقیل (برادر امام علی علیه السلام) غبطه میخورند!! در حالی که از روایات دیگر فهمیده می شود که عقیل، دارای سوابق عالی یا مقامات والا نبوده است(صدوق، علل الشرائع، ج1، ص: 155 و ثقفی، الغارات (چاپ قدیم)، ج 2، ص: 379 و ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج 11، ص: 250)
3 – مجلسی نیز روایتی با متن متفاوت و سند شیعی از یکی از نسخه های کتاب بشارة المصطفی (ص) که پیامبر (ص) فرمودند:
« ... گروهی از ما هستند که (در پیشگاه خدا) بر منبرهایی از نور خواهند بود و چهره هایی منوّر و لباسهایی درخشان دارند و نورِ صورتشان، چشمِ ناظران را پُر می کند»
هریک از ابوبکر، زبیر و عبدالرحمن بن عوف به صورت جداگانه پرسیدند: «این افراد چه کسانی هستند؟» اما پیامبر (ص) ساکت ماند. سپس وقتی علی (ع) همین سؤال را پرسید، پیامبر (ص) فرمود:
« هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ؛ أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ »
ترجمه: « آنان کسانی هستند که نه بر اساسِ معیارهای نَسَبی(قبیله ای و فامیلی) یا منافع اقتصادی بلکه با «رَوح الله» (رحمت الهی) با یکدیگر دوستی و محبت می کنند؛ ای علی! آنان شیعیانِ تو هستند و تو امامِ آنان هستی»
منبع: بحارالأنوار (چاپ بيروت) ؛ ج 65 ؛ ص: 139
این روایت گرچه سند محکمی ندارد اما محتوای معقولی دارد و با انبوهی از احادیث دیگر که درباره فضایل پیروانِ حقیقی امیرالمؤمنین(ع) نقل شده سازگاری دارد.
با اینهمه در اینجا نیز نگفته که فردی به نام «روح الله» به «حکومت» می رسد بلکه مضمونش اینست که رحمت و مژده آسمانی، موجب صمیمیت شیعیان راستینِ امیرالمؤمنین (ع) است».
بنابراین «رَوح الله» همان «لطف ویژه و فرحبخش الهی» است که شیعیانِ راستین به خاطر ایمان و پایبندی به ولایت امیرالمؤمنین (ع) از آن برخوردارند و در دنیا موجب صمیمیت بینِ آنان می شود و در آخرت نیز آنان را به بهشت خواهد رساند.
بنابراین کسانی که تصور کرده اند نام امام خمینی(رضوان الله علیه) در احادیث ذکر شده، دچار شتابزدگی و بی دقتی شده اند.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
پرسش:
وقتی سگ های زنده یاب اینقدر برای ما مفید هستند چرا باید بگوییم "سگ نجس است"؟
پاسخ:
وقتی میگن سگ نجس هست یعنی سگ را توی رختخوابتان نبرید و ظرف غذایش را از ظرف غذای خودتان جدا کنید و اگر با دست خیس بدنش را لمس کردید بعدا دستتان را بشویید. یعنی سگ را مثل بچه هایتان بغل نکنید و اگر بغل کردید بعدا دستتان را بشویید.
وانگهی سگ نگهبان ، سگ شکاری و سگ زنده یاب از نظر اسلامی بسیار ارزش دارند و اگر کسی به آنها آسیب بزند نه تنها گناه کرده بلکه باید غرامت هم بپردازد.
قرآن در سوره مائده آیه 4 از سگ شکاری یاد کرده است. همچنین در سوره کهف ، آیه 18 و 22 از سگ اصحاب کهف که نگهبان بود یاد کرده است.
از پیامبر ( ص) نقل شده است که خداوند فردی گناهکار را صرفا بخاطر « سیراب کردن یک سگ تشنه » ، بخشید و از جهنم نجات داد. همچنین در تعالیم اسلامی آمده که در هنگام غذا خوردن اگر سگی به ما نگاه کند باید بخشی از غذایمان را به حیوان بدهیم.
نجس نامیدن سگ به معنای « آزار رساندن به این حیوان» نیست بلکه به معنای آنست که ظرف غذا و محل خواب انسان نباید با ظرف غذا و محل خواب سگ مشترک باشد. بنابراین اگر کسی بخاطر نگهبانی از خانه یا گله یا مزرعه ی خود نیازمند نگهداری سگ است باید مکان جداگانه ای برای زندگی این حیوان در نظر بگیرد و اجازه ندهد به محل خواب انسان رفت و آمد کند.
در روایات اسلامی آمده که ظرفی که سگ در آن آب نوشیده، باید شست و خاکمال کرد.
متأسفانه اخیرا بعضی از کانال های تلگرامی به دنبال آن هستند که این آداب اسلامی را که در احادیث آمده به تمسخر بگیرند، بنابراین روایت ها و داستان هایی جعل می کنند که بگویند " پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سگ را- همانند غربزده های امروزی- به خود می چسبانده اند و به خوابگاه خود راه می داده اند"!! این کانال ها با جعل داستان و روایت می خواهند شمار انبوه روایات و احادیث اسلامی درباره « ضرورت حفظ فاصله با سگ » را مردود قلمداد کنند غافل از آنکه انسان مسلمان با عقل و استدلال به این نتیجه رسیده که راه سعادت اینست که تسلیم دستور پیامبر (ص) باشیم نه اینکه خوخواهی ها و نظرات و سلایق شخصی خود را بر تعالیم اسلامی ترجیح دهیم.
#نجاست #سگ #حقوق_حیوانات #سگ_زنده_یاب #طهارت #احکام
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
#اسلام_واقعی
#نفقه_حیوانات
💢 با خواندن این متن شاید #متعجب شوید!
✅در دنیای مدرن، عده ای #اصرار دارند #دین را مخالف حقوق حیوانات قلمداد کنند، بدون اینکه از #حساسیت احکام نسبت به حفظ حقوق موجودات زنده آگاه باشند.
✅ بخشی از این #احکام را بخوانید
در اسلام هرکس صاحب حیوانی باشد - چه حرام گوشت یا حلال گوشت - واجب است نفقه اش را بدهد.
نیازهای زندگی #حیوان اعم است از خوراک، آشامیدنی، مسکن، دارو و هر ماده ضروری #معیشت که ادامه حیات حیوان به آن بستگی دارد.
اگر مالک حیوان، مایحتاج آن را ندهد، حاکم شرع باید حیوان را از فشار زندگی نجات بدهد؛ مانند فروش حیوان یا ذبح آن (حلال گوشت باشد) ، یا رها کردن حیوان تا دیگران #معیشت آن را به عهده گیرند . .
فقیه عالقیدر؛ #صاحب_جواهر میگوید: اگر صاحب #حیوان از اداره زندگی حیوان خودداری کند و هیچ راهی را برای رهایی جاندار ارائه نکند، حاکم به جهت ولایتی که دارد، اقدام به تأمین #حیات جاندار مینماید.
📚ج 31 ,ص 394 .
در کتب فقه آمده که کندوداران باید مقداری از عسل را در کندو باقی بگذارند تا زنبورها گرسنه نمانند. همچنین در فصل زمستان مستحب است که بیش از قوتِ مورد نیازِ زنبورها را در #کندو باقی بگذارند.
✅اگر مقدار کمی آب و #حیوانات زیادی باشند که به ناچار آب به همه نمیرسد و تلف میشوند ، اگر همه حیوانات با هم مساویاند به هر کدام خواست آب بدهد ، اما اگر مثلا یک گوسفند و یک سگ وجود داشت باید گوسفند را ذبح کند و به سگ آب دهد زیرا ذبح گوسفند شرعی است، اما تشنه گذاشتن و تلف کردنِ بی دلیلِ سگ، #غیرشرعی است.
#مباهله_قرن_21
منبع:
https://t.me/joinchat/AAAAADvV7pY_b_pIaHwEmg
💢 دروغ پایان صفر 💢
❇️ هر ساله با پایان ماه صفر در رسانه های مجازی، پیام های شادباش پایان ماه صفر و شروع ماه ربیع الأول دست به دست می شود و در آنها به حدیثی استناد میشود از پیامبر اکرم ( ص ) که ایشان فرموده اند :
"هرکس پایان صفر را خبر دهد بهشت بر او واجب میشود !!"
1️⃣ در ابتدا باید توجه داشت که بر اساس آیات قرآن و روایات معتبر ، انسان در گرو اعمال خود میباشد و تنها با یک بشارت دادن به خروج یک ماه ، کسی لیاقت ورود به بهشت را نمی یابد .
2️⃣ روایت "هر کس پایان ماه صفر را خبر دهد، بهشت بر او واجب میشود" در هیچ منبع روایی معتبر و قابل اعتنایی نیامده است.
3️⃣ روایتی با مضمون مشابه در منابع معتبر و با سند معتبر موجود است که هدف آن تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند پیامبر(ص)، ابوذر غفاری است . در حقیقت این پیامک اقتباسی ناشیانه و ناقص از یک حدیث نسبتاً مفصل بوده است که بخش مورد نظر حدیث این است: «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»
متن کامل حدیث در منابعی همچون معانیالأخبار ص205 و عللالشرایع ج1 ص175 آمده است. که خلاصه آن چنین است:
4️⃣ روزی پیامبر(ص) به جمعی فرمودند: اولین کسی که بر جمع شما وارد می شود، اهل بهشت است. برخی از آن جمع، بیرون رفتند تا دوباره بر جمع وارد شوند و بهشتی باشند!
پیامبر(ص) که متوجه این عمل آنها شدند ، به جماعت باقیمانده فرمودند : به زودی جماعتی بر شما وارد میشوند که بر یکدیگر پیشی میگیرند، آنکه بشارت اتمام ماه آذار ( یکی از ماه های رومی ) را دهد، اهل بهشت است. در افرادی که وارد شدند، ابوذر هم بود.
پیامبر(ص) از جمع سوال کردند : در چه ماهی از ماههای رومی هستیم؟ ابوذر: یا رسولالله! ماه آذار خارج شده است. پیامبر(ص): تو از اهل بهشتی و بعد از من، تو را به جرم محبّت به اهلبیتم، از حرم من طرد میکنند و از آن پس تنها زندگی کرده و غریب و تنها خواهی مرد و جماعتی به واسطه تو سعادتمند خواهند شد.
5️⃣ چنانچه از پایان روایت مشخص است ایستادگی بر مودّت اهلبیت پیامبر(ص) عامل بهشتی بودن ابوذر است، نه خبردادن پایان یک ماه و این تنها یک نشانه بود. در حقیقت پیامبر می خواستند که با این عمل، جایگاه رفیع ابوذر را به اصحاب خود نشان دهد .
حاصل آن که این حدیث به اصطلاح علماء علمالحدیث قضیة فی الواقعة بوده است. یعنی یک حدیث در موردی خاص بوده است و در شأن یک فرد خاص یعنی جناب ابوذر غفاری از صحابی جلیلالقدر رسولالله(ص) ایراد شده است که رسولالله(ص) در قالب این بیان میخواستند به سایرین بفهمانند که جناب ابوذر یکی از اهل بهشت است.
6️⃣ علاوه بر این بفرض هم که اینگونه نبود؛ پیامبر(ص) فرمودند بخروج آذار. آذار از ماههای رومی است و ماههای رومی نیز به لحاظ تعداد روزهای سال مانند سالهای شمسی و میلادی 365 روزه است. پس در هر سال هر ماه رومی با یکی از ماههای قمری مطابق می شود و اینگونه نیست که همیشه آذار با صفر مطابق باشد. در واقع ماه آذار از حدود یک هفته مانده به اول فروردین شروع می شود و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد.
7️⃣ دروغ از گناهان کبیره و دروغ بستن بر خدا و پیامبر(ص)، از بدترین گناهان کبیره است. لازم است همه ما با عدم انتشار دروغ های ساخته شده به ساحت پیامبر اکرم (ص )، مانع از نشر خرافات و تحریف واقعیتها شویم.
✍️ حسین سعادت
⭕️ https://t.me/hamidhossaini
آیا تعدد زوجات فقط در اسلام بوده؟
چندزنی، در میان بسیاری از تمدنهای جهان باستان از جمله فلسطین، چین، ایران، یونان، هند، اندونزی، مالزی، آفریقا و آمریکا رواج داشتهاست.
ویل دورانت در کتاب «تاریخ تمدن» میگوید:
«در آیین زرتشت تعدد زوجات و انتخاب و اختیار کردن همخوابگان و کنیزکان آزاد بوده و این به خاطر تشویق برای افزایش جمعیت بودهاست»
علاوه بر آیین زرتشت، در هندوگرایی، بوداگرایی، یهودیت، مسیحیت و اسلام نیز چندزنی مجاز دانسته شدهاست.
هردوت تاریخنویس یونانی پیرامون چندزنی در دوران هخامنشیان چینن مینویسد:
هرکدام از آنها چند زن عقدی داشتند ولی عده زنان غیرعقدی آنان بیشتر بود. وجود مأمورین بسیار در شهرها، بویژه زنان زحمتکش را در خطر ربوده شدن و تجاوز قرار میداد. به این جهت در شهرهای ایران حجاب اهمیت بیشتری را نسبت به روستا کسب میکرده و با شدت بیشتری رعایت میشد.
استرابون دربارهٔ طبقهٔ اشراف در ایران باستان میگوید: آنها زنان زیاد میگیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
توسل_،_تبرک_و_زیارت_در_سیره_صحابه.pdf
325.6K
اثبات جایز بودنِ توسل ، تبرک و طلب شفاعت از پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) با استناد به روایات اهل سنت
مقاله کوتاه و مستند با فرمت پی دی اف
#توسل #شبهات #وهابیت
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
توسل_،_تبرک_و_زیارت_در_سیره_صحابه.docx
44.3K
اثبات جایز بودنِ توسل ، تبرک و طلب شفاعت از پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) با استناد به روایات اهل سنت
مقاله کوتاه و مستند با فرمت وُرد word
#توسل #شبهات #وهابیت
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
هدایت شده از حامد کاشانی
♦️♦️♦️ فتوایی بسیار مهم از حضرت آیت الله وحید خراسانی
ما با غیر شیعه اختلاف داریم، کم هم نیست اما به هیچ وجه اهل دشمنی و تنازع نیستیم بلکه مدافعشان هم هستیم.
این مساله مورد اتفاق بزرگان بوده و اختلاف قابل ملاحظه ای هم در آن نیست
فتوای زیر متن پاسخ به یکی از استفتائات پر تکرار مراجع بزرگ شیعه در این زمینه است.
🌺🌺🌺حسن معاشرت با مخالفین مذهب
♦️سؤال: باسمه تعالی/ ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهلسنت زندگی میکنند و آنها ما را کافر میدانند و میگویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم میتوانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر میدانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید./امضاء:جمعی از مؤمنین
پاسخ معظم له:
♦️بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم، بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است.
و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «ولاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» والسلام علیکم و رحمة الله"
۱۳۸۷/آبانماه
لینک مطلب
http://wahidkhorasani.com/فارسی/سؤالات-شرعی/محتوا/15744_حسن-معاشرت-با-مخالفین-مذهب
@kashani1395
خود طبری درباره مطالب کتابش چه نظری داشت؟
#تاریخ_طبری #طبری #تاریخ_اسلام
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh