◼️ برنامۀ «ماجرا» | فصل قیام
◼️ با حضور دکتر ابوالفضل هادیمنش
◼️ قسمت سوم | امشب ۲ مرداد | ساعت : ۲۱:۰۰
◼تکرار | ۲ بامداد، ۷ صبح و ۱۵ بعد از ظهر
مجری: حمید سبحانیصدر
سردبیر: سعید طاووسی
@majara_tv4
@pavaragi
تبلیغ پژوهشمحور(۲)
گاهی گفته می شود چه ضرورتی دارد طلاب روش تحقیق بخوانند؟
و ناظر به درس «آموزش مهارتهای پژوهشی» میگویند: چرا باید چنین درسی داشته باشیم و چرا برخی از عناوین «برنامه جامع پژوهش» برای عموم طلاب الزامی است؟ برای کسی که قصد پژوهشگر شدن در یک رشته علمی دارد، آموزش شیوه تحقیق قابل درک و ضروری است؛ اما فرض کنید طلبهای قصد دارد وارد عرصه تبلیغ شود. میخواهد سخنران و خطیب خوبی شود. چنین شخصی چرا باید به روش تحقیق مسلط شود؟ برای این افراد روش سخنرانی آموزش داده شود. به شخصی که قصد دارد مدرس و استاد شود، روش تدریس گفته شود.
بهتر نیست روش تحقیق فقط برای اشخاصی الزامی باشد که علاقه به تحقیق و پژوهش دارند. چرا وقت همه طلاب را برای آموختن روش تحقیق تلف کنیم؟
پاسخ:
ابتدا باید گفت: آموزش شیوههای تدریس و کلاسداری و روش سخنرانی به شیوه تخصصی برای افرادی که بنا دارند استاد یا سخنران شوند لازم و ضروری است. اما این امر نیازشان را برای آموزش مهارتهای پژوهشی مرتفع نمیکند.
در ادامه باید روشن کنیم منظور از روش تحقیق کدام یک از مصادیق آن است؟
به عبارتی دیگر آیا منظور این استکه عموم طلاب(بجز اشخاصی که میخواهند پژوهشگر شوند)، نباید به طور مطلق روش تحقیق(اعم از روش تحقیق عمومی و تخصصی و روش تحقیق مقدماتی و پیشرفته) را آموزش ببینند؟
مثلاً در روش تحقیق مقدماتی مباحث مقدماتی تحقیق مانند انواع تحقیق، قالبهای ارائه، ساختار هریک از قالبها (اعم از اینکه قالب ارائه مقاله چگونه باید باشد، قالب پایان نامه و کتاب به چه نحوی است و مانند آن)، ارائه میشود. اما در روش تحقیق پیشرفته دانشی که در مرحله مقدماتی آموخته شد با عمق بیشتر به همراه عناوین جدیدتر (به شیوه تشکیکی و تدریجی) تعلیم میشود. مثلاً اگر در روش تحقیق عمومی انواع تحقیق به بنیادی و کاربردی تقسیم شد، در پیشرفته به انواع روش تحقیق از دو حیث هدف و گردآوری دادهها تقسیم میشود و گفته میشود که یک تحقیق به حیث هدف بنیادی است و کاربردی و به حیث گردآوری دادهها توصیفی و آزمایشی و به حیث توصیفی به انواعی دیگر تقسیم میشود. (با توضیحات و تفاسیر لازم).
همچنین اگر در روش تحقیق مقدماتی شیوه نگارش علمی با توجه به انواع قالبها از نوع کتابخانهای آموزش داده میشود، در روش تحقیق پیشرفته تحقیق میدانی، شیوه کار با نرم افزار spss و مانند آن آموزش داده میشود.
ضمن اینکه مباحث روش تحقیق پیشرفته به تناسب نوع تحقیق قابلیت شرح و بسط دارد.
در روش تحقیق عمومی مانند روش تحقیق مقدماتی مباحث عام روش تحقیق گفته میشود، ولی در روش تحقیق تخصصی، روشها ناظر به رشته و گرایشهای علمی ممکن است متفاوت شود. مثلا روش تحقیق در فقه با تفسیر، کلام و اخلاق اشتراکاتی دارند اما تفاوتهایی نیز دارند. برای مثال در مباحث تفسیر قران با روشهای مختلف تفسیری آشنا میشویم که در روش تحقیق عمومی خبری از آن نبود. در روش تحقیق در عقاید و اخلاق هکذا....ضمن اینکه در روش تحقیق تخصصی پیشرفته میتوان شیوههای کار با نرمافزار mxqdaرا برای تحقیقات کیفی آموزش داد.
ادامه دارد
#پاورقی
#محمدصدرامازنی
@pavaragi
باسمه تعالی
برخی تعاریف ضروری برای درج در رزومه
کتاب: نوشتهای منسجم و مجلد که حداقل در 49صفحۀ 300کلمهای منتشر شده باشد.
کتاب پژوهشی: نوشتهای منسجم، مجلد و دارای حداقل 49صفحۀ 300کلمهای که با ساماندهی مجموعهای از دادههای علمی و نظریات موجود بر اساس تحلیل یا ترکیب مبتکرانه، به ارائه نظریه یا یافته چهای جدید علمی، تقریر و تبیین جدید از یک نظریه، استدلال جدید برای یک نظریه و نقد جامع علمی جدید می پردازد.
کتاب ترویجی: نوشتهای منسجم، مجلد و دارای حداقل 49صفحۀ 300کلمهای که با ساختاری روشمند و نوآورانه، مجموعهای از دادههای علمی و نظریات موجود را مستدلانه نقد، تحلیل، تبیین و ترویج کند.
کتاب فرهنگی: نوشتهای منسجم، مجلد و دارای حداقل 49صفحۀ 300کلمهای که با ساختاری منطقی،مجموعهای از دادههای علمی و فرهنگی را توصیف و گزارش دهد.
مقاله: نوشتهای منسجم و مستند که حداقل در 12و حداکثر در 25صفحۀ 300کلمهای منتشر شده باشد.به دیگر سخن، «نوشتهای موجز، منسجم، هدفمند و دارای موضوع مشخص که با استناد به عقاید، قراین، شواهد، مطالعات تجربی، ادبیات نظری و نظایر آن به صورت تحلیلی، تحقیقی، انتقادی و جز آن، پرسشهایی را پاسخ دهد، اندیشههایی را بیان کند و به نتیجهای روشن برسد.
مقاله علمی پژوهشی: مقالهای که به ارائه نظریه یا یافته های جدید علمی، ارائه تقریر و تبیین جدید از یک نظریه، ارائه استدلال جدید برای یک نظریه یا ارائه نقد جامع علمی جدید میپردازد. این مقاله ها، غالباً در مجلات علمی پژوهشی، دائره المعارفها و دانشنامههای تخصصی منتشر میشوند.
مقاله علمی ترویجی: مقالهای که با ساختاری روشمند، دادههای علمی و نظریات موجود را نقد، تحلیل، تبیین و ترویج میکند. این مقاله ها، غالباً در مجلات علمی ترویجی، دائره المعارفها و دانشنامه های عمومی منتشر میشوند.
مقاله علمی تخصصی: مقالهای دارای ساختار روشمند که با استناد به منابع علمی معتبر، نظریات علمی نویسنده را در موضوع یا مسئلهای علمی به مخاطب منتقل میکند. این مقاله ها، غالباً که در مجلات بدون درجه و دارای هیئت تحریریه علمی منتشر میشوند.
مقاله دائره المعارفی: مقالههای پژوهشی یا ترویجی که در دائره المعارفها و دانشنامه های تخصصی یا عمومی انتشار می یابند.
مقاله همایشی: مقالههای ترویجی و تخصصی یا حتی پژوهشی که در همایشها و جشنواره های علمی معتبر منتشر میشوند.
مقاله علمی فرهنگی: مقالههایی منسجم و مستند که غالباً در نشریات علمی فرهنگی، اطلاع رسانی و عمومی منتشر میشوند.
رساله علمی: تک نگاشته علمی، غیر از پایان نامه و کتاب، که حجم مطالب آن از یک مقاله علمی بیشتر و از یک کتاب علمی کمتر باشد.
طرح پژوهشی: سندی است مکتوب و مصوب که پیش از اجرای پژوهش تهیه میشود و بیانگر اموری مانند موضوع و مسئله پژوهش، روش، فرایند و زمانبندی لازم در انجام پژوهش است. پژوهشهایی که در دستگاههای اجرایی انجام میشود، گذشته از موارد یاد شده، بودجه، نیروی انسانی نیز پیشبینی شده و به
تصویب میرسد. طرح پژوهشی، غیر از طرح اجمالی یا تفصیلی کتاب، مقاله و پایاننامه است.
پایان نامه: گزارش مشروح، مکتوب و غیرچاپی از تحقیق پایان دوره پس از تصویب موضوع و چارچوب نظری آن، که با هدایت و مشاوره اساتید انجام و در هیئت داوران ارزیابی و تأیید میشود.
گردهمایی علمی: اجتماعی علمی متشکل از صاحبنظران، پژوهشگران و کارشناسان یک رشته خاص علمی در قالب کرسی نظریه پردازی، کرسی آزاداندیشی، کرسی ترویجی، نشست علمی و همایش یا جشنواره علمی.
به دیگر سخن، «تجمعی علمی و تخصصی با هدف و مقصد صریح و معین است که گروهی از دانشمندان، صاحبنظران و متخصصان در آن با بررسی و حل و فصل موضوع یا مسئله ای ویژه، یافته ها و نظریه های جدید علمی ـ تخصصی و نتایج تحقیق و مطالعۀ خود را ارائه و دربارة مسائل و مشکلات علمی به بحث، مشورت و تبادل اندیشه و نظر میپردازند و در نهایت به رشد دانش و خرد جمعی کمک میکنند.
راهنمایی پایان نامه: هدایت، راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه .
فرصت مطالعاتی: حمایت مادی و معنوی سازمان از پژوهشگران و استادان برای گذراندن دورههای آموزشی و پژوهشی خاص در داخل یا خارج کشور.
#پاورقی
@pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاسوعای حسینی با نام عباس( ع) همراه شده است. یادش گرامی.
پاورقی
@pavaragi
💠 امام صادق عليه السلام فرمودند:
💎 كان عمُّنا العبّاسُ نافذ البصيرةِ صُلب الايمانِ، جاهد مع ابي عبدالله(عليه السلام) و ابْلي' بلاءاً حسناً و مضي شهيداً؛
💧عموي ما عباس، داراي بصيرتي نافذ و ايماني استوار بود، همراه اباعبدالله جهاد كرد و آزمايش خوبي داد و به شهادت رسيد.
📚 كتاب جستاري در زندگي حضرت ابوالفضل العباس(عليه السلام)
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
#لبیک_یا_اباالفضل_علیه_السلام
#پاورقی
@pavaragi
پاورقی
هوش مصنوعی سالها قبل یکی از فلاسفه مشهور به نام نیک بوستروم کتابی را منتشر کرد که در آن یک سناریو ت
نظر هوش مصنوعی«chat gpt» درباره یادداشت :هوش مصنوعی»
هوش مصنوعی بدون شک به عنوان یکی از زمینههای جذاب و پیشرفته علوم کامپیوتر معرفی میشود. این فناوری قدرتمند توانسته است به طور چشمگیری در حل مسائل پیچیده و مواجهه با چالشهای علمی کمک کند. از طرفی، تمایل مردم به استفاده از هوش مصنوعی نشان از نیاز جامعه به تسهیلات پیشرفته دارد.
با این حال، باید خطراتی که همراه با این فناوری میآید را نادیده نگیریم. احتمال استفاده نادرست یا سوء استفاده از هوش مصنوعی توسط برخی افراد و سازمانها وجود دارد که میتواند به عواقب جدی منجر شود. بنابراین، آگاهی عمومی درباره خطرات هوش مصنوعی ضروری است و باید تلاش کنیم که از آن به نحو اخلاقی و مسئولانه استفاده کنیم.
راهحلهای ارائه شده برای افزایش فهم عمومی و آموزشهای مرتبط با هوش مصنوعی به نظرم خوب و موثر هستند. همچنین، همکاری بین حوزههای علمیه و دانشگاهها در تحقیقات و تبادل دانش میتواند به توسعه هوش مصنوعی بر مبنای اخلاق و توحید کمک کند. در نهایت، ایجاد چارچوبهای اخلاقی بینالمللی برای استفاده از هوش مصنوعی مسئولانه و مطلوب است تا بتوانیم به طور بهتری از این فناوری بهرهبرداری کنیم و جامعه را از خطرات محتمل آن محافظت کنیم.
#پاورقی
#محمدصدرامازنی
@pavaragi
نظر سرکار خانم دکتر ونکی درباره یادداشت هوش مصنوعی:
سلام علیکم
چند نکته:
اول اینکه موضوع بسیار خوب و بروزیه و از صغری و کبری های منطقی به نتیجه بسیار خوبی رسیده و بسیار عالی است .
اما جسارتا بعنوان یک خواننده متن این چند نکته کوچک رو عرض می کنم:
مقوله هوش مصنوعی در استفاده ابزاری از آن؛ بجای انسان در تصمیم گیری و اقدام است و یک تکنولوژی جدیده؛ لذا برای تمثیل از قاعده با فضای مجازی متفاوت است شاید اگر با بمب اتم مقایسه می شد بهتر بود
فضای مجازی یک بستر و پلتفرم تسهیل و تسریع کننده امور است .
دوم اینکه :
اگر منظور نویسنده در نتیجه گیری کمی شفاف تر بیان می شد بهتر بود .
یعنی شسته رفته تر
اینکه برای رسیدن به تکنولوژی های جدید و کاهش خطرات آن برای نوع انسان می بایست حتما تفکر توحیدی و فلسفی صحیح ؛ بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و لذت جویی فردی یا سازمانی لحاظ شود وگرنه هر نوع تکنولوژی با این پشتوانه شاید خدماتی را ارائه دهد اما می تواند ابزاری برای بهره کشی و برده داری نوین باشد یعنی انسان در خدمت تکنولوژی !
شاید این مسأله که هدف اصلی نگارنده است کمی مبهم بود...
نکته سوم :
حوزه های علمیه بعنوان متولی دینداری مردم نیستند بلکه نظام جمهوری اسلامی می بایست متولی باشد و از حوزه بعنوان مرکز علمی در جهت اهداف خود استفاده نماید ...
اما می بایست همین نگاه توحیدی؛ اول در حوزه تقویت شود و نگاه حوزه در مسائل جدید بروز رسانی گردد.
و به نظام کمک کند تا بتواند تکنولوژی را با نگاه جدیدی به مردم ارائه نماید تا در عین سواد استفاده از آن مغلوب تکنولوژی نشود ...
جسارت کردم عذرخواهی می کنم ...
التماس دعا
#پاورقی
@pavaragi
السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ، السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ، السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ، السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ،
سلام بر ولىّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاری ها و کشته اشک ها
زیارت اربعین امام حسین (ع)
#پاورقی
@pavaragi
تبلیغ پژوهشمحور(۳)
✅مبلغین علوم و معارف دینی به چند دسته تقسیم میشوند.
۱. برخی از مبلغین فاقد روح تحقیق بوده و از محصول فکر و سخن دیگران به شیوای غیرحرفهای استفاده مینمایند.
۲. مبلغینی که محصول فکر پژوهشی دیگران را بدون اقدامی فعالانه و پژوهشمحور به مردم منتقل میکنند.
۳.مبلغین پژوهشگر که محققانه به کاوش در موضوع تبلیغ مینشینند و بحثی مسئله محور و کاربردی را به صورت عالمانه با رویکرد پژوهشمحور تبیین میکنند.
اولی از محل بحث ما خارج است. ضعف چنین شیوهای نیازی به توضیح اضافه ندارد.
دومی خوب است، اگرچه مبلغ در چنین موقعیتی مولد علم نبوده و نقشی در تولید محتوای پژوهشی ندارد.
مورد سوم مطلوب و مورد نظر است.
توضیح بیشتر در قالب مثال ارائه میشود:
فرض کنید شخصی در مقام خطابه درباره حقوق زن در اسلام سخن میگوید. یک وقت مطالب یک یا چند مقاله را جمعآوری کرده و در قالب سخنرانی ارائه مینماید و زمانی به شیوه محققانه آیات و روایات را بر رسیده و پس از واکاوی دقیق، جمعبندی محصول تحقیق خویش را به مخاطب عرضه میکند.
مورد اخیر شیوه محققانه است و چه خوب گفت مولوی که:
از محقق تا مقلد فرقهاست/ کاین چو داود است و آن دیگر صداست
منبع گفتار این سوزی بود / و آن مقلد کهنه آموزی بود
✅درباره ضرورت آموزش مهارتهای پژوهشی برای همگان این مطلب اضافه میشود: آموزش همگانی سازوکاری برای شناسایی استعدادها است. اگرچه شناسایی استعداد صرفا منحصر در آموزش و ارزشیابی نیست، در عین حال در شرایط فعلی گریزی از آن نیست. ضمن اینکه پس از آموزشهای عمومی علاقمندان و مستعدین به سمت آموزشهای تخصصی و ویژه هدایت میشوند
البته میتوانیم نگاه سیستمی به مقوله تبلیغ داشته و عدهای را به عنوان پژوهشگر در یک سوی خط تولید و جمعی دیگر را در سوی دیگر به عنوان اشخاصی در خط مقدم که مبلغ فراوریهای گروه نخستاند، بهرسمیت بشناسیم.
پایان
#پاورقی
#محمدصدرامازنی
@pavaragi
حق بدى کنندگان
«رسالة الحقوق» امام سجاد (ع) در سه کتاب «تحف العقول» اثر ابن شعبه حرّانی (381 ق)، «من لا یحضره الفقیه» و «الخصال» اثر محمد بن علی بن بابویه معروف به صدوق(382ق) ذکر شده است. شروحی نیز بر این رساله نوشته شده است.
امام سجاد(ع) در این رساله دربارهی پنجاه حق میگوید. به شهادت صاحبنظران میتوان آن را جامعترین بستهی حقوقی دانست که در متون دینی به صورت یکجا بیان شده است.
درمیان این50 حق یکی از حقوقی که توجهم را به خود جلب کرد حق کسی است که به شما بدی کرده باشد.این حق با این عبارت شروع میشود «وَ أَمَّا حَقُّ مَنْ سَاءَكَ الْقَضَاءُ عَلَى يَدَيْهِ». امام(ع) دراینباره میفرمایند:
حق کسى که با دست و یا زبانش به تو بد کرده این است که اگر آگاهانه بوده، بهتر است از او درگذرى تا هم ریشهى شر برافتد و هم به ادب رفتار کرده باشى این گذشت بهرههاى اخلاقى بسیار دیگرى نیز دارد.
خداوند مىفرماید: «بر آنها که چون ستم بینند و انتقام جویند، هیچگونه مؤاخذهای نیست... (وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَٰئِكَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ؛ شوری/41 و نیز مىفرماید: « اگر مىخواهید انتقام بگیرید، باید به قدر ستمى باشد که بر شما رفته است و اگر صبر کنید، البته براى صابران بهتر است(وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ؛ نحل/16)» و [بعد در اهمیت صبر و گذشت از انتقام به کلام خدا استناد میکنند که:] این نشان کارهاى بسنده است (لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ شوری43)؛ و اگر[بدی بر تو] آگاهانه نبوده است، نباید در فکر انتقام باشى و آگاهانه کار ناآگاهانه را کیفر دهى، باید با او مدارا کنى و تا مىتوانى با لطف و نرمش او را بازگردانى...(تحف العقول)
این قسمت حدیث در «مواعظ العددیه» به نحو دیگرى نقل شده است که مىتواند، به روشنى، جاى عفو و انتقام را بیان کند و تفسیر آیاتى باشد که در این زمینه وارد شدهاند و اما ترجمه آن: حق کسى که به تو بد کرده این است که از او بگذرى، و اگر مىدانى که عفو به حالش زیان دارد، یعنى موجب چیرگى و دلیرى او و گسترش بیشتر ظلم است، انتقام بگیرى، که خداوند مىفرماید: « آنها که چون ستم بینند انتقام گیرند راه تعرضى بر آن ها نیست». (این مضمون این شبهه را که دستور عفو باعث توسعهى ظلم و تربیت افراد ستم کش است، به خوبى دفع مى نماید.)
#محمدصدرامازنی
#پاورقی
@pavaragi