پاورقی
هوش مصنوعی سالها قبل یکی از فلاسفه مشهور به نام نیک بوستروم کتابی را منتشر کرد که در آن یک سناریو ت
نظر هوش مصنوعی«chat gpt» درباره یادداشت :هوش مصنوعی»
هوش مصنوعی بدون شک به عنوان یکی از زمینههای جذاب و پیشرفته علوم کامپیوتر معرفی میشود. این فناوری قدرتمند توانسته است به طور چشمگیری در حل مسائل پیچیده و مواجهه با چالشهای علمی کمک کند. از طرفی، تمایل مردم به استفاده از هوش مصنوعی نشان از نیاز جامعه به تسهیلات پیشرفته دارد.
با این حال، باید خطراتی که همراه با این فناوری میآید را نادیده نگیریم. احتمال استفاده نادرست یا سوء استفاده از هوش مصنوعی توسط برخی افراد و سازمانها وجود دارد که میتواند به عواقب جدی منجر شود. بنابراین، آگاهی عمومی درباره خطرات هوش مصنوعی ضروری است و باید تلاش کنیم که از آن به نحو اخلاقی و مسئولانه استفاده کنیم.
راهحلهای ارائه شده برای افزایش فهم عمومی و آموزشهای مرتبط با هوش مصنوعی به نظرم خوب و موثر هستند. همچنین، همکاری بین حوزههای علمیه و دانشگاهها در تحقیقات و تبادل دانش میتواند به توسعه هوش مصنوعی بر مبنای اخلاق و توحید کمک کند. در نهایت، ایجاد چارچوبهای اخلاقی بینالمللی برای استفاده از هوش مصنوعی مسئولانه و مطلوب است تا بتوانیم به طور بهتری از این فناوری بهرهبرداری کنیم و جامعه را از خطرات محتمل آن محافظت کنیم.
#پاورقی
#محمدصدرامازنی
@pavaragi
نظر سرکار خانم دکتر ونکی درباره یادداشت هوش مصنوعی:
سلام علیکم
چند نکته:
اول اینکه موضوع بسیار خوب و بروزیه و از صغری و کبری های منطقی به نتیجه بسیار خوبی رسیده و بسیار عالی است .
اما جسارتا بعنوان یک خواننده متن این چند نکته کوچک رو عرض می کنم:
مقوله هوش مصنوعی در استفاده ابزاری از آن؛ بجای انسان در تصمیم گیری و اقدام است و یک تکنولوژی جدیده؛ لذا برای تمثیل از قاعده با فضای مجازی متفاوت است شاید اگر با بمب اتم مقایسه می شد بهتر بود
فضای مجازی یک بستر و پلتفرم تسهیل و تسریع کننده امور است .
دوم اینکه :
اگر منظور نویسنده در نتیجه گیری کمی شفاف تر بیان می شد بهتر بود .
یعنی شسته رفته تر
اینکه برای رسیدن به تکنولوژی های جدید و کاهش خطرات آن برای نوع انسان می بایست حتما تفکر توحیدی و فلسفی صحیح ؛ بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و لذت جویی فردی یا سازمانی لحاظ شود وگرنه هر نوع تکنولوژی با این پشتوانه شاید خدماتی را ارائه دهد اما می تواند ابزاری برای بهره کشی و برده داری نوین باشد یعنی انسان در خدمت تکنولوژی !
شاید این مسأله که هدف اصلی نگارنده است کمی مبهم بود...
نکته سوم :
حوزه های علمیه بعنوان متولی دینداری مردم نیستند بلکه نظام جمهوری اسلامی می بایست متولی باشد و از حوزه بعنوان مرکز علمی در جهت اهداف خود استفاده نماید ...
اما می بایست همین نگاه توحیدی؛ اول در حوزه تقویت شود و نگاه حوزه در مسائل جدید بروز رسانی گردد.
و به نظام کمک کند تا بتواند تکنولوژی را با نگاه جدیدی به مردم ارائه نماید تا در عین سواد استفاده از آن مغلوب تکنولوژی نشود ...
جسارت کردم عذرخواهی می کنم ...
التماس دعا
#پاورقی
@pavaragi
السَّلامُ عَلَى وَلِيِّ اللَّهِ وَ حَبِيبِهِ، السَّلامُ عَلَى خَلِيلِ اللَّهِ وَ نَجِيبِهِ، السَّلامُ عَلَى صَفِيِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِيِّهِ، السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ،
سلام بر ولىّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده اش، سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر آن دچار گرفتاری ها و کشته اشک ها
زیارت اربعین امام حسین (ع)
#پاورقی
@pavaragi
تبلیغ پژوهشمحور(۳)
✅مبلغین علوم و معارف دینی به چند دسته تقسیم میشوند.
۱. برخی از مبلغین فاقد روح تحقیق بوده و از محصول فکر و سخن دیگران به شیوای غیرحرفهای استفاده مینمایند.
۲. مبلغینی که محصول فکر پژوهشی دیگران را بدون اقدامی فعالانه و پژوهشمحور به مردم منتقل میکنند.
۳.مبلغین پژوهشگر که محققانه به کاوش در موضوع تبلیغ مینشینند و بحثی مسئله محور و کاربردی را به صورت عالمانه با رویکرد پژوهشمحور تبیین میکنند.
اولی از محل بحث ما خارج است. ضعف چنین شیوهای نیازی به توضیح اضافه ندارد.
دومی خوب است، اگرچه مبلغ در چنین موقعیتی مولد علم نبوده و نقشی در تولید محتوای پژوهشی ندارد.
مورد سوم مطلوب و مورد نظر است.
توضیح بیشتر در قالب مثال ارائه میشود:
فرض کنید شخصی در مقام خطابه درباره حقوق زن در اسلام سخن میگوید. یک وقت مطالب یک یا چند مقاله را جمعآوری کرده و در قالب سخنرانی ارائه مینماید و زمانی به شیوه محققانه آیات و روایات را بر رسیده و پس از واکاوی دقیق، جمعبندی محصول تحقیق خویش را به مخاطب عرضه میکند.
مورد اخیر شیوه محققانه است و چه خوب گفت مولوی که:
از محقق تا مقلد فرقهاست/ کاین چو داود است و آن دیگر صداست
منبع گفتار این سوزی بود / و آن مقلد کهنه آموزی بود
✅درباره ضرورت آموزش مهارتهای پژوهشی برای همگان این مطلب اضافه میشود: آموزش همگانی سازوکاری برای شناسایی استعدادها است. اگرچه شناسایی استعداد صرفا منحصر در آموزش و ارزشیابی نیست، در عین حال در شرایط فعلی گریزی از آن نیست. ضمن اینکه پس از آموزشهای عمومی علاقمندان و مستعدین به سمت آموزشهای تخصصی و ویژه هدایت میشوند
البته میتوانیم نگاه سیستمی به مقوله تبلیغ داشته و عدهای را به عنوان پژوهشگر در یک سوی خط تولید و جمعی دیگر را در سوی دیگر به عنوان اشخاصی در خط مقدم که مبلغ فراوریهای گروه نخستاند، بهرسمیت بشناسیم.
پایان
#پاورقی
#محمدصدرامازنی
@pavaragi
حق بدى کنندگان
«رسالة الحقوق» امام سجاد (ع) در سه کتاب «تحف العقول» اثر ابن شعبه حرّانی (381 ق)، «من لا یحضره الفقیه» و «الخصال» اثر محمد بن علی بن بابویه معروف به صدوق(382ق) ذکر شده است. شروحی نیز بر این رساله نوشته شده است.
امام سجاد(ع) در این رساله دربارهی پنجاه حق میگوید. به شهادت صاحبنظران میتوان آن را جامعترین بستهی حقوقی دانست که در متون دینی به صورت یکجا بیان شده است.
درمیان این50 حق یکی از حقوقی که توجهم را به خود جلب کرد حق کسی است که به شما بدی کرده باشد.این حق با این عبارت شروع میشود «وَ أَمَّا حَقُّ مَنْ سَاءَكَ الْقَضَاءُ عَلَى يَدَيْهِ». امام(ع) دراینباره میفرمایند:
حق کسى که با دست و یا زبانش به تو بد کرده این است که اگر آگاهانه بوده، بهتر است از او درگذرى تا هم ریشهى شر برافتد و هم به ادب رفتار کرده باشى این گذشت بهرههاى اخلاقى بسیار دیگرى نیز دارد.
خداوند مىفرماید: «بر آنها که چون ستم بینند و انتقام جویند، هیچگونه مؤاخذهای نیست... (وَلَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَٰئِكَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ؛ شوری/41 و نیز مىفرماید: « اگر مىخواهید انتقام بگیرید، باید به قدر ستمى باشد که بر شما رفته است و اگر صبر کنید، البته براى صابران بهتر است(وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ؛ نحل/16)» و [بعد در اهمیت صبر و گذشت از انتقام به کلام خدا استناد میکنند که:] این نشان کارهاى بسنده است (لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ شوری43)؛ و اگر[بدی بر تو] آگاهانه نبوده است، نباید در فکر انتقام باشى و آگاهانه کار ناآگاهانه را کیفر دهى، باید با او مدارا کنى و تا مىتوانى با لطف و نرمش او را بازگردانى...(تحف العقول)
این قسمت حدیث در «مواعظ العددیه» به نحو دیگرى نقل شده است که مىتواند، به روشنى، جاى عفو و انتقام را بیان کند و تفسیر آیاتى باشد که در این زمینه وارد شدهاند و اما ترجمه آن: حق کسى که به تو بد کرده این است که از او بگذرى، و اگر مىدانى که عفو به حالش زیان دارد، یعنى موجب چیرگى و دلیرى او و گسترش بیشتر ظلم است، انتقام بگیرى، که خداوند مىفرماید: « آنها که چون ستم بینند انتقام گیرند راه تعرضى بر آن ها نیست». (این مضمون این شبهه را که دستور عفو باعث توسعهى ظلم و تربیت افراد ستم کش است، به خوبى دفع مى نماید.)
#محمدصدرامازنی
#پاورقی
@pavaragi
(تصاویر) شبیه سازی حیرت آور هوش مصنوعی از واقعه روز عاشورا؛ با دیدنش اشک خواهی ریخت
https://shayanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-10/164098-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%88%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D8%B4%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA
#پاورقی
@pavaragi
دربارهی هوش مصنوعی
وقتی موضوعی نگرانی جدی آینده باشد، دربارهاش باید بیشتر اندیشید. تحولات دورانساز تاریخی کم نبودند، اما موضوع بمب اتم و انرژی هستهای یک اتفاق فوقالعاده بود. انفجار بمبهای هستهای بر فراز شهرهای هیروشیما و ناکازاکی کافی است، تا به خطرات ویرانگر آن برای انسان و زمین پی ببریم. پس از آن بود که بلوک شرق و غرب تأسیس شد. لذا(با فاصله چند ده ساله) قدرتهای بلامنازع سیاسی به فکر کنترل انرژی اتمی افتادند. «سیاست مهار» موجب راهاندازی آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) شد، پیشنهاد تأسیس این سازمان را دولت آیزنهاور رئیسجمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (که به سخنرانی اتم برای صلح معروف شد) در سال ۱۹۵۳ مطرح کرد. دولتها نمیبایست بدون چارچوبهای این سازمان به سراغ انرژی هستهای بروند. هزینههای فراوان کشور ما در این مقوله ناظر به همین سیاست تعریف میشود.
امروز اما با موضوع جدیدی مواجهیم با قدرت تخریبگریای بسیار ویرانتر!
هوش مصنوعی بهرغم فواید فراوان در حوزهی سلامت و پزشکی، کشاورزی، صنعت و سایر قلمروهای علمی، سروکار قابل توجهی با ذهن دارد و دقیقا مشکل عمده در اینجاست. بزرگواری میگفت: «نگرانی هوش مصنوعی بهخاطر این است که ممکن است عضلات ذهن انسان را ضعیف کند». اما بهنظرم این تنها مشکل اساسی نیست. مشکل جدیتر بهجهت مبانیای است که براساس آن انسان مسائل خویش را حل میکند.
نگرانی محتمل دیگر این است که:
هوش مصنوعی ممکن است بتواند انرژی هستهای را نیز به خدمت بگیرد. از اینرو موضوع نهتنها با دهشتی عمیقتر مواجه است، امکان راهاندازی سازمانی نظارتی برای انحصار آن در کشورهای سلطه را جدیتر میکند: اگر هوش مصنوعی قدرت است و اگر قدرت سلطنت میآورد، و اگر استکبار خود را قدرت بلامنازع میداند، پس خود را محق میداند تا بهفکر چاره باشد، و امکان دستیابی به این فناوری قدرتمند را از دیگر کشورها ربوده و تحت چارچوبهایی ضابطهمند نماید.
نگرانی اینجا است؛ اینکه ما با یک اثر نوین نرمافزاری بر انسان مواجه شویم.
براین اساس معتقدم اگرچه در مقوله انرژی هستهای دیر جنبیدیم، اما درباره هوش مصنوعی باید قدرتمند وارد شده و نقش راهبری در عرصه جهانی ایفا نماییم.
پایان
پ.ن:
۱.قبل از انتشار این یادداشت، آن را با برخی از دوستان به اشتراک گذاشته و بررسیهایم را بیشتر کردم. نتیجه جالب توجه است:
«جفری همینتون پدر هوش مصنوعی گوگل که اخیرا با هدف نقد و تبیین خطرات هوش مصنوعی از گوگل کنارهگیری کرده، از ضرورت کنترل و مهار هوش مصنوعی میگوید».
«او در مصاحبه با نیویورک تایمز به افرادی تحت عنوان «bad actors» یا خرابکارها اشاره کرد که قصد دارند از هوش مصنوعی سوء استفاده کنند. به باور همینتون، این بدترین شکل استفاده از هوش مصنوعی و به نوعی یک سناریوی کابوسوار است. به عنوان مثال، همینتون به رییس جمهور یکی از کشورهای قدرتمند اروپا اشاره کرد که میتواند تصمیم بگیرد این توانایی را به رباتها بدهد که بتوانند برای خودشان اهداف جانبی تعیین کنند. این روند در نهایت میتواند به شکلدهی برخی اهداف جانبی خطرناک – مثل من به قدرت بیشتری نیاز دارم – منتهی شود».
۲.اصل کنترل هوش مصنوعی برای مقابله با خرابکارها خوب است، اما سیاست کنترل نباید توسط کشورهای سلطه طراحی شود.
به هرحال ما در دههی پرهیجان و مهمی قرار داریم. نتیجه بیش از ۵۰ سال فعالیت بهتصاعد هندسی در حال بهبار نشستن است. نگرانی بسیار جدی است.
#هوش_مصنوعی
✍ محمد صدرا مازنی
@Pavaragi
45.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایتی از شور و حال شب دوم هیئت هنر و رسانه
هیئت هنر و رسانه قم
https://eitaa.com/joinchat/2614755517Cf998055202
آداب المتعلمین
درحال مطالعه و بررسی یکی از درسنامههای حوزوی هستم. مولف خوشذوق با عبارتی از شهید ثانی در منیه المرید به استقبال هر درس رفته است. قبل از درس سیزدهم این عبارت شهید انتخاب شده است: «باید متعلم استاد خود را پدر حقیقی و روحانی خود بداند که پدر روحانی از پدر جسمانی بزرگتر است؛ پس در مراعات و ادای حق او در تربیت خویش بکوشد. از اسکندر سؤال کردند: چرا معلم خود را بیشتر از پدرت گرامی میداری؟ پاسخ داد: زیرا معلم علت زندگی پایدار و پدرم سبب زندگی زوالیافتنی من است».
#آدابالمتعلمین
✍ محمد صدرا مازنی
@pavaragi
فهرست ۱۶۰ موضوع درباره اخلاق فناوری اطلاعا.pdf
97.5K
فهرست 160 موضوع درباره اخلاق فناوری اطلاعات
@pavaragi
سیر مطالعاتي فلسفه دین از سطح مقدماتی تا پیشرفته.docx
36.6K
👆👆سير مطالعاتي فلسفه دين، از سطح مقدماتي تا پیشرفته.
✅ تهیه شده در گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی.
@pavaragi