eitaa logo
پاورقی
468 دنبال‌کننده
259 عکس
63 ویدیو
36 فایل
پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی سیاستگذاری پژوهشی، مهارت‌های پژوهشی، مباحث اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، اولویت‌های پژوهشی، معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی ▫️برای ارتباط با مدیر به شناسه زیر مراجعه کنید: ✅ @sadramah
مشاهده در ایتا
دانلود
رهیافت پژوهشی به زیارت ناحیه مقدسه(۲) زیارت ادامه می‌یابد تا اینجا که: خبر شهادت حضرت توسط پیک مرگ به پیامبر(ص) رسانده می‌شود و از عزادار شدن پیامبر(ص)، امیرالمومنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و فرشتگان خبر می‌دهد. آنگاه به برپایی سوگواری در اعلی علیین با حضور موجودات زمینی و آسمانی اشاره می‌کند. (وَ اُقیمَتْ لَک َ الْمَـاتِمُ فی أَعْلا عِلِّیّینَ، مجالسِ ماتم و سوگوارى براىِ تو در اعلاعلیّین برپا شد) ۶. زیارت ناحیه با توسل به ساحت قدس ائمه اطهار (ع) و دعا به پیشگاه خداوند متعال، پایان می پذیرد. غرض از ذکر این زیارت چند چیز بود: ۱. اول ذکر توسلی به حضرت سید الشهدا(ع) و ۲.عرض ارادت و تسلیتی به ساحت حضرت ولی عصر(ع) و سپس ۳. معرفی کتاب فاخر مزار شیخ مفید و یادکردی بر سند زیارت شریف ۴. دیگر هدفم بیان این نکته بود که ما در مواجهه با ادعیه و زیارات چه راهبردی داریم؟ من و شما یک وقت در مقام یک مومن و متدین مانند سایر مومنین و در مسیر بندگی به قرائت زیارت و دعا می پردازیم. اما مواجهه ما محدود به این نمی‌شود. اهل علم باید از نگاه یک محقق و پژوهشگر ببینند از طریق این زیارت چه خدمات پژوهشی می توانند داشته باشند. مثلا: ۱.بررسی زیارت ناحیه از حیث سند حدیث؛ ۲. بررسی فقرات زیارت و تطبیق آن با سایر زیارات معتبر(با هدف اثبات این حقیقت که منافاتی با لسان معصوم ندارد)؛ ۳. پیامبران در زیارات و ادعیه و چرایی آغاز زیارات با سلام بر انبیا(ع)؛ ۴. اثبات قدسی بودن عموم انبیا با توجه به زیارات و ادعیه: ۵. بهره های عرفانی از زیارت ناحیه؛ ۶. بهره های کلامی از زیارت ناحیه؛ مثلا: توحید ربوبی در زیارات و ادعیه توحید افعالی در زیارات و ادعیه رجعت در زیارات و ادعیه ظهور حجت در زیارات و ادعیه ۷. بررسی تطبیقی ادعیه در متون شیعی و مسیحی ۸. بررسی تطبیقی روایت ناحیه مقدسه و متون کهن(مثل ابی مخنف) ۹. چرایی ذکر دعا پس از بیان مقتل در ناحیه مقدسه ۱۰. تعابیر اخلاقی زیارات در مواجهه با دشمن(مثلا لعن و نفرین در چه مواقعی و با چه عباراتی بیان شده است.) ۱۱. جلوه های هنری زیارات و ادعیه (و ضرباهنگ زیارات و ادعیه) ۱۲. نقش زیارات در آرامش روانی اجتماع ۱۳. نقش ادعیه و زیارات در انسجام اجتماعی ۱۴. بررسی مضامین روانشناختی ادعیه و زیارات و نقش آن در تاب آوری خانوادگی؛ ۱۵. روا داری فردی در مواجهه با جامعه با بهره گیری از ادعیه و زیارات ۱۶. بررسی قبض و بسط فرشتگان با توجه به مضمون بکاء فرشتگان بر امام حسین در زیارات ۱۷. بررسی کیفیت دفن امام حسین با توجه به متن زیارت ناحیه(سلام بر کسیکه اهل قریه ها دفنش نمودند السلام علی من دفنه اهل القری) ۱۸. بررسی منظور از ذئاب در عبارت زیارت ناحیه ( در زیارت آمده «تتَنْهَشُهَا الذِّئَابُ الْعَادِیَاتُ» سلام بر بدنهای برهنه ای که در بیابانهای کربلا گرگهای تجاوزگر به آن دندان می آلودند و درندگان خونخوار بر گرد آن می گشتند.) ۱۹. بررسی نقش امام حسین(ع) در سرپرستی یتیمان (در زیارت هست کنت ربیع الانام تو بهار سر سبز یتیمان بودی) ۲۰.عبادت امام حسین(طویل الرکوع والسجود) ۲۲. بررسی زهد امام حسین و ارتباط زیست زاهدانه با ایفای نقش اجتماعی ۲۳. تحلیل زیارت ناحیه مقدسه با استفاده از روش تحلیل مضمون ۲۴. بررسی سلحشوری امام حسین در روز عاشورا با استفاده از متون زیارتی ۲۵. بررسی مضامین دعای بند آخر زیارت ناحیه(درخواست وسعت در زندگی، درخواست عافیت و سلامتی، برآوردن آرزو، برطرف شدن غم و غصه، فراوانی مال، دفع شر حسود، هلاکت دشمن ،شفای بیماری و.... ). @pavaragi
درباره تبلیغ پژوهش محور(۱) با اینکه یکی دو سالی بود تبلیغ پژوهش‌محور (کمابیش) در کانون گفت‌وگوهای پژوهشی قرار داشت، اما فرصت نشد در این باره بنویسم. حدود یک ماه قبل قرار صحبت در جمعی طلبگی داشتم. به نظرم رسید یکی از مباحث قابل ارائه همین موضوع است. این جلسه برقرار شد، اما تقدیر موضوع بحث را به سمتی دیگر هدایت کرد و من نتوانستم آن را بیان کنم. تا اینکه در حاشیه سخنرانی در مراسم افتتاحیه تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی در ارومیه به مدرسه امام خمینی(ره) این شهر رفتم. ملاقات با طلابی که در کارگاه آموزش مهارت‌های پژوهشی شرکت کرده بودند یکی از برنامه‌ها بود. آنجا طلبه‌ای از من درباره اینکه چرا باید عموم طلاب مهارت‌های پژوهشی را آموزش ببینند، برایش توضیح دادم. برخی از طلبه‌های حاضر در جلسه با علامت سر مطالبم را تأیید می‌کردند. به‌گمانم طلبه جوان نیز قانع شده بود.لااقل حاشیه‌ای بر سخنانم نداشت. مدتی گذشت تا اینکه در مورخ بیست و یکم تیرماه سال جاری مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور با مقام معظم رهبری دیدار کردند. حضرت آقا در همان جملات نخستین چنین فرمودند: «اگر تبلیغ ما متّکی به تحقیق نباشد، خنثی و ابتر خواهد شد.» یکی دو روز بعد از‌ این دیدار، جناب آقای اعرافی نیز به موضوع«تبلیغ پژوهش‌محور» اشاره کرد. بیانات مقام معظم رهبری و تبیین حضرت آقای اعرافی انگیزه‌ای شد تا این بحث را با عنوان تبلیغ‌ پژوهش‌محور تکمیل نمایم. ادامه دارد. @pavaragi
✅کانال پاورقی حاوی یادداشت‌‌ها و نکات مهم آموزشی و پژوهشی در عرصه‌ی: ۱. سیاستگذاری پژوهشی؛ ۲. مهارت‌های پژوهشی؛ ۳. مباحث اخلاقی؛ ۴. فرهنگی و اجتماعی؛ ۵. اولویت‌های پژوهشی؛ ۶ معرفی کتب فاخر دینی، فلسفی و اخلاقی. 👇 @pavaragi
24.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ آشنایی اجمالی با «روش تحلیل مضمون» 🔹 تعریف 🔹 کاربردها 🔹 مراحل اجرا 🔹 الگوی پیشنهادی نمونه گیری دسترسی به آموزش روش های دیگر: 1. روش فراتحلیل https://eitaa.com/method_academy/115 2. روش گرندد تئوری https://eitaa.com/method_academy/78 3. روش پدیدارشناسی https://eitaa.com/method_academy/132 در این کلیپ های آموزشی با روش های مختلف آشنا خواهیم شد. آکادمی «متد» ┏━━━━━━🌼🍃━┓ @method_academy ┗━━🌺🍃━━━━━┛ @pavaragi
18.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آشنایی اجمالی با «روش فراتحلیل» 🔹 تعریف؛ 🔹 ویژگی ها؛ 🔹 مراحل اجرا؛ 🔹 نمونه های پژوهشی؛ 🔹معرفی منبع؛ ✅ کلیپ آموزشی زیر به مدت 53 دقیقه تبیین مفصلی از روش تحقیق فراتحلیل می کند خصوصاً درباره اندازه اثر💯 🔰🔰🔰🔰 https://www.aparat.com/v/PUOM8 آکادمی «متد» ┏━━━━━━🌼🍃━┓ @method_academy ┗━━🌺🍃━━━━━┛ @pavaragi
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آشنایی اجمالی با «روش گرندد تئوری» 🔹 تعریف 🔹 نکات کاربردی 🔹 مراحل اجرا 🔹 نمونه های پژوهشی 🔹منابع ✅ ببخشید به دلیل ترجمه مختلف از « Grounded Theory» ما از عبارت فینگلیش آن در تولید محتوا استفاده کردیم!!😉🙏 ✅ترجمه های فارسی: داده بنیاد، نظریه مفهوم سازی بنیادی، رویش نظریه، نظریه برخاسته از داده، نظریه زمینه ای، نظریه بنیادی و ... . آکادمی «متد» ┏━━━━━━🌼🍃━┓ @method_academy ┗━━🌺🍃━━━━━┛ @pavaragi
◼️ برنامۀ «ماجرا» | فصل قیام ◼️ با حضور دکتر ابوالفضل هادی‌منش ◼️ قسمت سوم | امشب ۲ مرداد | ساعت : ۲۱:۰۰ ◼تکرار | ۲ بامداد، ۷ صبح و ۱۵ بعد از ظهر مجری: حمید سبحانی‌صدر سردبیر: سعید طاووسی @majara_tv4 @pavaragi
تبلیغ پژوهش‌محور(۲) گاهی گفته می شود چه ضرورتی دارد طلاب روش تحقیق بخوانند؟ و ناظر به درس «آموزش مهارتهای پژوهشی» می‌گویند: چرا باید چنین درسی داشته باشیم و چرا برخی از عناوین «برنامه جامع پژوهش» برای عموم طلاب الزامی است؟ برای کسی که قصد پژوهشگر شدن در یک رشته علمی دارد، آموزش شیوه تحقیق قابل درک و ضروری است؛ اما فرض کنید طلبه‌ای قصد دارد وارد عرصه تبلیغ شود. می‌خواهد سخنران و خطیب خوبی شود. چنین شخصی چرا باید به روش تحقیق مسلط شود؟ برای این افراد روش سخنرانی آموزش داده شود. به شخصی که قصد دارد مدرس و استاد شود، روش تدریس گفته شود.‌ بهتر نیست روش تحقیق فقط برای اشخاصی الزامی باشد که علاقه به تحقیق و پژوهش دارند. چرا وقت همه طلاب را برای آموختن روش تحقیق تلف کنیم؟ پاسخ: ابتدا باید گفت: آموزش شیوه‌های تدریس و کلاس‌داری و روش سخنرانی به شیوه تخصصی برای افرادی که بنا دارند استاد یا سخنران شوند لازم و ضروری است. اما این امر نیازشان را برای آموزش مهارتهای پژوهشی مرتفع نمی‌کند. در ادامه باید روشن کنیم منظور از روش تحقیق کدام یک از مصادیق آن است؟ به عبارتی دیگر آیا منظور این است‌که عموم طلاب(بجز اشخاصی که می‌خواهند پژوهشگر شوند)، نباید به طور مطلق روش تحقیق(اعم از روش تحقیق عمومی و تخصصی و روش تحقیق مقدماتی و پیشرفته) را آموزش ببینند؟ مثلاً در روش تحقیق مقدماتی مباحث مقدماتی تحقیق مانند انواع تحقیق، قالب‌های ارائه، ساختار هریک از قالب‌ها (اعم از اینکه قالب ارائه مقاله چگونه باید باشد، قالب پایان نامه و کتاب به چه نحوی است و مانند آن)، ارائه می‌شود. اما در روش تحقیق پیشرفته دانشی که در مرحله مقدماتی آموخته شد با عمق بیشتر به همراه عناوین جدیدتر (به شیوه تشکیکی و تدریجی) تعلیم می‌شود. مثلاً اگر در روش تحقیق عمومی انواع تحقیق به بنیادی و کاربردی تقسیم شد، در پیشرفته به انواع روش تحقیق از دو حیث هدف و گردآوری داده‌ها تقسیم می‌شود و گفته می‌شود که یک تحقیق به حیث هدف بنیادی است و کاربردی و به حیث گردآوری داده‌ها توصیفی و آزمایشی و به حیث توصیفی به انواعی دیگر تقسیم می‌شود. (با توضیحات و تفاسیر لازم). همچنین اگر در روش تحقیق مقدماتی شیوه نگارش علمی با توجه به انواع قالب‌ها از نوع کتابخانه‌ای آموزش داده می‌شود، در روش تحقیق پیشرفته تحقیق میدانی، شیوه کار با نرم افزار spss و مانند آن آموزش داده می‌شود. ضمن اینکه مباحث روش تحقیق پیشرفته به تناسب نوع تحقیق قابلیت شرح و بسط دارد. در روش تحقیق عمومی مانند روش تحقیق مقدماتی مباحث عام روش تحقیق گفته می‌شود، ولی در روش تحقیق تخصصی، روش‌ها ناظر به رشته و گرایش‌های علمی ممکن است متفاوت شود. مثلا روش تحقیق در فقه با تفسیر، کلام و اخلاق اشتراکاتی دارند اما تفاوت‌هایی نیز دارند. برای مثال در مباحث تفسیر قران با روش‌های مختلف تفسیری آشنا می‌شویم که در روش تحقیق عمومی خبری از آن نبود. در روش تحقیق در عقاید و اخلاق هکذا....ضمن اینکه در روش تحقیق تخصصی پیشرفته می‌توان شیوه‌های کار با نرم‌افزار mxqdaرا برای تحقیقات کیفی آموزش داد. ادامه دارد @pavaragi
باسمه تعالی برخی تعاریف ضروری برای درج در رزومه کتاب: نوشته‌ای منسجم و مجلد که حداقل در 49صفحۀ 300کلمه‌ای منتشر شده باشد. کتاب پژوهشی: نوشته‌ای منسجم، مجلد و دارای حداقل 49صفحۀ 300کلمه‌ای که با ساماندهی مجموعه‌ای از داده‌های علمی و نظریات موجود بر اساس تحلیل یا ترکیب مبتکرانه، به ارائه نظریه یا یافته چ‌های جدید علمی، تقریر و تبیین جدید از یک نظریه، استدلال جدید برای یک نظریه و نقد جامع علمی جدید می پردازد. کتاب ترویجی: نوشته‌ای منسجم، مجلد و دارای حداقل 49صفحۀ 300کلمهای که با ساختاری روشمند و نوآورانه، مجموعه‌ای از داده‌های علمی و نظریات موجود را مستدلانه نقد، تحلیل، تبیین و ترویج کند. کتاب فرهنگی: نوشته‌ای منسجم، مجلد و دارای حداقل 49صفحۀ 300کلمهای که با ساختاری منطقی،مجموعه‌ای از داده‌های علمی و فرهنگی را توصیف و گزارش دهد. مقاله: نوشته‌ای منسجم و مستند که حداقل در 12و حداکثر در 25صفحۀ 300کلمه‌ای منتشر شده باشد.به دیگر سخن، «نوشته‌ای موجز، منسجم، هدفمند و دارای موضوع مشخص که با استناد به عقاید، قراین، شواهد، مطالعات تجربی، ادبیات نظری و نظایر آن به صورت تحلیلی، تحقیقی، انتقادی و جز آن، پرسشه‌ایی را پاسخ دهد، اندیشه‌هایی را بیان کند و به نتیجه‌ای روشن برسد. مقاله علمی پژوهشی: مقاله‌ای که به ارائه نظریه یا یافته های جدید علمی، ارائه تقریر و تبیین جدید از یک نظریه، ارائه استدلال جدید برای یک نظریه یا ارائه نقد جامع علمی جدید می‌پردازد. این مقاله ها، غالباً در مجلات علمی‌ پژوهشی، دائره المعارف‌ها و دانشنامه‌های تخصصی منتشر میشوند. مقاله علمی ترویجی: مقاله‌ای که با ساختاری روشمند، داده‌های علمی و نظریات موجود را نقد، تحلیل، تبیین و ترویج میکند. این مقاله ها، غالباً در مجلات علمی ترویجی، دائره المعارف‌ها و دانشنامه های عمومی منتشر میشوند. مقاله علمی تخصصی: مقاله‌ای دارای ساختار روشمند که با استناد به منابع علمی معتبر، نظریات علمی نویسنده را در موضوع یا مسئله‌ای علمی به مخاطب منتقل می‌کند. این مقاله ها، غالباً که در مجلات بدون درجه و دارای هیئت تحریریه علمی منتشر می‌شوند. مقاله دائره المعارفی: مقاله‌های پژوهشی یا ترویجی که در دائره المعارفها و دانشنامه های تخصصی یا عمومی انتشار می یابند. مقاله همایشی: مقاله‌های ترویجی و تخصصی یا حتی پژوهشی که در همایشها و جشنواره های علمی معتبر منتشر میشوند. مقاله علمی فرهنگی: مقاله‌هایی منسجم و مستند که غالباً در نشریات علمی فرهنگی، اطلاع رسانی و عمومی منتشر میشوند. رساله علمی: تک نگاشته علمی، غیر از پایان نامه و کتاب، که حجم مطالب آن از یک مقاله علمی بیشتر و از یک کتاب علمی کمتر باشد. طرح پژوهشی: سندی است مکتوب و مصوب که پیش از اجرای پژوهش تهیه می‌شود و بیانگر اموری مانند موضوع و مسئله پژوهش، روش، فرایند و زمانبندی لازم در انجام پژوهش است. پژوهش‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی انجام میشود، گذشته از موارد یاد شده، بودجه، نیروی انسانی نیز پیشبینی شده و به تصویب می‌رسد. طرح پژوهشی، غیر از طرح اجمالی یا تفصیلی کتاب، مقاله و پایان‌نامه است. پایان نامه: گزارش مشروح، مکتوب و غیرچاپی از تحقیق پایان دوره پس از تصویب موضوع و چارچوب نظری آن، که با هدایت و مشاوره اساتید انجام و در هیئت داوران ارزیابی و تأیید می‌شود. گردهمایی علمی: اجتماعی علمی متشکل از صاحب‌نظران، پژوهشگران و کارشناسان یک رشته خاص علمی در قالب کرسی نظریه پردازی، کرسی آزاداندیشی، کرسی ترویجی، نشست علمی و همایش یا جشنواره علمی. به دیگر سخن، «تجمعی علمی و تخصصی با هدف و مقصد صریح و معین است که گروهی از دانشمندان، صاحبنظران و متخصصان در آن با بررسی و حل و فصل موضوع یا مسئله ای ویژه، یافته ها و نظریه های جدید علمی ـ تخصصی و نتایج تحقیق و مطالعۀ خود را ارائه و دربارة مسائل و مشکلات علمی به بحث، مشورت و تبادل اندیشه و نظر می‌پردازند و در نهایت به رشد دانش و خرد جمعی کمک میکنند. راهنمایی پایان نامه: هدایت، راهنمایی، مشاوره و داوری پایان نامه . فرصت مطالعاتی: حمایت مادی و معنوی سازمان از پژوهشگران و استادان برای گذراندن دوره‌های آموزشی و پژوهشی خاص در داخل یا خارج کشور. @pavaragi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاسوعای حسینی با نام عباس( ع) همراه شده است. یادش گرامی. پاورقی @pavaragi
💠 امام صادق عليه السلام فرمودند: 💎 كان عمُّنا العبّاسُ نافذ البصيرةِ صُلب الايمانِ، جاهد مع ابي عبدالله(عليه السلام) و ابْلي' بلاءاً حسناً و مضي شهيداً؛ 💧عموي ما عباس، داراي بصيرتي نافذ و ايماني استوار بود، همراه اباعبدالله جهاد كرد و آزمايش خوبي داد و به شهادت رسيد. 📚 كتاب جستاري در زندگي حضرت ابوالفضل العباس(عليه السلام) @pavaragi