eitaa logo
پیام رسان ولایت
77 دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
5.1هزار ویدیو
55 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام رسان ولایت
امام باقر علیه السلام : اِنَّ اللّه َ عَز َّوَ جَلَّ يَقى بِالتَّقْوى عَنِ الْعَبْدِ ما عَزُبَ عَنْهُ عَقْلُهُ وَ يُجَلّى بِالتَّقْوى عَنْهُ عَماهُ وَ جَهْلَهُ؛ خداوند عزوجل به وسيله تقوا، انسان را از آنچه عقلش به آن نمى رسد، حفظ مى كند و كوردلى و نادانى را از او دور مى نمايد. كافى، ج 8، ص 52، ح 16 🍃🌺🍃 خداوند به وسيله تقوا حفظ می کند ما را از آنچه عقلمان نمی رسد در امور و کارها وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْـراً لِأَنْفُسِكُمْ ز کوردلی و نادانی به دور است انسان با تقوا خادم الرضا"ع"
〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 استاد قرائتی حفظه الله سوره تغابن فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «16» پس هر قدر مى‌توانيد، از خداوند پروا كنيد و سخن او را بشنويد و اطاعت كنيد و انفاق كنيد كه براى شما بهتر است و هر كس از شرّ بخل نفس خويش درامان بماند، پس آنان همان رستگارانند. 🍃🌺نکته ها : «يُوقَ» به معناى حفظ و نگهدارى و «شُحَّ» به معناى بخل و تمايل نفسانى است. در حديث مى‌خوانيم كه امام صادق عليه السلام پيوسته دعا مى‌كرد: «اللهم ق شح نفسى» خدايا! مرا از بخل نفس حفظ كن. هنگامى كه سؤال كردند: چرا دائماً اين دعا را مى‌خوانيد؟ حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» امام صادق عليه السلام فرمود: «من ادى الزكاة فقد و قى شح نفسه» هركس زكات مال خود را بپردازد، از بخل نفس خويش حفظ شده است. در آيه 102 سوره آل عمران مى‌خوانيم: «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ» از خدا پروا كنيد حق پروا و در اين آيه مى‌فرمايد: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»، مراد از اين دو آيه چيست؟ پاسخ: شايد معناى‌ «مَا اسْتَطَعْتُمْ» آن باشد كه در همه موارد فردى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى و خانوادگى، تقوا را مراعات كنيد كه اشاره به كمّيت و جامعيت دارد و مراد از «حَقَّ تُقاتِهِ» كيفيت تقوا باشد، يعنى بالاترين درجه تقوا را كه ورع است داشته باشيد. در آيه قبل، اموال به عنوان وسيله امتحان الهى معرّفى شد، در اين آيه، راه پيروزى در آزمايش مال، انفاق و دورى از بخل معرفى شده است. هم در مبارزه با نفس و خواسته‌هاى نفسانى بايد در حد توان تلاش نمود: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»، هم در مبارزه با دشمن بيرونى بايد در حدّ توان، سلاح و امكانات تهيه نمود. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ» 🍃🌺پیام ها : 1- براى موفقيت در آزمايش‌هاى الهى، از اهرم تقوا استفاده كنيد. إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ ... فَاتَّقُوا اللَّهَ‌ 2- در اسلام، تكليف فوق توان و طاقت وجود ندارد. «مَا اسْتَطَعْتُمْ» 3- تقواى الهى، يعنى شنيدن سخن حق، عمل كردن به آن و رسيدگى به فقراست. «فَاتَّقُوا، اسْمَعُوا، أَطِيعُوا، أَنْفِقُوا» 4- اگر طالب خير هستيد، موانع را كنار بزنيد و به فرمان خداوند گوش كنيد و از مال خود به فقرا بدهيد. «أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِكُمْ» 5- تنها حفظ جسم از خطرات كافى نيست، حفاظت روح از اعمال و صفات بد نيز لازم است. «يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ» 6- راه رستگارى، انفاق در راه خداست. «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» 7- مال دوستى و بخل، با نفس انسان عجين شده است. «شُحَّ نَفْسِهِ» 🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰
〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 السلام علیک یا ابا صالح المهدی 🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰🌺 سید شهیدان اهل قلم دیندار آن است که در کشاکش بلا دیندار بماند و گرنه، در هنگام راحت و فراغت و سلم، چه بسیارند اهل دین. شهید سید مرتضی آوینی  〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 امام‌ خامنه ای مد ظله العالی : یک دوگانه [در مواجهه با حوادث]، رعایت ضوابط و حدود شرعی و عدم رعایت اینها است. گاهی ما در دوره‌ی مبارزات هم، قبل از انقلاب میدیدیم، بعضی‌ها که در کار مبارزه خیلی فعّال بودند، خیلی از مسائل شرعی و مانند اینها را اهمّیّت نمیدادند. میگفتند آقا داریم کار میکنیم برای مبارزه، برای هدف؛ حالا مثلاً فرض کنید نماز اوّل وقت هم نشد، نشد؛ یا فلان مسئله هم نشد؛ تهمت و غیبت و از این چیزها هم اگر چنانچه پیش می‌آمد، برایشان خیلی اهمّیّت نداشت. خب، این یک جور برخورد است، یک جور برخورد هم این است که انسان تقوا را ملاحظه کند. امیرالمؤمنین آن طور که نقل شده فرمود: لَو لَا التُّقیٰ لَکُنتُ اَدهَی العَرَب چه کسی از امیرالمؤمنین داهی‌تر و آگاه‌تر و زرنگ‌تر و باهوش‌تر؟ امّا خب تقوا گاهی جلوی بعضی از کارها را میگیرد.۱۳۹۷/۱۲/۲۳  🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰 امام باقر علیه السلام : اِنَّ اللّه َ عَز َّوَ جَلَّ يَقى بِالتَّقْوى عَنِ الْعَبْدِ ما عَزُبَ عَنْهُ عَقْلُهُ وَ يُجَلّى بِالتَّقْوى عَنْهُ عَماهُ وَ جَهْلَهُ؛ خداوند عزوجل به وسيله تقوا، انسان را از آنچه عقلش به آن نمى رسد، حفظ مى كند و كوردلى و نادانى را از او دور مى نمايد. كافى، ج 8، ص 52، ح 16 🍃🌺🍃 خداوند به وسيله تقوا حفظ می کند ما را از آنچه عقلمان نمی رسد در امور و کارها وَ اسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْـراً لِأَنْفُسِكُمْ ز کوردلی و نادانی به دور است انسان با تقوا خادم الرضا"ع" 〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پیام رسان ولایت
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خادم الرضا"ع": السلام علیکم یا اهل بیت النبوه اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🍃
هدایت شده از پیام رسان ولایت
امام‌ علی‌ علیه‌ السلام : لا غائبَ أقرَبُ مِن المَوتِ هيچ غايبى نزديكتر از مرگ نيست ميزان‌ الحكمة جلد11‌صفحه92 🍃🌺🍃 هيچ غایبی مثل مرگ نزدیک تر نیست به ما اما کمتر به این فکریم همه قبول دارید این را به فکر باشيم، هم به فکر زندگیمان ، هم مرگ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا حاکم یگانه عالم و باقی فقط خداونـد است از بین می روند همه قدرت‌ها و حکومت ها مرگ پایان راه زندگی انسان نیست،به هوش زندگی ابدیتان را نسوزانید برای دو روز دنیا خادم الرضا"ع"
〰〰〰🇮🇷🌺🍃 استاد قرائتی حفظه الله سوره ملک بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ «1» الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ «2» مايه خير و بركت و بلند مرتبه است آن (خدايى) كه فرمانروايى به دست اوست و او بر هر چيزى تواناست. او كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك از شما كار بهترى انجام مى‌دهيد و اوست عزّتمند و آمرزنده. 🍃🌺نکته ها : علاوه بر اين سوره، سوره فرقان نيز با كلمه‌ «تَبارَكَ» آغاز شده است. «تَبارَكَ» از مصدر «بركات» هم به معناى خير پايدار است و هم به معناى بلند مرتبه ضمناً به محلى كه در آن آب جمع مى‌شود، «بِركه» مى‌گويند. هدف از آفرينش انسان چيست؟ پاسخ: قرآن چهار هدف را براى آفرينش انسان بيان كرده است: الف) عبادت كردن. در قرآن مى‌خوانيم: ما جن وانس را جز براى عبادت نيافريديم. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» ب) انتخاب راه صواب از ناصواب و رسيدن به رشد و كمال در سايه آزمايش‌هاى الهى: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ» ج) رحمت بر مردم. قرآن هدف ديگر خلقت را رحمت خاص خداوند بر مردم ذكر مى‌كند و مى‌فرمايد: (انسان‌ها) براى آن آفريده شدند كه به رحمت خاص خداوند هدايت شوند: «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ» كار «حسن» و نيك چه شرايطى دارد؟ كار نيك، كارى است كه از نظر هدف، زمان، مكان، ضرورت، تداوم، ابزار مورد استفاده، همكاران، بهره گيران، استقامت در كار، استحكام، نظم، آينده‌نگرى در عمل، اولويت‌هاى مورد نياز، نشاط، اعتدال، دقّت، سرعت و سلامت كار، مورد سنجش و برنامه ريزى قرار گرفته باشد و به دور از آفت‌هاى عجب، حبط، ريا و سمعه انجام پذيرد. خداوند متعال هم در دنيا حكومت دارد: «بِيَدِهِ الْمُلْكُ» و هم در آخرت حاكم است. «الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ» خداوند، حاكم يگانه است: «لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ» «بِيَدِهِ الْمُلْكُ» و حكومت او همراه با قداست است «الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ» امام صادق عليه السلام ذيل آيه فرمود: مراد عمل بيشتر نيست، بلكه مراد بهترين عمل است و آن انجام عمل است همراه با خشيت الهى و نيّت صادق و نيكوكارى. 🍃🌺پیام ها : 1- گرچه قرآن درباره خودش و پيامبرى كه بر وى نازل شده، كلمه‌ «تَبارَكَ» را به كار برده است، ولى سرچشمه تمام بركات، خداوند و قدرت اوست. «تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» 2- تمام قدرت‌ها و حكومت‌ها از بين رفتنى هستند، تنها حكومت خداوند ابدى است. «بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» 3- حكومت‌هاى دنيا، جزيى، موقّت و محدود است و لذا بركت گسترده‌اى ندارد. «تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ» 4- تقدير مرگ و حيات، جلوه‌اى از حاكميّت مطلق خداوند است. بِيَدِهِ الْمُلْكُ‌ ... خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ 5- حاكمان دنيايى، در همه امور قدرت ندارند، ولى خداوند حاكم و بر همه چيز قادر است. «بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» 6- مرگ به معناى فنا و نابودى نيست، بلكه امرى وجودى است كه آفريده شده و آن انتقال از اين دنيا به دنياى ديگر است. «خَلَقَ الْمَوْتَ» 7- آفرينش مرگ، آزمايشى براى ظهور صبر، و آفرينش حيات، آزمايشى براى ظهور شكر است. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ» 8- آفريده‌ها همه هدفمندند و هيچ چيز، عبث آفريده نشده است و خداوند انسان را براى تكامل انتخابى آفريده است. «لِيَبْلُوَكُمْ» 9- جوهره انسان در لابلاى گرفتارى‌ها و تلخ و شيرينى‌ها روشن مى‌شود. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ» 10- آزمايش الهى براى مشخص شدن علم خداوند نيست، زيرا او همه چيز را از قبل مى‌داند؛ بلكه براى آن است كه عملى از ما صادر شود. «لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» 11- ملاك عمل، كيفيّت است نه كميّت. «أَحْسَنُ عَمَلًا» (نه «اكثر عملا») 12- آزمايش الهى هميشگى وبراى همه است. «لِيَبْلُوَكُمْ» (نشان استمرار است) 13- به خوب بودن كار،قانع نباشيم، بايد بهترين كار انجام شود. «أَحْسَنُ عَمَلًا» 14- تنها حكومت و قدرت خدا شكست‌ناپذير است. بِيَدِهِ الْمُلْكُ‌ ... قَدِير 15- عزّت و قدرت خداوند همراه با رأفت و رحمت است. «الْعَزِيزُ الْغَفُورُ» 16- از شكست در آزمايش‌هاى الهى مأيوس نشويد، كه او بخشنده است. «الْغَفُورُ» 🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰
〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 السلام علیک یا علی بن موسی الرضا 🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰 سید شهیدان اهل قلم خوشا آنانکه مردانه می میرند و تو ای عزیز! خوب می دانی که تنها کسانی مردانه می میرند که مردانه زیسته باشند. شهید سید مرتضی آوینی 〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 امام خامنه ای مد ظله العالی : بعضی در حال گناه میمیرند، بعضی در حال زندگی معمولی روزمرّه میمیرند، بعضی در حال ناشکری میمیرند؛ این‌جور مردن‌ها مردن‌هایی است که واقعاً برای صاحبانش مصیبت و عزا است.۱۳۹۵/۰۶/۱۷ 🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰 امام‌ علی‌ علیه‌ السلام : لا غائبَ أقرَبُ مِن المَوتِ هيچ غايبى نزديكتر از مرگ نيست ميزان‌ الحكمة جلد11‌صفحه92 🍃🌺🍃 هيچ غایبی مثل مرگ نزدیک تر نیست به ما اما کمتر به این فکریم همه قبول دارید این را به فکر باشيم، هم به فکر زندگیمان ، هم مرگ الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا حاکم یگانه عالم و باقـی فقط خداونـد است از بین می روند همه قدرت‌ها و حکومت هـا مرگ پایان راه زندگی انسان نیست،به هوش زندگی ابدیتان را نسوزانید برای دو روز دنیـا خادم الرضا"ع" 〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃 اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💌 راه تسلط بر واقعیت‌های زندگی دنیا