سيماى سوره ى نساء
اين سوره يكصد و هفتاد و شش آيه دارد و در مدينه نازل شده است.
محتواى آن، دعوت به ايمان و عدالت، عبرت از امّت هاى پيشين، قطع رابطه ى دوستانه با دشمنان خدا، حمايت از يتيمان، احكام ازدواج و ارث، لزوم اطاعت از رهبر الهى، هجرت، جهاد در راه خدا و ... است.
از آنجا كه سى و پنج آيه ى اوّل اين سوره، پيرامون مسائل خانوادگى است، به سوره ى نساء (زنان) نام گذارى شده است.
تفسير نور، ج 2، ص: 16
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً «1»
اى مردم! از پروردگارتان پروا كنيد، آن كس كه شما را از يك نفس آفريد و همسرش را نيز از (جنس) او آفريد و از آن دو، مردان و زنان بسيارى را (در روى زمين) پراكنده ساخت واز خدايى كه (با سوگند) به او از يكديگر درخواست مىكنيد، پروا كنيد. و (نسبت) به ارحام نيز تقوا پيشه كنيد (وقطع رحم نكنيد) كه خداوند همواره مراقب شماست.
نکته ها
اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمودند: صلهى رحم كنيد، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود:
وَ اتَّقُوا اللَّهَ ... وَ الْأَرْحامَ ... «1»
پیام ها
1- آغاز سورهى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، يعنى بنيان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا»
2- خلقت و تربيت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم بايد
«1». كافى، ج 2، ص 150.
جلد 2 - صفحه 17
از او باشد. «اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ»
3- همهى انسانها از يك نوعند، پس هر نوع تبعيض نژادى، زبانى، اقليمى و ...
ممنوع است. «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»
4- زن و مرد در آفرينش وحدت دارند و هيچكدام از نظر جنسيّت بر ديگرى برترى ندارند. «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها»
5- همهى انسانها در طول تاريخ، از يك پدر و مادرند. بَثَّ مِنْهُما رِجالًا ...
روايات دربارهى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، رواياتى است كه مىگويد: فرزندان آدم با يكديگر ازدواج كردند. «1»
6- در مسائل تربيتى، تكرار يك اصل است. اتَّقُوا رَبَّكُمُ ... اتَّقُوا اللَّهَ
7- رعايت حقوق خانواده و خويشاوندان، لازمهى تقواست. اتَّقُوا اللَّهَ ... وَ الْأَرْحامَ امام باقر عليه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پيامبر صلى الله عليه و آله را بايد با موّدت مراعات كرد. «2»
❇️ صحیح دعا کنیم!
💠 اینکه میگویيد «خدایا، مرا محتاج هیچ آفریدهای نکن»، برآورده نمیشود.
💚 امام خامنهای دامظلّهالعالی:
✍ گاهی هر چه انسان دعا میکند، مستجاب نمیشود. علت چیست؟
👈 در روایات آمده است که اگر چیزی را از خدای متعال طلب کردیم که نشدنی و به خلاف سنّتهاىِ معمولىِ عالم است، برآورده نمیشود.
👈 مثلاً میگوید: «خدایا، مرا محتاج هیچ آفریدهای نکن». مگر میشود که یک انسان، محتاج دیگران نباشد.
💚 پیامبر ﷺ میفرمایند:
بگویید «خدایا! مرا محتاج اشرار مکن».
🗓 ۷۳/۱۱/۲۸
#لبیک_یا_خامنه_ای
ماهر+زین-+یا+نبی+سلام+علیک.mp3
1.98M
نوآهنگ| یا حبیبی یا محمد
🍃 أنت نور الله فجرا
🌺 جئت بعد العسر يسرا
🍃 ربنا أعلاك قدرا
🌺 يا إمام الأنبياء
🎙 ماهر زین
🎼 عربی
#هفته_وحدت
#میلاد_پیامبر_اکرم ﷺ
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ما دخترانمان الگویشان حضرت زهرا(سلام الله علیها) ودختر بچه هایمان حضرت رقیه (سلام الله علیها)، حالا یه عده اومدن با کارهای وقیح الگو هایمان را از یاد ببرن، ولی اینو نمی دونند هرکس با آل علی در افتد نابود ونیست می شود
✅ #حجاب
#زن_عفت_افتخار
🔻 کدام منافقین را طبق آیۀ قرآن میشود معرفی و رسوا کرد؟ منافقینی که در جامعه دوقطبی ایجاد کنند
🔻 شورای نگهبان تا کِی میخواهد با خباثت دوقطبیسازی در کشور مماشات کند؟
📌 مراسم وداع با پیکر شهید فتنۀ اخیر در قم-قسمت اول
🔘 یک فرقۀ سیاسی سالهاست که جامعه ما را به دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا تقسیم کرده؛ خودش را اصلاحطلب میداند و تمام جریانهای کشور را اصولگرا
🔘 باندهای سیاسی هم در جامعه ما رسماً به این دوقطبی کاذب، دامن میزنند
🔘 برای پیشرفت کشور باید کسانی که در دوقطبیسازی نقش داشتند، از صحنۀ عقلای جامعه حذف بشوند
🔘 یک نمایندۀ مجلس که خودش آذریزبان است و عالیترین پستها را داشته میگوید «در این کشور آذریزبانها را تحویل نمیگیرند!» میخواهد دوقطبی فارس و آذریزبان درست کند
👈ادامه متن را در @Panahian_text ببینید
👤علیرضا پناهیان
🚩 مسجد اعظم قم-وداع با پیکر شهید فتنه اخیر - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_ir
🔻 کدام منافقین را طبق آیه قرآن میشود معرفی و رسوا کرد؟ منافقینی که در جامعه دوقطبی ایجاد کنند
🔻 شورای نگهبان تا کِی میخواهد با خباثت دوقطبیسازی در کشور مماشات کند؟
📌 مراسم وداع با پیکر شهید فتنۀ اخیر در قم-قسمت اول
🔘 یک فرقۀ سیاسی سالهاست که جامعه ما را به دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا تقسیم کرده؛ خودش را اصلاحطلب میداند و تمام جریانهای کشور را اصولگرا
🔘 باندهای سیاسی هم در جامعه ما رسماً به این دوقطبی کاذب، دامن میزنند
🔘 برای پیشرفت کشور باید کسانی که در دوقطبیسازی نقش داشتند، از صحنۀ عقلای جامعه حذف بشوند
🔘 یک نمایندۀ مجلس که خودش آذریزبان است و عالیترین پستها را داشته میگوید «در این کشور آذریزبانها را تحویل نمیگیرند!» میخواهد دوقطبی فارس و آذریزبان درست کند
______________
در این فتنۀ اخیر که تکفیریها، تروریستهای منافق و کومله حضور داشتند، موجب شد بعضیها رسوا بشوند. البته خیلیها هم اشتباه کردند و میشود از اشتباه آنها گذشت اما از جنایت تروریستها و بسترسازی منافقین، نمیشود گذشت.
امیرالمؤمنین(ع) میفرمود «پای رکاب پیامبر، منافقینی بودند و پای رکاب من هم هستند» اما حضرت آنها را افشا نمیکرد. رسولخدا(ص) حتی منافقینی که قصد ترور ایشان را داشتند، افشا نکرد.
آیا هیچ نوع منافقی را نمیشود معرفی کرد و به مردم نشان داد و افشا کرد؟ بر اساس قرآن و سیرۀ نبوی، کدام منافقین را میشود معرفی کرد و گفت «او منافق است»؟
نفاق اعتقادی یا نفاق اخلاقی، معمولاً شامل حال افشاگری در قرآن نمیشود. اما منافقینی که در جامعه، دوقطبی کاذب و مضر ایجاد کنند، در قرآن افشا شدهاند؛ با سورۀ منافقین! این نفاقِ اجتماعی است. محور سورۀ منافقین، افشای عبداللهبن اُبی است جامعه را دوقطبی کرد.
چرا رسول خدا در خطبۀ غدیر، کسانی را که همعهد شده بودند بعد از ایشان، مسیر را منحرف کنند، افشا نکرد؟ چرا منافقینی که ماندند و بعداً بچههای پیامبر را قطعه قطعه کردند افشا نشدند ولی منافقینی که جامعه را دوقطبی کردند، افشا شدند؟
آیا نفاق از جنس دوقطبیکردن جامعه، خطرش بیشتر از نفاق از جنس کشتن اهلبیت پیغمبر است؟ چرا در جامعۀ ما این منکر، دیده نمیشود؟ چرا صدای و سیمای ما به دوقطبیکردن جامعه رسمیت میبخشد؟ چرا از دوقطبیسازها برای بحث و گفتگو دربارۀ قانون حجاب دعوت میشود؟
یک فرقۀ سیاسی سالهاست که در کشور ما جامعه را به دوقطبی اصلاحطلب و اصولگرا تقسیم کرده؛ اینها نام خودشان را اصلاحطلب گذاشتند و نام کلّ ملت و غیر خودشان را اصولگرا گذاشتند. زشتیِ کار اینها در سورۀ منافقین باید دیده بشود.
شورای نگهبان تا کِی مماشات میکند با خباثت دوقطبیسازی در کشور که راه پیشرفت کشور را سد کرده، راه انتقاد را بسته، راه گفتگو را بسته، تنشها را در جامعه افزایش داده و هر مشکلی را تبدیل به یک تنفر فزایندۀ اجتماعی کرده است؟
ما حزب به معنای درست کلمه در جامعه نداریم بلکه باند سیاسی داریم؛ این باندهای سیاسی هم رسماً به دوقطبی غلطی که لقلقۀ زبانها شده دامن میزنند. لذا در این کشور مشکلات تبدیل میشوند به بحران، نارضایتی تبدیل میشود به نفرت و گفتگوی انتقادی ممنوع میشود و تبدیل میشود به توهین.
چه چیزی راه گفتگوی سالم برای رفع مشکلات را بسته است؟ دوقطبی کاذب. اگر این دوقطبی نبود همین موضوع حجاب نه مسئلۀ حادی میشد، نه فوت این مرحومه اینقدر تنشزا میشد.
یکی از خبیثترین افراد دوقطبیساز، علنی گفته است که «ما از این فرصت باید استفاده کنیم و در انتخابات بعدی بیاییم بالا!» این همان نفاقی است که با قرآن افشا میشود و بدتر و مضرتر از نفاقی است که بچههای پیغمبر را میکشد.
باید در کشوری که در حال پیشرفت است ریشۀ دوقطبیسازی نابجا سوزانده بشود و تمام کسانی که در دوقطبیسازی نقش داشتند، بهعنوان لکۀ ننگی در پروندۀشان از صحنۀ عقلای جامعه حذف بشوند.
نمایندۀ مجلسی داریم که خودش آذریزبان است و سی سال است عالیترین پستهای کشور را دارد ولی میگوید: «در این کشور آذریزبانها را تحویل نمیگیرند!» میخواهد دوقطبی فارس و آذریزبان درست کند. درحالیکه رهبر این کشور آذریزبان است و روز شعر فارسی هم روز شهریار آذریزبان است و همین الان خیلی از آذریزبانها پستهای عالی کشور را دارند.
خُب وقتی شورای نگهبان چنین فردی را تأیید میکند، او هم راحت میگوید: قبل از انقلاب از اسلام حرفزدن راحتتر بود! یعنی دویست و پنجاه هزار شهید برای چه دادیم؟ بی فایده بوده؟ بعد میآید به غلط، به نهجالبلاغه تمسک میکند. چنین کسی باید به دست قانونی که اجرا نمیشود سپرده بشود.
🚩 مسجد اعظم قم-وداع با پیکر شهید فتنه اخیر - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
📢صوت: @Panahian_mp3
@Panahian_text