┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره حدید
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ «20»
بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينتطلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزونطلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس
جلد 9 - صفحه 476
خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى (براى اطاعتكنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.
┄┅❁📖نکته ها :
«غَيْثٍ» از «غياث» به معناى باران مفيد است، ولى «مطر» شامل باران مضرّ نيز مىشود.
شايد به اين جهت كه باران، پاسخ ناله ونياز مردم است، «غيث» ناميده مىشود.
«كفار» در اينجا به معناى كشاورزان است نه افراد بىايمان، زيرا در اصل از «كفر» به معناى پوشاندن است و به كشاورز چون بذر افشانى كرده و آن را زير خاك مىپوشاند، كافر و كفّار نام گرفته است.
«يَهِيجُ» از هيجان به دو معنا آمده است: خشكيدن گياه، جوش و خروش. «حطام» به معناى گياهى است كه از شدّت خشكيدگى مىشكند، مثل كاه.
لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است:
1. «وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ» «1»
2. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ» «2»
3. «إِنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ»* «3»
4. «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ» «4»
شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمتهاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مىگيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مىنمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مىشوند.
اين آيه به دوران مختلف زندگى انسان (كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته
«1». انعام، 32.
«2». عنكبوت، 64.
«3». محمّد، 36.
«4». حديد، 20.
جلد 9 - صفحه 477
و بيان مىكند كه در هر دورهاى از عمر، يكى از جلوههاى دنيا، انسان را مشغول مىكند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است.
در آيات قبل سخن از صدقه و قرضالحسنه بود، اين آيه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بيان مىكند.
┄┅❁📖پیام ها :
1- شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد. «اعْلَمُوا»
2- قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مىكند. و «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا»
3- زيبايىهاى دنيا زودگذر است. وَ زِينَةٌ ... فَتَراهُ مُصْفَرًّا
4- دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگريزان است. «أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً»
5- بازى وسرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مىرسد. لَعِبٌ وَ لَهْوٌ ... أَعْجَبَ الْكُفَّارَ ... وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ
6- زينتهاى دنيا مثل زيورهاى شخصى وخانه وماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مىكشاند. زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ ... فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ
7- كثرت فرزند وافزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. تَكاثُرٌ فِي ... الْأَوْلادِ ... وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ
8- دنيا براى عدهاى موجب فريب و كيفر است، «فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است.
9- تا لغزشها برطرف نشود، دستيابى به رضوان الهى سخت خواهد بود.
10- عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ»، (مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد)
11- بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ»
در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجهگيرى. «اعْلَمُوا» براى تبيين است، «كَمَثَلِ غَيْثٍ» براى تمثيل و «عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ» نتيجهگيرى است.
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄
السّلامُ علیک یا سُلطان یا اباالحَسَن یا عَلی بن موسی الرّضا
السّلامُ علیک یا غَریبَ الغُربا
السّلامُ علیک یا مُعین الضُّعَفا
السّلامُ علیک یا مُغیثَ الشّیعة و الزّوّار فی یَومِ الجَزاء
السّلامُ علیک یا شَمس الشّموس
السّلامُ علیک یا أنیسَ النّفوس
السّلامُ علیک أیّها المَدفون بِأرضِ طوس
السّلامُ علیک وَ علی آبائک الطّیِبینَ الطّاهرین و عَلی اولادِکَ المَعصومین وَ رَحمَةُ الله وَ بَرَکاتُه
┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄
شهید حاج قاسم سلیمانی:
دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه، دفاع از حرم امام رضا(ع) در ایران هم هست.
❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁
امام خامنه ای مد ظله العالی :
«خادمی امام رضا علیهالسلام افتخار من است.»
❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁
امام رضا عليه السلام :
مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ ؛
هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد ، خداوند در روز قيامت ، غم از دلش مى زدايد .
الكافى ، ج 2 ، ص 200
❅❁📖❁❅
سلامی ز راه دور به ولی نعمتان امام رضا
خداوند ما را در دو دنیـا از شما نکند جـدا
سلام و عرض تسلیت محضر امام زمان
شهادت ثامن الحجج تسلیت باد مؤمنان
امروز بنشینیم سر سفره حضرتی دوباره
ما نمک پرورده حضرت سلطانیم همواره
سفره معارفتان همواره پهن است برای ما
با افتخار جیره خواریم فقط جیره خوار شما
شما سفارش کردید ما را به اندوه زدایی
از کار مومنین و کمک به آنها و کارگشایی
قطعا شما بیشتر ز هر کسی مولای مهربان
عمل می کنید به دستور و توصیه گهربارتان
هيچ چيز از حال ما از شما نیست پنهان
از مؤمنين حساب کن ما را امام رضا جان
شما میدانید هرگز رو نزدیم ما به کسی آقا
غیر از شما خدا محتاج نکند به کسی ما را
ما نیستیم دنبال قدرت و مال و زر و زور
وَ مَـــا الْحَيــاةُ الـدُّنْيــا إِلَّا مَتـــاعُ الْغُــــرُورِ
شما که بهتر می دانید صلاح و خیر ما را
امروز تفضلی کنید در حق ما و مومنین آقا
دو ماه عزادار بودیم و محزون برای جد شما
امروز دست شماست امضای قبولی عزاداریها
می خواهیم فرج مولایمان امام زمان را
آقا جان ضمانت کنید همه ی ما را نزد خدا
یا امام رضـــــــا
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
*┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄*
اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
📢 #کلیپ_صوتی | آستان امام رضا علیهالسلام مرکز ایران است
✏️ رهبر انقلاب: ایران، ایران امام رضاست. مشهد قله شکوه معنوی این کشور است. امام (ره) یک وقتی فرمودند مشهد پایتخت معنوی ایران است.
➕ بیانات امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | روایت رهبر انقلاب از داستان شعری که دعبل برای حضرت امام رضا سرود و در مدت کوتاهی در بلاد اسلامی گسترش یافت
📣 رسانه اثرگذار یعنی این!
◼️ فرارسیدن شهادت حضرت علیبنموسیالرضا(علیهالسلام) تسلیت باد.
#امام_رضا_علیهالسلام
🏴🏳️*صلوات خاصه امام رضا علیهالسلام*🏴🏳️
🔆 *«اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِْمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِكَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَْرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى، الصِّدّيقِ الشَّهيدِ، صَلاةً كَثيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً، كَاَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِيائِكَ»*
📚 «مفاتیح الجنان»
#امام_رضا_علیهالسلام
🏴🏳️ *زیارت مختصر امام رضا علیهالسلام*| 🏴🏳️
🔆 *السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمامَ الْهُدىٰ وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقىٰ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، أَشْهَدُ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَىٰ مَا مَضىٰ عَلَيْهِ آباؤُكَ الطَّاهِرُونَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ، لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلَىٰ هُدىً، وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ إِلىٰ باطِلٍ، وَأَنَّكَ نَصَحْتَ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ، وَأَدَّيْتَ الْأَمانَةَ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنِ الْإِسْلامِ وَأَهْلِهِ خَيْرَ الْجَزَاءِ، أَتَيْتُكَ بِأَبِي وَأُمِّي زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّكَ، مُوالِياً لِأَوْلِيائِكَ، مُعادِياً لِأَعْدائِكَ، فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.*
*السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَاابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ، أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمامُ کالْهادِي وَالْوَلِيُّ الْمُرْشِدُ، أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ مِنْ أَعْدائِكَ، وَأَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ.*
📚 «مفاتیح الجنان»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بر در باب الجوادش روضه اکبر بخوانیم
🎙 بانوای: حاج میثم مطیعی
▪️ویژه شهادت #امام_رضا (ع)
shab30safar1402[01].mp3
30.89M
▪️دارالشفاء (روضه)
🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی
🏴 ویژه شهادت #امام_رضا (ع)
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
صفحه : ۵٧٧
#جزء_بیستم_نهم
#سوره_مدثر_قیامت
❁ قرآن بخوانیم، قبل از اینکه برای ما قرآن بخوانند
📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❁❅﷽❅❁┄┅┄
📖ترجمه صفحه ۵٧٧ قرآن کریم
48 - پس شفاعت شفیعان در حق آنان هیچ سودی نبخشد.
49 - اینک چرا از یاد آن روز سخت خود (و از ذکر و اندرز قرآن) اعراض میکنند؟
50 - گویی گورخران گریزانی هستند.
51 - که از شیر درنده میگریزند.
52 - بلکه هر یک از آنها میخواهند که برایشان هم (مانند پیمبران) صحیفه وحی آسمانی باز آید (تا ایمان آرند).
53 - هرگز (چنین نیست که پنداشتند) بلکه از (عذاب) آخرت نمیترسند.
54 - چنین نیست (که آنها پنداشتند) قرآن محققا همه پند و یادآوری است.
55 - تا هر که خواهد متذکر آن شود.
56 - و نخواهند متذکر شوند جز آنکه خدا بخواهد (یعنی بدون مشیّت و لطف الهی کسی بهشتی و سعادتمند نخواهد شد. از او رواست تقوا و ترس و بیم و شوق و امیدواری که) او اهل تقوا و اهل آمرزش و مغفرت است.
به نام خداوند بخشنده و مهربان
1 - چنین نیست (که کافران پنداشتند) قسم به روز (بزرگ) قیامت.
2 - و قسم به نفس پر حسرت و ملامت (یعنی نفس انسان که در قیامت خود را بر تقصیر و گناه بسیار ملامت کند و حسرت خورد). [جواب قسم محذوف است، یعنی به اینها سوگند میخورم که آدمیان را در روز قیامت برخواهم انگیخت.
3 - آیا آدمی پندارد که ما دیگر ابدا استخوانهای (پوسیده) او را باز جمع نمیکنیم؟
4 - بلی (استخوانهای او را جمع میکنیم) در حالی که ما قادریم که سرانگشتان او را هم منظم درست گردانیم.
5 - بلکه انسان میخواهد آنچه (از عمرش) در پیش است همه را به فجور و هوای نفس گذراند.
6 - (که دایم با شک و انکار) میپرسد کی روز قیامت (و حساب) خواهد بود؟
7 - (بگو) روزی که چشمهای خلقان (از وحشت و هول) خیره بماند.
8 - و ماه تابان تاریک شود.
9 - و میان خورشید و ماه جمع گردد (و هر دو بینور شوند).
10 - در آن روز انسان گوید: (ای وای از سختی عذاب) کجا مفرّ و پناهی خواهد بود؟
11 - هرگز مفرّ و پناهگاهی نیست.
12 - آن روز جز درگاه خدا آرامگاهی هیچ نیست.
13 - آن روز آدمی به (نتیجه) هر نیک و بدی که در مقدّم و مؤخّر عمر کرده آگاه خواهد شد.
14 - بلکه انسان خود بر (نیک و بد) خویش به خوبی بیناست.
15 - هر چند (پردههای) عذر (بر چشم بصیرت) خود بیفکند.
16 - (ای رسول در حال وحی) با شتاب و عجله زبان به قرائت قرآن مگشای.
17 - که ما خود قرآن را مجموع و محفوظ داشته و بر تو فرا خوانیم.
18 - و آنگاه که بر خواندیم تو پیرو قرآن آن باش.
19 - پس از آن بر ماست که (حقایق) آن را بر تو بیان کنیم.
📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅┄❁┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁ زیارت امام حسن عسکری علیه السلام در روز پنجشنبه
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁دعای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در دعای روز پنجشنبه :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک الهُدی وَالتُّقی، وَالعَفافَ وَالغِنی، وَالعَمَلَ بِما تُحِبُّ وتَرضی، اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک مِن قُوَّتِک لِضَعفِنا، ومِن غِناک لِفَقرِنا وفاقَتِنا، ومِن حِلمِک وعِلمِک لِجَهلِنا. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وأعِنّا عَلی شُکرِک وذِکرِک، وطاعَتِک وعِبادَتِک، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
خداوندا! من خواهان هدایت و تقوا و عفاف و بی نیازی و عمل به آنچه تو دوست داری و راضی هستی، هستم. خداوندا، از توانت، برای ناتوانیمان درخواست می کنم، و از بی نیازی ات برای بینوایی و نیازمان، و از بردباری و دانش تو، برای نادانیمان. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را برای سپاسگزاری از تو و یاد تو و طاعت و عبادتت یاری کن؛ به حق رحمت خودتت، ای رحم کننده ترین رحم کنندگان.
بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۹ ح ۴۸
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄ ❁﷽❁┄┅┄
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنّا لا نَستَعِينُ بِالمُشركينَ عَلى المُشركينَ .
ما در برابر مشركان، از مشركان [ديگر ]يارى نمى جوييم.
كنز العمّال : 10888
❅❁📖❁❅
روز پنج شنبه و روز اول مـاه ربیـع
امروز دست پر هستیم با دو شفیع
سلام محضر پدر و مادر امام زمان
امروز فرج را می خواهیم از ایشان
امروز ما می خواهیم از این دو بزرگوار
زندگی خوب و عاقبت بخیری پایان کار
اگر خواستیم از کسی کمک در این دنیا
قطعا باید مؤمنین باشند نه از مشرکها
فرموده پیامبراست حتی در زمان جنگ
یاری خواستن از مشرکان باعث ننگ
يَـدْعُــوا لَمَـنْ ضَــرُّهُ أَقْــرَبُ مِــنْ نَفْعِــهِ
بخواهیم فقط ز خدای مهربان و قوی
کسی که فقط خـدا را می خواند با زبان
باید فاصله بگیریم از او ای اهـل ایمـان
کسی که با حوادث تلخ و شرین دنیا
ایمانش از بین می رود، جزو مشرکها
خدا را قبول دارد تا زمان رفاه و مقام
از دست که داد سقوط کند گام به گام
يا اگر از دست داد سلامتی یا عزیزی را
درگیر می شود با دیگران و یا خود خدا
یا کسانیکه که بت شدند برای انسان ها
دارای اثر میداند پول و جایگاه و مردم را
با حادثه کوچکی او میلغزد و کافر میشود
انگار فقط چند لحظه فاصله دارد با کار بد
ايمان موسمی فایده ای ندارد به حال ما
تا فرصت هست محکم کن ایمان خود را
ان شاء الله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
┄┅┅┅┅┄❁📖❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره حج
ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ يَداكَ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ «10»
(در قيامت به او گفته مىشود: اين عذاب سوزان،) به خاطر چيزى است كه دستهايت از پيش فرستاده است، و قطعاً خدا به بندگانش ظلم نمىكند.
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ«11»
و از (ميان) مردم، كسى است كه خداوند را تنها با زبان مىپرستد، (ايمان او در حاشيه و در مرز كفر است و با حادثهاى كوچك مىلغزد) پس اگر خيرى به او برسد، به آن اطمينان يابد، و اگر مصيبت و آزمايشى به او رسد، دگرگون شود (و به سوى كفر رود، چنين كسى) در دنيا و آخرت زيانكار است، اين همان زيان آشكار است.
يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُ وَ ما لا يَنْفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعِيدُ «12»
او غير از خداوند چيزى را مىخواند كه نه زيانى به او مىرساند و نه سودى، اين است همان انحراف دور و عميق.
يَدْعُوا لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلى وَ لَبِئْسَ الْعَشِيرُ «13»
بلكه كسى را مىخواند كه ضررش از نفعش بيشتر است، چه مولا و سرپرست بدى و چه همدم زشتى.
┄┅❁📖نکته ها :
شايد به خاطر آن كه ظلمِ كم نيز از خداوندِ عادل، ظلمِ بسيار محسوب مىشود، در آيهى شريفه، كلمهى «ظلام» آمده است.
┄┅❁📖پیام ها :
1- خداوند عادل است و قهر يا مهر او نتيجهى عملكرد ماست. «ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ»
2- ديگران را عامل گناه و خلاف خودمان ندانيم، كه هرچه هست از خودماست. «قَدَّمَتْ يَداكَ»
جلد 6 - صفحه 23
3- ايمان بعضىها موسمى و سطحى است و حوادث تلخ و شيرين آن را تغيير مىدهد. وَ مِنَ النَّاسِ ...
4- حساب عقيده و عملى كه بر اساس منطق است، از حساب فراز و نشيبهاى مادّى جداست. (دين را براى نان نخواهيم) فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ ...
5- انسان در معرض هجوم حوادث تلخ و شيرين است. أَصابَهُ ... أَصابَتْهُ
6- فقر و ناملايمات وسائل آزمايشند. «أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ»
7- ارتداد و بازگشت از راه خداوند، قهر شديد الهى و عذاب دوزخ را به دنبال دارد. «انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ»
8- تمام سود و زيانها به دست خداست و غير او هيچ نقشى ندارد. «دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُ وَ ما لا يَنْفَعُهُ»
9- شرك و دلبستگى به غير خدا، بزرگترين انحراف است. دُونِ اللَّهِ ... هُوَ الضَّلالُ الْبَعِيدُ
10- شرك، پايگاه عقلى و منطقى ندارد. «دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُ» زيرا پرستش، يا براى رسيدن به سودى است و يا جلوگيرى از شرّى، كه بتها هيچ كدام را ندارند.
جلد 6 - صفحه 24
11- شرك، به تمامى انواعش (معبودهاى عاقل و بى عقل) محكوم است. (يكبار در كنار كلمه «يَدْعُوا»، حرف «ما» آمد كه براى موجودات بىشعور است و يكبار در كنار جمله «يَدْعُوا»، حرف «مِنْ» آمد كه براى معبودهاى با شعور از قبيل انسان، ملائكه و اجنّه مىباشد.
12- به خاطر منافع زودگذر دنيا، ضرر دائمى آخرت را نخريم. «ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ»
13- ضرر طاغوتها براى مردم بيش از چيزى است كه به آنان مىدهند. «ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ»
14- با كسى كه تورا از خداوند باز مىدارد و به سوى خود دعوت مىكند معاشرت مكن و او را سرپرست و رهبر خود قرار مده. «لَبِئْسَ الْمَوْلى»
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄
السـلام علیکم یا اهل بیت النبوه
┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄
#سردار_شهید
#مهدی_زین_الدین
در زمان غیبت به کسی منتظر گفته میشود که منتظر #شهادت باشد ، منتظر ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد .
❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁
امام خامنه ای مد ظله العالی :
قرنها بعد از ظهور اسلام، تنها پرچمدار دانش در دنیا مسلمانها بودند؛ یعنى تا پانصد سال پیش، ششصد سال پیش، در همین اروپایى که امروز مادر دانش در دنیا به حساب مىآید و مشعل دانش در دست اروپایىها است، علم محدود بود به نسخههاى خطّى ترجمهشدهی یا از عربى و یا از بعضى نوشتههاى قدیمى یونانیان، مثل ارسطو و غیره... و کسانى که میخواستند بیشتر بیاموزند، به دانشگاههاى اسلامى مراجعه میکردند. تا قرنهاى متمادى، مشعل علم دست مسلمانها بود؛ یعنى تا هشت قرن یا نُه قرن بعد از ظهور اسلام. این کارى بود که پایهى آن را پیغمبر در همان ده سال [حکومت اسلامی] گذاشت.
۱۳۶۷/۷/۱۷
❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنّا لا نَستَعِينُ بِالمُشركينَ عَلى المُشركينَ .
ما در برابر مشركان، از مشركان [ديگر ]يارى نمى جوييم.
كنز العمّال : 10888
❅❁📖❁❅
روز پنج شنبه و روز اول مـاه ربیـع
امروز دست پر هستیم با دو شفیع
سلام محضر پدر و مادر امام زمان
امروز فرج را می خواهیم از ایشان
امروز ما می خواهیم از این دو بزرگوار
زندگی خوب و عاقبت بخیری پایان کار
اگر خواستیم از کسی کمک در این دنیا
قطعا باید مؤمنین باشند نه از مشرکها
فرموده پیامبراست حتی در زمان جنگ
یاری خواستن از مشرکان باعث ننگ
يَـدْعُــوا لَمَـنْ ضَــرُّهُ أَقْــرَبُ مِــنْ نَفْعِــهِ
بخواهیم فقط ز خدای مهربان و قوی
کسی که فقط خـدا را می خواند با زبان
باید فاصله بگیریم از او ای اهـل ایمـان
کسی که با حوادث تلخ و شرین دنیا
ایمانش از بین می رود، جزو مشرکها
خدا را قبول دارد تا زمان رفاه و مقام
از دست که داد سقوط کند گام به گام
يا اگر از دست داد سلامتی یا عزیزی را
درگیر می شود با دیگران و یا خود خدا
یا کسانیکه که بت شدند برای انسان ها
دارای اثر میداند پول و جایگاه و مردم را
با حادثه کوچکی او میلغزد و کافر میشود
انگار فقط چند لحظه فاصله دارد با کار بد
ايمان موسمی فایده ای ندارد به حال ما
تا فرصت هست محکم کن ایمان خود را
ان شاء الله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
*┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄*
اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بتپرستی است ادامه میدهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنههای مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار مینمایند سلب خواهد کرد. آری، شعار «نه شرقی و نه غربی» ما، شعار اصولی انقلاب اسلامی در جهان گرسنگان و مستضعفین بوده و ترسیمکننده سیاست واقعیِ عدم تعهد کشورهای اسلامی و کشورهایی است که در آینده نزدیک و به یاری خدا اسلام را به عنوان تنها مکتب نجاتبخش بشریت میپذیرند و ذرهای هم از این سیاست عدول نخواهد شد....