eitaa logo
پیام رسان ولایت
78 دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
5.1هزار ویدیو
55 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 استاد قرائتی حفظه الله سوره نساء لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً «148» خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمى‌دارد، مگر از كسى كه به او ستم شده باشد و خداوند، شنواى داناست. انْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَدِيراً «149» اگر كار نيكى را آشكارا يا پنهان انجام دهيد، يا از لغزش و بدى ديگران درگذريد، بدانيد كه قطعاً خداوند بخشاينده تواناست. 🍃🕊نکته ها : اين آيه به مظلوم، اجازه دادخواهى و فرياد مى‌دهد، نظير آيه‌ى 41 سوره شورى كه مى‌فرمايد: «وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ» و هركس پس از ستم ديدن، يارى جويد و انتقام گيرد، راه نكوهشى بر او نيست. افشاى زشتى‌ها را بارها قرآن منع كرده واز گناهان كبيره شمرده و وعده عذاب داده است. از جمله آيه 19 سوره نور كه علاقه به افشاى زشتى‌هاى مؤمنان را گناه مى‌داند: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» در تعبير «مَنْ ظُلِمَ» چند احتمال است: 1. به معناى «ممّن ظلم» باشد، يعنى فرياد زدن كسى كه مورد ظلم قرار گرفته، جايز است. 2. به معناى «لمن ظلم»، يعنى فرياد به نفع مظلوم، هر چند خودش مظلوم نباشد. 3. به معناى «على من ظلم»، يعنى فرياد اعتراض‌آميز به مظلومى كه ساكت نشسته و ذلّت مى‌پذيرد. البتّه احتمال اوّل، نزديك‌ترين احتمال است. آنچه حرام است، افشاى عيوب مردم در برابر ديگران است، نه بازگويى عيوب افراد به خود آنان. چون پيامبر خدا فرموده است: مؤمن، آيينه‌ى مؤمن است. امام صادق عليه السلام درباره‌ى اين آيه فرمودند: كسى كه افرادى را مهمان كند، ولى از آنان به صورت ناشايست پذيرائى كند، از كسانى است كه ستم كرده و بر مهمان باكى نيست كه‌درباره‌ى او چيزى بگويند. هرجا كه مظلوم در موضع قدرت قرار گرفت و عفوِ ظالم اثر تربيتى دارد، بايد عفو كرد و هرجا سكوت، موجب ذلّت مظلوم و تقويت ظلم است بايد فرياد زد. انتقام و قصاص، «حقّ» است و عفو و گذشت، «فضل». به فرموده‌ى حضرت على عليه السلام، بخشودن دشمن، سپاس چيره شدن بر اوست. «اذا قدرت على عدوّك فاجعل العفو عنه شكراً للقدرة عليه» 🍃🕊پیام ها : 1- قانون كلّى و اصلى، حرمت افشاگرى و بيان عيوب مردم است، مگر در موارد خاص. «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» 2- افشاى عيوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصريح، تلويح، حكايت، شكايت و ...) «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ» 3- نشانه‌ى جامعه اسلامى آن است كه مظلوم بتواند با آزادى كامل، عليه ظالم فرياد بزند. «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 4- غيبت مظلوم از ظالم جايز است. «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 5- اسلام، حامى ستمديدگان است. «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 6- سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غيبت، راه ستمگرى را برايشان نمى‌گشايد. «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 7- تنها مظلوم، اجازه‌ى غيبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عيوب ديگرش. «1» «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 8- ظالم، در جامعه‌ى اسلامى احترام ندارد، بايد محكوم و به مردم معرفى شود. لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌ 9- در تزاحم ارزش‏هاى انسانى، بايد اهم و مهم رعايت شود. ارزش‏ دفاع از مظلوم، بيش از ارزش حيا وسكوت است. لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌ 10- در موارد جواز افشاى عيوب، از مرز حقّ تجاوز نكنيد، چون خداوند شنوا و داناست. «سَمِيعاً عَلِيماً»کته ها 11- بايد نسبت به خوبى‌ها مشوق بود و نسبت به بدى‌ها، بخشاينده. إِنْ تُبْدُوا خَيْراً ... أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ 12- گاهى ظلم ستيزى وفرياد، ارزش است و گاهى عفو 🍃🕊🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰
🍃🍃🍃🍃🇮🇷🕊🍃 السلام علیک یا رسول الله 🍃🕊🇮🇷🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✍ بر همه واجب است مطیع محض فرمایشات مقام معظم رهبری که همان ولی فقیه می باشد، باشند چون دشمنان اسلام کمر همت بستند و ولایت را از ما بگیرند و شما همت کنید متحد و یکدل باشید تا کمر دشمنان بشکند و ولایت باقی بماند. شهید سید مجتبی علمدار 〰〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 امام خامنه ای مد ظله العالی : مهم‌ترین کار برای اعتلای معنوی و روحی، پرهیز از گناه است؛ این مهم‌ترین کار است. سعی کنید از گناه پرهیز کنید. گناه‌ها هم مختلفند؛ هم گناه زبان هست، هم گناه‌های مربوط به چشم هست، هم گناه‌های مربوط به دست هست، انواع گناهان هست؛ گناه‌ها را بشناسید، خودتان را مراقبت کنید. تقوا! تقوا یعنی همین؛ تقوا یعنی مراقبت. در یک جادّه‌ی خطرناک وقتی دارید حرکت میکنید، دقیق مراقبید، این تقوا است؛ مراقبت کنید، از گناه پرهیز کنید؛ این مهم‌ترین راه اعتلای معنوی است. بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۴/۰۴/۲۰  🍃🕊🇮🇷〰〰〰〰〰〰 پيامبر صلي الله عليه و آله : لا تَـكُنْ عَيّابا وَ لا مَدّاحا وَ لا طَعّانا وَ لا مُماريا؛ نه عيب جو باش و نه ثناگو، نه زخم زبان زن و نه مجادله گر. مكارم الاخلاق، ص ۴۶۷ 🍃🕊🍃 نه عیب جویی خوبه نه تعریف و تمجیدهای ما نه زخم زبان زدن حتی با بیان قصه ، کنایه ها نه مجادله نه سماجت کن در برخورد با دیگری بپسند برای غیر آنچه برای خود می پسنیدی را بعضی رعایتهای اخلاقی و اجتماعی نمی کنند اگر دنبال کمال هستیم تغییر دهیم خودمان را اگر دوست داریم آزار و اذیت کردن دیگران را حتما باید فکری کنیم به حال خود ، مومن ها نیت مهم است نه آشکار و پنهان بودن کارها تَعْفُـوا عَـنْ سُـوءٍ فَـإِنَّ اللَّــهَ كـانَ عَفُـــوًّا قَـدِيـراً ان شاء الله خادم الرضا"ع" 〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
امام خامنه ای مد ظله العالی : بدزبانی، بد‌گویی و مانند اینها بایستی در جامعه جمع بشود... مکتب ائمّه‌ (علیهم السّلام) و مکتب علوی و فاطمی از این چیزها مبرّا است. شما نگاه کنید فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) دو خطبه‌ی طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه‌ی به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی -اعتراض- و تنبیه نسبت به مفاهیم برجسته‌ی اسلامی که فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبه‌ی مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمه‌ی هتک و زشت و توهین‌آمیز وجود ندارد؛ [و همه‌ی کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم،‌ بیاناتِ متین و متقن. ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ بیانات در ارتباط تصویری با مداحان
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح حدیثی از امام سجاد علیه‌السلام : 🔶 مؤمن هر جا مینشیند، در صدد فرا گرفتن و آموختن است. هر جا سکوت میکند، سکوت او برای این است که در گفتن، خطر و اشکالی بر دین خود مشاهده میکند. 🔷 آنچه را که به عنوان سخن راز و امانت به او سپرده شود، حتی برای دوستانش هم آن را افشا نمیکند. 🔶اگر یک وقت کسی برای احقاق حقّش به گواهی او احتیاج داشته باشد، گواهی و شهادت خود را کتمان نمیکند؛ ولو آن شخص از او دور باشد. 🔷هیچ کار نیکویی را از روی ریا انجام نمیدهد. 🔶هیچ کار خیری را هم از روی خجالت و حیا ترک نمیکند. @video_khamenei @t_manzome_f_r
📝 عادتِ به بحث کردن، برای اینکه بگیم "حق با منه" ؛ از درون ما یه می‌سازه! ➖ حتی اگر حق با شماست ، ➖ حتی اگر مطمئنید، طرف مقابل، داره اشتباه می‌کنه، خُلقِ بحث کردن (مِراء)، اونقدر سرطانی و بدخیمه، که از شدّت تیزی و تندیِ درون، ما رو قرن‌ها از مقام یک دور می‌کنه! بطوریکه به فرموده‌ی پیامبر ص؛ دست اهل بیت علیهم‌السلام برای شفاعت، به ما نخواهد رسید. ❌ بحث نکنید آقا جان! اگر طرف ما، اهل تفکر و پذیرش، باشه، با یه بار گفتن، متوجه میشه، حتی ممکنه روزها، ماهها و یا سالها بعد... اما میشه ! اگر هم نباشه ... که با بحث کردن، داریم خودمونو به لجن می‌کشیم ! 👈 تمارین ترک جدال در مجموعه سکوت و جدل @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نو+جوان
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | خوش به حال تمامی شهدات... 🏴 گزیده‌ای از نوحه‌خوانی آقای محمود کریمی در ‌مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها 💫 آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و نوجوانان ایران اسلامی 🌐 Nojavan.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علیرضا پناهیان
💌 آدم‌ها با هم متفاوتند @Panahian_ir
٨٥ *"مذمتِ ظلم كردن و مظلوم واقع شدن"* ⭐ *اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْني يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي:* 💠ید به معنی قوه و قدرت است. خدایا دسته ای از مردم به من ظلم مي كنند؛ اما مرا در مقابل ظالم، قدرتمند قرار بده! همه وجودم را در مقابل ظلم، قدرت بکن! ✅خیلی تعبیر لطیفی است. می‌فرماید: *وَ اجْعَلْني يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي.* واجعلنی یعنی خدا همه وجود مرا توان قرار بده، وقتی می گوییم واجعل لی يعني خدايا از بیرون به من توانمندي برسان. ☘️وقتی می گویم واجعل لی یعنی خدایا من ناتوانم در مقابل ظالم کاری نمي توانم انجام دهم تو از بیرون یک نیروی کمکی بفرست. وقتی می گویم واجعلنی یعنی تو خود من را توانا کن در مقابل ظالم همه وجودم قوت باشد. دشمن دو دست مرا نبيند بلكه صد دست توانمند از من ببيند. ظالم با منی طرف است که خدا به او حول و قوه بي انتها داده است. ❇️ظالم در اینجا هم ظالم درونی است و هم ظالم بیرونی. ظالم درونی ظلم به نفس است. نفس اماره من ظالم بوده خدایا من را در مقابل نفس اماره ضعیف قرار نده که بگویم دلم خواست مقابله كنم؛ اما نتوانستم طاقت بیاورم. خدايا مرا در مقابل نفس اماره ام توانا قرار بده از آن طرف هم آنقدر در مقابل ظالم بیرونی و عدو توانمند باشم كه فكر نكنند براحتي مي توانند به من ظلم كنند. 📜شریعت مي فرمايد: نه ظالم باش نه مظلوم. نه ظلم کن نه ظلم را بپذیر. ✅بحث ظلم، خیلی طیف وسیعی دارد. مثلا خدایا یک توانایی بده که كسي نتواند به وقت من ظلم کند . ⏳وقت من خيلي اعتبار دارد و يا خدايا كسي نتواند به مقام من ظلم كند و از مقام و آبروي علمي و اجتماعي من سوء استفاده كند و يا… 🤲🏻خدايا اگر مرا توانمند نكني ، در مقابل آنها مغلوب مي شوم ؛ البته شايان ذكر است كه من هم نبايد به ديگران ظلم کنم چون می دانم دست خدا با شماست ظلم از طرف شما را هم قبول نمی کنم چون خدا یک توانایی به من عطا كرده که ظلم نمی تواند در من نفوذ کند . 📜در روايت مي فرمايد: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم هر تسلطی با کافری باقی می ماند ولی با ظلم باقی نمی ماند و حکومت از بین می رود. 🔰من می خواهم به وقت و عقیده شما ظلم کنم. شما با من خیلی سخت برخورد می کنید. فرد ثالث که بیننده است می گوید چقدر فلانی خشک است اصلا رو نمی دهد، بايد كمي انعطاف پذیر باشد. من می گویم باطن این خشونت رحمت است. چون اگر شما اجازه بدهید که ظلم من ادامه دار باشد در واقع به انقراض من کمک کردید. 🤝🏻مومنین قرار است برای عزیز شدن هم کمک کنند نه برای ذلیل شدن هم . 🤲🏻خدایا هر کس می خواهد به من ظلم کند یک توانی در من ببیندکه نتواند به من ظلم کند. حول و قوه تو را در من ببیند بگوید با فلانی نمی شود در افتاد. به فلانی نمی شود کم گذاشت. برای فلانی نمی شود نقص وارد کرد. ✳️نكته: 👌🏻مسلمان هرگزنمی گوید خدایا کاری از دستم بر نمی آید چون دائم از خدا می خواهد که قدرت خودت را در من به نمایش بگذار. 👌🏻نمی گوییم چه کار کنم فلانی خیلی ظلم می‌کند کاری از دست من بر نمی آید برایش انجام دهم. 🤲🏻خدایا هر کس به من ظلم می کند به من توانايي بده تا جلوی ظلمش را بگیرم نه این که من هم به او ظلم کنم. 🌀خدايا توانمندم كن تا او را در صراط عدل قرار بدهم. ادامه دارد.. استاد بروجردي كلاس شرح صحيفه سجاديه ٨٠/١٢/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٦ https://chat.whatsapp.com/HdZSBffTxWp7oB0mpdy7Eb تلگرام @darmahzar emamraoof.com
۸۰ 💠 *اعراض از محققين ظالم* 🔸 همانطور كه ياد شد رسول خدا تجسم مهر و عطوفت و گذشت است ولی گاه مأمور می‌شود از عده‌ای روی‌گرداند. ‌ 🔆 وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‌ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ 🔆دو هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مى‌كنند. از آنان روى‌بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت. پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين. 📔 سوره مبارکه انعام، آیه ۶۸ ✳️ دسته‌ای از اين افراد كه به سبب اعمالشان ظالم خوانده شده‌اند كسانی هستند كه در آيات و روايات تحقيق و تفحص می‌کنند. 🔹 البته قصد اين افراد يادگيری و بهره‌مندی نيست. بلكه به دنبال كشف مطالبی هستند كه بتوانند ان را دست آويز قرار داده و به واسطه آن به تمسخر و تحقير اسلام و كلام وحی بپردازند. 🔰 كلام الهی حرمت دارد و اگر عده‌ای اين حرمت را شكستند پيامبر نيز وظيفه‌ای جهت رعايت ادب و حفظ حرمت آنها ندارد. 💢 خوض كردن در آيات الهی اگر به قصد شبهه افكنی باشد ظلم محسوب می‌شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا