eitaa logo
پیام رسان ولایت
75 دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
5هزار ویدیو
55 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پيامبر صلي الله عليه و آله : لا تَـكُنْ عَيّابا وَ لا مَدّاحا وَ لا طَعّانا وَ لا مُماريا؛ نه عيب جو باش و نه ثناگو، نه زخم زبان زن و نه مجادله گر. مكارم الاخلاق، ص ۴۶۷ 🍃🕊🍃 نه عیب جویی خوبه نه تعریف و تمجیدهای ما نه زخم زبان زدن حتی با بیان قصه ، کنایه ها نه مجادله نه سماجت کن در برخورد با دیگری بپسند برای غیر آنچه برای خود می پسنیدی را بعضی رعایتهای اخلاقی و اجتماعی نمی کنند اگر دنبال کمال هستیم تغییر دهیم خودمان را اگر دوست داریم آزار و اذیت کردن دیگران را حتما باید فکری کنیم به حال خود، مومن ها نیت مهم است نه آشکار و پنهان بودن کارها تَعْفُـوا عَـنْ سُـوءٍ فَـإِنَّ اللَّــهَ كـانَ عَفُـــوًّا قَـدِيـراً ان شاء الله خادم الرضا"ع"
〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 استاد قرائتی حفظه الله سوره نساء لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً «148» خداوند، آشكار كردن گفتار بد را دوست نمى‌دارد، مگر از كسى كه به او ستم شده باشد و خداوند، شنواى داناست. انْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا قَدِيراً «149» اگر كار نيكى را آشكارا يا پنهان انجام دهيد، يا از لغزش و بدى ديگران درگذريد، بدانيد كه قطعاً خداوند بخشاينده تواناست. 🍃🕊نکته ها : اين آيه به مظلوم، اجازه دادخواهى و فرياد مى‌دهد، نظير آيه‌ى 41 سوره شورى كه مى‌فرمايد: «وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ» و هركس پس از ستم ديدن، يارى جويد و انتقام گيرد، راه نكوهشى بر او نيست. افشاى زشتى‌ها را بارها قرآن منع كرده واز گناهان كبيره شمرده و وعده عذاب داده است. از جمله آيه 19 سوره نور كه علاقه به افشاى زشتى‌هاى مؤمنان را گناه مى‌داند: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» در تعبير «مَنْ ظُلِمَ» چند احتمال است: 1. به معناى «ممّن ظلم» باشد، يعنى فرياد زدن كسى كه مورد ظلم قرار گرفته، جايز است. 2. به معناى «لمن ظلم»، يعنى فرياد به نفع مظلوم، هر چند خودش مظلوم نباشد. 3. به معناى «على من ظلم»، يعنى فرياد اعتراض‌آميز به مظلومى كه ساكت نشسته و ذلّت مى‌پذيرد. البتّه احتمال اوّل، نزديك‌ترين احتمال است. آنچه حرام است، افشاى عيوب مردم در برابر ديگران است، نه بازگويى عيوب افراد به خود آنان. چون پيامبر خدا فرموده است: مؤمن، آيينه‌ى مؤمن است. امام صادق عليه السلام درباره‌ى اين آيه فرمودند: كسى كه افرادى را مهمان كند، ولى از آنان به صورت ناشايست پذيرائى كند، از كسانى است كه ستم كرده و بر مهمان باكى نيست كه‌درباره‌ى او چيزى بگويند. هرجا كه مظلوم در موضع قدرت قرار گرفت و عفوِ ظالم اثر تربيتى دارد، بايد عفو كرد و هرجا سكوت، موجب ذلّت مظلوم و تقويت ظلم است بايد فرياد زد. انتقام و قصاص، «حقّ» است و عفو و گذشت، «فضل». به فرموده‌ى حضرت على عليه السلام، بخشودن دشمن، سپاس چيره شدن بر اوست. «اذا قدرت على عدوّك فاجعل العفو عنه شكراً للقدرة عليه» 🍃🕊پیام ها : 1- قانون كلّى و اصلى، حرمت افشاگرى و بيان عيوب مردم است، مگر در موارد خاص. «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ» 2- افشاى عيوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصريح، تلويح، حكايت، شكايت و ...) «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ» 3- نشانه‌ى جامعه اسلامى آن است كه مظلوم بتواند با آزادى كامل، عليه ظالم فرياد بزند. «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 4- غيبت مظلوم از ظالم جايز است. «الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 5- اسلام، حامى ستمديدگان است. «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 6- سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غيبت، راه ستمگرى را برايشان نمى‌گشايد. «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 7- تنها مظلوم، اجازه‌ى غيبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عيوب ديگرش. «1» «إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» 8- ظالم، در جامعه‌ى اسلامى احترام ندارد، بايد محكوم و به مردم معرفى شود. لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌ 9- در تزاحم ارزش‏هاى انسانى، بايد اهم و مهم رعايت شود. ارزش‏ دفاع از مظلوم، بيش از ارزش حيا وسكوت است. لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ ... إِلَّا مَنْ ظُلِمَ‌ 10- در موارد جواز افشاى عيوب، از مرز حقّ تجاوز نكنيد، چون خداوند شنوا و داناست. «سَمِيعاً عَلِيماً»کته ها 11- بايد نسبت به خوبى‌ها مشوق بود و نسبت به بدى‌ها، بخشاينده. إِنْ تُبْدُوا خَيْراً ... أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ 12- گاهى ظلم ستيزى وفرياد، ارزش است و گاهى عفو 🍃🕊🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰
🍃🍃🍃🍃🇮🇷🕊🍃 السلام علیک یا رسول الله 🍃🕊🇮🇷🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ✍ بر همه واجب است مطیع محض فرمایشات مقام معظم رهبری که همان ولی فقیه می باشد، باشند چون دشمنان اسلام کمر همت بستند و ولایت را از ما بگیرند و شما همت کنید متحد و یکدل باشید تا کمر دشمنان بشکند و ولایت باقی بماند. شهید سید مجتبی علمدار 〰〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 امام خامنه ای مد ظله العالی : مهم‌ترین کار برای اعتلای معنوی و روحی، پرهیز از گناه است؛ این مهم‌ترین کار است. سعی کنید از گناه پرهیز کنید. گناه‌ها هم مختلفند؛ هم گناه زبان هست، هم گناه‌های مربوط به چشم هست، هم گناه‌های مربوط به دست هست، انواع گناهان هست؛ گناه‌ها را بشناسید، خودتان را مراقبت کنید. تقوا! تقوا یعنی همین؛ تقوا یعنی مراقبت. در یک جادّه‌ی خطرناک وقتی دارید حرکت میکنید، دقیق مراقبید، این تقوا است؛ مراقبت کنید، از گناه پرهیز کنید؛ این مهم‌ترین راه اعتلای معنوی است. بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۴/۰۴/۲۰  🍃🕊🇮🇷〰〰〰〰〰〰 پيامبر صلي الله عليه و آله : لا تَـكُنْ عَيّابا وَ لا مَدّاحا وَ لا طَعّانا وَ لا مُماريا؛ نه عيب جو باش و نه ثناگو، نه زخم زبان زن و نه مجادله گر. مكارم الاخلاق، ص ۴۶۷ 🍃🕊🍃 نه عیب جویی خوبه نه تعریف و تمجیدهای ما نه زخم زبان زدن حتی با بیان قصه ، کنایه ها نه مجادله نه سماجت کن در برخورد با دیگری بپسند برای غیر آنچه برای خود می پسنیدی را بعضی رعایتهای اخلاقی و اجتماعی نمی کنند اگر دنبال کمال هستیم تغییر دهیم خودمان را اگر دوست داریم آزار و اذیت کردن دیگران را حتما باید فکری کنیم به حال خود ، مومن ها نیت مهم است نه آشکار و پنهان بودن کارها تَعْفُـوا عَـنْ سُـوءٍ فَـإِنَّ اللَّــهَ كـانَ عَفُـــوًّا قَـدِيـراً ان شاء الله خادم الرضا"ع" 〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
امام خامنه ای مد ظله العالی : بدزبانی، بد‌گویی و مانند اینها بایستی در جامعه جمع بشود... مکتب ائمّه‌ (علیهم السّلام) و مکتب علوی و فاطمی از این چیزها مبرّا است. شما نگاه کنید فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) دو خطبه‌ی طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه‌ی به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر [است] از مطالب بسیار مهم و اعتراضی -اعتراض- و تنبیه نسبت به مفاهیم برجسته‌ی اسلامی که فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبه‌ی مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمه‌ی هتک و زشت و توهین‌آمیز وجود ندارد؛ [و همه‌ی کلمات،] کلماتِ محکم و مستحکم،‌ بیاناتِ متین و متقن. ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ بیانات در ارتباط تصویری با مداحان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حدیثی از امام سجاد علیه‌السلام : 🔶 مؤمن هر جا مینشیند، در صدد فرا گرفتن و آموختن است. هر جا سکوت میکند، سکوت او برای این است که در گفتن، خطر و اشکالی بر دین خود مشاهده میکند. 🔷 آنچه را که به عنوان سخن راز و امانت به او سپرده شود، حتی برای دوستانش هم آن را افشا نمیکند. 🔶اگر یک وقت کسی برای احقاق حقّش به گواهی او احتیاج داشته باشد، گواهی و شهادت خود را کتمان نمیکند؛ ولو آن شخص از او دور باشد. 🔷هیچ کار نیکویی را از روی ریا انجام نمیدهد. 🔶هیچ کار خیری را هم از روی خجالت و حیا ترک نمیکند. @video_khamenei @t_manzome_f_r
📝 عادتِ به بحث کردن، برای اینکه بگیم "حق با منه" ؛ از درون ما یه می‌سازه! ➖ حتی اگر حق با شماست ، ➖ حتی اگر مطمئنید، طرف مقابل، داره اشتباه می‌کنه، خُلقِ بحث کردن (مِراء)، اونقدر سرطانی و بدخیمه، که از شدّت تیزی و تندیِ درون، ما رو قرن‌ها از مقام یک دور می‌کنه! بطوریکه به فرموده‌ی پیامبر ص؛ دست اهل بیت علیهم‌السلام برای شفاعت، به ما نخواهد رسید. ❌ بحث نکنید آقا جان! اگر طرف ما، اهل تفکر و پذیرش، باشه، با یه بار گفتن، متوجه میشه، حتی ممکنه روزها، ماهها و یا سالها بعد... اما میشه ! اگر هم نباشه ... که با بحث کردن، داریم خودمونو به لجن می‌کشیم ! 👈 تمارین ترک جدال در مجموعه سکوت و جدل @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نو+جوان
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | خوش به حال تمامی شهدات... 🏴 گزیده‌ای از نوحه‌خوانی آقای محمود کریمی در ‌مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها 💫 آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و نوجوانان ایران اسلامی 🌐 Nojavan.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علیرضا پناهیان
💌 آدم‌ها با هم متفاوتند @Panahian_ir
٨٥ *"مذمتِ ظلم كردن و مظلوم واقع شدن"* ⭐ *اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْني يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي:* 💠ید به معنی قوه و قدرت است. خدایا دسته ای از مردم به من ظلم مي كنند؛ اما مرا در مقابل ظالم، قدرتمند قرار بده! همه وجودم را در مقابل ظلم، قدرت بکن! ✅خیلی تعبیر لطیفی است. می‌فرماید: *وَ اجْعَلْني يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي.* واجعلنی یعنی خدا همه وجود مرا توان قرار بده، وقتی می گوییم واجعل لی يعني خدايا از بیرون به من توانمندي برسان. ☘️وقتی می گویم واجعل لی یعنی خدایا من ناتوانم در مقابل ظالم کاری نمي توانم انجام دهم تو از بیرون یک نیروی کمکی بفرست. وقتی می گویم واجعلنی یعنی تو خود من را توانا کن در مقابل ظالم همه وجودم قوت باشد. دشمن دو دست مرا نبيند بلكه صد دست توانمند از من ببيند. ظالم با منی طرف است که خدا به او حول و قوه بي انتها داده است. ❇️ظالم در اینجا هم ظالم درونی است و هم ظالم بیرونی. ظالم درونی ظلم به نفس است. نفس اماره من ظالم بوده خدایا من را در مقابل نفس اماره ضعیف قرار نده که بگویم دلم خواست مقابله كنم؛ اما نتوانستم طاقت بیاورم. خدايا مرا در مقابل نفس اماره ام توانا قرار بده از آن طرف هم آنقدر در مقابل ظالم بیرونی و عدو توانمند باشم كه فكر نكنند براحتي مي توانند به من ظلم كنند. 📜شریعت مي فرمايد: نه ظالم باش نه مظلوم. نه ظلم کن نه ظلم را بپذیر. ✅بحث ظلم، خیلی طیف وسیعی دارد. مثلا خدایا یک توانایی بده که كسي نتواند به وقت من ظلم کند . ⏳وقت من خيلي اعتبار دارد و يا خدايا كسي نتواند به مقام من ظلم كند و از مقام و آبروي علمي و اجتماعي من سوء استفاده كند و يا… 🤲🏻خدايا اگر مرا توانمند نكني ، در مقابل آنها مغلوب مي شوم ؛ البته شايان ذكر است كه من هم نبايد به ديگران ظلم کنم چون می دانم دست خدا با شماست ظلم از طرف شما را هم قبول نمی کنم چون خدا یک توانایی به من عطا كرده که ظلم نمی تواند در من نفوذ کند . 📜در روايت مي فرمايد: الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم هر تسلطی با کافری باقی می ماند ولی با ظلم باقی نمی ماند و حکومت از بین می رود. 🔰من می خواهم به وقت و عقیده شما ظلم کنم. شما با من خیلی سخت برخورد می کنید. فرد ثالث که بیننده است می گوید چقدر فلانی خشک است اصلا رو نمی دهد، بايد كمي انعطاف پذیر باشد. من می گویم باطن این خشونت رحمت است. چون اگر شما اجازه بدهید که ظلم من ادامه دار باشد در واقع به انقراض من کمک کردید. 🤝🏻مومنین قرار است برای عزیز شدن هم کمک کنند نه برای ذلیل شدن هم . 🤲🏻خدایا هر کس می خواهد به من ظلم کند یک توانی در من ببیندکه نتواند به من ظلم کند. حول و قوه تو را در من ببیند بگوید با فلانی نمی شود در افتاد. به فلانی نمی شود کم گذاشت. برای فلانی نمی شود نقص وارد کرد. ✳️نكته: 👌🏻مسلمان هرگزنمی گوید خدایا کاری از دستم بر نمی آید چون دائم از خدا می خواهد که قدرت خودت را در من به نمایش بگذار. 👌🏻نمی گوییم چه کار کنم فلانی خیلی ظلم می‌کند کاری از دست من بر نمی آید برایش انجام دهم. 🤲🏻خدایا هر کس به من ظلم می کند به من توانايي بده تا جلوی ظلمش را بگیرم نه این که من هم به او ظلم کنم. 🌀خدايا توانمندم كن تا او را در صراط عدل قرار بدهم. ادامه دارد.. استاد بروجردي كلاس شرح صحيفه سجاديه ٨٠/١٢/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٢٦ https://chat.whatsapp.com/HdZSBffTxWp7oB0mpdy7Eb تلگرام @darmahzar emamraoof.com
۸۰ 💠 *اعراض از محققين ظالم* 🔸 همانطور كه ياد شد رسول خدا تجسم مهر و عطوفت و گذشت است ولی گاه مأمور می‌شود از عده‌ای روی‌گرداند. ‌ 🔆 وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‌ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ 🔆دو هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مى‌كنند. از آنان روى‌بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت. پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين. 📔 سوره مبارکه انعام، آیه ۶۸ ✳️ دسته‌ای از اين افراد كه به سبب اعمالشان ظالم خوانده شده‌اند كسانی هستند كه در آيات و روايات تحقيق و تفحص می‌کنند. 🔹 البته قصد اين افراد يادگيری و بهره‌مندی نيست. بلكه به دنبال كشف مطالبی هستند كه بتوانند ان را دست آويز قرار داده و به واسطه آن به تمسخر و تحقير اسلام و كلام وحی بپردازند. 🔰 كلام الهی حرمت دارد و اگر عده‌ای اين حرمت را شكستند پيامبر نيز وظيفه‌ای جهت رعايت ادب و حفظ حرمت آنها ندارد. 💢 خوض كردن در آيات الهی اگر به قصد شبهه افكنی باشد ظلم محسوب می‌شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پیام رسان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم
امام على علیه السلام : اِذا ظَهَرَتِ الجِناياتُ ارتَفَعَتِ البَرَكاتُ؛ هرگاه گناهان آشكار شوند، بركت ها از ميان مى رود. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 458 ، ح 10465 🍃🕊🍃 آشکارا که ظاهر شود گناهان ما برکت هم می رود از زندگی ها راحت همدیگر را مسخره کردن اسم گذاشتن روی فرد و گروهها مطرح کردن عیب های دیگران مگر که بی عیب هستیم خود ما خود برتری بینی بدترین عیبها کلید کینه و فتنه و دشمنی ها بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمانِ اما توبه نمی کنند ز آن بعضیها توبه کنیم شاید گرفتار باشیـم بله همین ما و شما ای مومنـها کسی را تحقیر و تمسخر کردیم جبران کنیم و تکریـم کنید او را ان شاء الله خادم الرضا"ع"
〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 استاد قرائتی حفظه الله سوره حجرات يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‌ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‌ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ «11» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! مبادا گروهى (از شما) گروهى ديگر را مسخره كند، چه بسا كه مسخره‌شدگان بهتر از مسخره‌كنندگان باشند و زنان نيز، زنان ديگر را مسخره نكنند، شايد كه آنان بهتر از اينان باشند و در ميان خودتان عيب‌جويى نكنيد و يكديگر را با لقب‌هاى بد نخوانيد. (زيرا) فسق (و بدنام بودن) پس از ايمان، بد رسمى است، (و سزاوار شما نيست.) و هركس (از اين اعمال) توبه نكند، پس آنان همان ستمگرانند. 🍃🕊نکته ها : 🍃تمسخر و استهزاى ديگران‌ استهزا و مسخره كردن، در ظاهر يك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند: تحقير، خوار كردن، كشف عيوب، اختلاف افكنى، غيبت، كينه، فتنه، تحريك، انتقام و طعنه به ديگران در آن نهفته است. 🍃ريشه‌هاى تمسخر 1. گاهى مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن مى‌فرمايد: «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» واى بر كسى كه به خاطر ثروتى كه اندوخته است، در پيش رو يا پشت‌سر، از ديگران عيب‌جويى مى‌كند. 2. گاهى ريشه‌ى استهزا، علم و مدرك تحصيلى است كه قرآن درباره اين گروه مى‌فرمايد: «فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ» آنان به علمى كه دارند شادند و كيفر آنچه را مسخره مى‌كردند، ايشان را فرا گرفت. 3. گاهى ريشه‌ى مسخره، توانايى جسمى است. كفّار مى‌گفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً» كيست كه قدرت و توانايى او از ما بيشتر باشد؟ 4. گاهى انگيزه‌ى مسخره كردن ديگران، عناوين و القاب دهان پر كن اجتماعى است. كفّار فقرايى را كه همراه انبيا بودند تحقير مى‌كردند و مى‌گفتند: «ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِينَ هُمْ أَراذِلُنا» ما پيروان تو را جز افراد اراذل نمى‌بينيم. 5. گاهى به بهانه تفريح و سرگرمى، ديگران به تمسخر گرفته مى‌شوند. 6. گاهى طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از ديگران مى‌شود. گروهى، از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله درباره‌ى زكات عيب‌جويى مى‌كردند، قرآن مى‌فرمايد: «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ يَسْخَطُونَ» ريشه‌ى اين انتقاد طمع است، اگر از همان زكات به خود آنان بدهى راضى مى‌شوند، ولى اگر ندهى همچنان عصبانى شده و عيب‌جويى مى‌نمايند. 7. گاهى ريشه‌ى مسخره، جهل و نادانى است. هنگامى كه حضرت موسى براى حل اختلاف و درگيرى دستور كشتن گاو را داد، بنى‌اسرائيل گفتند: آيا ما را مسخره مى‌كنى؟ موسى عليه السلام گفت: «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ» به خدا پناه مى‌برم كه از جاهلان باشم. يعنى مسخره برخاسته از جهل و نادانى است و من جاهل نيستم. 8. گاهى سرچشمه تمسخر، رياكارى و بهانه‌گيرى و شخصيت‌شكنى است. «يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقاتِ وَ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ» 🍃🕊پیام ها : 1- ايمان، با مسخره‌كردن بندگان خدا سازگار نيست. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ» 2- كسى كه مردم را از توهين به ديگران باز مى‌دارد نبايد در شيوه‌ى سخنش توهين باشد. «لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» 3- مسخره، كليد فتنه، كينه و دشمنى است. لا يَسْخَرْ قَوْمٌ‌ ... 4- در شيوه‌ى تبليغ، آنجا كه مسئله‌اى مهم است يا مخاطبان متنوّع هستند، بايد مطالب تكرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ‌ ... وَ 5- ريشه‌ى مسخره كردن، احساس خودبرتربينى است كه قرآن اين ريشه را مى‌خشكاند و مى‌فرمايد: نبايد خود را بهتر از ديگران بدانيد، شايد او بهتر از شما باشد. 6- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نيستيم، پس نبايد ظاهربين، سطحى‌نگر وامروزبين باشيم. 7- عيب‌جويى از مردم، در حقيقت عيب‌جويى از خود است. 8- نقل عيب ديگران، عامل كشف عيوب خود است. 9- بد صدا زدن، يك طرفه باقى نمى‌ماند، دير يا زود مسئله به دو طرف كشيده مى‌شود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» ( «تَنابَزُوا» براى كار طرفينى است) 10- مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نيست، بلكه توبه‌ى تحقير كردن، تكريم نمودن است.) 11- مسخره، تجاوز به حريم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند ظالم‌ است. «فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» 🍃🕊🇮🇷〰〰〰〰〰〰
🍃🍃🍃🍃🍃🇮🇷🕊🍃 السلام علیک یا امیر المومنین 🍃🇮🇷🕊🍃🍃🍃🍃🍃🍃 سخنم با خواهران این است که ، آخر تا کی شهدا وصیت کنند که خواهران حفظ حجاب ، چرا از حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) درس نمی آموزید ، همه شهدا گفتند و وصیت کردند ، بقیه اش دیگر با وجدان خودتان ، کمی هم به آخرت فکر کنید . شهید_محمدرضا_جمشیدیان 〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 امام خامنه ای مد ظله العالی : 🔺امروز پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را دارند اعلام میکنند و به دنیا صادر میکنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود. زن میتواند در میدانهای اجتماعی حضور فعّال داشته باشد، تأثیرگذاری اجتماعی عمیق داشته باشد. 🔺امروز زنان کشور ما در بخشهای مختلف چنین تأثیرگذاری‌ای دارند؛ درعین‌حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، فاصله‌ی‌ میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده‌ی مردان قرار نگرفتن، خود را در حدّ وسیله‌ی التذاذ مردان بیگانه و زیاده‌طلب پایین نیاوردن و تحقیر نکردن، جزو خصوصیّات زن ایرانی و زن مسلمانِ امروز است. 🔺ما البتّه این الگو را داریم، این چهارچوب را داریم، در میان بانوان ما کسانی هستند در حدّ بسیار خوب، بعضی در حدّ اعلای این الگو دارند زندگی میکنند، بعضی هم در حدود متوسّطند؛ به‌هرحال، این الگو وجود دارد و مبنای کار زن ایرانی این است. ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 🍃🇮🇷🕊〰〰〰〰〰〰 امام على علیه السلام : اِذا ظَهَرَتِ الجِناياتُ ارتَفَعَتِ البَرَكاتُ؛ هرگاه گناهان آشكار شوند، بركت ها از ميان مى رود. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 458 ، ح 10465 🍃🕊🍃 آشکارا که ظاهر شود گناهان ما برکت هم می رود از زندگی ها راحت همدیگر را مسخره کردن اسم گذاشتن روی فرد و گروهها مطرح کردن عیب های دیگران مگر که بی عیب هستیم خود ما خود برتری بینی بدترین عیبها کلید کینه و فتنه و دشمنی ها بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمانِ اما توبه نمی کنند ز آن بعضیها توبه کنیم شاید گرفتار باشیـم بله همین ما و شما ای مومنـها کسی را تحقیر و تمسخر کردیم جبران کنیم و تکریم کنید او را ان شاء الله خادم الرضا"ع" 〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | مچ‌گیری ممنوع! 👈🏻 عاقبت مچ‌گیری و عیب‌جویی از همسر 🔻 کانال مباحث خانواده و تربیت فرزند @Panahian_khanevade
✳️ 🔸حاج‌قاسم نسبت به تربیت بچه‌هایش حساس بود. هر عصر جمعه، توی خانه‌اش مراسم روضه داشت؛ یک مجلس روضه‌ی خانوادگی مخصوص خودش، خانمش و بچه‌هایش! تک‌وتوک بعضی رفقا هم می‌آمده‌اند. توی این روضه‌ها، دنبال تربیت خودش و خانواده‌اش بود. 🔸واعظ مجلس، بیشتر حاج‌آقا رضایی -امام‌جماعت مسجد امام علی (ع) شهرک شهید محلاتی- بود. گاهی هم من صحبت می‌کردم. سخنران، ابتدا احکام شرعی می‌گفت و بعد موضوعی اعتقادی-اخلاقی طرح می‌کرد. خواستِ حاج‌قاسم، این بود که توی جلسه حتما آیه‌ای از قرآن تفسیر شود و برای هر موضوع، احادیث ائمه اطهار (ع) گفته شود. 🔸گاهی در مورد احکام یا مباحث اعتقادی پرسش می‌شد. اگر سوال و شبهه‌ای بود، خودش یا بچه‌ها طرح می‌کردند. حاج‌قاسم تلاش می‌کرد بچه‌ها در فراگیری مسائل عمیق شوند. 🔸سخنران، طوری تنظیم می‌کرد که بچه‌ها وارد گفتگو با سخنران شوند و حرف زدن یک‌طرفه نباشد. پس‌ از آن، روضه خوانده می‌شد. روضه را آقای یادگاری می‌خواند. زیبایی آن جلسه، توسل به اهل‌بیت (ع) بود. چون محفل خصوصی بود، حاج‌قاسم با صدای بلند گریه می‌کرد. همگی مثل باران اشک می‌ریختند. می‌خواست زن و بچه‌اش را با توسل به اهل‌بیت (ع) بار بیاورد. 🔸این مراسم، هر هفته برگزار می‌شد. اگر خودش ایران نبود، بچه‌هایش برگزار می‌کردند. حاج‌قاسمی که شبانه‌روز کار می‌کرد؛ ساعت سه نصف شب از خانه می‌رفت بیرون، و گاه ساعت دوازده،یک شب می‌آمد خانه؛ این حاج‌قاسم، با این مشغله و سفرهای متعدد، همه‌ی سعی‌اش این بود خودش را به روضه خانگی است برساند. 🔸حاج‌قاسم، افزودن ایمان و تقوای بچه‌هایش را وظیفه‌ی خودش می‌دانست. به من می‌گفت: «گاهی که می‌خواهم در مورد مسائل عبادی و مذهبی به بچه‌هایم تذکری بدهم، برایشان نامه می‌نویسم.» 📚کتاب « حاج‌قاسمی که من می‌شناسم »
هدایت شده از لحظه‌ای باشهدا
۱۹دی سالروزشهادت فرمانده دلاورجبهه های نبرددفاع مقدس،ویاران باوفایش شهید احمد یار صادق و راستین سرداران شهید، ، ، ، ، و... بود و تمام وجود خود را وقف حضور در جبهه‌های نبرد کرده بود و بی‌شک یکی از برجسته‌ترین و مقتدرترین فرماندهان دفاع مقدس محسوب می‌شود . وی در بیشتر عملیات‌ها و نبردهای مهم برای بیرون ‌راندن دشمن از خاک پاک میهن حضوری فعال و تأثیرگذار داشت و کم‌تر عملیاتی را می‌توان نام برد که نام حاج احمد در حماسه‌ آن ثبت نشده باشد. این عزیز سفرکرده یکی از تاکتیکی‌ترین و خلاق‌ترین فرماندهان سپاه بود به صورتی که برنامه‌ریزان عملیات‌های مختلف با اتکای به هوش و توان اجرایی او، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین طرح‌ها را برای نبرد با دشمن ارائه داده و بن‌بست‌ها را رفع می‌ساختند. به صورتی که نقش مؤثر و فرماندهی ایشان و هم‌رزمان شهیدش در عملیات‌های «بیت‌المقدس ۱، فتح‌المبین ۲، رمضان ۳، والفجر ۸، کربلای ۵ و ...» بارها طعم تلخ شکست را بر کام صدام و لشکریانش ریخت. حاج احمد در طول جنگ هشت ساله بارها تا مرز شهادت پیش رفت و ۴۵ درصد جانبازی ایشان ره‌آورد دوران خون و حماسه است. یادشون گرامی باذکرصلوات وَعَجِّلْ‌فَرَجَهُمْ 🇮🇷 ای با شهدا @lahzaei_ba_sh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده ارتباط تصویری رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی 🔻رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی با مردم قم سخن خواهند گفت. 🔸این سخنرانی ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی و همچنین از شبکه‌‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد. 🔻دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد که امسال به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد. 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله رئیسی: مهم ترین اقدام دولت سیزدهم خنثی کردن تحریم ها است / خط قرمز ما سفره مردم است 🔹رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی:امروز قرارگاه خنثی کردن تحریم ها فعال است. 🔹هدف گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است.
🔰 عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف غیرت دینی ملت ایران است/ غیرت دینی در آنجایی تأثیرگذار است،‌ که همراه با عقلانیت باشد 🔻 رهبر انقلاب، امروز در ارتباط تصویری مردم قم: میبیند انسان تبلیغ میشود و تلاش فرهنگی وسیعی در واقع انجام میگیرد برای این که حوادثی که ناشی از غیرت دینی است،‌ اینها را متهم کنند به بی منطقی، خشونتهای بی منطق. من میخواهم عرض بکنم که نه، این جور نیست قضیه. غیرت دینی در آنجایی که خودش را نشان میدهد و تأثیرگذار است،‌ همراه با عقلانیت هست و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که بصیرت یک شعبه‌ای از عقلانیت است و نشان دهنده‌ی عمق دین‌داری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که با آن عقلانیت همراه است. شخصیتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیت بالا هستند. نمونه‌اش شخص امام بزرگوار. اوج غیرت دینی بود،‌ واقعا هیچ کس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ غیرت نسبت به دین و فرهنگ دین و زندگی دینی و سبک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد در عین حال در اوج عقلانیت بود. خردمند، عاقل، دانشمند و من خوب است در این مناسبت یاد کنم از فقیه و فیلسوف معاصرمان مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی که ایشان هم همین‌جور بودند. ایشان هم انصافا شاگرد شایسته امام بود و ایشان هم در غیرت دینی در اوج بود هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود. قیام ۱۹ دی یک ترکیب درخشانی است از غیرت و عقلانیت.۱۴۰۰/۱۰/۱۹ 🏷 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پیام رسان ولایت
هدایت شده از پیام رسان ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم
امام علی عليه السلام : لا تَقُل ما لا تُحِبُّ أن يُقالَ لَكَ؛ آنچه دوست ندارى درباره ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. بحارالأنوار ج 77، ص 132 🍃🕊🍃 آنچه دوست نداریم بگویند در مـورد مـا و شما بالطبع ما هم نباید بگوییم در مورد بندگان خدا وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِـنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِـذْ بِاللَّـهِ کاری سخت است ، حتما باید پنـاه برد به خدا بدی را با بدی جواب دادن کار درستی نیست پس چه فرقی وجود دارد بین ما و بعضی ها بعضی می گویند که پر رو می شوند با تحمل خودشان ضـرر می کنند مطمئـن باشید شما هر کس بد خواه است بدی می کند به دیگران موج بدی هایش فرا خواهد گرفت خودش را خود شما چه کسی را می ستایید در ذهن خود انسان صبور یا آدم شلوغ و پر سر و صدا را خادم الرضا "ع"
〰〰〰〰〰🇮🇷🕊🍃 استاد قرائتی حفظه الله سوره فصلت وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ «36» و اگر انگيزه و وسوسه‌اى از طرف شيطان تو را تحريك كند (كه بدى را با بدى جواب دهيد) پس به خداوند پناه ببر كه او خود شنواى آگاه است. 🍃🕊نکته ها : كلمه‌ى‌ «نَزْغٌ» به معناى ورود در كارى به قصد فساد است و به وسوسه‌ى شيطان و تحريك او نيز نزغ گفته مى‌شود. در اين آيه و سه آيه‌ى قبل، چهار نكته براى مناديان راه خدا مطرح شده است: در آيه‌ى 32 مى‌فرمايد: بهترين سخن، دعوت به سوى خداست، مشروط بر آن كه دعوت‌ كننده، خود اهل عمل و تسليم فرمان خدا باشد. در آيه‌ى بعد مى‌فرمايد: اگر در مسير دعوت با مخالفان روبرو شدى با بهترين شيوه برخورد كن تا او را تغيير دهى، يا به گونه‌اى عمل كن كه گويا همان مخالف، دوست صميمى تو است و هيچ به روى خود نياور. در آيه‌ى بعد فرمود: اين ناديده گرفتن عداوت‌ها و دشمنى‌ها نياز به صبر دارد و مخصوص كسانى است كه بهره‌ى بزرگى از كرامت و لطف خدا را دريافت كرده باشند. در اين آيه مى‌فرمايد: اگر شيطان تو را وسوسه كرد كه با دشمن برخورد خشن داشته باش به خدا پناه ببر. وسوسه‌ى شيطان‌ «نَزْغٌ»، راه‌ها و ابزار و انواعى دارد: گاهى از طريق ترساندن است. «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ» گاهى از طريق زيبا جلوه دادن است. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ» 9گاهى از طريق وعده‌هاى تو خالى است. «يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ» گاهى از طريق دشمنى و كينه است. «يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» «4» 🍃🕊پیام ها : 1- برانگيختن حسّ انتقام‌جويى در انسان، از شگردهاى شيطانى است، ولى پاسخ دادن بدى‌ها با نيكى، از سفارشات الهى است. ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ ... إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ‌ 2- از وسوسه‌ى شيطان، هيچ كس حتّى پيامبر در امان نيست. «وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ» 3- وسوسه‌ى شيطان دائمى است. ( «يَنْزَغَنَّكَ» فعل مضارع و رمز استمرار است). 4- هر عنصرى كه وسوسه‌گر باشد شيطانى است. «مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ» 5- صبر نكنيد كه شيطان مسلط شود، با پيدا شدن كوچك‌ترين وسوسه به خدا پناه ببريد. «مِنَ الشَّيْطانِ نَزْغٌ» 6- داروى وسوسه‌ى شيطان، پناهندگى به خدا و توبه است. «وَ إِمَّا يَنْزَغَنَّكَ‌ .. فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ» 7- استعاذه از ابزارهاى عصمت انبيا است. فَاسْتَعِذْ ... 8- به كسى بايد پناه برد كه جامع همه‌ى كمالات و شنوا و آگاه باشد. «فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ» (كلمه «الله» به معناى ذات مقدّس است كه تمام كمالات را داشته باشد) 9- با اين كه خدا مى‌داند ولى ما بايد ضعف و پناهندگى خود را با زبان و دل اظهار كنيم. فَاسْتَعِذْ ... السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‌ 10- پناه خواستن از خداوند بى پاسخ نمى‌ماند. «السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» 11- تنها خداوند شنوا و داناى مطلق است. «إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» 🍃🕊🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰