💠 قابل توجه متقاضیان تدوین پایاننامه یا رساله علمی
🔰 راهنمای تدوین پایاننامه یا رساله علمی
http://yun.ir/pkc6da
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
فراخوان پانزدهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1367/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز یکشنبه 15 مرداد 1402 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه منوط به داشتن شرط سنی زیر 50 سال [متولدین 1352/01/01 و مابعد آن] و داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دهگانه جشنواره شامل: «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم حدیث و درایه»، «کلام»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه و منطق»، «اصول فقه»، «تاریخ اسلام»، «ادبیات» و «علوم انسانیِ مرتبط با حوزه دین» و در قالب: «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد.
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره پانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
🌐 لینک ثبتنام کلیه طلاب خواهر و برادر سراسر کشور
🔰 فایل راهنمای ثبتنام در سامانه جشنواره
@jhelli_ir
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
موضوعات اخذ شده مدارج علمی 1402.04.28.xlsx
1.13M
📌 موضوعات أخذ شده پاياننامه
طلاب محترمی كه قصد نوشتن پاياننامه سطح ۳ و ۴ را دارند، قبل از انتخاب موضوع رساله خود، حتماً از تکراری نبودن موضوع پیشنهادی اطمینان حاصل نمایند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@riismc I معاونت پژوهش
هدایت شده از پرسمان اندیشه
🍀🍀🍀
✅نقد مقالهٔ «همهچیز از آب خلق نشده؛ نقد قرآنشناسیِ ملکیانی»
نظر آقای ملکیان دربارهٔ ناسازگاری بیانات قرآن در زمینهٔ آفرینش
آقای ملکیان اظهار داشته بود که نواندیشان دینی برای این که حجیت قرآن را ثابت کنند، باید به ده سؤال دربارهٔ قرآن، پاسخ قانعکنندهای بدهند که از جملهٔ آنها ناسازگاریهای برونمتنی و درونمتنی قرآن است. برای نمونه آیهٔ آفرینش همه چیز از آب، هم با علم ناسازگار است و هم با آیات دیگر خود قرآن؛ برای مثال، در جایی از قرآن گفته شده است که ما ه چیز جانداری را از آب آفریدیم (وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ_انبیاء، 30) که بر طبق آن باید خدا انسان و جن را هم از آب آفریده باشد؛ اما در جایی دیگر گفته شده است که انسان از گل آفریده شده (خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِینٍ- سجده، ۷) و در جای دیگر گفته شده است که انسان از سفال آفریده شده (خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ کَالْفَخَّارِ-الرحمن، ۱۴) و در جای دیگر گفته شده است که جن از شعله آتش آفریده شده است (وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ- الرحمن، ۵۵)
نقد آقای سلطانی بر بیانات آقای ملکیان
آقای سلطانی در نقد بیانات آقای ملکیان اظهار داشته است که:
اولاً، قرآن، متنی ادبی است؛ نه متن منطقی و فلسفی و از یک متن ادبی نباید توقع داشت که در آن گزارههای واقعنما آمده باشد.
ثانیاً، قرآن، متنی گفتاری است، نه نوشتاری و از یک متن گفتاری نباید انسجام و سازگاری درون متنی انتظار داشت.
ثالثاً، قرآن، نزول یکپارچه نداشته؛ بلکه به صورت تدریجی و پراکنده نازل شده و بعد آیات قرآن در کنار هم چیده شده و از یک متنی که این گونه شکل گرفته است، نباید توقع انسجام درونی داشت.
رابعاً، قرآن، بازتابدهندهٔ مضامین یهودی-مسیحی است؛ لذا متن قرآن را باید به روش بینامتنی فهمید؛ نه به روش منطقی و فلسفی. در صورتی که به روش بینامتنی فهمیده شود، در آن ناسازگاری دیده نمیشود.
خامساً، با فرض جواز داوری منطقی و معرفتشناختی در قرآن، تنها در ارزشهای بنیادین مثل توحید و حیات پس از مرگ نباید میان آیات ناسازگاری وجود داشته باشد؛ اما در سایر موارد وجود ناسازگاری در قرآن بیاشکال است.
نقد بیانات آقای سلطانی
نقدهای آقای سلطانی مخدوش به نظر میرسد؛ زیرا:
اولاً، هرگز ادبی بودن یک متن با وجود گزارههای ناسازگار ملازمه ندارد؛ چون ادبی بودن یک متن به این معناست که آن متن، صنایع ادبی مثل وزن و قافیه و تشبیه و استعاره به کار رفته باشد. چنین متنی میتواند در عین حالی که از این صنایع برخوردار است، جنبهٔ واقعنمایی و معرفتشناختیاش هم برقرار باشد.
ثانیاً، این پیشفرض که قرآن، جنبهٔ واقعنمایی و معرفتشناختی دارد، هرگز ملازمه ندارد با این که قرآن، کتابی منطقی و فلسفی باشد؛ چون از یک متن ادبی منتسب به عالم علی الاطلاقی به نام خدا، باید توقع داشت که در آن گزارههای ناسازگار نیامده باشد؛ بنابراین نمیتوان گفت، توقع واقعنمایی و معرفتشناختی آقای ملکیان از قرآن به این جهت است که پیشفرض او فلسفی و منطقی بودن قرآن است.
ثالثاً، ادعای این که ناسازگاری در آیات بنیادین جایز نیست؛ اما در آیات غیر بنیادین جایز است، مستدل نیست؛ یعنی هیچ دلیلی بر تأیید این ادعا آورده نشده است.
به علاوه، حکم الامثال فیما یجوز و فیما لایجوز واحد؛ لذا اگر ناسازگاری در آیات بنیادین جایز نباشد، در آیات غیر بنیادین هم باید جایز نباشد. به خصوص این که یک سخنی که منتسب به عالم علی الاطلاقی به نام خداست، نباید در هیچ بخشی از سخنش ناسازگاری وجود داشته باشد، چه آیات مربوط به خدا و حیات پس از مرگ و چه آیات دیگر.
افزون بر این، ادعای این که در آیات بنیادین ناسازگاری وجود ندارد، نیازمند دلیل است؛ بلکه بر خلاف فهم مشهور است؛ چون طبق فهم مشهور آیات صفات مشتمل بر محکم و متشابهاند و فرض وجود محکم و متشابه در آیات صفات، حاکی از وجود ناسازگاری در آیات بنیادین است. به ویژه آن که میان علمای اسلامی در این که کدامیک از آیات صفات، محکم است و کدامیک متشابه اختلاف نظر هست. برای مثال، اشاعره مدعیاند که آیات دال بر رؤیت خدا مثل «وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ * إِلی رَبِّها ناظِرَهٌ» (قیامت، 22-23) محکم است و آیات دال بر عدم رؤیت خدا مثل «لا تُدْر
ِکهُ اْلأَبْصارُ وَ هُوَ یدْرِک اْلأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطیفُ الْخَبیرُ» (انعام،103) متشابه است و معتزله به عکس آن مدعیاند.
رابعاً، گفتاری بودن هیچ ملازمهای با عدم انسجام و ناسازگاری درونمتنی ندارد؛ چون میتواند یک متنی گفتاری باشد و در عین حال، میان بخشهای آن سازگاری وجود داشته باشد؛ بنابراین گفتاری بودن قرآن، هرگز دلیل خوبی برای توجیه ناسازگاری میان آیات قرآن نیست.
✍ادامه مطلب....
https://b2n.ir/s02029
....................................
🔍 پرسمان اندیشه
@porseman_andishe
#رونمایی
#دیدهبان_49
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
✅ همراه با آثاری از
🔺عبدالحسین خسروپناه
🔻سید حسین شرفالدین
🔺محسن رنانی
🔻مقصود فراستخواه
🔺حسین کچوئیان
🔻شهریار زرشناس
➕یادبود شهادت سید محمدباقر صدر(ره)
➕معرفی کتاب «تاثیر مبانی کلامی بر الگوی پیشرفت»
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
DA 049 Final WEB Version Spread.pdf
19.86M
#اختصاصی
#نسخه_کامپیوتری
💥 نشریه دیدهبان اندیشه (شماره ۴۹)
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی
❇️ سرخطهای این شماره:
🔻نقد دیدگاههای تکبعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛
🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛
🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛
🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن.
#مبانی_توسعه
#نقد_غربزدگی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
DA 049 Final WEB Version mobile.pdf
20.21M
#اختصاصی
#نسخه_موبایلی
💥 نشریه دیدهبان اندیشه (شماره ۴۹)
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی
❇️ سرخطهای این شماره:
🔻نقد دیدگاههای تکبعدی نسبت به آرمان پیشرفت؛
🔺تبیین مقوله نهیلیسم در پرتو نظم ماشینی مدرن؛
🔻بررسی انگیزه انسان غربی برای فرار از کار و اشتغال؛
🔺تفسیر مبانی لیبرالیستی طرفداران مدل توسعه مدرن.
#مبانی_توسعه
#نقد_غربزدگی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
هدایت شده از حوزه نیوز استان البرز
انتصاب جدید در حوزه علمیه استان البرز
📎خبر تکمیلی :
https://hawzahnews.com/xcn4r
••••••···🏴🏴🏴···••••••
🗞حوزه نیوز استان البرز
🏴@hawzahnews_alb
انتشار ماهنامه خانواده مبلغان
به گزارش روابط عمومی «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ»، شمارۀنهم ماهنامۀ خانوادۀ مبلّغان،(ویژۀ همسران و فرزندان طلاب و مبلغان) منتشر گردید.
🔻عناوین مطالب این شماره عبارتند از:
🔖پیام فرمانده (عظمت زنانه، عزت مجاهدانه)
🔖جنگِ سرد؛ اشکِ گرم
💎دانشافزایی:
🔖مسیر پر برکت
🔖اسلام جدید؟!
🔖مونس شبهای تار
🔖حاجآقای مشکلگشا 5
🔖شیوههای جذب کودکان و نوجوانان به حجاب
🔖زمینِ دیگری
🔖کارد به استخوان، کار با استخوان 1
🔖شبیه ام وهب
🔖اشکهای سازنده
🔖چی بخونیم؟(365 راه برای پرورش فرزندانی فوق العاده)
🔖قصههای من و مادربزرگ2
🔖بازی – گوشی 2
💎مهارت افزایی:
🔖تفاوتهای من و همسرم 3
🔖مهارت ارتباط صمیمی والدین با فرزندان 3
🔖اولین شال مشکی
💎بصیرت افزایی:
از پنجرۀ جمعیتی تا تلۀ جمعیتی
💎با مخاطبان:
🔖از جانودل 5 (خاطرات ارسالی از مخاطبان در اجرای طرح313)
🔖میتونی بگی؟(به همراه اسامی برندگان شماره قبل)
👈دریافت فایل ماهنامه خانواده مبلغان شماره نهم
سامانه ارسال یادداشتها و مقالات جهت انتشار در ماهنامه👇
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
📣 اطلاعیه
🔻#شروع_ثبت_نام دوره آموزشی روش شناسی اجتهاد
▫️به اطلاع می رساند ثبت نام دوره آموزشی روش شناسی اجتهاد از امروز ساعت آغاز شده و تا دهم مرداد ادامه ادارد.
▫️ لازم به ذکر است با توجه به محدودیت ثبت نام، اولویت با دوستانی خواهد بود که با دارا بودن شرایط، زودتر ثبت نام بفرمایند.
✔️جهت اطلاع از برنامه های دوره روش شناسی اجتهاد و ثبت نام، در کانال دوره عضو شوید: 👇
https://eitaa.com/joinchat/3735028191Cfd9da119c3
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz
✅ ویراستار تحت وب
غلطیاب املایی ویراستیار از کارایی بالا و سرعت مناسبی برخوردار است. از موارد کارکرد غلط یاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اصلاح املای واژهها
ارائهی لیستی از واژههای صحیح پیشنهادی
اصلاح انواع غلطهای فاصلهگذاری
چسبیدن واژههای متوالی به هم
درج فاصلهی اشتباه میان کلمه
اصلاح کاربرد نابجای فاصله به جای شبهفاصله
تلفیق درج اشتباه فاصله و چسبیدن واژههای متوالی
تشخیص و اصلاح واژههای با پسوند
تشخیص و اصلاح تکرار متوالی کلمه
اصلاح غلطهای ناشی از همآوایی
امکان افزودن واژههای جدید به واژهنامه
امکان اصلاح یک مورد غلط به طور یکباره در کل متن
امکان نادیده گرفتن یک مورد غلط و عدم اصلاح آن
امکان نادیده گرفتن یک مورد غلط و عدم اصلاح آن در کل متن
https://editor.paknevis.ir/
•┈┈••✾▪️◾️▪️✾••┈┈•
✍ به #پژوهش_البرز بپیوندید:
🆔 @pazhoohesh_alborz