💠 احادیثی با موضوع اهمیت تکریم و احیای غدیر
🔸 علِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْعَبْدِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع يَقُولُ... لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه...
🔹 علی بن حسين عبدی میگويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه میفرمود : ... اگر گمان میكنی كه خداوند عزوجل، روزی را از جهت حرمت، با عظمتتر از عيد غدير خلق نموده است نه به خدا قسم، نه به خدا قسم، نه به خدا قسم ...
—------------------------------------
🔸 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :
« یوم غدیر خم أفضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی امرنی الله تعالی بنصب أخی، علی بن ابیطالب علما لامتی یهتدون به من بعدی و هو الیوم و هو الیوم الذی أکمل الله فیه الدین و أتم علی امتی فیه النعمةو رضی لهم الاسلام دینا »
🔹 روز غدیر خم برترین اعیاد امت من است و آن روزی است که خداوند، مرا به نصب برادرم علی بن ابی طالب (علیه السلام) به عنوان پرچم هدایتی برای امتم، امر فرمود، تا پس از من به وسیله ی او هدایت شوند؛ آن روزی است که خداوند در آن روز دین را کامل و نعمت خود را بر امتم تمام گردانید، و راضی شد که دین آنها اسلام باشد.
—------------------------------------
🔸 حضرت امام رضا علیه السلام میفرمایند :
« سر فیه كل مؤمن و مومنه »
🔹 (در روز غدیر) هر مرد و زن مؤمنی را شادمان سازید.
—------------------------------------
🔸 حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند :
🔹 غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)
🔹 در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونهای که امام صادق علیه السلام اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار ج۹۵ ص۳۲۳)
#غدیر #اطعام #هدایت #اسلام #دین #شهید
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
🔴 از هیروشیما تا #بیروت!
🔻همزمانی ایام انفجار بیروت با سالروز بمباران هیروشیما
🔹می گویند قدرت تخریب انفجار بیروت به اندازه یک بمب هسته ای کوچک بوده و همین هم باعث شده تا برخی مسئولین #لبنان و رسانه ها این انفجار حیرت انگیز را با بمباران هیروشیما و ناکازاکی ژاپن مقایسه کنند. بد نیست ماجرای بمباران هیروشیما و ناکازاکی را برای خودمان مرور کنیم.
🔸این ایام، هفتاد و پنجمین سالروز بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن توسط ارتش آمریکاست. بمبی بنام «پسر کوچک» در 6 اوت 1945 هیروشیما را با خاک یکسان کرد و بمب «مرد چاق» درست سه روز بعد در 9 اوت، ناکازاکی را نابود کرد. تقریباً 220 هزار نفر در این دو بمباران جان باختند و صدها هزار نفر نیز زخمی و شیمایی شدند.
🔹در جنگ جهانی اول و دوم بین 60 تا 70 میلیون نفر جان باختند. در جنگ جهانی دوم، آمریکا و انگلیس برای تسلیم شدن امپراطوری ژاپن موافقت کردند که از بمب اتم استفاده شود. آمریکایی ها با دست یافتن به بمب اتمی، اولین و آخرین کشوری بوده که از این نوع بمب علیه سایر کشورها استفاده کردند.
🔸20 سال بعد از بمباران هیروشیما، در سال 1965، دکتر گار آلپرویتز، مورخ و اقتصاددان سیاسی، کتابی تحت عنوان «دیپلماسی اتمی: هیروشیما و پوتسدام» منتشر کرد که تاثیری شگرف بر مباحث و استدلال های پیرامون چرایی حمله اتمی ایالات متحده علیه ژاپن داشته است. وی اسنادی را برای جهانیان منتشر کرد که امپراطوری ژاپن تابستان 1945 قبل از بمباران هیروشیما، تقریباً تسلیم شده و شکست را پذیرفته بود. ژاپنی ها هیئتی را برای مذاکره به مسکو نیز گسیل داشته اند اما آمریکا تمام راه های تماس را بسته بود.
🔹از طرفی دولت ژاپن بعد از بمباران هیروشیما فرجه ای 3 تا 10 روزه برای اعلام تسلیم نیاز داشت اما ارتش آمریکا دومین بمب را بر سر ناکازاکی منفجر کرد تا ده ها هزار نفر در یک چشم بر هم زدنی کشته شوند.
🔸آمریکا بعد از تسلیم امپراطوری ژاپن تا حالا که 75 سال گذشته در ژاپن حضور نظامی دارد و هیچ مقام و مسئول ژاپنی جرأت ایستادگی علیه دولت آمریکا را ندارد. جنایات نظامی آمریکا بعد از بمباران نیز ادامه داشته و از هیچ ظلم و جنایتی در حق مردم ژاپن حتی تجاوز به زنان و دختران ژاپنی دریغ نکردند.
🔸حالا بعد از انفجار بیروت، مکرون رئیس جمهور فرانسه برروی خرابه های بیروت، همچون یک فاتح راه می رود و می گوید می خواهم در لبنان تغییرات سیاسی ایجاد کنم!! او این انفجار را عین تسلیم شدن بیروت می داند! اگرچه بخش مهمی از ساختار قدرت لبنان همچون حزب الله اجازه دخالت بیگانگان را نمی دهد اما غرب زدگی و ذلت برخی جریانات دیگر راه را اینگونه برای بیگانگان باز می کند.
🔹براستی به خودمان نگاه کنیم؛ چگونه برخی از جریانات، با وجود این مستندات تاریخی، براحتی این جنایات را فراموش می کنند و آمریکا را بزک می کنند؟ دشمنی آمریکا با سایر ملت ها را نمی بینند و شعار «مرگ بر آمریکا» را عامل دشمنی های آمریکا می دانند؟ کی قرار است برخی از خواب غفلت بیدار شوند؟
✅ داود مدرسی یان
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
✳️ ایام عید #ولایت عید #غدیر_خم مبارک باد ✳️
☘ در #خطبه_غدیر است که حاضرین به غائبین بگویند و هر پدری به فرزندش بگوید. پدری، مادری #فرزند خود را بنشاند و بگوید میخواهم ده دقیقه با تو صحبت کنم. میخواهم بگویم که در سال ده هجری، در چنین شبی و فردا روزی چه اتفاقی افتاد که کفار را مأیوس کرد و #دین اکمال پیدا کرد؟
☘ حواله ندهید که تلویزیون و صدا و سیما میگویند، چرا ما بگوییم؟ خود اینکه ما بگوییم خودش مهم است. قضیه را جدی میکند. قضیه خیلی جدی است. #غدیر جدی ترین عید است.
#عید_ولایت #عید_غدیر_خم
#گزیده جلسه۳۶ #تفسیر #سوره_نساء
#حجت_الاسلام_قاسمیان
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🍀🌺 #عیدِ_سیاست مبارک 🌺🍀
🌴 استدلال کردند که «اگر #دین را وارد سیاست کنیم، چون امور سیاسی مشکلات دارد، دنبالش دلزدگی ها و ناکامیهاست.
🌴 لذا مردم از اصل دین، بیزار [می]شوند! پس، اصلاً دین، باید به کل از #سیاست کنار برود، جنبه ی قداست پیدا کند؛ به کناری بنشیند و به امور معنوی مردم بپردازد!»
🌺 ناسخِ این سفسطه ها، #غدیر است...
در موضوع غدیر، نبی مکرم اسلام به پیروی از امر خدا و به خاطر عمل به آیات صریح قرآن، یکی از بالاترین واجبات را انجام داد.
⭕️ #انجمن_مدرسان_بیانیه_گام_دوم
🅾️ @ANALYSTS
🔴 از بازار رد میشد، دید دو سبد خرما جلوی مغازه است، یکی ۱۰درهم و یکی ۸درهم، پرسید جریان چیست؟ فروشنده گفت:۱۰درهمی خرمای مرغوبتریست و ۸درهمی ضعیف، فرمود: یک کاسهشان کن و همه را بفروش ۹درهم، جامعهای که #علی حکمران اوست نباید طبقهی ۸درهمی و ۱۰درهمی داشته باشد.
#LiveLikeAli
👤 حامد عسکری
@salehinrasad
Kashani-13990518-Ghadir-Thaqalain_IR.mp3
12.96M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #فایل_صوتی
📝 #سخنرانی روز #عید_غدیر
✅ #حامد_کاشانی
🗓 شنبه 18 مرداد 1399
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
«غدیر را در حد یک نصب یا معرفی ساده که پیغمبر اکرم کسی را معرفی کرد، فقط بهاینمعنا تلقی نکنید.
..مسئله این است که از دوران حضرت آدم که رشتۀ نبوتها و رسالتها شروع شد، بارها و بارها حکومتهای نبوی در طول تاریخ تشکیل شده است؛ مثل سلیمان و داوود و کسان دیگری از بنیاسرائیل تا زمان پیغمبرِ ما. [اما] آنجایی که این ترکیبِ بدیع و شیوای دین و سیاست، در اوج خود، بهصورت یک سنت ماندگار درآید و هدایت جامعه را تضمین بکند، این، در قضیۀ غدیر اتفاق افتاد. لذا در دعای ندبه میخوانیم: «فَلَمَّا انقَضَت اَیّامُهُ اَقامَ وَلِیَّهُ عَلِیَّ بنَ اَبی طالِبٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِما وَ عَلَی آلِهِما هادیاً اِذ کانَ هُوَ المُنذِرَ وَ لِکُلِّ قَومٍ هاد.» ۸۰/۱۲/۱۲»
(آنگاه که روزگار پیامبر اکرم سپری شد، ولیّ او علیبنابیطالب را ـ که درود خداوند بر آن دو و بر خاندانشان باد ـ برای راهنمایی (امت) بر پا داشت. زیرا او بیمدهنده بود، و برای هر قومی راهنمایی لازم است.)
📚حلقات «انسان ۲۵۰ساله»/ حلقۀ سوم/۱.«غدیر»؛ تداوم رسالت
انتشارات صهبا
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
🌹
🔸️حکم بوسیدن عتبه امیرالمومنین علی علیه السلام
#شیخ_انصاری
#غدیری_ام
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
be962498e9af0fa43bf7d867b25900aa2b5c4376.mp3
1.36M
#صوت
🚦در غدیر خم چه گذشت۱
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#ویژه سالروز عید سعید غدیر
#بخش_اول
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
7033ebca6e50be2bea34c6866e59b75e310208e9.mp3
1.38M
#صوت
🚦در غدیر خم چه گذشت۲
🎙استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
#ویژه سالروز عید سعید غدیر
#بخش_دوم
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
‼️ #فوری
🔻اغتشاشات گسترده در لبنان، گفته شده اغتشاشگران ساختمان وزارت خارجه را اشغال کردند.
🔺احتمال فتنه در لبنان بسیار بالاست.
🔻آشوب گران عکس سید حسن نصر الله را به دار آویختند
♦️سکانس های فتنه در لبنان
🔹انفجار بندر اقتصادی بیروت
🔹تشویش اذهان که موشکهای حزبالله باعث انفجار شد.
🔹شعلهور شدن فتنه با ورود مکرون و طرح اقتصادی
🔹لیدرها هم امروز به میدان میآیند و شعارهای ضد حزب الله لبنان و حکومت فعلی را سر میدهند.
⭕️ #انجمن_بیانیه_گام_دوم
🆘 @ANALYSTS
🗓 یکشنبه ١٩ مرداد ماه ١٣٩٩
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی
🔻 نشانه های خدا دوستی:
▫️ اول آنکه مرگ بر او گوارا باشد، و لیكن این کلیت ندارد.
▫️ دوم آنکه طالب رضای خدا باشد و هر که دوست خدا باشد، باید ترک معاصی نموده، ملازم طاعت و عبادت گردد و کسالت و بطالت را کنار بگذارد.
▫️ سوم آنکه پیوسته در یاد خدا و دائم دل او به یاد خدا مشغول باشد.
▫️ چهارم آن که همیشه زبان او به ذکر خدا مشغول باشد.
▫️ پنجم آنکه شوق به خلوت داشته باشد که مناجات با خدای خود کند.
▫️ ششم آن که بر هیچ چیز از امور دنیویه - که از دست او برود - تأسف نخورد و متألم و محزون نگردد. و اگر همه دنیا به او رو آورد، شاد نگردد.
▫️ هفتم این که بر همه بندگان خدا مشفق و مهربان باشد.
▫️ هشتم این که از هیبت و عظمت الهی خائف باشد.
▫️ نهم آنکه محبت خود را پوشیده دارد و در نزد مردمان به دعوای آن بر نیاید (مدعی محبت الهی نباشد).
▫️ دهم آنکه دامن همت بر میان زند و به اعمال فاضله و افعال حسنه پردازد.
📚 نردبان سعادت، ص 109 (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت آیتالله میرزا مهدی غروی اصفهانی؛ ١٣٦٥ق.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تفاوت استعمار جدید و قدیم🔸
#لبنان
#فرانسه
#امانوئل_مکرون
#اصلاحات_سیاسی
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
حضور نظامی ایران در سوریه؛ از دوره پهلوی تا جمهوری اسلامی
واکنش دوگانه روشنفکران؛ سکوت در برابر پهلوی و انتقاد به جمهوری اسلامی!
امیرحسین ثابتی
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | امام کاظم علیهالسلام و مبارزه با زره تقیّه
🌸 پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در سالروز ولادت حضرت امام کاظم علیهالسلام نماهنگ «امام کاظم علیهالسلام و مبارزه با زره تقیه» را منتشر میکند
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرویز #فتاح شجاعانه اسامی افراد و نهادهایی که املاک بیت المال را به بنیاد مستضعفان پس نمی دهند، اعلام کرد؛ از خاتمی و احمدی نژاد تا مجلس و مجمع تشخیص. از حداد عادل تا ابتکار و مولاوردی و سپاه و ارتش.
لحظه شماری کنید برای روزی که از چپ و راست تخریب او را شروع کنند. تجربه نشان داده افراد و جناح های مختلف بر سر خوردن از سفره بیت المال بلدند با هم وحدت کنند.
فارغ از هر دعوا و بحث سیاسی، هرکس دغدغه مبارزه را فساد فراجناحی را دارد باید از این رویکرد فتاح حمایت کند.
امیرحسین ثابتی
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
🗓 دوشنبه ٢٠ مرداد ماه ١٣٩٩
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
سؤال: برای آنکه در نماز با خشوع باشیم چه کنیم؟
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: در اول نماز توسل حقیقی به امام زمان علیهالسلام باید داشت، تا عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید.
🔻مناسبتها:
🔹 ولادت حضرت امام موسی کاظم علیهالسلام؛ ١٢٨ق.
🔹 درگذشت آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، مؤلف «کفایةالأصول»؛ ١٣٢٩ق.
🔹 درگذشت استاد ادبیات عرب، شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری، معروف به ادیب دوم؛ ١٣٩٦ق.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
🔸 #تربیت فردی در جهت رشد جمعی و تربیت جمعی است.
استاد عابدینی
حرکت کاروانی
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
⛅️ گاهِ صبح ⛅️
فرانسه ⬅️ استعمار یک کشور آفریقایی (مالی) در قرن ۲۱؛ آنهم در روز روشن!
کانال ابرشاگرد
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad
🔻در پیشینۀ تاریخی بحث اخیر بر سر وحدت
🔸️یادداشتی مهم از دکتر سجاد صفارهرندی
ماجرا ماجرای دیروز و امروز نیست. بحث این روزهای ما دربارۀ وحدت عقبۀ تاریخی دارد. اگر نخواهیم خیلی عقب برویم، دست کم از دهۀ 1340 ما با دو مکتب یا دو مدرسه مواجهیم: از یکسو، مدرسۀ انقلاب اسلامی که اسلام/تشیع را به مثابه دعوتی فراگیر و عمومی در جهت اقامۀ حق و قسط طرح میکند. در مقابل مدرسه ای (البته ریشه دار و کهنسال) که خود را نگهبان تشیع به مثابه نوعی کیش و آموزۀ تاریخی قلمداد میکند. موارد تمایز این دو مدرسه متعدد است اما مشخصاً در سطح هویتی مدرسۀ انقلاب اسلامی دیگریِ خود را «رژیم» و در امتداد آن غرب و صهیونیسم می¬بیند و جریان دیگر، که مسامحتاً می¬تواند جریان «سنتی» یا «ولایتی» نامیده شود، به عادت تاریخی هویت خود را در تمایز با عامۀ مسلمین (اهل سنت) یا در مراتبی در تقابل با جریان¬های بدعت آمیزی چون بهائیت و وهابیت تعریف میکند.
در اینجا ما صرفاً از دو ایده یا گفتمان علمی و کلامی که در دوره ای از تاریخ تشیع مقابل هم بوده اند سخن نمی گوییم. سخن از تضادی واقعی و داغ و زنده است. خاطرات پرشمار انقلابیون از آن سالهای تنگنا و شدت و مبارزه حاکی از این واقعیت است که زخمی که آنان از این نارفیقان همخانه میخوردند کم از زخم داغ و درفش دستگاه امنیتی رژیم نبود. «ولایتی»ها البته داغ و درفش نداشتند اما سلاحی داشتند بسیار قدرتمند: زخم زبان. کاری بودن این زخم زبانها را اگر میخواهید ببینید به منشور روحانیت امام مراجعه کنید. (پیام سوم اسفند 67) همان امامی که دنیا و مافیها را در برابر عمل به تکلیف خود هیچ می انگارد، بعد از گذر سالها با یادآوری جفاکاری و زخم زبان «ولایتی»ها و «حجتیه ای»ها سینه اش تنگ و بیانش تلخ میشود.
وقتی انقلاب شد، درخشش نور آن چنان بود که کمتر دیده ای توانایی چشم پوشی از آن را داشت. این چنین بود که اغلب سنتی ها و حجتیه ای ها و ولایتی ها هم ولو دیر به انقلاب پیوستند. برخی صادقانه عهد جدید بستند و بعضی محاسبه گرانه به انتظار گذر زمان نشستند. با گذشت زمان این تمایزها و تفاوتها مجددا سر بر آورد ولی در دهۀ نخست انقلاب میدان واقعی عشقبازی با ولایت چنان نزدیک و آدرس آن در جبهه های غرب و جنوب چنان سرراست بود که مجالی به خودنمایی دیگران نمی داد.
اما در دهه های بعد این شرایط تا حدی دگرگون شد. در سایۀ ناملایمت ها و ناکامی های انقلاب، جریان سنتی مجدداً فضایی برای تجدید حیات یافت و بر تمایز خود از مدل دینداری انقلاب اسلامی تأکید کرد. چیزی که خود را در تأکید مضاعف بر اموری چون قمه زنی و مجالس موسوم به عیدالزهراء و برنامه های تبلیغاتی شبکه های ماهواره ای ظاهر میساخت. فراتر از این، فرآیندی آغاز شد که اینک در آغاز دهۀ پنجم انقلاب با نتایج حاد آن مواجه هستیم. به تدریج برخی محافل و مجامع مذهبی انقلابی نیز از خلال «فرهنگ غیررسمی هیأتی» یا تأثیرات «سلسله مراتب علمایی» بخشهایی از گفتمان سنتی و «ولایتی» پیش از انقلاب را وام گرفته و در آمیزه ای غریب با داعیه ها و شعارهای انقلابی تلفیق کردند. نتیجه ظهور هیأت هایی است که همزمان «رهسپاریم با ولایت تا شهادت» و «با ما مگو که سنی و شیعه برادرند» را دم میگیرند و حتی تأکیدات چندبارۀ رهبری بر مسألۀ وحدت و امثال آن را با عناوینی چون تقیه و امثال آن از سر باز میکنند. بالاتر اینکه، یادآوری معارف و آموزۀ انقلاب اسلامی و بلکه مسلمات برآمده از عقل سلیم را با همان جنس از زخم زبان هایی که در دهۀ چهل و پنجاه رایج بود، سنّیگری و «مُنّیگری» مینامند.
در فرهنگ و مرام انقلاب اسلامی این گزارۀ محوری که «هر گامی که به عقب برداری، دشمن وقیح جلوتر می آید» ناظر به آمریکا و اسرائیل است. اگر برادر فاضلی همین رتوریک را در تعامل با اهل سنت به کار میگیرد، نباید از اینکه فاصلۀ گفتمانی اش با فرهنگ انقلاب اسلامی را یادآوری کنیم، مکدر شود. در اینجا ما از نسب و نسبتهای گفتمانی صحبت میکنیم و داعیۀ قضاوت دربارۀ اشخاص را نداریم. ما که باشیم که کسی را از دایرۀ انقلاب خارج کنیم؟ مسأله تنها این است: آن گفتاری که معتقد است ما با مسألۀ وحدت در مقابل اهل سنت واداده ایم، گفتار برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی نیست. این امتداد گفتار همان شخصیت محترمی است که به طور ضمنی گرایش رهبران انقلاب به وحدت با اکثریت جهان اسلام را «سنّیْ ذلیل بودن» نامید. این امتداد نگاه همانهایی است که به قول امام در منشور روحانیت «حسرت ولایتِ دورۀ شاه را میخورند.» اگر از آنها نیستید، که نیستید، به شیوۀ آنها، سخن نگویید.
💐💐💐💐💐
#کانال_رصد
@salehinrasad