eitaa logo
ساکنین پلاک "8"
229 دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
6.3هزار ویدیو
102 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ساکنین پلاک "8"
🎇🎇🕊 🎇 🎇خطبه شصت نهج البلاغه ✍«کَلاَّ وَاللهِ، إِنَّهُمْ نُطَفٌ فِی أَصْلاَبِ الرِّجَالِ، وَ قَرَار
👈عاقبت کار خوارج👇 ⬅️ این سخن نیزادامه سخنى است که دربحث گذشته درباره خوارج آمده بودو به همین دلیل این دو را قطعات مختلف یک کلام دانسته اند. ⬅️دراینجا نیزامام به چند پیشگویى درباره خوارج مى پردازدکه آنها را مى توان درردیف معجزات آن حضرت شمرد. ⏹نخست درپاسخ یاران خود که بعداز جنگ نهروان خدمتش عرض کردند«اى امیرمؤمنان! تمام خوارج نابود شدند» فرمود«نه; به خدا سوگند(این گونه که شما مى پندارید نیست) آنها نطفه هایى درپشت پدران ورحم مادران خواهند بود ⬅️به فرض که مردان آنها دراین جنگ کشته شده باشند،ولى نطفه هاى دیگرى درآینده پرورش مى یابد واز مادر متولّد مى شودکه راه خوارج را مى پوید و به جرگه آنها مى پیوندد. ⬅️و همان گونه که امام پیشگویى فرموده بود درسالهاى بعد،بلکه قرنهاى بعدنیزگروهى پا به عرصه وجود گذاشتندکه همان راه نکبت بارخوارج را ادامه دادند. ⬅️اضافه براین، همان گونه که درگذشته نیز اشاره شد، نه نفر در نهروان نجات یافتندو فرارکردندودر بلاد مختلف پراکنده شدند و پایه هاى این مکتب فاسد و مفسد را بنا نهادند. ⬅️از طرفى مى دانیم آنها که در نهروان حاضر شدند تمام خوارج نبودندگروه دیگرى نیز وجود داشتند که درمیدان جنگ حاضر نبودندوهمان راه را ادامه دادند. ⏹سپس در ادامه این سخن به پیشگویى دیگرى پرداخته، مى فرماید: «هر زمان شاخى از آنها سر بر آورد قطع مى شود» 👈این سخن از یک سو اشاره به شرارت و شیطنت و درنده خویى خوارج مى کند که همچون یک حیوان شاخدار درصدد ایذاء و آزار دیگران بودند 👈واز سوى دیگر اشاره به شکست هاى پى درپى و ناکامى هاى مکرّر آنها در طول تاریخ حیات کثیفشان داردوهمان گونه که درادامه این سخن دربحث نکته ها خواهد آمد،این امر بوضوح در تاریخ منعکس است. ⏹و در پایان این سخن پیشگویى سومى مى فرماید و آن این که «در آخر کار آنان دزدان و راهزنان خواهند شد» (و از شکل یک گروه به اصطلاح مذهبى و یا سیاسى به صورت یک مشت دزد غارتگر درمى آیند) ⬅️همان گونه که در ادامه سخن در بحث نکته ها خواهد آمد صدق این پیشگویى نیز از نظر تاریخى روشن مى شود چرا که ارباب تواریخ افراد متعدّد و سرشناسى از خوارج را نام برده اند که به صورت دزدانى خطرناک درآمده اند و به راهزنى مشغول شده اند👇👇 🌹نکته ها🌹 👈 ۱ ـ خوارج یک جریان بودندنه یک گروه! از کلام بالا به خوبى استفاده مى شود که امام (علیه السلام) خوارج را یک گروه خاص نمى داند; بلکه جریانى مى شمرد که در طول تاریخ اسلام در مقاطع مختلف ظاهر مى شدند،حتى قرائن تاریخى نشان مى دهدکه جریان آنها ازعصر پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)ظاهر شد. ☀️مفسّر بزرگ قرآن مرحوم «طبرسى» از«ابوسعید خدرى» در ذیل آیه(وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِى الصَّدَقاتِ...)(۱). چنین نقل مى کند:هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) مشغول تقسیم غنائم بود ـ و به گفته ابن عباس غنائم قبیله «هوازن» را در روز «حنین» تقسیم مى کرد ـ مردى به نام «حرقوص بن زهیر» نزد پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) آمد و به حالت اعتراض گفت: اى رسول خدا در تقسیم غنائم عدالت را رعایت کن. 🌅پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) ناراحت شد و فرمود:واى برتو اگر من عدالت را رعایت نکنم چه کسى مى تواند عدالت را رعایت کند⁉️ ⬅️«عمر» گفت: اى رسول خدا اجازه فرما گردنش رابزنم پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:«او را رها کن، او یارانى دارد که هر یک ازشما نمازخود را دربرابر نمازشان کوچک مى شمرد وروزه خود را در برابر روزه هایشان اندک مى بیند،ولى (هم اینان) از دین خدا با سرعت و شتاب خارج مى شوندآن گونه که تیر از کمان خارج مى شود...». ☀️سپس مرحوم طبرسى مى افزاید: در حدیث دیگرى آمده است که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)درباره آنها چنین فرمود:هنگامى که خروج کنند آنها را به قتل برسانید سپس هنگامى که خروج کنند آنها را به قتل برسانید»، آنگاه آیه فوق نازل شد که مى فرماید: بعضى هستند که در تقسیم غنائم به تو خرده مى گیرند هرگاه سهم قابل ملاحظه اى به آنها داده شود راضى مى شوند و اگر داده نشود خشم مى گیرند. ⬅️این سخن به خوبى نشان مى دهد که ریشه هایى از اندیشه هاى این گروه از همان عصر پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) وجود داشته است که هر گاه منافعشان به خطر مى افتاد اِبا نداشتند که قداست پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) راهم بشکنند. 👇👇👇👇👇
ساکنین پلاک "8"
👈عاقبت کار خوارج👇 ⬅️ این سخن نیزادامه سخنى است که دربحث گذشته درباره خوارج آمده بودو به همین دلیل ا
ابن ابى الحدید» از مسند «احمد حنبل» نقل مى کند«عایشه» از «مسروق» پرسید: از «مخدج» (یکى از رؤساى معروف خوارج) چه خبر دارى⁉️گفت: «على بن ابى طالب» او را در کنار نهروان کشت. 👈«عایشه» گفت: شهودى در این مسأله براى من اقامه کن. «مسروق» مردانى را که شاهد این ماجرا بودند نزد«عایشه» آوردوگواهى دادند که «مخدج» کشته شد. ⬅️سپس «مسروق» اشاره به قبر پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)کرده،به عایشه مى گوید:تورا به صاحب این قبر قسم چه چیز از صاحب این قبر درباره آنها شنیدى⁉️ «عایشه» گفت: شنیدم مى فرمود:آنها بدترین مخلوقات و بدترین انسانها هستندو آنها را بهترین انسان و بهترین مخلوقات و مقرّبترین آنها نزد پروردگار به قتل مى رساند.»(۲) ◀️ویژگى هاى خوارج را مى توان چنین خلاصه کرد👇 ❌آنها گروهى بودند که به ظواهر عبادات سخت پایبند بودند و حتى به مستحبات و مکروهات ساده و معمولى اهمیت مى دادند ❌ و همین امر یکى از اسباب غرور و خود برتربینى آنان بود و در مقابل افرادى بودند بسیار جاهل، متعصّب و بسیار لجوج و جسور و بى ادب و براى رسیدن به مقاصد خود، بى رحم و شقاوتمند. نمونه بارز آن را در همان داستان «ذوالخویصره» (حرقوس) که در عصر پیامبر واقع شد مى توان مشاهده کرد. درست است که ظهور و بروز خوارج در صفّین و بعد از داستان حکمین در عصر على (علیه السلام) بود، ⬅️ولى این به آن معنى نیست که فرهنگ خوارج قبل از آن وجود نداشت، هم امروز نیز این فرهنگ منحط در میان گروههایى درجوامع مختلف پیدا مى شودو شاید بسیارى از وهّابیان را بتوان در این زمره دانست; چرا که ویژگى هاى بالا در آنان نمایان است. ⬅️در محیط خودمان نیز افرادى را مى بینیم که به ظواهر عبادات سخت پایبندندولى گاه، به بزرگترین و پاکترین علما و خدمتگزاران دینى خرده مى گیرندو آنها را از طریق صحیح منحرف مى دانند و در پى فتنه گرى و شرارت و آشوبند. ⬅️مبارزه با خوارج ـ جز در موارد حاد ـ از طریق جنگ و ستیز نیست همان گونه که درخطبه آینده خواهد آمد، 👈 راه درمان این بیمارى اجتماعى بالا بردن سطح فرهنگ عمومى و آگاهى کافى نسبت به مسائل دینى و اعتقادى است. 🌅امیرمؤمنان «على (علیه السلام)» در موردجهل و نادانى آنان درخطبه سى و ششم که قبلا به آن اشاره شد مى فرماید👇 👈 اى گروه کم عقل و اى نادانها من کار خلافى انجام نداده بودم و نمى خواستم به شما زیان برسانم (که این گونه در برابر من و یارانم قیام کرده اید و افراد بى گناه را مى کشید) ⬅️در انحراف آنها همین بس که خود اساس و بناى پایه مسأله حکمیّت رادر «صفّین» گذاردند، درحالى که «على (علیه السلام)» مخالف آن بود، سپس آن حضرت را به خاطر حکمیت تکفیر کردند و کسى را که عصاره ایمان و پایه گذار اسلام و نمونه اتمّ مؤمن راستین بود، دعوت به توبه از کفر نمودند(العیاذ بالله). ⬅️اینها دلیل روشنى برجهل و نادانى و در عین حال تعصّب و لجاجت آنهاست. ❌در بى رحمى و خشونت آنها همین بس که یکى از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله «عبدالله بن خبّاب» را که مردى بسیار پاک و با ایمان بودبه همراه همسرحامله اش به جرم این که از «على (علیه السلام)» بیزارى نجست به طرز فجیعى به شهادت رساندند وشکم همسرش رادریدند،این درحالى بودکه ازکشتن یهودیان درهمان حال نهى مى کردندوحتى بر کشنده یک خوک خرده گرفتند! ظاهر آنها چنان فریبنده بود که«ابن عباس» در توصیف آنان مى گوید:از کثرت عبادت پیشانیهایشان پینه بسته بود،و دستهایشان به خاطر این که درحال سجده بر زمینهاى خشک و سوزان مى نهادندهمچون زانوى شتر خشن و سفت شده بود،پیراهن هاى کهنه و مندرس مى پوشیدندو دامنها را به عنوان آمادگى براى مبارزه به کمر مى بستند، ❌ولى در دل آنها قساوت و بى رحمى و جهل و فساد موج مى زد و نفاقشان بگونه اى بودکه ظاهر آنها گروه زیادى را فریب مى داد تا آن حد که حاضر به جنگ با آنها نبودند. ولى هنگامى که اعمالشان پرده ها را کنار زد خطر آنان براى مسلمانان آشکار شد. 👈اعمالشان به قدرى ضدّ و نقیض بود که گاه به اندک چیزى خرده مى گرفتند که چرا مثلا فلان شخص دانه خرمایى را که زیر درخت نخلى افتاده بوده بدون اجازه مالکش برداشته وخورده است، 👈ولى گاه چنانکه گفتیم مسلمانى مانند «عبدالله بن خبّاب» و همسر باردارش را مانند گوسفند سر مى بریدند. نه تنها در مسائل عملى گرفتار این تضادها بودند، بلکه در عقائد فقهى و کلامى نیز همین ویژگیها را داشتند. 👈آنها مرتکب گناه کبیره را (هر گناهى که باشد) کافر و واجب القتل مى دانستند و در مسأله حکومت ـ چنانکه قبلا هم گذشت ـ قائل به نوعى هرج ومرج و عدم نیازبه تعیین حاکم بودند.👇👇👇
ساکنین پلاک "8"
ابن ابى الحدید» از مسند «احمد حنبل» نقل مى کند«عایشه» از «مسروق» پرسید: از «مخدج» (یکى از رؤساى معرو
⬅️قرائن نشان می دهدکه در مسائل جنسى، شهوت پرست بودند و شاید به همین دلیل، گرفتن نُه زن عقدى را مجاز مى شمردند. ❌و مرتکب زناى محصنه را مستحق رجم نمى دانستند. ⬅️طبیعى است که چنین گروه نادان و خودخواهى بسرعت به شاخه ها و گروههاى مختلفى تقسیم مى شوند. ⬅️به همین جهت چیزى نگذشت که هر یک از سران آنها داعیه اى عنوان کردند و به فرقه هاى زیادى تقسیم شدند، از جمله «ازارقه»، «نجدات»، «صفریّه»، «عجاردة» و «ثعالبه» ❌ و غیر آن. هم اکنون نیز افرادى که افکارى همچون افکار خوارج دارند و اعمالشان یادآور اعمال آنان مى باشد در گوشه و کنار جوامع اسلامى پیدا مى شوند و مى توان بسیارى از وهّابیان را در این دسته جاى داد; ⬅️ چرا که آنها نیز به بعضى از ظواهر عبادات و مستحبّات، سخت پایبندند و گاه انجام کوچک ترین مکروهات و یا مخالفت با مستحبات را جایز نمى دانند، ⬅️ولى در مقابل، غالب مسلمانان را اعم از شیعه و سنّى مشرک مى شمرند و خون بسیارى را مباح مى دانند و با این که از نظر تفکّر اسلامى و عقائد، سخت عقب مانده اند خودبرتربینى فوق العاده اى بر آنها حاکم است، 👈نادانى خوارج و غرور و خودبزرگ بینى آنها و بى رحمى و قساوت در وجود آنان کاملا هویداست. ⬅️آنها همچون خوارج خود را حقّ مطلق و دیگران را باطل مطلق مى پندارند یا آن که بهره کمى از علوم اسلامى دارند . 👈۲ ـ سرانجام خوارج به صورت دزدان غارتگرى در آمدند این که امام (علیه السلام) در آخر گفتار بالا پیش بینى مى فرماید که گروههاى آخرین خوارج به صورت دزدان و غارتگران در مى آیند، چیزى است که تاریخ اسلام بر آن گواهى مى دهد. ⬅️به گفته «ابن ابى الحدید» از جمله افراد سرشناس خوارج که عاقبت کارش به دزدى و غارتگرى کشیده شد 👈 «ولید بن طریف شیبانى» در ایام «هارون الرشید» بود. 👈هارون فردى به نام «یزید بن مزید» را از همان طائفه «بنى شیبان» به تعقیب او فرستاد، «یزید» «ولید» را کشت و سر او را نزد هارون برد. 👈در ایام «متوکّل» عباسى نیز فرد دیگرى از آنان به نام «ابن عمرو خثعمى» به راهزنى و شرارت و ناامن ساختن جاده ها پرداخت، فردى بنام «ابوسعید محمد بن یوسف طایى» از طرف حکومت وقت مأمور تعقیب وى شد، و گرچه خودش موفّق به فرار گردید، ولى بسیارى از یارانش کشته شدند و گروه زیادى اسیر گشتند. 👈سپس جماعت دیگرى از خوارج در منطقه «کرمان» و «عمان» به دزدى و شرارت پرداختند و در ردیف «مفسدان فى الارض» و «محاربین» قرار گرفتند که «ابواسحاق صابى» در کتاب «التاجى» نام آنها را برشمرده است(۳).  پی نوشت👇 ---------------------- ۱ ـ سوره توبه، آيه ۵۸. ۲ ـ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد ۲، صفحه ۲۶۷. ۳ ـ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد ۵، صفحه ۷۳ ـ ۷۶ 🌅🌅🌅
🔴 تجلیل ویژه 🥇 💠 وزیر ورزش و جوانان از دختر قهرمان شطرنج ایرانی که با چادر پرچم ایران را بالا برد تجلیل کرد 🔹سیدحمید سجادی در مراسم اختتامیه المپیاد استعدادهای برتر از دختر شطرنج‌باز و عضو تیم ملی ایران که در مسابقات اخیر موفق به کسب عنوان قهرمانی آسیا شد تجلیل کرد. 🔹این مراسم تجلیل به همت معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. سلما همتیان شطرنج‌باز کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد درخشانی داشت و در این مسابقات حضور پیدا کرده بود و را کسب کرد.
ساکنین پلاک "8"
توی دنیایی که خیلی ها بی حجابی رو نماد آزادی و ارزش زن میدونند....تو با حجاب خودت پرچم پر افتخار ایران رو روی سر گرفتی و نشون دادی که ارزش زن به اندامش نیست..... تو دوباره نشون دادی که زن کالا نیست 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @pellake8
002.mp3
1.48M
✅ وقتی ولایت فقیه امر جامعی به نام "جهاد تبیین" رو مطرح کرد زندگی همه مومنین باید تحت تاثیر این امر جامع قرار بگیره. 🎙 استاد پناهیان
🛑 اولین خورشید گرفتگی قرن 🔹امروز (سه شنبه) نیمی از ساکنین کره‌ی زمین شاهد خورشید گرفتگی هستند این پدیده در ایران نیز قابل مشاهده است. 🔹خورشید گرفتگی از ساعت ۱۳:۰۳ در ایران وارد میشود و در ساعت ۱۶:۲۸ از جنوب شرقی ایران خارج می‌شود.
22.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این هم تجمع بانوان فاطمی کردستانی های ایران زمین سربلندمون 💪
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جزئیاتی جدید از توقیف ۲ شناور بدون سرنشین آمریکا فرمانده نیروی دریایی ارتش: 🔹وقتی دو شناور بی‌سرنشین آمریکا را توقیف کردیم آمریکایی‌ها به خواهش و تمنا افتادند. 🔹ما شناورها را پس دادیم اما حالا آمریکا مدعی شده که دوربینِ شناورها ناپدید شده است. 🔹احتمالا دوربین‌ها هنگام جابجایی شناورها کنده شده و داخل آب افتاده اما اگر آمریکایی‌ها دوربین می‌خواهند بگویند دو دوربین ایرانی به آن‌ها بدهیم.
🔴به حضور زنان بی‌روسری و.. در معابر بی‌تفاوت نباشیم | با ورود به نشانی زیر از این پویش حمایت فرمایید ✌️👇👇حمایت کنید https://www.farsnews.ir/my/c/168294