🌸اخلاقی،تربیتی
❌ بلاهایی که از روی نادانی، خودمان بر سر خودمان میآوریم
🔶در این که هیچ کس دشمن خودش نیست و هر فردی دوست خودش میباشد تردیدی نیست، زیرا که حبّ ذات، غریزی انسان است. هر کوششی که انسان میکند به سود خود و به منظور تحصیل سعادت میکند، نه برای زیان و بدبختی.
🔶دشمن به دشمن آن نپسندد که بیخرد
🔶با نفس خود کند به مراد و هوای خویش
🔸انسان اگر بشنود یک نفر خودش را عمدا از بام پرت کرد یا در آتش انداخت یا چاقو را برداشت بیجهت سر و صورت و اندام خودش را زخمی نمود، تعجب میکند و میگوید شخص عاقل این کارها را نمیکند، در صورتی که اگر درست و از روی بصیرت در روش زندگی که غالب مردم انتخاب کردهاند دقت کنیم میبینیم کارهایی میکنند و سخنانی میگویند که ضررش برای خودشان از چاقو خوردن و توی آتش رفتن بیشتر است اما نمیفهمند.
📝 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۲ ص۳۶-۳۵
#گزیده_کتاب
@pellake8
🌸نتیجه کارخوب
💠 همه کسانی که کارهای خوب و اخلاقی انجام میدهند ولو ظاهرا کافر باشند، ناآگاهانه قدم در راه خدا برمیدارند.
🔸انسان به حسب فطرت کارهای اخلاقی را شرافتمندانه میداند و در این کارها یک نوع شرافت و عظمتی تشخیص میدهد، حس میکند که با انجام این کارها خودش را بزرگوار میکند؛ مثل ایثار، از خودگذشتگی و انصاف دادن.
🔶این حالت که ناآگاهانه در انسان هست، بدین جهت است که انسان خدا را میشناسد و یک سلسله مسائل است که بالفطره و ناآگاهانه آنها هم اسلامِ خدا یعنی قانون خداست. اسلام یعنی تسلیم به قانون خدا. آن عمق روح انسان، آن فطرت انسان، آن عمق قلب انسان، با یک شامّه مخصوص، ناآگاهانه همینطور که خدا را میشناسد این قوانین خدا را میشناسد؛ رضای خدا را میشناسد و کار را بالفطره در راه رضای خدا انجام میدهد، ولی خودش نمیداند که دارد قدم در راه رضای خدا برمیدارد.
🔸آیا اینجور کارها که ناآگاهانه در طریق رضای خداست ولی آگاهانه چنین نیست اجر دارد یا نه؟ احادیث زیادی داریم درباره کافرانی که چنین کارهایی کردهاند. از پیغمبر یا ائمه سؤال کردهاند آیا این گونه کارها نزد خدا بیاجر است؟ جواب دادهاند: نه، بیاجر هم نیست.
📝 استاد مطهری، فلسفۀ اخلاق، ص۱۰۹-۱۰۷ (با تلخیص)
#گزیده_کتاب
@pellake8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 ذکر روز دوشنبه، صد مرتبه
🌹 یا قاضِیَ الحاجات 🌹
@pellake8
✍ دهه اول ذی الحجه و درس های فتنه سامری برای جبهه انقلاب
🔰 امروز آغاز دهه ای است که در آن سامری در زمان غیبت موسی(ع) و جانشینی هارون(ع)، فتنه گوساله پرستی را به راه انداخت.
🔰 به تصریح آیات ۹۰ تا ۹۸ سوره طه، هارون(ع) برای "جلوگیری از ایجاد دوقطبی های خطرناک"، تنها به روشنگری و تبیین اکتفا می کند، تا خود موسی(ع) از غیبت چهل روزه آمده و فتنه را با برخوردی شدیدتر خاموش سازد.
🔰 گاه نائب امام به دلیل اقتضائاتی نمی تواند در برابر فتنه های منافقین برخورد سهمگینی داشته باشد. ممکن است وظیفه او رعایت مصالحی باشد برای حفظ حکومت؛ تا خود امام(ع) از غیبت بازگشته و فتنه ها را خاموش کند.
🔰 بسیاری از ریزش ها در جبهه انقلاب، از عدم درک همین مسئله ناشی می شود.
@pellake8
☀️#آیت_الله_کوهستانی☀️
💥از اثرش می ترسم...
💠 فرزند ایشان: روزی در حیاط منزل مشغول انجام کاری بودم، آقا چند بار مرا صدا کرد ولی من چون نشنیده بودم متوجه خطاب ایشان نشدم. برای مرتبه آخر که مقداری بلندتر مرا مورد خطاب قرار داد، صدای مبارک ایشان را شنیدم و بلافاصله به محضرشان رسیدم.
👈با ناراحتی فرمود: چرا جواب ندادی؟ عرض کردم: صدای شما را نشنیدم، اگر کوتاهی کردم حاضرم مواخذه شوم. فرمود: من که تو را بخشیدم ولی از اثرش میترسم.
💠گویا مراد معظم له این بود که فرزند نباید در مراقبت و ملازمت والدین خود کوتاهی کند و همواره گوش به فرمان پدر و آماده خدمتگزاری باشد که سهلانگاری در این زمینه آثار نامطلوبی روی فرزند خواهد داشت.
@pellake8
🌸 نامگذاری
🌹 #روز_
🌹حجاب_
🌹و_عفاف
♨️ بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف #حجاب به عنوان #روز_عفاف_و_حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
@pellake8
🔴️ادامه تماس های میرحسین موسوی با بیرون از حصر!
🔹صبح امروز میرحسین موسوی و زهرا رهنورد برای چندمین بار با سید محمدخاتمی تماس تلفنی داشتند
🔹میرحسین موسوی طی مدت اخیر تماسهای مختلف داشته است/جماران
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
🔴 مقاومت عراق، وارد «جنگ مستقیم» با آمریکا میشود
السعدی، عضو دفتر سیاسی عصائب اهلالحق:
🔹گروههای مقاومت عراق، پایان آتشبس با آمریکا را اعلام و عملیات خود را علیه منافع آمریکا در عراق آغاز کردند.
🔹هیچ آتشبسی در کار نیست و جنگ مستقیم تا خروج نیروهای اشغالگر آمریکا ادامه خواهد داشت.
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
🌸سه شنبه ها
🌅درمحضرقرآن
برنامه ایمان آورده ها👇
بِسْمِ اللَّه الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لاتَخُونُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
انفال/۲۷
اى کسانى که ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید! و (نیز) در امانت هاى خود خیانت روا مدارید، در حالى که مى دانید (این کار، گناه بزرگى است)
شأن نزول👈 امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) فرموده اند: پیامبر دستور داد: یهود بنى قریظه (طایفه اى از یهود مدینه) رامحاصره کنند. این محاصره بیست و یک شب ادامه یافت، از این جهت یهودیان ناچار شدند پیشنهاد صلحى ـ همانند صلحى که برادرانشان از طایفه بنى نضیر (گروه دیگرى از یهود مدینه) کرده بودند ـ بکنند به این ترتیب که: از سرزمین مدینه کوچ کرده به سوى شام بروند.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) از پذیرش این پیشنهاد امتناع کرد شاید به این جهت که صداقتشان در این پیشنهاد مشکوک بود.
فرمود: باید حکمیّت سعدبن معاذ را بپذیرید.
آنها تقاضا کردند پیامبرابُولُبابه را (که یکى از یاران پیامبر در مدینه بود) نزد آنها بفرستد، ابُولُبابه با آنها سابقه دوستى داشت و خانواده و فرزندان و اموالش نزد آنها بود.
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) این پیشنهاد را قبول کرد، و ابُولُبابه را نزد آنها فرستاد آنها با ابُولُبابه مشورت کردند که آیا صلاح است حکمیّت سعد بن معاذ را بپذیرند؟
ابُولُبابه اشاره به گلوى خود کرد; یعنى اگر بپذیرید کشته خواهید شد، تن به این پیشنهاد ندهید. پیک وحى خدا جبرئیل این موضوع را به پیامبر(صلى الله علیه وآله) خبر داد.
ابُولُبابه مى گوید: هنوز نخستین گام را برنداشته بودم که متوجه شدم: من به خدا و پیامبر خیانت کرده ام. آیه هاى فوق درباره او نازل شد.
در این هنگام ابُولُبابه سخت پریشان گشت به طورى که خود را با طنابى به یکى از ستون هاى مسجد پیامبر(صلى الله علیه وآله) بسته گفت:
به خدا سوگند! نه غذا مى خورم و نه آب مى نوشم تا مرگ من فرا رسد، مگر این که خداوند توبه مرا بپذیرد.
هفت شبانه روز گذشت، نه غذا خورد و نه آب نوشید آن چنان که بى هوش به روى زمین افتاد. خداوند توبه او را پذیرفت.
این خبر به وسیله مؤمنان به اطلاع او رسید ولى او سوگند یاد کرد که من خود را از ستون باز نمى کنم تا پیامبر(صلى الله علیه وآله) بیاید و مرا بگشاید.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و او را گشود.
ابُولُبابه گفت: براى تکمیل توبه خود خانه ام را که در آن مرتکب گناه شده ام رها خواهم ساخت و از تمام اموالم صرف نظر مى کنم.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: کافى است یک سوم از اموالت را در راه خدا صدقه بدهى.
همین مضمون در کتب اهل تسنن نیز درباره شأن نزول آیه آمده است ولى بعضى بعید دانسته اند این آیه درباره داستان یهود بنى قریظه باشد; زیرا این جریان مدت ها بعد واقع شد.
گفته اند: منظور از روایات فوق، این است که: داستان ابُولُبابه یکى از مصادیق آیه مى تواند باشد نه این که در این موقع نازل گردیده باشد و این تعبیر در مورد شأن نزول آیات سابقه دارد.
مثلاً در بعضى از کتب، از پاره اى از صحابه نقل شده که فلان آیه در مورد قتل عثمان نازل گردیده در حالى که مى دانیم قتل عثمان سالیان دراز بعد از وفات پیامبر بود.
این احتمال نیز هست که آیه در حادثه بنى قریظه نازل شده باشد اما چون تناسب با آیات بدر داشته به فرمان پیامبر به آنها ملحق شده است.
✍دراین آیه، خداوند روى سخن را به مؤمنان کرده مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید، به خدا و پیامبر خیانت نکنید
⬅️خیانت به خدا و پیامبر آن است که اسرارنظامى مسلمانان را دراختیار دیگران بگذارند.
⬅️یا دشمنان را در مبارزه خود تقویت کنند.
⬅️و یا به طور کلّى واجبات و محرمات و برنامه هاى الهى را پشت سر بیفکنند، بدین جهت از ابن عباس نقل شده: هر کس چیزى از برنامه هاى اسلامى را ترک کند یک نوع خیانت نسبت به خدا و پیامبر مرتکب شده است
آنگاه مى افزاید: در امانات خود نیز خیانت نکنید.
امانت گر چه معمولاً به امانت هاى مالى گفته مى شود، ولى در منطق قرآن مفهوم وسیعى دارد که تمام شئون زندگى اجتماعى، سیاسى و اخلاقى را در بر مى گیرد، لذا درحدیث واردشده
گفتگوهایی که درجلسات خصوصی می شودامانت است.
⬅️روى این جهت آب و خاک اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است،
⬅️فرزندان آنها امانت هستند،
⬅️و از همه بالاتر قرآن مجید و تعلیماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مى شود.
👈بعضى گفته اند:👇
⬅️ امانت خدا آئین اوست،
⬅️ امانت پیامبر سنت اوست
⬅️و امانت مؤمنان اموال و اسرار آنها مى باشد،
⬅️ ولى امانت در آیه فوق همه را شامل مى شود.
👈به هر حال، خیانت در امانت از منفورترین اعمال واززشت ترین گناهان است👇👇👇👇
👈ادامه تفسیرایه/۲۷/انفال
کسى که در امانت خیانت مى کند در حقیقت منافق است، چنان که در حدیث از پیامبر نقل شده
نشانه منافق سه چیز است: 👇
⬅️هنگام سخن دروغ مى گوید،
⬅️به هنگامى که وعده مى دهد تخلف مى کند
⬅️و به هنگامى که امانتى نزد او بگذارند خیانت مى نماید،
چنین کسى منافق است هر چند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
اصولاً ترک خیانت، درامانت، از وظائف و حقوق انسانى است، یعنى حتى اگر صاحب امانت مسلمان هم نباشد، نمى توان در امانت او خیانت کرد.
و در پایان آیه مى گوید: ممکن است از روى اشتباه و بى اطلاعى چیزى را که خیانت است مرتکب شوید ولى هرگز آگاهانه اقدام به چنین کارى نکنید.
⬅️البته اعمالى همچون اعمال ابولبابه مصداق جهل و اشتباه نیست، چرا که عشق و علاقه به مال و فرزند و حفظ منافع شخصى، گاهى در یک لحظه حساس چشم و گوش انسان را مى بندد و مرتکب خیانت به خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى شود این در حقیقت خیانت آگاهانه است.
ولى مهم این است که: انسان زود همچون ابولبابه بیدار شود و گذشته را جبران کند.
نکاتی ازتفسیرنمونه/ذیل آیه
🎇🎇🎇