✍بدان که هر نفعدهنده ای دفعكننده است، اما هر دفعكننده ای، نفعدهنده نیست.
🔹فرقِ بين نفعدهنده و دفعكننده در اصطلاح منطقيّين و حكما، عموم و خصوص مطلق است؛ كه در يك ماده اجتماع دارند؛ كه هرجا نفعدهنده باشد، دفعكننده هم هست و در يك ماده افتراق دارند كه هرجا دفعكننده باشد، لازم نيست كه نفعدهنده هم باشد.
🔹چو بسيار چيزها دفعكننده هستند و لكن نفعى و فايدهاى به روح ندارند،
■مثل: غذا خوردن و آب آشاميدن كه فقط دفع گرسنگى و تشنگى مىكنند و نفعى به روح از آن نمىرسد، و همچنین مثل لباس و مسكن كه دفع سردى و گرمى مىكنند، بدون اينكه فايدهاى از آن به روح عائد شود.
🔹بلى، فايدۀ اين امور همين است كه روح را مهيّا مىسازند براى استفادۀ آن از چيزهاى ديگر، و بايد كه فيلسوف يعنى دوستدار حكمت از آن چيزهايى كه نفعدهنده و دفعكننده است بسيار اندوزد، و حريص باشد در طلب آن و به هيچ مرتبهاى قناعت نكند و از طلب نايستد،
■مثل: علم و دانش. حتّى شارع اسلام نيز مكرّر تحريص و ترغيب فرموده امّت خود را به تحصيل دانش و حكمت كه «اطلبوا العلم و لو بالصين»
📚وصایای ارسطو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍مى دانم كه عامه خلق از بابت خواهش هاى نفسانى، كمال ميل به اكل و شُرب و ملزومات آن [من غير فائده] دارند؛ "كمتر، بلكه به هيچ وجه مراقبت و مواظبت حفظ صحت را نمى نمايند" و بدين سبب غالباً از نعمتِ صحت كامله كه اجلّ نعماى الهى است و "مدار آخرت و دنيا بدان است" محروم خواهند شد،
👈و خود را در معرض مهلكه انداختن، عملِ حرام است به مقتضاى آيه كريمه: «وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» اگرچه به حسب ظاهر، عالِم و شاعر بدان نيست و به اعتقاد خود عمل خلاف قاعده نكرده است، و ليكن در باطن و ظاهر در نزد دانايان رسوم حكمت، قاتل خود شده.
📗حفظ الصحه ناصری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍واجبست در ميل نمودن طعام، تقديمِ طعامِ سريع الهضم، بر طعامِ بطىء الهضم.
🥘چراكه آنچه سريع الهضم است هرگاه در آخر ميل شود، زود طبخ مى يابد، و آنچه بطئ الهضم است در قعر معده مانده و هنوز هضم نشده، مانع خروج آنست[مانع خروجِ غذایِ سریع الهضمی است که زودتر هضم شده]، لابد[آن غذای سریع الهضم] متغير و فاسد مىشود و بِفساد او ما تحت آن هم[غذای بطیء الهضم] فاسد مى شود و سبب امراض مى شود.
📄پس واجبست تقديم آنچه لطيفتر است برآن غذايى كه غليظ تر است؛ مثل آنكه اول ماست يا شير يا آنچه نزديك بآن باشد از غذاها ميل شود و شورباها را بعد از آن ميل نمايد و از گوشتها هم بدستور، آنچه لطيفتر باشد مقدم دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍هر طبیب، باید این علوم را بداند
📄و از جمله علوم ضروریه بر او[طبیب] را ده علم است:
❶اول: علم فقه و حدیث است و تبعیت و ولای اهل بیت صلوات الله علیهم؛ به حکم آیه کریمه «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» و آیه وافی هدايت «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةِ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی»، اساس و بنیاد دین خود را بدان استوار دارد؛ تا آن که به ورود شکوک و شبهات شیاطین نفسانیه و شياطين إنسيه بايد که از جاده استقامت نلغزد و منهزم نگردد.
❷و دوم علم اخلاق است که آن را خوب ورزد و ملکه خود گرداند بعضی از آن را تا؛ صاحب خُلق نیکو باشد.
❸سوم: علم حکمت است؛ ...
❹چهارم: علم منطق است ...
❺پنجم: علم طبیعی ...
❻ششم: علم هندسه ...
❼هفتم: علم هیأت ...
❽هشتم: علم احکام نجوم ...
❾نهم: علم حساب ...
❿دهم: علم کهانت و فراست ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✅توصیه برای افرادی که ضعیف هستند و میخواهند کمی چاق شوند.
①إذا كان الطعام واحدا فی النوع
②و أخذ منه قليلا قليلا
③فی مرات كثيرة
👈نتیجه: استولى عليه الهضم، و نفذ أكثره فی العروق، و قلما ينزل منها بالثفل، فيخصب عليه البدن و يسمن.
❌و إذا كان مختلف النوع، و أخذ منه فی دفعة شیء كثير، نزل أكثره فی الثفل، و لم ينفذ فی العروق منه شیء كثير.
و من أكل ذلك يكون الأول تدبيرا مسمنا، و الثانی تدبيرا مهزلا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✅توصیه برای افرادی که ضعیف هستند و میخواهند کمی چاق شوند. ①إذا كان الطعام واحدا فی النوع ②و أخذ من
①اگر غذایی که میخورید از یک نوع باشد[در یک وعده از غذای متنوع استفاده نشود]
②و کمکم از آن خورده شود[حجمِ کم]
③و در دفعات متعدد خورده شود[نه به یکباره حجم زیادی خورده شود]
👈هضمِ آن بهتر انجام میشود و بیشترِ مواد مغذی آن به بدن جذب میشود[و کمی از آن دفع می شود]، که این باعث تقویت و #چاقی بدن میشود.
❌اما اگر در یک وعده، غذایی از انواع مختلف به طور همزمان و به مقدار زیاد مصرف شود، بیشتر آن به صورت فضولات خارج میشود و جذب بدن نمیشود، که این باعث #لاغری میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍ارتباط #گناه با شیوع #بیماریها
✨رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لم تَظهَرِ الفاحِشَةُ في قَومٍ قَطُّ حتّى يُعلِنُوا بها إلاّ فَشا فيهِمُ الطاعونُ و الأوجاعُ التي لم تَكُن مَضَت في أسلافِهِم الذينَ مَضَوا.
《پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فحشا و کارهای زشت هرگز در ميان مردمى شايع نشد، مگر اين كه طاعون و دردها و بيماريهايى كه در ميان گذشتگان آنها سابقه نداشته است، در بين آنان شيوع يافت》
📚الترغیب و الترهیب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍یأس، از جنود شيطان است
و امید، از جنود خداست؛
همیشه امیدوار باشید.
📄یکی از جنودِ ابلیس «یأس» است. در اموری که انسان باید با امید و طُمَانینه و تصمیم عمل بکند، شیاطین ایجاد یأس میکنند و با این ایجاد یأس جوانهای ما را در آن مسائلی که باید با تصمیم جدّی پیش ببرند گاهی سست میکنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور(ره)
🏴در سايۀ همين حفظ آثار تولّى و تبرّى نسبت به آن بزرگوار (سیدالشهدا عليهالسّلام) بود كه پس از جريان كربلا، هر كس و يا گروه و يا حكومتى خواست به اعتقادات شيعه ضربه وارد كند، ضربه خورد.
و اگر هم چنين نشد، از سستى ما در حفظ و زنده نگاه داشتن همين سنّتهاى وارده نسبت به سيّدالشّهدا(عليهالسّلام)و اظهار تولّى و تبرّى بود.
🏴تاريخ نشان مىدهد كه دشمنان ما نيز به اين امر حسّاسيّت نشان مىداده و مىدهند و نمىخواسته و نمىخواهند اين آثار و سنّتها باقى باشد.
📚فروغ شهادت، ص ۳۲۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
✍ابرقدرتها از اجتماعات مسلمین میترسند
🏴قدرتهای بزرگ از این سازمانی که بدون اینکه دست واحدی در کار باشد که آنها را مجتمع کند، خود به خود ملت را به هم جوشاندهاند در سراسر یک کشور، کشور پهناور، در ایام عاشورا و در دو ماه محرم و صفر و در ماه مبارک، [میترسند]. این مجالس است که مردم را دور هم جمع کرده است.
📚صحیفه امام؛ ج۱۶، ص۳۴۴
🎙جماران؛ ۳۱ خرداد ۱۳۶۱
#اربعین
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢اندیشکده پیک شفـا
@peyke_shefaa
May 11