▫️ «قیام حسینی» برای «انقلاب نبوی»
🔰 یادداشتی از #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه #فرهنگ_پژوهی
🔻استاد شهید مطهری در مقام تحلیل قیام عاشورا، معتقد است که خطر بزرگ در انقلابهای اجتماعی، آن خطری است که قرآن کریم از آن بهنام «نفاق» یاد کرده است.
📣 هم اکنون در روزنامه "ایران" بخوانید:
🌐 b2n.ir/irannewspaper7734
@peyrovanzahra
◀️ مدیریت کوتاهمدت و میانمدت فضای مجازی از دغدغههای مقام معظم رهبری است. در این گزارش به توصیههای مکرر رهبر معظم انقلاب دراینباره میپردازیم.
✳️ شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن با مدیریت فضای مجازی
شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شماست... . (جوانان) اجازه ندهند که جهنمیها مردم را با زور و فریب جهنمی کنند. ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر (فضای مجازی)، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدمعنویت و ضداخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را بهچشم خود میبینیم... در دوره پیشِرو باید دراینبارهها برنامههای کوتاهمدت و میانمدت جامعی تنظیم و اجرا شود.
📚(بیانیه گام دوم انقلاب مورخه 22 بهمن 1397)
✳️ مدیریت فضای مجازی مسئله بلندمدت نیست
مسئلهی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ماست که این مسئله، مسئلهی بلندمدّت هم نیست؛ مسئلهی کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل نزدیک ماست که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدیای وجود دارد.
📚(بیانات مورخه 22 تیر 1399)
✳️ فضای مجازی بیرون از اختیار ما مدیریت میشود
فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریّت میکنند این فضا را، خب، وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را ـ که ما هم دستاندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است ـ هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشتپرده، فضای مجازی را اداره میکند.
📚(بیانات مورخه 2 شهریور 1399)
✳️ همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی اعمال مدیریت میکنند
متأسفانه در فضای مجازی کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت میکنند (در حالی که) ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم، این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد...، نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.
📚(بیانات نوروزی مورخه اول فروردین 1400)
✳️ دشمن در فضای مجازی آرایش جنگی گرفته است
(دشمن) از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند.
📚(بیانات مورخه 11 اردیبهشت 1398)
✳️ اینترنت افسارگسیخته مثل سگ وحشی بدون قلاده است
اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دودم و خطرناک...، اینترنت الآن مثل یک جریان افسارگسیخته است...، این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند "قلادهاش کو؟"، بگویند "سفارش کردهایم آهنگر قلاده را بسازد".
📚(بیانات مورخه 26 آذر 1381)
✳️ فضای مجازی امروز لغزشگاه است محاسبه میخواهد
این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگتر شده؛ بعضیها اصلاً در فضای مجازی تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگیشان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواعواقسام چیزها و کارها، با برنامههای علمیاش، با اینترنتش، با شبکههای اجتماعیاش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچکس نمیگوید "آقا، جادّه نکش". اگر شما در یک منطقهای جادّهای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّهی اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبهی لازم را بکنید. ما به دستگاههای ارتباطی خودمان، به مجموعهی وزارت ارتباطات و شورایعالی مجازی ـ که بنده از آن هم گله دارم ـ سفارشمان این است.
📚 (بیانات مورخه 13 اردیبهشت 1395)
@peyrovanzahra
✳️بستن فضای مجازی بیعقلی است مدیریت لازم است
ما نمیگوییم این راه (اینترنت) را ببندید؛ نه، اینکه بیعقلی است. یک کسانی نشستهاند، فکر کردهاند، یک راهی باز کردهاند بهعنوان این فضای مجازی و بهقول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفادهی درست بکنید؛ دیگران دارند استفادهی درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاهها را قبضه کردهاند، ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.
📚 (بیانات مورخه 13 اردیبهشت 1395)
✳️ منطقه عظیمی از فضای مجازی در دست دشمن است
فضای مجازی، حقیقتاً به قتلگاه نوجوانان و جوانان شده بدل است. منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است، باید دشمن را از فضای مجازی برانید و بتارانید.
📚(بیانات مورخه 19 آبان 1395)
✳️ مدیریت فضای مجازی با تحقق شبکه ملی اطلاعات
در مسئلهی فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، مسئلهی شبکهی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما بهعنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینهها کوتاهی کنیم، این مسئلهای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست... کشورهایی که شبکهی ملّی اطّلاعات درست کردهاند و [فضای مجازی را] کنترل کردهاند بهنفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند.
📚(بیانات مورخه 22 خرداد 1396)
@peyrovanzahra
برخی از پرسش های مخاطبین کانال که پاسخ داده شده است:👇👇
❓ چگونه یک موضوع خوب برای مقاله یا پایان نامه پیدا کنم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1339
❓ حداقل و حداکثر صفحات یک مقاله علمی و استاندارد چند صفحه است؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1340
❓ شروط و مراحل تدوين پايان نامه سطح سه حوزه علميه خراسان چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1341
❓ ویژگی انتخاب موضوع مناسب برای مقالات علمی چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1343
❓ شرایط ارزیاب و داور فراخوان آثار پژوهشی و مجلات علمی چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1347
❓دربحث محتوایی و چینش و سرفصلهای پایاننامه نیاز به راهنمایی دارم.
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1351
❓پرسش : چطور میشود از راه پژوهش کسب درآمد کرد!؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1356
❓پرسش: چطور در مدت زمان اندک به یک مسئله پژوهشی میتوان رسید؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1365
❓چگونه به مسئله پژوهشی دستیابیم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1378
❓برای ارزیابی و داوری یک مقاله به چه معیارها و نکاتی باید توجه کرد؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1481
❓چه موقع پژوهشگر در اثر پژوهشی خود از سؤال استفاده میکند؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1529
❓سوالهای پزوهشی چگونه باید باشد؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1534
پرسش های پاسخ داده شده را از طریق همین کانال و با هشتک #پرسش_پاسخ_پژوهشی دنبال کنید.
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
🔺 ادامه از پیام قبلی ⬆️
❓سوالهای پزوهشی چگونه باید باشد؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1534
❓پرسش: انواع متغييرها در پژوهش کدامند ؟ آیا تحقيقات توصيفي و تحليلي هم داراي متغيير هستند؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1573
❓پرسش: تفاوت موضوع و مسأله در یک مقاله چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1962
❓تفاوتهای پژوهش موضوع محور و پژوهش مسأله محور چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/1963
❓چگونه موضوع جذاب برای تحقیق پیدا کنیم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/2043
❓چگونه برای یک مقاله علمی چکیده بنویسیم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/2447
❓فرق بین تالیف و تحقیق چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/2486
❓پرسش: تفاوت پایان نامه و رساله با مقاله در قالب و ظاهر در چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3352
❓تفاوت مطالعه و تحقیق چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3356
❓طبقه بندی اطلاعات چیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3533
❓ساختار كلي و محتواي #مقدمه چيست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3553
❓پرسش: استاد راهنمای پایان نامه کیست؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3554
❓چگونه پیشینه پژوهش را به دست بیاوریم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3567
❓چگونه تحقیق را خوب بنویسیم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3675
❓چگونه مطالعه پژوهشی خوبی داشته باشیم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3779
❓فونت فهرست مطالب پایاننامه را چطوری بر اساس اندازههای فونت عناوین و سرفصلها تغییر بدیم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/3982
❓چطور میتونم موضوع پایان نامه انتخاب کنم؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/4006
❓انتحال چیست ؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/4337
❓روند مراجعه به منابع در مقاله نویسی یا پایان نامه نویسی چگونه است ؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/4357
❓چگونه بفهمیم که از بین مقالات مختلف، کدام یک از آنها اعتبار بیشتری برای رفرنس دادن در پایان نامه و رساله را دارد؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/4929
❓آیا اعتبار نویسندگان مقاله در شانس پذیرش آن تاثیر دارد؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/4932
❓مقالهی فارسی نوشتم و نمیدانم به کجا بفرستم, لطفا راهنمایی کنین؟
https://eitaa.com/howzehpajohesh/5013
❇️پرسش های پاسخ داده شده را از طریق همین کانال و با هشتک #پرسش_پاسخ_پژوهشی دنبال کنید.
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
#هیئت_اندیشه_ورز
#نشست_پژوهشی
#کلمه_سواء 99
✅موضوع: «سیره امام رضا علیه السلام در ارتباطات میان فرهنگی»
📆شنبه 10 مهر ماه
⏰ساعت 16:30
برگزارکننده: هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر عباس فرازی نیا (زید عزّه) ، مدیریت ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی،
به صورت مجازی به آدرس:
https://online.lmskaran.com/ch/826-9775
جهت ورود به جلسه گزینه مهمان را انتخاب کنید.
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
صدا ۰۰۲-۵.m4a
1.08M
🌿شرح صوتی خطبههای نهج البلاغه🌿
🔹صوت پنجاه و هفتم: ترجمه خطبه 141 نهج البلاغه
🔹استاد ارجمند : خانم شکیبا عباسی شمیرانی
🗓مورخ 07/11/ 1400
👈👈ادامه دارد ...
⏳ یکشنبه ها
با تشکر از خانم شکیبای عزیزمان و یاد و خاطره مادربزرگ عزیز ایشان (حاجیه خانم فاطمه زندی) را در ایام آخر ماه صفر و فرارسیدن شهادت پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» و شهادت امام حسن مجتبی«علیه السلام» و شهادت امام رضا«علیه السلام» گرامی میداریم.
روحشان قرین رحمت الهی🤲🤲
🕌پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
🔹اللهمعجللولیڪالفرج🔹
#فراخوان_مقاله.
﷽
📣📣📣📣📣📣📣📣📣 واحد پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گناباد برگزار می کند:
🦋فراخوان مقاله:🦋
👈بامحوریّت نهج البلاغه👉
🔸محورهای فراخوان 👇👇
۱- روشهای تربیتی از منظر امام علی علیه السلام
۲-سبک زندگی اسلامی از منظر امام علی علیه السلام
۳-آزادی عقیده و بیان از منظر امام علی علیه السلام
۴-تفریحات سالم از منظر امام علی علیه السلام
۵-مسائل عبادی از منظر امام علی علیه السلام
۶-اخلاق اسلامی از منظر امام علی علیه السلام
۷-مباحث اعتقادی از منظر امام علی علیه السلام
۸-مسائل حقوقی از منظر امام علی علیه السلام
۹-اقتصاد اسلامی از منظر امام علی علیه السلام
۱۰-مسائل سیاسی از منظر امام علی علیه السلام
۱۱-بررسی عدالت از منظر نهج البلاغه
۱۲-اصول پنجگانه اعتقادی در نهج البلاغه
۱۳-تئوری های مدیریت از دیدگاه نهج البلاغه
۱۴-معیارهای گزینش از دیدگاه نهج البلاغه
۱۵-باورهای جاودانه در نهج البلاغه
📆مهلت ارسال آثار: تا ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
🔸به برگزیدگان علاوه بر چاپ در نشریه جوایزی اهداءخواهد شد.
🔸شرایط و فرمت مقالات:
کلیه مقالات باید در قالبword یا pdf با رعایت قواعد پژوهشی و دارای حداقل ۱۵و حداکثر ۲۵صفحه باشند.
🔸علاقه مندان می توانند آثار خود را به شماره ی ۰۹۱۵۶۹۳۴۲۳۶ در پیام رسان سروش یا ایتا ارسال کنند.
🔷واحد پژوهش،حوزه علمیه الزهرا(سلامالله علیها)گناباد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═
🔖 #عکس_نوشت | روزهای پس از علامه
✍️ حجت الاسلام #محمدجواد_رودگر
🔹 این روزها نقد و نقض راجع به علامه حسن زاده آملی که گاهی از رهگذر (جهل علمی) و گاهی (جهالت عملی) میباشند در فضای مجازی منتشر شده و می شود.
📍 برای مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.👇👇👇https://iict.ac.ir/1400/07/alemaneh/
#علامه_حسن_زاده_آملی
@peyrovanzahra
#خبر_پژوهشی
#فراخوان_آثار_پژوهشی
#پايان شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان
🔰دبیر شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشی از پايان پذيرش اثر در شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان خبر داد.
💠حجت الاسلام جواد معین گفت: شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي حوزه علميه خراسان(سال تحصيلي 1399-1400) در شهريورماه 1400 به كار خود پايان داد.
معين افزود: در اين فراخوان به رغم محدوديت هاي كرونايي و عدم دسترسي طلاب و پژوهشگران به منابع كتابخانه اي،استقبال خوبي از مشاركت شده و در مجموع تعداد 3560 اثر به دبيرخانه آثار ارسال شده است.
✅دبیر شانزدهمين فراخوان در خصوص آمار تفكيك شده اين فراخوان گفت:
از مجموع تعداد آثار ارسال شده به فراخوان؛ تعداد 1500 اثر مربوط به طلاب سطح یک، 1125 اثر طلاب سطح دو، 405 اثر طلاب سطح سه و 530 اثر هم مربوط به اساتید و طلاب سطح چهار می باشد.
🔶معين در خصوص فرآيند ارزيابي و داوري گفت: آثار توسط اساتيد ارزياب در حال داوري است و طبق پيش بيني هاي انجام شده، اين فرآيند در آبانماه به پايان مي رسد و نتايج نهايي شانزدهمين فراخوان آثار پژوهشي، ان شالله در آذرماه و همزمان با هفته پژوهش اعلام خواهد شد.
گفتنی است، اخبار و اطلاعیه های مربوط به فراخوان از طریق کانال زسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان اطلاع رسانی می شود.
☎️شايان ذكر است شماره تلفن هاي 32008327 و 32008157 همه روزه پاسخگوي سوالات طلاب مي باشد.
•┈┈•••🔅•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
📚 @howzehpajohesh
✳️ با تشکر از بزرگواران شرکت کننده در مسابقات هفته دفاع مقدس و ارسال آثار برای نمایشگاه:
✅ مسابقه انتخاب موضوع رشادتهای مدافع حرم:
خانمها: آمنه نبی🌹، آمنه دلنیاد🌹، معصومه ظریف🌹، فاطمه بیجمرانی🌹از مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا«سلام الله علیها»
زکیه خردکی 🌹و رؤیا صحرا روش 🌹مدرسه علمیه الزهرا«سلام الله علیها»شیروان
✅ مسابقه نکات تربیتی و معرفی کتاب سلام بر ابراهیم:
خانمها: فاطمه بیجمرانی🌹، مهناز پوراکبر🌹، معصومه حسینی🌹، ملیحه قامتی🌹، ناهید زارعی🌹
✅ مسابقه بصیرتی پیرامون هفته دفاع مقدس(بروشور، عکس نوشته، پاور...):
خانمها: فاطمه بیجمرانی🌹، معصومه حسینی🌹، معصومه داوری🌹، آمنه دلنیاد🌹
آمنه نبی🌹 ناهید زارعی🌹 فرزانه ابراهیمی🌹 ملیحه خراسانی🌹گلی🌹
✅ بخش شعر و دلنوشته: خانمها خدیجه پشام 🌹 طیبه پشام 🌹 ملیحه قامتی🌹
✅آقایان: جناب تاج آبادی و جناب بدری
ان شاالله با فرارسیدن ماه ربیع الاول تقدیر از برگزیدگان صورت خواهد پذیرفت🤲🤲
🕌 پژوهش مدرسه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
📣 #اطلاع_رسانی
🔰 مدرسه علمیه حضرت #زینب(س) مشهد
🏴 به مناسبت ایام پایانی ماه صفر سلسله نشست های بصیرتی با موضوع "مراحل پنجگانه انقلاب اسلامی در سیره پیامبر اکرم(ص)" به صورت مجازی برگزار میشود.
🎤 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین آقای #بابایی
📆 زمان: دوشنبه ۱۲ تا ۱۵ مهر
⏰ ساعت: ۸ صبح
🕌 مکان حضوری: سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س)
💻 مکان مجازی: از طریق سامانه lms2 به نشانی:
🌐 https://zeinab.lms2.hozehkh.com/ws/marahepanjganeh
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
┏━━━━━━━📚┓
eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c
┗📚━━━━━━━┛
┏━━━━━━━🌐┓
farhangi.hozehkh.com
┗🌐━━━━━━━┛
پژوهش پیروان حضرت زهرا علیها السلام
📣 #اطلاع_رسانی 🔰 مدرسه علمیه حضرت #زینب(س) مشهد 🏴 به مناسبت ایام پایانی ماه صفر سلسله نشست های بصی
با تشکر از حضور استاد ارجمند خانم ساره کشمیری🌹 و طلبه عزیز خانم برقی🌹 در جلسه
🕌 پژوهش مدرسه پیروان حضرت زهرا سلام الله علیها
@peyrovanzahra
ا❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
#حسنیه
#حسن_الحسن_في_القرآن
#التین
❇️ حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن
✨ و التِّينِ وَ الزَّيْتُون
(سوره مبارکه تین، آیه ۱)
🔘 آیه اول سوره مبارکه تین، در مقام بیان فضیلتی از فضائل ذاتی حضرت امام البقیع حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) است.
⚜️ چنانکه در روایات متعدد از حضرت جعفر الصادق، موسی الکاظم و علی الرضا (علیهم الصلوة و السلام) تصریح شده است که:
🖋 التِّينِ الْحَسَنُ (علیه السلام) (۱)
▪️مقصود از «تین» حضرت السید السبط الاکبر، امام حسن مجتبی (علیه السلام) است.
☑️ تین در یک بطن اشاره دارد بر وجود حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) :
التِّينُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) (۲)
و در بطن دیگر بر حضرت أشبه الناس بالرسول، امام حسن مجتبی (علیه السلام) دلالت می نماید:
🖋 لمْ يَكُنْ أَحَدٌ أَشْبَهَ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) منَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام (۳)
▪️هیچ کس در شباهت به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) همچون حسن بن علی (علیه السلام) نبود.
✔️ آن وجود مقدسی که ثمره ی فؤاد بودند برای رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم).
چنانکه فرمودند:
🖌 تین، میوه ای بهشتی است (۴)
و در خصوص حضرت سبط اکبرشان (علیه السلام) فرمودند:
🖋 و أَمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّهُ ابْنِي وَ وُلْدِي وَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ قُرَّةُ عَيْنِي وَ ضِيَاءُ قَلْبِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي (۵)
🖌 او پسر و فرزندم و بضعة و نور دیده و میوه قلب من است.
☑️ این حقیقت که «تین» هم به وجود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) دلالت دارد و هم به وجود مبارک سبط اکبرِ ایشان، حسن بن علی المجتبی (علیه السلام)، بدین معناست که تجلی تمامی صفات محمدی، در حضرت السید السبط الأکبر (علیه السلام) به ظهور مطلق رسیده است.
➖ چنانکه حضرت صادق الائمه (علیه السلام) فرمودند :
🖋 و كَانَ الْحَسَنُ أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) خُلُقاً وَ سُؤْدُداً وَ هَدْياً (۶)
▪️شبیه ترین فرد به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم از منظر خُلق و هم سیادت و هم سیرت ، حضرت حسن المجتبی (علیه السلام) است
✔️ و در روایت دیگر ، از لسان خود حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله و سلم) بیان شده که :
🖋 أمَّا الْحَسَنُ فَإِنَّ لَهُ هَدْيِي وَ سُؤْدُدِي (۷)
🖌 تمام سیادت و سیرت من برای اوست.
@peyrovanzahra
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴