eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نشست فلسفه و روش شناسی علوم انسانی 💠 این نشست در روز چهارشنبه 24 آبان ماه از ساعت 9:00 تا 15:30 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت برگزار می‌گردد و ریز برنامه آن به شرح زیر است: 🔸 9:30 – 10؛ دکتر مهدی معین زاده، کایروس(Kairos) به مثابه بنیاد مفهوم زمان در علوم انسانی 🔹 10 –10:30؛ دکتر سید علی طالقانی، امکان‌سنجیِ اسلامی‌شدنِ علوم تجربی در چارچوب فلسفۀ علم پوپر 🔸 10:30 – 11؛ دکتر مالک شجاعی، مناسبات دین و علوم انسانی در ایران معاصر (خوانشی هرمنوتیکی از آرای استاد مطهری)؛ با تاکید بر آرای مرتضی مطهری 🔹 11– 11:30؛ دکتر غلامحسین مقدم حیدری، تاثیرنظریه ارگانیک بیولوژی و تشریح آسیب شناختی پزشکی مدرن بر شکل گیری جامعه شناسی در قرن های هیجدهم و نوزدهم 🔸 13 – 13:30؛ دکتر محمد حسین بادامچی، تقدم علم مدنی بر دین نزد فارابی 🔹 13:30 – 14؛ دکتر سید علی سیدی فرد، دیدگاه یکسان‌انگارانه در باب گزاره‌ها: چگونگی استنتاج باید از هست و کاربست آن در علوم انسانی 🔸 14 – 14:30؛ دکتر محمد رضا قائمی نیک، بررسی بنیادهای فلسفی-نظری مفهوم «قدرت» در تبارشناسی فوکو و «روش‌شناسی بنیادین» پارسانیا 🔹 14:30 – 15؛ دکتر جواد محمد زاده، اطلاق و تقیید در وجوب اعتباری و لوازم آن در کنش از منظر علامه طباطبایی 🔸 15 – 15:30؛ دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی، تاریخ مفهوم علم دینی، روشی برای نقد ایده بی معنایی علم دینی در اندیشه دکتر عبدالکریمی 🔹 لینک حضور مجازی در نشست: B2n.ir/t37170 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «رنسانس و تحول در مباحث اخلاقی غرب؛ چالش‌ها و بایسته‌های اخلاق اجتماعی» 💠 اخلاق اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که ارتباط انسان‌ها را با خود جامعه و تاریخ مطرح می‌سازد زیرا جامعه قادر است یک تمدن را بسازد نه یک فرد و اجتماع انسانی پیوسته تاریخ را ساخته و به جلو برده است. 🔸از هزاران سال پیش در محافل علمی و نخبگانی بحث‌های بسیار عمیقی درباره اخلاق مطرح بوده و مکاتب مختلفی وجود داشته است. معروف‌ترین آن‌ها مکاتب یونانی، به‌خصوص ارسطویی، است. 🔹بعد از رنسانس‌ تحولاتی در همه مباحث فلسفی و علمی، و از جمله در مباحث اخلاقی پیدا شد و درباره مباحث اخلاقی از طرف اشخاص عمیق و با انگیزه که خودشان مقید به موازین اخلاقی بودند، نظرهای مختلفی مطرح شد. 🔸 به طور کلی مبنای ارزش اخلاقی از دیدگاه مکاتب مختلف را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: اخلاق ارسطویی و لزوم اعتدال، اصالت لذت، مکتب کانت و عقل عملی و همچنین اخلاق دینی و اطاعت خدا. 📝 متن کامل یادداشت : B2n.ir/j84189 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مراسم روز جهانی فلسفه با حضور دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر نجفقلی حبیبی 💠 مراسم روز جهانی فلسفه به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🔸در این مراسم دکتر غلامرضا اعوانی درباره موضوع «تحلیل انتقادی فلسفه جدید از افق حکمت الهی» و دکتر نجفقلی حبیبی درباره «پروژه تصحیح قانون ابن سینا» که چند سالی است در دست انجام دارد سخنرانی می‌کنند. 🔹 دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر مالک شجاعی جشوقانی عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواهد بود. 🔸 زمان برگزاری این مراسم روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۷ و محل آن سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی، واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا) بوستان ورشو برگزار می‌باشد. 📝 متن خبر: B2n.ir/k69190 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 رونمایی از سامانه پرتودهی شتاب‌دهنده الکترونیکی CELV-8 🔸 با تلاش های شبانه روزی دانشمندان و نخبگان، نخستین شتابگر مجتمع پرتو فرآیند نوین قزوین به بهره برداری رسید. این‌ مجتمع اولین سامانه پرتودهی با کاربری کشاورزی است که توانایی پرتودهی 200 پوند در ساعت غلات کشاورزی را دارد. 🔹 در دنیا کمتر شتاب دهنده ای توانایی بازدهی ۸۰ درصدی را دارد که امروز با تلاش همگانی نخبگان و دانشمندان ایرانی برای نخستین باز در استان قزوین محقق شد. 🔸 لاستیک و تایرسازی، سیم و کابل، نوارهای پلیمری و محصولات قابل انقباض حرارتی از عمده اهداف صنعتی متصور شده برای شتاب‌دهنده الکترونیکی CELV-8 می‌باشد. 📝متن خبر: B2n.ir/m28966 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 علم و خودآگاهی تاریخی از زبان دکتر مهدی گلشنی 💠 سابقه تاریخی ما در نسل جوان‌مان مطرح نیست. از چندتاشون [نسل جوان] بپرسید ابن سینا مال چه قرنی هست اصلا نمی‌دانند. اصلا مطرح نیست، همه این‌ها خاموش شده. 🔸 نسل جوان ما کلا با فرهنگ دینی و ملی خودش بیگانه اند. وقتی که ما مدسه می‌رفتیم می‌دانستیم سعدی کیه، ثنایی کیه، ابن سینا کیه، در آن دوره! ولی الان [جوانان] بیگانه اند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ استاد سید جعفر شهیدی 💠 سید جعفر شهیدی (۱۲۹۷-۱۳۸۶هـ.ش) تاریخ‌پژوه، مترجم و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و استاد تمام دانشگاه تهران بود. وی همچنین از شاگردان علی‌اکبر دهخدا و بدیع الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود. 🔸استاد شهیدی در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف نیز تحصیل کرده بود و از اساتیدی همچون آیت الله بروجردی و آیت الله خویی بهره برد. همچنین گفته شده که ایشان به درجه اجتهاد نیز رسیده بودند. 🔹 وی رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی بود. او به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از کتاب‌های وی به زبان‌های بیگانه ترجمه شدند و جایزه دریافت کردند 📝متن کامل : B2n.ir/t28876 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «تاریخ فلسفه غرب» 💠 کتاب «تاریخ فلسفه غرب» نوشته دکتر شهریار زرشناس توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شده است. 🔸 این کتاب بر مبنای آرمان‌گرایی انقلاب‌اسلامی و بر پایه تاویل تاریخی (رویکردی بر پایه حکمت معنوی تاریخ) به تحلیل تاریخ فلسفه غرب می‌پردازد. از این منظر، شاید بتوان گفت کتاب «تاریخ فلسفه غرب» با تمام تاریخ‌های فلسفه که پیش از این نگارش شده، متفاوت است. 🔹 بخش اول کتاب با عنوان «تاریخ تفکر غرب باستان» با ۱۸ فصل و بخش دوم با عنوان «تاریخ تفکر غرب قرون وسطی» در چهار فصل نگاشته شده است. 🔸این کتاب برای دانشجویان رشته فلسفه و علوم اجتماعی، طلاب و اساتید تهیه و تدوین شده است. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/z17459 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» 💠 دانشکده الهیات با همکاری دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» را برگزار می‌کند. 🔸 اولین جلسه این نشست با سخنرانی و ارائه دکتر کاظم فولادی قلعه با موضوع «چیستی و تاریخچه هوش مصنوعی» از ساعت 10:15 تا 12 روز سه‌شنبه 23 آبان ماه سال جاری، در سالن اجتماعات دانشکده مهندسیِ پردیس فارابی دانشگاه تهران (در شهر قم) برگزار می‌گردد. 🔹 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت برخط می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://vroom.cysp.ir/a 🔸 همچنین این رویداد به صورت زنده از شبکه سایبرنما پخش خواهد شد: 🌐 http://tv.cysp.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 اگر رفتار ماده در قیاس ماکروسکوپی چیزی جز رفتار تجمعی بخش‌های میکروسکوپی‌اش نباشد، پس یک فیزیک دقیق و کامل باید مشخص کند آن عناصر موضعی میکروسکوپی چیستند و چگونه رفتار می‌کنند. نظریه فلش GRW، اولین نمونه کامل ما از چگونگی بنای چنین فیزیکی است. 🔸 ممکن است بسیاری از خوانندگان متحیر شوند که هستی‌شناسی فلش، علاوه بر این‌که تاحدی عجیب و مغایر با شهود است، هیچ شباهتی به آنچه تا به حال کسی در یک‌کتاب مرجع فیزیک با آن برخورد کرده باشد ندارد. فقط می‌توانم تکرار کنم: نه به این‌دلیل که یک‌کتاب فیزیک استاندارد روایت دیگری از رخدادهای میکروسکوپی ارائه می‌دهد، بلکه به این دلیل که اصلا توضیحی در این‌باره نمی‌دهد. در روایت کتاب مرجع استاندارد، هیچ ساختار میکروسکوپی موضعی‌ای وجود ندارد که زیربنای اجسام ماکروسکوپی باشد. این‌جا، برعکس، نظریه‌ای داریم که در آن همه‌چیز در معادلات بنیادی و تصریح دقیق هستی‌شناسی است. فرض می‌شود معادلات همواره برقرارند و یک فیزیک اساسا تصادفی را توصیف می‌کنند. و هستی‌شناسی فلش رفتار حالت کوانتومی را به رویدادهای واقع در فضا_زمان مربوط می‌کند. در طرز بیان این نظریه هیچ اشاره‌ای به «اندازه‌گیری»، «مشاهده» یا امور «مشاهده‌پذیر» نمی‌شود. تُنُکی غیرعادی هستارهای موضعی در مقیاس میکروسکوپی از این‌دستاوردها نمی‌کاهد. 📚برگرفته از کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» نوشته تیم مادلین ترجمه رعنا سلیمی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «سنت‌های الهی و حساسیت به داده ‌های تجربی» 💠 این مقاله به قلم استاد سیدعلی سید‌ی‌ فرد، عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، نگاشته شده و در شماره 25 فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم اسلامی به چاپ رسیده و چکیده آن، بدین شرح است: 🔸حوزۀ مطالعات ســنت ‌های الهی حیطۀ نظری مهمی اســت که تقریبــاً همۀ دانش ‌های انســانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. رشــد و توســعۀ این حوزۀ مطالعاتی با پاره ای موانع و مســائل نظری روبه روست. مقالۀ حاضر کوششی برای پاسخ به دو مسئلۀ نظری پیش روی مطالعات ســنن الهی اســت: الف) به لحاظ فلسفی چه تصویر دقیق و جامعی از ســنت ‌های الهی اجتماعی می‌ توان ارائه کرد؟ ب) آیا سنت‌‌های الهی از قبیل «قوانین مشروط به ثبات شرایط هستند» که به دلیل اشتمال بر قیود و شروط پنهان هیچ گاه حساســیت بالایی به داده ‌های تجربی ندارند و به تبع بــه کار تبیین وپیش‌بینی نمی آیند؟ پرســش دوم، یکی از مهمترین چالش ‌های نظری پیش روی مطالعات سنن الهی است. در مقالۀ حاضر، ابتدا به لحاظ فلسفی تلقی روشنی از «سنن الهی اجتماعی» ارائه شده و سپس در بخش اصلی مقاله، پیشنهادی پنج‌ مرحله‌ای برای چگونگی کشف قیود و شروط ســنت‌های الهی و ‌صورت بندی این ســنت ها به نحوی که به داده ‌های تجربی حساسیت داشته باشند، ارائه شــده اســت. این مراحل عبارت اند از: ... 📝متن کامل: B2n.ir/j24927 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت «کیت تشخیص سرطان روده» توسط محققان ایرانی 🔸 سرطان روده سومین سرطان شایع در بین انواع سرطان‌ها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است و یکی از فاکتورهایی که شانس درمان را افزایش می‌دهد تشخیص زود هنگام سرطان است. در حال حاضر برای تشخیص این سرطان کولونوسکوپی انجام می‌شود که یک روش تهاجمی گران قیمت است و خیلی از افراد حاضر به انجام آن نیستند، این در حالی است که با یک نمونه‌گیری ساده می‌توان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلا هست یا خیر. 🔹 محققان شرکت دانش‌بنیان زیست تشخیص سنجه برای اولین بار در ایران و به عنوان دومین سازنده در دنیا توانستند این نوع کیت تشخیص را تولید کنند. یکی از مزیت‌های رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌‌ی خارجی هزینه تمام شده پایین‌تر به دلیل دانش فنی بومی آن است. 🔸 این شرکت همچنین ۹ محصول دانش‌بنیان ارائه کرده است که از جمله می‌توان به کیت‌های تشخیص سریع مختلفی مانند پنل قلبی را برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونت‌ها اشاره کرد. 📝متن خبر: B2n.ir/y04162 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «تاملات فیلسوفان در باب پزشکی» 💠 حلقه فلسفه پزشکی همزمان با روز جهانی فلسفه نشست «تاملات فیلسوفان در باب پزشکی؛ کانت، گادامر، فوکو و هابرماس» را برگزار می‌کند. 🔸 در این نشست آقایان رضا ماحوزی، غلامحسین مقدم حیدری، حمیدرضا نمازی و علیرضا منجمی به ارائه نظرات خود و سخنرانی می‌پردازند. 🔹 زمان و نحوه برگزاری این نشست روز چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸ و به صورت مجازی می‌باشد. علاقمندان از طریق لینک زیر می‌توانند به صورت آنلاین در جلسه حاضر شوند. 🌐 https://meet.google.com/vfk-gwvj-mdb 📝 متن خبر: B2n.ir/n22941 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب چیستی تکامل 💠 کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است که توسط مهدی صادقی به فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات نی وارد بازار نشر شده است. 🔸ارنست والتر مایر (۱۹۰۴ - ۲۰۰۵) زیست‌شناس آمریکایی آلمانی‌تبار که به جهت آثارش در زمینه آرایه‌شناسی پرندگان، ژنتیک جمعیتی و تکامل مشهور است و به عنوان یکی از زیست‌شناسان برجسته دنیا و طرفدار نظریه تکامل، او را «داروین قرن بیستم» خوانده‌اند. وی از پیشگامان استفاده از ژنتیک مدرن برای گسترش زیست شناسی (در تایید نظریه تکامل) است. 🔹 کتاب "چیستی تکامل" یک دفاع جانانه از توضیحات داروینی در مورد زیست شناسی و راهنمایی درباره تکامل برای عموم خوانندگان در بردارد. 🔸 این کتاب با وجود دفاع از تکامل به نقاط ضعف و ابهامات آن نیز اشاره می‌کند و ناخود آگاه نویسنده لابه‌لای دفاع از نظریه داروین نقاط ضعف آن را نیز نشان می‌دهد. 🔹 ارنست مایر تصریح می‌کند که هنوز با اسرار سرسختانه ای روبرو می شود؛ به عنوان مثال، چرا فسیل های زنده (مانند خرچنگ نعل اسبی) تکامل نمی‌یابند؟ و چگونه هوش بالا و نوع دوستی ایده آلیستی در میان آن موجودات عجیب به نام انسان ظاهر شد؟ و... 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/t31695 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ جابر بن حیّان 💠 جابر بن حیّان دانشمند و فیلسوف مسلمان ایرانی و بزرگ‌ترین استاد علم کیمیا در دوران اسلامی بوده است که به دلیل خدماتی که به این علم کرده، او را «پدر علم شیمی» نامیده‌اند. همچنین بسیاری از روش‌ها در علم شیمی مانند تقطیر و تبلور و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انبیق را به او نسبت می‌دهند. 🔸 جابر علاوه بر کیمیا در فلسفه، منطق، طب، علوم غریبه، فیزیک و مکانیک و تقریبا همه میدان‌های دیگر معرفت نیز آثاری دارد. 🔹او «فلسفه طبیعی» خاص و روش مخصوصی برای تحقیق در علوم گوناگون داشته است که بر همه مولفان کیمیایی و هرمسی پس از خود اثر گذاشته است. 📝متن کامل : B2n.ir/e76429 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 نخستین پرسش در فلسفه‌ی ریاضیات پرسش از جایگاه موضوع است. این پرسش به چهار پرسش فرعی تقسیم می‌شود. چگونه علم داریم که نظریه‌های ریاضی صادقند؟ ریاضیات درباره چه چیزی است؟ به بیان دیگر، اگر یک گزاره‌ی ریاضی صادق است، چه چیزی آن را صادق میسازد؟ به یمن چه چیزی آن صادق است؟ آیا حقیقت‌های ریاضی به‌ضرورت صادقند، و اگر چنین است، خاستگاه این ضرورت‌ چیست؟ پاسخ ما به این پرسش‌ها تنها در صورتی می‌تواند رضایتبخش باشد که، همزمان، از عهده‌ی پاسخ به پرسش دیگر برآید: به کاربردن حقیقت‌های ریاضی در واقعیت خارجی چگونه ممکن است، و این کاربست بر چه امری استوار است؟ البته چنین نیست که فیلسوفان ریاضیات به طور تک‌تک، و یکی پس از دیگری به این پرسش‌ها پاسخ دهند. در بیشتر، بلکه همه‌ی موردها، نظریه‌های فراگیری درباره‌ی ماهیت ریاضیات پیش می‌نهند، که، در صورت درست بودن، پاسخ‌هایی برای همه‌ی آن پرسش‌ها فراهم می‌آورند. 📚برگرفته از کتاب «فلسفه ریاضیات» اثر مایکل دامت، ترجمه مرتضی قرایی گرکانی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «فعل الهی و فیزیک مدرن» 💠 هفتمین نشست از سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه با موضوع «فعل الهی و فیزیک مدرن» در قم برگزار گردید. 🔸این نشست علمی با حضور و سخنرانی آقای دکتر میثم‌ توکلی و حجج الاسلام دکتررضابرنجکار و دکترحمیدرضاشاکرین برگزار شد. 🔹 علاقه‌مندان جهت دریافت فایل صوتی این نشست می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 B2n.ir/p84029 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی علمی «نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی» 💠 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه، کرسی علمی- ترویجی با موضوع «نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸در این کرسی علمی، حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام دکتر ابوالفضل کیاشمشکی و دکتر مهدی عباس‌زاده به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. همچنین دبیری علمی این کرسی، بر عهده دکتر محمدمهدی حکمت مهر می‌باشد. 🔹زمان برگزاری این کرسی علمی روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه سال جاری ساعت ۱۳:۳۰ و محل برگزاری آن سالن فرهنگِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم می‌باشد. 🔸 علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این کرسی به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat 📝 متن خبر: B2n.ir/b79806 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده گفتار 💠 تمرکز بر اصول فقه برای فلسفه فقه نظام‌ساز 🔸برای بحث بر روی فلسفه فقه نظام‌ساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا می‌تواند فقه نظام‌مند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمی‌توان فقه نظام‌ساز پدید آورد. 🔹منطقه‌الفراغ یکی از بحث های مرحوم شهید صدر است که البته در آثار گذشتگان با عباراتی دیگر دیده می‌شود اما به نام شهید صدر سکه خورده است؛ وقتی بحث نظام و فقه احکام و نظریات در کتاب اقتصادنا بحث می‌کند به فلسفه فقه نظام‌ساز نزدیک می‌شود و وقتی استنباط دوم خود را مطرح می‌کند که فقیه از مبنای خود دست بر می‌دارد و به فتوای دیگر مراجعه می‌کند از نظر ما مورد پذیرش نیست. 🎙 برگرفته از بیانات آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 📝 متن کامل : B2n.ir/x28829 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «ابوریحان بیرونی و بنیاد مردم شناسی تجربی در جهان اسلام» 💠 این مقاله توسط خانم فاطمه میرزایی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است. 🔸 در این مقاله نویسنده ابتدا با اشاره به دوران شکوفایی علم و تمدن در اسلام، تصریح می‌کند در آن دوران علاوه بر قیاس، روش‌های تجربی همراه با مشاهده و آزمایش در علوم انسانی وجود داشته است، از جمله در علم تاریخ نگاری و همچنین علم مردم شناسی. در این نوشتار تاکید می‌شود که ابوریحان برای علوم انسانی جایگاه مستقل قائل بوده و در همین راستا عنوان «معرفت الاُمَم» که معادل علم مردم شناسی بوده را برای اولین بار ابداع می‌کند. 🔹 در ادامه نویسنده پس از نگاه کلی به علم مردم شناسی در تمدن اسلامی و نام بردن از چند کتاب تاریخی و ادبیات به سراغ ابوریحان و نگاه او به این علم می‌رود و پس از برشمردن برخی از آثار بیرونی و بازگو کردن برخی حوادث تاریخی دوران ابوریحان به کتاب «تحقیق ما للهند» که موضوع اصلی این مقاله است می‌پردازد. 🔸 نویسنده سپس شاخصه‌های شیوه‌ پژوهشی و روش علمی ابوریحان را شرح می‌دهد و ضمن اشاره به قسمت‌های ازکتاب، تاکید ابوریحان بر دقت بسیار در کشف حقیقت، بهره بردن از شناخت تجربی، دوری از تعصب و پیروی نکــردن کورکورانه از عقاید رایج در بیان حقیقت را از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر علمی-پروژهشی می‌داند. 📝فایل PDF مقاله : B2n.ir/x55195 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «نامه‌ای در باب انسان گرایی» 💠 کتاب «نامه‌ای در باب انسان گرایی» اثر مارتین هایدگر فیلسوف نامدار آلمانی است که به همت دکتر ابراهیم علی پور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترجمه و توسط انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 🔸مارتین هایدگر، این کتاب را برای پاسخ به پرسش‌های فیلسوف فرانسوی، ژان بوفره نگاشته است. او در این رساله در تقابل با روش فلسفه ورزی در متافیزیک غربی، همگان را به تفکری از جنس دیگر به سرشت انسان واداشت. 🔹نکته اصلی طرح هایدگر در نامه‌ای در باب انسان گرایی، در دسترس قرار دادن ساحتی از انسان است که پیش از هر چیز ما را قادر می‌سازد "آنچه هست" را بفهمیم، ساحتی که در واقع خودش بنیاد خودش را قوام می‌بخشد. 🔸 کتاب هایدگر در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول رابطه انسان و هستی از نگاه نویسنده است، بخش دوم از کتاب به مقدمه مترجم انگلیسی اختصاص دارد. «نامه‌ای در باب انسان گرایی» سومین و آخرین بخش از این کتاب را تشکیل می‌دهد. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/w21827 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت تجهیز حفاری (RSS) به دست دانش‌بنیان‌های ایرانی 🔸 ساخت سامانه‌ی حفاری دورانی هدایت شونده (RSS) که زمانی از آرزوهای بلند پروازانه فناوران کشورمان محسوب می‌شد، به دست صنعت‌گران دانش‌بنیان محقق شده است. 🔹 بومی سازی این تجهیز استراتژیک، اهمیت بسیار زیادی در بالا بودن سطح فناوری حوزه نفت و گاز و نقش ویژه‌ای در افزایش برداشت و ارتقای بهره‌وری تولید به ویژه در میادین مشترک نفتی دارد. 🔸 به گفته معاون علمی رییس‌جمهور؛ برای ساخت اولین نمونه از این ابزار، 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز بوده، که 300 میلیارد آن توسط معاونت علمی و 200 میلیارد تومان آن توسط خود شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد تامین شده است. همچنین شرکت ملی نفت ایران به مدت 10 سال استفاده و بهره‌برداری از خدمات این ابزار را تضمین کرده است. 📝متن خبر: B2n.ir/k99093 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش ملّی فلسفه معنویت 💠 همزمان با سالروز جهانی فلسفه همایش ملّی «فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء‌ علامه حسن زاده آملی(ره)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری چند نهاد علمی و فرهنگی دیگر برگزار می شود. 🔸 در این همایش علمی حضرات آیات و اساتید گرانقدر علی اکبر رشاد، حسن رمضانی، رضا رمضانی گیلانی و رضا مختاری به ایراد سخنرانی می‌پردازند. 🔹 این همایش روز چهارشنبه شب یکم آذرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تالار استاد موسویان(ره)‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم برگزار می‌گردد. 📝 متن خبر: B2n.ir/philoscience-476 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ آیا با وجود دین، باز به فلسفه نیاز داریم؟! 💠 یکی از ویژگی‌های برجسته و ارزنده انسان و یکی از ممیّزات او تعقل است و نمی‌شود باب تعقل را مسدود کرد؛ البته باید با سعی و تلاش عقلانی از اشتباهات مباحث عقلی و فلسفی کاست. 🔸آن‌چه به عنوان فلسفه نامیده می‌شود، نظیر تفقه، تلاشی است که فیلسوفان برای دست‌یابی به آن حقایق و گزاره‌های واقعی انجام می‌دهند و گاهی به آن حقایق نائل می‌گردند و گاهی نائل نمی‌شوند و گاهی دو نظر کاملاً متخالف دارند. 🔹 آن چه امروزه در محافل علمی دنیا بر آن لفظ فلسفه اطلاق می‌شود، فلسفه رایج در بین ما و فلسفه اولی نیست، بلکه منظور آنها از فلسفه و به ویژه آن‌جا که رابطه فلسفه با علم و نتایج کاربردی و عینی آن مد نظر است، فلسفه‌های مضاف است، نظیر فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه دین و فلسفه علم. 🔸 از دیرباز چه در میان مسلمانان و چه پیروان سایر ادیان، برخی بین دین و فلسفه تضاد و تباین قائل بودند؛ برخی از دین‌داران فلسفه را رد می‌کردند و برخی از فیلسوفان میانه‌ای با دین نداشتند. 🔹 معروف است که آگوست کنت؛ پدر جامعه‌شناسی مدرن، پس از آن‌که دین توحیدی را انکار کرد و گفت دوران این دین به سر آمده، دین انسان‌شناسی را اختراع کرد و خودش پیغمبر این دین شد! حتی در پرتو این نگرش، در دنیا معبدهایی تأسیس شد که در آنها انسان پرستش می‌شود. 🎙 برگرفته از بیانات علامه مصباح در همایش فلسفه و دین 📝 متن کامل : B2n.ir/philoscience-477 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ استاد مسعود درخشان 💠 مسعود درخشان (متولد 1328) یکی از چهره‌های منحصر به فرد علمی و از اقتصاددانان برجسته کشور است. وی استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانش‌آموخته دکتری اقتصاد مالی با موضوع «اقتصاد ریاضیاتی و نظریه کنترل» از دانشگاه لندن است. 🔸 او به سبب نقدهایی مبنایی که به اندیشه‌های لیبرالیستی حاکم بر اقتصاد و فضای علمی دانشگاه‌های ایران داشته و همچنین مطرح کردن اقتصاد اسلامی به جای اقتصاد لیبرال، شناخته شده است. 🔹 یکی از مهم ترین تالیفات ایشان کتاب «فریب بزرگ» است که در آن با اتخاذ رويكرد تاريخی به بررسی نقادانه‌ای از منشأ علم اقتصاد مدرن می‌پردازد و اصول و مبانی این اقتصاد را به چالش می‌کشد. 🔸 دکتر درخشان همچنین مؤسس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بوده و به مدت 4 سال ریاست آن را به عهده داشته است. 🔹 ایشان برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است و همچنین کتاب اقتصاد سنجی وی به عنوان کتاب سال ایران در پانزدهمین دوره انتخاب شده است. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-481 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش «احیای فلسفه و دین در دهه‌های اخیر در غرب» 💠 این همایش به همت مرکز فلسفه و علوم بنیادی و با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف در دانشگاه شیراز برگزار می‌گردد. 🔸 زمان برگزاری این همایش روز سه شنبه 30 آبان ماه 1402 از ساعت 15 تا 17 و محل برگزاری آن تالار خوارزمی در کتابخانه دانشگاه شیراز می‌باشد. 🔹 علاقه‌مندان به حضور در این همایش به صورت مجازی، می‌توانند به لینک پخش مستقیم این جلسه مراجعه فرمایند: 🌐 https://tv.shirazu.ac.ir/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۱) 💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: جزء لا یتجزَی 🔸 چرا ارسطو قول قائلین به جز لایتجزی را شنیع خوانده است و حال آنکه شناعتی که بر قول طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه وارد می‌شود از آن بیشتر است، زیرا لازمه سخن این گروه (طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه)، این است که اگر متحرکی متحرک دیگر را دنبال کند هرگز به آن نرسد، هر چند دومی سریع تر از اولی حرکت کند. مثلا اگر فرض کنید میان ماه و خورشید یک فاصله معین باشد و ماه که حرکتش سریع‌تر است در مسیر خودش دنبال خورشید حرکت کند، باید هیچ وقت ماه به خورشید نرسد، برای آنکه اگر بخواهد برسد باید فاصله را به صفر برساند یا جزها را یکی پس از دیگر طی کند و چون اجزا بی‌نهایت اند، هر چه طی کند به صفر نمی رسد، لهذا هیچ گاه (با این فرض) سریعی به بطیئی نمی‌رسد و حال آنکه مشاهده خلاف این مدعا را ثابت می‌کند. البته بر قول طرفداران جز لایتجزی نیز ایرادات سختی وارد شده که آشنایان به علوم هندسی به آن آگاهند، اما آنچه بر مخالفین‌شان وارد است شنیع تر است. اکنون تو بگو راهی که بشود از هردو تخلص یافت، چیست؟ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «اصل تنوع انسان‌ها و دلالت‌های انسان‌شناختی آن» 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی با موضوع «اصل تنوع انسان‌ها و دلالت‌های انسان‌شناختی آن» برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهنده این کرسی علمی دکتر احمد شه‌گلی و ناقد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجید قربانعلی دولابی می‌باشند، همچنین دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر محمدجعفر جامه‌بزرگی خواهد بود. 🔹 زمان برگزاری این نشست سه شنبه 7 آذر ساعت 10 صبح و محل برگزاری آن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران می‌باشد. 🔸علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 با قبول واقعیت تکامل می‌توان انتظار داشت که فسیل‌ها، تغییر تدریجی از اشکال اجدادی به نوادگان را اثبات می‌کند. اما این آن چیزی نیست که دیرین شناسان کشف کرده‌اند، برعکس آن‌ها پی برده اند که در هر سری از تبارها شکاف‌هایی وجود دارد. سنخ‌های جدید غالبا به صورت کاملا ناگهانی ظاهر می‌شوند و اجداد حد فاصل از لایه‌های زمین شناسی قدیمی‌تر غائب اند. کشف سری‌هایی از گونه‌های پیوسته که در آن‌ها، گونه‌ها فرزند به تدریج تغییر کرده باشند بسیار نادر است. در واقع سوابق فسیلی منقطع هستند و پرش از یک سنخ موجود زنده به سنخی متفاوت را نشان می‌دهد. این موضوع پرسش گیج کننده‌ای را پیش می‌کشد؛ چرا سوابق فسیلی، تغییرات تدریجی مورد انتظار در تکامل را نشان نمی‌دهد؟! 📚برگرفته از کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است ترجمه مهدی صادقی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ رویکرد اصالی در احیای تمدن اسلامی 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، نگاشته شده و در بخش سرمقاله‌ی پنجمین شماره نشریه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است و چکیده آن بدین شرح می‌باشد: 🔸علوم ماقبل مدرن با رویکردهای مختلفی بررسی می شوند. در این میان رویکرد غالب بین اندیشمندان ، رویکرد خطی است ؛ رویکردی که نظام رسمی آموزشی در جهان بر آن مبتنی است . این رویکرد با مبنا قراردادن دستاوردهای علوم جدید، دربارة اهمیت بخش های مختلف علوم گذشته و تاریخ علوم قضاوت می کند. مورخان خطی علم تاریخ را به صحنۀ مواجهۀ دو گروه دانشمندان عاقل و دانا و متحجران نادان تبدیل می کنند و تنها بخشی از علوم گذشته را برای مطالعه و بررسی باارزش می دانند که با علوم جدید ارتباط دارد. در این یادداشت ضمن بررسی انتقادی رویکرد خطی به تاریخ علم ، رویکرد اصالی به تاریخ علم و ثمرات آن در احیای علوم تمدن اسلامی را بررسی خواهیم کرد. 📝 فایل PDF نشریه: B2n.ir/philoscience-492 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience