📘 کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن»
💠 کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن» اثر کیت مسلین رئیس گروه فلسفه و تفکر انتقادی کالج اشر انگلستان است که به همت دکتر مهدی ذاکری ترجمه شده و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى به چاپ رسیده است.
🔸 فلسفه ذهن شاخه اى از فلسفه تحلیلى است که با رویکردى تحلیلى به مطالعه فلسفى ذهن و حالات ذهنى مى پردازد. این رشته در قرن بیستم رواج به سزایى در میان فیلسوفان تحلیلى یافته است و به تدریج همان اهمیت و جایگاهى را مى یابد که قبلاً از آنِ معرفت شناسى و فلسفه زبان بوده است.
🔹 نویسنده، در این کتاب عمدتاً دانشجویان را مخاطب خود قرار داده و به هدف نگارش یک متن مقدماتى، سعى کرده است واضح بنویسد و کمترین اطلاعات را در این حوزه براى مخاطبانش پیش فرض بگیرد. در حقیقت هدف نویسنده، همان طور که خود او اشاره مى کند، تدوین یک کتاب درسى درباره فلسفه ذهن بوده است.
🔸 محتواى این کتاب از ده فصل تشکیل شده, که در مجموع مى توان گفت اغلب مباحث رایج فلسفه ذهن را به صورت مقدماتى پوشش مى دهد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/d12709
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ذهن
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده گفتار
💠 آن راهی که برای همه انسانها مقدور است که از آن راه برای شناخت حقایق اقدام کنند و میتوانند زبان مشترکی را براساس آن پیریزی کنند که حرف همدیگر را بفهمند، همدیگر را نقد کنند، اســتدلال کنند برای اثبات نظرشــان و حرف خودشان را به کرسی بنشــانند، دیگری را قانع کنند که این حرفی که من میزنم درســت است به این دلیل، یا اگر کسی میگوید این حرف درست نیســت بتواند با زبان قابل فهم برای همه آن را رد و نقد بکند آن زبان عقل اســت، عقل عنصر مشترکی است که بین همه انسانها وجود دارد.
📚 برگرفته از جزوه «ارتباط دین، فرهنگ و فلسفه»؛ گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
📑 فایل PDF جزوه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ نشست علمی «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» 💠 نشست علمی با موضوع «سیستم های التفاتی و اب
✅ گزارش نشست علمی
💠 نشست علمی «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» روز شنبه 22 مهر با سخنرانی حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. خلاصه این نشست به شرح زیر است:
🔸بحث سیستمهای التفاتی هسته اصلی برنامه پژوهشی دنیل دنت را تشکیل میدهد. دنت به کمک این ایده مسایل عدیدهای را حل میکند. از جمله: تبیین ماهیت ذهن، مسأله حالات ذهنی و حیث التفاتی و روششناسی علوم شناختی و غیره. او میگوید فرض کنید با یک کامپیوتر شطرنج بازی میکنیم. در این صورت سه وضعیت برای تبیین رفتارهای این کامپیوتر داریم:
1️⃣ وضعیت طراحی design stance که بنا به آن فرض میگیریم این کامپیوتر به گونهای برنامهریزی شده که چنین رفتارهایی از آن سر میزند.
2️⃣ وضعیت فیزیکی physical stance که بنا به آن از مؤلفههای فیزیکی این کامپیوتر آگاه میشویم و رفتارهای آن را تبیین میکنیم.
3️⃣ وضعیت التفاتی intentional stance که بر طبق آن فرض میگیریم کامپیوتر هم حیث التفاتی و آگاهی و قصد و غیره دارد.
🔹از آنجا که رفتارهای این کامپیوتر موفقیتآمیز است میتوانیم حیث التفاتی را به آن نسبت دهیم. فرض وجود حیث التفاتی در این مورد ابزاری برای تبیین رفتارهای کامپیوتر است. نقدهای متعددی بر دیدگاه دنت شده است. از قبیل: مخالفت با عقل سلیم و تعارض درونی و عدم همخوانی با تحلیل تجربه.
🎙 فایل صوتی نشست : B2n.ir/b45926
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ذهن
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ابو ولید محمد بن رشد
💠 ابوالولید محمد بن احمد بن محمد بن رشد (۵۲۰-۵۹۵ هـ.ق ) معروف به اوروئس [Averroes]، شارح، فیلسوف، فقیه و پزشك برجسته در غرب جهان اسلام (اندلس) بوده است.
🔸 ابن رشد بزرگترین شارح و مفسر ارسطو و خالصترین فیلسوف ارسطویی در جهان اسلام بوده و گفته میشود مجموعا سی و هشت شرح بر آثار ارسطو نوشته و رسالههای کوتاهی درباره سیماهای خاص فلسفه ارسطو تالیف کرده است.
🔹یکی از مهمترین آثار ابن رشد «تهافت التهافت» است که در این کتاب اعتراضات و اشکالاتی که غزالی در «تهافت الفلاسفه» بر فیلسوفان وارد کرده را جواب داده است. ولی اثری که این کتاب در محیط اسلامی داشته، به پای کتاب تهافت الفلاسفه غزالی نمیرسد.
🔸 ابن رشد به فلسفه با نگاهی غیر از نگاه ابن سینا و فارابی مینگرسیت. او فلسفه شرق اسلامی را که آمیخته با کلام و عرفان و تصوف بود نقد میکرد و حوزه فلسفه را مستقل از دین میانگاشت. او بین دین و فلسفه تفاوت میگذاشت ولی به تضاد آن دو با یکدیگر قائل نبود.
🔹 علی رقم آنکه آثار ابن رشد در جهان اسلام تاثیر کمتری داشت ولی در مغربزمین، میتوان گفت که ابن رشد موثرترین متفکر اسلامی بوده است. طوری که ترجمههای لاتین و عبری بسیاری از آثار ابن رشد در دست است که شاید اصل عربی آنها موجود نباشد. آثار او یکبار در قرن هفتم (هـ.ق) و بار دیگر در قرن دهم (هـ.ق) ترجمه شده و مورد توجه قرار گرفته است.
📝متن کامل : B2n.ir/m27204
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش»
💠 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش؛ نقش مشاهده در تکوین علوم انسانی نزد میشل فوکو» نوشته دکتر غلامحسین مقدم حیدری، توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.
🔸 موضوع این کتاب بررسی «مشاهده» و نقش آن در تولید دانشهایی است که موضوع آنها انسان هستند. در این باره میشل فوکو دارای آرای برجسته ای است. او بدون انکار تأثیر عوامل روانشناختی، جامعه شناختی و معرفت شناختی بر شکلگیری این نوع مشاهده، بر تأثیر عوامل سیاسی بر عمل مشاهده تاکید میکند.
🔹 البته اگر منظور او فقط این بود که عوامل سیاسی نیز همچون عوامل جامعه شناختی و روانشناختی بر مشاهده اثر میگذارند میتوانستیم ردپای چنین تأثیری را در برخی اشارههای توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلابهای علمی» نیز بیابیم و با تعمیم و گسترش آن، به نقش عوامل سیاسی در کنار عوامل دیگر بپردازیم.
🔸 اما باید به این نکته توجه کرد که آنچه فوکو بر آن تاکید میکند این است که چنین مشاهدهای اساساً عملی سیاسی نیز است.و از این رو انسان به مثابه سوژه مدرن و فاعل شناسای خود درگیر در مناسبات قدرت میباشد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/t17253
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ طرح پژوهشی «آثار عُلوی در دوره تمدن اسلامی و مبانی آن»
💠 این طرح پژوهشی توسط آقای دکتر امیرحسین شهگلی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا به انجام رسیده است و به موضوع «آثار عُلْوی» يا «کائنات الجَوّ» كه فلاسفه مسلمان در مورد مباحث مربوط به پديدههای جوّی به كار بردهاند، میپردازد.
🔸 در این پژوهش، مبانی و اصول حاکم بر آثار عُلْوی، شرح و توضیح پدیدههای آثار عُلْوی و کارکرد نظری و عملی آثار عُلْوی مورد بررسی قرار گرفته است.
🔹 آثار علوی یکی از ۸ بخش اصول حکمت طبیعی (طبیعیات) است. که البته برخی علم المعادن را ذیل آثار علوی و برخی آن را علمی مستقل آوردهاند. موضوعاتی که در آثار علوی بحث میشود عبارتند از:
🔘 کواکب منقضه (شهاب سنگ)، دنباله دارها (ذوات الاذناب)
🔘 زلزله، آتش فشان، باد، گرد باد (دیو باد یا زوبعه)
🔘 ابر (سحاب)، باران، برف، تگرگ (یخچه، ژاله)، شبنم (طل)، مه (نزم یا ضباب یا میغ)
🔘 چشمه، قنات، نهرها
🔘 رعد، برق، صاعقه
🔘 معادن سبعه و جواهرات
🔘 پدیدههای ناشی از بازتاب نور مانند قوس قزح (رنگین کمان یا آذفنداگ)، خرمن ماه (هاله)، شمیسات، نیازک (رنگین کمان مستقیم)
📝معرفی طرح: B2n.ir/r91777
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#طرح_پژوهشی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 چه دانشی متکفل بررسی تعهدات فکری است؟ فلسفه یاعلوم اجتماعی این تعهدات فکری را میتواند مطالعه کند؟ منطق به ما میآموزد، چگونه از طریق آگاهیهای آشکار و مُبیّن سابق، آگاهی و اندیشه جدید پدید میآید و چگونه میتوان خطاها و مغالطات راهیافته در باور به یک اندیشه را شناسایی کرد. فلسفه دانشی برای بررسی منطقی دلایل باور به یک اندیشه و فکراست. پس بررسی فلسفی اندیشهها لازم است، اما آیا کافی است؟
در بحث از مکاتب و ایدئولوژیها مشخص میگردد که یک فکر و اندیشه علاوه بر ظرف (۱) واقع و (۲) ذهن متفکر، در ظرف (۳) فرهنگ و تاریخ نیز جاری است. اندیشه ها و افکاری که در جامعه، فرهنگ و تاریخ اثرگذارمیشوند، فارغ از مسائل منطقی نیستند و با مبانی فلسفی پیوند دارند؛ ولی یک اندیشه، به دلیل پیوندهای منطقیاش نیست که در یک مقطع تاریخی خاص، برای یک گروه به «تعهدی فکری» تبدیل میشود. این پیوندهای منطقی همیشه بوده است؛ اما چرا در یک مقطع خاص در جامعه بروز پیدا میکند و نظر و عمل اجتماعی را جهت میدهد. پس علاوه بر بحث فلسفی درباره اندیشهها، باید به «مطالعه اجتماعی اندیشهها» نیز پرداخت.
📚برگرفته از کتاب «ایدئولوژیهای اجتماعی؛ مبانی، اصول و ساختارها» اثر حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ همایش ملّی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
💠 دومین همایش ملّی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» توسط دانشگاه جامع امام حسین (ع) و با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت و چندین نهاد، سازمان و دبیرخانهی فرهنگی، علمی و پژوهشیِ دیگر، در تاریخ 16 بهمن ماه سال جاری برگزار میشود. محورهای این همایش عبارتند از :
🔶 بنیادهای تمدنی ایران معاصر :
🔹 انسان شناسی تمدنی؛ کیستی انسانِ تمدن اسلامی
🔸 آینده تمدنی؛ وضعیت مطلوب ایران و غرب
🔹 جامعه شناسی تمدنی؛ منطق کنش سوژه ایرانی
🔸 نظام سازی تمدنی؛ ظرفیت های فقه واقعیت های ایران
🔹 دوگانه اسلامیت_جمهوریت
🔸 دوگانه تقابل_تعامل با نظام جهانی
🔹 دوگانه ایرانیت_اسلامیت
🔶 نظام سازی اسلامی و مسائل تمدنی ایران معاصر :
🔹 فضای مجازی و اقتضائات حکمرانی نوین
🔸 بازسازی انقالبی ساختارها در حوزه فرهنگ و رسانه
🔹 الگوهای حکمرانی مردم پایه در آموزش و پرورش
🔸 معماری و شهرسازی اسالمی از نظریه تا عمل
🔹 هوش مصنوعی و هندسه نظم نوین تمدنی
🔸 کارکرد دانشگاه در ایران و بومی سازی ساختارها
🔹 مسجد و جامعه سازی محله محور
🔸 نظام خانواده و مسئله جمعیت
🔹 حکمرانی مردم پایه با نقش آفرینی نهادهای انقلابی
🔶 علاقهمندان جهت ارسال آثار خود میبایست حداکثر تا تاریخ 30 آبان چکیده مقالات را به دبیرخانهی این همایش ارسال نمایند. و همچنین کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبگاه اختصاصی همایش مراجعه فرمایند:
🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تمدن_اسلامی
#همایش
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ استاد مهدی محقق
💠 استاد مهدی محقق نویسنده، ادیب، نسخه پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی، و همچنین استاد دانشگاه تهران و دانشگاه شهید مطهری (ره) است.
🔸 «مهدی محقق» در بهمن ۱۳۰۸ هـ.ش در مشهد متولد شد و در دروس حوزی تا درجه اجتهاد پیش رفت. همچنین مدرک دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد.
🔹 وی در سال ۱۳۴۵ هـ.ش به مقام استادی دانشگاه تهران نائل آمد در گروههای زبان و ادبیات فارسی و عربی، فلسفه و علوم اجتماعی به تدریس پرداخت و طی سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷ و ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ و ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ ش در دانشگاه مک گیل کانادا به تدریس فلسفه، کلام و عرفان اسلامی اشتغال داشت.
🔸 ایشان همچنین در برخی مجامع بین المللی نیز عضویت دارد از جمله: فرهنگستان زبان عرب مصر، فرهنگستان زبان عرب دمشق، فرهنگستان علوم و تمدن اسلامی اردن، فرهنگستان علمی هند، انجمن بین المللی تاریخ پزشکی، انجمن بین المللی فلسفه و قرون وسطی و…
📝متن کامل : B2n.ir/a15888
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ تکنولوژی موجودی اصیل یا اعتباری، با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره)
💠 کرسی علمی ترویجی با موضوع « تکنولوژی موجودی اصیل یا اعتباری، با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره)» به همت گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
🔸در این کرسی علمی، ارائهکننده حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی اسلامی، ناقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح و مدیرکرسی حجت السلام و المسلمین دکتر عباسگرایی هستند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی علمی روز چهارشنبه 30 مهر 1402 ساعت 18:30 و محل برگزاری آن سالن اندیشه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) میباشد.
🔸 علاقه مندان جهت شرکت در این کرسی به صورت آنلاین میتوانند به آدرس زیر مراجعه فرمایند:
🌐 iki.ac.ir/live
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تکنولوژی
#مطالعات_فناوری
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فروغ حکمت؛ نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی»
💠 کتاب فروغ حکمت اثر دکتر غلامرضا اعوانی است که به تازگی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
🔸 کتاب فوق همانطور که از نامش پیداست نقد و بررسی سیر تفکر غرب است البته از دیدگاه حکمت الهی، و تبیین مبادی حکمت و نیز بررسی جهات مختلفی که حکمت را از علوم دیگر متمایز میکند.
🔹 این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است که موضوع هر یک بدین شرح است: بخش اول تعریف حکمت و مبادی آن، بخش دوم بررسی حکمت در یونان، بخش سوم تبلور حکمت در جهان اسلام و بخش چهارم فلسفه جدید از دیدگاه حکمت الهی.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s45661
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «مبادی کنش از دیدگاه شیخ اشراق»
💠 این مقاله به قلم آقای سعید حسنزاده نگاشته شده و در دومین شماره از دوره پنجاه و سوم نشریه پژوهشی-علمی فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله بدین شرح است:
🔸 بر اساس آثار شیخ اشراق میتوان به مسئله مبادی کنش پرداخت. شیخ اشراق ادراک، ترجیح، شوق و اراده را مبادی کنش میداند. کنش متوقف بر علم حضوری به بدن و قوای آن، تصور پیشین کنش و تصدیق به مصلحت و اولویت آن است. پس از تصور کنش، انجام آن نیازمند ترجیح انجام بر ترک است. این ترجیح بر اساس غلبه شوق و یا بر اساس تصدیق به مصلحت رخ میدهد. پس از ترجیح کنش، انسان شوق بدان کنش پیدا میکند چرا که آن را کمال خود مییابد. با شکلگیری شوق، اراده نیز شکل میگیرد. پس از جزم شدن اراده کنش انجام میشود. اگر کنش، کنش بدنی باشد، انجام آن بر قوای محرکه نیز متوقف است. در این مقاله پس از معرفی هر یک از این مبادی، ابعاد مختلف آن از دیدگاه شیخ اشراق بررسی شده است و در نهایت برخی از تفاوتهای دیدگاه شیخ اشراق با دیدگاه ابنسینا بیان گشته است.
📝 متن کامل مقاله : B2n.ir/f98016
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مقاله
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نقش تاملات فلسفی در توسعه علم
💠 اگر فیزیکدانان ما یک مقداری با فلسفه آشنا بودند، قائل به نظریههای فعلی نبودند. من سی سال پیش یه کتاب نوشتم، آن موقع بعضی حرفهایی را زدم به فارسی، تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر. بعد خلاصه ی این را هم در یک فصلی در یک کتابی (From Physics To Metaphysics) چاپ کردم، اگر بدانید یک فیزیکدان تراز اول آمریکایی چه تعریقی از این کتاب من میکند، که خود او هم الان نظرش را تغییر داده، هم نظر من شده.
🔸ما این حرفها را میزدیم ولی گوشها بدهکار نبود. برای اینکه فهمیدند این تئوریها کافی نیست. ما عقبیم واقعا، نگذاشتند ما به موازات خودشان در همهی جهات پیش برویم. چهار دانشگاه شرق آمریکا و یک دانشگاه غرب آمریکا [با هم] ائتلاف کردند که فیزیکدانان و فلاسفهشان با هم روی تئوریهای سطح بالا کار کنند. چون الان ثابت شده (قبلا واضح نبود) بدون استثنا تمام تئوریهای علوم یک فرضیاتی درش هست، [که] این فرضیات فلسفی هست یعنی قابل اثبات با خود علم نیست.
📼 برگرفته از سخنان پروفسور مهدی گلشنی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «عشق از منظر اخوان الصفا»
💠 موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی را با موضوع «عشق از منظر اخوان الصفا» برگزار میکند.
🔸در این کرسی علمی ارائهکننده حجتالاسلام والمسلمین ضرابی، ناقد حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری و نیز دبیر این کرسی علمی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق علیپور میباشند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی علمی روز سهشنبه 2 آبانماه ساعت 16:00 و محل برگزاری آن دفتر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در شهر قم میباشد.
🖥 این کرسی علمی همچنین به صورت مجازی برگزار میشود و عللاقهمندان میتوانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 طبیعت چطور از نسلی به نسل دیگر، درمیان تفاوت های کوچک، دست به انتخاب میزند که در نهایت منجر به ساختار پیچیدهای چون چشم (چه در حشرات، اختاپوس یا حتی انسان) میشود که شامل اجزای بسیار پیچیدهای است و تمام اجزای آن با محیط پیرامون این موجودات سازگاری دارد؟ داروین این مشکل را که دامنگیر این نظریه شده بود تشخیص داد و در یکی از بندهای جنجالی کتاب «منشاء انواع» چنین گفت:
🔸 اگر فرض بر این باشد که چشم، با تمام تمهیدات و تنظیمات بیمانندی که در تمرکز آن بر روی فواصل گوناگون، برای پذیرش طیفهای متنوع و گستردهای از نور و برای تصحیح انحرافات کروی و رنگی وجود دارد، محصول انتخاب طبیعی باشد، من به راحتی اعتراف میکنم که حتی در بیشترین درجه احتمال نیز ادعایی پوچ و بیاساس خواهد.
📚برگرفته از کتاب «درآمدی معاصر بر فلسفه زیست شناسی» نوشته الگزاندر روزنبرگ و دانیل دبیلو مکشی ترجمه پریسا صادقیه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ناسازگاریهای ریاضی در فیزیک کوانتوم
💠 این صورت بندی استاندارد کوانتیزاسیون (Quantization) که فیزیکدانها میروند سراغش و کوانتیزاسیون رایج (Canonical quantization) هست اصطلاحا، این را ما میدانیم که به لحاظ ریاضی ناسازگاری در آن وجود دارد و اساسا از نظر ریاضی (mathematicly)، خوشتعریف (well-defined) نیست.
ولی علی رغم اینکه خوشتعریف نیست، میدانیم که فیزیک بر اساس این بنا میشود و میرود جلو و احتمالا [اگر] شما به فیزیکدانها بگویید که این اشکالات را دارد، شاید خیلیهاشان خبردار هم نباشند از ماجرا، که این ایرادات ریاضی را دارد برای همین ریاضی-فیزیکدانها رفتند سراغ کوانتیزاسیونهای دیگر.
📼 دکتر ابوتراب یغمایی (عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری)
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فلسفه ریاضیات؛ آشنایی امروزی با دنیای برهانها و تصویرها»
💠 کتاب «فلسفه ریاضیات؛ آشنایی امروزی با دنیای برهانها و تصویرها» نوشته جیمز رابرت براون (استاد فلسفه علم دانشگاه تورنتو) به همت محمدقاسم وحیدی اصل (استاد دانشگاه شهیدبهشتی) ترجمه شده و توسط انتشارات «نوشتگان» به بازار نشر عرضه گردیده است.
🔸 این کتاب شامل 12 فصل است که عناوین آنها بدین شرح است: «مقدمه، تصویر ذهنی ریاضی»، «افلاطونگرایی»، «برهانهای تصویری و افلاطونگرایی»، «ریاضیات کاربردی چیست؟»، «هیلبرت و گودل»، «گرهها و نمادگذاری»، «تعریف چیست؟»، «رویکردهای ساختی»، «برهانها، تصویرها و شیوهها و ویتگنشتاین»، «محاسبه، برهان و حدس»، «چگونه فرض پیوستار را ابطال کنیم» و «رو کردن دست»
🔹 نویسنده در این کتاب با پرسشهای مهم جدید و نیز دیرپای علوم ریاضی دست و پنجه نرم میکند. آیا تصویرها می توانند از صرفا راهنما بودن پا فراتر گذارند و چیزی را واقعا ثابت کنند؟ آیا نتایج ریاضی قطعی اند؟ آیا تجربه ها اصلا ارزشی دارند؟
🔸 در کتاب مباحث غیر استانداردی از قبیل نقش استدلال دیداری، اهمیت نمادگذاری، و جایگاه کامپیوترها در ریاضیات، و نیز مباحث سنتی مانند صورت گرایی، افلاطون گرایی و ساختارگرایی گنجانده شده است. ترکیب مباحث و وضوح در ارائه، این کتاب را برای مبتدیان و افراد خبره به یک اندازه مناسب گردانده است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/q09742
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت دستگاه بومی شبیهساز کنترل فوران چاههای نفت
🔸 متخصصان مرکز طراحی شبیهساز شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) موفق به طراحی و تولید دستگاه شبیه ساز کنترل فوران حفاری کشور در مدت کمتر از ۱۰ ماه و با قیمتی معادل یک ششم نمونه خارجی این محصول راهبردی شدهاند.
🔹 فرآیند بومیسازی این دستگاه شامل: شناخت شبیهساز حفاری و نیازمندیهای آن، طراحی نرمافزار شبیهساز حفاری، ساخت نرمافزار، ارتقای سختافزار سیستم موجود و ایجاد ارتباط با نرمافزار و ساخت سختافزار شبیهساز قابل حمل بوده است.
🔸 از مزایای استفاده از شبیهساز فوران حفاری پیشگیری از خطرات و حوادث عملیاتی و در نتیجه پیشگیری از خسارت احتمالی به محیطزیست، نظم عملیات و افزایش ایمنی خواهد بود. به همین دلیل تولید بومی چنین دستگاهی در کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از خطرات احتمالی در فرآیند حفاری داشته باشد.
📝متن خبر: B2n.ir/q16739
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 آن زحمتی که انسان باید خودش را در متن آن قرار بدهد، زحمت تکلیف و مسئولیت است. اگر انسان خودش را متعهد کند به اینکه به وظایفش و تکالیفش عمل کند، خوشی در همین دنیا و سعادت و خوشی مطلق در آخرت به دنبال آن میآید. خدا انسان را برای خوشی و سعادت آفریده است، اما به شرط اینکه بداند برای رسیدن به سعادت جاودانی و ابدی باید از این گردنه سخت عبور کند.
📚برگرفته از کتاب «آشنایی با قرآن جلد 13» اثر استاد شهید آیت الله مطهری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_انسان
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو»
💠 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو» اثر استاد سیدعلی سیدیفرد و با مقدمه آیت الله محمدحسین ملکزاده است، که توسط نشر سدید به چاپ رسیده است.
🔸 مباحث هستیشناسی اجتماعی، به عنوان یک حوزۀ مطالعاتی مستقل، به تازگی و در اواخر قرن بیستم در جهان غرب شکل گرفته است و از مسائل فلسفی پیچیده در حیطۀ فلسفۀ علوم اجتماعی است و اتخاذ موضع روشن در این مسئله، تا حد زیادی دیدگاه ما در باب مسئله عاملیت-ساختار را روشن میکند.
🔹این کتاب در صدد ارائه پاسخ روشنی به دو پرسش اساسی در باب هستیشناسی امر اجتماعی است؛ پرسش از «هستی» امر اجتماعی و پرسش از «چیستی» آن.
🔸نویسنده در این کتاب سعی کرده پس از بررسی و نقد آراء اندیشمندان جهان اسلام و غرب به تبیین رویکرد خود بپردازد و نظریهای ایجابی در زمینه هستی شناسی اجتماعی ارائه کند که عمدتاً مبتنی بر پارهای از دستاورهای علم اصول فقه، به خصوص نظریۀ تقارن شدید شهید آیت الله صدر است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/j69189
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ خواجه نصیرالدین طوسی
💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعی در قرن هفتم هجری قمری بود.
🔸 اگر تمام قلمروی هنرها و علوم و فلسفه اسلامی را روی هم درنظربگیریم، بدون شک پس از ابن سینا، بزرگترین چهره، خواجه نصیرالدین طوسی است. تبحّر وی در علوم زمان خود به خصوص فلسفه، ریاضیّات، کلام، منطق، ادبیات و نجوم، باعث گردیده تا بزرگان وی را با القابی چون «استاد البشر»، «افضل علما»، «سلطان فقها» یاد کنند.
🔹 خواجه نصیرالدین طوسی آثار فراوانی به عربی و فارسی تالیف کرده است. بر ریاضیات دوره یونانی، از اقلیدوس تا بطلمیوس، شرحهایی نوشت. و نیز کتابهای مستقلی در ریاضیات و نجوم تالیف کرد و در آنها از منظومه بطلمیوسی خرده گرفت و طرح افلاک تازهای پیشنهاد کرد. همچنین در تالیف زیج مراغه، معروف به زیج ایلخانی، شرکت داشت. همچنین او با جواب دادن به متکلمانی که ابن سینا را مورد حمله قرار داده بودند، آثار او را از نو زنده کرد.
🔸 وی در طول عمر خویش آثار علمی مهمی از جمله: اساس الاقتباس، تجرید الاعتقاد، شرح الاشارات و ... به یادگار گذاشت. با تألیف کتاب تجرید الاعتقاد روش ابتکاری فلسفی را در کلام شیعه ابداع کرد. همچنین بزرگانی چون علامه حلی، قطبالدین شیرازی، ابن میثم بحرانی و ... از جمله شاگردان ایشان بودند.
📝متن کامل : B2n.ir/g01829
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان دریافت مقاله برای دوفصلنامهٔ «فلسفه و علوم انسانی»
💠 مجلهٔ تازه تاسیس «فلسفه و علوم انسانی» آمادهٔ دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران است.
🔸 هدف از انتشار مجلۀ «فلسفه و علوم انسانی» انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینهٔ مطالعات بینارشتهای فلسفی در مکاتب مختلف فلسفهٔ اسلامی و فلسفهٔ غرب است.
🔹 این نشریه مقالات مرتبط با موضوعات زیر را منتشر میکند:
۱. معرفتشناسی و علوم انسانی
۲. روششناسی و علوم انسانی
۳. هستیشناسی و علوم انسانی
۴. انسانشناسی و علوم انسانی
۵. مسائل مشترک فلسفه و علوم انسانی.
🔸 اهداف بنیادین از راهاندازی مجله به قرار زیر است:
۱. بسترسازی برای مطالعات بینارشتهای و پژوهشهای روزآمد در قلمرو مناسبات میان دانشهای فلسفی و علوم انسانی
۲. ارائه یافتههای علمی صاحبنظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در زمینه مناسبات فلسفه و علوم انسانی
۳. پاسخگویی به نیازهای علمی در قلمرو تحول در علوم انسانی
۴. ایجاد فضای مناسب برای تضارب آراء در موضوعات کلان علوم انسانی
۵. ترویج گفتمان تحول در علوم انسانی.
🔹 مقالات این نشریه همچون سایر نشریات مؤسسه بر مبنای ملاکهای سامانهٔ ارزیابی کمیسیون نشریات وزرات علوم بررسی و چاپ خواهد شد و اولین شماره آن در سال ۱۴۰۳ منتشر میشود. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به این لینک نسبت به ارسال مقالهٔ خود اقدام نمایند:
http://www.philosophyandhuman
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی تعداد عناصر بسیط در حکمت مشاء و حکمت اشراقی»
💠 این مقاله به قلم دکتر سعید انواری و دکتر امیرحسین شهگلی نگاشته شده و در شماره 61 نشریه حکمت سینوی به چاپ رسیده که چکیدۀ آن بدین شرح است:
🔸 نظریه غالب در مورد تعداد عناصر بسیط اولیه (اسطقسات) در طبیعیات قدیم، متعلق به مشاییان است که تعداد آنها را چهار عدد دانسته اند. ایشان سه دلیل در اثبات نظریه خود بیان کرده اند که عبارت اند از:
1. استدلال از طریق جایگاه طبیعی اجسام و میل طبیعی آنها بر اساس کیفیت های سنگینی و سبکی؛ 2.استدلال از طریق کیفیت های ملموس اصلی مشترک میان اجسام؛ 3. استدلال از طریق ترکیب و تحلیل. ایشان سپس مصادیق عناصر اربعه را به نحو استقرایی تعیین کرده اند.
🔹 ابوریحان بیرونی و سهروردی با این نظریه مخالفت کرده و آتش را عنصر مستقلی به شمار نیاورده اند و آن را همان هوای داغ دانسته اند. سهروردی با تغییر ملاک تقسیم بندی اجسام بسیط اولیه، آنها را بر اساس کیفیت های مبصر و میزان عبور نور از آنها دسته بندی کرده و تعداد عناصر را سه عدد (حاجز، مقتصد و لطیف) دانسته است. در این مقاله دلایل مشاییان و اشکالات سهروردی در مورد عناصر اربعه مورد نقد و بررسی قرارگرفته و نشان داده شده است که دلیل مخالفت سهروردی با عنصر دانستن آتش در طبیعیات و تغییر ملاک تقسیم بندی عناصر بسیط اولیه توسط وی، از نظام خاص الهیاتی وی ناشی شده است و او درنهایت، نظام طبیعیاتی کامل و مستقلی بر اساس نظریات خود بنا نکرده است.
📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/n41844
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مقاله
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی»
💠 پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی- ترویجی با موضوع «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» برگزار میکند.
🔸این نشست علمی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمینیا و خانم دکتر نعیمه پورمحمدی و نیز دبیری علمی آقای قاسم بابایی خواهد بود.
🔹 زمان برگزاری این نشست علمی روز دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ و محل برگزاری آن سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم میباشد.
🖥 این کرسی علمی همچنین به صورت مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علوم_شناختی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 Social Ontology: Sketch for a New Theory
💠 Seyyedifard’s book, Social Ontology: Sketch for a New Theory, is a work of high stature in the philosophy of social science. The book is written in Persian and published in 2016.
🔸 The book is aptly titled. Its main goal is to formulate a new theory about social facts. The theory has its roots in the Islamic tradition of philosophy of mind and language.
🔹 The Author heavily draws on stuff debated in the Shia principles of jurisprudence which is, at prima facie, a little odd. But soon becomes clear that some fundamental theses about the mind and language are detectable in the field, theses that are of use in constructing a theory of social ontology.
📝 Full text: B2n.ir/a51563
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#English_post
#Philosophy_of_Social_Science
#Book_Review
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ درسگفتار
💠 تبیین اعتباریات با تکیه بر نظام اغراض و ارزش ها
🔸 برهان پذیری اعتباریّات
اعتباریّات، برهان برمیدارد بهصورت دقیقترین برهان؛ اما نه برهانِ فضایِ تکوین و مقولات؛ این، خلط کردنِ دو فضاست. تفاوتِ فضا در چیست؟ تفاوت فضا این است که ما وقتی میخواهیم ارزشها را برای اغراض جهتدهی کنیم، اگر خود ارزشها را ببینیم و بخواهیم اوصاف تکوینی آنها را با اعتبار هماهنگ کنیم، داریم اشتباه میکنیم. غالب اشتباهات کلاسیک در استدلالاتی که در فلسفه اخلاق، در حقوق، در سائر علوم انسانی شده از این ناحیه است که بین این جهتدهی به فضای اعتبار با تکوین، یک نحو مشابهت برقرار کردند و حال آن که نقطه انطلاق باید تکوین باشد، امّا تحلیل فضای اعتبار باید نسبت به اغراض باشد.
🎙 برگرفته از جلسات درس آیت الله مفیدی یزدی
📝متن کامل: B2n.ir/s69876
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#درسگفتار
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 اصولا تنها خط فاصل میان فعالیتهای دانشمندان علوم اجتماعی و دانشمندان علوم طبیعی این است که دستهی اول پژوهشهای خود را با تاملات فلسفی همراه میکنند، در حالی که دسته دوم به ندرت چنین میکنند و این کار را به متخصصانی که معمولا در مرزهای این دانش قرار دارند میسپارند. هر قدر که رشتههای علوم اجتماعی بیشتر به اقتباس تکنیکهای صوری علوم طبیعی بپردازند، بیشتر متمایل به این سو میشوند؛ برای مثال، جامعه شناسی گرایشهای فلسفی پررنگی را نشان میدهد، در حالی که چنین گرایشهایی در اقتصاد بسیار اندک است. هر قدر که راهبردهای روش شناختی، جهت گیری عام و نظریات موجود در یک رشته متنوع تر باشد، تعداد بیشتری از دست اندکاران آن رشته به دفاع از موضع خود و به تَبَع توسل به فلسفه، احساس نیاز میکنند.
📚برگرفته از کتاب «مبانی علوم اجتماعی مدرن» نوشته پاتریک برت، ترجمه استاد سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience