eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مقاله «جایگاه واهمه در عمل از منظر ابن‌سینا» 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره 41 دوفصلنامه علمی فلسفه دانشگاه تهران به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 از منظر ابن‌سینا، قوه واهمه یکی از مهم‌ترین مبادی عمل است. این قوه مبدأ ادراکی عمل است. ادراک پیشین عمل، به‌کارگیری متصرفه برای تصور عمل، تحریک شوق شهوی و غضبی از طریق ادراک جزئی و تصوری نفع و ضرر، یاری‌رسانی به عقل عملی، پدیدآوردن برخی از کیفیات نفسانی مانند ترس یا آرزو، تولید گزاره‌های کاذب، تأثیر در خارج از بدن و واسطه‌گری بین وضعیت‌های بدنی و عمل از جمله کارکردهای این قوه است. 🔹 این قوه برای کارکرد خود به همراهی سایر قوای ادراکی نیازمند است. واهمه انسان به دلیل همراهی با عقل، به کارکرد دیگری مانند اذعانات جزمی و ساخت برخی از گزاره‌های کلی دست یافته است. تشابه، تجربه، نیاز قوا و الهامات رحمانی الهی از جمله راه‌هایی است که از آن طریق، واهمه بدون کمک عقل به ادراکات خود دست می‌یابد. واهمه در اکثر موارد، بدون تصدیق و بلکه با ادراک تصوری نفع و ضرر را ادراک می‌کند. تصریحات ابن‌سینا درباره گزاره‌های مخیله و انفعال نفس از تخیلات بدون تصدیق این مدعا را اثبات می‌کند. علی‌رغم ابعاد مختلف اندیشه ابن‌سینا درباره وهم و جایگاه آن در عمل... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/n70039 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان جذب هیئت علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی 💠 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به منظور تکمیل اعضای هیئت علمی گروه‌های خود، اقدام به جذب عضو هیئت علمی پیمانی از میان «نفرات دوم و سوم فراخوان‌های پیشین دانشگاه‌های برتر دولتی کشور» می‌کند. 🔸 متقاضیان واجد شرایط (نفرات دوم و سوم دانشگاه‌های دولتی در فراخوان‌های گذشته) که تمایل به عضویت هیئت علمی پیمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی را دارند، می‎توانند نامه درخواست و رزومه علمی خود را تا تاریخ چهارشنبه 9 خردادماه از طریق رایانامه پژوهشگاه به نشانی info@ihss.ir ارسال کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تولید رادیوایزوتوپ حیاتی مولیبدن- ۹۹ در ایران 💠 شرکت پارس ایزوتوپ، طرح تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 از شکافت اورانیوم- 235 در مقیاس صنعتی را آغاز کرده اند. بر اساس آمار، بیش از 60 درصد استفاده از رادیودارو‌ها، تنها مربوط به رادیودارو‌های تکنسیوم m99 است. 🔸 در ایران سالانه حدود یک میلیون بیمار از رادیودارو‌های تکنسیوم- m99 استفاده می‌کنند. تمام نیاز به مولیبدن- 99 به عنوان مادر انواع رادیودارو‌های مبتنی بر تکنسیوم- m99 از واردات با ارزش حدود پنج میلیون یورو در سال و با مشکلات فراوان تأمین می‌شود. 🔹 فرآیند استفاده از این رادیوایزوتوپ در سازمان انرژی اتمی (شرکت پارس ایزوتوپ) وجود داشته و به صورت بومی تولید و در مراکز پزشکی هسته‌ای کشور استفاده می‌شود. روش اقتصادی و بهترین راه تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 استحصال آن از محصولات شکافت اورانیوم- 235 است. 📜 متن خبر: B2n.ir/y29724 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
بازخوانی انتقادی مؤلفه‌های سعادت در نظریه ارسطو 💠 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی با‌موضوع «بازخوانی انتقادی مؤلفه‌های سعادت در نظریه ارسطو» برگزار می‌کند. 🔸 ارائه‌دهنده کرسی: دکتر مهدی دوستان پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق (ع) 🔹 ناقد: دکتر محسن جوادی عضو هیات علمی دانشگاه قم 🔹 ناقد: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔸 زمان: دوشنبه ۷ خردادماه، ساعت ۱۴ 🔹 مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (دفتر قم) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ماهیت انسان و وضع قوانین 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه ؛ 🔖 در الگوی ارسطویی-ابن‌سینایی از تطورات انسانی، «حرکت و تغییر تدریجی ذاتی» دربارۀ انسان یا هر موجود دیگری بی‌معناست. انسان انسان است و شیر شیر است و درخت زیتون درخت زیتون. اما در مُدل صدرالمتالهین از حرکت و تغییر تدریجی انسانی، هرچند صحیح است که انسان کالبدی انسانی دارد، می‌تواند خیلی چیزهای دیگر باشد. او می‌تواند بیرون از چیزی بایستد که هست و ماهیت خود را خودش تعیین کند (فصل اخیرش را خود معین کند). 🔖 حال اگر کسی تلاش کند با این نگاه -نگاه صدرایی- انسان‌های جامعه و کنش‌های اجتماعی آن‌ها را بشناسد، احتمالاً تفسیر متفاوتی از قوانین (عام) و حتی قواعد (خاص) اجتماعی خواهد داشت؛ زیرا انسان خود به فصل اخیرش تعیّن می‌دهد، دسته‌ای از انسان‌ها به این شکل، خود را تعین دادند و دسته‌ای دیگر به شکل دیگری. لذا بعید است در پی قوانین عام جهان‌شمول برای همۀ انسان‌ها باشد و حداقل این است که تعداد این قوانین را خیلی کم می‌داند. 🔖پس اینکه ماهیت انسان را از پیش متعین بدانیم یا ندانیم، در اینکه قوانین عام یا خاص را دربارۀ انسان، به چه نحو تفسیر کنیم، مؤثر است. 🌐 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «معناشناسی اراده از منظر ابن‌سینا مشترک لفظی یا مشترک معنوی» 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره2 از دوره56 فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 در آثار ابن‌سینا، عبارت‌های ناظر به بحث اراده به‌گونه‌ای است که امکان دو تفسیر را از آن فراهم می‌کند. عده‌ای از محققان معتقدند که ابن‌سینا صفت اراده را بین واجب تعالی و انسان مشترک لفظی می‌داند. در مقابل، عده‌ای معتقدند که او این صفت را مشترک معنوی می‌داند. توجه به آثار ابن‌سینا نشان می‌دهد که عبارت‌های ابن‌سینا در مواردی همچون موارد زیر، زمینۀ خوانش اشتراک لفظی را ایجاد کرده‌است: (1) عدم مغایرت مفهومی صفات الهی به خصوص صفت علم و اراده؛ (2) تمایز اراده در واجب تعالی و انسان. 🔹 از سوی دیگر عبارت‌های او دربارۀ تقسیم اراده و مقایسۀ اراده در انسان و واجب تعالی، زمینۀ برداشت اشتراک معنوی را فراهم نموده‌است. به نظر می‌رسد می‌توان نظریه ابن‌سینا را اشتراک معنوی دانست و با استناد به عبارت‌های او دربارۀ اراده و صفات الهی تفسیری از شواهد ناظر به اشتراک لفظی ارائه کرد. توجه به آثار ابن‌سینا اجازه می‌دهد که اراده را به «حیثیتی در فاعل عالم که سبب وجوب صدور فعل از او می‌گردد» تعریف کنیم. در این صورت، ارادۀ میان خدا و انسان مشترک معنوی خواهد بود... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/m93527 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
19.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ابو القاسم خلف بن عباس الزهراوی 💠 ابو القاسم الزهراوی، (۹۳۶–۱۰۱۳ م) که در غرب به البوکاسیس مشهور است، پزشک و بزرگ‌ترین جراح مسلمان بود و از او به عنوان «پدر جراحی مدرن» یاد می‌شود. 🔸 وی ابداع کننده بسیاری از ابزار اتاق عمل و روش‌ها و مواد جراحی است که هنوز هم استفاده می‌شوند. اثر مهم وی التصریف که حدود 1000 سال پیش تالیف شده، تا قرن ۱۶ میلادی بهمراه قانون ابن سینا کتاب درسی اصلی در دانشگاه‌های اروپا بود. 🔹 زهراوی در شمار مشهورترین پزشکان مسلمان است تا جایی که گفته می‌شود وی پس از رازی و ابن سینا سومین نابغه علم طب در جهان اسلام و بزرگ‌ترین جراح در دوران طلایی تمدن اسلامی بوده است. 📝 معرفی کامل : B2n.ir/j93298 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب « فیزیک ارسطو » 💠 مولف این اثر در واقع ارسطو فیلسوف یونان باستان است که توسط اسماعیل سعادت به فارسی ترجمه شده و به همت دکتر حسین معصومی همدانی بازنگری و ویرایش شده است و انتشارات هرمس آن‌ را به چاپ رسانده. 🔸 بیش از یک سوم همۀ نوشته‌های ارسطو ذیل عنوان یونانی فیزیک یا طبیعیات جای می‌گیرد. رسالۀ فیزیک مشتمل بر هشت کتاب است و در واقع فقط دو کتاب اوّل آن است که مقدّمه‌ای کلّی بر تحقیق دربارۀ طبیعت است. 🔹 در کتاب اوّل، ارسطو دربارۀ چیزی بحث می‌کند که خود آن را «مبادی» موضوعات طبیعی می‌خواند، و این، اندکی بعد، به صورت تحلیلی در می‌آید دربارۀ مبادی حرکت، نه تنها حرکت «طبیعی»، بلکه هر نوع حرکتی. 🔸 در کتاب دوم شروع می‌کند به توضیح این معنی که چرا باید چنین باشد: به عقیده او، طبیعت را باید مبدأ حرکت دانست، ولی حرکت از نوعی خاصّ. ارسطو، به خصوص در این کتاب، و تا اندازه‌ای هم در کتاب اوّل، می‌خواهد ما را، نه فقط با چیزی که امروز آن را فیزیک می‌نامیم، بلکه با علم طبیعی به طور کلّی، از جمله زیست‌شناسی، آشنا کند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/g49025 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ساخت پره‌ های موتور جت هواپیمای بوئینگ در ایران 💠 دانشمندان ایرانی با ساخت پره‌های موتور جت هواپیمایMD بیش از ۲۸ فروند از این نوع هواپیماها را که به دلیل تحریم‌ زمین‌گیر شده بودند را احیا کردند. 🔸 مرکز هوایی مپنا با انجام مهندسی معکوس، اقدام به ساخت پره‌های (بلیدهای) موتورهای JT8D بوئینگ‌های MD کشورمان کرد. 🔹 در حال حاضر، پس از گذشت دو ماه از ساخت نمونه اولیه این پره‌ها، مراحل تست‌های لازم برای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری در حال انجام است. 🔸در خرداد ماه جاری، نخستین موتور هواپیمای مسافربری بوئینگ MD (موتورJT8D 219) با استفاده از پره‌های (بلیدهای) ساخت داخل روشن خواهد شد. 📝 متن خبر: B2n.ir/x27117 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «مسکویه و آداب دوستی و دوست‌یابی» 💠 این یادداشت اثر دکتر سعید حسن زاده؛ پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا است و در شماره 8 فصلنامۀ رهیافت اندیشه به چاپ رسیده. 🔸 دوستی یکی از مباحثی است که اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ به آن پرداخته‌اند؛ در برخی کتب حدیثی مانند کافی ابوابی درباره دوستی، همنشینی و رفاقت وجود دارد (کلینی، 1429، ج4: 684- 688). 🔹 همچنین در بسیاری از آثار فلسفی و به خصوص آثار فلسفی در حوزه حکمت عملی به این مسئله پرداخته شده است. به عنوان مثال ابوحیان توحیدی (310-414 ه.ق) رساله‌ای با عنوان الصداقة و الصدیق تألیف کرده است. او علاوه بر این اثر، در المقابسات به دوست، چیستی دوستی، فلسفه عشق و مباحثی از این قبیل پرداخته است (توحیدی، 1347: 359). 🔸 اخوان الصفاء (قرن 4 ه.ق) نیز در رسائل خود مسائلی درباره دوستی و آداب آن بیان کرده‌اند (اخوان الصفاء،1412، ج4: 41). شهرزوری (قرن 7 ه.ق) نیز در رسائل الشجرة الالهیة ذیل سیاست مدن به فضیلت دوستی و آداب آن پرداخته است. (شهرزوری، 1383، ج1: 596) 🔹 ابوعلی مسکویه (م 421 ه.ق) فیلسوف، پزشک، مورخ و ادیب پرآوازه ایرانی یکی دیگر از اندیشمندان مسلمانی است که درباره دوستی سخن گفته است. او چند فصل از اثر اخلاقی خود با نام تهذیب الاخلاق را به دوستی اختصاص داده است. در این یادداشت با استفاده از این اثر مروری اجمالی بر اندیشه مسکویه درباره آداب دوستی و دوستیابی می‌نماییم. 📝 متن یادداشت : B2n.ir/philoscience_1031 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب « فلسفه علم » 💠 این کتاب اثر نیکلاس کاپالدی (استاد رشته فلسفه در دانشگاه تولسا آمریکا) است که توسط دکتر علی حقّی ترجمه شده و به همت انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. 🔸 کتاب حاضر درباره فلسفه علم و مبتنی بر علم فیزیک است، و همه شواهدی که نویسنده آورده از این علم گرفته شده است و به زعم مترجم برای خواننده نوپای «فلسفه علم» بسیار سهل و از کتاب های همانندش در فارسی ساده‌تر است. 🔹 نویسنده کتاب مذکور از ضرورت تاریخ علم برای فلسفه علم آگاه بوده است و از همین رهیافت در سراسر این کتاب استفاده کرده است. تاریخ علم را می‌توان بر پایه هر یک از علوم تجربی بازسازی و تحلیل کرد. 🔸 و می‌توان گفت که تاریخ‌های علم ماده‌های بی‌شکل‌اند و فلسفه‌های علم صورت‌هایی‌اند که این ماده‌ها پذیرای آن‌ها می‌شوند، و در اینجا بنای بازسازی بر فیزیک گذاشته شده که مادربزرگ فناوری پرشتاب امروز است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/n29914 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅کارگاه «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی» 💠 مرکز آموزش و تحصيلات تكميلي پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) سومین جلسه از سلسه کارگاه های آموزشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی اسلامی را با موضوع «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی» برگزار می کند. 🔸 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🔹زمان : دوشنبه 21 خرداد 1403 ، ساعت 10 تا 12 🔸مکان : پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام)، سالن شهید تهرانی مقدم 🔹 لینک شرکت در جلسه به صورت آنلاین: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience