✅ تکثر در علم و رویش دانش اجتماعی نو
💠دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه
🔖 علم اجتماعی میتواند از علم طبیعی متمایز باشد، برخلاف دیدگاههای وحدتانگارانه و طبیعتگرایانه.
🔖 ما میتوانیم بگوییم علم اجتماعی ابزارهای نظری، چهارچوب مفهومی و روشهای متفاوتی از علم طبیعی دارد و شما نمیتوانید با مدلهای فیزیکی، انسان را تحلیل کنید.
🔖 اینجا آغاز تکثر است. تکثر درون علم اجتماعی نیست؛ بلکه درون علم است. علم دستهای از ابزارهای نظری برای شناخت پدیدههای طبیعی دارد و دستهای دیگر از ابزارهای نظری برای شناخت پدیدههای انسانی و اجتماعی. بعد وارد خود علم اجتماعی میشویم و علمهای اجتماعی از چند جهت میتوانند متکثر باشند.
🔖 جهت اول از جهات مبادی نظری و فلسفی آنهاست. اینکه شما چگونه انسان و جهان هستی و جامعه را ببینید و مبنای فلسفی شما در اینجا به چه صورت باشد، مؤثر است. مبنای فلسفی در شما تأثیر میگذارد که چگونه با انسان مواجه شوید. جهت دوم تفکیکی است که بین قوانین عام و قوانین خاص وجود دارد. هر علم اجتماعی میتواند ناظر به فرهنگ خاصی باشد. البته مخرج مشترک علمهای اجتماعی میتواند قوانین عام انسانی باشد؛ اما قوانین خاص فرهنگی هم وجود دارد و اینجا یکی از نقاط ضعف علم اجتماعی ماست که به اندازۀ کافی ناظر به فرهنگ درونی خود، دانش و معرفت ارزشمند و مطمئن تولید نکردهایم.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مصاحبه
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مرکز آموزش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام برگزار می کند:
🔶سلسه کارگاه های آموزشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی اسلامی
🔽 اولین کارگاه آموزشی : تبیین روش شناسی بنیادین استاد حمید پارسانیا
مدرس: دكتر محمدرضا مالکی (پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه السلام))
🔺زمان : یکشنبه 23 اردیبهشت ۱۴۰3
🔺ساعت 10 تا 12
🔺مکان : مرکز آموزش پژوهشگاه
لینک: https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast
👈 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی با مدیریت آیت الله فیاضی و قائم مقامی #استاد_معلمی جهت سال تحصیلی جدید در سطح دو، سه و چهار از میان طلاب واجد شرایط پذیرش می نماید.
ثبت نام : از طریق سایت پذیرش مرکز مدیریت حوزه:
paziresh.ismc.ir
🔷 آزمون سطح 2: مصاحبه علمی از کتاب اصول فقه مرحوم مظفر.
🔷 آزمون سطح 3: مصاحبه علمی از کتاب های بدایه الحکمه و نهایه الحکمه.
🔷 آزمون سطح 4: آزمون کتبی از نهایه الحکمه و مصاحبه علمی از شواهد الربوبیه
پرسش های احتمالی: @falsafe_admin 👇
🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅ کرسی ترویجی «نقد کتاب درآمدی بر فلسفه اقتصاد اسلامی»
💠 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم، کرسی ترویجی «نقد کتاب درآمدی بر فلسفه اقتصاد اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار میکنند.
🔸 ارائهدهنده: دکتر محمدجواد توکلی؛
دانشیار گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی؛
دانشیار گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی؛
دانشیار گروه فلسفه علوم انسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔹 زمان: دوشنبه 24 اردیبهشتماه، ساعت 19:30
🔸 مکان: شعبه قم مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به نشانی: بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
🔹 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اقتصاد
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی
💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با موضوع «مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار میکند:
🔸 ارائه دهندگان:
🎤حجتالاسلام دکتر محسن قمی
🎤حجتالاسلام دکتر محمود نمازی
🔹 دبیر علمی:
✍️دکتر ذوالفقار ناصری
🔸زمان : پنج شنبه، ۱۴۰۳/۰۲/۲۷، ساعت۱۰ تا ۱۲
🔹لینک حضور در جلسه
🌐 http://hekmateislami.com/live
🔸مکان: قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 ژرفکاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی
💠 کتاب «ژرفکاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» نوشتۀ استاد سید علی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، به همت انتشارات منهاج علم روانۀ بازار نشر شد.
🔸این اثر، نخستین کتابی است که بر اساس مبانی نظری برخاسته از تراث فکری مسلمانان، روشی کاربردی برای شناخت مسائل اجتماعی ارائه میکند.
🔹کتاب حاضر عملاً ادعای عدم ارتباط مبانی نظری به بحثهای انضمامی در علم اجتماعی- به خصوص مباحث روش تحقیق- را رد میکند و نمونهای روشن از نحوۀ تاثیر مفروضات فلسفی و نظری در بسط یک روش کاربردی است.
🔸کتاب شامل دو بخش است: «بنیادهای نظری پژوهش اجتماعی» و «مراحل پژوهش اجتماعی». نویسنده در بخش نخست ۱۸ اصل فلسفی را معرفی و در بخش دوم بر اساس اصول ۱۸ گانۀ مطرحشده روشی کاربردی برای شناخت مسائل اجتماعی ارائه میکند.
📚 معرفی کتاب:
🌐 B2n.ir/philoscience-1002
🔰 برای تهیه کتاب میتوانید به نمایشگاه بینالمللی کتاب، شبستان عمومی- راهرو ۲۳، غرفه ۵۵۱ مراجعه فرمایید یا به صورت اینترنتی از طریق زیر اقدام نمایید:
▫️شناسه ادمین:
@FM_admin
▫️ تلفن:
09216559195
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#جامعه_شناسی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دکتر سید حسین نصر: داروینیسم یک نوع ایدئولوژی شده در غرب مثل کمونیسم در دوره استالین
💠 خیلی [از] افراد بسیار برجسته در آمریکا و اروپا هستند (حتی بین زیست شناسان) که فهمیده اند داروینسیم یک نوع قلاده ایست که جلوی علم زیستشناسی را گرفته و یک نوع ایدئولوژی است.
🔸کتابی ایتالیایی به نام dopo Darwin (بعد از داروین) به قلم زیست شناس خیلی معروف ایتالیایی به نام جوزپی سرمونتی (Giuseppe Sermonti) فقط از دید زیست شناسی، بدون توجه به فلسفه، دین و عرفان نشان میدهد که به کلی تئوری تطور (evolution) بیمعنی است و هیچ ارتباطی با علم جدی ندارد!
🔹 من در کتابخانه دانشگاه 50 کتاب دارم که دانشمندان مختلف بیولوژیست، فیزیکدان، شیمیست (نه فقط دانشمندان ادیان) نوشتند بر رد علمی داروینیسم.
🔸در آغار دوره کامبرین (حدود 500 میلیون سال پیش) یک دفعه، روی تمام کره زمین تعداد زیادی فرمهای جدید حیات بوجود میآید بدون تطور (تکامل)، آن لایههای زیرینش (مربوط به دوره پرکامبرین) اصلا اینها نیست. حالا بعضی بیولوژیستها میگویند نه ما اعتقاد داریم که تطور (تکامل) تدریجی نیست، بلکه مثل انفجار میماند، یک دفعه حیات انفجار پیدا میکند!!!
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#گفتار_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «جایگاه واهمه در عمل از منظر ابنسینا»
💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره 41 دوفصلنامه علمی فلسفه دانشگاه تهران به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 از منظر ابنسینا، قوه واهمه یکی از مهمترین مبادی عمل است. این قوه مبدأ ادراکی عمل است. ادراک پیشین عمل، بهکارگیری متصرفه برای تصور عمل، تحریک شوق شهوی و غضبی از طریق ادراک جزئی و تصوری نفع و ضرر، یاریرسانی به عقل عملی، پدیدآوردن برخی از کیفیات نفسانی مانند ترس یا آرزو، تولید گزارههای کاذب، تأثیر در خارج از بدن و واسطهگری بین وضعیتهای بدنی و عمل از جمله کارکردهای این قوه است.
🔹 این قوه برای کارکرد خود به همراهی سایر قوای ادراکی نیازمند است. واهمه انسان به دلیل همراهی با عقل، به کارکرد دیگری مانند اذعانات جزمی و ساخت برخی از گزارههای کلی دست یافته است. تشابه، تجربه، نیاز قوا و الهامات رحمانی الهی از جمله راههایی است که از آن طریق، واهمه بدون کمک عقل به ادراکات خود دست مییابد. واهمه در اکثر موارد، بدون تصدیق و بلکه با ادراک تصوری نفع و ضرر را ادراک میکند. تصریحات ابنسینا درباره گزارههای مخیله و انفعال نفس از تخیلات بدون تصدیق این مدعا را اثبات میکند. علیرغم ابعاد مختلف اندیشه ابنسینا درباره وهم و جایگاه آن در عمل...
📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/n70039
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان جذب هیئت علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
💠 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به منظور تکمیل اعضای هیئت علمی گروههای خود، اقدام به جذب عضو هیئت علمی پیمانی از میان «نفرات دوم و سوم فراخوانهای پیشین دانشگاههای برتر دولتی کشور» میکند.
🔸 متقاضیان واجد شرایط (نفرات دوم و سوم دانشگاههای دولتی در فراخوانهای گذشته) که تمایل به عضویت هیئت علمی پیمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی را دارند، میتوانند نامه درخواست و رزومه علمی خود را تا تاریخ چهارشنبه 9 خردادماه از طریق رایانامه پژوهشگاه به نشانی info@ihss.ir ارسال کنند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی
#فراخوان
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ تولید رادیوایزوتوپ حیاتی مولیبدن- ۹۹ در ایران
💠 شرکت پارس ایزوتوپ، طرح تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 از شکافت اورانیوم- 235 در مقیاس صنعتی را آغاز کرده اند. بر اساس آمار، بیش از 60 درصد استفاده از رادیوداروها، تنها مربوط به رادیوداروهای تکنسیوم m99 است.
🔸 در ایران سالانه حدود یک میلیون بیمار از رادیوداروهای تکنسیوم- m99 استفاده میکنند. تمام نیاز به مولیبدن- 99 به عنوان مادر انواع رادیوداروهای مبتنی بر تکنسیوم- m99 از واردات با ارزش حدود پنج میلیون یورو در سال و با مشکلات فراوان تأمین میشود.
🔹 فرآیند استفاده از این رادیوایزوتوپ در سازمان انرژی اتمی (شرکت پارس ایزوتوپ) وجود داشته و به صورت بومی تولید و در مراکز پزشکی هستهای کشور استفاده میشود. روش اقتصادی و بهترین راه تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 استحصال آن از محصولات شکافت اورانیوم- 235 است.
📜 متن خبر: B2n.ir/y29724
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بازخوانی انتقادی مؤلفههای سعادت در نظریه ارسطو
💠 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی باموضوع «بازخوانی انتقادی مؤلفههای سعادت در نظریه ارسطو» برگزار میکند.
🔸 ارائهدهنده کرسی: دکتر مهدی دوستان
پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق (ع)
🔹 ناقد: دکتر محسن جوادی
عضو هیات علمی دانشگاه قم
🔹 ناقد: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔸 زمان: دوشنبه ۷ خردادماه، ساعت ۱۴
🔹 مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (دفتر قم)
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اخلاق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ماهیت انسان و وضع قوانین
💠 دکتر سیدعلی سیدیفرد در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه ؛
🔖 در الگوی ارسطویی-ابنسینایی از تطورات انسانی، «حرکت و تغییر تدریجی ذاتی» دربارۀ انسان یا هر موجود دیگری بیمعناست. انسان انسان است و شیر شیر است و درخت زیتون درخت زیتون. اما در مُدل صدرالمتالهین از حرکت و تغییر تدریجی انسانی، هرچند صحیح است که انسان کالبدی انسانی دارد، میتواند خیلی چیزهای دیگر باشد. او میتواند بیرون از چیزی بایستد که هست و ماهیت خود را خودش تعیین کند (فصل اخیرش را خود معین کند).
🔖 حال اگر کسی تلاش کند با این نگاه -نگاه صدرایی- انسانهای جامعه و کنشهای اجتماعی آنها را بشناسد، احتمالاً تفسیر متفاوتی از قوانین (عام) و حتی قواعد (خاص) اجتماعی خواهد داشت؛ زیرا انسان خود به فصل اخیرش تعیّن میدهد، دستهای از انسانها به این شکل، خود را تعین دادند و دستهای دیگر به شکل دیگری. لذا بعید است در پی قوانین عام جهانشمول برای همۀ انسانها باشد و حداقل این است که تعداد این قوانین را خیلی کم میداند.
🔖پس اینکه ماهیت انسان را از پیش متعین بدانیم یا ندانیم، در اینکه قوانین عام یا خاص را دربارۀ انسان، به چه نحو تفسیر کنیم، مؤثر است.
🌐 @rahyaft_andisheh
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مصاحبه
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «معناشناسی اراده از منظر ابنسینا مشترک لفظی یا مشترک معنوی»
💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره2 از دوره56 فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 در آثار ابنسینا، عبارتهای ناظر به بحث اراده بهگونهای است که امکان دو تفسیر را از آن فراهم میکند. عدهای از محققان معتقدند که ابنسینا صفت اراده را بین واجب تعالی و انسان مشترک لفظی میداند. در مقابل، عدهای معتقدند که او این صفت را مشترک معنوی میداند. توجه به آثار ابنسینا نشان میدهد که عبارتهای ابنسینا در مواردی همچون موارد زیر، زمینۀ خوانش اشتراک لفظی را ایجاد کردهاست: (1) عدم مغایرت مفهومی صفات الهی به خصوص صفت علم و اراده؛ (2) تمایز اراده در واجب تعالی و انسان.
🔹 از سوی دیگر عبارتهای او دربارۀ تقسیم اراده و مقایسۀ اراده در انسان و واجب تعالی، زمینۀ برداشت اشتراک معنوی را فراهم نمودهاست. به نظر میرسد میتوان نظریه ابنسینا را اشتراک معنوی دانست و با استناد به عبارتهای او دربارۀ اراده و صفات الهی تفسیری از شواهد ناظر به اشتراک لفظی ارائه کرد. توجه به آثار ابنسینا اجازه میدهد که اراده را به «حیثیتی در فاعل عالم که سبب وجوب صدور فعل از او میگردد» تعریف کنیم. در این صورت، ارادۀ میان خدا و انسان مشترک معنوی خواهد بود...
📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/m93527
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابو القاسم خلف بن عباس الزهراوی
💠 ابو القاسم الزهراوی، (۹۳۶–۱۰۱۳ م) که در غرب به البوکاسیس مشهور است، پزشک و بزرگترین جراح مسلمان بود و از او به عنوان «پدر جراحی مدرن» یاد میشود.
🔸 وی ابداع کننده بسیاری از ابزار اتاق عمل و روشها و مواد جراحی است که هنوز هم استفاده میشوند. اثر مهم وی التصریف که حدود 1000 سال پیش تالیف شده، تا قرن ۱۶ میلادی بهمراه قانون ابن سینا کتاب درسی اصلی در دانشگاههای اروپا بود.
🔹 زهراوی در شمار مشهورترین پزشکان مسلمان است تا جایی که گفته میشود وی پس از رازی و ابن سینا سومین نابغه علم طب در جهان اسلام و بزرگترین جراح در دوران طلایی تمدن اسلامی بوده است.
📝 معرفی کامل : B2n.ir/j93298
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب « فیزیک ارسطو »
💠 مولف این اثر در واقع ارسطو فیلسوف یونان باستان است که توسط اسماعیل سعادت به فارسی ترجمه شده و به همت دکتر حسین معصومی همدانی بازنگری و ویرایش شده است و انتشارات هرمس آن را به چاپ رسانده.
🔸 بیش از یک سوم همۀ نوشتههای ارسطو ذیل عنوان یونانی فیزیک یا طبیعیات جای میگیرد. رسالۀ فیزیک مشتمل بر هشت کتاب است و در واقع فقط دو کتاب اوّل آن است که مقدّمهای کلّی بر تحقیق دربارۀ طبیعت است.
🔹 در کتاب اوّل، ارسطو دربارۀ چیزی بحث میکند که خود آن را «مبادی» موضوعات طبیعی میخواند، و این، اندکی بعد، به صورت تحلیلی در میآید دربارۀ مبادی حرکت، نه تنها حرکت «طبیعی»، بلکه هر نوع حرکتی.
🔸 در کتاب دوم شروع میکند به توضیح این معنی که چرا باید چنین باشد: به عقیده او، طبیعت را باید مبدأ حرکت دانست، ولی حرکت از نوعی خاصّ. ارسطو، به خصوص در این کتاب، و تا اندازهای هم در کتاب اوّل، میخواهد ما را، نه فقط با چیزی که امروز آن را فیزیک مینامیم، بلکه با علم طبیعی به طور کلّی، از جمله زیستشناسی، آشنا کند.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/g49025
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_طبیعیات
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ساخت پره های موتور جت هواپیمای بوئینگ در ایران
💠 دانشمندان ایرانی با ساخت پرههای موتور جت هواپیمایMD بیش از ۲۸ فروند از این نوع هواپیماها را که به دلیل تحریم زمینگیر شده بودند را احیا کردند.
🔸 مرکز هوایی مپنا با انجام مهندسی معکوس، اقدام به ساخت پرههای (بلیدهای) موتورهای JT8D بوئینگهای MD کشورمان کرد.
🔹 در حال حاضر، پس از گذشت دو ماه از ساخت نمونه اولیه این پرهها، مراحل تستهای لازم برای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری در حال انجام است.
🔸در خرداد ماه جاری، نخستین موتور هواپیمای مسافربری بوئینگ MD (موتورJT8D 219) با استفاده از پرههای (بلیدهای) ساخت داخل روشن خواهد شد.
📝 متن خبر: B2n.ir/x27117
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ یادداشت «مسکویه و آداب دوستی و دوستیابی»
💠 این یادداشت اثر دکتر سعید حسن زاده؛ پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا است و در شماره 8 فصلنامۀ رهیافت اندیشه به چاپ رسیده.
🔸 دوستی یکی از مباحثی است که اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ به آن پرداختهاند؛ در برخی کتب حدیثی مانند کافی ابوابی درباره دوستی، همنشینی و رفاقت وجود دارد (کلینی، 1429، ج4: 684- 688).
🔹 همچنین در بسیاری از آثار فلسفی و به خصوص آثار فلسفی در حوزه حکمت عملی به این مسئله پرداخته شده است. به عنوان مثال ابوحیان توحیدی (310-414 ه.ق) رسالهای با عنوان الصداقة و الصدیق تألیف کرده است. او علاوه بر این اثر، در المقابسات به دوست، چیستی دوستی، فلسفه عشق و مباحثی از این قبیل پرداخته است (توحیدی، 1347: 359).
🔸 اخوان الصفاء (قرن 4 ه.ق) نیز در رسائل خود مسائلی درباره دوستی و آداب آن بیان کردهاند (اخوان الصفاء،1412، ج4: 41). شهرزوری (قرن 7 ه.ق) نیز در رسائل الشجرة الالهیة ذیل سیاست مدن به فضیلت دوستی و آداب آن پرداخته است. (شهرزوری، 1383، ج1: 596)
🔹 ابوعلی مسکویه (م 421 ه.ق) فیلسوف، پزشک، مورخ و ادیب پرآوازه ایرانی یکی دیگر از اندیشمندان مسلمانی است که درباره دوستی سخن گفته است. او چند فصل از اثر اخلاقی خود با نام تهذیب الاخلاق را به دوستی اختصاص داده است. در این یادداشت با استفاده از این اثر مروری اجمالی بر اندیشه مسکویه درباره آداب دوستی و دوستیابی مینماییم.
📝 متن یادداشت : B2n.ir/philoscience_1031
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#یادداشت
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب « فلسفه علم »
💠 این کتاب اثر نیکلاس کاپالدی (استاد رشته فلسفه در دانشگاه تولسا آمریکا) است که توسط دکتر علی حقّی ترجمه شده و به همت انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
🔸 کتاب حاضر درباره فلسفه علم و مبتنی بر علم فیزیک است، و همه شواهدی که نویسنده آورده از این علم گرفته شده است و به زعم مترجم برای خواننده نوپای «فلسفه علم» بسیار سهل و از کتاب های همانندش در فارسی سادهتر است.
🔹 نویسنده کتاب مذکور از ضرورت تاریخ علم برای فلسفه علم آگاه بوده است و از همین رهیافت در سراسر این کتاب استفاده کرده است. تاریخ علم را میتوان بر پایه هر یک از علوم تجربی بازسازی و تحلیل کرد.
🔸 و میتوان گفت که تاریخهای علم مادههای بیشکلاند و فلسفههای علم صورتهاییاند که این مادهها پذیرای آنها میشوند، و در اینجا بنای بازسازی بر فیزیک گذاشته شده که مادربزرگ فناوری پرشتاب امروز است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/n29914
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅کارگاه «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی»
💠 مرکز آموزش و تحصيلات تكميلي پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) سومین جلسه از سلسه کارگاه های آموزشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی اسلامی را با موضوع «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی» برگزار می کند.
🔸 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔹زمان : دوشنبه 21 خرداد 1403 ، ساعت 10 تا 12
🔸مکان : پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام)، سالن شهید تهرانی مقدم
🔹 لینک شرکت در جلسه به صورت آنلاین:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_شناسی_علم
#کارگاه_آموزشی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول
💠 قسمت سوم: قدرت تکامل
🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمیدان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است.
🔹 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ پیدایش موجودات زنده، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعههایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ #اسرار_سلول یکی از آنها هست.
🔸 در این قسمت، این بیوشیمیدان آمریکایی با بررسی چرخدندههای مکانیکی در حشرات گیاهخوار و توجه به پیچیدگی و دقت بسیار بالا در آنها، نشان میدهد که «یک طراحی در کار است!» و سپس به بحث در مورد نظریه تکامل و طرح چند سوال میپردازد.
🎞 قسمت اول : کسی باید بداند!
🎞 قسمت دوم : پیچیدگی حیات
🎞 قسمت سوم : قدرت تکامل
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#گفتار_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب « نظام منطق »
💠 این کتاب اثر جان استیوارت میل (فیلسوف و متفکر بریتانیایی سدهٔ نوزدهم) است که توسط دکتر محمدرضا اسمخانی ترجمه و به همت انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسیده است.
🔸 «نظام منطق» را میتوان مهمترین کتاب سنت «تجربهگرایی» در سدۀ نوزدهم برشمرد که درصدد است تبیینی سراسر «طبیعتگرایانه» از بنیادینترین فعالیتهای شناختی انسان و حقایق عرضهشده در علوم منطقی، ریاضی، طبیعی، و اجتماعی ارائه دهد.
🔹 در این کتاب، شاهد هجمۀ سهمگین به هرگونه فلسفۀ «پیشینیگرا» و «شهودگرا» هستیم که میکوشیدند حقایقِ خارجازذهن را ازطریقِ شهود، آگاهی یا عقل، مستقل از مشاهدات و تجربۀ انسانی، استنباط کنند.
🔸 از آنجا که نویسنده این کتاب را مبنای روششناختی و بنیان فکری کارهای دیگرش در نظریۀ اخلاقی، اجتماعی، و سیاسی قلمداد میکرد، مطالعۀ این اثر گرانسنگ میتواند، مدخل مطمئن و درآمد مناسبی نه تنها برای شناخت اصول تجربهگرایی بلکه فهم بهتر کلیت فلسفۀ میل میباشد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/f45455
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_غرب
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ اهمیت مبانی نظری در جهت توسعۀ علم اجتماعی
💠 دکتر سیدعلی سیدیفرد در گفتوگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛
🔖 در مقام توسعۀ علم اجتماعی، ناچار هستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، مبانی نظری خودمان را مشخص کنیم.
🔖 برخی گاه گلایه و شکایت میکنند که بحثهای نظریِ صرف کافی نیست و اگر میخواهید علم اجتماعی تولید کنید، باید علمی تولید کنید که به درد مسائل جامعه بخورد و واقعاً مسائل جامعه را حل و فصل کند. مثلاً ممکن است در مردم بیاعتمادی عمومی به وجود آمده باشد و باید آن را حل و فصل کند. ممکن است در جامعه پرخاشگری و فقر و اعتیاد زیاد شده باشد. علم اجتماعی باید با اینها سروکار داشته باشد، نه اینکه صرفاً مبانی نظری را بررسی کند.
🔖 درست است که علم اجتماعی باید ناظر به مسئله باشد و علم اجتماعی که ناظر به مسئله نیست، علم نظری محض است و با مسائل کاری ندارد. ما ناچاریم که در مواجهه با مسائل، مبانی نظری خودمان را بهصورت دقیق صورتبندی کرده باشیم. بنابراین ناگزیر هستیم دربارۀ انسان موضعگیری کنیم.
🔖 فرض کنید میخواهید پدیدۀ رأیدادن را بررسی کنید. در این مورد، رفتار چه کسی را مطالعه میکنید؟ رفتار انسانها را. اگر موضعی در باب انسان، جامعه و بنیاد روابط اجتماعی، طبیعت و جهان نداشته باشید، احتمالاً در هر مورد خاص (نظیر تحلیل پدیدۀ رأیدادن) با دوگانههایی مواجه میشوید که باید بدون تأمل قبلی آن را حل و فصل کنید. ما ناچاریم مبانی نظری خود را در مرتبۀ سؤال احراز کنیم و با دقت از آنها صحبت کنیم.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مصاحبه
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مسابقه علمی « حکمت مشاء »
💠 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات مسابقه علمی « حکمت مشاء » بامحوریت بخش طبیعیات کتاب اشارات برگزار میکند.
🔸شرکت در این مسابقه برای عموم طلاب و دانشجویان آزاد است و مهلت ثبتنام تا ۳۰ خردادماه و زمـــان برگزاری ۲۹ شهریـور ۱۴۰۳ میباشد.
🔹 علاقهمندان میتوانند جهت دریافت دفترچه آزمون و ثبت نام به لینکهای زیر مراجعه فرمایند:
📜دفترچه راهنمــای آزمــون
👈 لینک ثبتنام
🔸 همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسابقه به آیدیهای زیر مراجعه فرمایید:
🆔 @mosabeghat403
🆔 @safeerimam
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_طبیعیات
#مسابقه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «لوجیسیزم و مسئله صدق در ریاضیات»
💠 این مقاله به قلم دکتر حمید وحیددستجردی نگاشته شده و در یازدهمین شماره از فصلنامه علمی_پژوهشی فرهنگ به چاپ رسیده است.
🔸دستیابی به استنباطی صحیح از مفاهیم ریاضی یکی از عمده ترین اشتغالات بشر در طی ادوار تفکر بوده است. این اشتغالات که معمولا با بحرانهای بزرگ همراه بوده است، همواره منجر به گشودن افقهای جدیدی از معرفت ریاضی گشته است.
🔹 این سوال هموارهدر ذهن بشر بوده است که اگر تنها راهدستیابی ما به واقعیات ریاضی از طریق شهود است و اگر بدلیل مجرد بودن هویات ریاضی ادراک آنها ممکن نیست،در این صورت در غیاب روش مستقل دیگری جهت بررسی ادعاهای حاصله،چگونه میتوان با به کارگیری پروسه شهود صحت و سقم آن ادعاها را معین کرد؟
🔸 از آنجا که مادر تجویز اعتقادات ریاضی به تئوری«قابل اعتماد بودن»پروسههای معرفتی تمسک کردهایم این پرسش را میتوان اینگونه نیز مطرح کرد:چگونه میتوان معین کرد که پروسه شهود ریاضی قابل اعتماد است؟
🔹 این سوال در واقع دارای دو وجه است. وجه نخست آن معرفتی و اپیستمیک است:در غیاب روش و آزمونی مستقل چگونه میتوان معین کرد که پروسه شهود قابل اعتماد است؟
🔸 وجه دوم طبیعتی متافیزیکی دارد: در صورت قابل اعتماد بودن پروسه شهود، چگونه میتوان «قابلیت اعتماد» آن را توضیح و تبین کرد؟ چگونه است که این مکانیزمها از واقعیاتی خبر میدهند که از هر نظر از دسترس و قلمروشان خارجند؟
📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/q88017
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience