eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مقاله «جایگاه واهمه در عمل از منظر ابن‌سینا» 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره 41 دوفصلنامه علمی فلسفه دانشگاه تهران به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 از منظر ابن‌سینا، قوه واهمه یکی از مهم‌ترین مبادی عمل است. این قوه مبدأ ادراکی عمل است. ادراک پیشین عمل، به‌کارگیری متصرفه برای تصور عمل، تحریک شوق شهوی و غضبی از طریق ادراک جزئی و تصوری نفع و ضرر، یاری‌رسانی به عقل عملی، پدیدآوردن برخی از کیفیات نفسانی مانند ترس یا آرزو، تولید گزاره‌های کاذب، تأثیر در خارج از بدن و واسطه‌گری بین وضعیت‌های بدنی و عمل از جمله کارکردهای این قوه است. 🔹 این قوه برای کارکرد خود به همراهی سایر قوای ادراکی نیازمند است. واهمه انسان به دلیل همراهی با عقل، به کارکرد دیگری مانند اذعانات جزمی و ساخت برخی از گزاره‌های کلی دست یافته است. تشابه، تجربه، نیاز قوا و الهامات رحمانی الهی از جمله راه‌هایی است که از آن طریق، واهمه بدون کمک عقل به ادراکات خود دست می‌یابد. واهمه در اکثر موارد، بدون تصدیق و بلکه با ادراک تصوری نفع و ضرر را ادراک می‌کند. تصریحات ابن‌سینا درباره گزاره‌های مخیله و انفعال نفس از تخیلات بدون تصدیق این مدعا را اثبات می‌کند. علی‌رغم ابعاد مختلف اندیشه ابن‌سینا درباره وهم و جایگاه آن در عمل... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/n70039 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان جذب هیئت علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی 💠 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به منظور تکمیل اعضای هیئت علمی گروه‌های خود، اقدام به جذب عضو هیئت علمی پیمانی از میان «نفرات دوم و سوم فراخوان‌های پیشین دانشگاه‌های برتر دولتی کشور» می‌کند. 🔸 متقاضیان واجد شرایط (نفرات دوم و سوم دانشگاه‌های دولتی در فراخوان‌های گذشته) که تمایل به عضویت هیئت علمی پیمانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی را دارند، می‎توانند نامه درخواست و رزومه علمی خود را تا تاریخ چهارشنبه 9 خردادماه از طریق رایانامه پژوهشگاه به نشانی info@ihss.ir ارسال کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تولید رادیوایزوتوپ حیاتی مولیبدن- ۹۹ در ایران 💠 شرکت پارس ایزوتوپ، طرح تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 از شکافت اورانیوم- 235 در مقیاس صنعتی را آغاز کرده اند. بر اساس آمار، بیش از 60 درصد استفاده از رادیودارو‌ها، تنها مربوط به رادیودارو‌های تکنسیوم m99 است. 🔸 در ایران سالانه حدود یک میلیون بیمار از رادیودارو‌های تکنسیوم- m99 استفاده می‌کنند. تمام نیاز به مولیبدن- 99 به عنوان مادر انواع رادیودارو‌های مبتنی بر تکنسیوم- m99 از واردات با ارزش حدود پنج میلیون یورو در سال و با مشکلات فراوان تأمین می‌شود. 🔹 فرآیند استفاده از این رادیوایزوتوپ در سازمان انرژی اتمی (شرکت پارس ایزوتوپ) وجود داشته و به صورت بومی تولید و در مراکز پزشکی هسته‌ای کشور استفاده می‌شود. روش اقتصادی و بهترین راه تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن- 99 استحصال آن از محصولات شکافت اورانیوم- 235 است. 📜 متن خبر: B2n.ir/y29724 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
بازخوانی انتقادی مؤلفه‌های سعادت در نظریه ارسطو 💠 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی با‌موضوع «بازخوانی انتقادی مؤلفه‌های سعادت در نظریه ارسطو» برگزار می‌کند. 🔸 ارائه‌دهنده کرسی: دکتر مهدی دوستان پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق (ع) 🔹 ناقد: دکتر محسن جوادی عضو هیات علمی دانشگاه قم 🔹 ناقد: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔸 زمان: دوشنبه ۷ خردادماه، ساعت ۱۴ 🔹 مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (دفتر قم) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ماهیت انسان و وضع قوانین 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه ؛ 🔖 در الگوی ارسطویی-ابن‌سینایی از تطورات انسانی، «حرکت و تغییر تدریجی ذاتی» دربارۀ انسان یا هر موجود دیگری بی‌معناست. انسان انسان است و شیر شیر است و درخت زیتون درخت زیتون. اما در مُدل صدرالمتالهین از حرکت و تغییر تدریجی انسانی، هرچند صحیح است که انسان کالبدی انسانی دارد، می‌تواند خیلی چیزهای دیگر باشد. او می‌تواند بیرون از چیزی بایستد که هست و ماهیت خود را خودش تعیین کند (فصل اخیرش را خود معین کند). 🔖 حال اگر کسی تلاش کند با این نگاه -نگاه صدرایی- انسان‌های جامعه و کنش‌های اجتماعی آن‌ها را بشناسد، احتمالاً تفسیر متفاوتی از قوانین (عام) و حتی قواعد (خاص) اجتماعی خواهد داشت؛ زیرا انسان خود به فصل اخیرش تعیّن می‌دهد، دسته‌ای از انسان‌ها به این شکل، خود را تعین دادند و دسته‌ای دیگر به شکل دیگری. لذا بعید است در پی قوانین عام جهان‌شمول برای همۀ انسان‌ها باشد و حداقل این است که تعداد این قوانین را خیلی کم می‌داند. 🔖پس اینکه ماهیت انسان را از پیش متعین بدانیم یا ندانیم، در اینکه قوانین عام یا خاص را دربارۀ انسان، به چه نحو تفسیر کنیم، مؤثر است. 🌐 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «معناشناسی اراده از منظر ابن‌سینا مشترک لفظی یا مشترک معنوی» 💠 این مقاله به قلم دکتر سعید حسن زاده (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا)، دکتر محمد سعیدی مهر و دکتر رضا اکبری نگاشته شده و در شماره2 از دوره56 فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است: 🔸 در آثار ابن‌سینا، عبارت‌های ناظر به بحث اراده به‌گونه‌ای است که امکان دو تفسیر را از آن فراهم می‌کند. عده‌ای از محققان معتقدند که ابن‌سینا صفت اراده را بین واجب تعالی و انسان مشترک لفظی می‌داند. در مقابل، عده‌ای معتقدند که او این صفت را مشترک معنوی می‌داند. توجه به آثار ابن‌سینا نشان می‌دهد که عبارت‌های ابن‌سینا در مواردی همچون موارد زیر، زمینۀ خوانش اشتراک لفظی را ایجاد کرده‌است: (1) عدم مغایرت مفهومی صفات الهی به خصوص صفت علم و اراده؛ (2) تمایز اراده در واجب تعالی و انسان. 🔹 از سوی دیگر عبارت‌های او دربارۀ تقسیم اراده و مقایسۀ اراده در انسان و واجب تعالی، زمینۀ برداشت اشتراک معنوی را فراهم نموده‌است. به نظر می‌رسد می‌توان نظریه ابن‌سینا را اشتراک معنوی دانست و با استناد به عبارت‌های او دربارۀ اراده و صفات الهی تفسیری از شواهد ناظر به اشتراک لفظی ارائه کرد. توجه به آثار ابن‌سینا اجازه می‌دهد که اراده را به «حیثیتی در فاعل عالم که سبب وجوب صدور فعل از او می‌گردد» تعریف کنیم. در این صورت، ارادۀ میان خدا و انسان مشترک معنوی خواهد بود... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/m93527 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابو القاسم خلف بن عباس الزهراوی 💠 ابو القاسم الزهراوی، (۹۳۶–۱۰۱۳ م) که در غرب به البوکاسیس مشهور است، پزشک و بزرگ‌ترین جراح مسلمان بود و از او به عنوان «پدر جراحی مدرن» یاد می‌شود. 🔸 وی ابداع کننده بسیاری از ابزار اتاق عمل و روش‌ها و مواد جراحی است که هنوز هم استفاده می‌شوند. اثر مهم وی التصریف که حدود 1000 سال پیش تالیف شده، تا قرن ۱۶ میلادی بهمراه قانون ابن سینا کتاب درسی اصلی در دانشگاه‌های اروپا بود. 🔹 زهراوی در شمار مشهورترین پزشکان مسلمان است تا جایی که گفته می‌شود وی پس از رازی و ابن سینا سومین نابغه علم طب در جهان اسلام و بزرگ‌ترین جراح در دوران طلایی تمدن اسلامی بوده است. 📝 معرفی کامل : B2n.ir/j93298 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب « فیزیک ارسطو » 💠 مولف این اثر در واقع ارسطو فیلسوف یونان باستان است که توسط اسماعیل سعادت به فارسی ترجمه شده و به همت دکتر حسین معصومی همدانی بازنگری و ویرایش شده است و انتشارات هرمس آن‌ را به چاپ رسانده. 🔸 بیش از یک سوم همۀ نوشته‌های ارسطو ذیل عنوان یونانی فیزیک یا طبیعیات جای می‌گیرد. رسالۀ فیزیک مشتمل بر هشت کتاب است و در واقع فقط دو کتاب اوّل آن است که مقدّمه‌ای کلّی بر تحقیق دربارۀ طبیعت است. 🔹 در کتاب اوّل، ارسطو دربارۀ چیزی بحث می‌کند که خود آن را «مبادی» موضوعات طبیعی می‌خواند، و این، اندکی بعد، به صورت تحلیلی در می‌آید دربارۀ مبادی حرکت، نه تنها حرکت «طبیعی»، بلکه هر نوع حرکتی. 🔸 در کتاب دوم شروع می‌کند به توضیح این معنی که چرا باید چنین باشد: به عقیده او، طبیعت را باید مبدأ حرکت دانست، ولی حرکت از نوعی خاصّ. ارسطو، به خصوص در این کتاب، و تا اندازه‌ای هم در کتاب اوّل، می‌خواهد ما را، نه فقط با چیزی که امروز آن را فیزیک می‌نامیم، بلکه با علم طبیعی به طور کلّی، از جمله زیست‌شناسی، آشنا کند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/g49025 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ساخت پره‌ های موتور جت هواپیمای بوئینگ در ایران 💠 دانشمندان ایرانی با ساخت پره‌های موتور جت هواپیمایMD بیش از ۲۸ فروند از این نوع هواپیماها را که به دلیل تحریم‌ زمین‌گیر شده بودند را احیا کردند. 🔸 مرکز هوایی مپنا با انجام مهندسی معکوس، اقدام به ساخت پره‌های (بلیدهای) موتورهای JT8D بوئینگ‌های MD کشورمان کرد. 🔹 در حال حاضر، پس از گذشت دو ماه از ساخت نمونه اولیه این پره‌ها، مراحل تست‌های لازم برای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری در حال انجام است. 🔸در خرداد ماه جاری، نخستین موتور هواپیمای مسافربری بوئینگ MD (موتورJT8D 219) با استفاده از پره‌های (بلیدهای) ساخت داخل روشن خواهد شد. 📝 متن خبر: B2n.ir/x27117 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «مسکویه و آداب دوستی و دوست‌یابی» 💠 این یادداشت اثر دکتر سعید حسن زاده؛ پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا است و در شماره 8 فصلنامۀ رهیافت اندیشه به چاپ رسیده. 🔸 دوستی یکی از مباحثی است که اندیشمندان مسلمان در طول تاریخ به آن پرداخته‌اند؛ در برخی کتب حدیثی مانند کافی ابوابی درباره دوستی، همنشینی و رفاقت وجود دارد (کلینی، 1429، ج4: 684- 688). 🔹 همچنین در بسیاری از آثار فلسفی و به خصوص آثار فلسفی در حوزه حکمت عملی به این مسئله پرداخته شده است. به عنوان مثال ابوحیان توحیدی (310-414 ه.ق) رساله‌ای با عنوان الصداقة و الصدیق تألیف کرده است. او علاوه بر این اثر، در المقابسات به دوست، چیستی دوستی، فلسفه عشق و مباحثی از این قبیل پرداخته است (توحیدی، 1347: 359). 🔸 اخوان الصفاء (قرن 4 ه.ق) نیز در رسائل خود مسائلی درباره دوستی و آداب آن بیان کرده‌اند (اخوان الصفاء،1412، ج4: 41). شهرزوری (قرن 7 ه.ق) نیز در رسائل الشجرة الالهیة ذیل سیاست مدن به فضیلت دوستی و آداب آن پرداخته است. (شهرزوری، 1383، ج1: 596) 🔹 ابوعلی مسکویه (م 421 ه.ق) فیلسوف، پزشک، مورخ و ادیب پرآوازه ایرانی یکی دیگر از اندیشمندان مسلمانی است که درباره دوستی سخن گفته است. او چند فصل از اثر اخلاقی خود با نام تهذیب الاخلاق را به دوستی اختصاص داده است. در این یادداشت با استفاده از این اثر مروری اجمالی بر اندیشه مسکویه درباره آداب دوستی و دوستیابی می‌نماییم. 📝 متن یادداشت : B2n.ir/philoscience_1031 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب « فلسفه علم » 💠 این کتاب اثر نیکلاس کاپالدی (استاد رشته فلسفه در دانشگاه تولسا آمریکا) است که توسط دکتر علی حقّی ترجمه شده و به همت انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است. 🔸 کتاب حاضر درباره فلسفه علم و مبتنی بر علم فیزیک است، و همه شواهدی که نویسنده آورده از این علم گرفته شده است و به زعم مترجم برای خواننده نوپای «فلسفه علم» بسیار سهل و از کتاب های همانندش در فارسی ساده‌تر است. 🔹 نویسنده کتاب مذکور از ضرورت تاریخ علم برای فلسفه علم آگاه بوده است و از همین رهیافت در سراسر این کتاب استفاده کرده است. تاریخ علم را می‌توان بر پایه هر یک از علوم تجربی بازسازی و تحلیل کرد. 🔸 و می‌توان گفت که تاریخ‌های علم ماده‌های بی‌شکل‌اند و فلسفه‌های علم صورت‌هایی‌اند که این ماده‌ها پذیرای آن‌ها می‌شوند، و در اینجا بنای بازسازی بر فیزیک گذاشته شده که مادربزرگ فناوری پرشتاب امروز است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/n29914 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅کارگاه «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی» 💠 مرکز آموزش و تحصيلات تكميلي پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) سومین جلسه از سلسه کارگاه های آموزشی در حوزه روش شناسی علوم انسانی اسلامی را با موضوع «نقش تفسیر تنزیلی در تحول علوم انسانی» برگزار می کند. 🔸 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🔹زمان : دوشنبه 21 خرداد 1403 ، ساعت 10 تا 12 🔸مکان : پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام)، سالن شهید تهرانی مقدم 🔹 لینک شرکت در جلسه به صورت آنلاین: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/isri/neshast _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول 💠 قسمت سوم: قدرت تکامل 🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است. 🔹 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ پیدایش موجودات زنده، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. 🔸 در این قسمت، این بیوشیمی‌دان آمریکایی با بررسی چرخدنده‌های مکانیکی در حشرات گیاه‌خوار و توجه به پیچیدگی و دقت بسیار بالا در آن‌ها، نشان می‌دهد که «یک طراحی در کار است!» و سپس به بحث در مورد نظریه تکامل و طرح چند سوال می‌پردازد. 🎞 قسمت اول : کسی باید بداند! 🎞 قسمت دوم : پیچیدگی حیات 🎞 قسمت سوم : قدرت تکامل _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب « نظام منطق » 💠 این کتاب اثر جان استیوارت میل (فیلسوف و متفکر بریتانیایی سدهٔ نوزدهم) است که توسط دکتر محمدرضا اسمخانی ترجمه و به همت انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسیده است. 🔸 «نظام منطق» را می‌توان مهم‌ترین کتاب سنت «تجربه‌گرایی» در سدۀ نوزدهم برشمرد که درصدد است تبیینی سراسر «طبیعت‌گرایانه» از بنیادین‌ترین فعالیت‌های شناختی انسان و حقایق عرضه‌شده در علوم منطقی، ریاضی، طبیعی، و اجتماعی ارائه دهد. 🔹 در این کتاب، شاهد هجمۀ سهمگین به هرگونه فلسفۀ «پیشینی‌گرا» و «شهودگرا» هستیم که می‌کوشیدند حقایقِ خارج‌ازذهن را ازطریقِ شهود، آگاهی یا عقل، مستقل از مشاهدات و تجربۀ انسانی، استنباط کنند. 🔸 از آنجا که نویسنده این کتاب را مبنای روش‌شناختی و بنیان فکری کارهای دیگرش در نظریۀ اخلاقی، اجتماعی، و سیاسی قلمداد می‌کرد، مطالعۀ این اثر گرانسنگ می‌تواند، مدخل مطمئن و درآمد مناسبی نه تنها برای شناخت اصول تجربه‌گرایی بلکه فهم بهتر کلیت فلسفۀ میل می‌باشد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/f45455 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ اهمیت مبانی نظری در جهت توسعۀ علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 در مقام توسعۀ علم اجتماعی، ناچار هستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، مبانی نظری خودمان را مشخص کنیم. 🔖 برخی گاه گلایه و شکایت می‌کنند که بحث‌های نظریِ صرف کافی نیست و اگر می‌خواهید علم اجتماعی تولید کنید، باید علمی تولید کنید که به درد مسائل جامعه بخورد و واقعاً مسائل جامعه را حل و فصل کند. مثلاً ممکن است در مردم بی‌اعتمادی عمومی به وجود آمده باشد و باید آن را حل و فصل کند. ممکن است در جامعه پرخاشگری و فقر و اعتیاد زیاد شده باشد. علم اجتماعی باید با این‌ها سروکار داشته باشد، نه اینکه صرفاً مبانی نظری را بررسی کند. 🔖 درست است که علم اجتماعی باید ناظر به مسئله باشد و علم اجتماعی که ناظر به مسئله نیست، علم نظری محض است و با مسائل کاری ندارد. ما ناچاریم که در مواجهه با مسائل، مبانی نظری خودمان را به‌صورت دقیق صورت‌بندی کرده باشیم. بنابراین ناگزیر هستیم دربارۀ انسان موضع‌گیری کنیم. 🔖 فرض کنید می‌خواهید پدیدۀ رأی‌دادن را بررسی کنید. در این مورد، رفتار چه کسی را مطالعه می‌کنید؟ رفتار انسان‌ها را. اگر موضعی در باب انسان، جامعه و بنیاد روابط اجتماعی، طبیعت و جهان نداشته باشید، احتمالاً در هر مورد خاص (نظیر تحلیل پدیدۀ رأی‌دادن) با دوگانه‌هایی مواجه می‌شوید که باید بدون تأمل قبلی آن را حل و فصل کنید. ما ناچاریم مبانی نظری خود را در مرتبۀ سؤال احراز کنیم و با دقت از آن‌ها صحبت کنیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مسابقه علمی « حکمت مشاء » 💠 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات مسابقه علمی « حکمت مشاء » بامحوریت بخش طبیعیات کتاب اشارات برگزار می‌کند. 🔸شرکت در این مسابقه برای عموم طلاب و دانشجویان آزاد است و مهلت ثبت‌نام تا ۳۰ خردادماه و زمـــان برگزاری ۲۹ شهریـور ۱۴۰۳ می‌باشد. 🔹 علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت دفترچه آزمون و ثبت نام به لینک‌های زیر مراجعه فرمایند: 📜دفترچه راهنمــای آزمــون 👈 لینک ثبت‌نام 🔸 همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسابقه به آیدی‌های زیر مراجعه فرمایید: 🆔 @mosabeghat403 🆔 @safeerimam _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «لوجیسیزم و مسئله صدق در ریاضیات» 💠 این مقاله به قلم دکتر حمید وحیددستجردی نگاشته شده و در یازدهمین شماره از فصلنامه علمی_پژوهشی فرهنگ به چاپ رسیده است. 🔸دستیابی به استنباطی صحیح از مفاهیم ریاضی یکی از عمده ترین اشتغالات بشر در طی ادوار تفکر بوده است. این اشتغالات که معمولا با بحران‌های بزرگ همراه بوده است، همواره منجر به گشودن افق‌های جدیدی از معرفت ریاضی گشته است. 🔹 این سوال هموارهدر ذهن بشر بوده است که اگر تنها راه‌دستیابی ما به واقعیات ریاضی از طریق شهود است و اگر بدلیل مجرد بودن هویات ریاضی ادراک آنها ممکن نیست،در این‌ صورت در غیاب روش مستقل دیگری جهت بررسی ادعاهای حاصله،چگونه‌ می‌توان با به کارگیری پروسه شهود صحت و سقم آن ادعاها را معین کرد؟ 🔸 از آنجا که مادر تجویز اعتقادات ریاضی به تئوری«قابل اعتماد بودن»پروسه‌های‌ معرفتی تمسک کرده‌ایم این پرسش را می‌توان اینگونه نیز مطرح کرد:چگونه‌ می‌توان معین کرد که پروسه شهود ریاضی قابل اعتماد است؟ 🔹 این سوال در واقع‌ دارای دو وجه است. وجه نخست آن معرفتی و اپیستمیک است:در غیاب روش و آزمونی مستقل چگونه می‌توان معین کرد که پروسه شهود قابل اعتماد است؟ 🔸 وجه‌ دوم طبیعتی متافیزیکی دارد: در صورت قابل اعتماد بودن پروسه شهود، چگونه‌ می‌توان «قابلیت اعتماد» آن را توضیح و تبین کرد؟ چگونه است که این مکانیزم‌ها از واقعیاتی خبر می‌دهند که از هر نظر از دسترس و قلمروشان خارجند؟ 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/q88017 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابوریحان بیرونی 💠 ابوریحان بیرونی (362-442 هـ.ق)، ریاضیدان، طبیعی‌دان، ستاره‌شناس، داروشناس، فیلسوف، انسان شناس و تاریخ‌نگار نامدار ایرانی مسلمان در قرن چهارم و پنجم هجری است. او در علوم مختلف زمان خود متبحر بود و در هر کدام کتب ارزشمندی ارائه نمود. «آثار الباقیه»، «التفهیم»، «القانون المسعودی» و «مالهند» از تألیفات مهم اوست. 🔸 او به زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود و با زبان‌های یونانی باستان، عبری و سُریانی آشنایی داشت و یک نویسندهٔ بی‌طرف در نگارشِ باورهای مردمِ کشورهای گونه‌گون بود. همچنین او را پدرِ انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. 🔹 او از اولین کسانی است که در تمدن اسلامی به پیدا کردن وزن مخصوص اجسام مبادرت ورزید و وزن مخصوص این اجسام را چنان دقیق محاسبه کرد که اختلاف آنها با وزن‌های مخصوصی که دانشمندان اخیر با تجهیزات مدرن محاسبه کرده اند، بسیار ناچیز است. 🔸 همچنین او با استفاده از روش‌های علمی و پذیرفته شده برای محاسبه ارتفاع یک کوه، راهی برای محاسبه شعاع کره زمین ارائه کرد. میزانی که او به دست آورد، تنها ۱۷٫۲ کیلومتر کمتر از تخمین فعلی از شعاع قطبی زمین است. 🔹 او به اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی شهرهای مختلف می‌پرداخت و موقعیت هر شهر را در روی یک کره مشخص می‌کرد و پس از سال‌ها توانست آن نقاط را در روی یک نقشه مسطح پیاده کند و این مقدمه علم کارتوگرافی است . 📝متن کامل معرفی : B2n.ir/f07968 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
دوره‎های تربیت مربّی و پژوهشگر " عرفان و فلسفه و منطق " 💠 انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه قم با همکاری مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) دوره‎های تربیت مربّی و پژوهشگر " عرفان و فلسفه و منطق " برگزار می‎کند. 🔸 این دوره‌ها با تدریس شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی و به صورت آنلاین خواهد شد. 🔹 سرفصل ها، روز و ساعت هر دوره به شرح زیر است: 🔘 نظام و کلیات عرفان نظری 🔘 اصالت و تشکیک در وجود 🔘 نظام و کلیات علم منطق 🔸 مهلت ثبت نام در هر این دوره‌ها تا پایان تیرماه می‌باشد و با توجه به محدود بودن ظرفیت، اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کنند. 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر مراجعه فرمایید: @Imam_110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برشی از مستند اخراج شده (Expelled) 💠 مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. 🔸 دکتر ریچارد فون استرنبرگ (Dr. Richard Von Sternberg) دارای دکترای زیست‌شناسی (تکامل مولکولی) و دکترای علوم سیستمی (زیست‌شناسی نظری) با چاپ بیش از ۳۰ مقاله در کتب و نشریات علمی معتبر، با چاپ مقاله‌ای از استفان سی‌مایر (از رهبران جنبش طراحی هوشمند) وارد چالش شدیدی شد. 🔹 او در مقاله‌اش مدعی بود که «طراحی هوشمند» شاید آغازی برای حیات ما باشد. ادعایی که در برابر نئوداروینیسم که پیدایش حیات را کور و تصادفی می‌داند، قرار داشت و به همین علت از سمتش برکنار شد و مورد تفتیش عقاید قرار گرفت و بر علیه وی دست به عکس‌العمل‌های خشونت آمیز زدند! 🔸 وی می‌گوید: «زیرسؤال‌بردن داروینیسم برای بسیاری، قابل تصور نیست! باور ندارند که در پایان مقالهٔ من به «طراحی هوشمند» اشاره شده است! به همین دلیل مدیر مؤسسه به من به چشم یک تروریست فکری نگاه می‌کند!» ✍️ احمد منصوری @elmvadin _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابوالحسن علاء الدین علی بن ابی الحزم 💠 ابوالحسن (ابوالعلاء) علاء الدین علی بن ابی الحزم (607-687 هـ.ق)، مشهور به ابن نفیس قرشی، پزشک مشهور دمشقی و کاشف گردش ریوی خون است که در ادب ، منطق ، فلسفه و علوم دینی نیز دستی قوی داشت. 🔸 ابن نفیس یکی از برجسته‌ترین دانشمندان در تاریخ پزشکی تمدن اسلامی است. ابن فضل الله که او را علامه روزگار و پدر همه علوم خوانده، یادآور شده است که ابن نفیس در منطق به شیوه متقدمان تمایل داشت و در طب با جالینوس مخالفت می‌ورزید. 🔹 آثار او در پزشکی، غالبا شامل شرح برخی از کتب بقراط و جالینوس و مفصل تر از همه، آثار ابن سیناست و هم ازاین رو که عنایت بسیار به آثار ابن سینا داشت، او را ابن سینای دوم لقب داده‌اند و از آثار او بر می‌آید که در فنون پزشکی و جراحی چیره‌دست و صاحب سبک بوده است. 📝 معرفی کامل : B2n.ir/z55883 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 💠 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «سلسله نشست‌های علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کنند. 🔸 درس‌گفتار اول(جلسه۱۴): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه) 🔹 درس‌گفتار دوم(جلسه ۳۴): معرفة‌النفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه) 🔸 مدرس: دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹زمان: پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ماه، ساعت ۸ تا ۱۲ 🔸مکان: خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن جلسات 🔹حضور در جلسه به صورت آنلاین: m8r.ir/1001 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
چیستی کنش اجتماعی از منظر علامه طباطبایی 💠 این یادداشت به قلم دکتر جواد طالبی؛ پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در هشتمین شماره از فصلنامه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 در میان اندیشمندان جهان اسلام علامه طباطبایی در پرتو نظریه اعتباریات، نگاه ویژه ای به انسان، کنش انسانی و امر اجتماعی دارد. توجه علامه به اعتبارات و به ویژه به اعتبارات پس از اجتماع زمینه گفتگو از کنش های اجتماعی را فراهم می‌آورد. ایشان ضمن تفکیک کنش اجتماعی از کنش مشترک ارتباط کنش اجتماعی را با جامعه مشخص می‌سازد. 🔹در این یادداشت سعی شده چیستی کنش اجتماعی و تمایز آن از کنش مشترک از منظر علامه طباطبایی به اختصار مرور شود. از این رو ابتدا به تعریف اعتبار و اقسام آن پرداخته می شود سپس تعریف کنش اجتماعی از منظر علامه طباطبایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 📝 متن یادداشت : B2n.ir/philoscience-1073 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ساخت دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال توسط فناوران ایرانی 💠 فناوران یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای موفق به ساخت دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال شدند. 🔸 در تصویر برداری دیجیتال بجای فیلم پلاستیکی از یک صفحه الکترونیکی با میلیون‌ها نیمه هادی کوچکِ حساس به اشعه ایکس استفاده می‌شود. 🔹 از مزایای رادیوگرافی دیجیتال می‌توان به سرعت بالاتر تهیه تصویر، کیفیت بهتر تصاویر، کاهش هزینه‌ها به جهت حذف فیلم، توانایی آرشیو تصاویر با سهولت بیشتر و امکان کپی فیلم به هر تعداد و بدون صرف هزینه اضافی اشاره کرد. 🔸 کاربرد این دستگاه برای بیمارستان‌های کشور و در بخش‌های ای سی یو، سی سی یو، اورژانس و بستری (زمانی که بیمار نمی‌تواند به بخش رادیولوژی برود) است، که این دستگاه با سیستم موتورایز حرکت می‌کند و بالای سر بیمار می‌رود و عکس‌های رادیوگرافی بیمار را می‌گیرد. 🔹 درگذشته این دستگاه وارد کشور می شده ولی به همت یک شرکت دانش بنیان، الان در ایران تولید می‌شود و موجب صرفه جویی 40 هزار یورویی ارزی برای کشور شده است. 📝 متن خبر: B2n.ir/w65026 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience