eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 کتاب « نظام منطق » 💠 این کتاب اثر جان استیوارت میل (فیلسوف و متفکر بریتانیایی سدهٔ نوزدهم) است که توسط دکتر محمدرضا اسمخانی ترجمه و به همت انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسیده است. 🔸 «نظام منطق» را می‌توان مهم‌ترین کتاب سنت «تجربه‌گرایی» در سدۀ نوزدهم برشمرد که درصدد است تبیینی سراسر «طبیعت‌گرایانه» از بنیادین‌ترین فعالیت‌های شناختی انسان و حقایق عرضه‌شده در علوم منطقی، ریاضی، طبیعی، و اجتماعی ارائه دهد. 🔹 در این کتاب، شاهد هجمۀ سهمگین به هرگونه فلسفۀ «پیشینی‌گرا» و «شهودگرا» هستیم که می‌کوشیدند حقایقِ خارج‌ازذهن را ازطریقِ شهود، آگاهی یا عقل، مستقل از مشاهدات و تجربۀ انسانی، استنباط کنند. 🔸 از آنجا که نویسنده این کتاب را مبنای روش‌شناختی و بنیان فکری کارهای دیگرش در نظریۀ اخلاقی، اجتماعی، و سیاسی قلمداد می‌کرد، مطالعۀ این اثر گرانسنگ می‌تواند، مدخل مطمئن و درآمد مناسبی نه تنها برای شناخت اصول تجربه‌گرایی بلکه فهم بهتر کلیت فلسفۀ میل می‌باشد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/f45455 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ اهمیت مبانی نظری در جهت توسعۀ علم اجتماعی 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 در مقام توسعۀ علم اجتماعی، ناچار هستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، مبانی نظری خودمان را مشخص کنیم. 🔖 برخی گاه گلایه و شکایت می‌کنند که بحث‌های نظریِ صرف کافی نیست و اگر می‌خواهید علم اجتماعی تولید کنید، باید علمی تولید کنید که به درد مسائل جامعه بخورد و واقعاً مسائل جامعه را حل و فصل کند. مثلاً ممکن است در مردم بی‌اعتمادی عمومی به وجود آمده باشد و باید آن را حل و فصل کند. ممکن است در جامعه پرخاشگری و فقر و اعتیاد زیاد شده باشد. علم اجتماعی باید با این‌ها سروکار داشته باشد، نه اینکه صرفاً مبانی نظری را بررسی کند. 🔖 درست است که علم اجتماعی باید ناظر به مسئله باشد و علم اجتماعی که ناظر به مسئله نیست، علم نظری محض است و با مسائل کاری ندارد. ما ناچاریم که در مواجهه با مسائل، مبانی نظری خودمان را به‌صورت دقیق صورت‌بندی کرده باشیم. بنابراین ناگزیر هستیم دربارۀ انسان موضع‌گیری کنیم. 🔖 فرض کنید می‌خواهید پدیدۀ رأی‌دادن را بررسی کنید. در این مورد، رفتار چه کسی را مطالعه می‌کنید؟ رفتار انسان‌ها را. اگر موضعی در باب انسان، جامعه و بنیاد روابط اجتماعی، طبیعت و جهان نداشته باشید، احتمالاً در هر مورد خاص (نظیر تحلیل پدیدۀ رأی‌دادن) با دوگانه‌هایی مواجه می‌شوید که باید بدون تأمل قبلی آن را حل و فصل کنید. ما ناچاریم مبانی نظری خود را در مرتبۀ سؤال احراز کنیم و با دقت از آن‌ها صحبت کنیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مسابقه علمی « حکمت مشاء » 💠 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات مسابقه علمی « حکمت مشاء » بامحوریت بخش طبیعیات کتاب اشارات برگزار می‌کند. 🔸شرکت در این مسابقه برای عموم طلاب و دانشجویان آزاد است و مهلت ثبت‌نام تا ۳۰ خردادماه و زمـــان برگزاری ۲۹ شهریـور ۱۴۰۳ می‌باشد. 🔹 علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت دفترچه آزمون و ثبت نام به لینک‌های زیر مراجعه فرمایند: 📜دفترچه راهنمــای آزمــون 👈 لینک ثبت‌نام 🔸 همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این مسابقه به آیدی‌های زیر مراجعه فرمایید: 🆔 @mosabeghat403 🆔 @safeerimam _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «لوجیسیزم و مسئله صدق در ریاضیات» 💠 این مقاله به قلم دکتر حمید وحیددستجردی نگاشته شده و در یازدهمین شماره از فصلنامه علمی_پژوهشی فرهنگ به چاپ رسیده است. 🔸دستیابی به استنباطی صحیح از مفاهیم ریاضی یکی از عمده ترین اشتغالات بشر در طی ادوار تفکر بوده است. این اشتغالات که معمولا با بحران‌های بزرگ همراه بوده است، همواره منجر به گشودن افق‌های جدیدی از معرفت ریاضی گشته است. 🔹 این سوال هموارهدر ذهن بشر بوده است که اگر تنها راه‌دستیابی ما به واقعیات ریاضی از طریق شهود است و اگر بدلیل مجرد بودن هویات ریاضی ادراک آنها ممکن نیست،در این‌ صورت در غیاب روش مستقل دیگری جهت بررسی ادعاهای حاصله،چگونه‌ می‌توان با به کارگیری پروسه شهود صحت و سقم آن ادعاها را معین کرد؟ 🔸 از آنجا که مادر تجویز اعتقادات ریاضی به تئوری«قابل اعتماد بودن»پروسه‌های‌ معرفتی تمسک کرده‌ایم این پرسش را می‌توان اینگونه نیز مطرح کرد:چگونه‌ می‌توان معین کرد که پروسه شهود ریاضی قابل اعتماد است؟ 🔹 این سوال در واقع‌ دارای دو وجه است. وجه نخست آن معرفتی و اپیستمیک است:در غیاب روش و آزمونی مستقل چگونه می‌توان معین کرد که پروسه شهود قابل اعتماد است؟ 🔸 وجه‌ دوم طبیعتی متافیزیکی دارد: در صورت قابل اعتماد بودن پروسه شهود، چگونه‌ می‌توان «قابلیت اعتماد» آن را توضیح و تبین کرد؟ چگونه است که این مکانیزم‌ها از واقعیاتی خبر می‌دهند که از هر نظر از دسترس و قلمروشان خارجند؟ 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/q88017 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابوریحان بیرونی 💠 ابوریحان بیرونی (362-442 هـ.ق)، ریاضیدان، طبیعی‌دان، ستاره‌شناس، داروشناس، فیلسوف، انسان شناس و تاریخ‌نگار نامدار ایرانی مسلمان در قرن چهارم و پنجم هجری است. او در علوم مختلف زمان خود متبحر بود و در هر کدام کتب ارزشمندی ارائه نمود. «آثار الباقیه»، «التفهیم»، «القانون المسعودی» و «مالهند» از تألیفات مهم اوست. 🔸 او به زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود و با زبان‌های یونانی باستان، عبری و سُریانی آشنایی داشت و یک نویسندهٔ بی‌طرف در نگارشِ باورهای مردمِ کشورهای گونه‌گون بود. همچنین او را پدرِ انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. 🔹 او از اولین کسانی است که در تمدن اسلامی به پیدا کردن وزن مخصوص اجسام مبادرت ورزید و وزن مخصوص این اجسام را چنان دقیق محاسبه کرد که اختلاف آنها با وزن‌های مخصوصی که دانشمندان اخیر با تجهیزات مدرن محاسبه کرده اند، بسیار ناچیز است. 🔸 همچنین او با استفاده از روش‌های علمی و پذیرفته شده برای محاسبه ارتفاع یک کوه، راهی برای محاسبه شعاع کره زمین ارائه کرد. میزانی که او به دست آورد، تنها ۱۷٫۲ کیلومتر کمتر از تخمین فعلی از شعاع قطبی زمین است. 🔹 او به اندازه‌گیری طول و عرض جغرافیایی شهرهای مختلف می‌پرداخت و موقعیت هر شهر را در روی یک کره مشخص می‌کرد و پس از سال‌ها توانست آن نقاط را در روی یک نقشه مسطح پیاده کند و این مقدمه علم کارتوگرافی است . 📝متن کامل معرفی : B2n.ir/f07968 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
دوره‎های تربیت مربّی و پژوهشگر " عرفان و فلسفه و منطق " 💠 انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه قم با همکاری مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) دوره‎های تربیت مربّی و پژوهشگر " عرفان و فلسفه و منطق " برگزار می‎کند. 🔸 این دوره‌ها با تدریس شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی و به صورت آنلاین خواهد شد. 🔹 سرفصل ها، روز و ساعت هر دوره به شرح زیر است: 🔘 نظام و کلیات عرفان نظری 🔘 اصالت و تشکیک در وجود 🔘 نظام و کلیات علم منطق 🔸 مهلت ثبت نام در هر این دوره‌ها تا پایان تیرماه می‌باشد و با توجه به محدود بودن ظرفیت، اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کنند. 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر مراجعه فرمایید: @Imam_110 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ برشی از مستند اخراج شده (Expelled) 💠 مستندی درباره اعتبار نظریه داروین و اساتیدی که هنگام تحقیق درباره این نظریه از دانشگاه اخراج می‌شوند. 🔸 دکتر ریچارد فون استرنبرگ (Dr. Richard Von Sternberg) دارای دکترای زیست‌شناسی (تکامل مولکولی) و دکترای علوم سیستمی (زیست‌شناسی نظری) با چاپ بیش از ۳۰ مقاله در کتب و نشریات علمی معتبر، با چاپ مقاله‌ای از استفان سی‌مایر (از رهبران جنبش طراحی هوشمند) وارد چالش شدیدی شد. 🔹 او در مقاله‌اش مدعی بود که «طراحی هوشمند» شاید آغازی برای حیات ما باشد. ادعایی که در برابر نئوداروینیسم که پیدایش حیات را کور و تصادفی می‌داند، قرار داشت و به همین علت از سمتش برکنار شد و مورد تفتیش عقاید قرار گرفت و بر علیه وی دست به عکس‌العمل‌های خشونت آمیز زدند! 🔸 وی می‌گوید: «زیرسؤال‌بردن داروینیسم برای بسیاری، قابل تصور نیست! باور ندارند که در پایان مقالهٔ من به «طراحی هوشمند» اشاره شده است! به همین دلیل مدیر مؤسسه به من به چشم یک تروریست فکری نگاه می‌کند!» ✍️ احمد منصوری @elmvadin _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ابوالحسن علاء الدین علی بن ابی الحزم 💠 ابوالحسن (ابوالعلاء) علاء الدین علی بن ابی الحزم (607-687 هـ.ق)، مشهور به ابن نفیس قرشی، پزشک مشهور دمشقی و کاشف گردش ریوی خون است که در ادب ، منطق ، فلسفه و علوم دینی نیز دستی قوی داشت. 🔸 ابن نفیس یکی از برجسته‌ترین دانشمندان در تاریخ پزشکی تمدن اسلامی است. ابن فضل الله که او را علامه روزگار و پدر همه علوم خوانده، یادآور شده است که ابن نفیس در منطق به شیوه متقدمان تمایل داشت و در طب با جالینوس مخالفت می‌ورزید. 🔹 آثار او در پزشکی، غالبا شامل شرح برخی از کتب بقراط و جالینوس و مفصل تر از همه، آثار ابن سیناست و هم ازاین رو که عنایت بسیار به آثار ابن سینا داشت، او را ابن سینای دوم لقب داده‌اند و از آثار او بر می‌آید که در فنون پزشکی و جراحی چیره‌دست و صاحب سبک بوده است. 📝 معرفی کامل : B2n.ir/z55883 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 💠 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی «سلسله نشست‌های علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کنند. 🔸 درس‌گفتار اول(جلسه۱۴): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه) 🔹 درس‌گفتار دوم(جلسه ۳۴): معرفة‌النفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه) 🔸 مدرس: دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹زمان: پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ماه، ساعت ۸ تا ۱۲ 🔸مکان: خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن جلسات 🔹حضور در جلسه به صورت آنلاین: m8r.ir/1001 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
چیستی کنش اجتماعی از منظر علامه طباطبایی 💠 این یادداشت به قلم دکتر جواد طالبی؛ پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در هشتمین شماره از فصلنامه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 در میان اندیشمندان جهان اسلام علامه طباطبایی در پرتو نظریه اعتباریات، نگاه ویژه ای به انسان، کنش انسانی و امر اجتماعی دارد. توجه علامه به اعتبارات و به ویژه به اعتبارات پس از اجتماع زمینه گفتگو از کنش های اجتماعی را فراهم می‌آورد. ایشان ضمن تفکیک کنش اجتماعی از کنش مشترک ارتباط کنش اجتماعی را با جامعه مشخص می‌سازد. 🔹در این یادداشت سعی شده چیستی کنش اجتماعی و تمایز آن از کنش مشترک از منظر علامه طباطبایی به اختصار مرور شود. از این رو ابتدا به تعریف اعتبار و اقسام آن پرداخته می شود سپس تعریف کنش اجتماعی از منظر علامه طباطبایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 📝 متن یادداشت : B2n.ir/philoscience-1073 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ساخت دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال توسط فناوران ایرانی 💠 فناوران یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای موفق به ساخت دستگاه رادیوگرافی فول دیجیتال شدند. 🔸 در تصویر برداری دیجیتال بجای فیلم پلاستیکی از یک صفحه الکترونیکی با میلیون‌ها نیمه هادی کوچکِ حساس به اشعه ایکس استفاده می‌شود. 🔹 از مزایای رادیوگرافی دیجیتال می‌توان به سرعت بالاتر تهیه تصویر، کیفیت بهتر تصاویر، کاهش هزینه‌ها به جهت حذف فیلم، توانایی آرشیو تصاویر با سهولت بیشتر و امکان کپی فیلم به هر تعداد و بدون صرف هزینه اضافی اشاره کرد. 🔸 کاربرد این دستگاه برای بیمارستان‌های کشور و در بخش‌های ای سی یو، سی سی یو، اورژانس و بستری (زمانی که بیمار نمی‌تواند به بخش رادیولوژی برود) است، که این دستگاه با سیستم موتورایز حرکت می‌کند و بالای سر بیمار می‌رود و عکس‌های رادیوگرافی بیمار را می‌گیرد. 🔹 درگذشته این دستگاه وارد کشور می شده ولی به همت یک شرکت دانش بنیان، الان در ایران تولید می‌شود و موجب صرفه جویی 40 هزار یورویی ارزی برای کشور شده است. 📝 متن خبر: B2n.ir/w65026 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مدرسه تابستانی " لذت فلسفه" 💠 دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان با همکاری چندین مجموعه علمی و پژوهشی دیگر، مدرسه تابستانی «لذت فلسفه» را برگزار می‌کند. 🔸 موضوعات: 🔘
فلسفه
در قاب هنر 🔘 مناسبات دین و فلسفه 🔘 مناسبات علم و فلسفه 🔘 فلسفه و هنر گفتگو 🔘 فیلسوف و دغدغه انسان معاصر 🔘 زیبابینی زندگی از منظر فیلسوف 🔘 حیات نامه فیلسوفان معاصر اسلامی 🔘 چشم اندازهای نوین فلسفه و فیلسوفان 🔹 زمان برگزاری: سه شنبه و چهارشنبه 12 و 13 تیرماه 1403 از ساعت ۸ الی ۱۸ 🔸محل برگزاری: اصفهان، خیابان نشاط، خانه مشروطیت 🔹 مهلت ثبت نام از 6 تا 10 تیرماه و با ظرفیت محدود می‌باشد. 🔸 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این دوره می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 m8r.ir/8577 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘 کتاب « فرهنگ مفاهیم فلسفی » 💠 فرهنگ مفاهیم فلسفی نوشته بابک احمدی است که توسط «نشر مرکز» منتشر و راهی بازار نشر شده است. 🔸 کتاب پیش‌رو به گفته مولفش، دربرگیرنده تعریف و توضیح مفاهیم اصلی و رایج فلسفه غرب است که باور دارد تعریف هر مفهوم در فلسفه، فقط ابزاری است که در موارد خاص به کار می‌رود، جاودانی نیست و معنایش بنا به رای فلاسفه دگرگون می‌شود. 🔹 نویسنده در این کتاب، دو شیوه ارجاع دارد. شیوه اول نظم ارجاعی اول است؛ به این‌معنا: مفهومی به مفهوم مترادف آن که کاربردش در متون فلسفی رایج‌تر است ارجاع داده شده است، مانند آنتاگونیسم که به تناقص ارجاع داده شده است. 🔸 نظم ارجاع دوم: در پایان برخی از تعریف‌ها به مفهوم یا مفاهیم دیگری که خواندن آن‌ها به فهم دقیق‌تر موضوع یاری می‌کند با حروف ایرانیک داخل پرانتز ارجاع شده است، مانند (خردباوری). 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/q07251 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ مسابقه علمی « حکمت مشاء » 💠 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات مسابقه علمی « حکمت مشاء » بامحوریت بخش طبیع
1.16M
❇️ جایگاه و اهمیت طبیعیات در مباحث الهیاتی و فلسفی. 🎙 استاد علی امینی‌نژاد متن پیاده شده پ.ن: مسابقه علمی حکمت مشا با محوریت طبیعیات فرصت خوبی برای شروع مباحث طبیعیات و حکمت مشا است . _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
32.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول 💠 قسمت چهارم: جهش 🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است. 🔹 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ پیدایش موجودات زنده، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. 🔸 او در این قسمت چگونگی جهش یافتن در موجودات زنده را با مثال‌های مختلفی از جمله سگ‌ها و خرس قطبی و یک نوع باکتری بررسی می‌کند. 🎞 قسمت اول : کسی باید بداند! 🎞 قسمت دوم : پیچیدگی حیات 🎞 قسمت سوم : قدرت تکامل 🎞 قسمت چهارم: جهش _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مدرسه تابستانه « علوم عقلی » 💠 موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس ، مدرسه تابستانه «علوم عقلی» را به صورت مجازی برگزار می نماید. 🔸 اساتید و عنوان دروس : 🔘 استاد طلعتی: ▪️رساله مبدأ و معاد ملاصدرا ▫️رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر 🔘 دکتر کلانی: ▪️فلسفه اخلاق ▫️معرفت شناسی 🔘 دکتر عرفانی فر: ▪️مبانی عرفان نظری 🔘 استاد دهنوی: ▪️فلسفه حقوق 🔘 استاد بدری: ▪️مبانی منطق 🔹 زمان برگزاری: شنبه الی پنج شنبه 📲علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام ارسال فرمایند: 🆔 @Avicenna _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
ارزیابی کاربست علم شناسی پارادایمی در پیشبرد ایده علوم انسانی اسلامی 💠 این مقاله به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی (استاد گروه روش شناسی علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) نگاشته شده و در شماره 26 فصلنامه علمی پژوهی تحقیقات بنیادین علوم انسانی به چاپ رسیده است و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 در سال های اخیر اصطلاحاتی از قبیل «پارادایم اجتهادی دانش دینی» یا «پارادایم اسلامی علوم انسانی» کاربرد فراوانی داشته است. این امر نشان می دهد عده ای از فعالان عرصه علم دینی و به ویژه علوم انسانی اسلامی تلاش می کنند تا در چارچوب علم شناسی پارادایمی کوهن، یا نسخه های جدیدتر آن، ایده علوم انسانی اسلامی را پیش ببرند. 🔹 در این مقاله پس از اشاره به تاریخچه استفاده از اصطلاح پارادایم، معنای پارادایم در علم شناسی کوهن و اندیشمندان پس از وی و همچنین استفاده از این اصطلاح در عرصه علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی به پرسش هایی از ان دست پاسخ داده شده است: کسانی که اصطلاح پارادایم را در حوزه علوم انسانی به کار گرفتند، چه تغییراتی در معنای مدنظر کوهن از اصطلاح پارادایم اعمال کردند و کاربست علم شناسی پارادایمی در علوم انسانی با چه نقدهایی روبه روست. همچنین تلقی آن ها از این اصطلاح چیست و چه نقدهایی به کاریست این اصطلاح در عرصه علوم انسانی اسلامی وارد است... 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/k46752 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 علت واقعی میل شدید اجتماع اسلامی در آغاز قرن سوم به علوم غیراسلامی، بالخاصه به علم و فلسفه یونانی که در قرن پیش از آن به شکل اتفاقی و متفرق بود را باید در احتمال مبارزه و معارضه چالشی دانست که جهان اسلامی با آن روبه‌رو بود. این چالش از ناحیه علمای الهی و فیلسوفان اقلیت‌های دینی، بالخاصه جهودان و ترسایان که در میان مسلمانان می‌زیستند، بود. 🔸 در مناظراتی که در شهرهایی چون دمشق و بغداد میان جهودان و ترسایان از یک طرف و مسلمانان از طرف دیگر صورت می‌گرفت، مسلمانان چنان احساس می‌کردند که چون قادر نیستند از اصول عقاید خود به روش مخالفان جهود و ترسای با براهین منطقی دفاع کنند و حقانیت اصول اسلامی را از این راه به اثبات برسانند، در مناظره و احتجاج مغلوب می‌شوند. توجه دستگاه خلافت به آنکه علم یونانی را در دسترس دانشمندان اسلامی قرار دهد، به احتمال قوی از توجه به همین چالش سرچشمه گرفته است.⁧ 📚برگرفته از کتاب «علم و تمدن در اسلام» نوشته دکتر سید حسین نصر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
قوام بسیاری از علوم به روش است 💠 دکتر سیدعلی سیدی‌فرد در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 بحث روش خیلی مهم است. البته محتوای علم از «تجربه» و «مبانی نظری» می‌آید. اما این مبانی نظری و این محتوا را چطور می‌توانیم به‌دست بیاوریم و با چه روشی می‌توانیم آن را کشف کنیم؟ این نکتۀ مهمی است. 🔖 روش اساساً مسئلۀ مهمی است. قوام بسیاری از علوم به روش است. البته منظور من در اینجا این نیست که روش حتماً باید به شیوۀ علوم طبیعی و ریاضیاتی باشد؛ اما اگر علمی اساساً فاقد هرگونه روشی باشد، خودش را از حوزۀ بین‌الاذهانی دور کرده و از علم‌بودن فرار می‌کند. 🔖منظور از علم در اینجا رشتۀ علمی (discipline) است. ممکن است شخص به هر دلیلی علومی داشته باشد. مثلاً ممکن است به او الهام شود و از این طریق حقایقی را کشف کند. اما او نمی‌تواند این الهام و کشف درونی را بدون ساختن روشی مشخص، به «رشته‌ای علمی» تبدیل کند تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر ما می‌خواهیم علم به مثابه دیسیپلینی داشته باشیم، ناچاریم روش داشته باشیم. رشتۀ علمی بدون روش نامعقول است. 🆔 @rahyaft_andisheh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
💢انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه قم با همکاری مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: 📣 عرفان و فلسفه و منطق (فصل_اول) 🔰با تدریس شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی ✅ فرصتی بی‎نظیر برای فراگیرانِ علوم عقلی از سراسر ایران و جهان به صورت و 🔰جهت مشاهده سرفصل ها، روز و ساعت هر دوره کلیک بفرمایید: 💠 نظام و کلیات عرفان نظری 💠 اصالت و تشکیک در وجود 💠 نظام و کلیات علم منطق ⏳ظرفیت محدود است و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کرده باشند. 🗓ثبت نام تا پایان تیرماه 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_110 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
سلسله دروس معرفت النفس 💠 موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس سلسله دروس معرفت نفس (تألیف حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)) را به صورت حضوری برگزار می نماید: 🔸مدرس: حجت الاسلام غلامرضا عباسلو «استاد گروه علوم عقلی موسسه امام خمینی (ره) فارس» 🔹 شروع دوره: شنبه ۱۴۰۳/۴/۱۶ 🔸 زمان برگزاری: روزهای شنبه هر هفته ساعت: ۱۶:۳۰ الی ۱۸ 🔹 مکان برگزاری: شیراز، خیابان ساحلی، جنب حرم مطهر علی بن حمزه (ع) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
بازاندیشی در تفسیر حکم ظاهری و پیامدهای آن در فقه 💠 مجمع فقهی رسالات نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در تفسیر حکم ظاهری و پیامدهای آن در فقه» برگزار می‌کند. 🔸 ارائۀ دهنده: دکتر سیدعلی سیدی‌فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) 🔹زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۲ تیر، ساعت: ۱۷:۰۰ 🔸 علاقه‌مندان جهت حضور در این جلسه می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند. 🌐 https://gharar.ir/r/6eb72357 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 جایگاه نظام ارزشی در علوم انسانی 💠 در علومی که بر اساس ارزش‌ها تفاوت می‌کند نتیجه گیری‌ها، باید اول آن نظام ارزشی تثبیت بشود (یعنی فلسفه ارزش‌ها، فلسفه اخلاق). 🔸 خود این نظام ارزشی مبتنی بر باورهایی است، که تا آن باورها تثبیت نشود (که عمدتا با فلسفه ها [تثبیت می شود]، این باورها فلسفه مضاف است فلسفه اخلاق است، فلسفه ارزش‌هاست. همه اینها مبتنی است بر متافیزیک) تا آن مسئله فلسفی درست [تبیین نشود] و آن هستی شناسی که نظرهای قابلی که نتیجه اش خداشناسی است به دست نیایید، همه این‌ها بی پایه است. 🔹بخشی از علوم انسانی، آن‌هایی که از قبیل مسائل متافیزیکی را بحث می‌کنند و نتایج یقینی به بار می‌آورند، اساس است برای همه علوم انسانی. پس اول باید آن نظام ارزشی را دقیقا پیدا کرد [و] آن نظام ارزشی مبتنی است بر باورها. پس اول آن علوم انسانی را باید استحکام بخشید که پایه نظام ارزشی است. 📼 برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience