eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📘 کتاب «درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر» 💠 کتاب «درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر» اثر مارک کولی ون، فیلسوف استرالیایی و استاد فلسفه دانشگاه سیدنی است که توسط کامران شهبازی ترجمه شده و انتشارات نقد فرهنگ آن را منتشر کرده است. 🔸 در این کتاب نخست چالش های فلسفه ریاضیات و همچنین تفاوت های روش شناسی ریاضیات با سایر علوم بررسی شده و بعد به معرفی مکاتب مختلف فلسفه ریاضی ، مشکلات مربوط به این مکاتب، تفاوت ها و شباهت های این مکاتب پرداخته شده است. 🔹 بنا بر نظر کولی ون مهم ترین چالش و مسأله پیش روی ریاضیات باور یا عدم باور به هویت های مجرد ریاضی است، فلاسفه و ریاضیدانان معاصر هر کدام نظرات مختلفی درباره هویات ریاضی داشته اند، برخی از آنها معتقدند که این هویات وجودی خارجی دارند و برخی دیگر خلاف این عقیده را دارند. 🔸 مترجم این کتاب عقیده دارد که کتاب حاضر از این لحاظ که به شیوه ای آموزشی و با نگاهی بی طرف ، زبانی روشن و روشی جذاب به مباحث فلسفه ریاضیات معاصر پرداخته است یکی از بهترین نمونه ها در میان کتاب های فلسفه ریاضی در سطح جهان است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/y09221 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت «تبیین علّی نزد فیلسوفان مسلمان» 💠 یادداشت «تبیین علّی نزد فیلسوفان مسلمان» به قلم آقای دکتر جواد طالبی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در فصلنامه تخصصی رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 تبیین، پاسخ به چرایی وقوع یک پدیده یا هر امر دیگری که انسان می‌خواهد در باب آن معرفت کسب کند هست و هنگام پاسخ به چرایی یک امر می‌توان به علل رخداد آن توجه کرد و بر اساس علل به تبیین آن پرداخت که به آن «تبیین علّی» گفته می‌شود. 🔹 می‌توان سرآغاز بحث از تبیین را به فلاسفه دوران باستان نسبت داد؛ چرا که آنان نیز در صدد جستجوی پاسخ‌هایی برای پرسش‌های چرادار خود بوده‌اند و با بیان علل به تبیین امور می‌پرداختند. فیلسوفان مسلمان نیز از این سخن مستثنا نیستند. در سنت فلسفی مسلمانان نیز شاهد تلاش برای پاسخ به چرایی هر امری در علوم مختلف هستیم. 🔸 در این یادداشت ضمن اشاره به نظریه تبیین در دروه مدرن، نظریه تبیین و نظریه علیت در جهان اسلام بررسی شده و به موضاعات استقرا و تجربه و همچنین علم یقینی از منظر فیلسوفان مسلمان پرداخته شده است. 📝متن یادداشت: B2n.ir/u77965 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 💠 هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با همکاری ۵۴ مرکز علمی داخلی و خارجی برگزار می‌شود. 🔸 افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود و کمیسیون‌های پانزده‌گانه کنگره به مدت یک هفته در تهران و قم برگزار خواهند شد. 🔹 در این دوره از کنگره علوم انسانی اسلامی ۱۵ کمیسیون تخصصی حضور دارند که شامل 7 محور میان رشته‌ای و 8 محورهای رشته‌ای می‌باشند که به ترتیب به شرح ذیل است: 🔘 فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی 🔘 مدیریت تحول علوم انسانی 🔘 تمدن نوین اسلامی 🔘 قرآن و علوم انسانی 🔘 آینده‌پژوهی علوم انسانی 🔘 علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی امنیتی 🔘 سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی 🔘 اقتصاد اسلامی 🔘 تعلیم و تربیت اسلامی 🔘 ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی 🔘 روانشناسی اسلامی 🔘 علوم سیاسی اسلامی 🔘 فقه و حقوق اسلامی 🔘 مدیریت اسلامی 🔘 معماری و شهرسازی اسلامی 📝 متن خبر : B2n.ir/s29075 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش ملی «روش‌های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی» 💠 نخستین همایش ملی «روش‌های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی؛ رویکردهای نوپدید و چالش‌های پیش‌رو» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. 🔸 این همایش در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال جاری و در محل تالار تمدنِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد و دبیری علمی همایش برعهده خانم دکتر الهام ابراهیمی و دبیری اجرایی آن برعهده خانم دکتر فرزانه میرشاه‌ولایتی می‌باشد. 🔹 همچنین آخرین مهلت جهت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه این همایش ۳۰ مهرماه ۴۰۲ خواهد بود. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر درباره این همایش و گزارش سلسله نشست‌های مرتبط با این همایش به لینک زیر مراجعه فرمایند : 🌐 https://www.ihcs.ac.ir/rmconference/fa 📝 متن خبر: B2n.ir/m40534 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 مجموعه سه جلدی «منظومه مرتبه‌دار دین واحد الهی» 💠 مجموعه سه جلدی «منظومه مرتبه‌دار دین واحد الهی» اثر دکتر یحیی کبیر است که در سال جاری به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده. 🔸جلد اول این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «حقیقت دین و انسان کامل از حیث تئوری و پراکسیس» به بررسی حقیقت دین و انسان کامل و مراتب الایمان والاسلام پرداخته و هدایت و مراتب سه‌گانه آن و کشف و شهود را مورد تاکید قرار داده است. 🔹عرفان دین و فلسفه دین، عنوان بخش دوم از جلد اول کتاب حاضر است که در آن شریعت (بعد نقلی دین) و طریقت (بعد عقلی دین) و حقیقت (بعد کشفی دین) تشریح شده است. در سومین و آخرین بخش جلد اول با عنوان قاعده اول اصول اساسی پنج گانه دین را به بیان معرفه التوحید شرح داده است. 🔸 جلد دوم با عنوان قاعده دوم به فروع اساسی پنج گانه پرداخته و هر یک را از نگاه اهل شریعت و اهل طریقت و اهل حقیقت مورد بررسی قرار داده و جلد سوم از این کتاب به بررسی کتاب گلشن راز و جایگاه والای آن پرداخته و در خصوص بیان احکام و بیان رعایت و نیت مباحثی را بررسی کرده و اندیشه در آفاق، اندیشه در انفس و حقیقت عبودیت را به رشته تحریر درآورده است. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/f02512 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 طب اسلامی یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جنبه‌های تمدن اسلامی، و یکی از شاخه‌های علم است که مسلمانان در آن درخشندگی فراوان پیدا کرده‌اند. نه تنها آثار پزشکی مسلمانان در قرون وسطای اروپایی در مغرب‌زمین تدریس می‌شد، بلکه در دوره رنسانس و در قرن هفدهم میلادی نیز تعلیمات ایشان در محافل طبی مغرب‌زمین قدر و قیمت داشت. حقیقت این است که [حدود] فقط یک قرن پیش از این، تعلیم و تعلم طب اسلامی از برنامه مدارس پزشکی در سراسر مغرب‌زمین به طور کلی حذف شده است. در مشرق‌زمین [هم] علی رقم گسترش سریع تعلیم و تربیت پزشکی غربی، هنوز طب اسلامی تدریس و به آن عمل می‌شود، و تنها از لحاظ تاریخی مورد توجه نیست. 📚برگرفته از کتاب «علم و تمدن در اسلام» نوشته دکتر سید حسین نصر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ایران امسال کپسول زیستی به فضا پرتاب می‌کند 🔸رئیس سازمان فضایی ایران گفت: کپسول فضایی که پیش از این ارسال آن متوقف شده بود در سال ۱۴۰۲ پرتاب می شود. 🔹 به گفته وی، «کپسول زیستی ایرانی» که در آستانه پرتاب قرار گرفته، قادر به حمل انسان نیست اما با قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تری نسبت به کپسول قبلی قرار دارد. 🔸 کپسول زیستی برای مدارگذاری انسان باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی از حیث کنترل فشار، دما، کنترل سطح اکسیژن و شرایط زیستی مناسب به لحاظ پرتاب و شتاب وارده به انسان هم در مرحله پرتاب و هم در مرحله بازگشت به سطح زمین داشته باشد. که البته مراحل تحقیق و توسعه جهت ساخت کپسول فضایی دیگری برای ارسال انسان در حال انجام است. 📝متن خبر: B2n.ir/d29133 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ رویکرد فلسفی-دینی به پدیده‌های فرا روان‌شناختی و پیامدهای اعتقادی آن 💠 به اهتمامِ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی علمی ترویجیِ «رویکرد فلسفی-دینی به پدیده‌های فراروان‌شناختی و پیامدهای اعتقادی آن» برگزار می‌شود. 🔸در این کرسی علمی، ارائه دهنده آقای دکتر مصطفی عزیزی علویجه، (عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی(ص)) و ناقدین آقایان دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) و دکتر محمدصادق شجاعی (دکترای روان شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)) می‌باشند و دبیری این کرسی برعهده‌ی آقای دکتر حمزه علی اسلامی نسب (دکتری فلسفه و کلام اسلامی) خواهد بود. 🔹 این کرسی در روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۱۶ در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 🔸 متن خبر : B2n.ir/h99814 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «مروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلاب‌های علمی» 💠 مقاله «مروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلاب‌های علمی» به قلم آقای دکتر فرهنگ ارشاد، استاد جامعه شناسی دانشگاه اهواز نگاشته شده و در اولین شماره از دوره‌ی 22 پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله بدین شرح است: 🔸 انگیزه و هدف اصلی توماس ساموئل کوهْن از تدوین کتاب ساختار انقلاب‌های علمی ارائة تحلیلی در حوزه تاریخ فلسفۀ علم و تبیین د‌گرگونی‌ها و استمرار نهاد علم است. کوهن که تحصیلاتش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجة دکتری به‌پایان رسانده است، بیش‌تر به تاریخ فلسفه علم (یا به‌گفته بعضی، تاریخ و فلسفه علم)‌ گرایش داشت. او تحت‌تأثیر آموزه‌های افرادی مانند ماکس پلانک، الکساندر کویره، و جیمز کاننت، رئیس دانشگاه هاروارد در زمان تحصیل نویسنده در آن دانشگاه، به این ‌گرایش علاقه‌مند شد. علاوه‌بر این افراد، لودویگ ویتگنشتاین و استنلی کیول بر کوهن و علاقه‌مندی او به رویکرد هرمنوتیک بسیار اثرگذار بودند. کوهن در این کتاب، که در زمان خود (دهه 1960) کاری به‌واقع نوآورانه بود، مفاهیم مهمی را به‌کار می‌گیرد که شاید مهم‌ترین آن‌ها «پارادایم» و «اجتماع علمی» باشد. مناسباتی که کوهن بین این دو مفهوم بیان کرده در توسعه جامعه‌شناسی علم تأثیر فراوان داشته است. هدف اصلی این مقاله بازخوانی نقادانه این اثر مهم از دید جامعه‌شناختی است. 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/g89493 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یکسویگی در ترجمه کتب الحادی 💠 بخشی از مصاحبه چندین سال پیش پروفسور مهدی گلشنی، استاد ممتاز فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و موسس گروه فلسفه علم این دانشگاه، با مجله رسائل؛ که ایشان در آن دغدغه های جدی خودشان را مطرح کرده اند و در شماره یازدهم این نشریه به چاپ رسیده است: 🔸 ده سال پیش که کمبریج بودم، یک روز رفتم داخل شهر بگردم، یک کتاب فروشی را دیدم که کتاب هاوکینگ را گذاشته بود با چند کتاب جوابش را، کتاب داوکینز را گذاشته بود با چند کتاب جوابش را. یک بار به حضرت آیت الله فیاضی عرض کردم در کتابخانه بلک ول آکسفورد روی یک میز چهار کتاب بر ضد نسبیت گرایی دیدم ، اما یک دانه از این‌ها داخل کشور ترجمه نشده است!! کتاب کدام یک از مخالفان کتاب هاوکینگ به اندازه کتاب‌های او ترویج شده است. یک کتاب هاوکینگ هشت بار چاپ شده و کتاب داوکینز پنج تا ترجمه شده است. این برنامه غربی‌هاست که فرهنگ ما را عوض کنند تا با ما مشکلی نداشته باشند. 📝 فایل PDF مصاحبه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مصاحبه دکتر گلشنی با مجله رسائل.pdf
3.51M
📑 متن کامل مصاحبه پروفسور گلشنی با نشریه رسائل
✅ کارگاه‌ «ساختار گرایی علمی؛ نظریه، جهان و نسبت آن‌ها» 💠 گروه مطالعات علمِ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در راستای برگزاری سلسله کارگاه‌های مفاهیم پایه در تاریخ و فلسفه علم، کارگاهی با موضوع «ساختار گرایی علمی؛ نظریه جهان و نسبت آن‌ها» را برگزار می‌کند. 🔸 این کارگاه توسط دکتر ابوتراب یغمائی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ارائه خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این کارگاه روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه و در سه جلسه صبح و عصر و محل برگزاری آن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شهر تهران می‌باشد. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر از زمان‌بندی و ریز موضوعات جلسات این کارگاه به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 B2n.ir/b57232 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن» 💠 کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن» اثر کیت مسلین رئیس گروه فلسفه و تفکر انتقادی کالج اشر انگلستان است که به همت دکتر مهدی ذاکری ترجمه شده و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى به چاپ رسیده است. 🔸 فلسفه ذهن شاخه اى از فلسفه تحلیلى است که با رویکردى تحلیلى به مطالعه فلسفى ذهن و حالات ذهنى مى پردازد. این رشته در قرن بیستم رواج به سزایى در میان فیلسوفان تحلیلى یافته است و به تدریج همان اهمیت و جایگاهى را مى یابد که قبلاً از آنِ معرفت شناسى و فلسفه زبان بوده است. 🔹 نویسنده، در این کتاب عمدتاً دانشجویان را مخاطب خود قرار داده و به هدف نگارش یک متن مقدماتى، سعى کرده است واضح بنویسد و کمترین اطلاعات را در این حوزه براى مخاطبانش پیش فرض بگیرد. در حقیقت هدف نویسنده، همان طور که خود او اشاره مى کند، تدوین یک کتاب درسى درباره فلسفه ذهن بوده است. 🔸 محتواى این کتاب از ده فصل تشکیل شده, که در مجموع مى توان گفت اغلب مباحث رایج فلسفه ذهن را به صورت مقدماتى پوشش مى دهد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/d12709 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده گفتار 💠 آن راهی که برای همه انسان‌ها مقدور است که از آن راه برای شناخت حقایق اقدام کنند و می‌توانند زبان مشترکی را براساس آن پی‌ریزی کنند که حرف همدیگر را بفهمند، همدیگر را نقد کنند، اســتدلال کنند برای اثبات نظرشــان و حرف خودشان را به کرسی بنشــانند، دیگری را قانع کنند که این حرفی که من می‌زنم درســت است به این دلیل، یا اگر کسی می‌گوید این حرف درست نیســت بتواند با زبان قابل فهم برای همه آن را رد و نقد بکند آن زبان عقل اســت، عقل عنصر مشترکی است که بین همه انسان‌ها وجود دارد. 📚 برگرفته از جزوه «ارتباط دین، فرهنگ و فلسفه»؛ گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح 📑 فایل PDF جزوه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ نشست علمی «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» 💠 نشست علمی با موضوع «سیستم های التفاتی و اب
✅ گزارش نشست علمی 💠 نشست علمی «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» روز شنبه 22 مهر با سخنرانی حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. خلاصه این نشست به شرح زیر است: 🔸بحث سیستم‌های التفاتی هسته اصلی برنامه پژوهشی دنیل دنت را تشکیل می‌دهد. دنت به کمک این ایده مسایل عدیده‌ای را حل می‌کند. از جمله: تبیین ماهیت ذهن، مسأله حالات ذهنی و حیث التفاتی و روش‌شناسی علوم شناختی و غیره. او می‌گوید فرض کنید با یک کامپیوتر شطرنج بازی می‌کنیم. در این صورت سه وضعیت برای تبیین رفتارهای این کامپیوتر داریم: 1️⃣ وضعیت طراحی design stance که بنا به آن فرض می‌گیریم این کامپیوتر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که چنین رفتارهایی از آن سر می‌زند. 2️⃣ وضعیت فیزیکی physical stance که بنا به آن از مؤلفه‌های فیزیکی این کامپیوتر آگاه می‌شویم و رفتارهای آن را تبیین می‌کنیم. 3️⃣ وضعیت التفاتی intentional stance که بر طبق آن فرض می‌گیریم کامپیوتر هم حیث التفاتی و آگاهی و قصد و غیره دارد. 🔹از آنجا که رفتارهای این کامپیوتر موفقیت‌آمیز است می‌توانیم حیث التفاتی را به آن نسبت دهیم. فرض وجود حیث التفاتی در این مورد ابزاری برای تبیین رفتارهای کامپیوتر است. نقدهای متعددی بر دیدگاه دنت شده است. از قبیل: مخالفت با عقل سلیم و تعارض درونی و عدم همخوانی با تحلیل تجربه. 🎙 فایل صوتی نشست : B2n.ir/b45926 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ابو ولید محمد بن رشد 💠 ابوالولید محمد بن احمد بن محمد بن رشد (۵۲۰-۵۹۵ هـ.ق ) معروف به اوروئس [Averroes]، شارح، فیلسوف، فقیه و پزشك برجسته در غرب جهان اسلام (اندلس) بوده است. 🔸 ابن رشد بزرگترین شارح و مفسر ارسطو و خالص‌ترین فیلسوف ارسطویی در جهان اسلام بوده و گفته می‌شود مجموعا سی و هشت شرح بر آثار ارسطو نوشته و رساله‌های کوتاهی درباره سیماهای خاص فلسفه ارسطو تالیف کرده است. 🔹یکی از مهم‌ترین آثار ابن رشد «تهافت التهافت» است که در این کتاب اعتراضات و اشکالاتی که غزالی در «تهافت الفلاسفه» بر فیلسوفان وارد کرده را جواب داده است. ولی اثری که این کتاب در محیط اسلامی داشته، به پای کتاب تهافت الفلاسفه غزالی نمی‌رسد. 🔸 ابن رشد به فلسفه با نگاهی غیر از نگاه ابن سینا و فارابی می‌نگرسیت. او فلسفه شرق اسلامی را که آمیخته با کلام و عرفان و تصوف بود نقد می‌کرد و حوزه فلسفه را مستقل از دین می‌انگاشت. او بین دین و فلسفه تفاوت می‌گذاشت ولی به تضاد آن دو با یکدیگر قائل نبود. 🔹 علی رقم آنکه آثار ابن رشد در جهان اسلام تاثیر کمتری داشت ولی در مغرب‌زمین، می‌توان گفت که ابن رشد موثرترین متفکر اسلامی بوده است. طوری که ترجمه‌های لاتین و عبری بسیاری از آثار ابن رشد در دست است که شاید اصل عربی آن‌ها موجود نباشد. آثار او یک‌بار در قرن هفتم (هـ.ق) و بار دیگر در قرن دهم (هـ.ق) ترجمه شده و مورد توجه قرار گرفته است. 📝متن کامل : B2n.ir/m27204 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش» 💠 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش؛ نقش مشاهده در تکوین علوم انسانی نزد میشل فوکو» نوشته دکتر غلامحسین مقدم حیدری، توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. 🔸 موضوع این کتاب بررسی «مشاهده» و نقش آن در تولید دانش‌هایی است که موضوع آن‌ها انسان هستند. در این باره میشل فوکو دارای آرای برجسته ای است. او بدون انکار تأثیر عوامل روانشناختی، جامعه شناختی و معرفت شناختی بر شکل‌گیری این نوع مشاهده، بر تأثیر عوامل سیاسی بر عمل مشاهده تاکید می‌کند. 🔹 البته اگر منظور او فقط این بود که عوامل سیاسی نیز همچون عوامل جامعه شناختی و روانشناختی بر مشاهده اثر می‌گذارند می‌توانستیم ردپای چنین تأثیری را در برخی اشاره‌های توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» نیز بیابیم و با تعمیم و گسترش آن، به نقش عوامل سیاسی در کنار عوامل دیگر بپردازیم. 🔸 اما باید به این نکته توجه کرد که آنچه فوکو بر آن تاکید می‌کند این است که چنین مشاهده‌ای اساساً عملی سیاسی نیز است.و از این رو انسان به مثابه سوژه مدرن و فاعل شناسای خود درگیر در مناسبات قدرت می‌باشد. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/t17253 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ طرح پژوهشی «آثار عُلوی در دوره تمدن اسلامی و مبانی آن» 💠 این طرح پژوهشی توسط آقای دکتر امیرحسین شهگلی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا به انجام رسیده است و به موضوع «آثار عُلْوی» يا «کائنات الجَوّ» كه فلاسفه مسلمان در مورد مباحث مربوط به پديده‌های جوّی به كار برده‌اند، می‌پردازد. 🔸 در این پژوهش، مبانی و اصول حاکم بر آثار عُلْوی، شرح و توضیح پدیده‌های آثار عُلْوی و کارکرد نظری و عملی آثار عُلْوی مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹 آثار علوی یکی از ۸ بخش اصول حکمت طبیعی (طبیعیات) است. که البته برخی علم المعادن را ذیل آثار علوی و برخی آن را علمی مستقل آورده‌اند. موضوعاتی که در آثار علوی بحث می‌شود عبارتند از: 🔘 کواکب منقضه (شهاب سنگ)، دنباله دارها (ذوات الاذناب) 🔘 زلزله، آتش فشان‌، باد، گرد باد (دیو باد یا زوبعه) 🔘 ابر (سحاب)، باران، برف، تگرگ (یخچه، ژاله)، شبنم (طل)، مه (نزم یا ضباب یا میغ) 🔘 چشمه، قنات، نهرها 🔘 رعد، برق، صاعقه 🔘 معادن سبعه و جواهرات 🔘 پدیده‌های ناشی از بازتاب نور مانند قوس قزح (رنگین کمان یا آذفنداگ)، خرمن ماه (هاله)، شمیسات، نیازک (رنگین کمان مستقیم) 📝معرفی طرح: B2n.ir/r91777 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 چه دانشی متکفل بررسی تعهدات فکری است؟ فلسفه یاعلوم اجتماعی این تعهدات فکری را می‌تواند مطالعه کند؟ منطق به ما می­‌آموزد، چگونه از طریق آگاهی­‌های آشکار و مُبیّن سابق، آگاهی و اندیشه جدید پدید می‌­آید و چگونه می‌توان خطاها و مغالطات راه‌یافته در باور به یک اندیشه را شناسایی کرد. فلسفه دانشی برای بررسی منطقی دلایل باور به یک اندیشه و فکراست. پس بررسی فلسفی اندیشه‌ها لازم است، اما آیا کافی است؟ در بحث از مکاتب و ایدئولوژی‌ها مشخص می‌گردد که یک فکر و اندیشه علاوه بر ظرف (۱) واقع و (۲) ذهن متفکر، در ظرف (۳) فرهنگ و تاریخ نیز جاری است. اندیشه­ ها و افکاری که در جامعه، فرهنگ و تاریخ اثرگذارمی‌شوند، فارغ از مسائل منطقی نیستند و با مبانی فلسفی پیوند دارند؛ ولی یک اندیشه، به دلیل پیوندهای منطقی­‌اش نیست که در یک مقطع تاریخی خاص، برای یک گروه به «تعهدی فکری» تبدیل می­شود. این پیوندهای منطقی همیشه بوده است؛ اما چرا در یک مقطع خاص در جامعه بروز پیدا می­کند و نظر و عمل اجتماعی را جهت می­دهد. پس علاوه بر بحث فلسفی درباره اندیشه‌­ها، باید به «مطالعه اجتماعی اندیشه‌­ها» نیز پرداخت. 📚برگرفته از کتاب «ایدئولوژی‌های اجتماعی؛ مبانی، اصول و ساختارها» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش ملّی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» 💠 دومین همایش ملّی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» توسط دانشگاه جامع امام حسین (ع) و با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت و چندین نهاد، سازمان و دبیرخانه‌ی فرهنگی، علمی و پژوهشیِ دیگر، در تاریخ 16 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود. محورهای این همایش عبارتند از : 🔶 بنیادهای تمدنی ایران معاصر : 🔹 انسان شناسی تمدنی؛ کیستی انسانِ تمدن اسلامی 🔸 آینده تمدنی؛ وضعیت مطلوب ایران و غرب 🔹 جامعه شناسی تمدنی؛ منطق کنش سوژه ایرانی 🔸 نظام سازی تمدنی؛ ظرفیت های فقه واقعیت های ایران 🔹 دوگانه اسلامیت_جمهوریت 🔸 دوگانه تقابل_تعامل با نظام جهانی 🔹 دوگانه ایرانیت_اسلامیت 🔶 نظام سازی اسلامی و مسائل تمدنی ایران معاصر : 🔹 فضای مجازی و اقتضائات حکمرانی نوین 🔸 بازسازی انقالبی ساختارها در حوزه فرهنگ و رسانه 🔹 الگوهای حکمرانی مردم پایه در آموزش و پرورش 🔸 معماری و شهرسازی اسالمی از نظریه تا عمل 🔹 هوش مصنوعی و هندسه نظم نوین تمدنی 🔸 کارکرد دانشگاه در ایران و بومی سازی ساختارها 🔹 مسجد و جامعه سازی محله محور 🔸 نظام خانواده و مسئله جمعیت 🔹 حکمرانی مردم پایه با نقش آفرینی نهادهای انقلابی 🔶 علاقه‌مندان جهت ارسال آثار خود می‌بایست حداکثر تا تاریخ 30 آبان چکیده مقالات را به دبیرخانه‌ی این همایش ارسال نمایند. و همچنین کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبگاه اختصاصی همایش مراجعه فرمایند: 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ استاد مهدی محقق 💠 استاد مهدی محقق نویسنده، ادیب، نسخه پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی، و همچنین استاد دانشگاه تهران و دانشگاه شهید مطهری (ره) است. 🔸 «مهدی محقق» در بهمن ۱۳۰۸ هـ.ش در مشهد متولد شد و در دروس حوزی تا درجه اجتهاد پیش رفت. همچنین مدرک دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد. 🔹 وی در سال ۱۳۴۵ هـ.ش به مقام استادی دانشگاه تهران نائل آمد در گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و عربی، فلسفه و علوم اجتماعی به تدریس پرداخت و طی سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷ و ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ و ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ ش در دانشگاه مک گیل کانادا به تدریس فلسفه، کلام و عرفان اسلامی اشتغال داشت. 🔸 ایشان همچنین در برخی مجامع بین المللی نیز عضویت دارد از جمله: فرهنگستان زبان عرب مصر، فرهنگستان زبان عرب دمشق، فرهنگستان علوم و تمدن اسلامی اردن، فرهنگستان علمی هند، انجمن بین المللی تاریخ پزشکی، انجمن بین المللی فلسفه و قرون وسطی و… 📝متن کامل : B2n.ir/a15888 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تکنولوژی موجودی اصیل یا اعتباری، با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره) 💠 کرسی علمی ترویجی با موضوع « تکنولوژی موجودی اصیل یا اعتباری، با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره)» به همت گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 🔸در این کرسی علمی، ارائه‌کننده حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی اسلامی، ناقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح و مدیرکرسی حجت السلام و المسلمین دکتر عباسگرایی هستند. 🔹 زمان برگزاری این کرسی علمی روز چهارشنبه 30 مهر 1402 ساعت 18:30 و محل برگزاری آن سالن اندیشه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می‌باشد. 🔸 علاقه مندان جهت شرکت در این کرسی به صورت آنلاین می‌توانند به آدرس زیر مراجعه فرمایند: 🌐 iki.ac.ir/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «فروغ حکمت؛ نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی» 💠 کتاب فروغ حکمت اثر دکتر غلامرضا اعوانی است که به تازگی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر و روانه بازار نشر شده است. 🔸 کتاب فوق همانطور که از نامش پیداست نقد و بررسی سیر تفکر غرب است البته از دیدگاه حکمت الهی، و تبیین مبادی حکمت و نیز بررسی جهات مختلفی که حکمت را از علوم دیگر متمایز می‌کند. 🔹 این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است که موضوع هر یک بدین شرح است: بخش اول تعریف حکمت و مبادی آن، بخش دوم بررسی حکمت در یونان، بخش سوم تبلور حکمت در جهان اسلام و بخش چهارم فلسفه جدید از دیدگاه حکمت الهی. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s45661 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «مبادی کنش از دیدگاه شیخ اشراق» 💠 این مقاله به قلم آقای سعید حسن‌زاده نگاشته شده و در دومین شماره از دوره پنجاه و سوم نشریه پژوهشی-علمی فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله بدین شرح است: 🔸 بر اساس آثار شیخ اشراق می‌توان به مسئله مبادی کنش پرداخت. شیخ اشراق ادراک، ترجیح، شوق و اراده را مبادی کنش می‌داند. کنش متوقف بر علم حضوری به بدن و قوای آن، تصور پیشین کنش و تصدیق به مصلحت و اولویت آن است. پس از تصور کنش، انجام آن نیازمند ترجیح انجام بر ترک است. این ترجیح بر اساس غلبه شوق و یا بر اساس تصدیق به مصلحت رخ می‌دهد. پس از ترجیح کنش، انسان شوق بدان کنش پیدا می‌کند چرا که آن را کمال خود می‌یابد. با شکل‌گیری شوق، اراده نیز شکل می‌گیرد. پس از جزم شدن اراده کنش انجام می‌شود. اگر کنش، کنش بدنی باشد، انجام آن بر قوای محرکه نیز متوقف است. در این مقاله پس از معرفی هر یک از این مبادی، ابعاد مختلف آن از دیدگاه شیخ اشراق بررسی شده است و در نهایت برخی از تفاوت‌های دیدگاه شیخ اشراق با دیدگاه ابن‌سینا بیان گشته است. 📝 متن کامل مقاله : B2n.ir/f98016 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نقش تاملات فلسفی در توسعه علم 💠 اگر فیزیکدانان ما یک مقداری با فلسفه آشنا بودند، قائل به نظریه‌های فعلی نبودند. من سی سال پیش یه کتاب نوشتم، آن موقع بعضی حرف‌هایی را زدم به فارسی، تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیک‌دانان معاصر. بعد خلاصه ی این را هم در یک فصلی در یک کتابی (From Physics To Metaphysics) چاپ کردم، اگر بدانید یک فیزیکدان تراز اول آمریکایی چه تعریقی از این کتاب من می‌کند، که خود او هم الان نظرش را تغییر داده، هم نظر من شده. 🔸ما این حرف‌ها را می‌زدیم ولی گوش‌ها بدهکار نبود. برای اینکه فهمیدند این تئوری‌ها کافی نیست. ما عقبیم واقعا، نگذاشتند ما به موازات خودشان در همه‌ی جهات پیش برویم. چهار دانشگاه شرق آمریکا و یک دانشگاه غرب آمریکا [با هم] ائتلاف کردند که فیزیکدانان و فلاسفه‌شان با هم روی تئوری‌های سطح بالا کار کنند. چون الان ثابت شده (قبلا واضح نبود) بدون استثنا تمام تئوری‌های علوم یک فرضیاتی درش هست، [که] این فرضیات فلسفی هست یعنی قابل اثبات با خود علم نیست. 📼 برگرفته از سخنان پروفسور مهدی گلشنی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «عشق از منظر اخوان الصفا» 💠 موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی را با موضوع «عشق از منظر اخوان الصفا» برگزار می‌کند. 🔸در این کرسی علمی ارائه‌کننده حجت‌الاسلام و‌المسلمین ضرابی، ناقد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری و نیز دبیر این کرسی علمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق علیپور می‌باشند. 🔹 زمان برگزاری این کرسی علمی روز سه‌شنبه 2 آبان‌ماه ساعت 16:00 و محل برگزاری آن دفتر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در شهر قم می‌باشد. 🖥 این کرسی علمی همچنین به صورت مجازی برگزار می‌شود و عللاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند : 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 طبیعت چطور از نسلی به نسل دیگر، درمیان تفاوت های کوچک، دست به انتخاب می‌زند که در نهایت منجر به ساختار پیچیده‌ای چون چشم (چه در حشرات، اختاپوس یا حتی انسان) می‌شود که شامل اجزای بسیار پیچیده‌ای است و تمام اجزای آن با محیط پیرامون این موجودات سازگاری دارد؟ داروین این مشکل را که دامن‌گیر این نظریه شده بود تشخیص داد و در یکی از بندهای جنجالی کتاب «منشاء انواع» چنین گفت: 🔸 اگر فرض بر این باشد که چشم، با تمام تمهیدات و تنظیمات بی‌مانندی که در تمرکز آن بر روی فواصل گوناگون، برای پذیرش طیف‌های متنوع و گسترده‌ای از نور و برای تصحیح انحرافات کروی و رنگی وجود دارد، محصول انتخاب طبیعی باشد، من به راحتی اعتراف می‌کنم که حتی در بیشترین درجه احتمال نیز ادعایی پوچ و بی‌اساس خواهد. 📚برگرفته از کتاب «درآمدی معاصر بر فلسفه زیست شناسی» نوشته الگزاندر روزنبرگ و دانیل دبیلو مک‌شی ترجمه پریسا صادقیه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ناسازگاری‌های ریاضی در فیزیک کوانتوم 💠 این صورت بندی استاندارد کوانتیزاسیون (Quantization) که فیزیکدان‌ها می‌روند سراغش و کوانتیزاسیون رایج (Canonical quantization) هست اصطلاحا، این را ما می‌دانیم که به لحاظ ریاضی ناسازگاری در آن وجود دارد و اساسا از نظر ریاضی (mathematicly)، خوش‌تعریف (well-defined) نیست. ولی علی رغم اینکه خوش‌تعریف نیست، می‌دانیم که فیزیک بر اساس این بنا می‌شود و می‌رود جلو و احتمالا [اگر] شما به فیزیکدان‌ها بگویید که این اشکالات را دارد، شاید خیلی‌هاشان خبردار هم نباشند از ماجرا، که این ایرادات ریاضی را دارد برای همین ریاضی-فیزیکدان‌ها رفتند سراغ کوانتیزاسیون‌های دیگر. 📼 دکتر ابوتراب یغمایی (عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience