✅ تکنولوژی موجودی اصیل یا اعتباری، با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره)
💠 کرسی علمی ترویجی با موضوع « تکنولوژی موجودی اصیل یا اعتباری، با تأکید بر اندیشه علامه مصباح(ره)» به همت گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
🔸در این کرسی علمی، ارائهکننده حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی اسلامی، ناقد حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح و مدیرکرسی حجت السلام و المسلمین دکتر عباسگرایی هستند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی علمی روز چهارشنبه 30 مهر 1402 ساعت 18:30 و محل برگزاری آن سالن اندیشه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) میباشد.
🔸 علاقه مندان جهت شرکت در این کرسی به صورت آنلاین میتوانند به آدرس زیر مراجعه فرمایند:
🌐 iki.ac.ir/live
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تکنولوژی
#مطالعات_فناوری
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فروغ حکمت؛ نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی»
💠 کتاب فروغ حکمت اثر دکتر غلامرضا اعوانی است که به تازگی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
🔸 کتاب فوق همانطور که از نامش پیداست نقد و بررسی سیر تفکر غرب است البته از دیدگاه حکمت الهی، و تبیین مبادی حکمت و نیز بررسی جهات مختلفی که حکمت را از علوم دیگر متمایز میکند.
🔹 این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است که موضوع هر یک بدین شرح است: بخش اول تعریف حکمت و مبادی آن، بخش دوم بررسی حکمت در یونان، بخش سوم تبلور حکمت در جهان اسلام و بخش چهارم فلسفه جدید از دیدگاه حکمت الهی.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s45661
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «مبادی کنش از دیدگاه شیخ اشراق»
💠 این مقاله به قلم آقای سعید حسنزاده نگاشته شده و در دومین شماره از دوره پنجاه و سوم نشریه پژوهشی-علمی فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله بدین شرح است:
🔸 بر اساس آثار شیخ اشراق میتوان به مسئله مبادی کنش پرداخت. شیخ اشراق ادراک، ترجیح، شوق و اراده را مبادی کنش میداند. کنش متوقف بر علم حضوری به بدن و قوای آن، تصور پیشین کنش و تصدیق به مصلحت و اولویت آن است. پس از تصور کنش، انجام آن نیازمند ترجیح انجام بر ترک است. این ترجیح بر اساس غلبه شوق و یا بر اساس تصدیق به مصلحت رخ میدهد. پس از ترجیح کنش، انسان شوق بدان کنش پیدا میکند چرا که آن را کمال خود مییابد. با شکلگیری شوق، اراده نیز شکل میگیرد. پس از جزم شدن اراده کنش انجام میشود. اگر کنش، کنش بدنی باشد، انجام آن بر قوای محرکه نیز متوقف است. در این مقاله پس از معرفی هر یک از این مبادی، ابعاد مختلف آن از دیدگاه شیخ اشراق بررسی شده است و در نهایت برخی از تفاوتهای دیدگاه شیخ اشراق با دیدگاه ابنسینا بیان گشته است.
📝 متن کامل مقاله : B2n.ir/f98016
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مقاله
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نقش تاملات فلسفی در توسعه علم
💠 اگر فیزیکدانان ما یک مقداری با فلسفه آشنا بودند، قائل به نظریههای فعلی نبودند. من سی سال پیش یه کتاب نوشتم، آن موقع بعضی حرفهایی را زدم به فارسی، تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر. بعد خلاصه ی این را هم در یک فصلی در یک کتابی (From Physics To Metaphysics) چاپ کردم، اگر بدانید یک فیزیکدان تراز اول آمریکایی چه تعریقی از این کتاب من میکند، که خود او هم الان نظرش را تغییر داده، هم نظر من شده.
🔸ما این حرفها را میزدیم ولی گوشها بدهکار نبود. برای اینکه فهمیدند این تئوریها کافی نیست. ما عقبیم واقعا، نگذاشتند ما به موازات خودشان در همهی جهات پیش برویم. چهار دانشگاه شرق آمریکا و یک دانشگاه غرب آمریکا [با هم] ائتلاف کردند که فیزیکدانان و فلاسفهشان با هم روی تئوریهای سطح بالا کار کنند. چون الان ثابت شده (قبلا واضح نبود) بدون استثنا تمام تئوریهای علوم یک فرضیاتی درش هست، [که] این فرضیات فلسفی هست یعنی قابل اثبات با خود علم نیست.
📼 برگرفته از سخنان پروفسور مهدی گلشنی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «عشق از منظر اخوان الصفا»
💠 موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی ترویجی را با موضوع «عشق از منظر اخوان الصفا» برگزار میکند.
🔸در این کرسی علمی ارائهکننده حجتالاسلام والمسلمین ضرابی، ناقد حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری و نیز دبیر این کرسی علمی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق علیپور میباشند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی علمی روز سهشنبه 2 آبانماه ساعت 16:00 و محل برگزاری آن دفتر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در شهر قم میباشد.
🖥 این کرسی علمی همچنین به صورت مجازی برگزار میشود و عللاقهمندان میتوانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 طبیعت چطور از نسلی به نسل دیگر، درمیان تفاوت های کوچک، دست به انتخاب میزند که در نهایت منجر به ساختار پیچیدهای چون چشم (چه در حشرات، اختاپوس یا حتی انسان) میشود که شامل اجزای بسیار پیچیدهای است و تمام اجزای آن با محیط پیرامون این موجودات سازگاری دارد؟ داروین این مشکل را که دامنگیر این نظریه شده بود تشخیص داد و در یکی از بندهای جنجالی کتاب «منشاء انواع» چنین گفت:
🔸 اگر فرض بر این باشد که چشم، با تمام تمهیدات و تنظیمات بیمانندی که در تمرکز آن بر روی فواصل گوناگون، برای پذیرش طیفهای متنوع و گستردهای از نور و برای تصحیح انحرافات کروی و رنگی وجود دارد، محصول انتخاب طبیعی باشد، من به راحتی اعتراف میکنم که حتی در بیشترین درجه احتمال نیز ادعایی پوچ و بیاساس خواهد.
📚برگرفته از کتاب «درآمدی معاصر بر فلسفه زیست شناسی» نوشته الگزاندر روزنبرگ و دانیل دبیلو مکشی ترجمه پریسا صادقیه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ناسازگاریهای ریاضی در فیزیک کوانتوم
💠 این صورت بندی استاندارد کوانتیزاسیون (Quantization) که فیزیکدانها میروند سراغش و کوانتیزاسیون رایج (Canonical quantization) هست اصطلاحا، این را ما میدانیم که به لحاظ ریاضی ناسازگاری در آن وجود دارد و اساسا از نظر ریاضی (mathematicly)، خوشتعریف (well-defined) نیست.
ولی علی رغم اینکه خوشتعریف نیست، میدانیم که فیزیک بر اساس این بنا میشود و میرود جلو و احتمالا [اگر] شما به فیزیکدانها بگویید که این اشکالات را دارد، شاید خیلیهاشان خبردار هم نباشند از ماجرا، که این ایرادات ریاضی را دارد برای همین ریاضی-فیزیکدانها رفتند سراغ کوانتیزاسیونهای دیگر.
📼 دکتر ابوتراب یغمایی (عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری)
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فلسفه ریاضیات؛ آشنایی امروزی با دنیای برهانها و تصویرها»
💠 کتاب «فلسفه ریاضیات؛ آشنایی امروزی با دنیای برهانها و تصویرها» نوشته جیمز رابرت براون (استاد فلسفه علم دانشگاه تورنتو) به همت محمدقاسم وحیدی اصل (استاد دانشگاه شهیدبهشتی) ترجمه شده و توسط انتشارات «نوشتگان» به بازار نشر عرضه گردیده است.
🔸 این کتاب شامل 12 فصل است که عناوین آنها بدین شرح است: «مقدمه، تصویر ذهنی ریاضی»، «افلاطونگرایی»، «برهانهای تصویری و افلاطونگرایی»، «ریاضیات کاربردی چیست؟»، «هیلبرت و گودل»، «گرهها و نمادگذاری»، «تعریف چیست؟»، «رویکردهای ساختی»، «برهانها، تصویرها و شیوهها و ویتگنشتاین»، «محاسبه، برهان و حدس»، «چگونه فرض پیوستار را ابطال کنیم» و «رو کردن دست»
🔹 نویسنده در این کتاب با پرسشهای مهم جدید و نیز دیرپای علوم ریاضی دست و پنجه نرم میکند. آیا تصویرها می توانند از صرفا راهنما بودن پا فراتر گذارند و چیزی را واقعا ثابت کنند؟ آیا نتایج ریاضی قطعی اند؟ آیا تجربه ها اصلا ارزشی دارند؟
🔸 در کتاب مباحث غیر استانداردی از قبیل نقش استدلال دیداری، اهمیت نمادگذاری، و جایگاه کامپیوترها در ریاضیات، و نیز مباحث سنتی مانند صورت گرایی، افلاطون گرایی و ساختارگرایی گنجانده شده است. ترکیب مباحث و وضوح در ارائه، این کتاب را برای مبتدیان و افراد خبره به یک اندازه مناسب گردانده است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/q09742
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت دستگاه بومی شبیهساز کنترل فوران چاههای نفت
🔸 متخصصان مرکز طراحی شبیهساز شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) موفق به طراحی و تولید دستگاه شبیه ساز کنترل فوران حفاری کشور در مدت کمتر از ۱۰ ماه و با قیمتی معادل یک ششم نمونه خارجی این محصول راهبردی شدهاند.
🔹 فرآیند بومیسازی این دستگاه شامل: شناخت شبیهساز حفاری و نیازمندیهای آن، طراحی نرمافزار شبیهساز حفاری، ساخت نرمافزار، ارتقای سختافزار سیستم موجود و ایجاد ارتباط با نرمافزار و ساخت سختافزار شبیهساز قابل حمل بوده است.
🔸 از مزایای استفاده از شبیهساز فوران حفاری پیشگیری از خطرات و حوادث عملیاتی و در نتیجه پیشگیری از خسارت احتمالی به محیطزیست، نظم عملیات و افزایش ایمنی خواهد بود. به همین دلیل تولید بومی چنین دستگاهی در کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از خطرات احتمالی در فرآیند حفاری داشته باشد.
📝متن خبر: B2n.ir/q16739
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 آن زحمتی که انسان باید خودش را در متن آن قرار بدهد، زحمت تکلیف و مسئولیت است. اگر انسان خودش را متعهد کند به اینکه به وظایفش و تکالیفش عمل کند، خوشی در همین دنیا و سعادت و خوشی مطلق در آخرت به دنبال آن میآید. خدا انسان را برای خوشی و سعادت آفریده است، اما به شرط اینکه بداند برای رسیدن به سعادت جاودانی و ابدی باید از این گردنه سخت عبور کند.
📚برگرفته از کتاب «آشنایی با قرآن جلد 13» اثر استاد شهید آیت الله مطهری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_انسان
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو»
💠 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو» اثر استاد سیدعلی سیدیفرد و با مقدمه آیت الله محمدحسین ملکزاده است، که توسط نشر سدید به چاپ رسیده است.
🔸 مباحث هستیشناسی اجتماعی، به عنوان یک حوزۀ مطالعاتی مستقل، به تازگی و در اواخر قرن بیستم در جهان غرب شکل گرفته است و از مسائل فلسفی پیچیده در حیطۀ فلسفۀ علوم اجتماعی است و اتخاذ موضع روشن در این مسئله، تا حد زیادی دیدگاه ما در باب مسئله عاملیت-ساختار را روشن میکند.
🔹این کتاب در صدد ارائه پاسخ روشنی به دو پرسش اساسی در باب هستیشناسی امر اجتماعی است؛ پرسش از «هستی» امر اجتماعی و پرسش از «چیستی» آن.
🔸نویسنده در این کتاب سعی کرده پس از بررسی و نقد آراء اندیشمندان جهان اسلام و غرب به تبیین رویکرد خود بپردازد و نظریهای ایجابی در زمینه هستی شناسی اجتماعی ارائه کند که عمدتاً مبتنی بر پارهای از دستاورهای علم اصول فقه، به خصوص نظریۀ تقارن شدید شهید آیت الله صدر است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/j69189
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ خواجه نصیرالدین طوسی
💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعی در قرن هفتم هجری قمری بود.
🔸 اگر تمام قلمروی هنرها و علوم و فلسفه اسلامی را روی هم درنظربگیریم، بدون شک پس از ابن سینا، بزرگترین چهره، خواجه نصیرالدین طوسی است. تبحّر وی در علوم زمان خود به خصوص فلسفه، ریاضیّات، کلام، منطق، ادبیات و نجوم، باعث گردیده تا بزرگان وی را با القابی چون «استاد البشر»، «افضل علما»، «سلطان فقها» یاد کنند.
🔹 خواجه نصیرالدین طوسی آثار فراوانی به عربی و فارسی تالیف کرده است. بر ریاضیات دوره یونانی، از اقلیدوس تا بطلمیوس، شرحهایی نوشت. و نیز کتابهای مستقلی در ریاضیات و نجوم تالیف کرد و در آنها از منظومه بطلمیوسی خرده گرفت و طرح افلاک تازهای پیشنهاد کرد. همچنین در تالیف زیج مراغه، معروف به زیج ایلخانی، شرکت داشت. همچنین او با جواب دادن به متکلمانی که ابن سینا را مورد حمله قرار داده بودند، آثار او را از نو زنده کرد.
🔸 وی در طول عمر خویش آثار علمی مهمی از جمله: اساس الاقتباس، تجرید الاعتقاد، شرح الاشارات و ... به یادگار گذاشت. با تألیف کتاب تجرید الاعتقاد روش ابتکاری فلسفی را در کلام شیعه ابداع کرد. همچنین بزرگانی چون علامه حلی، قطبالدین شیرازی، ابن میثم بحرانی و ... از جمله شاگردان ایشان بودند.
📝متن کامل : B2n.ir/g01829
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان دریافت مقاله برای دوفصلنامهٔ «فلسفه و علوم انسانی»
💠 مجلهٔ تازه تاسیس «فلسفه و علوم انسانی» آمادهٔ دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران است.
🔸 هدف از انتشار مجلۀ «فلسفه و علوم انسانی» انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینهٔ مطالعات بینارشتهای فلسفی در مکاتب مختلف فلسفهٔ اسلامی و فلسفهٔ غرب است.
🔹 این نشریه مقالات مرتبط با موضوعات زیر را منتشر میکند:
۱. معرفتشناسی و علوم انسانی
۲. روششناسی و علوم انسانی
۳. هستیشناسی و علوم انسانی
۴. انسانشناسی و علوم انسانی
۵. مسائل مشترک فلسفه و علوم انسانی.
🔸 اهداف بنیادین از راهاندازی مجله به قرار زیر است:
۱. بسترسازی برای مطالعات بینارشتهای و پژوهشهای روزآمد در قلمرو مناسبات میان دانشهای فلسفی و علوم انسانی
۲. ارائه یافتههای علمی صاحبنظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در زمینه مناسبات فلسفه و علوم انسانی
۳. پاسخگویی به نیازهای علمی در قلمرو تحول در علوم انسانی
۴. ایجاد فضای مناسب برای تضارب آراء در موضوعات کلان علوم انسانی
۵. ترویج گفتمان تحول در علوم انسانی.
🔹 مقالات این نشریه همچون سایر نشریات مؤسسه بر مبنای ملاکهای سامانهٔ ارزیابی کمیسیون نشریات وزرات علوم بررسی و چاپ خواهد شد و اولین شماره آن در سال ۱۴۰۳ منتشر میشود. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به این لینک نسبت به ارسال مقالهٔ خود اقدام نمایند:
http://www.philosophyandhuman
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی تعداد عناصر بسیط در حکمت مشاء و حکمت اشراقی»
💠 این مقاله به قلم دکتر سعید انواری و دکتر امیرحسین شهگلی نگاشته شده و در شماره 61 نشریه حکمت سینوی به چاپ رسیده که چکیدۀ آن بدین شرح است:
🔸 نظریه غالب در مورد تعداد عناصر بسیط اولیه (اسطقسات) در طبیعیات قدیم، متعلق به مشاییان است که تعداد آنها را چهار عدد دانسته اند. ایشان سه دلیل در اثبات نظریه خود بیان کرده اند که عبارت اند از:
1. استدلال از طریق جایگاه طبیعی اجسام و میل طبیعی آنها بر اساس کیفیت های سنگینی و سبکی؛ 2.استدلال از طریق کیفیت های ملموس اصلی مشترک میان اجسام؛ 3. استدلال از طریق ترکیب و تحلیل. ایشان سپس مصادیق عناصر اربعه را به نحو استقرایی تعیین کرده اند.
🔹 ابوریحان بیرونی و سهروردی با این نظریه مخالفت کرده و آتش را عنصر مستقلی به شمار نیاورده اند و آن را همان هوای داغ دانسته اند. سهروردی با تغییر ملاک تقسیم بندی اجسام بسیط اولیه، آنها را بر اساس کیفیت های مبصر و میزان عبور نور از آنها دسته بندی کرده و تعداد عناصر را سه عدد (حاجز، مقتصد و لطیف) دانسته است. در این مقاله دلایل مشاییان و اشکالات سهروردی در مورد عناصر اربعه مورد نقد و بررسی قرارگرفته و نشان داده شده است که دلیل مخالفت سهروردی با عنصر دانستن آتش در طبیعیات و تغییر ملاک تقسیم بندی عناصر بسیط اولیه توسط وی، از نظام خاص الهیاتی وی ناشی شده است و او درنهایت، نظام طبیعیاتی کامل و مستقلی بر اساس نظریات خود بنا نکرده است.
📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/n41844
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مقاله
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی»
💠 پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی- ترویجی با موضوع «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» برگزار میکند.
🔸این نشست علمی با حضور و سخنرانی حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمینیا و خانم دکتر نعیمه پورمحمدی و نیز دبیری علمی آقای قاسم بابایی خواهد بود.
🔹 زمان برگزاری این نشست علمی روز دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ و محل برگزاری آن سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم میباشد.
🖥 این کرسی علمی همچنین به صورت مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#علوم_شناختی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 Social Ontology: Sketch for a New Theory
💠 Seyyedifard’s book, Social Ontology: Sketch for a New Theory, is a work of high stature in the philosophy of social science. The book is written in Persian and published in 2016.
🔸 The book is aptly titled. Its main goal is to formulate a new theory about social facts. The theory has its roots in the Islamic tradition of philosophy of mind and language.
🔹 The Author heavily draws on stuff debated in the Shia principles of jurisprudence which is, at prima facie, a little odd. But soon becomes clear that some fundamental theses about the mind and language are detectable in the field, theses that are of use in constructing a theory of social ontology.
📝 Full text: B2n.ir/a51563
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#English_post
#Philosophy_of_Social_Science
#Book_Review
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ درسگفتار
💠 تبیین اعتباریات با تکیه بر نظام اغراض و ارزش ها
🔸 برهان پذیری اعتباریّات
اعتباریّات، برهان برمیدارد بهصورت دقیقترین برهان؛ اما نه برهانِ فضایِ تکوین و مقولات؛ این، خلط کردنِ دو فضاست. تفاوتِ فضا در چیست؟ تفاوت فضا این است که ما وقتی میخواهیم ارزشها را برای اغراض جهتدهی کنیم، اگر خود ارزشها را ببینیم و بخواهیم اوصاف تکوینی آنها را با اعتبار هماهنگ کنیم، داریم اشتباه میکنیم. غالب اشتباهات کلاسیک در استدلالاتی که در فلسفه اخلاق، در حقوق، در سائر علوم انسانی شده از این ناحیه است که بین این جهتدهی به فضای اعتبار با تکوین، یک نحو مشابهت برقرار کردند و حال آن که نقطه انطلاق باید تکوین باشد، امّا تحلیل فضای اعتبار باید نسبت به اغراض باشد.
🎙 برگرفته از جلسات درس آیت الله مفیدی یزدی
📝متن کامل: B2n.ir/s69876
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#درسگفتار
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 اصولا تنها خط فاصل میان فعالیتهای دانشمندان علوم اجتماعی و دانشمندان علوم طبیعی این است که دستهی اول پژوهشهای خود را با تاملات فلسفی همراه میکنند، در حالی که دسته دوم به ندرت چنین میکنند و این کار را به متخصصانی که معمولا در مرزهای این دانش قرار دارند میسپارند. هر قدر که رشتههای علوم اجتماعی بیشتر به اقتباس تکنیکهای صوری علوم طبیعی بپردازند، بیشتر متمایل به این سو میشوند؛ برای مثال، جامعه شناسی گرایشهای فلسفی پررنگی را نشان میدهد، در حالی که چنین گرایشهایی در اقتصاد بسیار اندک است. هر قدر که راهبردهای روش شناختی، جهت گیری عام و نظریات موجود در یک رشته متنوع تر باشد، تعداد بیشتری از دست اندکاران آن رشته به دفاع از موضع خود و به تَبَع توسل به فلسفه، احساس نیاز میکنند.
📚برگرفته از کتاب «مبانی علوم اجتماعی مدرن» نوشته پاتریک برت، ترجمه استاد سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دکتر غلامحسین مصاحب
💠 دکتر غلامحسین مُصاحَب (1289-1358هـ.ش)، ریاضیدان و دانشنامهنویس و اندیشمند معاصر ایرانی بود که به سبب کوششهایش در ترویج ریاضیات جدید، پدر ریاضیات جدید ایران نام گرفت.
🔸 مصاحب، تحصیلات خود را در ایران، فرانسه و انگلستان گذراند و موفق به اخذ درجه دکتری در ریاضیات به سال ۱۳۲۷ از دانشگاه کمبریج شد و رساله پایان تحصیل وی نیز در جلد ششم مجله انجمن فلسفه کمبریج در سال ۱۹۵۰ به چاپ رسید.
🔹 ایشان نخستین کسی بود که منطق صورت به معنی جدید، یعنی منطق ریاضی را وارد فضای فکری ایران کرد. آثاری که از او در مباحث آنالیز ریاضی و تئوری اعداد و منطق برجای مانده، از جهت جامعیت و حسن تألیف و سهل و ممتنع بودن شاهکار است، که «مدخل منطق صورت» از جمله آن میباشد.
🔸 او در فرهنگ فارسی نیز مطالعاتی جدی داشته و بر اثر کثرت معلومات و احاطه بر علوم قدیم و جدید و دقت و موشکافی در کار، آثار علمیاش کمنظیر است. «دایرةالمعارف» فارسی ماندگارترین اثر وی است و میتوان او را بنیانگذار دانشنامهنویسی مدرن در ایران نیز نامید.
📝متن کامل : B2n.ir/g48381
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت راکتور احیای آهن اسفنجی برای اولین بار در ایران
🔸 راکتور احیای آهن اسفنجی با تکنولوژی HYL۳ و ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال برای اولین بار در کشور در مجموعه ماشین سازی اراک با موفقیت طراحی شد و به مرحله ساخت رسید.
🔹 این نوع راکتور برای چهارمین بار در دنیا و اولین بار در کشور توسط صنعتگران ماشینسازی اراک در حال ساخت است و همه مواد خام مورد نیاز آن از داخل کشور تأمین شده است و عملیات حمل و ارسال اولین بخش ساخته شده این راکتور به نام کولر (سیستم خنک کننده راکتور) آغاز شده است.
🔸 با توجه به توانمندیهای فنی و سیستمی شرکت دانشبنیان ماشینسازی اراک در بخشهای طراحی، ساخت و تولید، این شرکت به حوزه طراحی و ساخت تجهیزات دقیق و سنگین مورد نیاز صنایع معدنی و فولاد ورود کرده که مهمترین تجیهز ساخته شده در حوزه صنایع فولادی، ساخت همین راکتور احیای آهن اسفنجی است.
📝متن خبر: B2n.ir/x74206
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم»
💠 کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» نوشتهی تیم مادلین فیلسوف علم آمریکایی است که به تازگی با ترجمه رعنا سلیمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
🔸 نظریه مکانیک کوانتوم، دقیقترین پیشبینیها را در میان نظریههای علمی ارائه داده اما هرگز توافقی در مورد توصیف آن از واقعیت فیزیکی وجود نداشته است. نویسنده کتاب پیشرو استدلال میکند خود اصطلاح «نظریه کوانتومی» یک نامگذاری غلط است. چون یک نظریه فیزیکی بنیادی باید شامل هستیشناسی فیزیکی باشد.
🔹تیم مادلین در کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» سه نظریه مناسب را در حالت غیرنسبیتی با شرحی از هستیشناسی و دینامیکشان بررسی میکند: نظریههای رمبش تابع موج گیراردی، ریمینی و وبر، نظریه موج راهبر دوبروی و بوهم، و نظریه چالشبرانگیز چندجهانی هیو اورت.
🔸کتاب پیشرو درباره موضوعاتی چون نامساوی بل، کنش از دور و ناموضعیت کوانتومی، قضیه بل، قضیه PBR، مباحث دو شکاف، مباحث هستیشناختی و هستارهای موضعی، حالت کوانتومی جهانی، مساله اندازهگیری، گربه شرودینگر، آزمایش GHZ، دنبالههای گوسی و ... بحث میکند.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/z31594
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کارگاه «بازنمایی؛ مباحثی در فلسفۀ علم، هنر و ادبیات»
💠 گروه پژوهشی «مطالعات علم» موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دومین کارگاه از سلسله کارگاههای مفاهیم پایه در تاریخ و فلسفۀ علم را با موضوع «بازنمایی؛ مباحثی در فلسفۀ علم، هنر و ادبیات» برگزار میکند.
🔸 زمان برگزاری این کارگاه روز چهارشنبه 24 آبانماه ۱۴۰۲ به صورت سه جلسه در نوبت صبح و عصر ساعت ۱۰ -۱۲، ۱۴-۱۶ و ۱۶-۱۸ میباشد و محل برگزاری آن دفتر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در تهران میباشد و همچنین مدرس این کارگاه دکتر حسین شیخرضایی، عضو هیئتعلمی این موسسه خواهد بود.
🔹 این کارگاه رایگان و صرفاً بهصورتِ حضوری برگزار میشود و علاقهمندان جهت شرکت در آن میبایست از طریق لینک زیر ثبت نام کنند:
🌐 https://forms.gle/9Kv8z6mzauRE8eo3A
📎 فایل PDF طرح درس کارگاه:
B2n.ir/f61355
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ یادداشت «تفاوت دیدگاه مکتب اخلاقی ایمانوئل کانت با نظام ارزشی اسلام»
💠 در بین مکاتب معروف اخلاقی جالبترین مکتب، اخلاق کانت است که، کار را فقط به خاطر اطاعت عقل انجام می دهد اما در بینش الهی هدف اطاعت عقل ابتدای کار است و مقدمهای برای رسیدن به نتایج ابدی است.
🔸 اخلاق اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که ارتباط انسانها را با خود جامعه و تاریخ مطرح میسازد زیرا جامعه قادر است یک تمدن را بسازد نه یک فرد، و اجتماع انسانی پیوسته تاریخ را ساخته و به جلو برده است.
🔹 در همه مکاتب اخلاقی غیر دینی، ارزش اخلاق به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل میشود. صاحبنظران بشری معمولاً مباحث اخلاقی را درباره امور اجتماعی مطرح میکنند و نتایج آن را چیزهایی مثل راحتی، آسایش، اعتماد، زندگی آرام و… میدانند که به جامعه میرسد و همه انسانها از آن بهرهمند میشوند.
🔸 از نظر اسلام ارزشهای اخلاقی مراتب دارد و از اندکی بالاتر از صفر شروع میشود و به سوی بینهایت پیش میرود و ما حد و حصر خاصی نمیتوانیم برای آنها تعیین کنیم، ولی از یک نظر میتوان گفت: ارزشهای اخلاقی از دیدگاه دین، حد نصابی دارد که اگر کمتر از این باشد، ارزش اصیلی نیست.
📝 متن کامل یادداشت : B2n.ir/e73051
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اخلاق
#فلسفه_علم_اجتماعی
#یادداشت
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتباریات و نظریه اجتماعی»
💠 کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتباریات و نظریه اجتماعی» برگرفته از چهار سخنرانی علمی است که توسط جمعی از اساتید؛ دکتر حسین هوشنگی، دکتر محسن جوادی، دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سیدعلی سیدی فرد ارائه شده و به همت انتشارات سدید منتشر شده است.
🔸 این کتاب علاوه بر شرح و توضیح نظریه اعتباریات، به تحلیل و بیان نسبت این نظریه با برخی موضوعات اساسی در نظریه اجتماعی میپردازد. مقاله اول با عنوان «نظریه اعتباریات و علوم انسانی» به توضیح خطوط کلی این نظریه و بیان نسبت آن با علوم انسانی میپردازد.
🔹 مقاله دوم با عنوان «نسبیگرایی فرهنگی، نسبیگرایی اخلاقی و نظریه اعتباریات»، ابتدا انواع نسبیگراییها را توضیح میدهد و سپس میکوشد تقریری از نظریه اعتباریات ارائه دهد که مستلزم نسبیگرایی اخلاقی نباشد.
🔸 مقاله سوم با عنوان «نظریه اعتباریات و مسئله فرهنگ»، جایگاه این نظریه را در فهم و تبیین مسائل فرهنگی روشن میکند. و مقاله چهارم با عنوان «نظریه اعتباریات و جامعهشناسی معرفت» نیز سعی میکند لوازم نظریه اعتباریات در حوزه جامعهشناسی معرفت را بیان نماید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ الاهیات عملی؛ چیستی، ضرورت، روش
💠 گروه کلام مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سومین سخنرانی از سلسله سخنرانیهای پائیزه این گروهِ را با موضوع «الاهیات عملی؛ چیستی، ضرورت، روش» برگزار میکند.
🔸 این سخنرانی در روز دوشنبه 22 آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت 16 و در دفتر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران واقع در خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، شماره 4 برگزار خواهد شد و همچنین سخنران این جلسه آقای دکتر محسن جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم خواهد بود.
🔹 این جلسه بهصورت حضوری و مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت شرکت در آن به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/kalam
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#الاهیات_عملی
#سخنرانی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی
💠 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه، دورهای با موضوع «دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی» برگزار میکند. سرفصلها و اساتید این دوره به شرح زیر است:
🔘 متن و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد رمضان علی تبار فیروزجائی
🔘هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد مسعود فیاضی
🔘 فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد مجتبی رستمی کیا
🔘 دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی، مدرس: استاد رضا حبیبی
🔸 علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این دوره به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://nsayeh.com/?p=6093
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ابوعلی الحسن بن الهیثم
💠 ابوعلی الحسن بن الهیثم مشهور به ابنهیثم فیزیکدان، ریاضیدان و اختر شناس مسلمان است که در غرب به نام آلهازن (Alhazen) شهرت دارد و از او به عنوان « پدر علم نورشناسی مدرن» یاد میشود.
🔸 مهم ترین اثر وی کتاب علم المناظر است که بهترین کتاب فیزیک نور در دوران اسلامی است و بر نوشتههای نورشناسی راجر بیکن، ویتلو و کپلر در مغرب زمین و نیز بر آثار بسیاری از دانشمندان اسلامی بعد از خود تاثیر گذاشته است.
🔹 ابن هیثم علاوه بر تحقیقات و رسالهای که دربارهٔ نور نوشت، ذرهبین را ساخت و به نسبت زاویه تابش و زاویه شکست نور پی برد و اصول تاریکخانه (اتاق تاریک) را شرح داد. نتیجه این تحقیقات و اکتشافات او آغازکننده تحولاتی بود که بعدها به ساخت دوربین عکاسی، دوربین سینما و پروژکتور پخش فیلم منجر شد.
📝متن کامل : B2n.ir/g26463
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جایگاه نظام ارزشی در علوم انسانی
💠 در علومی که بر اساس ارزشها تفاوت میکند نتیجه گیریها، باید اول آن نظام ارزشی تثبیت بشود (یعنی فلسفه ارزشها، فلسفه اخلاق).
🔸 خود این نظام ارزشی مبتنی بر باورهایی است، که تا آن باورها تثبیت نشود (که عمدتا با فلسفه ها [تثبیت می شود]، این باورها فلسفه مضاف است فلسفه اخلاق است، فلسفه ارزشهاست. همه اینها مبتنی است بر متافیزیک) تا آن مسئله فلسفی درست [تبیین نشود] و آن هستی شناسی که نظرهای قابلی که نتیجه اش خداشناسی است به دست نیایید، همه اینها بی پایه است.
🔹بخشی از علوم انسانی، آنهایی که از قبیل مسائل متافیزیکی را بحث میکنند و نتایج یقینی به بار میآورند، اساس است برای همه علوم انسانی. پس اول باید آن نظام ارزشی را دقیقا پیدا کرد [و] آن نظام ارزشی مبتنی است بر باورها. پس اول آن علوم انسانی را باید استحکام بخشید که پایه نظام ارزشی است.
📼 برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه_مضاف
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ارتباط حکمت و شریعت
💠 دکتر غلامرضا اعوانی در نشست «راوی حکمت» گفت: یکی از شرایط حکمت این است که عقل بر قوای دیگر تسلط داشته باشد. اگر بخواهید به سوی حکمت حرکت کنید عقل باید هدایت شود. عقل تکویناً به ما داده شده و پیامبر برای دادن عقل نیامدهاند، بلکه برای هدایت آن آمدهاند تا ما را به سعادت برسانند. در واقع چیزی که بین دین و حکمت مشترک است سعادت انسان است.
🔸 عقل جهان امروز فقط دنیوی است و طول ندارد، اما من قرآن را به صورت کتاب حکمت میبینم. چراکه هرجا حکمتی دیدم متوجه شدم که قرآن بهتر از آن را بیان کرده است. به عنوان مثال اگر افلاطون میگوید که «خدا اول همه چیز، وسط همه چیز و آخر همه چیز است» قرآن از آن بهتر گفته «هو الأول والآخر والظاهر والباطن».
🔹 حکمت، گمشده جهان امروز است، اصولاً در گذشته هر علمی را حکمت میگفتند و ما چیزی به عنوان فیزیک نداشتیم و به آن میگفتند حکمت طبیعی، مثل حکمت ریاضی و … که برگرفته از ماوراءالطبیعه و الهیات است. این درحالی است که ریاضیاتِ ما تصور است، یعنی انتزاع شده است و در علم ارتباط آن را با خدا مطرح نیست، ولی در حکمت یعنی هر مرتبه علم با مرتبه بالاتر توجیه میشود. عقل جزئی نمیتواند خودش را توجیه کند و باید با عقل کلی توجیه شود.
📝متن کامل : B2n.ir/h06626
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمت
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience