eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت ماهوارۀ تحقیقاتی سنجشی پارس یک به دست محققان ایرانی 🔸 ماهواره «پارس ۱» حاصل یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است که در مرداد ۱۳۹۴ در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره از مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد. و در مراحل ساخت و سپس آزمایش‌های مختلف این ماهواره، سایر پژوهشکده‌های این پژوهشگاه و برخی دانشگاه‌های کشور نیز مشارکت داشتند. 🔹 ساخت «پارس ۱» اولین گام در طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی محسوب می‌شود که به‌ منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمایش فناوری‌های پایه‌ای ماهواره‌های سنجشی و بخش زمینی آن‌ها، طراحی و ساخته شده است. 🔸 مأموریت‌های کاربردی ماهواره «پارس ۱» تهیه نقشه‌هایی با مقیاس‌های مورد نیاز از منابع آبی، حوزه‌های زیستی و مراکز جمعیتی می‌باشد اما علاوه بر این، مأموریت‌های کاربردی نیز متناسب با قابلیت‌های محموله‌های تصویربرداری نصب شده در آن، تعریف شده است. 🔹 این ماهواره قرار است فردا صبح با پرتابگر روسی سایوز به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. 📝متن خبر: B2n.ir/h60785 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ادوارد جاناتان لو و امکان [پذیری] مابعدالطبیعه 💠 این مقاله به قلم دکترموسی اکرمی (استاد تمام گروه فلسفهٔ علم دانشگاه آزاد اسلامی) نگاشته شده و در شماره 63 دو دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت (دانشگاه شهید بهشتی) به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 پس از ستیز چندین دهه ای اثبت گرایی منطقی و فلسفه تحلیلی با مابعدالطبیعه، اینک شاهد روی آوری شماری از فیلسوفان تحلیلی به مابعدالطبیعه هستیم که نه تنها آن را ممکن، بلکه گریزناپذیر می دانند. ادروارد جاناتان لو در یک طرح گسترده آکادمیک، در کتابی که یادآور فلسفه انتقادی کانت در رویارویی با مابعدالطبیعه است، کوشیده تا ضمن نشان دادن امکان پذیری و حتی گریزناپذیری مابعدالطبیعه، خود، مابعدالطبیعه ای ناکانتی و واقع گرا عرضه کند. او بر این باور است که، در تمایزی روشن میان مابعدالطبیعه و علوم تجربی، وظیفه مابعدالطبیعه نه بیان اینکه چه چیزی وجود دارد، بلکه بیان این امر است که چه چیزی می تواند وجود داشته باشد. او موضوع مابعدالطبیعه را «امکان ها» و موضوع علوم تجربی را «فعلیت ها» می داند. او به دفاع از مابعدالطبیعه چونان فعالیتی عقلی، با نقش محوری برای فلسفه ورزی و با تقدمی در برابر علوم تجربی می پردازد، به گونه ای که مابعدالطبیعه و امکان مابعدالطبیعی موضوعاتِ ویژه علوم، همواره بر هر گونه نظریه پردازی علمی مقدمند. یافته های مابعدالطبیعه بنیاد علوم تجربی، بیانگر... 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/e64815 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی علمی- ترویجی « تحلیل ابدیت » 💠 کرسی علمی- ترویجی با موضوع « تحلیل ابدیت » به همت گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸 در این کرسی علمی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی اردستانی به عنوان ارائه دهنده و نیز دکتر سیدمحمدعلی دیباجی و دکتر حسین رمضانی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. 🔹 این نشست روز شنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۰۰ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار ۱۵خرداد، کوی شهید میثمی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند. 🌐 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا ایمان شخص در علوم دخیل است؟ 💠 پیتر وینچ شاگرد مطرح ویتگنشتاین می‌گوید؛ علوم اجتماعی که در غرب در دوره‌ای می‌خواستند به‌صورت مکانیکال فعل آدمی را توجیه کنند، مبنای آن غلط است. 🔸 فعل آدمی را با فعل و انفعالات عِلّی و معلولی نمی‌شود تبیین کرد. فعل آدمی را با نهادها و تفسیر می‌شود معنا کرد. 🎙 برگرفته از سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مدرسه تخصصی دیباچه‌ای به اخلاق اسلامی 💠 دورۀ «مدرسه زمستانه اخلاق اسلامی؛ دیباچه‌ای به اخلاق اسلامی» به صورت حضوری و مجازی در قم برگزار می‌شود. 🔸 این دوره در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در خانه اخلاق‌پژوهان جوان برگزار خواهد شد. 🔹 در این رویداد آموزشی، ۸ استاد برجسته به تدریس می‌پردازند و هرکدام جنبه‌ای خاص از موضوع کلان اخلاق اسلامی را شرح می‌دهند. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 www.ethicshouse.ir/madares-al-akhlaq 📜 متن خبر : B2n.ir/y43682 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۳) 💠 موضوع: موجبۀ سالبة المحمول چيست؟ (پاسخ استاد حائری به مقالۀ « بحثی درباره امکان» علامه طباطبايی) 🔸 در بحثی که ميان نگارنده اين سطور و يکي از بزرگان عصر در موضوع امکان به ميان آمد و مجلۀ دانشکدۀ ادبيات عهده دار انتشار آن گرديد، اين نکته به دست آمده که درک«قضيه سالبة المحمول» (1)، همان گونه که فلاسفۀ بزرگ اسلامي در محل خود هشدار داده اند نياز به تامل بسيار دارد، تا به درستی چهره واقعی آن آشکار شود. 🔹 به عقيدۀ اين نگارنده تنها پيچيدگی خاصي که در صورت تصوری اين قضيه است موجب انکار حالت تصديقی آن گرديده و بزرگان دانش را در تنگنای فکری انداخته است، در حالي که اگر اين قضيه به خوبی و درستي تصور و تحصيل گردد، تصديق و گراييدن به درستی آن بسيار آسان خواهد بود. 🔸 از طرفی، چون اين قضيه به خصوص قالب منطقی امکان ماهيات است، بدون دريافت حقيقت آن معنی امکان براي هيچ فيلسوفی هر قدر هم عالی مقام باشد ميسر نيست. 📝متن مقاله: 🌐 B2n.ir/philoscience-877 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
«جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💠 نهمین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔸 در این نشست که «جلسه پایانی جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی» بود، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی 9.mp3
17.75M
🎙نهمین از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان و آخرین جلسه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا .
مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی 💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با عنوان «مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهندگان این نشست حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی و حجت‌الاسلام دکتر محمود نمازی می‌باشند، همچنین دکتر ذوالفقار ناصری دبیر علمی این نشست خواهند بود. 🔹 زمان برگزراری این جلسه روز پنج شنبه،۱۴۰۲/۱۲/۱۷، ساعت ۱۰ تا ۱۲ و محل برگزاری آن دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه دوم می‌باشد. 💻 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌تواندد به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://hekmateislami.com/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ علم فعلی از موضع بی‌طرفی خارج شده و موضع ضد دین گرفته است! 💠 مثلا گفتند ما نمی‌توانیم هدف عالم طبیعت را بفهمیم، پس عالم هدف ندارد. من آمدم گفتم حداکثر چیزی که شما می‌توانید بگویید این است که هدف عالم را نفهمیدم، نمی‌توانید بگویید هدف ندارد. 🔸 مشکلی که در علم فعلی می‌بینم، [اینست] که وقتی الحادش را داخل علم کرده، این را به اسم علم می‌فروشد! 🔹 علم دینی نمی‌آید بساط علم فعلی را به هم بزند، ما نمی‌خواهیم [علم] غرب را دور برزیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب « تأملاتی در یقین و یقینیّات » 💠 این کتاب مجموعه گفتگوهایی است که میان حجج‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی شکل گرفته و به همت شیخ مجتبی کرامتی تدوین شده و توسط موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به چاپ رسیده است و به بررسی انتقادهایی که به فلسفهٔ اسلامی وارد شده می‌پردازد. 🔸 از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریان‌ها و شخصیت‌های متعددی با سلایق و دغدغه‌های گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزه‌های علمیۀ شیعه نیز –علی‌الخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمی‌خورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت می‌نامید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی 💠 این مقاله به قلم دکتر حسین معصومی همدانی نگاشته شده و در شمارۀ هفتم فصلنامه علوم انسانی معارف به چاپ رسیده است. 🔸 فخر رازی همواره شخصیتی بحث برانگیز بوده و از همان روزگار زندیگش آراء مختلف و مخالفی درباره او اظهار شده است. شخصیت جدلی و بحاث او باعث شده است که لقب «امام المشککین» به او داده شود، و این لقب به قدری جا افتاده است که بسیاری همین امروز هم هنری جز « تشکیک برای تشکیک» در نوشته‌های فراوان و پراکندۀ او نمی‌بینند. نوسان او میان آراء مختلف، وفور آراء متباین در آثار او، پرداختن او به کلام و فلسفه در آن واحد - درکنار مشغله‌های فکری و اجتماعی دیگرش- و دشواری استخراج یک نظام منسجم از آثار او، سبب شده ات که به او به چشم شخصیتی نگریسته شود که از هیچ زمینۀ فکر محکمی برخوردار نیست... 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/g03827 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست « ابعاد مسئله شرّ در اروپای امروز » 💠 اولین پیش‌نشست از دوازدهمین همایش بین‌المللی فلسفۀ دین معاصر به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🔸 در این نشست، دکتر محمد لگنهاوزن به ارائه سخنرانی با موضوع «ابعاد مسئله شرّ در اروپای امروز»خواهند پرداخت و دبیر علمی این نشست را دکتر محمدعلی مبینی برعهده خواهند داشت. 🔹این نشست روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این جلسه به صورت مجازی به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 meet.google.com/kjd-qumj-xri 🔸 لازم به ذکر است که دوازدهمین همایش بین‌المللی فلسفۀ دین معاصر با موضوع «مسئلۀ شرّ در اندیشۀ جدید و اسلامی» ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دگرگونی بنيادی فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامی 💠 این کتاب اثر دكتر عبدالجواد فلاطوری است كه توسط سيد محمدباقر تلغری‌زاده ترجمه شده و ويراستاری علمی آن را دكتر بهمن پازوكی به انجام رسانیده اند و به همت انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. 🔸 كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال 1973 ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است. 🔹 موضوع اين رساله‌، بررسی و ريشه‌يابی علل دگرگونی فلسفه يونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عينی در فلسفه اسلامي كه همگی از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يونانی است، زمينه پيدايش آنها را ريشه‌يابی كرده و راه را براي توصيفی مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامی هموار كند. 🔸 از نظر نويسنده اين كتاب، فلسفه اسلامي حاصل برخورد دو جهان‌بينی از اساس متفاوت، يعنی جهان‌بينی حاكم بر فلسفه و علوم يونانی و جهان‌بينی قرآني است. آنچه از برخورد اين دو جهان‌بينی به‌وجود آمد فلسفه‌ای بود كه اگر چه در صورت بيشتر يونانی به نظر می‌رسید ولي در محتوا دینی بود. 📚 معرفی کتاب : B2n.ir/k52604 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ گزارشی از نشست «دوگانگی مفاهیم و گزاره‌های اعتباری از منظر مرحوم علامه طباطبایی 💠 این نشست علمی در تاریخ هشتم اسفندماه 1402 در شعبۀ قم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کرمانشاهانی برگزار گردید و موارد زیر مطرح شد: 🔸 بر اساس تعریف علامه طباطبایی، اعتبارات عملی ذیل دو سنخ مجاز قرار می‌گیرند: 1- اسناد حد و تعریف شئ‌ای به شئ دیگر؛ 2- اسناد حکم یک شئ به شئ دیگر. 🔹 علامه (ره) در طرح نظریۀ اعتباریات از «مجاز در اسناد» استفاده می‌کند و با مجاز در اطلاق لغوی کاری ندارد. ویژگی مجاز در اسناد آن است که بدون اینکه تصرفی در محمول انجام شود، مصداق فرد ادعایی محمول قرار داده شود. 🔸 بنابراین در این نوع از مجاز، موضوع و محمول هر دو مفاهیم حقیقی و معرفت‌زا هستند ولی پیوند میان آن‌ها اعتباری است. بنابراین، تعریف ایشان از اعتبارات عملی، تصورات و مفاهیم عملی را توضیح نمی‌دهد. 🔹 صرف تصرف قوۀ واهمه باعث نمی‌شود که یک مفهوم از سرشت معرفت‌زای خود خالی شود و تنها ناظر به مقام عمل باشد. بنابراین برای تصویر مفاهیم عملی باید نکته‌ای دیگر افزود و آن اینکه برخی از مفاهیم مرکب بوده و حاصل گزاره‌هایی هستند که از قبل ادراک شده‌اند و سپس شکل مفهومی به خود گرفته‌اند. 📝 متن کامل گزارش : B2n.ir/d75964 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دوره جامع فلسفه اسلامی 💠 مدرسه جامع حکمةالرضا (ع) تحت اشراف استاد سید ید‌الله یزدان‌پناه دوره جامع «فلسفه اسلامی» ویژه دانشجویان برگزار می‌کند. 🔸 محوریت این دوره، آثار ملاصدرا، علامه‌طباطبایی، ابن‌سینا و شهاب‌الدین سهروردی به‌ همراه مطالعات منطق، تاریخ‌ِفلسفه، فلسفهٔ‌فلسفه و فلسفهٔ‌علم خواهد بود. 🔹 برگزاری جلسات در پنجشنبهٔ هرهفته، متناسب با وقت دانشجویان خواهد بود. همچنینشرکت در این دوره، هزینه‌ای ندارد و علاقه‌مندان جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 digiform.ir/hekmatoreza _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۴) 💠 موضوع: قضیه و علم تصدیقی (پاسخ استاد مهدی حائری به مقالۀ « موجبۀ سالبة المحمول چيست؟» علامه طباطبايی) 🔸 توضيح نظريۀ معظم له اين است که چون پيوسته ادراک تصديقی تام بالفعل، که عبارت از يک قضيۀ سازمان يافته است از مجموعۀ تصورات ثلاثه و پس از حصول اين تصورات به دست مي آيد، پس هر واحد تصديقی تام بالفعل طبيعتاً بايد تنها مشتمل بر اين تصورات ثلاثه باشد که عبارت است از ادراک تصوری موضوع و ادراک تصوری نسبت حکميه، و هيچ واحد تصديقي تام بالفعل که عيناً مدلول قضيه است نمی‌تواند اين قاعده منطقی را نقض کند و به جای تصورات ثلاثه و از تصديق و تصور به دست آيد. 🔹 تنها تصورات ثلاثه است که مي تواند ارکان نهادی و بنيادی قضيه و يک واحد تصديقی را تشکيل دهد و اگر چنين باشد که بايد اين قاعدۀ تصور و تصديق يا تقسيم علم را به دوگونگی تصور و تصديق رعايت کنيم، ديگر هرگز نمی‌توانيم قضيۀ واحدی را، که يک واحد تصديقی است به صورت «موجبۀ سالبة المحمول» بپذيريم؛ زيرا قضيۀ موجبۀ سالبة المحمول به معنای تصديقی است که فرضاً از يک ادراک تصوری موضوع و يک ادراک تصديقی محمول تشکيل يافته، و هيچ واحد تصديقی تام فعلی ممکن نيست از يک رکن تصوری و يک رکن تصديقی تام بالفعل تشکيل يابد، و اين گونه ترکيب خود نقض قاعدۀ تصور و تصديق است که مقابل يکديگرند، زيرا... 📝متن مقاله: 🌐 B2n.ir/philoscience-891 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پیش نشست کنفرانس « فلسفه تکنولوژی اسلامی » 💠 کمیته فلسفه اسلامی اتحادیه الهیات کشور با همکاری سایر مراکز علمی پیش نشست مجازی کنفرانس بین‌المللی فلسفه تکنولوژی اسلامی را برگزار می‌کند: 🔸 سخنرانان این نشست علمی عبارتند از: 🔘 پروفسور مارک د وریس ( استاد الهیات دانشگاه فناوری دلفت هلند ) 🔘 آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری ( رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ) 🔘 دکتر مهدی گلشنی (استاد ممتاز فیزیک و فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف) 🔘 دکتر سعید نظری توکلی ( استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران ) 🔘 پروفسور عمر العبیدی ( استاد دانشگاه جورج میسون ویریجینا ) 🔘 دکتر عبدالمجید مبلغی ( رئیس پژوهشکده تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ) 🔘 پروفسور نورین هرتسفلد ( استاد الهیات و علوم کامپیوتر کالج سنت بندیکت و دانشگاه سنت جانز آمریکا ) 🔘 دکتر احمد شه‌گلی ( مدیر گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) 🔘 پروفسور محمد ممتاز علی ( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی ) 🔹 زمان نشست: پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰ 🔸 لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ورود ایران به جمع ۵ سازندۀ راکتور تولید متانول 💠 با رونمايی از نخستین راکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در اراک، که در طرح‌های پتروشیمی کاربرد دارد، ایران به جمع ۵ سازندۀ راکتور فوق‌سنگین تولید متانول در دنيا پيوست. 🔸 اصلی‌ترین تجهیزات ساخته شده این پروژه ، شامل راکتورهای اصلی تولید متانول با نام R۳۰۰۱ است که برای اولین بار در ایران ساخته شده ودر فاز اول قرارداد ساخت تعداد ۶ دستگاه از این راکتورهای تبدیل گاز سنتز به متانول برای طرح‌های سیراف و دنا امضاء شده است. 🔹 شرکت‌های پتروشیمی دنا و سیراف از شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که در راستای باور به توانمندی داخلی در ساخت تجهیزات فوق سنگین تجهیزات خود را از شرکت ماشین‌سازی اراک تامین می‌کنند تا علاوه بر کمک به تولید داخل، تقویت هم‌افزایی در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان را رقم بزنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ کتاب « تاریخ فلسفه » 💠 این کتاب اثر ویل دورانت نویسنده و مورخ آمریکایی است كه توسط دکتر عباس زریاب خوئی ترجمه شده و به همت انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. 🔸 نویسنده در این کتاب کوشیده است طرح روشنی از تحویل تاریخی اندیشه به دست دهد، مفهوم‌های بنیادین تفکر فلسفی و جنبش‌های تاریخ‌ساز فلسفی را بشناساند و فیلسوفانی همچون افلاطون، ارسطو، بیکن، اسپینوزا، ولتر، روسو، کانت، شوپنهاور،‌ اسپنسر، نیچه،‌ برگسون، کروچه، راسل، سانتایانا و دیویی را در پرتو تحقیقات تازه‌ای معرفی کند. 🔹 این کتاب که با زبانی نسبتاً ساده و روان نوشته شده است به دوستداران فلسفه کمک می‌کند که با مطالعهٔ آن درک دقیقی از سیر تحول اندیشه به دست آورند. در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: 🔸 «یک مکتب مانند روسو استدلال می کرد که طبیعت خوب و تمدن بد است، مردم به طبیعت یکسانند و فقط تشکیلات طبقاتی آنها را نامساوی می‌سازد. قانون اختراع اقویاست برای تسلط بر ضعفا و برده ساختن آنان. مکتب دیگر همچون نیچه معتقد بود که طبیعت نه خوب و نه بد است؛ و مردم از مادر نامساوی زاده اند و اخلاق اختراع ضعفاست برای بازداشتن و منع اقویا! و قدرت بالاترین فضیلت و بالاترین میل انسانی است و عاقلانه ترین و طبیعی ترین حکومتها حکومت اشراف است.» _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقالۀ «نقد نظریه اصالت فرهنگ بر اساس آموزه‌های فلسفی حکمت متعالیه» 💠 این مقاله توسط استاد سیدعلی سید‌ی‌ فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و استاد محمدکاظم فرقانی نگاشته شده و در شمارۀ 5 از دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی به چاپ رسید و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 دربارۀ مسئله «هستی شناسی جامعه»، سه دیدگاه کلی وجود دارد: برخی جانب تحقق عینی جامعه را گرفته‌اند؛ برخی افراد را؛ و برخی دیگر سعی کرده‌اند نظریاتی میانی ارائه کنند. نظریه «اصالت جامعه»، که از سوی برخی متفکران مسلمان ارائه شده، راه‌کاری است میانی برای جمع میان هستی عینی جامعه و هستی فرد. این نظریه دارای دو صورت‌بندی است. صورت‌بندی اولیه آن توسط علّامه طباطبائی و شهید مطهّری مطرح شده است که در تایید مدعای خود، صرفا به برخی شواهد قرآنی و تجربی استناد می‌کنند. اما صورت‌بندی جدید آن، که توسط دکتر پارسانیا ارائه شده و با نام «اصالت فرهنگ» شهرت یافته است، برای دفاع از آموزه «اصالت جامعه»، به دلیلی پیشینی و فلسفی متمسک می‌شود. 🔹استدلال دکتر پارسانیا به طور خاص، مبتنی بر دو آموزه حکمت صدرایی است: اصل «اتحاد علم، عالم و معلوم»، اصل «سعی بودن کلی». مقاله حاضر پس از تقریر صورت‌بندی اولیه و صورت‌بندی جدید نظریه «اصالت جامعه»، صورت‌بندی جدید آن را نقد می‌کند و نشان می‌دهد که این نظریه از تبیین ویژگی‌های اصلی فرهنگ ناتوان است. 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/b28675 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضیاء الدین ابومحمد عبدالله بن احمد بن البیطار 💠 ضیاء الدین ابومحمد عبدالله بن احمد بن البیطار المالقی معروف به ابن بیطار، گیاه‌شناس و دارو شناس مسلمان و از دانشمندان نامدار آندلس است که در شهر مالقه در نیمه دوم قرن ششم هجری در یک خانواده اهل علم متولد شد. 🔸 ابن بیطار بعد از فراگیری علوم گیاهی در حوالی سال ۶۱۷ ق، درحالی که حدود ۲۰ سال داشت، اندلس را به مقصد مغرب اقصی و الجزایر و تونس و لیبی فعلی به منظور فراگیری علوم گیاهی ترک کرد، از آنجا به آسیای صغیر (ترکیه فعلی) و یونان و بیزنطه (روم) و سپس به ایران و عراق و شام و مصر سفر کرده است و در مصر به دربار محمد بن ابی بکر بن ایوب راه یافت و توانست در آنجا مسئول گیاه شناسان آنجا شود و پس از درگذشت وی به خدمت پسرش صالح نجم الدین درآمد. 🔹 از ابن بیطار آثار متعددی در پزشکی و داروسازی به جای مانده است، از جمله: رسالة فی الاغذیة و الادویة، مقالة فی اللیمون، کتاب الابانة و الاعلام بما فی المنهاج من الخلل و الاوهام، کتاب تفسیر کتاب دیاسقوریدوس، کتاب الافعال العجیبة و الخواص الغریبة و همچنین کتاب میزان الطبیب نیز ظاهرا از او است. 🔸 شهرت ابن بیطار بیشتر به خاطر تالیف دو اثر مهم « المغنی فی الادویة المفردة » و کتاب « الجامع فی الادویة المفردة » است که این کتاب را ابن بیطار به نام سلطان ایوبی ملک صالح نجم الدین، حوالی سال ۶۳۵ ق، تالیف نموده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ المپیاد استانی فلسفه اسلامی 💠 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) استان فارس، اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی با محوریت کتاب بدایة الحکمة برگزار می نمایید. 🔸 زمان برگزاری این المپیاد ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می‌باشد و شرکت عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است. 🔹مهلت ثبت نام در این رویداد علمی تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ می‌باشد و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://ieks.ir/philosophy-olympiad _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ سی و یکمین شماره فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی منتشر شد 💠 فهرست مطالب این شماره به شرح زیر است: 🔸 اقتران شدید و واقعیت های اجتماعی: دیدگاهی معتدل در هستی شناختی اجتماعی/ سید علی سیدی فرد 🔹 از علم النفس صدرایی تا فلسفه الاجتماع صدرایی: بررسی وجوه ضرورت و مزیت استفاده از الگوی انسان شناسی حکمی برای تمهید علم اجتماعی اسلامی/ ابراهیم خانی 🔸 جایگاه «تفسیر» و «تبیین» در علوم انسانی/ احمدحسین شریفی 🔹 روش شناسی تکوینی: نگاهی تحولی به پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی/ فرهاد خرمائی تحلیل و بررسی چالشها و آسیب های روش شناختی فلسفه های انتزاعی در فرایند تولید و تحول علوم اسلامی/ محمدرضا خاکی قراملکی 🔸 تحلیل و نقد ساختار معماری مدرن با تکیه بر مبانی عام هستی شناسی و انسان شناسی (موضوع مورد نقد: خانه های مدرن) و ارائه قواعد روشی برای تحقق خانه حکمی/ نسیم اشرافی 🌐 وبگاه فصلنامه: www.frh.sccsr.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience