✅ دوره جامع «ماجرای امتداد حکمت»
💠 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه دوره جامع «ماجرای امتداد حکمت» را با ارائه جمعی از اساتید برگزار می کند.
🔸 محورهای دوره :
• چیستی امتداد حکمت اسلامی
• فرآیند امتداد حکمت اسلامی
• ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی
• نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی
🔹 زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه
🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان
🔹 لینک ثبت نام :
🌐 https://nsayeh.com/?p=6800
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «نگاهی به متافیزیک رابطه «برساختن اجتماعی» و نسبت آن با طبیعی گرایی فلسفی»
💠 این مقاله اثر دکتر حسین شیخ رضایی؛ دانش آموخته فلسفه علم از دانشگاه دورهام انگلیس و عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است که در شماره 19 دوفصلنامه تاریخ علم به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است :
🔸 برساخت گرایی اجتماعی نظریه ای است که طبق آن بسیاری از وجوه واقعیت و معرفت ما به آن برساخته تعامل های بینافردی و اجتماعی است. اگرچه در سال های اخیر انواع و اقسام هویت ها و بازنمایی ها برساخته اجتماع دانسته شده اند، اما در باره اینکه رابطه «برساختن اجتماعی» به لحاظ فلسفی و متافیزیکی چگونه رابطه ای است تحقیقات نسبتاً اندکی انجام شده و توافق نظری ای بر سر آن وجود ندارد.
🔹 نخستین هدف این نوشته ایضاح مفهومیِ رابطه برساختن اجتماعی و مرور چهار گزارش مختلف در باره متافیزیک این رابطه است. هر یک از این گزارش ها به لحاظ کفایت متافیزیکی ارزیابی شده اند تا روشن شود آیا با آنچه کاربران مفهوم برساختن اجتماعی در ذهن دارند انطباق دارد یا خیر.
🔸 در بخش پایانی مقاله، پس از به دست دادن تعریفی از طبیعی گرایی فلسفی، به بررسی این نکته پرداخته شده است که آیا می توان گزارشی طبیعی شده از برساختن اجتماعی به دست داد یا نه. استدلال شده است که چنانچه موضوع و متعلَق برساختن اجتماعی را بازنمایی ها در نظر بگیریم، تعارضی با طبیعی گرایی نخواهد داشت. اما...
📝 متن مقاله : B2n.ir/p74557
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 هدف علم عادی تبیین طبیعت براساس مفاهیم و مفروضات بنیادین پارادایم است. در پژوهشهای عادی درباره این مفروضات تردید نمیشود. ناهنجاریها یا نادیده گرفته میشوند یا به كمك تبصرههایی تعدیل و سازگار میشوند. ناهنجاری یك وضعیت یا رویدادی است كه به حسب پارادایم پذیرفتهشدهای كه آن ناهنجاری را مشخص كرده است، قابل تبیین نیست و به صورت یك معما در میآید. البته یك ناهنجاری به تنهایی برای تغییر پارادایم كافی نیست؛ اما هنگامی كه علم عادی به شمار متعددی از ناهنجاریها برمیخورد كه در برابر راهحلها مقاوم هستند، نوعی بحران پیش میآید و جامعه علمی ناگزیر میشود در مفروضات اساسی خود بازنگری كند و در پی جانشینهایی دیگر برآید. پس از مدتی ممكن است پارادایم تازهای ظهور كند و پیشفرضهای مسلط را به چالش بگیرد. دگرگونی عمیق پارادایم چنان پردامنه است كه به انقلاب علمی میانجامد.
📚 برگرفته از کتاب «ساختار انقلابهای علمی» اثر توماس ساموئل کوهن؛ فیزیکدان و فیلسوف علم آمریکایی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#تاریخ_علم
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش»
💠 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش؛ نقش مشاهده در تکوین علوم انسانی نزد میشل فوکو» نوشته دکتر غلامحسین مقدم حیدری، توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.
🔸 موضوع این کتاب بررسی «مشاهده» و نقش آن در تولید دانشهایی است که موضوع آنها انسان هستند. در این باره میشل فوکو دارای آرای برجسته ای است. او بدون انکار تأثیر عوامل روانشناختی، جامعه شناختی و معرفت شناختی بر شکلگیری این نوع مشاهده، بر تأثیر عوامل سیاسی بر عمل مشاهده تاکید میکند.
🔹 البته اگر منظور او فقط این بود که عوامل سیاسی نیز همچون عوامل جامعه شناختی و روانشناختی بر مشاهده اثر میگذارند میتوانستیم ردپای چنین تأثیری را در برخی اشارههای توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلابهای علمی» نیز بیابیم و با تعمیم و گسترش آن، به نقش عوامل سیاسی در کنار عوامل دیگر بپردازیم.
🔸 اما باید به این نکته توجه کرد که آنچه فوکو بر آن تاکید میکند این است که چنین مشاهدهای اساساً عملی سیاسی نیز است.و از این رو انسان به مثابه سوژه مدرن و فاعل شناسای خود درگیر در مناسبات قدرت میباشد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/t17253
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ المپیاد استانی فلسفه اسلامی
💠 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) استان فارس، اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی با محوریت کتاب بدایة الحکمة برگزار می نمایید.
🔸 زمان برگزاری این المپیاد ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ میباشد و شرکت عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است.
🔹مهلت ثبت نام در این رویداد علمی تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ میباشد و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://ieks.ir/philosophy-olympiad
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تفاوت فلسفه با دیگر علوم
💠 تفاوتی که فلسفه با سایر علوم دارد، در این نهفته هست که بزرگان تعبیر میکنند که فلسفه علم کلی است.
🔸 سایر علوم به بخشی از علم واقع میپردازند، اما فلسفه نگرش کلی به شما میدهد. فلسفه جهان بینی میدهد، نه جهان شناسی!
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «جستاری در ساختار روش شناسی حکمت اسلامی با تأکید بر ساحت هستی شناختی»
💠 این مقاله به قلم حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه و دکتر حسام الدین مؤمنی شهرکی نگاشته شده و در شماره 22 دوفصلنامۀ پژوهشهای هستی شناختی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است :
🔸 روش شناسی حکمت اسلامی از جمله مباحث بسیار مهم و تأثیرگذار در فهم و پیشرفت فلسفه اسلامی است. شناخت دقیق روش شناسی حکمت اسلامی، به اصیل بودن و متمایز نشان دادن حکمت اسلامی از دیگر مکاتب فلسفی یاری می رساند؛ این در حالی است که متأسفانه روش شناسی مکاتب موجود در جریان حکمت اسلامی کمتر مورد توجه، خوانش و پژوهش قرار گرفته شده است.
🔹 این مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای و بهره گیری از رویکردهای تاریخی و منطقی-معرفت شناختی و روش های توصیفی، تعلیلی، تحلیلی و استدلالی؛ درپی پاسخگویی به این مسئله است که ساختار روش شناسی حکمت اسلامی - با تأکید بر ساحت هستی شناختی - چگونه است و از چه اجزائی تشکیل یافته است؟
🔸 روش شناسی دانشی فرایندی است که از مراحل مبانی فلسفی، پارادایم ها، استراتژی ها، تکنیک ها، روش ها، رویکردها و رهیافت های موجود در فلسفه ساخته شده است. پارادایم های حکمت اسلامی عبارتند از مشاء، اشراق، مشائی-اشراقی، یمانی، صدرایی و نوصدرایی و استراتژی های پژوهش فلسفی نیز بر دو بخش بسیط و ترکیبی هستند.
📝 متن مقاله : B2n.ir/t28248
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#هستی_شناسی
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ علم از نگاه دکتر نیایش افشردی؛ استاد دانشگاه واترلو کانادا
💠 شما چیزی که راجع به علم و دانش باید بدانید این است که علم و دانش هیچ چیز راجع به واقعیتها (حقیقت) به شما نمیدهد. علم و دانش چیزی که به شما میدهد، بهترین حدسِ (روایتِ) دانشمندان است، راجع به اتفاقات افتاده.
🔸 و این بهترین حدسها بعضی وقتها [با] خطای خیلی خوبی هستند ولی وقتی شما این حدسها را هل بدهید به عقبتر و زمانهای دور و فواصل دورتر، این بهترین حدسها لزوما حدسهای خیلی خوبی نیستند!
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_فیزیک
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول
💠 قسمت اول: کسی باید بداند!
🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمیدان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است .
🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا میکند که این مفهوم در کنار یافتههای نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است.
🔸 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگیهای سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعههایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ #اسرار_سلول یکی از آنها هست.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#گفتار_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله « علم دینی از منظر واقع گرایی انتقادی »
💠 این مقاله به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 16 از نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است :
🔸 در دهه های گذشته در بحث از امکان یا امتناع علم دینی، از دیدگاه های مختلف فلسفه علمی (اثبات گرایی، ابطال گرایی پوپری، برنامه پژوهش علمی لاکاتوشی، پارادایم علم کوهنی وغیره) بهره گرفته شده است، اما تاکنون درباره قابلیت های واقع گرایی انتقادی در حمایت از ایده علم دینی کار چندانی انجام نشده است و پژوهش های انجام شده نیز به ابعاد مختلف ایده علم دینی نپرداخته اند.
🔹 در این مقاله پس از معرفی مختصر واقع گرایی انتقادی، به صورت متمایز «معناداری»، «امکان»، «ضرورت»، «مطلوبیت»، «چگونگی تولید» و «آینده» علم دینی از منظر واقع گرایی انتقادی بررسی می شود تا نشان داده شود این دستگاه فلسفی، که فلسفه علوم طبیعی، فلسفه علوم انسانی و فلسفه فراطبیعت را دربرمی گیرد، ظرفیت بالایی برای پشتیبانی از ایده علم دینی دارد.
📝 متن مقاله : B2n.ir/p60991
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کارگاه تفکر؛ تحول علم
💠 مرکز نوآوری شروع کارگاهی با عنوان « تفکر؛ تحول علم» درباره تحولات فیزیک از یونان باستان تا امروز به صورت حضوری برگزار میکند.
🔸 محل برگزاری این کارگاه شهر مقدس قم و زمان برگزاری آن روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ میباشد.
🔹 علاقهمندان جهت پیش ثبت نام میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 https://digiform.ir/innostartir
🔸کسب اطلاعات بیشتر از طریق:
🆔 @Colleagueofmotehajjerin
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_فیزیک
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مایکل بیهی و اسرار سلول
💠 قسمت دوم: پیچیدگی حیات
🔸 مایکل جی بیهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمیدان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است .
🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا میکند که این مفهوم در کنار یافتههای نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است.
🔸 پروفسور مایکل بیهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگیهای سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعههایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ #اسرار_سلول یکی از آنها هست.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#گفتار_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی»
💠 موسسه پژوهشی امام علی(ع) با همکاری چندین نهاد عالی آموزشی و پژوهشی و با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی» را برگزار میکند.
🔸 مزایای شرکت در دوره:
1. برگزاری آنلاین و رایگان؛
2. صدور گواهی پایان دوره؛
3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛
4. استفاده از مزایای آموزشی و پژوهشی فارغ التحصیلان مؤسسه امام علی(ع).
🔹 مهلت ثبت نام در این دوره تا 19 اردیبهشت ماه میباشد و علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه فرمایند:
🆔 @Imam_110
📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹
🔸همچنین شروع دوره از 20 اردیبهشت ماه سال جاری و کلاسها به صورت یک جلسه در هفته خواهد بود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تاثیر مدیریت دانش بر جامعه
💠 مباحث مربوط به مدیریت دانش وقتی حساستر میشود که ما بدانیم شیوهی مدیریت دانش میتواند بر مسیر حرکت علوم، مخصوصا علوم انسانی اجتماعی موثر باشد. و علوم [بر اثر نوع مدیریت دانش] میتوانند در مسیر هدایت و صراط مستقیم رشد کنند و یا در مسیر گمراهی و ضلالت پیش بروند.
🔸 اگر علوم انسانی اجتماعی به شکل خاص و سایر علوم به شکل عام، که زیر بنای ساخت جامعه و سبک زندگی هستند در راه حق و حقیقت باشند و در مسیر هدایت حرکت و رشد کنند، جامعهای که بر اساس این علوم ساخته میشود و سبک زندگی فردی و اجتماعی که برآمده از آنهاست، طبیعتا در مسیر حق و هدایت خواهد بود و بلعکس.
📼 برگرفته از بیانات آیت الله محمد حسین ملک زاده
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مدیریت_دانش
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فیزیک خداباوری»
💠 این کتاب اثر جفری کوپرسکی؛ استاد فلسفۀ دانشگاه ایالتی دره ساگیناو آمریکا و ترجمۀ امیرمسعود جهان بین است که توسط نشر پارسیک به چاپ رسیده است.
🔸 متکلمان و فیلسوفان دین بیش از پیش به علم و به ویژه در حوزه فیزیک علاقه مند شده اند. از تنظیم دقیق ثابتهای جهانی گرفته تا مکانیک کوانتومی، نسبیت، و کیهانشناسی، فیزیک موضوعی است که به طور شگفتآوری در ارتباطش با حوزه دین گسترده است.
🔹 با این حال، پر کردن شکاف بین این زمینه ها مشکل ساز است. کسانی که در دین و علوم انسانی هستند معمولا فقط در سطح عمومی با علوم ریاضی تعامل دارند و فیزیکدانان اغلب متافیزیک و دین را نادیده می گیرند.
🔸 کتاب «فیزیک خداباوری» یک حد وسط مهم و ضروری بین این رشتهها بیان میکند و تحلیلی انتقادی از روشهای درهم تنیده شدن فیزیک در موضوعات دینی ارائه میکند.
🔹 نویسنده در این نوشتار سعی کرده با شفافسازی استدلالهای اغلب پیچیده، طیف گستردهای از موضوعات را پوشش میدهد که شامل کنش الهی، اراده آزاد، برهان تنظیم دقیق، طبیعتگرایی، قوانین طبیعت، رابطه بین علم و دین، و بحث بر سر طراحی هوشمند میشود.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u42599
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان مقالات همایش ملی منطق فهم دین (مدل ها و نظریه)
💠 این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر برگزار میشود و محورهای آن به شرح زیر است:
🔸 محورهای کلی و کلان:
➖ نظریه ابتناء و مدل اجرایی آن
➖ مدل الگوریتمی (الگوریتم اجتهاد)
🔹 محورهای خرد و جزئی:
➖ تبیین نظریه / مدل
➖ فلسفه و مبانی نظریه / مدل
➖ خاستگاه نظریه / مدل (تبارشناسی و ریشهکاوی نظریه)
➖ آسیبشناسی نظریه / مدل
➖ مصدر و مستندات نظریه / مدل
➖ کلیات و ساختار نظریه / مدل
➖ قواعد اساسی نظریه / مدل
➖ فرایند فهم بر پایه نظریه / مدل
➖ قلمرو کاربرد نظریه / مدل (عقائد، احکام، اخلاق، علم دینی و...)
➖ کارکردها و دستآوردهای نظریه / مدل
➖ بررسی تطبیقی نظریه مورد بحث با دیگر نظریه / مدل در باب فهم دین
➖ مدلهای کاربردی نظریه / مدل
🔸 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳
🔹 برگزاری همایش: زمستان سال ۱۴۰۳
📧 ارسال مقالات به ایمیل: mfd@iict.ac.ir
📞 کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸)
یا ارتباط از طریق پیامرسان ایتا
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «مواجهه فیلسوفان اسلامی با معرفتشناسی غربی»
💠 مقالهی «مواجهه فیلسوفان اسلامی با معرفتشناسی غربی» به قلم دکتر مهدی عبدالهی نگاشته شده و در شماره پنجم فصلنامه تاریخ فلسفه در اسلام به چاپ رسیده است.
🔸 مقاله پیش رو را میتوان پژوهشی نو در موضوع خود به شمار آورد چرا که تا کنون چنین تحقیقی در خصوص تحولات دانش معرفت شناسی در فلسفه اسلامی صورت نگرفته است. البته برخی محورهای بحث همچون پیشینهی معرفت شناسی در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در برخی آثار به اجمال آمده است اما تفصیل این مسئله و سایر محورهای اصلی نوشتار فاقد پیشینه به نظر میآیند.
🔹 نوشتار حاضر قصد آن دارد که با روش تحلیل عقلی هویت معرفتی این دانش، ضرورت و نسبت آن با دیگر دانشهای بشری را تبیین کرده، سپس ماجرای این علم را در میان علوم اسلامی به تصویر بکشد.
📝متن کامل: https://b2n.ir/p92957
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#معرفت_شناسی_فلسفی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «اصالت فرد ، جامعه یا هر دو؛ بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی»
💠 این مقاله به قلم حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی نگاشته شده و در شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات به چاپ رسیده، و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 بحث از اصالت داشتن جامعه، یکی از مبادی فسلفه نظری تاریخ قلمداد شده است. مسأله این است: آیا فرد اصالت دارد یا جامعه یا دیدگاه سومی در کار است که به گونهای برای هر دو اصالتی را قائل است.
🔹 این بحث میان متفکران مسلمان نسبتاً جدید است و شاید اول بار علامه طباطبایی بدان توجه کرده؛ سپس شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این باب به تأملاتی پرداختهاند. شهید مطهری از دیدگاه اصالت هر دو دفاع میکند (البته با تبیین خاصی که از این مسأله میدهد) و استاد مصباح یزدی انتقادهایی بر این رای وارد، و اصالت جامعه را کاملاً نفی میکند.
🔸 در این مقاله، بیان دیدگاه این دو متفکر و داوری بین ایشان مد نظر بوده و با توجه به اصرار دو طرف بر استناد سخن خود به قرآن، تاملی نیز در برخی آیات قرآن کریم ارائه شده است.
🔹 روال بحث اینگونه بوده که پس از توضیح مختصری از سه دیدگاه اصالت فرد، اصالت جامعه و اصالت هر دو، به مبادی تصوری بحث (مفهوم اصالت، مفهوم ترکیب جامعه) پرداخته شده؛ سپس با توضیح وجوه شباهت و افتراق این دو دیدگاه به بررسی ادله فلسفی و قرآنی طرفین و داوری بین آنها اقدام شده است.
📝متن کامل: B2n.ir/n60868
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ چرایی و چگونگی خوانش فلسفه
💠 انجمن علمی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم سلسله جلسات علمی فلسفی با موضوع «چرا فلسفه می خوانیم» برگزار میکند.
🔸مدرس این جلسات دکتر احمد شهگلی (عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) میباشد.
🔹 تاریخ برگزاری این جلسه ۴ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ و محل برگزاری آن دانشگاه قم، ساختمان آموزشی امام خامنهای، سالن همایش یاس میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله « اصالت فلسفه علم کوهن »
💠 این مقاله به قلم دکتر حسن میانداری نگاشته شده و در شماره 62 فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیدۀ آن به شرح زیر است:
🔸 تامس کوهن در 1962 نظریهای اصیل در فلسفه علم ابراز داشت. اما صاحب نظرانی ادعا کرده اند که هایدگر آنچه را کوهن «پارادایم»، «علم متعارف» و «انقلاب علمی» مینامید، پیشتر گفته بود.
🔹 متهمَتیکال بودن علم جدید، نیاز به جهانهای تفسیری و افق دانایی، مبانی ادعاهای قول هایدگر به پارادایم هستند. افکندن طرح جامع، مبنای اصلی قول او به علم متعارف است. مقاومت ناهنجاریها و بازنگری ریشهای در مفاهیم بنیادین علم، مبانی قول او به انقلاب علمی است.
🔸 ما تمام این ادعاها را رد میکنیم. پارادایم در آراء متأخر کوهن دو معنای خاص و عام دارد. طرفداران تقدم هایدگر، معنای خاص را لحاظ نکردهاند. پارادایم به معنای عام شامل چهار جزء و وابسته به جامعه علمی است. در استدلال هر یک از طرفداران، تمام یا برخی از این اجزاء لحاظ نشدهاند و جامعه علمی محوریت ندارد.
🔹 به نظر کوهن در علم متعارف دانشمندان پازل حل میکنند؛ ولی به روایت طرفداران قول هایدگر به علم متعارف، کارهای دیگری در طول این دوره انجام میشود. به نظر کوهن مقاومت مسائل ناهنجار برای رخداد انقلاب علمی کافی نیست؛ ولی به نظر طرفدار تقدم هایدگر، کافی است. نتیجه اینکه تنها شباهتهای کلی میان آراء هایدگر و کوهن وجود دارد،که...
📝متن کامل: B2n.ir/m17980
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سه دوره شک گرایی در فلسفه غرب
💠 چند دوره شک گرایی ما داشتیم در تاریخ فلسفه غرب، ابتدای شروع فلسفه در واقع مقابله با یکی از این موجهای شک گرایی بود که بوسیله سوفیستها ایجاد شده بود. سقراط مقابل آن ایستاد.
🔸 اواخر قرون وسطی یک خلاء فکری بوجود آمد و موجب موج دوم شک گرایی شد. دکارت و عقل گرایانی مثل او مقابل این موج ایستادگی کردند.
🔹 کم کم گرایشات آمپریستی و پوزیتویستی پیش آمد و در واقع با فلسفههای آمپریستی لاک و بارکلی و هیوم شک گرایی دیگری بر دستگاه فلسفی غرب حاکم شد.
🎙 برگرفته از بیانات استاد حجت الاسلام مجتبی مصباح
🆔 @Philosophy_Sandwich
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_غرب
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
هدایت شده از مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا
📘 کتاب «آیا علم و دین سازگارند؟»
💠 این کتاب برگرفته از مناظره دنیل دنت (فیلسوف و نویسنده آمریکایی در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زیستشناسی) و الوین پلنتینگا (فیلسوف و پژوهشگر آمریکایی حوزه فلسفه دین) است که به همت علی شهبازی ترجمه شده و توسط انتشارات دانشگاه مفید به چاپ رسیده است.
🔸 بحث تعارض یاعدم تعارض علم و دین و امکان و چگونگی سازگاری میان آنها از موضوعات پر مناقشه و داغ امروز است و بارها اندیشمندان مختلف را به پای میز مناظره یا مناظرههای مکتوب کشانده است.
🔹 کتاب با این دیدگاه پلنتینگا آغاز میشود که دین با نظریه تکامل سازگار است؛ چرا که دینداران معتقدند که خدا جهانِ موجودات زنده را آفریده و این کار را با استفاده از فرایند تکامل انجام داده است. دنت این دیدگاه را قویاً رد میکند، که به دنبال آن رشتهای از پاسخها از سوی طرفین میآید.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/u97323
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#فلسفه_زیست_شناسی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کارگاه ویراستاری عربی با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی
💠 گروه مطالعات ابن سینا مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی»، با تدریس دکتر حامد آرضایی، به صورت حضوری، برگزار میکند.
🔸شروع این دوره از اول خردادماه 1403 و زمان کلاسها سهشنبهها ساعت 16-14 خواهد بود.
🔹 همچنین محل برگزاری دوره: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4 ، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران میباشد.
🔸 هزینه شرکت در دوره : 400 هزار تومان (دانشجویان: 300 هزار تومان)
🔹 لینک ثبتنام:
🌐 https://lms.irip.ac.ir/enrol/index.php?id=208
📎 جهت دانلود طرح درس کلیک نمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 قرار گرفتن ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین دانشگاههای آسیا در رتبهبندی تایمز
🔸 بر اساس رتبه بندی دانشگاههای برتر آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی که توسط تایمز منتشر شده، ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند.
🔹 پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاههای آسیایی را در کنار رتبه بندیهای بین المللی خود انجام داد.
🔸 در این رتبه بندی 4 دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند.
📝متن خبر: B2n.ir/g79709
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience