eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
372 دنبال‌کننده
203 عکس
18 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی @philosophy_mazaheb کانال تلگرام پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
✍گزارش خبرگزاری ایبنا از نشست «کارکرد اجتماعی عرفان» در دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی؛ 🔹عارف کسی است که تولد ثانوی پیدا می‌کند 🔻استاد صدوقی سها گفت: علمِ به عرفان، عرفان نیست. متاسفانه بسیاری وقتی عرفان می‌گویند آن را منحصر در ابن‌عربی می‌کنند. ابن عربی بسیار فرد بزرگی است اما چنین نیست که عرفان منحصر در او باشد. ابن‌عربی اولاً فیلسوف است. او فیلسوفِ عرفانی است. ابن‌عربی فیلسوفی است که مشرب عرفانی دارد. او عالمِ به عرفان است. عالم به عرفان بودن با تحقق عرفان متفاوت است. نمی‌گویم او محقق به حقایق عرفانیه نیست، هست اما چیزی که از او دیده می‌شود علم عرفان است. 📌متن کامل گزارش 👇👇👇 http://ibna.ir/x6t5G ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان دانشگاه https://eitaa.com/philosophymazaheb
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند: 🔹️دوره ی آموزش: فلسفه مقدماتی 📌مدرس:استاد حسام الدین مومنی شهرکی 🗓 تاریخ: دوشنبه ها ⏰ ساعت : ۱۱:۰۰ تا ۱۲:۰۰ 🔺دانشجویان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در ایتا مراجعه فرمایند: @sajadzarandiasl78 ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
📍نشست نقد و بررسی کتاب درآمدی بر علم عرفان نظری نوشته دکتر سید محمد تقی شاکری 🎙️سخنرانان: دکتر محمدجواد شمس دکتر ابوالفضل تاجیک دکتر سید محمدتقی شاکری دبیر نشست: دکتر وحید محمودی ⏰چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ساعت ۱۰/۳۰ تا ۱۲ مکان: سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی لینک ورود به وبینار ⬅️ B2n.ir/a14836 کانال انتشارات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی⬇️ https://eitaa.com/nashremazaheb
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️آموزش زبان یونانی کلاسیک 🖋مدرس: دکتر امیر حسین ساکت - عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی - متخصص حوزه فلسفه یونان باستان و قرون‌وسطی - مدرّس تخصصی زبان‌های باستانی یونانی و لاتین 📚معرفی دوره: در این دوره ، آموزش از سطحی آغاز می‌گردد که کسانی که هیچ ذهنیّتی نسبت به این زبان ندارند، قادر خواهند بود ابتدائیات آن را بیاموزند. 🗓 تاریخ: چهارشنبه ها 🕙 ساعت : ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ 🔸مدت دوره: ۱۲ جلسه 📌محل برگزاری: دانشگاه مذاهب اسلامی ♦️شروع دوره از تاریخ: ۱۴/ ۰۹/ ۱۴۰۳ 📍هزینه ی دوره ی آموزشی: ۸۰۰/۰۰۰ تومان ⭕️درصورت شرکت داشتن در تمامی ۱۲ جلسه، نصف مبلغ دوره، عودت داده می شود. 🔴لینک ثبت نام: https://kad.mazaheb.ac.ir/1796 🔺دانشجویان برای اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در ایتا مراجعه فرمایند: @adminphilosophy ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
⚡️ نخستین کسی بود که جانش را در راه عقلانیت داد... 🔷2500 سال قبل پیرمردی ۷۰ ساله در حضور بیش از ۱۰۰ نفر هیئت منصفه به جرم تشویش افکار عمومی و نشر اکاذیب به اعدام محکوم شد. این مرد سقراط نام داشت. 🔹ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ راه می رفت ﻭ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻧﻤﯽﺁﻣﺪ، ﻣﮕﺮ سؤﺍﻝ! ﺍﺯ ﻫﻤﻪ‌ﮐﺲ ﻣﯽﭘﺮﺳﯿﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ سؤﺍﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﺍﺩ. ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪهٔ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ، ﻣﻄﻠﻖ ﻭ ﺍﺑﺪﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﺎﻟﺶ ﻭ ﻧﻘﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﺍﺩ. 🔶ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺳﻘﺮﺍﻁ ﺍﺯ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ چنین ﺑﻮﺩ: 🔸نقد ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺪﻭﻥ خط ﻗﺮﻣﺰ. 🔸🔸هر ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﻣﺎ باﻭﺭﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ آن‌ها ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﻗﺮﻣﺰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ، ﻣﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﺭ ﻫﺴﺘﯿﻢ. 🔷ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﺧﺮﺩﻭﺭﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺗﺤﺖِ سلطهٔ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻋﺎﺩﺗﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ. 🔹ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻋﺎﺩﺗﯽ، ﻋﻘﺎﯾﺪی‌ست ﮐﻪ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﻪ آن‌ها ﻋﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﻢ ﮐﻪ آن‌ها ﺭﺍ ﺑﺪﯾﻬﯽ ﻓﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﻢ. 🟧ﺳﻘﺮﺍﻁ ﺑﺎ ﻣﻮﺭﺩ سؤال ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻫﻤﻪ‌چیز ﻭ ﻫﻤﻪ‌ﮐﺲ به ﺭﺍﺳﺘﯽ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺗﺸﻮﯾﺶ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩ. ﺍﻭ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﻮﺵ می‌کرد ﻭ ﻧﻤﯽﮔﺬﺍﺷﺖ ﺩﺭ ﺧﻤﻮﺩﮔﯽﻫﺎﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺧﻮﺩ ﺗﺨﺪﯾﺮ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺧﻮﺍﺏ ﺭﺍﺣﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯽﺷﺪ. 🔸🔸ﺑﻪ همین ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺗﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺧﺮﻣﮕﺲ ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻟﻘﺐ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺧﺮﻣﮕﺲ ﻣﺎﻧﻊ ﭼﺮﺕﺯﺩﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ. 🔹🔹امروزه روش سقراط را آگنوستیکی و شک‌گرایی (شک‌ورزی) یا سنت سقراطی می‌گویند. بسیاری از انسان‌ها مطابق عرف جامعه بودن (عرفی‌بودن) یا انباشتن اطلاعات را نشانه عقلانیت می‌دانند اما سقراط نشان داد که اینطور نیست، عقلانیت با فرآیند تفکر سر و کار دارد. 🔷🔹ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﻘﺮﺍﻁ، ﻫﺮ ﺑﺎﻭﺭی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻧﻜﺸﻴﻢ ﻭ ﺍز ﻏﺮﺑﺎﻝ ﻧﻘﺪ ﻧﮕﺬﺭﺍﻧﻴﻢ، ﻫﺴﺘﻪﺍی میﮔﺮﺩﺩ ﺑﺮﺍی ﺯﻧﺪگی ﺍﺑﻠﻬﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺎنعی ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺪگی ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ. ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🕋 سی و نهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور ( شروع ثبت‌نام آذرماه ۱۴۰۳) سی و نهمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت در ۷ بخش‌ و ۳۲ رشته به شرح ذیل برگزار می گردد: 🔻بخش آوایی شامل: رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، اذان، مداحی، تواشيح و هم خوانی قرآن کریم، دعا خوانی. 🔻بخش معارفی شامل: آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی قرآن، آشنایی با معارف نهج البلاغه، آشنایی با معارف صحیفه سجادیه،آشنایی با سیره معصومین(ع)، سبک زندگی اسلامی، احکام شرعی، آشنایی با معارف نماز. 🔻بخش پژوهشی شامل: رشته‌های مقاله‌نویسی، نقد کتاب. 🔻بخش فناوری و تولیدات رسانه ای شامل: رشته‌های تولیدات رسانه ای ( کلیپ، پادکست و فیلم کوتاه)؛ تولید نرم افزار و اپلیکیشن. 🔻بخش هنری شامل: رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، تذهیب و طراحی پوستر. 🔻بخش ادبی شامل: رشته‌های شعر کلاسیک، داستان‌ نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی، فیلم‌نامه نویسی. 🔻بخش نوآفرینی قرآنی (استارت‌آپ‌های قرآنی): ایده شو (ایده پردازی نوآفرینی قرآنی). 📌علاقه‌مندان جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر می‌توانند به سامانه جامع سی و نهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور به آدرس quran.farnama.net مراجعه نمایند. ✅ ستاد برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه
49.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قابل توجه کارشناسان محترم قرآنی و کلیه شرکت کنندگان در سی و نهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت(ع) فیلم آموزشی ثبت نام در جشنواره ارسال می‌شود. لطفا" به صورت دقیق ملاحظه فرمایید.
۱۶ آذر روز دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است(مقام معظم رهبری) 🌷دانشجویان عزیز دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی روزتان مبارک🌷🌺 ✍علت نامگذاری ۱۶ آذرماه به عنوان روز دانشجو: این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند، گرامی داشته می‌شود. ✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی
✨نیکولا مالبرانش✨ ♦️تاریخ تولد: ۶ اوت ۱۶۳۸، پاریس، فرانسه ♦️فوت: ۱۳ اکتبر ۱۷۱۵، پاریس، فرانسه ♦️متأثر: گوتفریت لایبنیتس، ایمانوئل کانت، ژان-ژاک روسو، یاکوب برنولی، پیر لوئی موپرتوئی · بیشتر ♦️مادر: نیکلاس مالبرانش، کترین دا لازون ♦️اثرپذیرفته از: رنه دکارت، افلاطون، آگوستین، فلوطین ♦️ملیت: فرانسوی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
⚜نیکولا مالبرانش ⚜ 🔸زاده ۶ اوت ۱۶۳۸ – مرگ ۱۳ اکتبر ۱۷۱۵ در پاریس به دنیا آمد. 🔸در سن شانزده سالگی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه پاریس آغاز کرد و در دانش عمومی در سال ۱۶۵۴ فارغ التحصیل شد و پس از آن سه سال در دانشگاه سوربون الهیات خواند. در سال ۱۶۶۰ عضو موسسه فیلیپ مقدس شد و به مطالعه فلسفه افلاطون و آگوستین ادامه داد و در همین زمان با آثار دکارت آشنا و در همین سال هم کشیش شد. در سال ۱۶۷۴ پروفسور در رشته ریاضی شد و در همان موسسه آموزش می داد. 🔸 اولین کتاب او با نام «پی‌جویی (در جستو جوی) حقیقت» در سال ۱۶۶۸ نوشته اما به دلیل سانسور تازه در سال ۱۶۷۴ منتشر شد. تلاش او برای رسیدن به سازگاری میان فلسفهٔ دکارت با اعقاید الهیاتی در 《رساله در طبیعت و فیض الهی (اخلاق)》در سال ۱۶۸۰ ادامه یافت. این کتاب بر اساس مباحثات وی با آنتونی آرنالد بود که بعد از انتشار به شدت مورد نقد وی قرار گرفت. نام او در فرهنگ فلسفه پیر بل، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان عصر خود آمده است. اثر دیگر وی «کتاب مصاحبه یک فیلسوف مسیحی و یک فیلسوف چینی در مورد وجود و ماهیت خدا» 📌رئوس عقاید مالبرانش را می‌توان چنین فهرست کرد: علت اساسی بدبختی انسان‌ها خطا است و بدی‌های موجود در جهان، نتیجهٔ آن است. تنها با پرهیز از خطا می‌توان به سعادت حقیقی امید داشت. میان نفس و بدن تطابق وجود دارد نه تعامل. حالات نفسانی نسبت به حالات بدنی علیت طبیعی دارند، اما علیت طبیعی تنها به معنای علیت موقعی است نه علیت حقیقی. علل موقعی تنها اعدادی هستند و علیت حقیقی در انحصار خداوند است که علتی فوق طبیعی است. تصورات در ذهن نه از اجسام ناشی می‌شوند نه از نفس ما؛ بلکه انسان همه چیز را در خداوند می‌بیند. به عبارتی شناخت انسان نسبت به امور محسوس با رویت فی‌الّله و پرتوافکنی خداوند به نفس حاصل می‌آید. خداوند به نحو ازلی آفرینش جهان را اراده کرده‌است و عالم قدیم است نه حادث. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🌏کهکشان نیستی🌎 《داستانی براساس زندگی آیت الله سید علی قاضی طباطبایی(ره)》 عاقبت از میان رستخیزِ هستی ها،گردبادِ تقدیرها،پیچش افلاک و تداوم دهر ها،مسافری کوچک،اما عظیم را از مکنونِ مکتومِ عالمِ غیب درآغوش خویش یافتم، مسافری که نُه ماه و نُه روز، صبح و شب درانتظار به دنیا آمدنش بودم. کودکی که فریاد قابله ها و زنان خبر از پسر بودنش می داد. گویا ندایی آسمانی می شنیدم که در اعماق قلب های عارفان،ولادت سیدالعرفا و کوه توحید را مژده می داد. نامش را《سیدعلی》گذاشتم تا مقصدش حقیقتِ مُسمایش باشد. درپیش چشمانم به سرعت قد می کشید و بازی های کودکانه اش چون برق تبدیل به درنگ های حکیمانه در مَدرس ها و مجامع علمی تبریز شد. گریه های نوزادی اش با شیره علم و توحید به اشک های شبانه و سرمستی های سحرگاه مبدل گشت. تا توانستم او را زبده و آب دیده پرورش دادم تا پَرِ کاهی را به آن آستان تقدیم کرده باشم که جز اندیشه(نیستی)در خاطرش نگنجد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام