eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
371 دنبال‌کننده
203 عکس
18 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی کانال تلگرام https://t.me/philosophy_mazaheb پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست «کارکرد اجتماعی عرفان» برگزار شد؛ 🔹عارف کسی است که تولد ثانوی پیدا می‌کند 🔻استاد صدوقی سها گفت: علمِ به عرفان، عرفان نیست. متاسفانه بسیاری وقتی عرفان می‌گویند آن را منحصر در ابن‌عربی می‌کنند. ابن عربی بسیار فرد بزرگی است اما چنین نیست که عرفان منحصر در او باشد. ابن‌عربی اولاً فیلسوف است. او فیلسوفِ عرفانی است. ابن‌عربی فیلسوفی است که مشرب عرفانی دارد. او عالمِ به عرفان است. عالم به عرفان بودن با تحقق عرفان متفاوت است. نمی‌گویم او محقق به حقایق عرفانیه نیست، هست اما چیزی که از او دیده می‌شود علم عرفان است. متن کامل گزارش 👇👇👇 http://ibna.ir/x6t5G @sadooghisoha @Ibnahumanities
✍گزارش خبرگزاری ایبنا از نشست «کارکرد اجتماعی عرفان» در دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی؛ 🔹عارف کسی است که تولد ثانوی پیدا می‌کند 🔻استاد صدوقی سها گفت: علمِ به عرفان، عرفان نیست. متاسفانه بسیاری وقتی عرفان می‌گویند آن را منحصر در ابن‌عربی می‌کنند. ابن عربی بسیار فرد بزرگی است اما چنین نیست که عرفان منحصر در او باشد. ابن‌عربی اولاً فیلسوف است. او فیلسوفِ عرفانی است. ابن‌عربی فیلسوفی است که مشرب عرفانی دارد. او عالمِ به عرفان است. عالم به عرفان بودن با تحقق عرفان متفاوت است. نمی‌گویم او محقق به حقایق عرفانیه نیست، هست اما چیزی که از او دیده می‌شود علم عرفان است. 📌متن کامل گزارش 👇👇👇 http://ibna.ir/x6t5G ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان دانشگاه https://eitaa.com/philosophymazaheb
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند: 🔹️دوره ی آموزش: فلسفه مقدماتی 📌مدرس:استاد حسام الدین مومنی شهرکی 🗓 تاریخ: دوشنبه ها ⏰ ساعت : ۱۱:۰۰ تا ۱۲:۰۰ 🔺دانشجویان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در ایتا مراجعه فرمایند: @sajadzarandiasl78 ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
📍نشست نقد و بررسی کتاب درآمدی بر علم عرفان نظری نوشته دکتر سید محمد تقی شاکری 🎙️سخنرانان: دکتر محمدجواد شمس دکتر ابوالفضل تاجیک دکتر سید محمدتقی شاکری دبیر نشست: دکتر وحید محمودی ⏰چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ساعت ۱۰/۳۰ تا ۱۲ مکان: سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی لینک ورود به وبینار ⬅️ B2n.ir/a14836 کانال انتشارات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی⬇️ https://eitaa.com/nashremazaheb
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️آموزش زبان یونانی کلاسیک 🖋مدرس: دکتر امیر حسین ساکت - عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی - متخصص حوزه فلسفه یونان باستان و قرون‌وسطی - مدرّس تخصصی زبان‌های باستانی یونانی و لاتین 📚معرفی دوره: در این دوره ، آموزش از سطحی آغاز می‌گردد که کسانی که هیچ ذهنیّتی نسبت به این زبان ندارند، قادر خواهند بود ابتدائیات آن را بیاموزند. 🗓 تاریخ: چهارشنبه ها 🕙 ساعت : ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ 🔸مدت دوره: ۱۲ جلسه 📌محل برگزاری: دانشگاه مذاهب اسلامی ♦️شروع دوره از تاریخ: ۱۴/ ۰۹/ ۱۴۰۳ 📍هزینه ی دوره ی آموزشی: ۸۰۰/۰۰۰ تومان ⭕️درصورت شرکت داشتن در تمامی ۱۲ جلسه، نصف مبلغ دوره، عودت داده می شود. 🔴لینک ثبت نام: https://kad.mazaheb.ac.ir/1796 🔺دانشجویان برای اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در ایتا مراجعه فرمایند: @adminphilosophy ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
⚡️ نخستین کسی بود که جانش را در راه عقلانیت داد... 🔷2500 سال قبل پیرمردی ۷۰ ساله در حضور بیش از ۱۰۰ نفر هیئت منصفه به جرم تشویش افکار عمومی و نشر اکاذیب به اعدام محکوم شد. این مرد سقراط نام داشت. 🔹ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ راه می رفت ﻭ ﭼﯿﺰﯼ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻧﻤﯽﺁﻣﺪ، ﻣﮕﺮ سؤﺍﻝ! ﺍﺯ ﻫﻤﻪ‌ﮐﺲ ﻣﯽﭘﺮﺳﯿﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ سؤﺍﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﺍﺩ. ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪهٔ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ، ﻣﻄﻠﻖ ﻭ ﺍﺑﺪﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﺎﻟﺶ ﻭ ﻧﻘﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﺍﺩ. 🔶ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺳﻘﺮﺍﻁ ﺍﺯ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ چنین ﺑﻮﺩ: 🔸نقد ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺪﻭﻥ خط ﻗﺮﻣﺰ. 🔸🔸هر ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﻣﺎ باﻭﺭﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ آن‌ها ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﻗﺮﻣﺰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ، ﻣﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﺭ ﻫﺴﺘﯿﻢ. 🔷ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﺧﺮﺩﻭﺭﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺗﺤﺖِ سلطهٔ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻋﺎﺩﺗﯽ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ. 🔹ﻋﻘﺎﯾﺪ ﻋﺎﺩﺗﯽ، ﻋﻘﺎﯾﺪی‌ست ﮐﻪ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﺑﻪ آن‌ها ﻋﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﻢ ﮐﻪ آن‌ها ﺭﺍ ﺑﺪﯾﻬﯽ ﻓﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﻢ. 🟧ﺳﻘﺮﺍﻁ ﺑﺎ ﻣﻮﺭﺩ سؤال ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻫﻤﻪ‌چیز ﻭ ﻫﻤﻪ‌ﮐﺲ به ﺭﺍﺳﺘﯽ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺗﺸﻮﯾﺶ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩ. ﺍﻭ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﻮﺵ می‌کرد ﻭ ﻧﻤﯽﮔﺬﺍﺷﺖ ﺩﺭ ﺧﻤﻮﺩﮔﯽﻫﺎﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺧﻮﺩ ﺗﺨﺪﯾﺮ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺧﻮﺍﺏ ﺭﺍﺣﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯽﺷﺪ. 🔸🔸ﺑﻪ همین ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺗﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺧﺮﻣﮕﺲ ﻣﯽﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻟﻘﺐ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻣﯽﮐﺮﺩ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺧﺮﻣﮕﺲ ﻣﺎﻧﻊ ﭼﺮﺕﺯﺩﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ. 🔹🔹امروزه روش سقراط را آگنوستیکی و شک‌گرایی (شک‌ورزی) یا سنت سقراطی می‌گویند. بسیاری از انسان‌ها مطابق عرف جامعه بودن (عرفی‌بودن) یا انباشتن اطلاعات را نشانه عقلانیت می‌دانند اما سقراط نشان داد که اینطور نیست، عقلانیت با فرآیند تفکر سر و کار دارد. 🔷🔹ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﻘﺮﺍﻁ، ﻫﺮ ﺑﺎﻭﺭی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻧﻜﺸﻴﻢ ﻭ ﺍز ﻏﺮﺑﺎﻝ ﻧﻘﺪ ﻧﮕﺬﺭﺍﻧﻴﻢ، ﻫﺴﺘﻪﺍی میﮔﺮﺩﺩ ﺑﺮﺍی ﺯﻧﺪگی ﺍﺑﻠﻬﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺎنعی ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺪگی ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ. ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🕋 سی و نهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور ( شروع ثبت‌نام آذرماه ۱۴۰۳) سی و نهمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت در ۷ بخش‌ و ۳۲ رشته به شرح ذیل برگزار می گردد: 🔻بخش آوایی شامل: رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، اذان، مداحی، تواشيح و هم خوانی قرآن کریم، دعا خوانی. 🔻بخش معارفی شامل: آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی قرآن، آشنایی با معارف نهج البلاغه، آشنایی با معارف صحیفه سجادیه،آشنایی با سیره معصومین(ع)، سبک زندگی اسلامی، احکام شرعی، آشنایی با معارف نماز. 🔻بخش پژوهشی شامل: رشته‌های مقاله‌نویسی، نقد کتاب. 🔻بخش فناوری و تولیدات رسانه ای شامل: رشته‌های تولیدات رسانه ای ( کلیپ، پادکست و فیلم کوتاه)؛ تولید نرم افزار و اپلیکیشن. 🔻بخش هنری شامل: رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، تذهیب و طراحی پوستر. 🔻بخش ادبی شامل: رشته‌های شعر کلاسیک، داستان‌ نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی، فیلم‌نامه نویسی. 🔻بخش نوآفرینی قرآنی (استارت‌آپ‌های قرآنی): ایده شو (ایده پردازی نوآفرینی قرآنی). 📌علاقه‌مندان جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر می‌توانند به سامانه جامع سی و نهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور به آدرس quran.farnama.net مراجعه نمایند. ✅ ستاد برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه
49.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قابل توجه کارشناسان محترم قرآنی و کلیه شرکت کنندگان در سی و نهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت(ع) فیلم آموزشی ثبت نام در جشنواره ارسال می‌شود. لطفا" به صورت دقیق ملاحظه فرمایید.
۱۶ آذر روز دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است(مقام معظم رهبری) 🌷دانشجویان عزیز دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی روزتان مبارک🌷🌺 ✍علت نامگذاری ۱۶ آذرماه به عنوان روز دانشجو: این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند، گرامی داشته می‌شود. ✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی
✨نیکولا مالبرانش✨ ♦️تاریخ تولد: ۶ اوت ۱۶۳۸، پاریس، فرانسه ♦️فوت: ۱۳ اکتبر ۱۷۱۵، پاریس، فرانسه ♦️متأثر: گوتفریت لایبنیتس، ایمانوئل کانت، ژان-ژاک روسو، یاکوب برنولی، پیر لوئی موپرتوئی · بیشتر ♦️مادر: نیکلاس مالبرانش، کترین دا لازون ♦️اثرپذیرفته از: رنه دکارت، افلاطون، آگوستین، فلوطین ♦️ملیت: فرانسوی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
⚜نیکولا مالبرانش ⚜ 🔸زاده ۶ اوت ۱۶۳۸ – مرگ ۱۳ اکتبر ۱۷۱۵ در پاریس به دنیا آمد. 🔸در سن شانزده سالگی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه پاریس آغاز کرد و در دانش عمومی در سال ۱۶۵۴ فارغ التحصیل شد و پس از آن سه سال در دانشگاه سوربون الهیات خواند. در سال ۱۶۶۰ عضو موسسه فیلیپ مقدس شد و به مطالعه فلسفه افلاطون و آگوستین ادامه داد و در همین زمان با آثار دکارت آشنا و در همین سال هم کشیش شد. در سال ۱۶۷۴ پروفسور در رشته ریاضی شد و در همان موسسه آموزش می داد. 🔸 اولین کتاب او با نام «پی‌جویی (در جستو جوی) حقیقت» در سال ۱۶۶۸ نوشته اما به دلیل سانسور تازه در سال ۱۶۷۴ منتشر شد. تلاش او برای رسیدن به سازگاری میان فلسفهٔ دکارت با اعقاید الهیاتی در 《رساله در طبیعت و فیض الهی (اخلاق)》در سال ۱۶۸۰ ادامه یافت. این کتاب بر اساس مباحثات وی با آنتونی آرنالد بود که بعد از انتشار به شدت مورد نقد وی قرار گرفت. نام او در فرهنگ فلسفه پیر بل، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان عصر خود آمده است. اثر دیگر وی «کتاب مصاحبه یک فیلسوف مسیحی و یک فیلسوف چینی در مورد وجود و ماهیت خدا» 📌رئوس عقاید مالبرانش را می‌توان چنین فهرست کرد: علت اساسی بدبختی انسان‌ها خطا است و بدی‌های موجود در جهان، نتیجهٔ آن است. تنها با پرهیز از خطا می‌توان به سعادت حقیقی امید داشت. میان نفس و بدن تطابق وجود دارد نه تعامل. حالات نفسانی نسبت به حالات بدنی علیت طبیعی دارند، اما علیت طبیعی تنها به معنای علیت موقعی است نه علیت حقیقی. علل موقعی تنها اعدادی هستند و علیت حقیقی در انحصار خداوند است که علتی فوق طبیعی است. تصورات در ذهن نه از اجسام ناشی می‌شوند نه از نفس ما؛ بلکه انسان همه چیز را در خداوند می‌بیند. به عبارتی شناخت انسان نسبت به امور محسوس با رویت فی‌الّله و پرتوافکنی خداوند به نفس حاصل می‌آید. خداوند به نحو ازلی آفرینش جهان را اراده کرده‌است و عالم قدیم است نه حادث. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🌏کهکشان نیستی🌎 《داستانی براساس زندگی آیت الله سید علی قاضی طباطبایی(ره)》 عاقبت از میان رستخیزِ هستی ها،گردبادِ تقدیرها،پیچش افلاک و تداوم دهر ها،مسافری کوچک،اما عظیم را از مکنونِ مکتومِ عالمِ غیب درآغوش خویش یافتم، مسافری که نُه ماه و نُه روز، صبح و شب درانتظار به دنیا آمدنش بودم. کودکی که فریاد قابله ها و زنان خبر از پسر بودنش می داد. گویا ندایی آسمانی می شنیدم که در اعماق قلب های عارفان،ولادت سیدالعرفا و کوه توحید را مژده می داد. نامش را《سیدعلی》گذاشتم تا مقصدش حقیقتِ مُسمایش باشد. درپیش چشمانم به سرعت قد می کشید و بازی های کودکانه اش چون برق تبدیل به درنگ های حکیمانه در مَدرس ها و مجامع علمی تبریز شد. گریه های نوزادی اش با شیره علم و توحید به اشک های شبانه و سرمستی های سحرگاه مبدل گشت. تا توانستم او را زبده و آب دیده پرورش دادم تا پَرِ کاهی را به آن آستان تقدیم کرده باشم که جز اندیشه(نیستی)در خاطرش نگنجد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔶تیمائوس افلاطون کتاب "تیمائوس" یکی از آثار مهم افلاطون است که به بررسی جهان‌شناسی و طبیعت می‌پردازد. این کتاب به شکل گفت‌وگویی فلسفی و در حدود سال ۳۶۰ پیش از میلاد نوشته شده و به عنوان یکی از جامع‌ترین کارهای افلاطون در زمینه نظریه‌های کیهان‌شناسی شناخته می‌شود. 🔻ساختار و محتوای کتاب👇 🔹 مقدمه: کتاب با بحثی میان سقراط و چند تن از دوستانش آغاز می‌شود. این گفتگوها یک روز پس از بحث‌های قبلی سقراط درباره جامعه ایده‌آل رخ می‌دهد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔹خلق جهان: تیمائوس توضیح می‌دهد که جهان توسط یک خالق الهی، دمیورژ، بر اساس الگوی ابدی و کامل ساخته شده است. این خالق با استفاده از چهار عنصر اصلی (زمین، هوا، آتش و آب) جهان را به شکلی منظم و هماهنگ ایجاد کرده است. 🔹زمان و ابدیت: یکی از مفاهیم کلیدی در تیمائوس، تمایز بین زمان و ابدیت است. افلاطون زمان را به عنوان «تصویر متحرک ابدیت» توصیف می‌کند، جایی که حرکات منظم اجرام آسمانی باعث ایجاد چرخه‌های زمانی مانند روز و شب می‌شوند. 🔹طبیعت جهان مادی: تیمائوس بین جهان مادی که تغییرپذیر است و جهان ابدی که ثابت و بدون تغییر است، تمایز قائل می‌شود. او معتقد است که جهان مادی تنها یک تصویر ناقص از جهان ابدی است. 🔹نقش ریاضیات: افلاطون بر اهمیت ریاضیات در فهم ساختار کیهانی تأکید دارد. او باور دارد که نظم ریاضی در حرکات اجرام آسمانی نشان‌دهنده هماهنگی کیهانی است. 🔹آتلانتیس: تیمائوس همچنین به داستان آتلانتیس اشاره می‌کند، شهری افسانه‌ای که در نهایت توسط آتن شکست داده شد. این داستان به عنوان بخشی از بحث‌های گسترده‌تر درباره تاریخ و طبیعت انسان مطرح می‌شود. 🔸"تیمائوس" تأثیر عمیقی بر فلسفه‌های بعدی داشته و به عنوان یکی از منابع اصلی برای فهم نظریات افلاطون درباره طبیعت و کیهان‌شناسی محسوب می‌شود. این کتاب نه تنها به بررسی مباحث فلسفی بلکه به ارائه دیدگاه‌های علمی درباره ساختار جهان نیز پرداخته است و با ارائه نظریه‌ای جامع درباره خلق و ساختار جهان، راهی برای تامل درباره جایگاه انسان در کیهان فراهم می‌کند و همچنان یکی از متون مهم در تاریخ فلسفه باقی مانده است. 🔹در بخشی از متن تیمائوس آمده است: "آنچه روزی آفریده شده نمی‌تواند تا ابد بماند. برای افلاطون ابدی آن نیست که عمری ابدی دارد، بلکه آن چیزی است که به تمام دگرگونی‌های مشروط به زمان بی‌اعتناست" 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
✨ابن رشد✨ 💠تاریخ تولد: ۱۴ آوریل ۱۱۲۶، کوردوبا، اسپانیا 💠فوت: ۱۰ دسامبر ۱۱۹۸، مراكش، مراکش 💠اثرپذیرفته از: ابن سینا، ارسطو، غزالی، فارابی، محمد، ابویوسف کندی، افلاطون، ابن طفیل، ابن باجه، ابن هیثم · بیشتر 💠محل دفن: کوردوبا، اسپانیا 💠ملیت: اسپانیایی 💠مادر: ابو آل کاسیم اَحمد 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
⚜ابن رشد⚜ 🔸محمد بن احمد بن رشد اندلسی یا ابن رشد ، زادهٔ ۱۱۲۶ در قرطبه (کوردوبای کنونی)، اندلس (اسپانیا) – درگذشتهٔ ۱۰ دسامبر ۱۱۹۸ در مراکش. 🔸همه‌چیزدان و فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان بود. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس» (Averroes) می‌شناسند که به نوعی همان تلفّظ «ابن رشد» است. 🔸ابن رشد بخاطر عقایدش در اواخر عمر، به دستور خلیفه اسلامی، از دارالخلافه به روستائی در نزدیکی قرطبه تبعید شد و کتابهایش را نیز سوزاندند. او مدتی بعد در اثر بیماری و ناراحتی‌های ناشی از تبعید و تحقیر درگذشت. 🔸کنیه و لقب: کنیه وی ابوا‍لولید است و معمولاً برای تمییز او از جدش که همچون وی محمدبن احمد نام دارد از لقب «حفید» (نواده) استفاده می‌شود. 🔸تحصیلات: نخستین آموزش‌های ابن رشد در زمینه فقه مالکی است. او نزد پدرش الموطأ مالک را آموخت. سپس تحصیلاتش را در رشته‌های کلام و حقوق و پزشکی ادامه داد و مدّت‌ها نیز در شهرهای «اشبیلیه» (سویل کنونی) و «قرطبه» به کار قضاوت اشتغال داشت. او به بقای ماده و وجود یک حقیقت ابدی با خدا معتقد بود و متذکر شد که گاهی فلسفه با دین ناسازگاری تام دارد و از این جهت دیدگاه‌های دوگانه‌ای اظهار داشته است. وی در جوانی با کمک عبدالمؤمن علی، مدتی به ستاره‌شناسی پرداخت و بنا به گفته خود، قصد داشته تا دانش ستاره‌شناسی را که بر هیئت بطلمیوسی و ریاضیات مربوط به آن تکیه داشته را متحول سازد و بر اساس «اصول طبیعی» که در میان قدمای یونان مرسوم بود، آن را نظم و نسق دهد. 🔸فلسفه ابن رشد: فلسفهٔ او را در غرب «اوروئسیسم» می‌نامند که می‌تواند به «ابن رشدگرایی» یا «مکتب ابن رشد» ترجمه شود. او تلاش داشت فلسفه ارسطویی را با اسلام تطبیق دهد. او برخلاف اسلام و همانند بودایی‌گری به ابدی‌بودن روح معتقد نبود. 🔸آثار فلسفی: تهافت التهافت در ردّ تهافة الفلاسفه غزالی. کلمه تهافت به معنای نقض استدلال و ارائه ناپیوستگی یا تناقض اجزاء دلیل بکار می‌رود. هدف ابن رشد از نگارش این کتاب ردّ مجادلات غزالی است. وی در کتاب تهافت التهافت به غزالی و ابن سینا ایراد می‌گیرد که فلسفه ارسطو را ناقص فهمیده‌اند. این کتاب در اصل به زبان عربی است و به زبانهای لاتین، فارسی، عبری و انگلیسی ترجمه شده است. این کتاب را حسن فتحی و علی اصغر حلبی به فارسی ترجمه کرده‌اند. رساله فی ترکیب الاجرام. این کتاب مجموعه رسائلی است که در زمانهای مختلف نوشته شده و به دو زبان عبری و لاتین منتشر شده است. کتابان فی الاتصال. مشتمل بر دو کتاب است که به زبان لاتین و عبری نوشته شده است. اربعة کتب فی مسألة هل العقل المادّی یمکنه ادراک الصور المنفصله. این کتاب به زبان لاتین است. شرح کلام ابن باجه فی اتصّال العقل المنفصل بالانسان. این کتاب در کتابخانه مشکوة-شماره ۲۷ (صفحه ۵۶) اسکوریال است. کتاب الکون. فی مقولات الشرطیّه. الضروری فی المنطق. مختصر المنطق. مقدمة الفلسفه فی اثنی عشر رسالة. شرح جمهوریّة افلاطون. شرح فارابی و ارسطو فی المنطق. شروح علی الفارابی فی مختلف المسائل. نقد الفارابی فی التحلیلات الثانی لارسطو. ردّ علی ابن سینا فی تقسیم المخلوقات و قوله اتها ممکنه مطلقاً و ممکنه بذاتها و لازمة بما هو خارج عنها و لازمة بذاتها. شرح وسط لما بعد الطبیعة عن ترجمة نیقولا الدمشقی. فی علم اللّه بالجزئیات. فی علم اللّه بالجزئیات. البحث فیما ورد فی کتاب الشفاء ماوراءالطبیعه. فی وجود المادّة الاولی. فی الزمان. فی العقل و المعقول. مسائل فی الفلسفه. شرح الفردوسی فی العقل. اسئلة و اجوبة فی النفس. اسئلة و اجوبة فی علم النفس. السماء و الدنیا. فهرست بالا را محمّد لطفی جمعه براساس تحقیق و استدلال تهیه کرده است. به نظر وی ابن رشد غیر از این کتب اثر دیگری ندارد و اگر کسی مدعی خلاف این مطلب باشد باید اقامه دلیل کند. 🔸تأثیرات پس از مرگ: ●راجر بیکن آثار ابن رشد را در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کرد. ●مایکل اسکات پاره ای از آثار ابن رشد را از عربی به لاتین و انگلیسی برگرداند از جمله شرحهای ابن رشد بر پاره ای آثار ارسطو مثل: السماء، العالم، کتاب‌النفس و مابعدالطبیعة ●مجسمه‌هایی از ابن رشد هنوز در کوردوبا (قرطبه)، اسپانیا قرار دارد. ●رافائل، نقاش شهیر ایتالیایی، تصویرش را در یکی از نقاشی‌هایش آورده است. ●دانته در کتاب معروف خود، «کمدی الهی»، به او اشاره می‌کند. ●خورخه لوئیس بورخس داستان کوتاهی با نام «جستجوی ابن رشد» نوشته است که در مورد جستجوی او برای کشف معانی تراژدی و کمدی است. ●جیمز جویس در کتاب مشهور خود، اولیس، مختصراً به او اشاره می‌کند. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
برگزاری نشست علمی "مدارای اخلاقی و معرفتی" به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی نشست علمی "مدارای اخلاقی و معرفتی" را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🕰 زمان: سه شنبه ۲۷ آذر ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ مکان:سالن جلسات دانشگاه لینک مجازی: http://B2n.ir/z37597
🔸ابوالبرکات بغدادی، با نام اصلی هبة‌الله بن علی بن ملکا، فیلسوف و پزشک قرن ششم هجری قمری بود که در ناحیه بلد (نزدیکی موصل) به دنیا آمد و در بغداد پرورش یافت. او ابتدا یهودی بود و در اواخر عمر به اسلام گروید، در علت اسلام آوردنش اختلاف است. 🔸ابوالبرکات در زمینه‌های فلسفه و طبابت فعالیت داشت و به عنوان طبیب مخصوص خلفای عباسی خدمت می‌کرد. او شاگرد سعید بن هبة الله بود و با نوشتن کتاب "المعتبر فی الحکمة" به شهرت رسید. این کتاب در سه بخش منطق، طبیعیات و الهیات نوشته شده و تأثیر زیادی بر فلاسفه‌ای مانند فخر رازی داشته است. 🔸از دیگر آثار او می‌توان به "اختصار التشریح"، "کتاب الاقراباذین"، "رسالة فی العقل و ماهیته"، و "امین الارواح" اشاره کرد. 🔸ابوالبرکات به دلیل نقد فلسفه مشائیان خصوصا ابن سینا و ارائه دیدگاه‌های جدید در متافیزیک شناخته می‌شود. او معتقد بود که فلسفه باید بر اساس تأملات شخصی و تجربیات فردی بنا شود. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔺سعدالدّین محمود بن امین‌الدّین عبدالکریم بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری (۶۸۷–۷۲۰ ه.ق) از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری بود. بیشتر شهرت او به خاطر اثر معروفش گلشن راز است. با توجه به اینکه وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری بوده و در همان سال درگذشته است، بنابراین سن شیخ محمود شبستری در زمان مرگ باید ۳۳ یا ۳۸ بوده باشد. 🔺شیخ محمود شبستری پیرو مذهب سنت و جماعت و معتقد به عقاید اشعریان بود و همچنین در میان علما شهرتی داشت و با مشاهیر عصر خود ارتباط گرفت و سفرهای زیادی به داخل و خارج کشور مانند مصر ، شام ، حجاز ، بغداد ، یمن ، اندلس و قفقاز داشت و در عهد سلطان محمد خدابنده و ابوسعید بهادرخان در شهر تبریز مرجع علما به شمار می‌رفت. 🔺مثنوی گلشن‌راز که حدود هزار بیت دارد، دربردارنده‌ی اندیشه‌های عرفانی شیخ محمود شبستری است و وی مفاهیم والای صوفیانه و عارفانه‌اش را با بیانی پرشور و روان و تأثیرگذار بیان کرده است و همانند عطار نیشابوری و مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از حکایات و تمثیلات برای بیان معانی عرفانی استفاده کرده است. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان : زندگی عقلانی و معنوی در مثنوی و معنوی 📌سخنران: استاد وحید محمودی 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۰۹/۲۹ ⏰ ساعت: ۱۴:۰۰ تا ۱۵:۰۰ 🔸شرکت برای عموم آزاد است ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🌐پیوند ورود به نشست به عنوان میهمان: 🌐https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔸بخشی از کتاب: 🔺همه آن خصائص و خصلتها که لازمه یک جهان‏‌بینی خوب است، در جهان‏‌بینی توحیدی جمع است. تنها جهان‌‏بینی توحیدی است که می‌تواند همه آن خصائص را داشته باشد. 🔺جهان‌‏بینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهان‌‏بینی توحیدی یعنی جهان «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌‏بینی توحیدی یعنی جهان ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ‏ [1]) دارد؛ موجودات جهان با نظامی هماهنگ به یک «سو» و به طرف یک مرکز، تکامل می‌یابند؛ آفرینش هیچ موجودی عبث و بیهوده و بدون هدف نیست؛ جهان با یک سلسله نظامات قطعی که «سنن الهیه» نامیده می‌شود اداره می‌شود؛ انسان در میان موجودات از شرافت و کرامت مخصوص برخوردار است و وظیفه و رسالتی خاص دارد، مسئول تکمیل و تربیت خود و اصلاح جامعه خویش است؛ جهان مدرسه انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق نیت و کوشش صحیح و درستش پاداش می‌دهد. 🔺جهان‏‌بینی توحیدی با نیروی منطق و علم و استدلال حمایت می‌شود. در هر ذره از ذرات جهان دلایلی بر وجود خدای حکیم علیم هست و هر برگ درختی دفتری در معرفت پروردگار است. 🔺جهان‌‏بینی توحیدی به حیات و زندگی معنی و روح و هدف می‌دهد، زیرا انسان را در مسیری از کمال قرار می‌دهد که در هیچ حد معینی متوقف نمی‌شود و همیشه رو به پیش است. 🔺جهان‏‌بینی توحیدی کشش و جاذبه دارد، به انسان نشاط و دلگرمی می‏بخشد، هدفهایی متعالی و مقدس عرضه می‏دارد و افرادی فداکار می‌سازد. 🔺جهان‏بینی توحیدی تنها جهان‌‏بینی‌‏ای است که در آن تعهد و مسئولیت افراد در برابر یکدیگر مفهوم و معنی پیدا می‌کند، همچنان که تنها جهان‏‌بینی‌‏ای است که آدمی را از سقوط در درّه هولناک پوچی‏گرایی و هیچی‏ستایی نجات می‌دهد. 📚 استاد مطهری، جهان بینی توحیدی، ص17 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔺محمداسماعیل دولابی، در سال ۱۲۸۲ش در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد.در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال در جلسات درس علمای دینی مانند سید محمدشریف شیرازی، محمدعلی شاه‌آبادی، محمدتقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و محمدجواد انصاری همدانی شرکت کرد. 🔺گفته شده است دولابی در سلوک عرفانی، دیدگاه‌هایی نو دارد. روش‌ها و آداب توصیه شده توسط وی را ساده دانسته‌اند؛ او مشقی را برای رسیدن به چیزی تجویز نمی‌کرد. رهیافتش تماشا در فضای آرامش بود.وی معتقد بود: از راه ائمه می‌توان به مقصد رسید، اما راه امام حسین(ع) خیلی سریع انسان را به نتیجه می‌رساند. 🔺مهدی طیب از شاگردان دولابی، گفته‌ها و موعظه‌های استادش را در کتابی با نام مصباح‌ الهدی گردآورده است. همچنین فرزندش محمد، مجموعه‌ای از مواعظ و جلسات وی را در کتاب‌های طوبای محبت و طوبای کربلا جمع‌آوری و توسط انتشارات محبت منتشر کرده است. 🔺او در ۹ بهمن سال ۱۳۸۱ش درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.  🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔹داستان آتلانتیس که توسط افلاطون در آثارش "تیمائوس" و "کریتیاس" بیان شده، یکی از معروف‌ترین افسانه‌های جهان باستان است. این داستان درباره جزیره‌ای پیشرفته و ثروتمند به نام آتلانتیس است که در اقیانوس اطلس قرار داشت. افلاطون این جزیره را به عنوان یک تمدن بسیار پیشرفته توصیف می‌کند که حدود ۹۰۰۰ سال قبل از زمان او وجود داشته است. جزئیات داستان👇 🔻خاستگاه آتلانتیس: افلاطون می‌گوید که آتلانتیس توسط پوزیدون، خدای دریاها، تأسیس شد. او این سرزمین را برای همسرش کلیتو ساخت و آن را به یک شهر آرمانی تبدیل کرد. شهر دارای معماری پیچیده و فناوری‌های پیشرفته بود که حتی انسان‌های امروزی قادر به ساخت آن نیستند. 🔻ساختار اجتماعی و فرهنگی: مردم آتلانتیس از هوش و قدرت زیادی برخوردار بودند و فرهنگی بر پایه برادری و صفات عالی انسانی داشتند. اما با گذشت زمان، ثروت و قدرت باعث فساد اخلاقی شد و آنها ارزش‌های خود را فراموش کردند. 🔻تهاجم به آتن: نیروی دریایی آتلانتیس قصد حمله به آتن را داشت، اما برخلاف سایر ملت‌ها، آتن توانست در برابر این حمله مقاومت کند. این بخش از داستان نشان‌دهنده برتری حکومت آتن در دیدگاه افلاطون است. 🔻نابودی آتلانتیس: فساد اخلاقی مردم آتلانتیس باعث خشم خدایان شد و در نتیجه، این سرزمین در یک شبانه‌روز با طوفانی شدید و زمین‌لرزه به اعماق اقیانوس فرو رفت. افلاطون می‌نویسد که اقیانوس در آن منطقه به مکانی غیرقابل عبور تبدیل شد. 🔹قصد افلاطون: 🔻افلاطون از داستان آتلانتیس برای بیان پیام‌های فلسفی و اخلاقی استفاده می‌کند. او از این افسانه برای نشان دادن خطرات ناشی از فساد اخلاقی و قدرت‌طلبی استفاده کرده است. همچنین، این داستان به عنوان تمثیلی برای برتری نظام سیاسی آتن نسبت به دیگر حکومت‌ها عمل می‌کند. 🔹تأثیرات 🔻داستان آتلانتیس تأثیر زیادی بر ادبیات و فرهنگ غرب داشته است. بسیاری از نویسندگان رنسانس مانند فرانسیس بیکن و توماس مور از این داستان الهام گرفته‌اند تا آرمان‌شهرهای خود را توصیف کنند. هنوز هم محققانی هستند که به دنبال کشف مکان واقعی آتلانتیس هستند، هرچند که بسیاری آن را صرفاً یک افسانه می‌دانند. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔺شيخ احمد اَحسائي بفرموده روضات الجنات، الحكماء المتالهين، لسان العرفا و المتكلمين، عزة الدهر و فيلسوف العصر، كه در اين اواخر نظير او را در فهم و معرفت و صفاي حقيقت و كثرت معنويت و حسن طريقه و جودت سليقه سراغ نداريم. 🔺بعضي از اهل ظاهر او را به غلو و افراط منسوب داشته و حال انكه جلالت وي محل ترديد نبوده و صورت اجازه او كه در سال ١٢٠٩ قمري از سيد بحرالعلوم داشته حاكي از عظمت وي ميباشد. 🔺شيخ احسائي در اواسط عمر خود به بلاد عجم رفته. نخست در يزد و سپس در اصفهان اقامت گزيد و در هنگام مراجعت به وطن اصلي خود بحسب درخواست حاكم كرمانشاه مدتي هم در آن بلاد متوقف كرد تا انكه به سبب اشتغال نايره هرج و مرج، شيخ ناچار به حائر شريف رحلت فرمودند كه بقيه عمر خود را درآن ارض به تاليف و تصنيف بپردازد. از تاليفات او ميتوان به: ديوان شعر، الاجازات، شرح حكمت عرشيه ملاصدرا و… اشاره كرد. 🔺باري شيخ به جهت اعراض عموم مردم، ناچار به مدينه منوره مهاجرت كرده و در انجا اقامت گزيد تا در سال ١٢٤١ قمري در ان ارض مقدس وفات يافت و در بقيع مدفون شد. 🔹منبع: ريحانة الادب، ميرزا محمدعلي مدرس، ج١، چاپ سوم 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔸مسائل فلسفی اسلامی تا آنجا که نگارنده از نظر سیر تاریخی آنها را مطالعه کرده است چهار دسته‌اند: 🔻مسائلی که تقریباً به همان صورت اولی که ترجمه شده باقی مانده و چهره و قیافه اولیه خود را حفظ کرده، تصرف و تغییر و تکمیلی در آنها صورت نگرفته است. 🔻مسائلی که فلاسفه اسلامی آنها را تکمیل کرده‌اند، اما تکمیل به این صورت بوده که پآیه‌های آنها را محکم‏تر و آنها را مستدل‏تر کرده‌اند به اینکه شکل برهان مسئله‌ را تغییر داده‌اند و یا براهین دیگری اضافه نموده‏اند. 🔻تکثیر براهین در فلسفه، بر خلاف ریاضیات، ارزش فراوان دارد. در ریاضیات، مثلاً هندسه، تکثیر برهان نوعی تفنن فکری محسوب می‌شود، مثل کاری که گفته می‌شود خواجه نصیر الدین طوسی و دیگران در شرح تحریر اقلیدس کرده‌اند که یک مسئله‌ را از راههای مختلف اثبات کرده‌اند. 🔻بساطت و سادگی مفاهیم ریاضی طوری است که اذهان با یک برهان قانع می‌گردند. اما فلسفه چنین نیست. راههای فلسفی از قبیل گردنه‏های صعب العبور است؛ برای بعضی اذهان عبور از برخی راهها ساده‌تر است تا راههای دیگر. از این رو تکثیر براهین در فلسفه ارزش بسیار دارد. 🔻مسائلی که گرچه نام و عنوان آنها همان است که در قدیم بوده است اما محتوا به کلی تغییر کرده و چیز دیگر شده است؛ آنچه با آن نام در دوره اسلامی اثبات و تأیید می‌شود غیر آن چیزی است که در قدیم به این نام خوانده می‌شده است. 🔻مسائلی که حتی نام و عنوانش تازه و بی سابقه است و در دوره‌های قبل از اسلام به هیچ شکل مطرح نبوده است و منحصراً در جهان اسلام طرح شده است. 📚 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
📚می‌اندیشم پس هستم📚 🔸می‌اندیشم، پس هستم یا فکر می‌کنم، پس هستم (به لاتین: Cogito ergo sum) جملهٔ معروف رنه دکارت، فیلسوف فرانسوی، است. این جمله که ابتدا در رساله گفتار در روش و سپس در اصول فلسفه آمده‌است، اولین اصل دکارت است که با تکیه بر آن فرضیه مابعدالطبیعه (متافیزیک) خود را در کتاب تأملات در فلسفه اولی بنیان نهاد و «اعتمادبه‌نفس» را به عنوان اصالت در علم فلسفه گنجاند. محتوای این جمله از نوع استنتاج منطقی نیست، بلکه نوعی شهود عقلی است. 📌ترجمه و تلفظ 🔻تلفظ اصلی، «کوگیتو ارگو سوم» است، ولی در فارسی بیشتر از گویش فرانسوی کوژیتو … استفاده می‌شود. ترجمه «من فکر می‌کنم، پس کسی هستم» امانت‌دارانه نیست بلکه با اضافه کردن «کسی» معنی را به نوعی باز کرده، در صورتی که «هستی = بودن» و «کسی بودن = شخصیت» تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. دکارت در آثار اولیه خود می‌گوید: «ego cogito, ergo sum» که همان من می‌اندیشم پس هستم است ولی بعدها «من» از جمله حذف شده‌است. 📌نقد و بررسی 🔻ابن سینا معتقد است هرگز نمی توان با فعل خود، نفس خود را ثابت کرد. زیرا نفس، یا بدیهی است که حق هم همین است، یا نظری است که آنگاه به هیچ وجه اثبات شدنی نیست. اگر هستی خود ما مجهول باشد، هیچ راهی برای اثبات آن نیست. هستی ما یا بدیهی است یا نظری اثبات ناپذیر. 🔻اگر هستی ما بدیهی باشد، جمله «من هستم» نیازی به استدلال ندارد؛ اما چنانچه هویت و وجود من مجهول و مشکوک باشد، چگونه می توان آن را اثبات کرد؟ اگر کسی بگوید «چون شک می کنم، می اندیشم و چون می اندیشم، هستم»، با اندیشه خود که اثر خود اوست، می خواهد خود را اثبات کند، در حالی که این راه به مقصد نمی رسد، چون این اندیشه، یا مطلق است یا مضاف؛ در صورت اطلاق، اندیشنده مطلق را ثابت می کند؛ بدین معنی که در جهان اگر اندیشه ای هست، اندیشنده ای هم هست؛ اگر فکری هست، متفکری هم هست؛ اگر علمی هست، عالمی هم هست. 🔻اگر این اندیشه مضاف باشد و بگوید «اندیشه من»، پس قبلا خود را ثابت کرده است، چون می گوید «من می اندیشم، پس هستم». این «میم» نشانه آن است که قبلا خودش را یافته است، چون این «میم» به خود او برمی گردد، پس اندیشه مطلق، اندیشنده مطلق را ثابت می کند و اندیشه مضاف، مبتنی بر اثبات مضاف الیه (میم یا من) قبل از استدلال بر اوست. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔹فلسفه هنر شاخه‌ای از فلسفه است که به بررسی ماهیت، اهداف و کارکردهای هنر می‌پردازد. این حوزه به پرسش‌هایی مانند «هنر چیست؟»، «هدف هنر چیست؟» و «چه چیزی یک اثر را هنری می‌سازد؟» پاسخ می‌دهد. 🔹فلسفه هنر شامل مفاهیمی چون زیبایی‌شناسی، بازنمایی، بیان و فرم است. نظریه‌های اصلی آن عبارتند از: 1. تقلید (میمسیس): این نظریه که توسط افلاطون و ارسطو مطرح شد، هنر را بازنمایی یا تقلید از واقعیت می‌داند. هنر در این دیدگاه، نسخه‌ای از جهان بیرونی است که تلاش می‌کند زیبایی یا حقیقت را به تصویر بکشد. 2. بیان‌گرایی (اکسپرسیونیسم): این نظریه هنر را وسیله‌ای برای بیان احساسات، عواطف یا ایده‌های درونی هنرمند می‌داند. آثار هنری بازتابی از زندگی درونی و تجربه‌های ذهنی خالق اثر هستند. 3. فرمالیسم: این دیدگاه ارزش اثر هنری را در فرم، ساختار و ویژگی‌های بصری آن می‌بیند. فرمالیست‌ها معتقدند که معنا و ارزش هنر در خود اثر نهفته است، نه در عوامل خارجی مانند زندگی هنرمند یا زمینه تاریخی. 4. نظریه تلفیقی: برخی نظریه‌پردازان تلاش کرده‌اند تقلید و بیان را با هم ترکیب کنند، به طوری که هنر هم بازنمایی واقعیت باشد و هم بیان احساسات. 🔹فیلسوفانی چون افلاطون، کانت، هگل و شوپنهاور دیدگاه‌های متفاوتی درباره هنر ارائه داده‌اند. 🔹در دوران معاصر، رویکردهایی مانند پدیدارشناسی و هرمنوتیک نیز در تحلیل هنر به کار گرفته شده‌اند. فلسفه هنر به طور کلی تلاش می‌کند تا رابطه میان هنر، انسان و جهان را روشن سازد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام