کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🖌یادداشت 📗وامداریِ ذاتیِ دین به اخلاق ◀️قسمتِ نهم ❇️در یادداشتِ پیشین به شرحِ مختصر ادلّهی کلامی-
🖌اشکال و پاسخ در باب یادداشت نهم دین و اخلاق
◀️اشکال:
فرموده اید بدون اخلاق وجود معاد اثبات ناپذیر است؛ اما پس از آن فرموده اید بدون اخلاق حتی لفظ «معاد» نیز دارای معنا نخواهد بود. حرف اول قابل فهم است اما حرف دوم قابل پذیرش نیست؛ زیرا معنای معاد «حیات پس از مرگ» است و این معناداری وابسته به اخلاق نیست.
◀️پاسخ:
من نگفتم لفظ «معاد» بی معنا می شود بلکه گفتم لفظ «معاد» در پارادایم ادیان ابراهیمی خصوصا دین اسلام بی معنا می شود. تعریف شما از «معاد» تعریفی منطبق بر نظریه ادیان ابراهیمی نیست و ماهیت آن را روشن نمی کند. شما دست کم یک مولفه ی ذاتی این تعریف را حذف کردید؛ و آن «جزای اعمال» است. تعریف معاد در ادیان ابراهیمی «حیات مجدد بشر برای جزای اعمال در آخرت» است نه صرف «حیات مجدد». قید «جزای عمل» ذاتی ماهیت معاد در ادیان ابراهیمی است زیرا ممکن است بسیاری از بی دین ها نیز قائل به نوعی حیات پس از مرگ باشند ( کما اینکه هستند) اما آن حیات؛ معاد دینی محسوب نمی شود.
❇️در جای جای قرآن کریم جزای عمل از لوازم انفکاک ناپذیر است و هرجا سخن از معاد است سخن از جزای عمل نیز هست... طبق یادداشت پیشین تعریف معاد به « حیات مجدد برای جزای اعمال» بی معنا می شود زیرا «جزای عمل» در گرو پذیرش حُسن عدالت و سایر اخلاقیات است و بدون اخلاق این قید تهی از معنا خواهد بود و با بی معنایی یکی از اجزای ذاتی یک مفهوم؛ خود آن مفهوم نیز معنای محصلی نخواهد داشت.
https://t.me/keramatlogic
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔷هر بهشت و دوزخی بر حسب سالکان آن است.پس بر هر عاقلی واجب است تا بداند که سفر بر مبنای سختی استوار است و زندگی دشواری را سپری خواهد کرد که همراه با محنت و بلایا و وارد شدن به کارهای دشوار است.و دراین میان بیم های بزرگی خواهد دید.
✏️شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی"رضوان الله تعالی"
📚نفائس العرفان/مجموعه هفت رساله ابن عربی/رساله انوار جلاله/ص ۱۰
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
📝فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل ابنسینا و ملاّ صدرا - عارف هم بودهاند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّ صدرا - بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است.
✏️حضرت آیت الله امام خامنه ای(حفظه الله)
📚بیانات در دیدار با جمعی از نخبگان حوزوی
@alamehasanzadeamoli
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
📌شخصِ من، با هر نَفَسی که میکشم، یک منم. در این نفسهایی که میرود و میآید، «من»های من تغییر پیدا میکند. سعدی علیهالرحمه فرموده است: هر نفسی که فرو میرود ممدّ حیات است و چون برمیآید مفرّح ذات. در این فرورفتنِ دم و برآمدنِ بازدم، بدون شک «من»های من عوض میشود.
📘فلسفه و زندگی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، به کوشش کریم فیضی، نشر اطلاعات، ص 63.
🍃🍃
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔶 محییالدین در ۱۷ رمضان، سال ۵۶۰ ه.ق در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد.
🌱ابن عربی در ۲۲ ربیعالثانی ۶۳۸ برابر با ۱۰ نوامبر ۱۲۴۰ در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
🔵 محیی الدین در بین عرفای اسلامی بزرگترین عارف و صوفی است.
🔴 ورود رسمی ابن عربی به سلوک در سنّ ۲۱ سالگی روی داد.
⚪️ محییالدّین آثار گران قدری در شاخه ها ی مختلف حکمت و علم پدیدآورد، عرفان را به نوعی، به فلسفه تبدیل کرد، و در نوشتههایش عقاید و باورهای بسیاری از مکاتب را به نقد کشید.
📚مهمترین کتاب وی «فصوصالحکم» است.
✅ نظر امام خمینی درباره ابن عربی:
دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا به خصوص محییالدین ابن عربی نام نمی برم که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر، آگاهی از آن امکان ندارد.»
⭕️نظر علامه طباطبایی درباره ابن عربی:
در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
با سلام
خدمت همه شما عزیزان
با یاری خداوند بزرگ، امروز، شنبه ۱۷ تیر ماه، دوره ی هفتم کلاس ها را آغاز میکنیم. امید که مورد استفاده شما قرار گیرد.
از همه ی همکاران سپاسگزارم که این گروه را در زمینه های گوناگون یاری می دهند.
نام استادان عزیزم:
خانم ها:
اطمینان روان شناسی
بختیاری نقاشی
بنی هاشمی روش گفت و گو
نفیسه ثابت قدم کتابخوانی (بزرگسال)
شادرام کتابخوانی (کودکان )
صادقی قرآن (فصیح خوانی)
فراهانی دمی با شاهنامه
آقایان:
احسنت خوشنویسی
ذوالفقاری مثنوی خوانی
عرفانی شرح نهج البلاغه
"با آرزوی سلامتی و موفقیت"
" شادرام "
از اینکه این کلاس ها را به دوستان خود معرفی می کنید تا استفاده کنند، سپاسگزاریم.
(محتوای کلاس ها در همه ی ۳ لینک یکی است)
برای پیوستن به گروه واتساپ بوستان قرآنی:
https://chat.whatsapp.com/CjXu2h96VP02UlCfYjx7va
برای پیوستن به گروه واتساپ بوستان قرآنی ۲:
https://chat.whatsapp.com/FguBgQxkyPLIBsDNiPRRUj
لینک کانال تلگرامی بوستان قرآنی:
https://t.me/boostaneghorani
با تشکر - شادرام
🔰#تابلو_اعلانات_انجمن_علمی_فلسفه_و_عرفان_اسلامی
🔺معرفی معنای فلسفه و عرفان اسلامی و اهداف اصلی این رشته
🔻معرفی تعدادی از فیلسوف ها و عارف های به نام اسلامی و غرب
📍دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی واحد مرکزی ساختمان آموزش طبقه اول
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
⚪️ حسن بصری، متکلم،مفسر، محدّث، واعظ، فقیه و از عرفا معروف قرن اول و دوم است
🌱 حسن بصری در مدینه به دنیا آمد و در ۱ رجب سال ۱۱۰ق در بصره درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.
🔵 حسن استادان بسیاری داشت که برجستهترین آنان انس بن مالک، جابر بن عبدالله انصاری، حُذَیفه یمانی، عبدالله بن عباس، حِطّان بن عبدالله، عمران بن حُصَین و اَحنَف بن قیس بودند.
🔶 حسن ۳۰۰ تن از صحابه رسول خدا صلی اللّه علیه وآله و سلم را درک کرد و با ۷۰ نفر از کسانی که در غزوه بدرحضور داشتند مصاحبت داشت و بسیاری از احادیث را از آنان فراگرفت.
📚 چندین اثر منسوب به حسن بصری هست، ازجمله:
شروط الامامة؛ الاسماءالادریسیة، در تصوف؛ کتاب الاخلاص؛ نزول القرآن
🕌حسن در مسجد بصره حلقه درسی داشت که در آن به گفتگو درباره دانشهای گوناگون (از جمله حدیث، فقه، عقاید و علوم قرآنی) میپرداخت و گاهی به پرسش درباره بعضی از مفاهیم تصوف پاسخ میداد.
🔰درباره مکتب فکری حسن اتفاق نظر وجود ندارد؛ او رامعتزلی، شیعی، پیرو مذهب مرجئه و معتقد به مبانی اشاعره دانستهاند.
❇️وی همچنین امامان شیعه را ستایش کرده است. مثلاً از علی (ع) به عنوان ربّانی این امت و بهترین فرد امت پیامبر (ص) میدانست.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
💫ارسطو در سال ۳۸۴ پیش از میلاد در شهر استاگیرا از شهرهای مقدونیه به دنیا آمد.
🔹پدرش طبیب و دوست نزدیک پادشاه مقدونیه بود، طبابت و علاقه پدر به مسائل علمی در فرزند اثر بسیار گذاشت و از همان کودکی علاقه به مسائل علمی در وی ظاهر شد.
👨🎓حدود ۱۸ سالگی به آکادمی افلاطون راه یافت و در مکتب او کسب دانش کرد.
💡ارسطو سهم زیادی در دانش بشری داشته و لقب معلم اول برای او میباشد؛ زیرا اولین طبقه بندی علوم را در تاریخ انجام داده است.
❇️ روش فلسفی ارسطو روش مشا بود.
✨فلاسفه، مشایی در جهان اسلام: کندی/ فارابی/ ابوعلی سینا/ خواجه نصیرالدین طوسی/ میرداماد/ ابن رشد و در جهان مسیحیت: توماس آکویناس
🍀 ارسطو یک فیلسوف واقع بین است و در صدد بود تا حرکات طبیعی را توجیه عقلانی کند.
🛑 از جمله شاهکارهای ارسطو در شناخت و معرفت؛ بیان⬅️ علتهای چهارگانه میباشد؛
علت فاعلی: عامل
علت مادی: جنس
علت صوری: ماهیت
علت غایی: انگیزه
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
💫ابراهیم بن ادهم💫
❇️ از عرفای قرن دوم
🔸تولد: در بلخ و در میان اعراب خراسان به دنیا آمد.
🔹وفات ۱۶۰_ ۱۶۱/ قبر او را بیزانس، بغداد، دمشق و اورشلیم نام برده اند.
🔺 عرفانِ ابراهیم ادهم، از جمله عرفان زاهدانه است↘️
یعنی کناره گیری از دنیا و تاکید بر ریاضتهای طاقت فرسا
🍀عرفانی که با زهد و ریاضت همراه است و چیزی به نام معرفت و عشق در سلوک آن مطرح نیست.
🔰 بیشتر دوران زهد او در شام گذشت.
⭕️برخی میگویند که ابراهیم شاهزاده بود اما خیلی مشخص نیست ولی آنچه میدانیم آدم مرفهی بود که بعداً به دنبال عرفان ریاضت میرود.
💎در سلوک عرفانی به قرآن و اسلام نظر داشت پس خاستگاه عرفانِ وی متون اساسی اسلامی بود.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰نفس ناطقه انسانى بس كه لطيف است به هر چه روى آورد بصورت آن در مىآيد
📚هزارو یک نکته
✍ علامه حسن زاده آملی
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام