eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
367 دنبال‌کننده
207 عکس
18 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی @philosophy_mazaheb کانال تلگرام پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶تیمائوس افلاطون کتاب "تیمائوس" یکی از آثار مهم افلاطون است که به بررسی جهان‌شناسی و طبیعت می‌پردازد. این کتاب به شکل گفت‌وگویی فلسفی و در حدود سال ۳۶۰ پیش از میلاد نوشته شده و به عنوان یکی از جامع‌ترین کارهای افلاطون در زمینه نظریه‌های کیهان‌شناسی شناخته می‌شود. 🔻ساختار و محتوای کتاب👇 🔹 مقدمه: کتاب با بحثی میان سقراط و چند تن از دوستانش آغاز می‌شود. این گفتگوها یک روز پس از بحث‌های قبلی سقراط درباره جامعه ایده‌آل رخ می‌دهد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔹خلق جهان: تیمائوس توضیح می‌دهد که جهان توسط یک خالق الهی، دمیورژ، بر اساس الگوی ابدی و کامل ساخته شده است. این خالق با استفاده از چهار عنصر اصلی (زمین، هوا، آتش و آب) جهان را به شکلی منظم و هماهنگ ایجاد کرده است. 🔹زمان و ابدیت: یکی از مفاهیم کلیدی در تیمائوس، تمایز بین زمان و ابدیت است. افلاطون زمان را به عنوان «تصویر متحرک ابدیت» توصیف می‌کند، جایی که حرکات منظم اجرام آسمانی باعث ایجاد چرخه‌های زمانی مانند روز و شب می‌شوند. 🔹طبیعت جهان مادی: تیمائوس بین جهان مادی که تغییرپذیر است و جهان ابدی که ثابت و بدون تغییر است، تمایز قائل می‌شود. او معتقد است که جهان مادی تنها یک تصویر ناقص از جهان ابدی است. 🔹نقش ریاضیات: افلاطون بر اهمیت ریاضیات در فهم ساختار کیهانی تأکید دارد. او باور دارد که نظم ریاضی در حرکات اجرام آسمانی نشان‌دهنده هماهنگی کیهانی است. 🔹آتلانتیس: تیمائوس همچنین به داستان آتلانتیس اشاره می‌کند، شهری افسانه‌ای که در نهایت توسط آتن شکست داده شد. این داستان به عنوان بخشی از بحث‌های گسترده‌تر درباره تاریخ و طبیعت انسان مطرح می‌شود. 🔸"تیمائوس" تأثیر عمیقی بر فلسفه‌های بعدی داشته و به عنوان یکی از منابع اصلی برای فهم نظریات افلاطون درباره طبیعت و کیهان‌شناسی محسوب می‌شود. این کتاب نه تنها به بررسی مباحث فلسفی بلکه به ارائه دیدگاه‌های علمی درباره ساختار جهان نیز پرداخته است و با ارائه نظریه‌ای جامع درباره خلق و ساختار جهان، راهی برای تامل درباره جایگاه انسان در کیهان فراهم می‌کند و همچنان یکی از متون مهم در تاریخ فلسفه باقی مانده است. 🔹در بخشی از متن تیمائوس آمده است: "آنچه روزی آفریده شده نمی‌تواند تا ابد بماند. برای افلاطون ابدی آن نیست که عمری ابدی دارد، بلکه آن چیزی است که به تمام دگرگونی‌های مشروط به زمان بی‌اعتناست" 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
✨ابن رشد✨ 💠تاریخ تولد: ۱۴ آوریل ۱۱۲۶، کوردوبا، اسپانیا 💠فوت: ۱۰ دسامبر ۱۱۹۸، مراكش، مراکش 💠اثرپذیرفته از: ابن سینا، ارسطو، غزالی، فارابی، محمد، ابویوسف کندی، افلاطون، ابن طفیل، ابن باجه، ابن هیثم · بیشتر 💠محل دفن: کوردوبا، اسپانیا 💠ملیت: اسپانیایی 💠مادر: ابو آل کاسیم اَحمد 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
⚜ابن رشد⚜ 🔸محمد بن احمد بن رشد اندلسی یا ابن رشد ، زادهٔ ۱۱۲۶ در قرطبه (کوردوبای کنونی)، اندلس (اسپانیا) – درگذشتهٔ ۱۰ دسامبر ۱۱۹۸ در مراکش. 🔸همه‌چیزدان و فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان بود. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس» (Averroes) می‌شناسند که به نوعی همان تلفّظ «ابن رشد» است. 🔸ابن رشد بخاطر عقایدش در اواخر عمر، به دستور خلیفه اسلامی، از دارالخلافه به روستائی در نزدیکی قرطبه تبعید شد و کتابهایش را نیز سوزاندند. او مدتی بعد در اثر بیماری و ناراحتی‌های ناشی از تبعید و تحقیر درگذشت. 🔸کنیه و لقب: کنیه وی ابوا‍لولید است و معمولاً برای تمییز او از جدش که همچون وی محمدبن احمد نام دارد از لقب «حفید» (نواده) استفاده می‌شود. 🔸تحصیلات: نخستین آموزش‌های ابن رشد در زمینه فقه مالکی است. او نزد پدرش الموطأ مالک را آموخت. سپس تحصیلاتش را در رشته‌های کلام و حقوق و پزشکی ادامه داد و مدّت‌ها نیز در شهرهای «اشبیلیه» (سویل کنونی) و «قرطبه» به کار قضاوت اشتغال داشت. او به بقای ماده و وجود یک حقیقت ابدی با خدا معتقد بود و متذکر شد که گاهی فلسفه با دین ناسازگاری تام دارد و از این جهت دیدگاه‌های دوگانه‌ای اظهار داشته است. وی در جوانی با کمک عبدالمؤمن علی، مدتی به ستاره‌شناسی پرداخت و بنا به گفته خود، قصد داشته تا دانش ستاره‌شناسی را که بر هیئت بطلمیوسی و ریاضیات مربوط به آن تکیه داشته را متحول سازد و بر اساس «اصول طبیعی» که در میان قدمای یونان مرسوم بود، آن را نظم و نسق دهد. 🔸فلسفه ابن رشد: فلسفهٔ او را در غرب «اوروئسیسم» می‌نامند که می‌تواند به «ابن رشدگرایی» یا «مکتب ابن رشد» ترجمه شود. او تلاش داشت فلسفه ارسطویی را با اسلام تطبیق دهد. او برخلاف اسلام و همانند بودایی‌گری به ابدی‌بودن روح معتقد نبود. 🔸آثار فلسفی: تهافت التهافت در ردّ تهافة الفلاسفه غزالی. کلمه تهافت به معنای نقض استدلال و ارائه ناپیوستگی یا تناقض اجزاء دلیل بکار می‌رود. هدف ابن رشد از نگارش این کتاب ردّ مجادلات غزالی است. وی در کتاب تهافت التهافت به غزالی و ابن سینا ایراد می‌گیرد که فلسفه ارسطو را ناقص فهمیده‌اند. این کتاب در اصل به زبان عربی است و به زبانهای لاتین، فارسی، عبری و انگلیسی ترجمه شده است. این کتاب را حسن فتحی و علی اصغر حلبی به فارسی ترجمه کرده‌اند. رساله فی ترکیب الاجرام. این کتاب مجموعه رسائلی است که در زمانهای مختلف نوشته شده و به دو زبان عبری و لاتین منتشر شده است. کتابان فی الاتصال. مشتمل بر دو کتاب است که به زبان لاتین و عبری نوشته شده است. اربعة کتب فی مسألة هل العقل المادّی یمکنه ادراک الصور المنفصله. این کتاب به زبان لاتین است. شرح کلام ابن باجه فی اتصّال العقل المنفصل بالانسان. این کتاب در کتابخانه مشکوة-شماره ۲۷ (صفحه ۵۶) اسکوریال است. کتاب الکون. فی مقولات الشرطیّه. الضروری فی المنطق. مختصر المنطق. مقدمة الفلسفه فی اثنی عشر رسالة. شرح جمهوریّة افلاطون. شرح فارابی و ارسطو فی المنطق. شروح علی الفارابی فی مختلف المسائل. نقد الفارابی فی التحلیلات الثانی لارسطو. ردّ علی ابن سینا فی تقسیم المخلوقات و قوله اتها ممکنه مطلقاً و ممکنه بذاتها و لازمة بما هو خارج عنها و لازمة بذاتها. شرح وسط لما بعد الطبیعة عن ترجمة نیقولا الدمشقی. فی علم اللّه بالجزئیات. فی علم اللّه بالجزئیات. البحث فیما ورد فی کتاب الشفاء ماوراءالطبیعه. فی وجود المادّة الاولی. فی الزمان. فی العقل و المعقول. مسائل فی الفلسفه. شرح الفردوسی فی العقل. اسئلة و اجوبة فی النفس. اسئلة و اجوبة فی علم النفس. السماء و الدنیا. فهرست بالا را محمّد لطفی جمعه براساس تحقیق و استدلال تهیه کرده است. به نظر وی ابن رشد غیر از این کتب اثر دیگری ندارد و اگر کسی مدعی خلاف این مطلب باشد باید اقامه دلیل کند. 🔸تأثیرات پس از مرگ: ●راجر بیکن آثار ابن رشد را در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کرد. ●مایکل اسکات پاره ای از آثار ابن رشد را از عربی به لاتین و انگلیسی برگرداند از جمله شرحهای ابن رشد بر پاره ای آثار ارسطو مثل: السماء، العالم، کتاب‌النفس و مابعدالطبیعة ●مجسمه‌هایی از ابن رشد هنوز در کوردوبا (قرطبه)، اسپانیا قرار دارد. ●رافائل، نقاش شهیر ایتالیایی، تصویرش را در یکی از نقاشی‌هایش آورده است. ●دانته در کتاب معروف خود، «کمدی الهی»، به او اشاره می‌کند. ●خورخه لوئیس بورخس داستان کوتاهی با نام «جستجوی ابن رشد» نوشته است که در مورد جستجوی او برای کشف معانی تراژدی و کمدی است. ●جیمز جویس در کتاب مشهور خود، اولیس، مختصراً به او اشاره می‌کند. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
برگزاری نشست علمی "مدارای اخلاقی و معرفتی" به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی نشست علمی "مدارای اخلاقی و معرفتی" را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🕰 زمان: سه شنبه ۲۷ آذر ماه ساعت ۱۰ الی ۱۲ مکان:سالن جلسات دانشگاه لینک مجازی: http://B2n.ir/z37597
🔸ابوالبرکات بغدادی، با نام اصلی هبة‌الله بن علی بن ملکا، فیلسوف و پزشک قرن ششم هجری قمری بود که در ناحیه بلد (نزدیکی موصل) به دنیا آمد و در بغداد پرورش یافت. او ابتدا یهودی بود و در اواخر عمر به اسلام گروید، در علت اسلام آوردنش اختلاف است. 🔸ابوالبرکات در زمینه‌های فلسفه و طبابت فعالیت داشت و به عنوان طبیب مخصوص خلفای عباسی خدمت می‌کرد. او شاگرد سعید بن هبة الله بود و با نوشتن کتاب "المعتبر فی الحکمة" به شهرت رسید. این کتاب در سه بخش منطق، طبیعیات و الهیات نوشته شده و تأثیر زیادی بر فلاسفه‌ای مانند فخر رازی داشته است. 🔸از دیگر آثار او می‌توان به "اختصار التشریح"، "کتاب الاقراباذین"، "رسالة فی العقل و ماهیته"، و "امین الارواح" اشاره کرد. 🔸ابوالبرکات به دلیل نقد فلسفه مشائیان خصوصا ابن سینا و ارائه دیدگاه‌های جدید در متافیزیک شناخته می‌شود. او معتقد بود که فلسفه باید بر اساس تأملات شخصی و تجربیات فردی بنا شود. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔺سعدالدّین محمود بن امین‌الدّین عبدالکریم بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری (۶۸۷–۷۲۰ ه.ق) از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری بود. بیشتر شهرت او به خاطر اثر معروفش گلشن راز است. با توجه به اینکه وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری بوده و در همان سال درگذشته است، بنابراین سن شیخ محمود شبستری در زمان مرگ باید ۳۳ یا ۳۸ بوده باشد. 🔺شیخ محمود شبستری پیرو مذهب سنت و جماعت و معتقد به عقاید اشعریان بود و همچنین در میان علما شهرتی داشت و با مشاهیر عصر خود ارتباط گرفت و سفرهای زیادی به داخل و خارج کشور مانند مصر ، شام ، حجاز ، بغداد ، یمن ، اندلس و قفقاز داشت و در عهد سلطان محمد خدابنده و ابوسعید بهادرخان در شهر تبریز مرجع علما به شمار می‌رفت. 🔺مثنوی گلشن‌راز که حدود هزار بیت دارد، دربردارنده‌ی اندیشه‌های عرفانی شیخ محمود شبستری است و وی مفاهیم والای صوفیانه و عارفانه‌اش را با بیانی پرشور و روان و تأثیرگذار بیان کرده است و همانند عطار نیشابوری و مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از حکایات و تمثیلات برای بیان معانی عرفانی استفاده کرده است. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️نشست مجازی با عنوان : زندگی عقلانی و معنوی در مثنوی و معنوی 📌سخنران: استاد وحید محمودی 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۰۹/۲۹ ⏰ ساعت: ۱۴:۰۰ تا ۱۵:۰۰ 🔸شرکت برای عموم آزاد است ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🌐پیوند ورود به نشست به عنوان میهمان: 🌐https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔸بخشی از کتاب: 🔺همه آن خصائص و خصلتها که لازمه یک جهان‏‌بینی خوب است، در جهان‏‌بینی توحیدی جمع است. تنها جهان‌‏بینی توحیدی است که می‌تواند همه آن خصائص را داشته باشد. 🔺جهان‌‏بینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهان‌‏بینی توحیدی یعنی جهان «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌‏بینی توحیدی یعنی جهان ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ‏ [1]) دارد؛ موجودات جهان با نظامی هماهنگ به یک «سو» و به طرف یک مرکز، تکامل می‌یابند؛ آفرینش هیچ موجودی عبث و بیهوده و بدون هدف نیست؛ جهان با یک سلسله نظامات قطعی که «سنن الهیه» نامیده می‌شود اداره می‌شود؛ انسان در میان موجودات از شرافت و کرامت مخصوص برخوردار است و وظیفه و رسالتی خاص دارد، مسئول تکمیل و تربیت خود و اصلاح جامعه خویش است؛ جهان مدرسه انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق نیت و کوشش صحیح و درستش پاداش می‌دهد. 🔺جهان‏‌بینی توحیدی با نیروی منطق و علم و استدلال حمایت می‌شود. در هر ذره از ذرات جهان دلایلی بر وجود خدای حکیم علیم هست و هر برگ درختی دفتری در معرفت پروردگار است. 🔺جهان‌‏بینی توحیدی به حیات و زندگی معنی و روح و هدف می‌دهد، زیرا انسان را در مسیری از کمال قرار می‌دهد که در هیچ حد معینی متوقف نمی‌شود و همیشه رو به پیش است. 🔺جهان‏‌بینی توحیدی کشش و جاذبه دارد، به انسان نشاط و دلگرمی می‏بخشد، هدفهایی متعالی و مقدس عرضه می‏دارد و افرادی فداکار می‌سازد. 🔺جهان‏بینی توحیدی تنها جهان‌‏بینی‌‏ای است که در آن تعهد و مسئولیت افراد در برابر یکدیگر مفهوم و معنی پیدا می‌کند، همچنان که تنها جهان‏‌بینی‌‏ای است که آدمی را از سقوط در درّه هولناک پوچی‏گرایی و هیچی‏ستایی نجات می‌دهد. 📚 استاد مطهری، جهان بینی توحیدی، ص17 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔺محمداسماعیل دولابی، در سال ۱۲۸۲ش در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد.در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال در جلسات درس علمای دینی مانند سید محمدشریف شیرازی، محمدعلی شاه‌آبادی، محمدتقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و محمدجواد انصاری همدانی شرکت کرد. 🔺گفته شده است دولابی در سلوک عرفانی، دیدگاه‌هایی نو دارد. روش‌ها و آداب توصیه شده توسط وی را ساده دانسته‌اند؛ او مشقی را برای رسیدن به چیزی تجویز نمی‌کرد. رهیافتش تماشا در فضای آرامش بود.وی معتقد بود: از راه ائمه می‌توان به مقصد رسید، اما راه امام حسین(ع) خیلی سریع انسان را به نتیجه می‌رساند. 🔺مهدی طیب از شاگردان دولابی، گفته‌ها و موعظه‌های استادش را در کتابی با نام مصباح‌ الهدی گردآورده است. همچنین فرزندش محمد، مجموعه‌ای از مواعظ و جلسات وی را در کتاب‌های طوبای محبت و طوبای کربلا جمع‌آوری و توسط انتشارات محبت منتشر کرده است. 🔺او در ۹ بهمن سال ۱۳۸۱ش درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.  🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔹داستان آتلانتیس که توسط افلاطون در آثارش "تیمائوس" و "کریتیاس" بیان شده، یکی از معروف‌ترین افسانه‌های جهان باستان است. این داستان درباره جزیره‌ای پیشرفته و ثروتمند به نام آتلانتیس است که در اقیانوس اطلس قرار داشت. افلاطون این جزیره را به عنوان یک تمدن بسیار پیشرفته توصیف می‌کند که حدود ۹۰۰۰ سال قبل از زمان او وجود داشته است. جزئیات داستان👇 🔻خاستگاه آتلانتیس: افلاطون می‌گوید که آتلانتیس توسط پوزیدون، خدای دریاها، تأسیس شد. او این سرزمین را برای همسرش کلیتو ساخت و آن را به یک شهر آرمانی تبدیل کرد. شهر دارای معماری پیچیده و فناوری‌های پیشرفته بود که حتی انسان‌های امروزی قادر به ساخت آن نیستند. 🔻ساختار اجتماعی و فرهنگی: مردم آتلانتیس از هوش و قدرت زیادی برخوردار بودند و فرهنگی بر پایه برادری و صفات عالی انسانی داشتند. اما با گذشت زمان، ثروت و قدرت باعث فساد اخلاقی شد و آنها ارزش‌های خود را فراموش کردند. 🔻تهاجم به آتن: نیروی دریایی آتلانتیس قصد حمله به آتن را داشت، اما برخلاف سایر ملت‌ها، آتن توانست در برابر این حمله مقاومت کند. این بخش از داستان نشان‌دهنده برتری حکومت آتن در دیدگاه افلاطون است. 🔻نابودی آتلانتیس: فساد اخلاقی مردم آتلانتیس باعث خشم خدایان شد و در نتیجه، این سرزمین در یک شبانه‌روز با طوفانی شدید و زمین‌لرزه به اعماق اقیانوس فرو رفت. افلاطون می‌نویسد که اقیانوس در آن منطقه به مکانی غیرقابل عبور تبدیل شد. 🔹قصد افلاطون: 🔻افلاطون از داستان آتلانتیس برای بیان پیام‌های فلسفی و اخلاقی استفاده می‌کند. او از این افسانه برای نشان دادن خطرات ناشی از فساد اخلاقی و قدرت‌طلبی استفاده کرده است. همچنین، این داستان به عنوان تمثیلی برای برتری نظام سیاسی آتن نسبت به دیگر حکومت‌ها عمل می‌کند. 🔹تأثیرات 🔻داستان آتلانتیس تأثیر زیادی بر ادبیات و فرهنگ غرب داشته است. بسیاری از نویسندگان رنسانس مانند فرانسیس بیکن و توماس مور از این داستان الهام گرفته‌اند تا آرمان‌شهرهای خود را توصیف کنند. هنوز هم محققانی هستند که به دنبال کشف مکان واقعی آتلانتیس هستند، هرچند که بسیاری آن را صرفاً یک افسانه می‌دانند. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔@philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام