❇️پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند؛
🌀 انسانشناسی شناختی
🎙ارائهدهنده:
👤 سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی
🎙دبیر علمی:
👤دکتر عیسی موسیزاده
📆زمان: سهشنبه 8 اسفند 1402
⏰ساعت: 10 تا 12
🔗لینک حضور در فضای مجازی:
🌐dte.bz/Philconf
🏫 آدرس: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 وصیت جالب خواجه نصیر الدین طوسی!
ماجرای بنده پروری امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در حق دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی که وصیت کرد او را در پیش پای این دو امام بزرگوار به خاک بسپارند و بر روی قبرش این آیه سوره کهف را بنگارد: «و سگ آنها دستهایش را بر دهانه غار گشوده بود» چون قبر خواجه را در پیش پای این دو امام بزرگوار حفر کردند ناگهان سردابی ظاهر شد ...
۵ اسفند روز تولد خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس مبارک
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معرفی رساله حقوق امام سجاد در دانشگاه کیتو اکوادور
#اکوادور
🆔@mjafari_ir
✅✅✅ نشست علمی «انسانشناسی شناختی دین» به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
نشست علمی «انسانشناسی شناختی دین» به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
این نشست علمی به صورت حضوری و مجازی و با حضور سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی با محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد:
چیستی انسان شناسی شناختی دین: تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسانشناسی شناختی دین
چرا و چگونه انسان ها در فرهنگ های و ادیان مختلف متفاوت می اندیشند
رابطه زبان، شناخت/ذهن، و فرهنگ در انسان شناسی شناختی دین
اهداف و روششناسی در انسانشناسی شناختی در مطالعات دینی
در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی انسانشناسی شناختی دین پرداختند و گفتند: گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای اجرای کلان پروژه «علوم شناختی دین» و با هدف شناسايي شبهات، مواجهه علمی، روشمند و انتقادی با آنها، بسط معارف اسلامی در قلمرو نوپديد علومشناختی دین و حرکت به سوی تاسیس الهیات شناختی اقدام به برگذاری سلسله نشستهایی با محوریت علوم شناختی دین کرده است. علوم شناختی (Cognitive science) مطالعه علمی و بین رشته¬ای ذهن و فرآیندهای آن است و به دنبال یافتن چگونگی بازنمایی و پردازش اطلاعات وارده به ذهن از راه ادارک و تفکر و عمل ما است. علوم شناختیِ دین (Cognitive science of religion) که شاخهای جدید از علوم شناختی است، به دنبال یافتن مبنای شناختی و چگونگی بازنمایی و پردازش باورها، احساسات، عواطف و اعمال دینی در ذهن است و تلاشی است برای استفاده از قابلیتهای علوم شناختی در مطالعة دین.
در همین راستا انسانشناسان شـناختی بر ارتباط بین فرآیند تفکّر انسان و جنبههای ذهـنی و عینی فرهنگ متمرکز هستند. آنها به دنبال بررسی ایـن موضوع هستند که افـراد، در گروههای مختف اجتماعی، چگونه اشیاء و رویدادهای سازنده دنیای خود را دریافت کرده و مورد تفکر قرار می¬دهند. آنها در صدد هستند بـا تـوجّه بـه پیـشینة مـحیط فرهنگی¬ای که افراد در آن رشـد کـردهاند، طبیعت بشری افراد را بفهمند و لذا بتوانند افراد مختلف را از لحاظ محتوای فکری با هم مقایسه کنند. پیشینة محیط فـرهنگی افراد را میتوان در مـصنوعات مـکتوم، واژهها و داستانها کـه در بـین افـراد یـک فرهنگ آموخته، منتقل و تبدیل به تصویر ذهنی از جامعه و فرهنگ گشته جستوجو کرد.
از نظر انسانشناسان شناختی دین که بر نسبت تکامل ذهن و مفاهیم دینی تاکید دارند، باورهای دینی به باورهای پایه و باورهای الهیاتی تقسیم میشوند. باورهای پایهای باورهایی کلی از قبیل باور به غایتمندی عالم، وجود ماوراء و حیات پس از مرگ هستند. از نظر این محققان، گرایش به باورها پایه نوعاً در ساختار ذهنی ما وجود دارد و در واقع میراث تکاملی نیاکان ماست. باورهای الاهیاتی در مقابل شبکهای از باورهای جزئی به هم پیوسته هستند که به مرور و از طریق آموزش کسب میشوند. بنابراین از نظر انسانشناسان شناختی، مزیتهای انتخابی بخشی از گرایشهای دینی که در ساختار ذهنی انسان و یا در سطح گروه درکارند باعث افزایش شانس بقای افراد یا جمعیتهای دیندار میشود. اما دین با چه مکانیسمی انتخاب شده است؟ در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد که مهمترین آنها به قرار زیر هستند:
الف. گرایش به دین به طور مستقیم انتخاب شده است: دین به نحو سختافزاری و ژنتیکی در نوع انسان تعبیه شده است.
ب. گرایش به دین محصولی جانبی است: باورهای دینی یک محصول جانبی از سیستمهای ذهنی هستند که به دلایلی غیر از دین و مذهب تکامل یافتهاند، نه مستقیما برای دین و مذهب.
پ. انتخاب طبیعی در سطح گروه: دینْ ابزار مناسبی است که افراد غیرخویشاوند را با یکدیگر پیوند دهد. خدایانِ دارای توصیههای اخلاقی توانستند تلاش گروهی و همکاری میان افراد را تسهیل کنند. بنابراین نظام¬های مذهبیْ رفتارهای جامعهطلبانه را تشویق می¬کنند، و از طرفی گروههایی که رفتار جامعهطلبانه (همکاری، دوری از تقلب و دزدی) نشان می-دهند، بیشتر موفق به بقا و تولیدمثل میشوند تا گروههایی که این صفات را نشان نمی¬دهند. افزایش رفتارهای همکارانه در گروه و دوری از اعمال خودخواهانه در اثر آموزه های اخلاقی و باور به موجودات همیشه ناظر (اعم از نظارت خدا، ارواح و گذشتگان) به جوامع دیندار مزیت انتخابی بخشیده است؛ چرا که خدایان به رفتارهای مضر اجتماعی که در خفا رخ می¬دهد و بنابراین خارج از حیطه ادراکی نیروهای روزمرهی انسانی است، دسترسی ادراکی نامحدود دارند.
در ادامه خانم دکتر اردبیلی بیاناتشان را ارائه و گفتند: مغز، بدن و ذهن اغلب بهاشتباه اجزائی کموبیش مستقل از هم تصور میشوند. اما آنها نهتنها در درون بلکه در بیرونِ شبکه وسیعی از سایر مغزها، بدنها و ذهنهایی قرار دارند که به وسعت زمین هستند و ارتباط آنها به آغاز زمان بازمیگردند. انسانها بهشکل ویژهای موجوداتی اجتماعیاند. در کنار زبان، حواس، احساسات، خاطرات و حرکات اتصالدهندههایی اجتماعی هستند. سیستم عصبی ما بهطور خاصی از همنوعانمان اثرپذیری دارد و مغزهای ما با این اثرپذیریها رشد میکنند و ذهن ما سعی میکند جهان پیرامون ما را درک کند و البته در این تلاش خود از محیط جغرافیایی، سیاسی، دینی، فرهنگی و تاریخی تاثیر می گیرد. از این رو بسیاری از کارهایی که ما بهعنوان موجودات اجتماعی بهصورت گروهی یا بهتنهایی انجام میدهیم، مانند مناسک مذهبی و آیین ها، بهصورت خودکار با ذهن بدنمند ما پشتیانی میشوند. بنابراین، بازنماییهای ذهنی، حالات ذهنی و عاطفی، واکنشهای ناخودآگاه، و عواطفِ پسزمینهای جهتگیریهایی اجتماعی دارند و اغلب حالاتی هستند که معلول عوامل اجتماعیاند.
انسان شناسی شناختی یکی از اضلاع شش گانه علوم شناختی است که معتقد است انسان ها موجوداتی زیستی-فرهنگی هستیم و از این رو برای مطالعه ذهن آنها باید عوامل فرهنگی را نیز در نظر گرفت. اندیشمندان این علم که به دنبال مطالعه رابطه بین ذهن و جهان هستند به دنبال این پرسش مهم اند که چگونه مردم در فرهنگهای مختلف دانش خود را از جهان طبیعی و ماوراء طبیعی توصیف و طبقهبندی میکنند و آن را انتظام میبخشند و چرا اساساً انسان ها در فرهنگ های مختلف دارای دستگاه مفهومسازی، ارزشگذاری و داوری متفاوت از هم هستند. سپس وارد محورهای اصلی بحث خود شده و به موارد زیر پرداختند:
چیستی انسان شناسی شناختی دین: تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسانشناسی شناختی دین
چرا و چگونه انسان ها در فرهنگ های و ادیان مختلف متفاوت می اندیشند
رابطه زبان، شناخت/ذهن، و فرهنگ در انسان شناسی شناختی دین
اهداف و روششناسی در انسانشناسی شناختی در مطالعات دینی
ایشان در توضیح محورهای فوق به مباحث مهمی از جمله انسان شناسی و نسبت آن با سایر علوم شناختی، سه تصویر از ذهن در پیشینه مطالعات علوم انسانی، مسئله انسان شناسی،تاریخچه مفهوم شناخت در تعریف فرهنگ، درک انسان ها از جهان چگونه رخ میدهد؟، شناخت/مفهومسازی فرهنگی، ویژگی شناخت فرهنگی، بدنمندی، موقعیتمندی، مکانیسم های مفهوم سازی، مقوله بندی، استعاره مفهومی و طرحواره فرهنگی پرداخته و توضیحاتی را در هر مورد ارائه فرمودند.
❇️پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می کند؛
🌀 قرآن و اسطوره واکاوی مطالعات خاورشناسان درباره اسطوره در قرآن
🎙ارائهدهنده:
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حامد علیزاده موسوی
🎙دبیر علمی:
👤 دکتر اصغر رمضانی
📆زمان: یکشنبه 13 اسفند 1402
⏰ساعت: 10 تا 12
🔗لینک حضور در فضای مجازی:
🌐dte.bz/philconf
🏫 آدرس: پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی
⬅️ پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از پژوهشکده اسلام تمدنی|پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
❇️سلسله نشست های نقد مبانی معرفت شناختی و روش شناختی علوم اسلامی
🔰بررسی انتقادی شرایط یک نظریه معقول و مقبول از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(جلسه دوم)
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه
📒دبیر علمی: اویس استادی
⬅️لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/ici
📅زمان: یک شنبه 13 اسفند 1402
⏰ساعت 10
🔹مکان: مشهد- چهارراه خسروی- خیابان آیت ا... خزعلی- نبش خیابان آیت ا... طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنی
⬅️پژوهشکده اسلام تمدنی را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐https://takl.ink/ici.isca.ac.ir/
✅دومین کمیسیون همایش بین المللی مطلعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
✅موضوع : اخلاق مثبت جهانی در اسلام و مسیحیت
⏰پنل اول ، یکشنبه 13 اسفند ساعت 9-12
1. ☪️استاد محمدجعفر امیرمحلاتی
2. ✝️پروفسور چارلز رندال پاول
3. ☪️دکتر حسن بوسلیکی
⏰پنل دوم ، دوشنبه14 اسفند ساعت 9-12
4. ✝️پروفسور دنیس آر کوهن
5. ☪️استاد محمد لگنهاوسن
6. ✝️پروفسور پیتر ام. سنسنیگ
👤دبیر علمی: دکتر محمدتقی اسلامی
🌍مکان قم ، چهار راه شهدا سالن همایش های غدیر طبقه منفی 2
🔗 لینک حضور مجازی
🌐dte.bz/philconf
5 سخنران بصورت حضوری ارائه خواهند داشت