eitaa logo
پژوهشکده فلسفه و کلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
83 ویدیو
159 فایل
پایکاه اینترنتی: http://phil.theo.isca.ac.ir صفحه اختصاصی آپارات: http://www.aparat.com/phil.theo ارتباط با مدیر کانال: @Znsadr
مشاهده در ایتا
دانلود
معناي زندگي از دغدغه‌هاي فکری انسان معاصر و از مهم‌ترين مسائل مطرح در فلسفه دين است. معناي زندگي چيست و آيا تأمين چنين معنايي در حيات طبیعی انسان امکان‌پذير است يا اينکه برای معنادار‌شدن زندگي انسان در دنیا باورمندی به شروط مابعدالطبیعی نیز لازم است؟ در پاسخ، متفکران با رويکردهاي مختلف تلاش کرده‌اند در تأمين معنا براي زندگي دنیایی انسان پاسخ‌هايي فراهم آورند. يکي از پاسخ‌هاي قابل اعتنا به اين مسئله، توجه به شرط لازم جاودانگي انسان است که در اين مقاله تلاش خواهد شد اين مفهوم در پرتو تعاليم قرآني بررسي گردد. نتيجه آنکه اصل جاودانگي انسان تنها يک شرط لازم در تأمين معناي زندگي انسان است و اين اصل در کنار شرط لازم ديگر، يعني اصل خدامحوري (اعتقاد به جاودانگي انسان در ضمن بقاي الهي) تعريف واقعي مي‌يابد و بدون ايمان توأمان به اين دو اصل اساسي ، زندگي انسان ‌همچنان بي‌معناخواهد بود. ✅✅ در پایان جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا آل بویه در مقاله‌ای با عنوان «نقش جاوادنگی انسان در نادرستی سقط جنین» به بحث جاودانگی انسان و دلایل نادرستی سقط جنین پرداختند و گفتند: رویکردهای متفاوتی به مسئله سقط جنین در فلسفه اخلاق وجود دارد. برخی فیلسوفان اخلاق کوشیده‌اند استدلال‌هایی بر نادرستی سقط جنین اقامه کنند. برخی جنین را از لحظه لقاح انسان تلقی می‌کنند و هیچ تفاوتی میان جنین و نوزاد قائل نیستند. برخی تفاوت اساسی نوع انسان با دیگر انواع را مد نظر قرار داده و با تمسک به تفاوت ذاتی انسان از دیگر موجودات تنها انسان و در نتیجه جنین را دارای شأن و منزلت اخلاقی می‌دانند (استدلال ذات نوعی). برخی دیگر به دلیل نادرستی قتل انسان بالغ و عدم تفاوت اساسی میان او و مراحل قبلی هستی‌اش حتی در مرحله جنینی با تمسک به استمرار وجودی انسان در مراحل مختلف تکونش نادرستی سقط جنین را به اثبات می‌رسانند. برخی با نقد دلایل نادرستی قتل، د‌لیل واقعی نادرستی قتل را این می‌دانند که مقتول «آینده‌ای شبیه آینده ما» دارد و به دلیل این‌که جنین نیز از «آینده‌ای شبیه آینده ما» برخوردار است سقط کردن آن را غیراخلاقی می‌دانند (استدلال آینده‌ای شبیه آینده ما). برخی نیز تلاش کرده‌‌اند ویژگی اساسی و ذاتی انسان را به دست آورده و با توجه به آن ویژگی مرحله‌ای خاص در دوران جنینی را مرحله انسان شدن جنین به شمار آورده و از آن مرحله نادرستی سقط جنین را اثبات کنند (استدلال آغاز فعالیت مغز). در مقابل عده‌ای کوشیده‌اند بر فرض انسان نبودن جنین از لحظه لقاح نیز نادرستی سقط کردن جنین را اثبات کنند و این افراد با تمسک به بالقوگی جنین برای انسان شدن نادرستی سقط کردن آن را نشان می‌دهند. گرچه این استدلال‌ها تا حدودی قوی به نظر می‌رسد، چون بر تک‌ساحتی و میرا بودن آدمی مبتنی‌اند تهی از ضعف نیستند و مبنای‌ استدلال‌ها ازهمین‌رو کمی لرزان به نظر می‌رسد. اما اگر مبنای این استدلال‌ها تک‌ساحتی نبودن و میرا نبودن آدمی باشد، به نظر می‌رسد قوت آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود. ازاین‌رو در این مقاله تلاش می‌شود نقش جاودانگی انسان در نادرستی سقط جنین نشان داده شود.
✅✅✅ سخنرانی پروفسور اولریش رودُلف )استاد دانشگاه زوریخ( در همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت برگزار شد. ✅✅ پروفسور اولریش رودُلف، استاد دانشگاه زوریخ در سخنرانی خود با عنوان «دیدگاه فارابی دربارۀ جاودانگی نفس» که به زبان انگلیسی و از طریق فضای مجازی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شد، به بررسی دیدگاه فارابی درباره جاودانگی نفس پرداختند. ✅✅✅✅✅✅ گفتنی است در آغاز این ارائه، خانم دکتر الیکا جلیلی، از شاگردان پروفسور رودُلف، به معرفی اجمالی ایشان پرداختند و وی را از استادان به‌نام در حوزۀ مطالعات اسلامی و به‌ویژه تاریخ فلسفه وکلام اسلامی در دانشگاه زوریخ معرفی کردند که علاقه‌مندی خاصی به میراث علمی فیلسوفان مسلمان از جمله ابونصر فارابی و امام محمد غزالی نشان داده‌اند. ✅در ادامه استاد پروفسور اولریش رودُلف، مهم‌ترین مباحث مقاله خود را این‌گونه بیان کردند و گفتند: من مقاله خودم را در سه بخش ارائه می‌دهم. نخست به برخی اصطلاحات در ارائۀ خودم اشاره می‌کنم. پرسش‌هایی که در این مقاله پاسخ گفته می‌شوند این است که در کدامین آثار فارابی دربارۀ نفس و جاودانگی آن بحث شده است؟ یا به طور دقیق‌تر رویکرد معرفت‌شناختی این آثار چیست و موضع کلی این آثار درباره جاودانگی نفس چیست؟ بخش دوم اینکه من به‌اختصار تبیین خواهم کرد که نظریۀ فارابی دربارۀ نفس چگونه تشخص نفس انسانی را تبیین می‌کند؟ بر اساس آموزه‌های فارابی قوای نفس چیستند و چگونه از هم تفکیک می‌پذیرند و به طور کلی وجود آنها چگونه شناسایی می‌شود؟ در بخش سوم مقاله، من بر موضوع این همایش یعنی جاودانگی نفس متمرکز خواهم شد که با حیات اخروی نفس و منحصراً قابلیت‌های وجودی آن پس از حیات مادی مرتبط است؛ بنابراین مسئله نهایی من در این مقاله این است که آیا فارابی جاودانگی نفس را تعلیم می‌دهد و اگر آری، چه معنایی از این آموزه را در نظر دارد.
گزارش پنل «باور به تناسخ» در همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» پنل «باور به تناسخ» در روز پنج‌شنبه مورخ 14/12/1399 ساعت 8 تا 11 به دکتر حسن عبدی و دبیری آقای دکتر ذوالفقار ناصری در تالار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این پنل چهار مقاله با عنوان‌های «تناسخ ملكوتی دنیوی و اخروی در فلسفه اسلامی» از دکتر ياسر حسین‌پور، «بررسی ابعاد مختلف تناسخ در فلسفه اشراق» از خانم فهیمه ثری، «بررسی مهم‌ترين دلايل تجربی اثبات تناسخ» از حجت الاسلام والمسلمین حمید فلاحتی و «بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام ومسیحیت » از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی يوسفی ارائه شدند. در مقاله نخست با عنوان «بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام ومسیحیت »، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی يوسفی گفتند: جاودانگی نفس، مسئله‌ای است که با یکی از آموزه‌های بنیادین ادیان ابراهیمی به ویژه اسلام و مسیحیت یعنی معاد و زندگی پس از مرگ، گره می‌خورد. بقای نفس فرض‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها جاودانگی تناسخی نفوس انسانی است که در اصطلاح مشهورش، دست‌کم به دو معنا به کار می‌رود: معنای نخست، سیر نفس در چرخه تناسخی ابدان است که بر این اساس معادی که در ظاهر شریعت بر آن تأکید شده روی نخواهد داد، بلکه نفس هر کسی يک سلسله توالد و تجديد حيات را طي مي‌کند و پياپي از بدنی به بدن ديگر وارد می‌شود و این روند پي‌در‌پي در يک سلسلۀ بي‌انتها ادامه مي‌يابد. متون دینی مسیحت و اسلام در رد معنای نخست و جایگزینی آن به جای معاد هماهنگ‌اند، همچنان‌که متکلمان مسیحی و مسلمان نیز در دفع سیر نفس
هدایت شده از z.k
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر سید علی حسینی (زید عزه) سلام علیکم بما صبرتم؛ درگذشت ناگهانی والد مکرم، عالم عامل و مروج معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید مقتدا حسینی(ره) را خدمت جنابعالی تسلیت عرض می کنم. حقیقتا باعث تاثر و تاسف شد. بنده را در غم خود شریک بدانید. از زمانی که در مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام بودم و با ایشان افتخار آشنایی پیدا کردم ، تا بعد که به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رفتم و این همکاری ادامه پیدا کرد، ایشان را فردی متواضع، مهربان، متقی، متعبد و فرهیخته دیدم. خدایش غریق رحمت فرماید و به جنابعالی و بستگان محترم اجر و صبر عنایت فرماید نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
هدایت شده از z.k
فاضل ارجمند جناب آقای دکتر سیدعلی حسینی زید عزّه، درگذشت غمبار والد معظم حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج سیدمقتدا حسینی ابهری (طاب ثراه) را خدمت جنابعالی و دیگر وابستگان و نیز همۀ شیعیان اهل بیت در لوگانو (سوییس) تسلیت عرض می‌کنم. از زمانی که حقیر افتخار آشنایی با آن بزرگوار را پیدا کردم و در قم و تهران چندین بار خدمت ایشان رسیدم، از دانش و اخلاقشان بسیار آموختم و جز صفا و مهر و یکرنگی و روشن‌اندیشی چیزی ندیدم. خداوند متعال آن بزرگوار را غریق رحمت واسعۀ خود گرداند و با محمد و خاندان پاکش محشور کند و به شما صبر جزیل عنایت فرماید. در غم شما شریک هستیم. محمد سوری رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی
✅✅✅ دکتر محمد سوری، رئیس پژوهشکدۀ فلسفه و کلام اسلامی، در میزگرد برخط «میراث صوفیه» شرکت می کند. ✅✅ دکتر سوری در این میزگرد در سخنانی با عنوان ««میراث مکتوب طریقت نقشبندیه دردورۀ شکل‌گیری و دورۀ گسترش و جایگاه زبان فارسی در آن»» به نقش صوفیه در فرهنگ ایران اسلامی خواهد پرداخت و جایگاه تصوف در فرهنگ اسلامی را تشریح خواهد کرد.
-همایش جاوادانگی نفس در اسلام و مسیحیت آیین افتتاحیه -استاد نجف لک زایی.mp3
9.99M
✅آیین افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul01 ⏰زمان: سه شنبه 1399/12/12 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1366
همایش جاوادانگی مفس در اسلام و مسیحیت آیین افتتاحیه استاد احمد واعظی.mp3
21.78M
✅آیین افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت 👤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_soul02 ⏰زمان: سه شنبه 1399/12/12 ⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/1369