هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️وَمِنْ عِبَرِهَا أَنَّ المَرْءَ يُشْرِفُ عَلَى أَمَلِهِ فَيَقْتَطِعُهُ حُضُورُ أَجَلِهِ. فَلاَ أَمَلٌ يُدْرَکُ، وَلاَ مُؤَمَّلٌ يُتْرَکُ
🟠از نشانه هاى عبرت انگيز بودن آن، اين است که انسان در حالى که نزديک است به آرزوهايش برسد ناگهان اجلش فرا مى رسد و اميدش را قطع مى کند، نه او به آرزو رسيده، و نه آنچه مورد آرزوى اوست باقى مى ماند !
✍آرى ! گاهى انسان مقدمات زيادى براى رسيدن به مال و ثروت يا جاه و مقامى مى چيند امّا در لحظات آخر که به گرفتن نتيجه نزديک و نزديک تر مى شود، ناگهان داس مرگ خرمن عمر او را درو مى کند و تمام نقشه هاى او نقش بر آب مى شود حتى مال و مقامى که آرزوى آن را مى کرد آن هم باقى و برقرار و جاويدان نمى ماند.
📘#خطبه_114
@nahjol_balagheh
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
💠اى فرزند آدم اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند.
📘#حکمت_267
@nahjol_balagheh
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
#شرح_حکمت ۲۶۷
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️يَا ابْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اللَّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ.
💠اى فرزند آدم اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند.
✍شك نيست كه منظور امام عليه السلام از اين كلام، نفى آينده نگرى و تدبير در امور زندگى به خصوص در سطح جامعه اسلامى نيست، زيرا هر كسى بايد به آينده همسر و فرزندانش و زمامداران اسلامى به آينده مسلمانان حساس باشند بنابراين هرگز منظور امام عليه السلام ترك تلاش و كوشش براى زندگى و تأمين آينده معقول و برنامه ريزى براى وابسته نبودن به ديگران نيست، بلكه هدف جلوگيرى از حرص و آز شديدى است كه بسيارى از مردم را فرا مى گيرد و به بهانه تأمين آينده دائمآ براى ثروت اندوزى تلاش مى كنند و اموالى را گرد مى آورند كه هرگز تا آخر عمر از آن استفاده نكرده، براى ديگران به يادگار مى گذارند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh
═══✙❆♡❆✙═══
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
#نهج_البلاغه
🟠فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نكند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد.
✍ همواره برای وصول به مقصد لازم است دو نیرو به کار گرفته شود که عبارتند از نیروی محرک و نیروی بازدارنده نیروی محرک کمک کننده برای آغاز حرکت است و هر چه قوی تر باشد حرکت با سرعت بیش تری انجام می شوددر این میان نیروی بازدارنده نیز وجود دارداین نیرو برای حفظ تعادل است و برای پیشگیری از خطرات به ویژه در مسیرهای پُر خطر است آدمی برای رسیدن به کمال و تقرب الهی خلق شده است و انگیزه های لازم برای این امر در درون و بیرون وجود انسان به وسیله انبیاء اولیا و تعلیمات آسمانی مهیا شده اند از دیگر سو هوای نفس آدمی و وسوسه های ابلیس که دشمن قسم خورده انسان است او را همواره به خود مشغول می سازد تا از مسیر منحرف شده و یا به پرتگاه سقوط نماید نیروی بازدارنده برای پیشگیری از چنین خطراتی است تمامی انبیاء بشارت دهنده و انذار دهنده بودند و همه افرادی که خط آنان را ادامه می دهند نیز از این دو امر برخوردار هستنددر واقع این همان موضوع خوف و رجا یا همان بیم و امید است که به عنوان دو بال برای رسیدن به سعادت استفاده می شوند هیچ یک از این دو نباید بر دیگری فزونی یابدچرا که اگر بیم فزون باشد آدمی به سمت نا امیدی کشیده می شود و انسان مایوس گرفتار انواع معصیت می شود چرا که گمان می کند دیر شده و پرهیز از گناه و انجام عبادت و طاعت الهی سر انجام و نتیجه ای نخواهد داشت بر عکس نیز وجود دارداگر امید بیش تر باشد انسان نسبت به انجام گناه بی تفاوت می شود
📘#حکمت_90
@nahjol_balagheh
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
خطبه 121.mp3
6.9M
🔈#صوت بسیار زیبا و #دلنشین
🔴شرح #خطبه_121 #نهج_البلاغه
🌷کانال نهجالبلاغه🌷
@nahjol_balagheh
┄┅═✧یازهرا❁✧═┅┄
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️الْعَمَلَ الْعَمَلَ، ثُمَّ النِّهَايَةَ النِّهَايَةَ، وَ الِاسْتِقَامَةَ الِاسْتِقَامَةَ، ثُمَّ الصَّبْرَ الصَّبْرَ، وَ الْوَرَعَ الْوَرَعَ. إِنَّ لَكُمْ نِهَايَةً فَانْتَهُوا إِلَى نِهَايَتِكُمْ، وَ إِنَّ لَكُمْ عَلَماً فَاهْتَدُوا بِعَلَمِكُمْ، وَ إِنَّ لِلْإِسْلَامِ غَايَةً فَانْتَهُوا إِلَى غَايَتِهِ
🟠عمل کنيد، عمل کنيد ; سپس به پايان رسانيد، به پايان رسانيد، اعتدال، اعتدال ; سپس شکيبايى، شکيبايى ; و پارسايى، پارسايى. (بدانيد) براى شما پايان و مقصدى است ; خود را به آن برسانيد و براى شما نشانه اى قرار داده شده; به وسيله آن راه را پيدا کنيد و اسلام هدفى دارد به هدف آن برسيد.
✍امام عليه السلام در اين عبارت به نکته مهمى اشاره مى کند و آن هدفدار بودن زندگى انسان و همچنين هدفمند بودن برنامه هاى دينى است. خداوند ما را بيهوده نيافريد و برنامه هاى تشريعى الهى يقيناً مقصد مهمى را دنبال مى کند و آن، سعادت انسان در دنيا و آخرت است.
امام عليه السلام مى فرمايد: بکوشيد تا به اين هدف نايل شويد. مبادا در ميان راه غافل شويد و توقف کنيد و به سر منزل مقصود نرسيد چه اين که نشانه هاى راه، روشن و برنامه ها حساب شده است.
📘#خطبه_176
@nahjol_balagheh
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬باید مثل حضرت عباس(علیه السلام)باشید برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎙️حجت الاسلام والمسلمین دانشمند
موضوع: احکام سجده
❓آیا سجده بر مهر که سیاه و چرک شده، بهطوری که لایهای از چرک روی آن را پوشانده و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر است، اشکال دارد؟
✅ اگر چرک روى مهر به مقدارى باشد که حائل بين پيشانى و مهر شود، سجده و نماز باطل است.
❓زنی هنگام سجده، سر خود را روی مهر گذاشته، متوجه میشود که پیشانی وی بهطور کامل با مهر تماس ندارد، زیرا چادر یا روسری وی مانع از تماس کامل پیشانی با مهر است، لذا سرش را از روی آن بلند کرده و بعد از رفع مانع دوباره روی مهر گذاشته است، نماز او چه حکمی دارد؟ اگر عمل وی سجده مستقلی محسوب شود، نمازهایی که خوانده است، چه حکمی دارد؟
✅ واجب است بدون اين که سر خود را از زمين بلند کند، پيشانىاش را حرکت دهد تا روى مهر قرار بگيرد. اگر بلند کردن پيشانى از زمين براى سجده روى مهر بر اثر جهل يا فراموشى بوده و اين عمل را فقط در يکى از دو سجده يک رکعت انجام مىداده، نمازش صحيح است و اعاده واجب نيست. ولى اگر اين کار با علم و عمد بوده و يا در هر دو سجده يک رکعت آن را انجام داده، نمازش باطل و اعاده آن واجب است.
❓آيا در نماز واجب نشستن بين دو سجده واجب است؟ در نمازهای مستحبی چطور؟
✅ واجب است و تفاوتى ميان نماز واجب و مستحب نيست.
📚 استفتائات امام خامنهاى (مدظلهالعالی)