eitaa logo
منتظران ظهور(پایگاه حضرت جعفربن موسی(ع)بسیج خواهران)
110 دنبال‌کننده
18.7هزار عکس
13.1هزار ویدیو
274 فایل
بسم‌الله الرحمن الرحیم🔰اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم🔰درودخدابرامام خمینی وشهدای عزیز🌷سلام برامام خامنه ای رهبرعظیم الشان آزادگان ومستضعفان جهان وسلام بر مجاهدان راه حق⭐سلام بر مردم شریف ایران وخوبان جهان @pj_emamzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔ *شبهه* ❌چرا قرآن به مردان اجازه داده چهار زن رو به عقد خودشون در بیارن یا چرا اجازه ی کتک زدن زن رو داده؟ 💠 *پاسخ* ✳️بعضی ها گمان میکنند اسلام چند همسری را ایجاد کرده! اما واقعیت اینجاست که اسلام ،چند همسری افسار گسیخته و نامحدود را محدود و متعهد کرد 🔰در عصری که در همه جهان حرمسراها+زنا+تبعیض بین زنان یک مرد رایج بود(مثلا خسرو پرویز 1000 زن در حرمسرا داشت) قرآن آن را محدود به چهار همسر کرد آن هم به شرط *عدالت* و آن هم فلسفه ی خاص خودش را دارد که در اینجا مجالی برای بیان نیست لذا *خواهشمندم این مقاله که در مورد علت و فلسفه ی جواز چند همسری در اسلام هست را مطالعه کنید،بعد علت اصلی جواز چندهمسری را متوجه خواهید شد* 👇🏻 https://rahyafteha.ir/56754/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%8A%D9%83-%D8%B2%D9%86-%D9%86%D9%85%D9%8A-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%A7/ 🔰 *چند مقاله با موضوع فلسفه ی چند همسری در اسلام* 👇🏻 https://www.porseman.com/search?q=%DA%86%D9%86%D8%AF+%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C ◼️نکته ی مهم : امام صادق فرمودند:خداوند مردان و زنان هوس باز تعدد طلب را دوست ندارد(وسائل الشیعه،ج21،ص242) ◼️اصل در اسلام بر تک همسری هست .چند همسری در اسلام نه واجب هست و نه مستحب و تحت هر شرایطی مجاز نیست. علاوه بر این برای ازدواج مجدد مرد، رضایت همسر اول شرط است. مقام معظم رهبری فرمودند: اگر مصلحتی در این کار نباشد جایز نیست.مستحب بودن ازدواج مجدد را قبول ندارم.آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند،که باعث دلسردی خانم ها شوند. ⛔ پاسخ به شبهه ی کتک زدن زن در سوره نسا : ✔️نخست باید دانست آنچه در اسلام توصیه شده مهربانی و لطف در میان اعضا خانواده است و در آیات و روایات درباره خوش اخلاقی و رسیدگی مردان نسبت به خانواده سفارشات بسیاری شده است. سیره خود پیامبر(ص) و امامان(ع) و بزرگان ما همگی نیکی و محبت به همسر و فرزندان بوده است و برای مردانی که بداخلاقی دارند مجازات فشار قبر قرار داده شده است. ✔️۱- دستورات صادره در این آیه در مورد نشوز است و نشوز آن است که زن در مقابل تکالیف اختصاصى اش؛ یعنى، تمکین و عفاف، بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید. جالب این است که اگر زنى از انجام کارهاى خانه، بچه دارى و... سر باز زند، شرع مقدس هیچ حقى براى مرد در برابر آن قرار نداده و حکم مزبور صرفاً اختصاص به مورد «نشوز» دارد؛ نه هر گونه نافرمانى از دستورات شوهر. ✔️۲- «نشوز» مسلماً امرى برخلاف حقوق مرد است و براى مقابله با آن، بهترین راه این است که قبل از مراجعه به دیگران، مشکل را در داخل خانه حل نمود؛ ولى اگر چنین چیزى میسر نبود، نوبت به خارج از منزل و دخالت دادن دیگران مى رسد که در آیه بعد سالم ترین راه آن عنوان شده است. ✔️۳- حل مسأله نشوز در داخل خانه نیز به اشکال مختلفى انجام پذیر است و جالب این است که خداوند از ملایم ترین راه ها شروع نموده و در صورت تأثیرگذارى آن، مراتب بالاتر را اجازه نداده است. ازاین رو در مرتبه اول سفارش به پند و اندرز نموده است. چنین روشى حکیمانه ترین شیوه در حل مشکلات زوجین است؛ لیکن اگر زنى در برابر اندرزها و نصایح شوهر، سر تسلیم فرود نیاورد و هم چنان بر تخلف از حقوق زوج پایدارى ورزید، چه باید کرد؟ در این جا نیز خداوند راه دومى را پیشنهاد نموده است که از حد برخورد منفى عاطفى بالاتر نمى رود و آن خوددارى از هم بستر شدن با وى مى باشد. پس اگر مشکل حل شد، دیگر کسى حق پیمودن راه سوم را ندارد؛ اما اگر زن در چنین وضعیتى نیز سرسختى نشان داد و حاضر به تأمین حقوق طرف مقابل نگردید چه باید کرد؟  🔸در این رابطه چند راه قابل تصور است:  الف) مرد حقوق خود را نادیده انگارد و در مقابل نشوز زن به کلى ساکت شود، هر چند سالیان دراز این برنامه ادامه یابد. چنین چیزى براساس هیچ منطقى قابل الزام نیست و اختصاص به مرد هم ندارد؛ یعنى، در هیچ یک از نظام هاى حقوقى جهان، نمى توان به صاحب حقى الزام کرد که در برابر حقوق خود ساکت شود و دم نزند. بلى از نظر اخلاقى، آن هم در موارد خاصى مى توان چنین توصیه اى نمود؛ ولى نباید بین مسأله حقوقى و اخلاقى خلط کرد. از طرف دیگر نشوز زن تنها به ضرر شوهر نیست؛ بلکه غالباً تمام خانواده و چه بسا شخص زن نیز در این رابطه آسیب بیند. ازاین رو بر مرد لازم است که به عنوان مدیر کانون خانواده، کنترل هدایت گرانه و سازنده بر رفتار زن داشته باشد. ب) راه دیگر آن است که مرد از هر طریق ممکن استیفاى حقوق نماید. چنین چیزى را هرگز شارع اجازه نمى دهد و براى استیفاى حق روش هاى معینى وضع نموده است؛ زیرا محدود نساختن شیوه هاى احقاق حق و اصلاح مشکل، موجب روا داشتن ستم هاى زیادى به زن مى شود و مفاسد و مظالم دیگرى به بار مى آورد. 
ج) راه سوم آن است که مرد با مراجعه به دیگران - اعم از مراجع قضایى یا افراد ذى نفوذ دیگر - حقوق خود را استیفا کند، چنین چیزى اگر چه ممکن است حق مرد و دیگر اعضاى خانواده را تأمین کند، ولى با امکان حل مشکل در داخل خانه، بهتر است مسأله به بیرون کشیده نشود؛ زیرا ابراز خارجى مسائل داخل خانه، آسیب هاى فراوانى براى حیثیت خانواده به بار مى آورد. ازاین رو خداوند حکیم حل خارجى را به عنوان آخرین راه ممکن پیشنهاد مى کند. د) راه چهارم آن که مرد اندکى قاطعانه تر از برخورد منفى عاطفى یاد شده، برخورد نماید. در این راستا قرآن مجید به عنوان آخرین راه ممکن جهت حل مشکل در داخل منزل، مسأله «ضرب» را مطرح نموده است. البته در این جا نیز مسأله حدودى دارد که هرگز با آنچه در اذهان عمومى یا تبلیغات مسموم مطرح مى شود، سازگارى ندارد. ✔️در رابطه با حد و چگونگى زدن، علامه مجلسى(ره) در بحار الانوار، ج ۱۰۴، روایتى از فقه الرضا(ع) نقل نموده است که: ...والضرب بالسواک و شبهه ضرباً رفیقا؛ زدن باید با وسایلى مانند مسواک و امثال آن باشد، آن هم با مدارا و ملایمت ». ✔️ روایت یاد شده به خوبى نشان مى دهد که «ضرب» باید در پایین ترین حد ممکن باشد و نباید اندک آسیبى بر بدن وارد کند. وسیله اى که در این روایت اشاره شده چوبى بسیار نازک مانند سیگار و سبک و کم ضربه است و شیوه زدن نیز باید ملایم و خفیف باشد به طورى که حتى رنگ پوست اندک تغییرى نکند. ✅نکته دیگرى که از آیه شریفه به دست مى آید این است که دستور فوق جنبه موقت و گذرا دارد و نباید به آن مداومت بخشید؛ زیرا به دنبال این عمل دو واکنش احتمال مى رود: یکى آن که زن به حقوق مرد وفادار شود. در این صورت قرآن مى فرماید: «فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً؛ اگر به اطاعت درآمدند بر آن ها ستم روا مدارید»؛ یعنى، اگر زن در برابر حقوقى که بر آن پیمان بسته است، تسلیم شد دیگر مقابله با وى ظلم و تجاوز است. ✔️ واکنش احتمالى دیگر آن است که هم چنان سرسختى نشان دهد و کانون خانواده را گرفتار تزلزل و بى ثباتى نماید. ✔️در این رابطه در آیه بعد فرموده است: «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اَللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اَللَّهَ کانَ عَلِیماً خَبِیرا؛ اگر خوف گسست در میان آن دو یافتید، پس حَکَمى از ناحیه مرد و حَکَمى از بستگان زن برگزینید، اگر از پى آن خواستار صلاح باشند، خداوند بین آنان وفاق ایجاد خواهد کرد. همانا خداوند دانا و آگاه است ». ✔️ نکته جالب توجه این است که قرآن مجید در آخرین مرحله، گشودن گره را به دست نزدیکان و بستگان قرار مى دهد. حکمت این حکم آن است که در این مرحله فقط پاى قانون و مراجع قانونى به میان نمى آید؛ بلکه ابتدا کار به نزدیکان و خویشان سپرده مى شود، تا با برخوردهاى عاطفى و بررسى هاى عقلانى، حتى الامکان مشکل را با صفا و صمیمیت حل کنند و خداوند نیز وعده داده است که در توفیق اصلاح با آنان، همراهى و همکارى کند و این از لطایف احکام و دستورات نورانى قرآن است، تا مسأله با سلامت هر چه بیشتر روال خود را طى کند و براى این که حقى از هیچ یک از طرفین زایل نشود و تبعیضى رخ ندهد، فرموده است که از هر جانب حکمى برگزیده شود و با رعایت حقوق و مصالح طرفین، مشکل را برطرف نمایند.  🔸خلاصه در این حکم شرایط زیر دیده مى شود:  ۱- این حکم اختصاص به مورد سرپیچى زن از تکلیف خود و حقوق مسلم مرد دارد؛ حقوقى که زن با پیمان ازدواج، وفادارى خود را نسبت به آن متعهد شده است.  ۲- در راستاى حل مشکل در داخل خانه و خوددارى از بروز خارجى وضع شده است ۳- سومین مرحله، حل اختلاف در خانه است و بدون گذر از مراحل پیشین روا نیست. ۴- حد آن نازل ترین مرتبه ضرب است و نباید موجب کمترین آسیبى بر بدن زن شود. ۵- موقتى است؛ یعنى، چه داراى نتیجه مثبت باشد و چه منفى، باید به زودى از آن دست کشید. ۶- از بند ۲ حکمت وضع این حکم روشن مى شود و با توجه به بندهاى ۴ و ۵ درمى یابیم که این مقدار ضرب با کیفیت اشاره شده هیچ تأثیرى در خفتن و آسیب رساندن به استعدادهاى زنان ندارد؛ بلکه آنچه موجب اخلال در توانایى هاى جسمى و فکرى زن مى شود، خروج از حدود یاد شده از نظر استمرار زمانى و به کارگیرى شیوه هاى خشن و ظالمانه در این رابطه است.  ✔️در پایان شایان ذکر است که دیدگاه کلى شارع نسبت به زدن همسر، نگرشى منفى است و نصوص زیادى در نهى از این عمل وارد شده است. این روایات همه در زمانى بیان شده که خشونت علیه زنان از توهین و فحاشى گرفته تا ضرب و جرح و حتى قتل رواج داشت و اسلام آنها را تحریم و مستوجب مجازات فقهى و قضایى در دنیا و عذاب آخرت دانست. برخى از این روایات عبارتند از:  ✅ پیامبر(ص) فرمود: «من در شگفتم از کسى که زن خود را مى زند، در حالى که خودش براى کتک خوردن، س
زاوارتر است. زنانتان را مزنید که قصاص دارد».   ✅ از امام صادق(ع) از پدرش روایت شده که گفت: «وقتى با زنى ازدواج مى کنید، احترامش کنید. زن مایه آرامش شما است. زنان را آزار ندهید و حقوق آنان را ضایع نکنید» ✅ پیامبر(ص) فرمود: «هر مردى که بر بد اخلاقى همسرش صبر کند، خدا اجر داوود(ع) را به او مى دهد و به هر زنى که بر بداخلاقى مردش صبر کند، همچون اجر آسیه - که با فرعون، کنار آمد - عطا مى کند». ✅حضرت محمد(ص) فرمود: «زنان را نزنید و تقبیح مکنید».  ✅حضرت على(ع) فرمود: «در هر حال با زنت مدارا کن و با او به نیکى رفتار نماى تا زندگى لبریز از صفا و صمیمیت باشد». ♦️ممکن است ایراد کنند چگونه اسلام به مردان اجازه داده که در مورد زنان متوسل به تنبیه بدنی شوند؟! ✔️پاسخ این ایراد، با توجه به معنی آیه، و روایاتی که در بیان آن وارد شده و توضیح آن در کتب فقهی آمده است و هم چنین با توضیحاتی که روانشناسان امروز می دهند چندان پیچیده نیست؛ زیرا:  ✅اولا: آیه، مسأله تنبیه بدنی را در مورد افراد وظیفه نشناسی مجاز شمرده که هیچ وسیله دیگری برای اصلاح آنها مفید واقع نشود. اتفاقا این موضوع تازه ای نیست که منحصر به اسلام باشد، در تمام قوانین هنگامی که طرق مسمالت آمیز برای وادار کردن افراد به انجام وظیفه، مؤثر واقع نشود، متوسل به خشونت می شوند، نه تنها از طریق ضرب، بلکه گاهی در موارد خاصی مجازات هائی شدیدتر از آن نیز قائل می شوند، که تا سر حد اعدام پیش می رود. ✅ ثانیا: «تنبیه بدنی» در اینجا -همان طور که در کتب فقهی نیز آمده است- باید ملایم و خفیف باشد به طوری که نه موجب شکستگی شود، نه مجروح گردد و نه باعث کبودی بدن. ✅ثالثا: روانکاوان امروز، معتقدند جمعی از زنان دارای حالتی به نام «مازوشیسم» (آزار طلبی) هستند، که گاه این حالت در آنها تشدید می شود، تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنی است. بنابراین، ممکن است ناظر به چنین افرادی باشد که تنبیه خفیف بدنی در مورد آنان جنبه آرام بخشی دارد و یک نوع درمان روانی است.  ✔️آیا مردان نیز مشمول چنین مجازاتهایى خواهند شد؟ در پاسخ مى گوئیم آرى مردان هم درست همانند زنان در صورت تخلف از وظائف مجازات مى گردند حتى مجازات بدنى، منتها چون این کار غالبا از عهده زنان خارج است حاکم شرع موظف است که مردان متخلف را از طرق مختلف و حتى از طریق تعزیر (مجازات بدنى) به وظائف خود آشنا سازد. داستان مردى که به همسر خود اجحاف کرده بود و به هیچ قیمت حاضر به تسلیم در برابر حق نبود و على(ع) او را با شدت عمل و حتى با تهدید به شمشیر وادار به- تسلیم کرد معروف است. ⛔پیشنهاد میشود برای اطلاعات بیشتر کتاب نظام حقوق زن از شهید مطهری را حتما مطالعه بفرمایید
1400-12-16(farahzad).mp3
13.09M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 📚 موضوع: شرح دعای ۳۴ صحیفه سجادیه ( پرده پوشی خدای متعال ) و نکاتی پیرامون حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام 🗓دوشنبه شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ 🗂 حجم : ۱۲ مگابایت متن کامل: در حال آماده سازی 💠 @samtekhoda3
💠 دعای "یا من اظهر الجمیل" معرفی شده توسط حجت الاسلام فرحزاد در برنامه سمت خدا : 🔹 علامه مجلسی (رض) از کتاب عده الداعی نقل می‌کند که عمربن شعیب می‌گوید جدم از پیامبر بزرگوار اسلام شنید که روزی حضرت جبرییل بر من نازل شد درحالی که شادمان و خندان بود بر من سلام کرد و من نیز جواب سلام او را دادم و گفتم علیکم السلام یا جبراییل، جبراییل(ع) عرض کرد همانا خداوند عزوجل هدیه ای برای تو فرستاده و آن کلماتی از گنجهای بهشت است که خدا به تو کرامت فرموده ست. گفتم آن کلمات چیستند ای جبرییل؟ گفت آن کلمات اینها هستند بگو: 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم. يَا مَنْ‏ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ‏ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ‏ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى‏ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلَانَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بالنَّار ➡️ @samtekhoda3
(علیه‌السلام) 🔻حتی یک روز! 📌دوران امامت حضرت علی‌بن‌الحسین (علیه‌السلام) که تقریبا سی‌وپنج سال طول کشید، از اول تا آخر، جهاد و مبارزه بود؛ حتی یک روز از این دوران را امام بزرگوار، به سکوت و عدم تحرک و عدم تلاش نگذراند. اگر تلاش‌های امام سجاد نبود، شهادت امام حسین علیه‌السلام ضایع شده بود و آثار آن نمی‌ماند. سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. ▪️انسان ۲۵۰ساله، حلقه سوم، ص۵۹۱
بخشی از نیایش امام سجاد علیه السلام: ✨ خاندان مرا فزونی بخش.... خدايا، بازوي مرا به وجود فرزندانم توانا كن، و ناراستي كار مرا به راستي آور و خاندان مرا فزوني بخش و بزم مرا به وجود ايشان بياراي و نام مرا به آنان زنده بدار و در نبودِ من كارم را به دست فرزندانم سامان ده و ياري‌ام كن كه با مدد ايشان به خواسته‌هاي خود برسم. چنان كن كه آنان با من دوست و مهربان باشند و با راستي و درستي، روي دل به سوي من آورند و فرمان من برند و از نافرمانان و بد رفتاران و مخالفان و خطاكاران نباشند و مرا ياري فرما كه فرزندانم را بپرورم و ادب نمايم و با آنان مهرباني كنم... 📚دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه 🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌧 میلاد امام سجاد علیه السلام مبارک 🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌧
❌ *حقیقت پرچم اوکراین 👆🏻 این پرچم یک کشور متجاوز است* -------------------------- پاسخ به شبهات و شایعات⬇ *🔰کانال اول* https://chat.whatsapp.com/DCaGyMZy4E9KwIeyBqrMHH
Taheri01.mp3
1.45M
❥✺﷽ ✺❥ 💐ولادت امام سجاد علیه السلام💐 دسته دسته باز ملائک گل میارند برای ارباب💐💐💐 حاج محمدرضا طاهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سردار سر افراز* *قـــــــاسم سلیمــــانی* 🇮🇷🌹🇮🇷🌹🌸 *همه ی ما* *مصداق این کلام* *امام سجاد* *هستیم...* 🌹 🦋 🌹🌹 🦋🦋 🌹 🦋
🌸🌸یا الرحم الرحمین🌸 🌸 السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا حبیب الله السلام علیک یا صفوهً الله یا امام الرحمه و رحمة الله و برکاته السلام علیکم یا آل الله،السلام علیک یا اهل بیت رسول الله السلام علکیم یا خیرهً الله و رحمة الله وبرکاته ♻️🌸🌸🌸🌸🌸 السلام علیک یا علی بن الحسین ،زین العابدین السلام علیک یا محمدبن علی ن الباقر السلام علیک یا جعفربن محمد الصادق ♻️🌸♻️🌸♻️🌸♻️🌸♻️
♻️بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌸 هر روز یک صفحه با 🌸سوره مبارکه نحل ♻️ وَأَلْقَى فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَن تَمِیدَ بِکُمْ وَأَنْهَارًا وَسُبُلًا لَّعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ 15 - و ‌در‌ زمین‌ کوه‌هایی‌ استوار افکند ‌تا‌ ‌شما‌ ‌را‌ نلرزاند، و رودها و راه‌ها پدید آورد ‌تا‌ ‌شما‌ راه‌ ‌خود‌ ‌را‌ پیدا کنید وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ 16 - و نیز علاماتی‌ [قرار داد]، و ‌با‌ ستارگان‌، ‌آنها‌ راه‌ می‌یابند أَفَمَن یَخْلُقُ کَمَن لَّا یَخْلُقُ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ 17 - ‌پس‌ آیا ‌آن‌ ‌که‌ می‌آفریند مانند کسی‌ ‌است‌ ‌که‌ نمی‌آفریند! چرا متوجه‌ نمی‌شوید! وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ 18 - و ‌اگر‌ نعمت‌های‌ ‌خدا‌ ‌را‌ شماره‌ کنید، نمی‌توانید ‌آنها‌ ‌را‌ ‌به‌ آخر رسانید بی‌شک‌ خداوند آمرزنده‌ی‌ مهربان‌ ‌است‌ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ 19 - و ‌خدا‌ آنچه‌ ‌را‌ نهان‌ می‌کنید و آنچه‌ ‌را‌ عیان‌ می‌سازید می‌داند وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا یَخْلُقُونَ شَیْئًا وَهُمْ یُخْلَقُونَ 20 - و معبودهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌غیر‌ ‌خدا‌ می‌خوانند چیزی‌ ‌را‌ خلق‌ نمی‌کنند، بلکه‌ خودشان‌ آفریده‌ می‌شوند أَمْوَاتٌ غَیْرُ أَحْیَاءٍ وَمَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُونَ 21 - مردگانی‌ بی‌جانند، و نمی‌فهمند چه‌ زمانی‌ برانگیخته‌ خواهند شد إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَالَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنکِرَةٌ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ 22 - معبود ‌شما‌ معبودی‌ یگانه‌ ‌است‌، ‌پس‌ کسانی‌ ‌که‌ ‌به‌ آخرت‌ ایمان‌ نمی‌آورند دل‌هایشان‌ منکر [حق‌] ‌است‌ و ‌ایشان‌ متکبرند لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِینَ 23 - شکی‌ نیست‌ ‌که‌ خداوند آنچه‌ ‌را‌ پنهان‌ می‌دارند و آنچه‌ ‌را‌ عیان‌ می‌سازند می‌داند بی‌تردید ‌او‌ گردنکشان‌ ‌را‌ دوست‌ نمی‌دارد وَإِذَا قِیلَ لَهُم مَّاذَا أَنزَلَ رَبُّکُمْ قَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ 24 - و چون‌ ‌به‌ ‌آنها‌ گفته‌ شود: پروردگارتان‌ چه‌ نازل‌ کرده‌ ‌است‌! گویند: افسانه‌های‌ پیشینیان‌ لِیَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ کَامِلَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِینَ یُضِلُّونَهُم بِغَیْرِ عِلْمٍ أَلَا سَاءَ مَا یَزِرُونَ 25 - ‌تا‌ روز قیامت‌، ‌هم‌ بار گناهان‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌به‌ تمامی‌ بردارند و ‌هم‌ سهمی‌ ‌از‌ بار کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ بدون‌ علم‌ گمراهشان‌ می‌کنند آگاه‌ باش‌ ‌که‌ بد باری‌ ‌را‌ می‌کشند قَدْ مَکَرَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْیَانَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَیْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ 26 - همانا کسانی‌ ‌هم‌ ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌آنها‌ بودند مکر کردند و ‌خدا‌ ‌به‌ سراغشان‌ آمد و ‌از‌ پایه‌ها ‌بر‌ بنیانشان‌ زد، و سقف‌ ‌بر‌ سرشان‌ فرود آمد و عذاب‌ ‌از‌ ‌آن‌ جا ‌که‌ حدس‌ نمی‌زدند ‌بر‌ آنان‌ فرا رسید صفحه : 269
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥يَا كُمَيْلُ، مُرْ أَهْلَکَ أَنْ يَرُوحُوا فِي كَسْبِ آلْمَكَارِمِ، وَيُدْلِجُوا فِي حَاجَةِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ فَوَالَّذِي وَسِعَ سَمْعُهُ الاَْصْوَاتَ، مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلاَّ وَخَلَقَ آللّهُ لَهُ مِنْ ذلِکَ السُّرُورِ لُطْفاً. فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي آنْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الاِْبِلِ 🌗اى كميل! خانواده را دستور ده كه روزها در كسب فضايل و مكارم بكوشند و شامگاهان در انجام حوائج مردمى كه در خوابند تلاش كنند «سوگند به كسى كه تمام صداها را مى‌شنود، هركس سرور وخوشحالى در قلبى ايجاد كند خدا از آن سرور برايش لطفى مى‌آفريند كه هرگاه مصيبتى بر او وارد شود اين لطف همچون آب (در يك سطح شيب‌دار به سرعت) به سوى او سرازير شود تا آن مصيبت را از وى (بشويد و) دور سازد، همان‌گونه كه شتر بيگانه از گله (يا از چراگاه خصوصى) رانده مى‌شود» 📘 @nahjol_balagheh
💥وَالاَْمَانِيُّ تُعْمِي أَعْيُنَ الْبَصَائِرِ 🌎آرزوها چشم بصيرت را نابينا مى سازد» 🖌دليل آن هم روشن است؛ عشق و علاقه شديد به چيزى كه از دسترس بيرون است به انسان اجازه نمى دهد موانعى را كه بر سر راه است ببيند و يا آثار زيانبار آن چيز را مشاهده كند، همچنان در بيابان آرزوها براى يافتن آب به دنبال سراب میدود و اى بسا گرفتار حيوانات درنده و گرگان خونخوار مى شود و يا در پرتگاهها سقوط مى كند. 📘 @nahjol_balagheh
💞هدایت اهل بیت علیهم السلام ☀️بِنَا اهْتَدَيْتُمْ فِى الظَّلْماءِ وَ تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ الْعَلْياءِ، وَ بِنا اَفْجَرْتُمْ عَنِ السِّرارِ 🌎شما مردم به وسيله ما، از تاريكى‏هاى جهالت نجات يافته و هدايت شديد، و به كمك ما، به اوج ترقّى رسيديد. صبح سعادت شما با نور ما درخشيد(و تاریکی‌ها پایان یافت) 📘 @nahjol_balagheh