همانگونه که زیاد شنیده ایم اسب سواری ازجمله ورزش هایی است که مورد تاکید اسلام می باشد.
در روایتی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند:
«عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمُ السِّبَاحَةَ وَ الرِّمَايَةَ. به فرزندان خود اسب سواری و تیر اندازی بیاموزید» [1]
همچنین شرط بندی را در این دو ورزش جایز دانسته اند.
اما مسئله ای که در اینجا مطرح است سوارکاری فقط برای پسران است یا دختران هم می توانند مانند پسران و در معرض دید دیگران به سوار کاری بپردازند؟
در روایات ما از سوار کاری زنان مذمت شده است. به عنوان مثال امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
« لَا تَحْمِلُوا الْفُرُوجَ عَلَى السُّرُوجِ فَتُهَيِّجُوهُنَّ لِلْفُجُورِ. زنان خود را، بر زینها سوار نکنید، که این کار باعث تحریک و تهییج شدن آنان به سمت فساد و گناه میشود.»[2]
اما امروزه خلاف این احادیث عمل میشود، با آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از سوار شدن زنان بر زین نهی کردهاند.[4]
امام صادق علیه السلام در مورد علائم آخر الزمان فرمودند:« در آن زمان) زنان بر زینها سوار میشوند.» [3]
حکم اسب سواری بانوان
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
بهطور کلى اسب سوارى براى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم، موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافى با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتى که در منظر نامحرم نباشد، فى نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کارها در محیط هاى مخصوص بانوان اشکالى ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانى نگردد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه در معرض نامحرم نباشد فی نفسه مانعی ندارد.[5]
پی نوشت
[1] كافي (ط - دار الحديث) / ج11 / 442 / 33 - باب تأديب الولد ..... ص : 441
[2] وسایل الشیعه ج 20 ص 178
[3] اصول کافی ج 5 ص 516
[4] مستدرک الوسایل ج 14 ص 261
[5] برگرفته از سایت اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16545#
بانوان
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
نمونه ای از دیدگاه تفسیرگرایانه مارکس، که جامعه سالم را در کنش متقابل عاشقانه و اعتماد می بیند، و نه رابطهای یکسویه، پس تغییر نگاه و تفسیر جمعی تعریف کننده واقعیت اجتماعی جامعه است.
اگر انسان، انسان باشد و روابطش با جهان روابطي انساني، آنگاه ميتوان عشق را فقط با عشق، اعتماد را با اعتماد و ... رد و بدل كرد. اگر بخواهيم از هنر لذت ببريم، بايد هنرمندانه پرورش يافته باشيم؛ اگر ميخواهيم بر ديگران تأثير بگذاريم، بايد بهراستي قادر به برانگيختن و تشويق ديگران باشيم. هركدام از روابط ما با انسان و طبيعت بايد جلوهي ويژهاي باشد منطبق با ابژهي اراده و زندگي فردي واقعيمان. اگر يكطرفه عشق ميورزي، يعني عشقت بهعنوان عشق ناتوان از برانگيختن عشق متقابل است، اگر با تجلي زندهي خود بهعنوان انساني عاشق، محبوب ديگري نميشوي، آنگاه عشقت ناتوان است و اين عين بدبختي است.
«دست نوشتههای اقتصادی و فلسفی 1844_ کارل مارکس_ترجمه:حسن مرتضوی»
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
آیا Sport همان ورزش است؟
یکی از چالشهای جامعه فرهیختگان به کار بردن واژهها و مفاهیم به صورت نادرست و به جای یکدیگر است. هر واژهای در ریشه اصلی زبانی خود دارای معنی و مفهوم متعلق به فرهنگ و تمدن خود و برگرفته از فلسفه است و بار معنایی خاصی دارد. اینکه ما واژه لاتین را معادل مفهوم فارسی یا قرآنی به کار ببریم موجب گمراهی و تشویش اندیشه خواهد شد. بنابراین ریشه شناسی واژهها در اولویت است.
لغت sport ریشه لاتین دارد و قبل از قرن یازدهم میلادی به عنوان Desportare ، Disportar و Disportatاستفاده می شده است. در قرون وسطی این لغت در فرانسه به معنی استراحت (در مقابل کار و حرفه) و تفریح کاربرد داشته است. در قرن شانزدهم و مقارن رنسانس در ادبیات فرانسه معادل سرگرمی و بازی به کار رفته است. این لغت در زبان ایتالیاییDiporto به معنی ورزش و Disporto به معنی تفریح وشادی استفاده می شده است.در زبان اسپانیایی Deporto و در زبان پرتغالی Esparto به همان معنی استفاده می شود.
در دنیای امروز لغت Sport به معنی تمرین بدنی ، تفریح ، تفنن ، جنبش ، بازی ، سرگرمی و مشغول کردن آمده است و عموماً باعث ایجاد مهارت های حرکتی شده و در چهار چوب مقررات خاص منطقه ای یا جهانی انجام می شوند و فعالیت هایی رقابتی هستند که به قصد کسب موفقیت و پیروزی انجام می شوند.
کلمه « ورزش » یک لغت فارسی و از نظر دستوری اسم مصدر است از فعل « ورزیدن » که عموماً به معنی تکرار عمل ، زراعت ، انجام کار پیاپی ، ممارست و تمرین برای ورزیدگی به کار می رود.
تفاوت Sport با ورزش در زبان فارسی
کلمه Sport به ورزش ترجمه می شود. در ابتدا نیز اشاره شد که اگر ما دو مفهوم را در یک جایگاه به کار بریم صرف نظر از بار معنایی واژه در فرهنگ مبدأ، اشتباه جبران ناپذیری را مرتکب شدیم.
نگاه انسان در علوم غربی که منشأ آن فلسفه غربی می باشد، با نگاه قرآنی آن متفاوت است. فلسفه غرب صرفاً به ابعاد مادی و ذهن انسان تمرکز دارد، در حالی که نگاه قرآنی به انسان، معطوف به فطرت اوست. این دو دیدگاه متضاد، اگر مبنای تمدن سازی قرار گیرند دو تمدنی حاصل می آیند که در ریشه با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.
فلسفه غربی از آرخه ( مادة المواد ) آغاز و به تخنه ( تکنیک ) و یا تکنولوژی منتج می گردد. در این باره دکارت می گوید: « فلسفه درختی است که ریشه ی آن متافیزیک ، تنه ی آن فیزیک و شاخه های آن دانش ها هستند. درخت فلسفه ، ریشه در زمین وجود دارد. برگ های آن هنر و میوه ی آن تکنیک ( تخنه ) نامیده می شود ». مطابق با درخت فلسفه ، علم ورزش ( شاخه درخت ) بر مبنای فیزیک ( درخت ) استوار است که قهرمان و سوپر استار در آن موضوعیت دارد و شعار آن Citius , Altius , Fortius (سریعتر ، بالاتر و قویتر ) میباشد. اصالت بر منفعت و سود بیشتر است. با توجه بر حاکم بودن فلسفه برد (برد به معنای همه چیز) که در آن ورزشکار و تیم برنده ستایش می شود، غایت در این مدل قهرمان شدن و نه چیز دیگر است و همانند سیاست ماکیاولی همه چیز قربانی فلسفه برد و اصالت منفعت خواهد شد.
مدل مدنظر قرآن کریم مبتنی بر انسان شناسی از دیدگاه فطرت است. فطرت همانند سیستم عامل بدن انسان عمل می کند و 4 کلید واژه مهم قرآنی ( صدر ، شغاف ، قلب و فؤاد ) بر پایه فطرت استوار است. اهداف ورزش در این مدل شامل موارد ذیل می باشد:
تندرستی ، نشاط ، فراغت ، شادی ، تعلیم و تربیت ، اخلاق ، ادب ، تقوا ، فطرت و …
ورزش در این مدل تنها به جسم انسان خلاصه نمی شود بلکه دیگر ابعاد وجودی انسان را دربر می گیرد و با درنظر داشتن این مسئله ورزش روح و فطرت نیز موضوعیت می یابد. ورزش وسیله ای ست که بدن (مَرکب روح) را در رسیدن روح انسان به تعالی و مقام رستگاری یاری می سازد. به عبارت دیگر هدف از ورزش خدمت به خداست و ما اعضاء و جوارح خود را با ورزش قوی می سازیم. بنابراین نسبت بین انسان و ورزش، همانند نسبت بین اصل و فرع است.
تفاوت ورزش با sport در هدف آن است. در sport رقابت بیرونی است و به قصد کسب موفقیت و پیروزی انجام می شود. ورزشکار یا تیم ورزشی با ورزشکار یا تیم دیگر رقابت می کند، اما رقابت از منظر اسلام درونی است و انسان با هوای نفس خود می جنگد. گوهر گمشده در ورزش غربی تقوا است، اما ورزش در اسلام محل تقوا ورزی است. به طور مثال زمانی که پوریای ولیناله های مادر آن قهرمان خارجی را شنید که از خدای خویش برای فرزندش طلب پیروزی می کرد، پوریای ولی با تقوای خود به رقابت با هوای نفس خود پرداخت و زمانی پیروز حقیقی شد که با وجود آن که می توانست حریف خود را بر خاک نهد به ظاهر شکست خورد.
دیویدبکام و رونالدو خروجی sport هستند اما پوریای ولی حاصل ورزش دینی است. نباید انتظار داشت که بکام و رونالدو همزمان می توانند پوریای ولی نیز باشند! به عبارت دیگر پوریای ولی همزمان نمی تواند هم وسیله ی استجابت دعای مادر قهرمان خ...
📗دانلودرایگ
ان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
مفهوم وندالیسم یا تخریب گرایی
«وندالیسم» را می توان به عنوان یک آسیب یا درد اجتماعی تلقی کرد. ونداليسم يا تخريبگرايي به معنای تخریب کنترل نشده اموال عمومي و یا اشیا و آثار فرهنگی با ارزش است که یک ناهنجاري اجتماعي به حساب میآید و به فردي كه اين كار را انجام مي دهد در اصطلاح جامعه شناسان وندال مي گويند. درنتیجه، وندالیسم، هرگونه تخریب ارادی اموال عمومی، سازمان شهری، تأسیسات اجتماعی و آثار هنری است که به صورت فردی یا گروهی و هدف دار و غیرهدف دار انجام میشود.
وجه مشترک همه تعاریف وندالیسم در کارکرد منفی این پدیده و مذموم بودن آن در همه فرهنگهاست و این نکوهیده بودن به حدی میرسد که برخی صاحبنظران، وندالها را دشمنان آشکار جامعه و عمل آن ها را نهایت گستاخی در رفتارها و تلقیها دانستهاند. به عبارتی، وندال ها کسانی هستند که به دلایلی در برابر هر آن چه زیبا و کاربردی است و متعلق به همه مردم است، نوعی گرایش تعمدی به رفتارهای نامسئولانه و تخریب گرایانه دارند.
@hama62
پیشینه وندالیسم
وندالیسم برگرفته از واژه «وندال» است. وندال نام قومی از اقوام «ژرمن ـ اسلاو» بوده که در قرن پنجم میلادی در سرزمینی در میان دو رودخانه «اودر» و «ویستول» زندگی میکردند. این قوم در قرن پنجم میلادی از ژرمن هایی بودند که در آفریقا شکل گرفتند. آن ها در اواسط همان قرن به سرزمین ایتالیا یورش بردند و موجب سرنگونی و فروپاشی امپراتوری بزرگ روم غربی شدند. آن ها ضمن چپاول شهر، تمامی فضاهای شهری را ویران و تندیس های با ارزش را خردکردند، کتاب ها را سوزاندند و ساختمان ها را به آتش کشیدند. «وندال» ها به هر سرزمین و شهر دیگری نیز که یورش می بردند، اموال ساکنانش را به چپاول می بردند و اشیا و آثار غیرقابل حمل را نابود می کردند. ویژگی تهاجمی و خرابکارانه قوم وندال سبب گردیده تا رفتارهای خشونت بار عمدی که به منظور تخریب اموال عمومی و دشمنی با علم و صنعت و آثار تمدن صورت می گیرد تحت عنوان وندالیسم مطرح شود. «وندال های کهن»، در هجوم های وحشیانه خود، چیزی را ویران می کردند که خود نساخته بودند، اما «وندان های مدرن»، چیزی را نابود می سازند که از آنِ جامعه خودشان است.
@hama62
ناصر فکوهی، انسان شناس می گوید:«شاید یکی از مهم ترین دلایل برای حکاکیهای باستانی، تمایل به جاودانگی بود و بنابراین لزوماً نباید در هر گونه نوشتاری بر هر اثر هنری نوعی تمایل به نابودی دید، بلکه می توان آن را نوعی حتی همذات پنداری به حساب آورد، که از مفهوم وندالیسم کاملاً فاصله داشته و به مفهوم هویت یابی و مکان یابی حافظه ای نزدیک است.» برای آن که مردمی به «میراث فرهنگی» خود باور داشته باشند و از آن مراقبت کنند باید فرایند تبدیل «بازمانده فرهنگی» به «میراث فرهنگی» که یک فرایند کاملاً ذهنی است را درونی کرده باشند و اگر این اتفاق نیفتد، برخورد با شیئی که ما نام «میراث» به آن دادهایم، «وندالیسم» نامیده میشود. وندالیسم علیه آثار فرهنگی و تاریخی صرفاً از روی نا آگاهی نیست، این اتفاق می تواند بر اثر عدم درونی شدن یک ایده باشد. برای درک آثار تاریخی ابتدا باید درک کرد که تاریخ چیست. رابطهای نمادین میان علاقه افراد به نوشتن بر روی تخته سنگ ها وجود دارد، یک خط نوشته بر روی یک سنگ تاریخی نیست که آن را ویران می کند، بیش تر از این، ندیدن زیبایی و بازشناسی و عدم تمایل و حس تعلق به آن سنگ است که آن را از یک مکان «فرهنگی» به یک شیئی طبیعی باز می گرداند و ویرانش می کند.
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
* تقابل مفهومی و کارکردی *
قهرمانی و پهلوانی
تقابل قهرمانی با پهلوانی یکی از مقولات مهمی است که نشانگر تغییر و تحول در ورزشهای زورخانه ای است. بنظر می رسد قهرمانی و پهلوانی دارای نقاط تشابه و تفاوت است. یک تفاوت عمده که بین ورزش باستانی با سایر ورزش ها همواره به نظر می رسیده، معطوف به زمینه های اخلاقی و رفتاری بوده است .
متاسفانه امروزه جو پهلوانی و زورخانه با فضای قهرمانی تضعیف شده و آن پهلوانی و جوانمردی مثل گذشته برجسته نیست. آن تفاوت بارز خصلت های پهلوانانه در مرز میان زورخانه و سایر رشته های ورزشی کمرنگ و مخدوش شده است. امروزه بنظر می رسد فضای رقابتی قهرمانی که در حال سلطه بر فضای زورخانه هاست هر روز جای بیشتری بخصوص در میان جوانان باز می کند به طوری که از جوانمردی فقط اسمی باقی مانده است و بس.
آنچه برای برخی از باستانی کاران نگران کننده است، جو زورخانه است که رقابتی شده. این گرایش نسل به نسل تشدید می شود؛ کودکان و خردسالانی که وارد این ورزش می شوند از همان ابتدا با فضای رقابت و تلاش برای کسب عنوان قهرمانی آشنا می شوند. آنها برخلاف قدیم که جوانمردی و پهلوانی را می دیدند و یاد می گرفتند، امروز در زورخانه الگوی خود را قهرمان قرار می دهند تا پهلوان.
با حاکم شدن فضای قهرمانی در زورخانه پول هم کم کم جای خود را باز می کند و با وارد شدن پول به نوعی آن ارزش های زورخانه و جوانمردی و فتوت (سادگی، عدم لذت طلبی، کثیرطرد بودن) نیز تحت شعاع قرار می گیرد.
به نظر میرسد امروزه قهرمانی در ذهن زورخانه کاران بیشتر جا باز کرده است و بیشتر مورد نظر است و به تبع آن علاقه به قهرمان شدن و رسیدن به رتبه، بیشتر مورد اهمیت است تا گرفتن لقب پهلوان. از نگاه زورخانه ای ها در سلطه این جو رقابتی، عملکرد فدراسیون نیز به نحوی موثر است که جوانان را برای قهرمان شدن تشویق می کند و بقیه مسایل در حاشیه قرار میگیرد بجای توجه به اصول پهلوانی دارد به قهرمانی می اندیشد: «این فدراسیون توجهش همش به این قهرمانی و اینها است و اصلا به مسایل اصلی دیگر توجه ای نداره»
مشارکت کنندگان معتقد بودند که در گذشته مرزی میان بزرگتر و کوچکتر قایل می شدند و پیشکسوتان مورد احترام بودند، الگو بودند. اما امروز افرادی که به زورخانه می آیند بخصوص جوانان کمتر در پی احترام به پیشکسوتان هستند و اکثرا توجه آنها به کسب مدال و عنوان جلب شده است . دیگر به دنبال فهم اینکه مردانگی چیست یا مروت چیست نیستند.
به طور کلی با سلطه فضای قهرمانی و مادیات جو پهلوانی زورخانه در حال تضعیف است. ورود کودکان دارای فکر قهرمانی به این امر دامن می زند و از سوی دیگر ساختار و برنامه های فدراسیون که معطوف به سیستم ورزش مدرن میباشد موجب بی توجهی به ساختار سنتی و ارزشهای سنتی این ورزش شده و به تخریب جو زورخانه دامن زده است.
نگارنده : سینا امینی زاده
منبع : راهبرد اجتماعی فرهنگی » زمستان 1392، سال سوم - شماره 9 26 صفحه - از 109 تا 134
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
📚 برشی از یک کتاب
ورزش، بورژوازی و اقتصاد سرمایه داری
نفوذ مدل مارکسیستی تحلیل در علوم اجتماعی در سالهای دهه 1960, هنگام شکل گیری جامعه شناسی ورزش به اوج خود رسید. در آن دوره دو سبکِ استدلال رواج داشت. یکی از راهِ کارهای نظری مبتنی بر روش فلسفی و تفکر سیاسی به تحلیل مفهومی ورزش و سرمایه داری مبادرت می کرد. دیگری, با گردآوری شواهد تاریخی تجربی, آنها را با رویکرد فلسفه تاریخ در سنت مارکسیستی تحلیل و تفسیر می کرد.
تحقیقات مارکسیستی چون مطالعات آندری وول** به زمینه های اقتصادی ورزش پرداخته است. او بطور خاص نقش شرط بندی در مسابقات اسب سواری و بوکس قرن 18م انگلستان را بررسی کرده است. وول نشان داد که مقررات اولیه برابرسازی شانس رقیبان با سازماندهی روش مند آزمونها, شرط بندی درباره نتایج مسابقه را امکان پذیر کرده و از بروز یک رقابت خیلی نابرابر که از ابتدا نتیجه اش معلوم باشد جلوگیری می کند. او بر نقش روابط نابرابر تأکید می کند. مثل روابط ارباب - رعیتی در ورزش " اربابی" که در قرن 18م متداول بود که طی آن خدمتگزاران زیر لوای اربابشان می دویدند یا مشت زنی می کردند. اربابان نیز روی نتیجه شرط بندی می کردند و پیروزی را به نام خود رقم می زدند. این تحلیل ها روابط بین مالکان باشگاهها و بازیکنانی را که در ورزش حرفه ای استخدام می شوند در سازمان ورزشی استعمارگر- مستعمره ای بررسی می کند.
گاهی نیز رابطه بین ورزش و مفهوم گسترده تری چون ایدئولوژی تعلیم و تربیت و سازمان اجتماعی بانیان ورزش بررسی می شود که از خود در برابر نقدهای بورژوایی دفاع می کنند.
این مطالعات جالب از نگاه انتقادی, همواره از اقتصادباوری زیانباری متأثر است که در آن تنگناهای اقتصادی و هزینه و منافع مالی برای تبیین انواع رقابتهایی که در زندگی اجتماعی در می گیرند به کار می رود. در حالی که ورزش یک فعالیت بدون محصول مستقیم, یا فایده پولی بوده و عموما پر هزینه است, به بعد نمادی آن از این رو توجهی نشده که به روساخت ها مرتبط میشود.
هم پوشی ورزش با ملی گرایی که در دوران جنگ سرد موضوعی داغ است, در کل مغفول مانده است. نقشِ باورها در سایه مانده, همه احکام ورزش یا حقیقت فرض شده اند یا اینکه یک ایدئولوژی بی اساس یا فلسفه ای تاریخی سبب می شوند که هر تحلیل خوش بینانه ای را برنتافته و به تحلیلهای نا امید کننده با گزینه های مبهم و بن بستهای پیش روی تاریخ سازمانهای ورزشی خاتمه دهند.
* دوفرانتس, ژاک. جامعه شناسی ورزش. ترجمه عبدالحسین نیک گهر. تهران: توتیا. 1385.
** Andrej Wohl
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
sport matters
sociological studies of sport violence and civiliazation
معرفی کتاب
بررسی جامعه شناختی خشونت و تمدن در ورزش
انتشارات آکسفورد
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
👇👇👇
📚نام کتاب: پسری روی سکوها
🇮🇷زبان: فارسی
✍🏻نویسنده: حمیدرضا صدر
🔰ژانر: #ورزشی #فوتبال #اجتماعی
📗دانلودرایگان جزوه؛کتاب؛نمونهسوال همه رشتهها
تلگرام؛ایتا👇
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔
برنامه راهنمای جامع دانشجویان👇
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
❣محفلدورهمی دانشجویان👇
👩🎓👨🎓➔ t.me/dorehamiPnu100
👩🎓👨🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
👇👇👇
تشکر از ایجادکانال رایگان جزوه ،کتاب و...
استادببخشید مزاحم شدم تو کانال پی دی اف خودکتابهای چگونه تحقیق کنیم از عیسی ابراهیم زاده وکتاب رفتار وروابط انسانی درسازمانها ومراکز آموزشگاهی از حمید ملکی را دارید