eitaa logo
@pnu100 📚 دانلود رایگان کتاب، جزوه و نمونه سوالات دانشگاه 🎓
160.5هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
46.4هزار فایل
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋🔖 ❣گروه محفل‌دورهمی دانشجویان👇تلگرام وایتا 💙👩‍🎓👨‍🎓➔ t.me/dorehamiPnu100 🧡👩‍🎓👨‍🎓➔ eitaa.com/joinchat/2156593163C54ca04252d
مشاهده در ایتا
دانلود
ن امر در مورد نظریه های صفت trait یا سنخ type شخصیت نیز صادق است . طبق این نظریه ها افراد در موقعیت های مختلف رفتار ثابتی دارند زیرا هر فرد سنخ ویژه است یا صفات خاصی دارد . بندورا نمی پذیرد که رفتار آدمی از چنین ثباتی برخوردار است بلکه به باور او رفتار بیشتر وابسته موقعیت است . به سخن دیگر بندورا معتقد است رفتار فرد بیشتر به وسیله موقعیتی که در آن قرار می گیرد و تفسیر او از آن موقعیت تعیین می شود تا به وسیله مراحل رشد ، صفات ، یا سنخ شخصیت او . موضوع اخلاق بهترین مثال است برای این که چگونه ماهیت رفتار به موقعیت وابسته است .هرچند که فرد ممکن است اصول اخلاقی قاطعی داشته باشد با این حال مکانیسم هایی (تدابیری) وجود دارندکه می توان از آن ها برای برحذر داشتن فرد از سرزنش خویشتن به خاطر اعمال سزاوار سرزنش سود جست . این مکانیسم ها افراد را قادر می سازند تا از اصول اخلاقی خود سرپیچی کنند بی آن که خود را خوار شمارند (بندورا،۱۹۸۶)(هرگنهان). توجیه اخلاقی moral justification در توجیه اخلاقی رفتار قابل سرزنش فرد به صورت وسیله ای برای هدفی بالاتر و لذا قابل توجیه درمی آید . «من آن جرم را مرتکب شدم تا این که بتوانم برای خانواده ام غذا تهیه کنم» (هرگنهان). در این روش رفتار حتی عالی به نظر می رسد (فیست). برچسب زدن مدبرانه euphemistic labeling یا برچسب زدن با حسن نیت با طوری دیگر جلوه دادن یک عمل قابل سرزنش ، فرد می تواند آن عمل را انجام دهد و به هیچ وجه احساس حقارت نکند . به عنوان مثال افراد غیرپرخاشگر به هنگام فعالیت ورزشی ممکن است نسبت به دیگران اعمال پرخاشگرانه داشته باشند . از طریق نیروی کلمات شسته و رفته ، حتی کشتن یک موجود انسانی مقدار زیادی از قباحتش را از دست می دهد . سربازان افراد را «دفع می کنند» نه این که آن ها می کشند . وقتی آدم کشان مزدور از اجرای این قرارداد صحبت می کنند قتل ، از طریق کلمات تحسین آمیز به انجام وظیفه شرافتمندانه تبدیل می شود . مقایسه سودمند advantageous comparison یا مقایسه مقرون به صرفه یا تسکین بخش از راه مقایسه اعمال زشت با اعمال بدتر از آن ، که مقایسه سودمند نامیده می شود فرد می تواند اعمال زشت خود را بی اهمیت جلوه دهد : «البته من آن کار راکردم اما ببین فلان کس چه کاری کرده است» (هرگنهان). برای مثال راه اندازی جنگ ویتنام و مدافعان آن … قتل عام هزاران نفر از مردم را به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از به بردگی کشیده شدن توده های مردم توسط کمونیست ها کوچک جلوه می دهند . مسببان جنگ با توسل به این واقعیت که افراد ذینفع به میزان زیادی کشته می شوند کار خود را توجیه  می کنند (هرگنهان). جا به جایی مسئولیت displacement of responsibility بعضی افراد از راه جا به جایی مسئولیت می توانند به راحتی از اصول اخلاقی خود بگریزند ، البته اگر بدانند یک مرجع شناخته شده رفتارشان را مورد حمایت قرار می دهد و مسئولیت آن را به عهده می گیرد « من آن کار را کردم چون به من دستورداده شده بود» [المامور معذور](هرگنهان). تقسیم‌مسئولیت یا لوث مسیولیت diffusion responsibility تصمیم گیری برای انجام یک عمل زشت به طور گروهی آسان تر از تصمیم گیری درباره انجام یک عمل به طور فردی است (هرگنهان). بی اعتنایی به پیامدها یا تحریف آن‌ها disregard or distortion of consequences افراد صدماتی را که اعمال شان به دیگران وارد می آورند نادیده می گیرند یا آن را تحریف می کنند و در نتیجه احساس شرمساری نمی نمایند. هر اندازه فرد خودش را از پیامدهای ناگوار رفتار غیراخلاقی اش بیشتر به کنار نگه دارد فشار کمتری را تحمل خواهد کرد «من صرفاً بمب ها را رها کردم و آن‌ها در درون ابرهاگم شدند». غیرانسانی کردن dehumanization یا انسان زدایی ، مسئولیت اعمال را مبهم می کند (فیست). اگر با انسان ها به صورت موجودات پست تر از انسان برخورد شود ، می توان با آن ها به طور غیرانسانی رفتار کرد ، بدون این که هیچ نوع احساس شرمساری در فرد ایجاد شود . وقتی که یک فرد یا گروهی از افراد غیرانسانی جلوه داده شدند ، آن گاه چنین فرض می شود که آن ها احساس ، امید و علاقه ای ندارند و لذا می توان بدون هیچ گونه احساس نگرانی با آن ها بدرفتاری کرد . «چرا سرزمین شان را تصرف نکنیم” “آن ها حیوان هایی بی روح هستند» (هرگنهان). نسبت دادن سرزنش attribution of blame یا سرزنش قربانی همواره می توان به چیزی که شخص گفته یا عملی که انجام داده استناد کرد و ادعا نمود آن گفته یا عمل موجب واکنش خشن فرد دیگری شده است . بندورا مثال زیر را برای نسبت دادن سرزنش به دست داده است : « تجاوزگران جنسی و مردانی که تمایل به کارهای خلاف عفت دارند به افسانه های مربوط به تجاوز جنسی متویل می شوند که در آن ها مکانیسم های مختلفی وجود دارند که از طریق آن ها سرزنش شخصی از بین می رود. این باورها قربانیان تجاوز جنسی را مسئول می دانند زیرا
گفته می شود آن ها با ظاهر و رفتار تحریک آمیز خود و با مقاومت کمی که در مقابل تجاوزاز خود نشان می دهند تجاوزگر را به عمل تجاوز دعوت می کنند» (هرگنهان). بندورا (۱۹۷۷) اکثر بدرفتاری ها را به این مکانیسم ها نسبت می دهد. تا به معیارهای اخلاقی ضعیف : «از آن جا که کنترل های درونی شده دست خوش عملیات افتراقی فرار می گیرند ، تغییرات فاحش در اعمال اخلاقی افراد بدون تغییر یافتن ساختار شخصیتی با نظام های ارزیابی شخصی آن ها به وجوو می آیند . فرایندهای خود تبرئه ساز، توجیه کننده بسیاری از رفتارهای غیرانسانی هستند نه نقصان های شخصیتی» (هرگنهان). نقد نظریه بندورا از دیدگاه نظریه روان کاوی : در نظریه شناختی – اجتماعی   برخلاف نظریه روان کاوی بر فرایندهای هشیار تأکید می شود . برای مثال در اضطراب بر ناکارآمدی ادراک شده در انطباق با رویدادهای بالقوه بیزارکننده تأکید می شود تا بر تضادهای درون ذهنی یا تهدید سائق های ناهشیار . هم چنین تأکید بندورا بر داده های آزمایشی و آزمایشگاهی ، با ریشه های نظریه روان کاوی در ابعاد بالینی و درمان در تضاد است . علاوه بر این انتقاد نظریه پردازان شناختی – اجتماعی از نظریه روان کاوی به دلیل تأکیدی است که این نظریه بر آمادگی بسیار زیاد شخصیت (انواع منش) و تثبیت نسبی رفتار در خلال سال های اول زندگی دارد . در عوض نظریه شناختی –  اجتماعی براین باور است که هر رفتار با توجه به موقعیت و تحت تأثیر عواملی است که در همان لحظه در حال اتفاق افتادن است. برای تأکید بر مراحل گسترده رشد ، به رشد در زمینه های معین توجه می شود . به جای تعمیم پویایی ها و مکانیسم های دفاعی ، انتظارات خاص و ارزیابی از خود مورد نظر است . به جای تجربیات آسیب زای اولیه، یادگیری مشاهده ای و شرطی شدن جانشینی مورد تأکید است (پروین). از دیدگاه پدیدارشناسی : نظریه بندورا در تأکید بر توان بالقوه انسان و مفهوم خود ، با راجرز و طرفداران جنبش توانایی های نهفته انسان اشتراک نظر دارد اما از نظر روان شناسان شناختی –  اجتماعی انسان توانایی مفهوم سازی self- conceptualization و ارزیابی self- evaluation توسط خود را دارد، ولی صاحب چندین خود و یا خودپنداره های کلی نیست : «مفهوم خودپنداره های کلی نمی تواند پیچیدگی خودکارآمدی ادراک شده را نشان دهد، زیرا مفهوم خودکارآمدی در تمام فعالیت مختلف در سطوح متفاوت یک فعالیت و در موقعیت های متنوع ، از یکدیگر متفاوت است». تفاوت های دیگری را نیز می توان بین این دو رویکرد نظری مدنظر قرار داد . نخست این که هرچند راجرز بر اهمیت تحقیق تأکید دارد بر ارزش مشاهدات بالینی نیز اصرار می ورزد . سایر اعضای جنبش توانایی های نهفته انسان نیز از تحقیق و مخصوصاً تحقیق آزمایشگاهی، چشم پوشی کرده اند . بدیهی است که بندورا و طرفداران او چنین اعتقادی ندارند. در حالی که راجرز به جو درمان عنوان اولین شرط تغییر ، علاقه نشان می دهد ، روان شناسان شناختی –  اجتماعی بر اهمیت تجربه در تغییر خودکارآمدی ادراک شده تأکید دارند . سرانجام این که ، هم نظریه راجرز هم نظریه شناختی –  اجتماعی بر هیجان و شناخت تأکید دارند، توجه راجرز در درجه اول براحساسات است (توجه مثبت ، درک همدلانه و همخوانی) و تأکید بندورا برشناخت (پروین). از دیدگاه نظریه استنباط فردی : نظریه شناختی –  اجتماعی تأکید بر فرآیند های شناختی در رفتار انسان با نظریه استنباط فردی اشتراک نظر دارد. این دو نظریه همچنین در استفاده از تجارب رفتاری در تغییر مفاهیم یا شاخت نیز مشترکند. با وجود این و همین طور تأثیر جورج کلی بر میشل ، پیروان هر رویکرد روش خود را دارند و بندورا نیز توجهی به کار کلی نکرده است.بخشی از بی تفاوتی بندورا به دلیل تفاوت ریشه های دو رویکرد است ؛ و بخش دیگر به علت پایه های متفاوت آن هاست.جورج کلی دیدگاه خود را از روان شناسی سنتی جدا کرده است . اما نظریه بندورا ریشه در نظریه یادگیری دارد و به رشد خود در درون روان شناسی سنتی ادامه می دهد. همین طور در حالی که نظریه پردازان استنباط فردی خود را به مطالعه استنباط و استفاده از آزمون استنباط نقش ها (Rep) به عنوان ابزار اندازه گیری محدود کردند ، چهارچوب نظری و رویکرد نظریه شناختی –  اجتماعی به تحقیق به مراتب گسترده تر بوده است. به علاوه نظریه پردازان استنباط شخصی تا حدودی به آن چه انسان فکر می کند علاقه مند هستند، در حالی که روان شناسان شناختی –  اجتماعی ارتباط تفکر با احساس و رفتار توجه نشان داده اند. همین طور در حالی که جورج کلی توانست از مفهوم انگیزش چشم پوشی کند ، نظریه شناختی – اجتماعی بر اهمیت پاداش و تأثیر آن بر انتظار و عملکرد تأکید دارد (پروین). از دیدگاه نظریه صفات : انتقاد نظریه پردازان شناختی –  اجتماعی از نظریه پردازان صفات این است که به جای مطالعه فرآیندهای توضیح دهنده اکتساب ، نگه داری و تغییر رفتار ، برآمادگی های کلی و پرسش نامه های
صفات تأکید دارد. این تفاوت ها خود را در بحث فرد- موقعیت متبلور کرده است. هر دو رویکرد بر تحقیق تأکید دارند اما موضوعات متفاوتی را بررسی می کنند. نظریه پردازان صفات معتقدند که رفتار انسان به مقدار بسیار زیاد محصول آمادگی وی است و به زمان و مکان وابسته نیست، روان شناسان شناختی –  اجتماعی بر نقش توانایی های شناختی انسان در تشخیص موقعیت ها و با توجه به خودکارآمدی ادراک شده و نتایج مورد انتظار اصرار دارند. هر دو نظریه پردازان صفات و شناختی –  اجتماعی در این نگته متفق القولند که در رفتار انسان، هم ثبات وجود دارد و هم تغییر پذیری . ولی در مورد میزان هر یک از این دو ، چکونگی رفتار و این که چه چیزی باید مورد مطالعه قرار گیرد ، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. نظریه پردازان شناختی-  اجتماعی بر آن چه انسان «می تواند» انجام دهد تأکید دارند(به خصوص در بافت های خاص)، در حالی که نظریه پردازان صفات به آن چه فرد «هست» توجه می کند(از نظر صفات و صرف نظر از بافت). نظریه پردازان شناختی –  اجتماعی بر انتظارات و صلاحیت های شناختی یادگرفته شده اصرار می ورزند، ولی نظریه پردازان صفات بر آمادگی کلی با برمبنای وراثتی. گروه اول بر انطباق با موقعیت های در حال تغییر و گروه دوم بر عوامل ساختاری پایدار تأکید دارند . اگرچه دو دیدگاه اارزش خودسنجی را می پذیرند ، نظریه پردازان شناختی –  اجتماعی بر سنجش افکار و احساسات جاری و مرتبط به موقعیت های خاص توجه نشان می دهند، در صورتی که گروه دیگر به خودسنجی های کلی از عملکردهای عام ابراز علاقه می کند (پروین). از دیدگاه نظریه یادگیری : ریشه نظریه شناختی –  اجتماعی در نظریه یادگیری است و در ابتدا نظریه یادگیری اجتماعی خوانده می شد . وجه اشتراک این نظریه با نظریه یادگیری هال و اسکینر در تأکیدی است که بر تحقیق، بر اهمیت رفتارهای یادگرفته شده در موقعیت ها یا زمینه های خاص و بر اهمیت پاداش در ایجاد رفتار دارند. هم چنین هر دو نظریه الگوی پزشکی نشانه –  بیماری را رد می کنند و بر درمان به عنوان الگوهای جدید تفکر و رفتار به جای درمان  به عنوان معالجه بعضی از مشکلات نهفته و زیربنایی تأکید دارند. ولی روان شناسان شناختی –  اجتماعی با تأکید بر فرایندهای شناختی بر این باورند که رفتار انسان تنها به وسیله نتایج آن تنظیم نمی شود بلکه انتظارات و فرایندهای خودتنظیمی نیز نقش دارند. هم چنین نظریه پردازان یادگیری از گزارش های فرد از خود استفاده نمی کنند و طرفداران اسکینر هم علیه استفاده از این داده ها در استنباط از رویدادهای درونی استدلال کرده اند . اما به نظر بندورا با استفاده از گزارش های فردی می توان به فرایندهای شاختی دست یافت . ارزش این گزار ش ها حداقل به اندازه یک سؤال تجربی باز است (پروین). از دیدگاه پیاژه : بندورا در دوره نگارش های علمی خود ، معنای تقلید را گسترش بخشید او مشاهده کرد روان شناسان، الگوبرداری را مانند فرایندی از تقلید محض درنظر می گیرند . مثلاً تقلید محض وقتی رخ می دهد که یک کودک سعی می کند تا از یک رفتار ویژه دوست خود ، مثلاً طرز نوشتن حرف «ل» تقلید کند . اما علاوه براین کودکان الگوبرداری انتزاعی abstract modeling را نیز انجام می دهند . یعنی اصول و قوانین کلی زیربنایی رفتارهای خاص را استنتاج می کنند و سپس از این قوانین برای تولید رفتارهای کاملاً جدید در خود استفاده می برند . مثلاً کودکان انگلیسی زبان از تمام صحبت های شنیده شده این اصل را استنتاج کرده اند که برای ساختن اسامی جمع بایستی «s» به آخر آن اضافه شود . بندورا هم چنین می گوید کودکان ، انواع مفاهیمی را که پیاژه در مورد آن ها بحث کرده است استنتاج می کنند . مثلاً به وسیله مشاهده الگو ، ممکن است یک قانون اخلاقی جدید یا اصل نگهداری ذهنی را استنتاج کند . دیدگاه بندورا در مورد الگوبرداری انتزاعی تاحدودی شبیه روش پیاژه است. او نیز کودک را یک عامل فعال درنظر می گیرد و معتقد است کودک قوانین را استنتاج می کند و مفاهیم را به دست م آورد . اما بندورا بیشتر بر عوامل محیط بیرونی به ویژه الگوها و تأثیر آن ها بر انواع مفاهیمی که کودکان می آموزند تأکید دارد . پیاژه معتقد بود یادگیری کودکان بیشتر به وسیله خودشان و براساس علاقه ذاتی و درونی آن ها به جهان صورت می گیرد. کودکان به ویژه نسبت به محرک هایی که تازه هستند و در ساختار شناختی آن ها جا نمی گیرند کنجکاو هستند .از دیدگاه پیاژه کودکان در همان زمان که با کشش درونی روی مسائل کار می کنند ساختارهای شناختی خود را می سازند . در این فرایند تفکر آن ها تغییر شکل هایی می یابد که مراحل نامیده می شوند . بنابراین آن ها نسبت به وقایعی که تا حدی فراسوی سطح حاضر آن هاست کنجکاوی نشان می دهند . این اصل ناهمخوانی متوسط moderate discrepancy در مورد تقلید هم صدق می کند . کودکان خود به خود به الگوهایی که رفتار آن ها تا حدی پیچیده تر از خودشان
است علاقه مند می شوند ؛ به همین علت سعی دارند رفتاری مشابه با آن ها انجام دهند . اما پیروان پیاژه تأثیرات الگوبرداری را در زندگی کودک، خیلی بررسی نکرده اند، بلکه رفتارشناختی کودک را درهر مرحله بررسی کرده اند زیرا مرحله است که تعیین می کند کودک دنبال کدام الگو خواهد بود . اما بندورا بیشتر محیط گراست . او می گوید جالب است تصور کنیم کودکان خودشان کشف می کنند اما در واقع ذهن آن ها به وسیله محیط و الگوها و تمرین آموزش هایی که از سوی جامعه فراهم می شود ، ساخته می شود . بندورا در بعضی از کارهای حود محیط گرایی خویش را ملایم تر کرده است . او در مورد اثرات تقابلی افراد، رفتار آن ها و محیط صحبت می کند . اما بندورا در مقایسه با پیاژه محیط گراتر است و مخالفت شدید خود را با نظریه پیاژه اعلام می دارد. در مورد یادگیری براساس علاقه درونی به وقایع جدید به نظر بندورا اگر کودکان برانگیخته می شوند ت هرچه را فراتر از توانایی آن هاست کشف کنند ، همیشه باید درحال یادگیری باشند . در حالی که این گونه نیست . اگر ما می خواهیم کودکان بیاموزند باید آن ها را برانگیزیم و به آن ها کمک کنیم . ما باید چیزهایی را به آن ها بیاموزیم، پاداش و تنبیه ها را به کار بریم و برای آن ها الگوهای مناسبی فراهم آوریم. بعد از مدتی مطمئناً کودکان یادگیرندگانی خودانگیخته self- motivated learners خواهند شد . اما این بدین معنا نیست که اکنون آن ها به خاطر خودیادگیری و به دلیل کنجکاوی طبیعی شان در مورد جهان ، چیزی می آموزند بلکه آن ها می آموزند تا معیارهای درونی خودشان را افزایش دهند (مثلاً چیرگی یافتن بر ۹۰% از موارد یک آزمون) . این معیارهای درونی کودکان محصول آموزش اجتماعی و نتیجه الگوبرداری هستند (کرین). طرفدران پیاژه (کامی) و دیگرطرفداران رشدگرایان (مونتسوری) موافق هستند که اغلب افراد هنگامی که می خواهندچیزی بیاموزند، بی علاقه به نظر می رسند، اما این مشاهدات ثابت نمی کند که انسان ها علاقه درونی به جهان ندارند بلکه این مشاهدات نشان می دهند که کنجکاوی طبیعی کودک خاموش شده است . از دیدگاه رشدگرایان کودکان زندگی را با شور و شوق یادگیری آغاز می کنند و در طول اولین سال های زندگی بدون آموزش بزرگسالان چیزهای زیادی را می آموزند .سپس بزرگسالان کنترل آن ها را به دست می گیرند ، آن ها را به مدرسه می فرستندو مجبور به یادگیری می کنند . بزرگسالان برای آن ها الگوهایی فراهم می آورند و به آن ها آموزش می دهند چگونه رفتار کنند . کودکان احساس می کنند در جریان رشد تحت فشار هستند و سعی می کنند درمورد روش هایی که بزرگسالان تجویز کرده اند فکر کنند. در نتیجه کودکان از پیروی کردن از علاقه خود به خودی خویش باز می مانند . و انگیزه درونی را که باعث اکتشافات آن ها می شود از دست می دهند . بندورا نیز به نوع خاصی از یادگیری خودانگیخته، اعتقاد دارد . از دیدگاه بندورا افراد به دلیل علاقه خود به خودی خویش نمی آموزند بلکه برای رسیدن به اهداف و معیارهای درونی به فراگیری می پردازند . کودکان معیارهای بیرونی را درونی می سازند و براساس پیشرفت در این معیارها ارزیابی مثبت را برای خویش قائل می شوند (کرین). خلاصه ای از نظریه بندورا او بر این موضوع تاکید دارد که تقریبا تمام رفتارها را می توان بدون تجربه کردن مستقیم تقویت، یاد گرفت. رویکرد بندورا یادگیری مشاهده ای (observational learning) نیز نامیده می شود. ما از طریق تقویت جانشینی (vicarious reinforcement)، با مشاهده کردن رفتار دیگران و پیامدهای آن رفتار، یاد می گیریم. این تاکید بر یادگیری مشاهده ای ویژگی برجسته نظریه بندورا است. ویژگی دیگر رویکرد یادگیری مشاهده ای بندورا، برخورد آن با فرایندهای درون شناختی است. ما به طور خودکار از رفتاری که می بینیم تقلید نمی کنیم بلکه برای رفتار کردن به همان صورت، تصمیم حساب شده و آگاهانه می گیریم. برای یادگیری از طریق الگو باید بتوانیم پیامدهای رفتارهایی را که مشاهده می کنیم، پیش بینی و درک کنیم. نظریه بندورا بر پژوهش آزمایشگاهی دقیق با آزمودنی های انسان بهنجار در تعامل اجتماعی، استوار است. سرمشق گیری : اساس یادگیری مشاهده ای بندورا اهمیت تقویت مستقیم را به عنوان روشی برای تاثیر گذاشتن بر رفتار، انکار نمی کند، ولی او این عقیده را که رفتار فقط می تواند از طریق تقویت مستقیم آموخته یا تغییر یابد، به چالش می طلبد. او معتقد است شرطی سازی کنشگر برای یادگیری مهارتهایی مانند شنا کردن یا رانندگی روشی نامناسب و بالقوه خطر ناک است. از نظر بندورا اغلب رفتارهای انسان از طریق الگو آموخته می شود. ما با مشاهده کردن دیگران یاد می گیریم. تحقیقات عروسک بوبو از طریق سرمشق گیری (modeling) با مشاهده کردن رفتار الگو و تکرار کردن آن رفتار، این امکان وجود دارد که پاسخ هایی را اکتساب کنیم که قبلا هرگز انجام نداده ایم و پاسخ های موجود را نیرومند یا ضعی
ف کنیم. کودکانی که رفتار بزرگسالی را مشاهده کردند که به بوبو لگد می زند و آن را کتک می زند، وقتی با عروسک تنها گذاشته شدند، از الگو تقلید کردند. طبق نظریه بندورا، رفتار کودکان باید رفتار والدین آنها را منعکس کند. والدین کودکان خوددار، خوددار و والدین کودکان پرخاشگر، پرخاشگر بودند. بازداری زدایی رفتارهایی که فرد معمولا سرکوب یا بازداری می کند، می توانند تحت تاثیر الگو راحت تر انجام شوند. این پدیده که بازداری زدایی (disinhibition) نامیده می شود، به ضعیف شدن بازداری از طریق روبرو شدن با الگو اشاره دارد. برای مثال افراد در جمعیت ممکن است دست به شورش زده، شیشه ها را بشکنند و فریاد بکشند. تاثیرات الگوهای جامعه ما با والدین به عنوان الگو شروع می کنیم و زبان آنها را یاد می گیرم و با رسوم و رفتارهای قابل قبول فرهنگ، جامعه پذیر می شویم. افراد منحرف از الگوهایی پیروی کرده اند که باقی افراد جامعه آنها را نامطلوب می دانند. از جمله رفتارهای متعددی که کودکان از طریق سرمشق گیری فرا می گیرند، ترسهای غیر منطقی هستند. البته رفتارهای مثبتی چون توانمندی، جرات، و خوش بینی هم از والدین و الگوهای دیگر آموخته می شوند. ویژگی های موقعیت سر مشق گیری سه عاملی که بر سرمشق گیری تاثیر می گذارند : ۱- ویژگی های الگوها: ما بیشتر تحت تاثیر فردی قرار می گیریم که به نظر می رسد شبیه ماست تا فردی که با ما تفاوت زیادی دارد. ما از رفتار کسی که هم جنس و همسن ماست بیشتر سرمشق گیری می کنیم. مقام و شهرت الگو نیز عامل مهمی هستند. نوع رفتاری که الگو انجام می دهد بر میزان تقلید تاثیر می گذارد. رفتارهای خصومت آمیز و پرخاشگرانه، مخصوصا توسط کودکان، قویا تقلید می شوند. ۲- ویژگی های مشاهده گر: افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند از افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند، به احتمال خیلی بیشتری از رفتار الگو، تقلید می کنند. ۳- پیامدهای پاداش مرتبط با رفتارها: الگویی که مقام بالایی دارد ممکن است باعث شود از رفتار خاصی تقلید کنیم، ولی اگر پاداش ها برای ما معنی دار نباشند، آن رفتار را ادامه نخواهیم داد و به احتمال کمتری در آینده تحت تاثیر آن الگو قرار می گیریم. در تحقیق عروسک بوبو برخی کودکان دیدند که الگو به خاطر کتک زدن عروسک تحسین می شود و سودا و شکلات می گیرد. گروه دیگر دیدند که الگو به خاطر همین رفتار تنبیه کلامی و بدنی می شود. کودکانی که تنبیه را مشاهده کرده بودند پرخاشگری کمتری را به بوبو نشان دادند. فرایندهای یادگیری مشاهده ای فرایندهای توجه : پرورش دادن فرایندهای شناختی و مهارتهای ادراکی خود به صورتی که بتوانیم به الگو توجه کامل کرده و او را با دقت کافی درک کنیم تا از رفتار آشکار شده تقلید کنیم. مثال : بیدار ماندن در طول کلاس آموزش رانندگی. فرایندهای یادداری : برای این کار از فرایندهای شناختی خود برای رمزگردانی یا تشکیل تصاویر ذهنی و توصیفهای کلامی رفتار الگو استفاده می کنیم. مثال : یادداشت برداری از سخنرانی یا فیلم ویدیویی از کسی که اتوموبیل می راند. فرایندهای تولید : انتقال تصاویر ذهنی یا بازنمایی نمادی کلامی رفتار الگو، به رفتار آشکار خود با تولید کردن بدنی پاسخ ها و دریافت بازخورد از دقت تمرین مستمرمام. مثال : نشستن در اتوموبیل همراه با مربی برای تمرین عوض کردن دنده ها و برخورد نکردن با مخروطهای ترافیک در محوطه پارکینگ مدرسه. فرایندهای تشویقی و انگیزشی : پی بردن به این که رفتار الگو به پاداش منجر می شود و از این رو ، توقع داشتن که یادگیری و عملکرد موفق ما نیز در مورد همان رفتار، به پیامدهای مشابهی خواهد انجامید. مثال : داشتن این انتظار که وقتی بر مهارتهای رانندگی تسلط یافتیم، در آزمایش رانندگی قبول شده و گواهینامه خواهیم گرفت. تقویت خود و احساس کارآیی خود عامل روانی نیست که علت های رفتار را تعیین کند. بلکه، خود یک رشته فرایندها و ساختارهای شناختی است که با تفکر و ادراک ارتباط دارند. دو جنبه مهم خود، تقویت خود و احساس کارایی هستند. تقویت خود تقویت خود به اندازه تقویتی که دیگران اجرا می کنند، اهمیت دارد. ما خود را برای تحقق بخشیدن به معیارها و انتظاراتمان یا فراتر رفتن از آنها تقویت کرده و برای شکست خوردن در آنها تنبیه می کنیم. تقویت خود گردان می تواند مادی باشد مانند یک جفت کفش ژیمیناستیک یا اتوموبیل یا اینکه هیجانی باشد مانند احساس غرور یا خشنودی به خاطر کاری که خوب انجام شده است. تنبیه خود گردان می تواند به صورت شرم، احساس گناه، یا افسردگی به خاطر رفتار نکردن به شیوه ای که دوست داشتیم رفتار کنیم ابراز شود. تقویت خود شبیه چیزی می باشد که نظریه پردازان دیگر وجدان یا فراخود می نامند. ولی بندورا قبول نداشت که با آنها یکی است. تقویت خود بیشتر رفتارهای ما را تنظیم می کند. رفتار گذشته ما می تواند معیاری برای ارزیابی رفتار حال و مشوقی برای عملکرد بهتر در آی
نده باشد. وقتی به سطح خاصی از پیشرفت می رسیم، شاید این معیار دیگر ما را به چالش نطلبد، بر انگیخته نکند، یا ارضا نکند، بنابراین معیار خود را بالا می بریم و انتظار بیشتری از خودمان داریم. نا کامی در پیشرفت کردن می تواند به پایین آوردن معیار به سطح واقع بینانه تر منجر شود. افرادی که معیارهای عملکرد غیر واقع بینانه تعیین می کنند – که از الگوهای بسیار با استعداد و موفق انتظارات رفتاری را آموخته اند – ممکن است با وجود شکست های مکرر، به تلاش خود برای تحقق بخشیدن به این انتظارات بیش از حد بالا، ادامه دهند. آنها از لحاظ هیجانی ممکن است خودشان را با احساس های بی ارزشی و افسردگی تنبیه کنند. این احساس های خود ساخته می توانند به رفتارهای خود شکنی مانند سو مصرف الکل و دارو یا روی آوردن به دنیای خیالپردازی منجر شوند. ما معیارهای درونی اولیه خود را از رفتار الگوها، معمولا والدین و آموزگاران یاد می گیریم. احساس کارایی  احساس کارایی (self-efficacy) در نظام بندورا به احساس های کفایت ، شایستگی و قابلیت در کنار آمدن با زندگی اشاره دارد. افرادی که احساس کارآیی پایین دارند، احساس می کنند که درمانده هستند و نمی توانند رویدادهای زندگی خود را کنترل کنند. آنها معتقدند که هرگونه تلاشی که می کنند بیهوده است. افرادی که احساس کارآیی بالا دارند معتقدند که می توانند به نحو موثری با وقایع و موقعیت ها برخورد کنند. چون آنها انتظار دارند که در غلبه کردن بر موانع موفق شوند، در کارها استقامت به خرج می دهند و اغلب در سطح بالا عمل می کنند. به توانایی های خود اطمینان بیشتری داشته و خود ناباوری ناچیزی دارند. احساس کارآیی، نیروی اعتقاد داشتن به این است که می توانید آنچه را که می خواهید انجام دهید، به سرانجام برسانید و به موفقیت برسید. منابع اطلاعات درباره احساس کارآیی قضاوت ما درباره احساس کارایی بر چهار منبع اطلاعاتی استوار است : موفقیت عملکرد، تجربیات جانشینی، قانع سازی کلامی و برانگیختگی فیزیولوژیکی و هیجانی. موفقیت عملکرد. تجربیات موفقیت آمیز قبلی نشانه مستقیمی را از میزان تسلط و شایستگی ما در اختیار می گذارند. شکست های قبلی احساس کارایی را پایین می آورند. تجربیات جانشینی. دیدن کسانی که عملکرد موفقیت آمیزی دارند – احساس کارآیی را تقویت می کند، مخصوصا اگر افرادی را که مشاهده می کنیم از نظر توانایی مشابه باشند. اگر آنها می توانند آن را انجام دهند، پس من هم می توانم. قانع سازی کلامی. یعنی یادآوری کردن به افراد که آنها از توانایی انجام دادن هر کاری که بخواهند انجام دهند، برخوردارند، می تواند احساس کارآیی را بالا ببرد. برانگیختگی فیزیولوژیکی و هیجانی. در صورتی که برانگیخته، عصبی، یا دچار سر درد نباشیم، به احتمال بیشتری باور داریم که می توانیم مشکلی را با موفقیت حل کنیم. هر چه بیشتر احساس خونسردی کنیم، کارآیی ما بیشتر می شود. در حالی که هرچه سطح برانگیختگی فیزیولوژیکی و هیجانی ما بالاتر باشد، احساس کارآیی ما پایین تر است. هر چه بیشتر در موقعیت خاصی احساس ترس، اضطراب، یا تنش کنیم، کمتر احساس می کنیم که قادر به مقابله کردن هستیم. شرایط خاصی احساس کارآیی را افزایش می دهند : روبرو کردن افراد با تجربیات موفقیت آمیز به وسیله ترتیب دادن هدفهای دست یافتنی، موفقیت عملکرد را افزایش می دهد. روبرو کردن افراد با الگوهای مناسبی که عملکرد موفقیت آمیز دارند، تجربیات موفقیت جانشینی را افزایش می دهد. قانع سازی کلامی، افراد را ترغیب می کند باور کنند که توانایی عملکرد موفقیت آمیز را دارند. تقویت کردن بر انگیختگی فیزیولوژیکی از طریق رژیم غذایی مناسب، کاهش استرس، و برنامه های ورزشی، نیرو، بنیه و توانایی مقابله کردن را افزایش می دهد. مراحل رشد سرمشق گیری و احساس کارآیی کودکی در کودکی سرمشق گیری به تقلید بلافاصله یا فوری محدود می شود. رفتاری که الگو برداری می شود باید در دامنه رشد حسی – حرکتی کودک باشد. حدود ۲ سالگی، فرایندهای توجه، یادداری و تولید را به قدر کافی پرورش داده اند که رفتار تقلید شده را مدتی بعد از مشاهده آن، نه بلافاصله پس از آن، نشان دهند. کودکان خردسال عمدتا با محرکهای مادی مانند غذا، یا محبت تقویت می شوند. کودکان بزرگتر، تقویت کننده های مثبت مادی را با علایم تایید از جانب الگوهای مهم و تقویت کننده های نا خوشایند را با علایم عدم تایید، تداعی می کنند. سرانجام این پاداش ها و تنبیه ها خود گردان می شوند. احساس کارآیی به تدریج پرورش می یابد. والدین در حالت ایده آل، به فعالیت ها و تلاشهای فرزندان در حال رشد خود برای ارتباط برقرار کردن، پاسخ می دهند و محیط تحریک کننده ای را فراهم می آورند که امکان رشد کردن و کاوش کردن را به کودک می دهد. این تجربیات اولیه کارآیی ساز، بر والدین تمرکز دارند. مردان دارای احساس کارآیی بالا، در دوران کودکی روابط صمیمانه ای با پدر خود داشته
اند. مادر آنها متوقع تر از پدرشان بوده و سطوح عملکرد و موفقیت بالاتری را انتظار داشته است. زنان دارای احساس کارآیی بالا، در دوران کودکی برای سطوح بالای موفقیت از جانب پدر تحت فشار قرار داشته اند. وقتی دنیای کودک گسترش می یابد، اهمیت تاثیر والدین کاهش می یابد. بندورا نیز مانند آدلر ترتیب تولد در خانواده را با اهمیت می داند. همشیرهای هم جنس بیشتر از همشیر های جنس مخالف رقابت جو هستند. نوجوانی کنار آمدن با درخواست ها و فشارهای جدید را در بر دارند که از آگاهی فزاینده درباره مسایل جنسی تا انتخاب دانشگاه و شغل گسترش دارند. موفقیت در این مرحله معمولا به میزان احساس کارآیی پرورش یافته در سال های کودکی بستگی دارد. بزرگسالی بندورا بزرگسالی را به دو دوره جوانی و میانسالی تقسیم کرد. دوره جوانی سازگاری هایی مانند ازدواج، پدر مادری و سعی در ترتیب دادن یک شغل را در بر دارد. احساس کارآیی بالا در این دوره برای موفقیت ضرورت دارد. هنگامی که افراد مشاغل و زندگی خانوادگی و اجتماعی خود را ارزیابی مجدد می کنند، دوره میانسالی استرس زا می شود. باید مهارت های خود را ارزیابی مجدد کرده و امکانات تازه ای را برای تقویت کردن احساس کارآیی خویش پیدا کنیم. پیری تحلیل رفتن توانایی های ذهنی و جسمی، بازنشستگی از کار فعال و کناره گیری از زندگی اجتماعی، دوره تازه ای از ارزیابی خود را می طلبد. پایین بودن احساس کارآیی می تواند بر عملکرد جسمی و ذهنی به صورت نوعی پیشگویی معطوف به مقصود تاثیر بیشتری بگذارد. برای مثال، کاهش اعتماد به نفس در مورد عملکرد جنسی می تواند به کاهش فعالیت جنسی منجر شود. از نظر بندورا، احساس کارآیی، عامل مهمی در تعیین کردن موفقیت یا شکست در طول عمر است. تغییر رفتار هدف بندورا، تغییر دادن رفتار های آموخته شده ای بود که جامعه نامطلوب یا نابهنجار می داند. بر جنبه های بیرونی رفتارهای نا مناسب یا مخرب تمرکز دارد، با این باور که آنها نیز مانند تمام رفتارهای دیگر، آموخته شده هستند. ترس ها و فوبی ها روشی به نام مشارکت هدایت شده (guided participation) ، مشاهده کردن الگوی زنده و بعد مشارکت کردن با الگو را شامل می شود. برای مثال برای درمان کردن فوبی مار، آزمودنی ها از طریق پنجره مشاهده می بینند که الگوی زنده ای به مار دست می زند. آزمودنی ها همراه با الگو وارد اتاق می شوند و دست زدن به مار را از نزدیک مشاهده می کنند. آزمودنی ها که دستکش پوشده اند، در حالی که الگو سر و دم مار را نگه داشته است، وسط مار را لمس می کنند. سرانجام آنها بدون دستکش مار را لمس می کنند. در سرمش گیری نا آشکار (Covert modeling) از آزمودنی ها در خواست می شود الگویی را تجسم کنند که با موقعیت ترسناک یا تهدید کننده ای مقابله می کند؛ آنها واقعا الگویی را نمی بینند. از سر مشق گیری نا آشکار برای درمان فوبی مار و بازداری های اجتماعی استفاده شده است. افراد فوبیک در این موقعیت ترس بر انگیز به احساس کارآیی خود شک دارند. آزاد کردن افراد از این ترس ها، محیط آنها را گسترش داده و احساس کارآیی آنها را بالا می برد. اضطراب ترس از درمان پزشکی. برخی افراد به قدری از موقعیت های پزشکی می ترسند که ترس به آنها اجازه نمی دهد در صدد درمان برآیند. فیلم سرمشق گیری در کاستن از اضطراب موثر است. کودکانی که فیلم بیمارستان را دیده بودند در مقایسه با کودکان گروه گواه، بعد از بستری شدن، مشکلات رفتاری کمتری داشتند. اضطراب آزمون. اضطراب آزمون در برخی دانشجویان به قدری شدید است که عملکرد آنها در امتحان، دانش آنها را از مطالبی که امتحان گرفته می شود، واقعا منعکس نمی کند. مسایل اخلاقی در تغییر رفتار مربیان، سیاستمداران و حتی روان شناسان معتقدند که تغییر رفتار، از افراد بهره کشی می کند و آنها را علیه اراده خودشان به بازی می گیرد و کنترل می کند. بندورا معتقد است که این اتهامات گمراه کننده هستند. تغییر رفتار بدون آگاهی درمانجو روی نمی دهد. سوالهایی درباره ماهیت انسان موضع بندورا جبرگرایی دو سویه (reciprocal determinism) است. افراد نه اشای ناتوانی هستند که به وسیله نیروهای محیطی کنترل شوند و نه عوامل آزادی هستند که بتوانند به هرچه خواهند، تبدیل بشوند. او مفهوم تقابل سه عاملی (triadic reciprocality) را عنوان کرد که به موجب آن، سه عامل رفتار، فرایند های شناختی، و متغییر های محیطی بر یکدیگر اثر می گذارند. واکنش به محرک ها، مطابق با انتظارات آموخته شده ما، خود انگیخته هستند. ما تاثیرات بالقوه اعمال مان را مشاهده و تعبیر نموده و مشخص می کنیم چه رفتارهایی برای موقعیت خاصی مناسب هستند. تقویت به طور خودکار رفتار را تغییر نمی دهد. اگر تقویت موجب تغییر می شود، معمولا به این دلیل است که فرد از آنچه تقویت می شود، آگاه است و دوباره انتظار همان تقویت را برای رفتار کردن به آن شیوه دارد. در رابطه با موضوع طبیعت در برا
بر تربیت، بندورا اعلام می دارد که بیشتر رفتارها (به جز بازتاب ها) آموخته شده هستند و عوامل ژنتیکی نقش جزیی دارند. با این حال، او قبول دارد که عوامل ارثی مانند تیپ بدن، رسش جسمی و ظاهر می توانند بر تقویت کننده هایی که افراد دریافت می کنند، مخصوصا در کودکی، تاثیر بگذارند. در نظریه بندورا، تجربیات کودکی مهم هستند. یادگیری کودکی ممکن است از یادگیری در بزرگسالی با نفوذ تر باشد. ارزیابی در نظریه بندورا بندورا مانند اسکینر به جای متغییرهای برانگیزنده درونی، بر رفتار تمرکز دارد. اما بندورا بر خلاف اسکینر، عملکرد متغییرهای شناختی را نیز قبول دارد. روش های ارزیابی عبارت بودند از مشاهده مستقیم، پرسشنامه های خود سنجی، و ارزیابی های فیزیولوژیکی. پژوهش درباره نظریه بندورا بندورا طرفدار تحقیقات آزمایشگاهی کنترل شده بر طبق روش های دقیق روان شناسی تجربی است. احساس کارآیی سن و تفاوت های جنسیت. احساس کارآیی با توجه به سن و جنسیت تفاوت دارد. نقش احساس کارآیی والدین. نوجوانایی که والدین آنها در احساس کارآیی مربوط به والدین نمره بالا گرفتند، در مقایسه با نوجوانانی که والدینشنان در احساس کارآیی مربوط به والدین نمره پایین گرفتند، خودشان نیز در احساس کارایی نمره بالا کسب کردند. ظاهر جسمانی. ظاهر جسمانی بیشتر از میزان عزت نفس یا سلامتی بر احساس کنترل داشتن بر زندگی تاثیر دارد. عملکرد تحصیلی. پژوهش بین احساس کارآیی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی داری را نشان می دهد. انتخاب شغل و عملکرد شغلی. پژوهش نشان داده است که مردان، احساس کارایی خود را برای مشاغلی که به طور سنتی ((مردانه)) و همین طور ((زنانه)) محسوب می شوند، عالی می دانند. در مقابل زنان، احساس کارآیی خود را برای مشاغلی که به اصطلاح زنانه هستند، عالی می دانند. سلامت جسمانی. احساس کارآیی بر چندین جنبه از سلامت جسمانی نیز تاثیر دارد. سلامت ذهنی. کودکانی که خود را از نظر کارآیی اجتماعی و تحصیلی پایین ارزیابی کردند، بیشتر از کودکانی که خود را از نظر کارایی بالا ارزیابی کردند، دچار افسردگی شدند. مقابله کردن با استرس. احساس کارایی بالا و احساس کنترل بر رویدادهای زندگی با توانایی مقابله کردن با استرس و به حداقل رساندن تاثیرات مضر آن بر عملکرد زیستی، رابطه مثبت دارند. کارآیی جمعی درست به همان صورتی که امکان دارد فرد احساس کارآیی را پرورش دهد، گروهی از افراد که با هم در کار مشترکی همکاری می کنند تا به هدف های مشترکی برسند نیز ممکن است کارآیی جمعی (collective efficacy) را پرورش دهند. تاملاتی درباره نظریه بندورا نظریه یادگیری اجتماعی بر رفتار آشکار تمرکز دارد. منتقدان باور دارند که این تاکید، جنبه های بارز شخصیت انسان مانند انگیزش و هیجان را نادیده می گیرد. رویکرد یادگیری اجتماعی چندین امتیاز دارد. اول اینکه، در این رویکرد عینی و پذیرای روش های تحقیق ازمایشگاهی است که آن را با تاکید جاری در روان شناسی تجربی متناسب می سازد. دوم اینکه، یادگیری مشاهده ای و تغییر رفتار، با جو کارکردی و عمل گرای روان شناسی آمریکا هماهنگ است
محرک‌هایی که فرد از آن‌ها اگاهی ندارد و همچنین خاطره‌های تجارب گذشته است. فرد بر اساس جهان تجربی خود نسبت به محیط و موقعیت‌ها واکنش نشان می‌دهد و رفتار می‌کند
ه رفتارهایش به شیوه‌ای باشد که تایید مادر را به همراه بیاورد. بدین ترتیب خود، به صورت یک جایگزین مادر عمل می‌کند. حاصل چنین موقعیتی، رشد شرایط ارزشمندی در کودک است. یعنی کودک خود را تنها تحت شرایط خاصی با ارزش می‌بیند. در نتیجه نمی‌تواند با آزادی کامل عمل کند و از رشد یا شکوفایی خود بازداشته می‌شود. به همین دلیل، راجرز معتقد بود که نخستین شرط لازم برای تحقق سلامت روانی، دریافت توجه مثبت غیرمشروط در دوره کودکی است. یعنی هنگامی که مادر محبت و پذیرش کامل خود را بدون توجه به رفتار کودک، به وی ابراز می‌کند. در این صورت کودک ارزش را در خود پرورش نمی‌دهد و بنابراین مجبور نخواهد بود که تظاهرات هیچ یک از جنبه‌های خود را سرکوب کند. به عقیده راجرز، تنها از این راه است که می‌توان به وضعیت خودشکوفایی دست یافت.[۷] از خصوصیات بارز نیاز به توجه مثبت، دو جانبه بودن آن است. هنگامی که مردم خود را برآورنده نیاز شخص دیگری به توجه مثبت می‌بینند، ارضای نیاز خود را نیز تجربه می‌کنند. به طور مثال، اگر مادری نیاز کودکش را به توجه مثبت ارضا کند، لزوما نیاز خود او هم به توجه مثبت ارضا می‌شود. راجرز معتقد بود که، خودپنداره فرد در پرتو تایید یا عدم تاییدی که وی از دیگران دریافت می‌کند، به وجود می‌آید. به عنوان بخشی از این خودپنداره، شخص به تدریج نگرش‌های دیگران را درونی می‌کند و در نتیجه توجه مثبت از درون خود فرد سرچشمه می‌گیرد. راجرز این وضعیت را احترام به "خود مثبت" نامید. به طور مثال، کودکانی که هنگام شاد بودن از مادران خود به صورت عشق و علاقه پاداش دریافت می‌کنند، هر گاه شاد باشند، احترام به خود مثبت را تجربه می‌کنند و بدین ترتیب به خود پاداش می‌دهند.[۸] ۴ - خودشکوفایی [ویرایش] راجرز معتقد بود که، انسان‌ها یک انگیزش مهم و برجسته دارند که هنگام تولد مجهز به آن به دنیا می‌آیند. این نیروی انگیزشی اساسی که هدف غایی زندگی همه انسان‌ها محسوب می‌شود، تمایل به شکوفا شدن است. یعنی میل به رشد و توسعه دادن همه توانایی‌ها و توان‌های بالقوه، از توانایی‌های زیست‌شناختی گرفته تا پیچیده‌ترین جنبه‌های روان‌شناختی هستی.[۹] به عقیده راجرز، تمایل به خودشکوفایی عمدتا معطوف به نیازهای فیزیولوژیکی است که رشد و نمو انسان را تسهیل می‌کند و مسئول پختگی، یعنی رشد‌اندام‌ها و فرایندهای بدنی ژنتیکی است. تمایل به خودشکوفایی که در تمام موجودات زنده وجود دارد، مستلزم کوشش و ناراحتی است. مثلا وقتی که کودک نخستین گام‌های خود را برمی‌دارد، می‌افتد و صدمه می‌بیند. اگر او در مرحله خزیدن باقی بماند ناراحتی کمتر است، اما کودک پافشاری می‌کند. او می‌افتد و گریه می‌کند، اما هنوز ادامه می‌دهد. کودک به گفته راجرز، علی‌رغم این ناراحتی‌ها ثابت‌قدم باقی می‌ماند. زیرا تمایل به شکوفایی و رشد و نمو، قوی‌تر از هر نوع ترغیبی برای عقب‌گرد است که ناشی از رنج حاصل از رشد است.[۱۰] مفهوم شکوفایی، مستلزم گرایش ارگانیسم به رشد، از ساختارهای ساده به پیچیده، از وابستگی به استقلال و از تغییرناپذیری و عدم انعطاف به فرایند تغییر و آزادی در بیان احساسات است.[۱۱] راجرز معتقد بود که، مردم در سرتاسر زندگی چیزی را که او فرایند ارزش‌گذاری وجودی می‌نامد، به نمایش می‌گذارند. منظور او از این اصطلاح این است که همه تجربه‌های زندگی برحسب این‌که تا چه‌اندازه در خدمت تمایل به شکوفایی هستند، ارزشیابی می‌شوند. تجربه‌هایی را که انسان آن‌ها را ترقی دهنده یا تسهیل کننده شکوفایی می‌داند، خوب و مطلق تلقی می‌شوند و بنابراین ارزش‌های مثبت به آن‌ها اختصاص می‌یابند. در نتیجه فرد گرایش به تکرار آن تجربه‌ها پیدا می‌کند. برعکس، تجربه‌هایی که به عنوان بازدارنده شکوفایی شناخته شوند، نامطلوب تلقی می‌شوند و فرد از آن‌ها اجتناب می‌کند.[۱۲] ۵ - کارکرد کامل [ویرایش] رسیدن به خودشکوفایی به معنای رسیدن به بالاترین سطح سلامت روان است. این فرایندی است که راجرز آن را "کارکرد کامل" می‌نامد. تبدیل شدن به شخصی با کارکرد کامل، هدفی است که همه هستی و وجود شخص به سوی آن هدایت می‌شود. به نظر راجرز، اشخاصی که دارای کارکرد کامل هستند با خصوصیات زیر مشخص می‌شوند: گشودگی و پذیرا بودن نسبت به همه تجارب، گرایش به زندگی کامل در هر لحظه از هستی، اعتماد کردن به احساسات خود درباره یک موقعیت و موضوع و عمل کردن بر اساس آن‌ها به جای هدایت شدن تنها به وسیله قضاوت‌های دیگران یا هنجارهای اجتماعی یا حتی قضاوت‌های عقلانی خود فرد، احساس آزادی در تفکر و عمل، برخورداری از خلاقیت سطح بالا.[۱۳] ۶ - جهان تجربی [ویرایش] راجرز معتقد بود واقعیت محیط شخص، چگونگی درک او از محیط است. درک فرد از واقعیت ممکن است با واقعیت عینی منطبق نباشد. همچنین افراد مختلف از وجود یک واقعیت، درک متفاوتی دارند. به عقیده راجرز چارچوب داوری و قضاوت هر شخص، میدان تجربی اوست که شامل تجربه‌های کنونی،
 نظریه شخصیت راجرز ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف نظریه شخصیت راجرز، یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی بوده که به بررسی نظریه شخصیت در دیدگاه راجرز می‌پردازد. کارل راجرز، نظریه خود را از کار با مراجعان درمانگاهش تدوین کرد. در واقع راجرز از روان‌درمانی به نظریه شخصیت دست یافت. رویکرد پدیدارشناختی راجرز بر خلاف روان‌کاوی بر ادراک، احساس، خودشکوفایی، مفهوم خویشتن و تغییرات مداوم شخصیت تکیه دارد.[۱] در این مقاله به بررسی نظریه کارل راجرز در بحث شخصیت و مفاهیم اصلی آن می‌پردازیم. فهرست مندرجات ۱ - مفهوم خودپنداره ۲ - ناهمخوانی و ناهماهنگی خویشتن ۳ - توجه مثبت ۴ - خودشکوفایی ۵ - کارکرد کامل ۶ - جهان تجربی ۷ - پانویس ۸ - منبع ۱ - مفهوم خودپنداره [ویرایش] مفهوم خویشتن، مهم‌ترین پدیده و عنصر اساسی در نظریه راجرز است. به نظر راجرز، انسان رویدادها و عوامل محیط خود را درک کرده و در ذهن خود به آن‌ها معنی می‌دهد. مجموعه این سیستم ادراکی و معنایی، میدان پدیداری فرد را به وجود می‌آورد. قسمتی از این میدان که از بقیه تجربیات فرد متمایز است به وسیله واژه‌هایی چون من، مرا و خودم تعریف می‌شود. این بخش همان خود یا خودپنداره است. خودپنداره تصویر یا برداشت شخص است از آن چیزی که هست. به اعتقاد راجرز، خودپنداره فرد بر ادراکش از جهان و رفتارش تاثیر می‌گذارد. مفهوم ساختاری دیگر در این مورد، خود آرمانی (Idealself) است. خودآرمانی، خودپنداره‌ای است که انسان آرزو می‌کند داشته باشد و شامل معانی و ادراکاتی است که فرد برای آن‌ها ارزش زیادی قایل است.[۲] ۲ - ناهمخوانی و ناهماهنگی خویشتن [ویرایش] به نظر راجرز، فرد همه تجارب خویش را با خودپنداره‌اش مقایسه می‌کند. در واقع افراد تمایل دارند به گونه‌ای رفتار کنند که با خودپنداره آن‌ها همخوانی داشته باشد. هنگامی که بین خودپنداره و تجربه واقعی اختلاف وجود داشته باشد، فرد ناهمخوانی را تجربه می‌کند. برای مثال، اگر خود را فردی عاری از نفرت بدانید، ولی نفرت را تجربه کنید، دچار حالت ناهمخوانی می‌شوید. تجربه‌ها احساس‌های ناهمخوان تهدید کننده‌اند و باعث تنش و اضطراب فرد می‌شوند.[۳] در صورت بروز چنین ناهمخوانی و تضادی، فرد از خود واکنش دفاعی نشان می‌دهد. راجرز در این زمینه دو روند دفاعی مهم را ذکر می‌کند که یکی از آن‌ها، تحریف کردن (distortion) به معنای تجربه‌ای است که با خودپنداره شخص در تضاد است و دیگری، انکار آن تجربه است. در روند تحریف کردن، ذهن به تجربه متضاد اجازه می‌دهد تا به ضمیر خودآگاه بیاید. البته باید چنان مسخ شده باشد که با خودپنداره فرد هماهنگ شود. برای مثال، اگر چه در خودپنداره دانشجویی این مفهوم وجود داشته باشد که او آدم با استعدادی نیست، هنگامی که در یک درس نمره خوبی بگیرد، برای هماهنگ کردن این تجربه متضاد با خودپنداره‌ای که دارد، به خود می‌گوید: «شانس آوردم که نمره خوبی گرفتم.» شخص به وسیله مکانیسم انکار، با دور نگه‌داشتن تجربه از ضمیر خودآگاه، وجود آن را به کلی نفی می‌کند. یعنی او این امکان را که خطری برای ساختمان خویشتن به وجود بیاید، از بین می‌برد. به این ترتیب، شخص نه تنها هماهنگی را برآورده می‌سازد، بلکه ثبات خودپنداره را نیز تضمین می‌کند.[۴] هر چه تجاربی که فرد به دلیل ناهمخوانی با خودپنداره‌اش انکار می‌کند بیشتر باشد، فاصله و شکاف بین خود و واقعیت افزون‌تر و احتمال ناسازگاری فرد بیشتر می‌شود. همچنین ممکن است به اضطراب شدید و سایر آشفتگی‌های هیجانی بیانجامد. نوع دیگری از ناهمخوانی، ناهمخوانی میان خود واقعی و خود آرمانی است. تفاوت زیاد میان این دو نوع خود، منجر به ناشادی و نارضایتی فرد، همچنین اعتماد به نفس پایین و بی‌ارزش شمردن خویش می‌شود.[۵] ۳ - توجه مثبت [ویرایش] همراه با شکل‌گیری خود یا خویشتن، نیاز دیگری نیز در نوزاد رشد می‌کند که پایدار است و در همه انسان‌ها یافت می‌شود. راجرز این نیاز را که شامل پذیرش عشق و تایید از سوی دیگران بخصوص مادر است، توجه مثبت نامیده است.[۶] راجرز اهمیت رابطه مادر و کودک را به صورت عاملی که بر احساس کودک از بالندگی خویش تاثیر می‌گذارد، مورد تاکید قرار می‌دهد. اگر مادر نیاز کودک به محبت را ارضا کند، یعنی توجه مثبت خود را نثار وی کند، در این صورت کودک گرایش خواهد داشت که به صورت شخصیتی سالم رشد کند. در غیر این صورت، تمایل نوزاد به سوی شکوفایی و رشد خویشتن متوقف می‌شود. هنگامی که مادر محبت خود نسبت به کودک را به رفتارهای مناسب خاصی مشروط کند، یعنی کودک تنها تحت شرایط خاصی توجه مادر را دریافت کند (توجه مثبت مشروط)، سعی می‌کند از رفتارهایی که عدم تایید مادر را در پی‌دارند، بپرهیزد. در این حالت، کودک نگرش مادر را درونی می‌کند و در صورت انجام چنین رفتارهایی، به همان شکل که مادر او را تنبیه می‌کرده، خود را تنبیه می‌کند. در واقع کودک خود را وقتی دوست خواهد داشت ک
 نظریه ارزیابی شناختی استرس( لازاروس ) شاید بتوان نظریه لازاروس را یکی از مقبولترین دیدگاه ها درباب استرس دانست. لازاروس مانند بسیاری ازنظریه پردازان به جنبه شناختی استرس پرداخته است. نظریه های شناختی دودسته هستند. در دو مدل تبادلی وتعاملی جای می گیرند.درمدل تبادل ، فرد وموقعیت ازهم مجزا نیستند، بلکه فرد جزءی از محیط محصوب می شود وان را ارزیابی می کند. در مدل های تعامل توانایی های فرد وچگونگی مقابله او با وقایع به طور مجزایی از محیط سنجیده می شود وبعد  رابطه فرد ومحیط در صورت بروز مساله برسی می شود درواقع فرد ومحیط در تعامل با هم استرس را می توان ترکیبی از مدلهای محرک وپاشسخ دانست. ازنظر لازاروس وفلکمن  تئوری آنها تعاملی نیست بلکه تبادلی است. آنها معتقدند که مدل تبادل فرایند محور است وطبیعت پویای بین فرد ومحیط را در نظر دارد. این تاکید بر پویایی فرایند استرس توسط پژوهشگران دیگر نیز مطرح شده است. چنانچه براساس نظریه لازاروس، استرس به عنوان رابطه بین شخص ومحیط که توسط شخص بصورت فشارآور وفراتر از توانایی او ارزیابی شده است وسلامت اورا به خطر می اندازد، تعریف شده است. آدرو کوهن نیز استرس را به دو نوع شرایط طبیعی و یا ذهنی که توسط ارگانیسم تهدیدی واقعی یا ذهنی قلمداد می شود، تعریف می کنند. کمنی نیز معتقد است که انسانها واقعه استرس زای یکسانی را براساس چگونگی ارزیابی آن به شیوه های فیزیولوژیکی متفاوت پاسخ می دهند. به اعتقاد او بدن به آنچه در مغز اتفاق می افتد پاسخ می دهند نه به واقعه محیطی. در واقع باید گفت در نظریه های شناختی استرس فرایندی است که طی آن فرد رویداد های محیطی و توانایی مقابله خود را ارزیابی و تعبیر و تفسیر کرده و به دنبال آن به رویداد پاسخ عاطفی، رفتاری و فیزیولوژیکی می دهد. اگر چه می توان پاسخ هایی را نیز در فرد مشاهده کرد که به طور خودکار در فرد فعال می شود. این پاسخ های خودکار استرس شامل عادتهای قدیمی یا پاسخهای شرطی می شود که ممکن است به آگاهی راه پیدا کنند یا نکنند. پاسخ های غیر اختیاری به استرس می توانند بیشتر تمایز داده شوند زمانیکه زیاد به کار می روند یا برای منابع استرس و هیجانهای فرد نا کارآمد هستند. افکار خودکار نا خوداگاه  یک نوع از پاسخهای ناخودآگاه فراوان در طی استرس است که می توانند پریشانی قابل توجهی در فرد ایجاد کند. استرس حالت فیزیولوژیکی یا روان شناختی ناخوشایندی است که در پاسخ به محرک های تنش زا ایجاد می شود.  فشار روانی در نتیجه حوادث غیر مترقبه یا چالش بر انگیز در محیط ایجاد می شود در حوادث تنش فرد را وا می دارد تا خود را مجددآ با محیط سازگار کند.بدن انسان به صورت سازمان واحدی عمل می کند دو قسمت از بدن فرد بر عملکرد قسمت های دیگر تاثیر می گذارد .اگر فرد تحت تنش زیادی قرار بگیرد و نتواند به طور صحیح با آن برخورد کند ،موادی در بدن تولید می شود که موجب عرق کردن کف دست ها ،تند شدن ضربان قلب،افزایش ادرار و اسهال و …می گردد.واضح است که افراد نسبت به  تنش ،واکنش های متفاوتی نشان می دهند.گاهی اوقات چیز هایی که در زمانی استرس زا هستند در زمان دیگر استرس زا نیستند،اگر چه مقداری از تنش برای سازگاری فرد ،مثبت و لازم است ولی قرار گرفتن در معرض استرس زیاد و شدید موجب ایجاد و تشدید برخی از بیماری های جسمی و روانی می شود.
مدلهای بیماری 🇮🇷🎓📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه، کتاب و نمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت.
Control-Project-shirmohammadi (Filecivil.ir).pdf
2.19M
📑 جزوه مدیریت و کنترل پروژه ✍ دکتر شیرمحمدی 🇮🇷🎓📚➔ ‍@Pnu100 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
🔸توزیع کارت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش از فردا 🔹داوطلبان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی ۱۴۰۳ از فردا می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش کارت آزمون را دریافت کنند. ✍ آزمون جمعه ۱۸ اسفند برگزار می‌شود. 🆔 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسال لینک‌های جعلی برای کاربران با موضوع "واریز سود سهام عدالت" یکی از مهمترین شگردهای مجرمان سایبری است. ✅به هیچ عنوان بر روی لینک‌‌هایی که با موضوع سهام عدالت چه به صورت پیامکی و یا در شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌شود کلیک نکرده و پیام را حذف کنید. 🔷اگر به امنیت سایبری دوستان و آشنایان خود اهمیت می‌دهید این موضوع را به اطلاع آن‌ها برسانید. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
آموزه‌های روانشناسی در حدیث.pdf
439.4K
📕جزوه آموزهای روانشناسی در حدیث ( روانشناسی در نهج البلاغه ) مسعود آذربایجانی و صادق شجاعی 🇮🇷🎓📚➔ ‍ 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه، کتاب و نمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ 👈😍📋 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
♦️وزیر کشور: مرحله دوم انتخابات اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود وزیر کشور با اشاره به زمان برگزاری دور دوم انتخابات، گفت: 🔹مرحله دوم انتخابات اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود. در حال رایزنی با شورای نگهبان هستیم. با توجه به اینکه در این ایام کنکور را پیش رو داریم، باید بررسی کنیم که همزمان با کنکور نشود. 🔹اول مطرح بود که دور دوم در ۷ اردیبهشت برگزار شود اما در حال رایزنی با وزارت علوم و شورای نگهبان هستیم.😄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧮 حقایقی که به ما نمی‌گویند...🤨 🏞📢📬 ؛ زادگاه 📰 «روبیکا، ایتا، بله، اینستاگرام، تلگرام»👇 📡🏡➔ @kuhpayeh031 👈 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اسـت.
نمونه سوالات اقتصاد عمومی 1.pdf
6.42M
✅ نمونه سوالات: اقتصاد عمومی 1 ▪️ کد درس: 1221193 ⁉️ رشته: مهندسی صنایع 📆 آخرین دوره: نیمسال اول 98-99 📌 تگ: 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
Biosafety Minaeifar (1).pdf
2.76M
📚کتاب ایمنی زیستی نویسنده امیر عباس مینایی فر تالیف پیام نور 🇮🇷🎓📚➔ ‍ 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه، کتاب و نمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ 👈😍📋 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
آدم‌های خوش‌بین این توانایی را دارند که مشکلات را در جعبه‌ای بگذارند و سراغ کار و زندگی‌شان بروند. این کار آنها به معنای حذف مشکل نیست، بلکه به معنای حذف نکردن بقیه زندگی است. مارتین_سلیگمن 🇮🇷🎓📚➔ ‍ 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه، کتاب و نمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ 👈😍📋 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خلاصه کتاب خوش بینی آموخته شده اثر مارتین سلیگمن 👤Martin Seligman 🇮🇷🎓📚➔ ‍ 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه، کتاب و نمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ 👈😍📋 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوش بینی آموخته شده سلیگمن 🇮🇷🎓📚➔ ‍ 👈 •┈••✾❣📚❣✾••┈• 📚 دانلود رایگان جدیدترین فایلهای 📗 📝 📖 📋 ✔️ ✔️ ✔️ 💻📲عضویت در کانال‌های و پیام‌رسان 🎓😍 📗دانلودرایگان جزوه، کتاب و نمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ 👈😍📋 نشـرمطالب کــانال باذکرلینــک، مــجاز اســـت. 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
‌‏🏙 اذان صبح 🏙 به افق تهران (استان تهران) ‏——————————————— 🗓 سه شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ‏——————————————— ذکر روز سه شنبه: 🦋یا اَرْحَمَ الرّاحِمین🦋 ترجمه: ای مهربان ترین مهربانان ‏——————————————— اوقات شرعی امروز 🏙 اذان صبح ۰۵:۰۴ 🌅 طلوع آفتاب ۰۶:۲۷ ☀️ اذان ظهر ۱۲:۱۵ 🌤 اذان عصر ۱۵:۳۳ 🌄 غروب افتاب ۱۸:۰۴ 🌃 اذان مغرب ۱۸:۲۲ 🌌 اذان عشا ۱۹:۰۹ 🌘 نیمه شب ۲۳:۳۳ ‏——————————————— ⚙️ تنظیمات 💡راهنما 📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونه‌سوال از همه رشته‌ها↙️تلگرام💙وایتا🧡 📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘 🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋