دانشجويان گرامي جهت دريافت صحيح برنامه 8 ترمه و منابع پس از انتخاب سر فصل رشته در سايت به كد رشته هاي ذيل توجه داشته باشند:
رشته علوم تربيتي(پيش دبستاني و دبستاني) - كليه ورودي ها - كد رشته :121171
رشته علوم تربيتي (مديريت برنامه ريزي آموزشي) - كليه ورودي ها - كد رشته :121172
رشته مشاوره و راهنمايي - كليه ورودي ها - كد رشته :121173
رشته روانشناسي - كليه ورودي ها - كد رشته :121723
رشته مديريت بازرگاني - كليه ورودي ها - كد رشته :123511
رشته مديريت صنعتي - كليه ورودي ها - كد رشته :123811
رشته حسابداري - كليه ورودي ها - كد رشته :121413
رشته حقوق - كليه ورودي ها - كد رشته :122310
رشته زبان و ادبيات انگليسي - ورودي 89 و بعد از آن - كد رشته :122510
ورودي 88 و قبل از آن - كد رشته :122510
رشته تربيت بدني و علوم ورزشي(خواهران) - كليه ورودي ها - كد رشته:121532
رشته تربيت بدني و علوم ورزشي(برادران) - كليه ورودي ها - كد رشته:121533
رشته مهندسي آب و خاك - ورودي هاي قبل از 92 - كد رشته: 141123
رشته مهندسي آب - ورودي هاي 92 - كد رشته:141410
رشته مهندسي صنايع - ورودي هاي (91-86 ) - كد رشته: 112215
ورودي هاي (92) - كد رشته: 131412
رشته مهندسي فناوري اطلاعات - كليه ورودي ها - كد رشته: 151112
رشته مهندسي متالوژي صنعتي (مواد) - كليه ورودي ها - كد رشته: 131516
@pnu100
1. تفاوت سنی
اصلی ترین تفاوت پیش دبستانی با دبستان، در سن کودکان نهفته است.
پیش دبستانی: پیش دبستانی ها معمولاً به کودکانی که هنوز به سن قانونی مدرسه نرسیده اند، یعنی بین سنین دو تا پنج سال خدمات ارائه می دهند.
دبستان: از سوی دیگر، مدارس ابتدایی معمولا دانش آموزان کلاس اول تا کلاس ششم را در بر میگیرند که معمولاً از پنج تا یازده سال سن دارند.
2. محیط و رویکردهای یادگیری
پیش دبستانی: دومین تفاوت پیش دبستانی با دبستان، این است که پیش دبستانی ها عمدتاً بر تکنیک های مبتنی بر بازی برای تقویت رشد کودک متمرکز هستند. محیط پیش دبستانی ها معمولاً از انواع اسباب بازی و فضاهای بازی ایمن تشکیل می شود.
هدف اصلی از طراحی این محیط، رشد مهارت های کودکان از طریق فعالیت های عملی و بازی است. برنامه درسی پیش دبستانی بر توسعه مهارت های اجتماعی، عاطفی، شناختی و همچنین ارتقای خلاقیت و استقلال تأکید دارد.
دبستان: از سوی دیگر، مدارس ابتدایی، دارای محیطی سنتی تر هستند و برنامه درسی ساختارمندتری را ارائه می دهند که طیف وسیعی از موضوعات درسی را در بر می گیرد.
دانش آموزان مقطع ابتدایی به طور رسمی به یادگیری ریاضیات، هنر، زبان، مطالعات اجتماعی، علوم، تربیت بدنی و غیره می پردازند. این برنامه درسی، جهت آماده سازی دانش آموزان برای یادگیری موضوعات اصلی در مقاطع بعدی تحصیلی طراحی شده است.
3. تفاوت پیش دبستانی و دبستان: روش تدریس
تدریس در مقاطع پیش دبستانی و دبستان، نیازمند مجموعه ای از مهارت های متفاوت است.
مربیان باید به خوبی از تفاوت پیش دبستانی با دبستان آگاه باشند؛ تا آموزشی باکیفیت و اصولی را به کودکان ارائه دهند.
پیش دبستانی: کودکان خردسال بازه توجه کوتاهی دارند؛ به همین دلیل، مربیان پیش دبستانی باید دارای صبر و حوصله بالایی باشند و توانایی جلب توجه و علاقه کودکان داشته باشند.
دانش مربی پیش دبستانی درباره مراحل رشد کودک، برنامه ریزی موثر دروس، آشنایی با موسیقی و روانشناسی نیز می تواند در ایجاد یک محیط آموزشی محرک مفید باشد.
دبستان: از سوی دیگر، معلمان مدارس ابتدایی به مهارت هایی در توسعه برنامه درسی، تصمیم گیری و همکاری نیاز دارند. آنها باید در آموزش دروس اصلی مانند ریاضیات مهارت داشته باشند و بتوانند با دانش آموزان و والدین روابط قوی برقرار کنند.
معلمان مدارس ابتدایی اغلب با سایر مربیان همکاری می کنند تا یک تجربه یادگیری مؤثر را برای دانش آموزان خود ایجاد کنند.
تفاوت های سنی • پیش دبستانی: سنین ۲ تا ۵ سال
• دبستان: پایههای ۱ تا ۶، سنین 6 تا ۱۱ سال
محیط و رویکرد یادگیری • پیش دبستانی: – یادگیری مبتنی بر بازی – اسباببازیها و فضاهای ایمن بازی – تمرکز بر مهارتهای اجتماعی، عاطفی، شناختی، خلاقیت و استقلال
• دبستان: – محیط و برنامه درسی سنتی و ساختارمند – دروس: ریاضی، هنر، زبان، مطالعات اجتماعی، علوم، تربیت بدنی – آمادهسازی برای سطوح بالاتر آموزشی
روش تدریس • معلمان پیش دبستانی: – صبر، توانایی جلب توجه – آگاهی از مراحل توسعه کودک – برنامهریزی درسی، موسیقی، روانشناسی
• معلمان دبستان: – توسعه برنامه درسی، تصمیمگیری – مهارت در دروس اصلی – ایجاد روابط قوی با دانشآموزان و والدین – توانایی همکاری با معلمان دیگر
جدول تفاوت پیش دبستانی با دبستان
کاربرد یادگیری تفاوت پیش دبستانی با دبستان
گذراندن پیش دبستانی و دبستان تأثیر بسزایی در آینده تحصیلی و اجتماعی فرزند شما دارد. حالا که تفاوت پیش دبستانی با دبستان را می دانید، به یاد داشته باشید که علایق و استعدادهای هر کودک منحصر به فرد است و ممکن است بسته به نیازها و ترجیحات فردی او متفاوت باشد.
در روند تحصیل کودکتان، سن، سبک یادگیری و اهداف بلند مدت آموزشی او را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که با مربیان و سایر والدین برای تصمیم گیری در انتخاب یک مرکز پیش دبستانی یا دبستان معتبر مشورت کنید.
و در پایان، به یاد داشته باشید: با وجود تفاوت پیش دبستانی با دبستان، در هر صورت مهم ترین چیز این است که در همه مراحل برای فرزندتان یک محیط آموزشی، امن، حمایتی و آرامش بخش فراهم کنید که رشد و تکامل او را تقویت کند
@pnu100
معرفی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی ودبستانی
آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بوده و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح و تشریخ ارزشهای جدید حاکم برجامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت خاص برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات رواشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان از دوره های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند. بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
طول دوره تحصیل:
طول دوره تحصیل
متوسط طول دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی 5 سال است (حداقل 4 سال و حداکثر 6 سال میباشد) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم 17 هفته در هر نیمسال تحصیلی است زمان هر درس از نوع نظری 17 ساعت، عملی 24 ساعت و کارورزی 51 ساعت است.
تعداد واحدها
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان 142 واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی تقسیم میشود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (42 واحددروس نظری و 8 واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر:
- دروس عمومی 23 واحد
- دروس اصلی: پایه علوم ( اصلی ) 61 واحد
- دروس تخصصی : (دروس کاربردی) 50 واحد
- دروس اختیاری 8 واحد
جمع واحد 142
نقش و توانایی یا کارایی
1- مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه ، مهدکودک، کودکستان و آمادگی)
2- کارشناس تهیه مواد و وسائل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی
3- آموزگار مدارس ابتدائی
4- مدیریت مدارس ابتدائی
5- مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم
6- تدریس در مدارس کودکان استثنائی ( در صورت گذراندن دروس اختصاصی و پایه و اصلی)
7- کارشناس و مربی آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاه
8- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
9- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
10- کارشناس وزارت آموزش و پرورش (دفتر آموزش ضمن خدمت، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی و مانند آن)
ضرورت و توانایی
در بسیاری از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما، پدر و مادر مسئولیت و نقش بسیار مهمی در تربیت کودکان خوددار میباشند, شکی نیست که دامان مادر و خانواده میتوانند بهترین مربی و محیط تربیتی برای کودک محسوب شوند، ولی این امر به سبب پیچیدگی های زندگی صنعتی و تقسیم وظایف میتوانند به نحو احسن تحقق یابد. کافی نمودن آگاهیهای والدین و شناخت نیازهای فرزاندنشان، اشتغال مادران کارمند و کارگر خارج از خانه به علت ضعف بنیه مالی و اقتصادی خانواده از اهم مسائل مورد نظرند، از طرف دیگر نیاز کودک به جامعه و توجه به حقوق کودک و نیاز جامعه به کودکان آینده ساز خود حائز اهمیت بسیار است.
مسئله نیاز اجتماعی بدین صورت مطرح میشود کودک نمیتواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلکه به کل اجتماع که درآن پرورش می یابد تعلق دارد و الزاماً مجموعه به تاثیر پذیری از شرایط و امکانات و سازمان دهی محیط اجتماعی میباشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده، لازم است مراکز آموزش و پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسی و حیانی خود را ایفاء نمایند.
آموزش و پرورش پیش دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بود و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح وتشریح ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان در دروه های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند.
بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی و آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرف دیگر نیازهای فردی کودکان از نقطه نظر حسی و حرکتی، عقلی واجتماع جامعه را به پرورش مربیان متعهد و دلسوز، آگاه و علاقمند نشان میدهد.
پرواضح است که کار چنین مربیانی بدون آراستگیهای
معنوی و مسئولیتهای و تعهدات دینی و عقیدتی نمیتواند چندان مثمر ثمر واقع گردد. از طرفی نیاز به تربیت نیروی انسانی در این رشته که در حال حاضر بر عهده سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تأیید مقامات مسئول میباشد. به این ترتیب که کلیه مهدکودکهای زیر پوشش سازمان بهریستی و وزارت آموزش و پرورش برای حسن اداره امور مهدکودکها خود نیاز مبرمی به فارغ التحصیلان رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی دارند.
چارت درسی زیر صرفا جنبه پیشنهادی دارد. انتخاب واحد باید با نظر و تائید استاد راهنما صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ مسوولیتی متوجه مسوولیت سایت دانشگاه نخواهد بود
دروس دوره هشت ترمی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
ترم 1
1 105 تربیت بدنی -1 خیر عمومی
2 250 فارسی عمومی خیر عمومی
3 251 زبان خارجه عمومی خیر عمومی
4 21421012 روانشناسی عمومی خیر اصلی
5 21421023 جامعه شناسی عمومی خیر اصلی
6 21421045 تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران خیر اصلی
7 21423041 کلیات فلسفه خیر اصلی
8 21431016 آشنائی با کتابخانه و اصول کتابداری خیر اصلی
ترم 2
9 101 معارف اسلامی -1 خیر عمومی
10 110 تربیت بدنی -2 خیر عمومی پیش نیاز
11 21421034 مقدمات تکنولوژی آموزشی خیر اصلی
12 21421056 فلسفه آموزش و پرورش خیر اصلی پیش نیاز
13 21421114 روانشناسی تربیتی خیر اصلی پیش نیاز
14 21421147 جامعه شناسی آموزش و پرورش خیر اصلی پیش نیاز
15 21423052 کلیات اقتصاد خیر اصلی
ترم 3
16 106 معارف اسلامی -2 خیر عمومی پیش نیاز
17 21406019 روانشناسی رشد -1 کودکی خیر اصلی پیش نیاز
18 21421067 اصول و مبانی آموزش و پرورش خیر اصلی
19 21421090 آموزشوپرورشابتدائیوراهنماییومتوسطه خیر اصلی
20 21421103 روشها و فنون تدریس خیر اصلی
21 21421181 روشهای آماری در علوم تربیتی خیر اصلی
22 21421250 مقدمات برنامه ریزی آموزشی-درسی خیر اصلی
23 21421261 اقتصاد آموزش و پرورش خیر اصلی پیش نیاز
ترم 4
24 252 اخلاق وتربیت اسلامی خیر عمومی
25 21421089 آموزش و پرورش تطبیقی خیر اصلی پیش نیاز
26 21421125 روانشناسی رشد -2 نوجوانی خیر اصلی پیش نیاز
27 21421192 سنجش و اندازه گیری درعلوم تربیتی خیر اصلی پیش نیاز
28 21421205 مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی خیر اصلی پیش نیاز
29 21421227 آموزش و پرورش کودکان استثنایی خیر اصلی پیش نیاز
30 21421238 مقدمات مشاوره و راهنمایی خیر اصلی
ترم 5
31 113 متون اسلامی- منتخب ایات قران و نهج البلاغه خیر عمومی
32 21422015 آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی خیر تخصصی پیش نیاز
33 21422060 روانشناسی بازی خیر تخصصی پیش نیاز
34 21422106 آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات خیر تخصصی پیش نیاز
35 21422140 تهیه و کاربرد وسایل و مواد آموزشی خیر تخصصی پیش نیاز
36 21422208 حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان خیر تخصصی
37 21422297 متون تخصصی پیش دبستانی و دبستانی خیر تخصصی
38 21422311 روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی خیر تخصصی پیش نیاز
39 21422355 کار عملی -2 خیر تخصصی پیش نیاز
ترم 6
40 112 انقلاب اسلامی و ریشه ها خیر عمومی
41 21422026 بهداشت و تغذیه مادر و کودک خیر تخصصی پیش نیاز
42 21422093 مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی خیر تخصصی پیش نیاز
43 21422162 زبان آموزی خیر تخصصی پیش نیاز
44 21422264 روانشناسی آموزش خواندن خیر تخصصی پیش نیاز
45 21422300 آشنایی با فعالیتهای تربیتی- اجتماعی خیر تخصصی پیش نیاز
46 21422333 تربیت بدنی- ورزش و بازیهای دبستانی خیر تخصصی
47 21422366 کار عملی -3 خیر تخصصی پیش نیاز
ترم 7
48 111 تاریخ اسلام خیر عمومی
49 259 جمعیت و تنظیم خانواده خیر عمومی
50 21413127 تفاوتهای فردی کودکان خیر اصلی پیش نیاز
51 21422048 اصول بهداشت و کمکهای اولیه خیر تخصصی
52 21422128 آموزش هنر خیر تخصصی پیش نیاز
53 21422184 قصه گویی و نمایش خلاق خیر تخصصی پیش نیاز
54 21422195 کار و آشنایی باطبیعت و زندگی اجتماعی خیر تخصصی پیش نیاز
55 21422231 مشاوره کودک خیر تخصصی پیش نیاز
56 21422286 ادبیات کودکان خیر تخصصی
@pnu100
معرفی رشته علوم تربیتی و گرایش ها و بازار کار آن
مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی علوم تربیتی
علیرضا افشار2022-08-09آخرین بروزرسانی: 2022-08-09710,388 زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه
رشته علوم تربیتی یکی از رشتههای محبوب و پر طرفدار گروه علوم انسانی است. این رشته به بررسی جنبههای آموزش و پرورش آدمی و علم و دانشهای مربوط به آن میپردازد. افرادی که میخواهند در این رشته تحصیل کنند باید در دروس؛ فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت قوی باشند. این رشته در مقطع کارشناسی شامل پنج گرایش است.
این گرایشها عبارتند از؛
تکنولوژی آموزشی
راهنمایی و مشاوره
آموزش پیش دبستانی و دبستانی
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
همچنین گرایشهای رشته علوم تربیتی در مقطع ارشد عبارتند از؛
برنامه ریزی آموزشی
آموزش و پرورش تطبیقی
برنامه ریزی درسی
تحقیقات آموزشی
آموزش و پرورش استثنایی
روانشناسی تربیتی
آموزش بزرگسالان
مشاوره و راهنمایی
آموزش و بهسازی منابع انسانی
تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
تکنولوژی آموزشی
مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی
سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش
واحدهای درسی رشته علوم تربیتی در دانشگاه
دانشجویانی که در رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی تحصیل میکنند باید ۱۴۲ واحد درسی را بگذرانند. این ۱۴۲ واحد شامل دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی است. همچنین ۸ واحد این دروس به صورت عملی است که به صورت کارورزی ارائه میشود. به طور کلی تقسیم بندی تعداد واحدهای درسی این رشته عبارتند از؛
دروس عمومی: 23 واحد
دروس اصلی: پایه 61 واحد
دروس تخصصی: دروس کاربردی 50 واحد
دروس اختیاری: 8 واحد
همانطور که گفته شد جمع کلی تعداد واحدهای تدریسی در مقطع کارشناسی این رشته برابر با ۱۴۲ واحد است.
دروس اصلی گرایشهای مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی
تاريخ آموزش و پرورش در اسلام و ايران
جامعه شناسی آموزش و پرورش
فلسفه آموزش و پرورش
اقتصاد آموزش و پرورش
اصول و مبانی آموزش و پرورش
مقدمات مديريت آموزشی
آموزش و پرورش تطبيقی
مقدمات برنامه ريزی آموزشی درسی
آموزش و پرورش ابتدايی- راهنمايی و متوسطه
آموزش و پرورش كودكان استثنائی
اخلاق اسلامی، مقدمات تكنولوژی آموزشی
روشها و فنون تدريس
آشنايی با كتابخانه و اصول كتابداری
روانشناسی عمومی، روشهای آماری در علوم تربيتی
روانشناسی رشد 1و2
سنجش و اندازه گيری در علوم تربيتی
جامعه شناسی عمومی
مقدمات روش تحقيق در علوم تربيتی
دروس تخصصی گرايش تكنولوژی آموزشی مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی
سمينار در برنامه ريزی درسی و آموزشی
اصول برنامه ريزی درس و تحليل محتوا
مبانی ارتباط انسانی
برنامه ريزی درسی ابتدايی
اصول طراحی پيامهای آموزشی
سمينار در تكنولوژی آموزشی
اصول عكاسی
برنامه ريزی درسی متوسطه
توليد برنامه های تلويزيونی
راديو و تلويزيون آموزشی
انتخاب و بهره برداری و ارزيابی مواد و وسايل آموزشی
تئوریها و روشهای كاربردی در رسانههای جمعی
توليد مواد آموزشی
آموزش برنامهای
آموزش با روش مبتنی بر سيستمها
اصول طراحی نظامهای آموزشی
توليد فيلمهای آموزشی
برنامه ريزی درسی آموزش عالی و بزرگسالان
ارزيابی نظامهای كوچک آموزشی
آشنايی با مراكز و مواد آموزشی
كارورزیها و اجرا پروژههای فردی
كارورزیها و اجرا پروژه های گروهی
جامعه شناسی ارتباطی
تحصیل در رشته علوم تربیتی به چه تواناییهایی نیاز دارد؟
همانطور که پیشتر و در ابتدا گفته شد رشته علوم تربیتی، رشتهای است که به بررسی جنبههای آموزش و پرورش آدمی و علم و دانشهای مربوط به آن میپردازد. افرادی که میخواهند در این رشته تحصیل کنند باید در دروس فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت قوی باشند. همچنین از آنجایی که این رشته با رفتار آدمها سر و کار دارد افرادی که در این رشته تحصیل میکنند باید تواناییهای زیر را نیز دارا باشند. این تواناییها عبارتند از:
داشتن روابط انسانی بالا
رعایت کردن اصول مدیریت آموزشی
جامعه شناسی
دارای خلاقیت بالا
برخورداری از فن بیان خوب
معرفی گرایش تکنولوژی آموزش
تکنولوژی آموزشی از دو واژه تکنو و لوژی تشکیل شده است. تکنو در لغت به معنی پردازش سیستماتیک با پدیدههای علمی است و واژه لوژی به معنی شناخت است. آموزش نیز همانطور که واضح است به معنای فعالیتی است که مربیان و معلمان انجام میدهند. این تعریف و بررسی لغوی تکنولوژی آموزشی بود. در تعریف مفهومی این رشته باید بگويیم که گرایش تکنولوژی آموزش شامل تئوریها و اجرای اعمال طراحی، رشد، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری میشود.
منابع متعددی با یکدیگر تعامل دارند تا بر یادگیری انسان تأثیر بگذارند. اینها شامل عوامل درون یادگیرنده، ابزارها، تسهیل کنندهها (معلمان) و ویژگیهای محیط است. یادگیری معنادار شامل فرآیندهایی است که حوزه عمومی یا رشته خاص میشو
د. تئوریهای یادگیری به ما اجازه میدهند که تواناییها و محدودیتهای موقعیت یادگیری را تحلیل کنیم. دانشآموزان از نظریههای علوم تربیتی برای درک تصمیمات، فرآیندها و نتایج آموزشی استفاده خواهند کرد.
معرفی گرایش مدیریت و برنامه ریزی
یکی از گرایشهای محبوب رشته علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی است. این رشته شامل رشتههای، جامعه شناسی، روانشناسی ، فلسفه، مدیریت و آمار است. هدف اصلی این گرایش تشکیل فضاهای یادگیری و تربیت نیروی انسانی برای افزایش و توسعه اقتصادی در کشور است. گرایش مدیریت و برنامهع ریزی بازارکار خوبی دارد. افرادی که در این گرایش تحصیل میکنند میتوانند بهد از فاغالتحصیلی در آموزش پرورش کار کنند. همچنین میتوانند در سازمانها و ارگانهای دولتی از جمله سازمانهای برنامه ریزی و بودجه فعالیت داشته باشند. یکی دیگر از موقعیتهای شغلی این گرایش تاسیس آموزشگاههای علمی است.
معرفی گرایش کودکان و دانش آموزان استثنایی
کودکان استثنایی شامل گروههای؛ عقب مانده ذهنی و معلول جسمی ، ناشنوا ، نیمه شنوا، نابینا و نیمه بینا و تیزهوش میشوند. هر یک از این گروهها به شرایط خاصی جهت آموزش احتیاج دارند. نحوه آموزش به این کودکان و فراهم کردن امکانات برای آموزش این کودکان چیزی است که افراد فارغالتحصیل گرایش کودکان و دانش آموزان استثنایی آموزش دیدهاند. افرادی که در این رشته تحصیل میکنند میتوانند بعد از اتمام درسشان در مدارس استثنایی تدریس کنند و مشغول کار شوند. همچنین میتوانند در بهزیستیها و موسسات مخصوص کودکان عقب مانده نیز به عنوان مربی آنها فعالیت کنند
🏙 اذان صبح 🏙
به افق تهران (استان تهران)
———————————————
🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
———————————————
ذکر روز شنبه: 🦋یا رَبَّ الْعالَمین🦋
ترجمه: ای پروردگار جهانیان
———————————————
اوقات شرعی امروز
🏙 اذان صبح ۰۳:۲۳
🌅 طلوع آفتاب ۰۵:۰۴
☀️ اذان ظهر ۱۲:۱۰
🌤 اذان عصر ۱۵:۵۸
🌄 غروب افتاب ۱۹:۱۶
🌃 اذان مغرب ۱۹:۳۷
🌌 اذان عشا ۲۰:۳۳
🌘 نیمه شب ۲۳:۲۰
———————————————
⚙️ تنظیمات 💡راهنما
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
🔴دو تاریخ مهم آزمون وکالت
#آزمون_وکالت1403
@pnu100
💠 #بخشنامه دستورالعمل ترم تابستان ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد (رشتههای غیر پزشکی)
💠 ثبت نام دوره تابستان
┘ ۱۸ تیرماه تا ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳
💠شروع و پایان کلاسها
┘ ۳۰ تیرماه تا ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳
🔸 بازه امتحانات
┘ ۵ شهریورماه تا ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۳
🔹حداکثر تعداد واحد انتخابی
┤ کاردانی و کارشناسی: ۸ واحد
┤ ارشد: ۶ واحد (یک درس جبرانی و یکی اصلی)
┘ دکتری: ۴ واحد (دو درس جبرانی)
🔻تبصره ۱: برای دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی که با حداکثر ۱۰ واحد درسی فارغ التحصیل میشوند اخذ ۱۰ واحد در دوره تابستان بلامانع می باشد.
🔻تبصره ۲:اخذ دروس وصایای امام (ره) و انس با قرآن کریم علاوه بر حداکثر تعداد واحد انتخابی ذکر شده ۸ واحد و تبصره ۱ (تعداد ۱۰ واحد درسی جهت فارغ التحصیلی)بلامانع می باشد.
🔹شهریه مقاطع کاردانی و کارشناسی
┤ تا ۶ واحد: ½ (نصف) شهریه ثابت
┤ بیشاز ۶ واحد: ¾ (سه چهارم) شهریه ثابت
┘ + شهریه متغیر دروس اخذ شده
🔹شهریه مقطع کارشناسی ارشد
┤ تا ۳ واحد: ½ (نصف) شهریه ثابت
┤ بیش از ۶ واحد: ¾ (سه چهارم) شهریه ثابت
┘ + شهریه متغیر دروس اخذ شده
🔹شهریه مقطع دکتری تخصصی
┤ ⅓ (یک سوم) شهریه ثابت
┘ + شهریه متغیر دروس اخذ شده
✍ آموزش دانشگاه آزاد اسلامی
@pnu100
آغاز انتخاب رشته داوطلبان پذیرش براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته سال 1402 دانشگاه آزاد اسلامی جهت پذیرش در ترم مهر ماه
🟢 سایت انتخاب رشته:
http://www.azmoon.org
🔴 عنوان و کد رشته های کاردانی پیوسته واحد بوشهر 👇
كد محل دانشگاهي 146
۱-مربی بهداشت مدارس20576
2-حسابداری21301
3-تربیت بدنی 21408
4-الکترونیک عمومی40100
5-الکتروتکنیک40132
6-صنایع شیمیایی40276
7-جوشکاری40616
8-مکانیک خودرو40680
9-حرارت مرکزی و تهویه مطبوع 40800
10-عمران40943
11-نرم افزار کامپیوتر 41052
12-مکانیک موتورهای دریایی 41130
13-فناوری تولیدات باغی50156
14-فناوری تولیدات زراعی 50157
15-طراحی و دوخت 60144
16-معماری60206
17-فتو گرافیک گرافیک 60268
18-انیمیشن60269
🔴 عنوان و کد رشته های کارشناسی ناپیوسته واحد بوشهر 👇
1-آموزش زبان انگلیسی20312
2-آموزش دینی و عربی 20422
3-آموزش و پرورش ابتدایی 20627
4-حقوق-حقوق ثبتی20885
5-حسابداری21301
6-تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی 21413
7-مهندسی حرفه ای برق و قدرت40045
8-مهندسی حرفه ای معماری40889
9-مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرم افزار 40893
10-مهندسی حرفه ای صنایع شیمیایی 40895
11-مهندسی حرفه ای الکترونیک کاربردی40899
12-مهندسی فناوری شبکههای توزیع برق 41424
13-گرافیک 60143
دانشگاه آزاد
@pnu100
فارسی|English
نام و نام خانوادگی : سرکار خانم فاطمه قربانی
سمت: کارشناس آموزش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
رشته : تربیت بدنی کلیه گرایش ها – ادبیات عربی - ادبیات کودک و نوجوان
پست الکترونیک : Karshenas81@gmail.com
شماره تماس: 84234242
*****************************************************************
نام و نام خانوادگی : سرکار خانم سمیه طیبی
سمت: کارشناس آموزش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
رشته : کلیه گرایشهای اخلاق - کلیه گرایشهای فقه و مبانی حقوق اسلامی ، تاریخ فلسفه - مدیریت آموزشی - زبان شناسی
پست الکترونیک : .....................................
شماره تماس: 84234243
*****************************************************************
نام و نام خانوادگی : سرکار خانم رویا کارگران
سمت: کارشناس آموزش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
رشته : روانشناسی ( کلیه گرایش ها )
پست الکترونیک : royaa.kargaran@gmail.com
شماره تماس: 88803230
*****************************************************************
نام و نام خانوادگی : سرکار خانم اکرم امیر آتشانی
سمت: کارشناس آموزش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
رشته : الهیات کلیه گرایشهای علوم قرآن وحدیث ، فلسفه وکلام اسلامی، فلسفه دین - آموزش زبان انگلیسی
پست الکترونیک : Sara.amiri680@gmail.com
شماره تماس: 84234245
*****************************************************************
نام و نام خانوادگی : سرکار خانم لیلا افسوسی
سمت: کارشناس آموزش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
رشته : تاریخ کلیه گرایش ها – جغرافیا کلیه گرایش ها – آموزش محیط زیست – برنامه ریزی درسی
پست الکترونیک : Afsoosileyla98@gmail.com
شماره تماس: 84234245 *****************************************************************
نام و نام خانوادگی : سرکار خانم معصومه ابراهیمی
سمت: کارشناس آموزش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
رشته : کلیه گرایشهای نهج البلاغه ، آموزش زبان فارسی ، کلیه گرایشهای حقوق، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
پست الکترونیک : Ebrahimi_tpnu@yahoo.com
شماره تماس: 84234248
@pnu100
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://teh-jounoob.pnu.ac.ir/portal/file/%3F2048226/%25D8%25B4%25D9%2585%25D8%25A7%25D8%25B1%25D9%2587-%25D8%25AA%25D9%2585%25D8%25A7%25D8%25B3-%25DA%25A9%25D8%25A7%25D8%25B1%25DA%25A9%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25AF%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25B4%25DA%25AF%25D8%25A7%25D9%2587-%25D9%25BE%25D9%258A%25D8%25A7%25D9%2585-%25D9%2586%25D9%2588%25D8%25B1-%25D8%25AA%25D9%2587%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25AC%25D9%2586%25D9%2588%25D8%25A8.docx&ved=2ahUKEwiW_JGjorWHAxXEUKQEHdHrCdoQFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw2qgE4Goo1mYc1lqp4Lbu2D
کارشناسان تهران جنوب
@pnu100
خدیجه بلکامه
http://prof.khuisf.ac.ir/Masters/default/?action=Jobs&masterID=c57168a952f5d46724cf35dfc3d48a7f&LaID=1
دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان
@pnu100
آزمون lms.isfahan.pnu.ac.ir
نمونه تعلیم1.pdf
1.22M
نمونه جزوه ی تعلیم
معلمان آینده ساز 😍☝️pnu100@
🔹شهریه دانشگاه فرهنگیان از دانشگاه آزاد بیشتر شد!
💰 هر ترم ۴ ماه است و در دانشگاه فرهنگیان ماهانه ۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان کسر می شود.
💵 یعنی هر ترم ۱۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان ، با در نظر گرفتن شهریه متغیر ، تقریبا مثل دانشجوهای علوم پزشکی آزاد
➡️ یعنی دانشجومعلما اندازه تحصیل در رشته علوم پزشکی آزاد باید هزینه از حقوقشون به دانشگاه بدهند!
.
.
.
#فوروارد_یادتون_نره❤️
💥💥💥
@Pnu100
قانون برنامه هفتم پیشرفت- نشر اداریها.pdf
3.93M
❤️🌱قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
#فوروارد_یادتون_نره❤️
💥💥💥
@pnu100
ج) پوشانیدن غیر وجه و کفین بر زن واجب است و از لحاظ فقه اسلام هیچگونه تردیدی وجود ندارد.
د) همه موارد
16- موضع اسلام در مورد حضور بانوان در اجتماع چیست؟
الف) اسلام، زنان را تا حدودی که منجر به فساد نشوند از شرکت در اجتماع نهی نمی کند.
ب) در بعضی موارد شرکت زنان را در اجتناع واجب میکند مانند حج
ج) اسلام با شرکت زن در مجامع با حفظ حریم مخالف نیست بلکه با اختلاط زن و مرد مخالف است
د) همه موارد
17- این حدیث از کدام معصوم است؟ «نگاه کردن(به نامحرم از روی شهوت) تیری است زهر آلود از ناحیه شیطان چه بسیارند نگاه هایی که بعدها حسرتها و تاسف های طولانی به دنبال خود آورده اند»
الف) پیامبر اکرم(ص)
ب) امام حسین(ع)
ج) امام صادق(ع)
د) امام هادی(ع)
18- فلسفه پوشش اسلامی از چه جنبه ای حائز اهمیت است؟
الف) جنبه روانی و جنبه اجتماعی
ب) جنبه خانه و خانوادگی
ج) بالا بردن احترام زن و جلو گیری از ابتذال او
د) همه موارد
19- معاشرت های آزاد و بی بند و بار پسران و دختران و روابط آزاد جنسی چه پیامدی به همراه دارد؟
الف) موجب می شود پسران و دختران تا جایی که ممکن است از ازدواج و تشکیل خانواده سرباز بزنند.
ب) در نظر پسران و دختران ازدواج یک وظیفه و تکلیف و سلب آزادی و محدودیت بشمار می رود.
ج) موجب می شود دختران و پسران به سمت ازدواج و تشکیل خانواده گرایش پیدا نمایند.
د) دو مورد الف و ب
20- در مورد افرادی که در کوچه ها و خیابانها مزاحم زنان می گردند، کدام گزینه صحیح نیست؟
الف) در آیه 60 سوره احزاب به مجازات آنان اشاره شده است.
ب) جلب کردن آنها به کلانتری و تراشیدن سر آنها کفایت می کند.
ج) از نظر قانون اسلام، این افراد مستحق مجازات سخت و شدیدی می باشند.
د) الف و ج
21- شعار سال 1388 نیروی انتظامی کدام است؟
الف) اقتدار، انضباط، رفاه اجتماعی
ب) انضباط، امنیت، سرمایه اجتماعی
ج) انضباط، اصلاح الگوی مصرف
د) قانونمداری، پاسخگویی، سرفرازی
22- شماره تلفن ارتباط با پلیس کدام است؟
الف) 115
ب) 125
ج) 110
د) 137
23- شروع و پایان هفته نیروی انتظامی کدام گزینه است؟
الف) از 8 مهر تا 15 مهر
ب) از 15 مهر تا 21مهر
ج) از 13 مهر تا 20 مهر
د) از 14 مهر تا 21 مهر
مساله حجاب مطهری
@pnu100
کدام گزینه صحیح است؟
الف) قبل از اسلام، در میان بعضی ملل، حجاب وجود داشته است.
ب) در ایران باستان، حجاب سخت و شدیدی وجود داشته است.
ج) در جاهلیت عرب، حجاب وجود نداشته است و بوسیله اسلام در عرب پیدا شده است.
د) همه موارد
2- .................. نوعی پاسبانی است که آفرینش برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها در وجود بشر نهاده است .................. یک شرافت انسانی و یک حساسیت انسانی است نسبت به پاکی و طهارت جامعه.
الف) حجاب
ب) غیرت
ج) تقوا
د) ازدواج
3- کدام یک از علل و عوامل زیر در پیدایش حجاب اسلامی تأثیر داشته است؟
الف) میل به ریاضت و رهبانیت، تسلط مرد بر زن
ب) عدم امنیت و عدالت اجتماعی، حسادت و خودخواهی مرد
ج) عادت زنانگی زن و احساس کمبود به مرد
د) هیچکدام
4- حیا و عفت و ستر و پوشش، تدبیری است که خود زن بایک نوع الهام برای .................. به کار برده است.
الف) گرانبها کردن خود
ب) حفظ موقعیت خود در برابر مرد
ج) جلب توجه مردان
د) الف و ب
5- پوشش زن در اسلام این است که ....................
الف) زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند
ب) زن در معاشرت خود با مردان به جلوه گری و خودنمایی نپردازد
ج) زن خود را از نامحرم پنهان نماید
د) الف و ب
6- از نظر اسلام ................... از جنبه روانی، به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقرای صمیمت کامل بین زوجین می گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفاء نیروی کار و فعالیت اجتماع می گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.
الف) محدودیت کامیابی های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع
ب) تک همسری و پرهیز از ازدواج های متعدد
ج) تسهیل در ازدواج جوانان
د) ب و ج
7- اسلام برای تعدیل و رام کردن غریزه جنسی، یک وظیفه مشترک برای زن و مرد، هر دو مقرر کرده است و آن ................... است. یک وظیفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن این است که بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده دارند و در اجتماع به جلوه گری و دلربائی نپردازند.
الف)✅ کنترل نگاه
ب) رعایت حجاب
ج) ازدواج
د) همه موارد
8- چرا در اسلام، دستور پوشش به زنان اختصاص یافته است؟
الف) زیرا رفت و آمد زنان در جامعه باید محدود باشد
ب) زیرا پوشش زنان، عاملی برای ریاضت و ترک لذت است
ج) زیرا میل به خود نمایی و خودآرایی مخصوص زنان است
د) همه موارد
9- کدام گزینه درست نیست؟
الف) بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی، موجب فلج کردن نیروی اجتماع می شود.
ب) زن هر انداره متین تر، باوقاتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد، بر احترامش افزوده تر می شود.
ج) حجاب در اسلام وظیفه ای است که از ناحیه مرد بر زن تحمیل شده است.
د) حجاب در اسلام، هیچ منافاتی با حیثیت و کرامت زن ندارد.
10- ..................... این است که التذاذات جنسی باید به محیط خانوادگی و همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع، خالص برای کار و فعالیت باشد.
الف) مبنای تقوا در اسلام
ب) مبنای حجاب در اسلام
ج) مبنای احترام به زن
د) مبنای استواری اجتماع
11- کدام یک از نکات زیر از آیات 30 و 31 سوره نور استفاده می شود؟
الف) هر مسلمان چه مرد و چه زن، باید از چشم چرانی و نظر بازی اجتناب کند.
ب) مسلمان خواه زن یا مرد، باید پاکدامن باشد و عورت خود را از دیگران بپوشد.
ج) زنان باید پوشش داشته باشند و آرایش و زیور خود را بر دیگران آشکار نسازند و در صدد تحریک و جلب توجه مردان بر نیاید.
د) همه موارد
12- چرا پوشش وجه و کفین بر زن واجب نشده است؟
الف) زیرا نظر کردن به آن، مفسده ای ایجاد نمیکند.
ب) زیرا موجب حرج و فلج و سلب مکان فعالیت عادی زن میگردد.
ج) زیرا جزو اعضای جذاب و مورد توجه مردان نیست.
د) هیچکدام
13- بعضی از کارها نه دارای مصلحتی است که باعث شود شارع آن را واجب کند و نه دارای مفسده ای است که سبب شود حکم به تحریم آن دهد. این کارها به علت اینکه ملاکی برای وجوب یا حرمت ندارند .................. شمرده می شوند.
الف) مکروه
ب) مستحب
ج) حلال
د) مباح
14- به نیروی تقوا و ایمان در مقابل موجبات همه گناهها میتوان تکیه کرد، مگر در مورد ...................
الف) گناهان مربوط به غریزه جنسی
ب) گناهان مربوط به حق الناس
ج) گناهان مربوط به آبروی مؤمنین
د) همه موارد
15- کدام گزینه صحیح است؟
الف) جهان امروز به نام آزادی زن و صریح تر «آزادی روابط جنسی» روح جوانان را سخت فاسد کرده است.
ب) وقتی زن پوشیده و سنگین از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند، افراد فاسد و مزاحم جرأت نمی کنند متعرض آنها شوند.
🟣چگونه درخواست مجوز ترم تابستان را لغو کنیم؟!
🔹در صورتی که به اشتباه درخواست مجوز انتخاب واحد ترم تابستان دادهاید و یا از درخواست خود منصرف شدهاید، میتوانید با مراجعه به معاونت آموزش دانشکده خود این درخواست را لغو کنید.
🔹در این صورت بدهی شهریه تابستان نیز حذف میشود و امکان مشاهده نمرهها و کارنامه فراهم خواهد شد.
🔹در صورت بروز مشکل مالی با معاونت مالی واحد دانشگاهی خود درمیان بگذارید.
📗دانلودرایگان جزوه،کتاب ونمونهسوال از همه رشتهها↙️تلگرام💙وایتا🧡
📖📚➔ @Pnu100 👈📗📒📕📔📘
🎓🤖➔ @Pnu100bot 👈😍📋
چارت رشته مدیریت دولتی_230121_162825.pdf
135.4K
🌸 چارت رشته مدیریت دولتی
کارشناسی 1402_1401
❇️@pnu100
هدایت شده از 🛣📡 شهرستان کوهپایه؛ زادگاه حافظ 🏡
🔹در میان عربها یک ضرب المثل هست که : مَن لَم یُأدبَه الزَمَن،سَیُأدبُه اليمن . " هر کسی که زمان او را ادب نکند قطعا یمن او را ادب خواهد کرد " 😜
احتمالا اسراییلیها این ضرب المثل رو نشنیده بودن وگرنه هیچ وقت تستش نمی کردن 😄
#یمن
@kuhpayeh031