eitaa logo
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
554 دنبال‌کننده
1هزار عکس
86 ویدیو
11 فایل
" ناشر برتر فرهنگ و اندیشه اسلامی " برای تهیه کتاب و اطلاعات بیشتر به سایت سازمان انتشارات مراجعه فرمایید: 🌐 www.Poiict.ir با کتاب بیشتر از عمر خود زندگی کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
📚🔸منتشر شد🔸📚 . در شماره ۹۳ و ۹۴ می‌خوانیم… . ـ سخن سردبیر/ رمضان علی‌تبار ـ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر ـ بررسی و تحلیل شاخصه‌های علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی ـ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی ـ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی ـ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاه‌های شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری ـ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنت‌های تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمی‌نژاد ـ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکل‌گیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجت‌پور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیت‌الله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری . ✅قیمت: ۵۰ هزارتومان✅ . 🛒 جهت سفارش کتاب : ۱.خرید از سایت انتشارات ۲.تماس با انتشارات . 🆔 @poiictnews
ارزش عناصر سه‌گانه نهضت امام حسین(ع) چیست؟ 🔺در عامل اول، امام حسين(ع) مدافع است. به او می‌گويند: بيعت كن، می‌فرمايد: بيعت نمی‌كنم و از خودش دفاع می‌كند. در عامل دوم، امام حسين(ع) متعاون است، او را به همكاری دعوت كرده‌اند و جواب مثبت داده است. در عامل سوم، امام حسين(ع) مهاجم است. در اينجا او به حكومت هجوم كرده‌است. هر یک از اين عوامل، يک نوع تكليف و وظيفه برای امام حسين(ع) ايجاب می‌كرد. از نظر عامل بيعت، امام حسين(ع) وظيفه‌ای ندارد جز زير بار بيعت نرفتن. از نظر عامل دعوت مردم كوفه، امام حسين(ع) وظيفه دارد به‌سوی كوفه بيايد تا وقتی كه آنها سر قولشان هستند. از آن ساعتی كه آنها جا زدند، زير قولشان زدند و شكست خوردند و رفتند، ديگر امام حسين(ع) از اين نظر وظيفه‌ای ندارد. عامل دعوت مردم كوفه يک عامل موقت بود، يعنی عاملی بود كه از پانزدهم رمضان آغاز شد، مرتب نامه‌ها متبادل می‌شد و اين امر ادامه داشت تا وقتی كه امام به نزديكی كوفه رسيدند. بعد كه با حر‌بن‌يزيد رياحی ملاقات كرد و آن خبرها از جمله خبر قتل مسلم رسيد، ديگر موضوع دعوت مردم كوفه منتفی شد و از اين نظر امام وظيفه‌ای نداشت. بنابراين امام وقتی با مردم كوفه صحبت می‌كند و مخاطبش مردم كوفه هستند نه يزيد و حكومت وقت، به آنان می‌گويد: مرا دعوت كرديد، من آمدم. نمی‌خواهيد، برمی‌گردم. شما مرا دعوت كرديد، دعوت شما برای من وظيفه ايجاب كرده، اما حالا كه پشيمان شديد، من بر می‌گردم...🔻 . 📙از متن کتاب حماسه عاشورا 📙 . خرید کتاب با ۱۰ درصد تخفیف . 🆔 @poiictnews
|کتاب جدید| کتاب منتشر شد . 💸در کنار اهميت مبارزه با مفاسد اقتصادی، سؤال اين است که وضعيت جمهوری اسلامی ايران در مقوله فساد اقتصاد چگونه است؟ آيا اقدام‌های انجام‌گرفته در زمينه مقابله با فساد، قابل قبول بوده است؟ در صورت کم اثر بودن اقدام‌های انجام‌شده، علت اين اثرگذاری پايين چيست؟ اينها سؤالاتی است که ذهن هر دغدغه‌مندی را به خود مشغول می‌‌کند. يکی از اقشار دغدغه‌مند و مطالبه‌گر در مسئله مبارزه با فساد اقتصادی قشر دانشجو است. دانشجويان، به عنوان قشر تحصيل‌کرده و جوان جزو افراد تأثيرگذار (خواص) و تصميم‌ساز به شمار می‌آيند. برای جوان اين سؤال وجود دارد که جمهوری اسلامی چه موضع و عملکردی در مقابل فساد داشته است؟ آيا به‌واقع وضعيت فساد اقتصادی به شکلی است که شاخص‌های بين‌المللی اعلام می‌کنند؟ اگر اين‌طور است، علت اين مفاسد چيست و چه اقدام‌هايی بايد برای اصلاح آن صورت بپذيرد؟💸 . 📚هزینه کتاب با احترام: ۴۰ هزارتومان 🚚ارسال رایگان برای خرید بالای ۲۰۰ هزار تومان . 🆔 @poiictnews
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸یک تیکه از کتاب🔸 . ♦️قوانين و مقررات معيوب می‌تواند زمينه‌ساز شکل‌گيری برخی ساختارهای وسوسه‌انگيز باشد. بسياری از اقتصاددانان مقررات نامناسب را يکی از زمينه‌های اصلی بروز فساد می‌دانند. از نگاه ميردال، مداخله دولت‌ها و توانايی آنها در برقراری رويه‌های غيرضروری و موانع تصنعی به فساد بيشتر منتهی می‌گردد. از اين منظر، اين اندازه دولت نيست که مشکل‌ساز است، بلکه مسئله اصلی، جزئيات برنامه‌ها و شيوه حکمرانی است؛ همان‌طور که قوانين خوب می‌تواند انگيزه فساد را کاهش دهد، قوانين بد نيز انگيزه ارتکاب فساد را افزايش خواهد داد؛ برای نمونه اگر قوانين اقتصادی يک کشور، مصداق‌های بسيار متعددی را به عنوان قاچاق به شمار آورده باشد، کنشگران اقتصادی به ميزان بيشتری درگير فساد اقتصادی خواهند شد؛ چنين مسئله‌ای در ساير بخش‌های اقتصاد نيز وجود دارد.قوانين و مقررات معيوب می‌تواند زمينه‌ساز شکل‌گيری برخی ساختارهای وسوسه‌انگيز باشد. بسياری از اقتصاددانان مقررات نامناسب را يکی از زمينه‌های اصلی بروز فساد می‌دانند. از نگاه ميردال، مداخله دولت‌ها و توانايی آنها در برقراری رويه‌های غيرضروری و موانع تصنعی به فساد بيشتر منتهی می‌گردد. از اين منظر، اين اندازه دولت نيست که مشکل‌ساز است، بلکه مسئله اصلی، جزئيات برنامه‌ها و شيوه حکمرانی است؛ همان‌طور که قوانين خوب می‌تواند انگيزه فساد را کاهش دهد، قوانين بد نيز انگيزه ارتکاب فساد را افزايش خواهد داد؛ برای نمونه اگر قوانين اقتصادی يک کشور، مصداق‌های بسيار متعددی را به عنوان قاچاق به شمار آورده باشد، کنشگران اقتصادی به ميزان بيشتری درگير فساد اقتصادی خواهند شد؛ چنين مسئله‌ای در ساير بخش‌های اقتصاد نيز وجود دارد. . 🆔 @poiictnews
🖋️از متن کتاب🖋️ . بر خلاف اقتصاددانان، جامعه‌شناسان در توضيح چرايی پديده فساد، اغلب به عوامل فرهنگی اشاره می‌کنند. فرهنگ جوامع مختلف، تلقی، برداشت و هنجارهای يکسانب در مورد اقدام‌های فسادآميز ندارند. برخی معتقدند چنانچه فساد به عنوان يک هنجار عمومی و پذيرفته‌شده در جوامع تبديل شود، اين نوع فساد می‌تواند به مثابه يک قاعده پذيرفته‌شده مورد قبول واقع شود. طبيعی است اگر در جامعه‌ای با مصداق‌های بارز فساد برخورد جدی صورت نگيرد، ديگران چنين مصداق‌هايی را الگو قرار می‌دهند و مطابق با آن عمل می‌کنند. فرهنگ جزو عوامل درونی غيرمعرفتی است که به صورت ناخودآگاه بر کنش انسان اثر می‌گذارد. برخی فرهنگ‌ها مروج فساد و برخی ديگر زمينه‌ساز فساد هستند. يکی از واقعيت‌هايی که اغلب مردم در طول زندگی با آن مواجه شده‌اند اين مسئله است که انسان‌ها در بسياری از موارد به قانون‌های نوشته و نانوشته عمل می‌کنند. واقعيت اين است که آنچه بيش از جريمه و زندان، مانع از قانون‌شکنی می‌شود، اين باور اغلب مردم است که تجاوز به قانون يا هنجارشکنی را کار درستی نمی‌دانند. اعتماد عمومی و مذهب نيز نقشی حياتی در کنترل فساد دارند. کشورهايی با سطوح بالای اعتماد عمومی، کمتر از فساد آسيب می‌بينند. کشورهايی با سطوح پايين اعتماد عمومی و سرمايه اجتماعی اندک، بيش از سايرين از فساد آسيب می‌بينند. . برای سفارش کتاب🛒 : ۱.تماس با انتشارات_داخلی۲ ۲.خرید از سایت انتشارات ۳.خرید از کتابفروشی اندیشه_روبروی دانشگاه تهران 🆔 @poiictnews
|کتاب جدید| کتاب منتشر شد . 🔸رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای؛ الگوی اقتصاد مقاومتی را به عنوان الگویی دفاعی در برابر جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام نمودند؛ ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب، پس از بیان مشکلات اقتصادی کشور تنها راه برون‌رفت از مشکلات را عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی معرفی کردند. حمایت از کالای بومی یکی از مهمترین ابعاد الگوی اقتصاد مقاومتی است.🔸 . 📚هزینه کتاب با احترام: ۱۲۰ هزارتومان 🚚ارسال رایگان برای خرید بالای ۲۰۰ هزار تومان . 🆔 @poiictnews
فرهیخته کتابدوست سلام نمایشگاه مجازی طرح تابستانه کتاب انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان برای خرید بالای ۲۰۰ هزارتومان هم اکنون برپاست. «۱۵ الی ۲۱ شهریور» www.poiict.ir 🆔 @poiictnews
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
. 🖋️از متن کتاب🖋️ . اهمیت استفاده از کالای تولید داخل ازنظر شهید مدرس تا اندازه‌ای بود که در مجلس چهارم پیشنهاد می‌کند قانونی برای الزام کارکنان دولت برای استفاده از لباس داخلی تصویب شود. با اصرار شهید مدرس، مادّه‌ای به‌شرح ذیل به قانون استخدام کشوری اضافه می‌شود: بعد از یک‌سال از اجرای این قانون کلیه ملبوس اوقات کار مستخدمین در ادارات کشوری اعم از لباس که ازطرف دولت به مستخدمین داده می‌شود یا خود آنها تهیه می‌کنند، باید از منسوجات و مصنوعات ایران باشد. اما بعدها کمیسیون استخدام با الحاق این مادّه به قانون استخدام مخالفت می‌کند. درنهایت این موضوع به‌صورت قانونی مجزا در چهار مادّه در سال ۱۳۰۱ شمسی به‌تصویب می‌رسد. متن قانون عبارت است از: قانون استعمال البسه وطنی مادّه ۱ ـ دولت مکلف است کلیه لباس‌هایی که برای مستخدمین لشگری و کشوری تهیه می‌کند، از مصنوعات و منسوجات ایران باشد. مادّه ۲ ـ عموم وزرا و نمایندگان مجلس شورای ملی و معاونین و ولات و حکام و قضات عدلیه و کلیه مستخدمینی که مشمول قانون استخدام می‌باشند و نیز مستخدمینی که ازطرف دولت به ایشان لباس داده شده است، در موقع اشتغال به خدمت رسمی، مکلف‌اند البسه ظاهری خود را از مصنوعات و منسوجات ایران قرار دهند. مادّه ۳ ـ جزای متخلف از این قانون در شش ماه اول از قرار هریک روز تخلف کسر صد نیم حقوق ماهانه و پس از آن کسر صد یک حقوق ماهانه است. مادّه ۴ ـ این قانون از اول برج میزان یک هزار و سیصد و دو (۱۳۰۲) به‌موقع اجرا گذارده خواهد شد. شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس به‌شکل عملی نیز بسیار مقید به مصرف تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بودند. لباس، کفش، عبا و عمامه این شهید بزرگوار از تولید داخل بود. به ایشان ایراد می‌گیرند که چرا عبای کرباسی می‌پوشید و عبای بهتری استفاده نمی‌کنید، ایشان می‌گوید هر زمانی که ایرانی عبای بهتری درست کرد، من از همان عبا استفاده می‌کنم. امام خمینی(ره) هم درمورد لباس شهید مدرس می‌فرماید: در آن وقت، لباس کرباس ایشان زبانزد بود. کرباسی که باید از خود ایران باشد، می‌پوشید. . برای سفارش کتاب🛒 : ۱.تماس با انتشارات_داخلی۲ ۲.خرید از سایت انتشارات ۳.خرید از کتابفروشی اندیشه_روبروی دانشگاه تهران 🆔 @poiictnews
فرهیخته کتابدوست جشنواره تابستانه ۱۴۰۱ کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،کانون اندیشه جوان و فام، با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان برای خرید بالای ۲۰۰ هزارتومان تا ۲۶ شهریور تمدید شد. www.poiict.ir 🆔 @poiictnews
ملکه مُرد اما جنایت باقیست . در دو کتاب و خواهیم فهمید که جنایات انگلیس قبل از تولد ملکه انگلیس وجود داشته و این جنایات بعد از مرگ او نیز ادامه پیدا می‌کند... . 🆔 @poiictnews
نویسنده در این کتاب تلاش کرده است، افزون بر شناخت و بررسی علل و زمینه‌های هجوم چهارگانه انگلیس به جنوب ایران، نقش هدایتی روحانیت جنوب ایران، آشنایی با اهداف استعماری انگلیس در جنوب ایران و مقاومت و ایستادگی مردم جنوب ایران را بحث و بررسی کند. .. 👤نویسنده کتاب: عبدالکریم مشایخی 📑تعداد صفحه: ۳۵۰ صفحه 💵قیمت کتاب(با تخفیف): ۵۶ هزارتومان 🚚ارسال رایگان برای خرید بالای ۲۰۰ هزارتومان .. 🆔 @poiictnews
🖋️از متن کتاب🖋️ بندر بوشهر در دوره قاجار در کرانه شمالی خلیج فارس معتبرترین بندر تجاری ایران بود که به دلیل اختلافات سیاسی دولت‌های انگلیس و ایران بر سر مسئله هرات چهاربار مورد تجاوز نیروهای مهاجم انگلیسی قرار گرفت. مردم غیور بوشهر با پیروی از فرامین علمای روحانی در شرایطی به دفاع از آب و خاک ایران عزیز قیام کردند که دولت زبون و ضعیف قاجار هر روز بر اساس امتیازی گوشه‌هایی از این سرزمین را به بیگانگان واگذار می‌کرد. در این راستا علمای بزرگی چون آیت‌ا… شیخ حسن آل عصفور، آیت‌ا… سیدعبدا… مجتهد بلادی بوشهری، آیت‌ا… سیدمرتضی مجتهد اهرمی، آیت‌ا… شیخ محمدحسین برازجانی و ده‌ها تن دیگر از علمای سراسر کشور به حمایت و پشتیبانی از سردارانی چون سرهنگ باقرخان تنگستانی، شهید احمدخان تنگستانی، شهید رییسعلی دلواری، زائر خضر خان تنگستانی، غضنفرالسلطنه برازجانی، شیخ حسین خان چاه کوتاهی و خالو حسین دشتی پرداختند. . 🆔 @poiictnews
کدام روایت؟ . ازنظر تاریخی، قدرت داستان‌ها و داستان‌سُرایی همیشه در مرکز تلاش‌ها برای تغییر اجتماعی بوده است. جنبش‌ها با داستان‌های قدرتمند، حمایت عمومی را به دست می‌آورند. یک تصویر که به‌طور گسترده توسط عموم مشاهده می‌شود می‌تواند حامل یک داستان جدید باشد و فضای احساسی یک موضوع را تغییر دهد و منجر به تغییرات چشمگیر در افکار عمومی و سیاست شود: مثلاً تصویری از یک کودک پناهندهٔ سوری که در اثر جنگ آسیب دیده است. یا تصویری از یک خرس قطبی که در دریای یخ‌های ذوب‌شده گیر کرده است. یا تصویر مردمی که از هر قشری هستند و دست‌هایشان را بالا گرفته‌اند تا توجهات را به‌ سوی تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان غیرمسلح جلب کنند.اما باید بگوییم که داستان‌ها در کنار این‌ روایت‌های بزرگ و عمومی که از حمایت گستردهٔ مردم الهام می‌گیرند، در قلب کار روزمره و روابط فردبه‌فرد برای ایجاد تغییرات اجتماعی قرار دارند… . ✏️نويسندگان پاتریک رینزبورو و دوئل کنینگ 📝مترجم مجید سلیمانی ساسانی . 🆔 @poiictnews
🖋️از متن کتاب🖋️ کسانی که قدرت فهم داستانی را که بر زندگی آن‌ها مسلط است ندارند؛ قدرت بازگویی، تجدیدنظر، ساختارشکنی و شوخی با آن را هم ندارند و نمی‌توانند با تغییر زمان، داستانشان را تغییر دهند. راهبردِ مبتنی بر داستان، ساختِ جنبش اجتماعی را با تحلیل قدرتِ روایی پیوند می‌دهد و داستان‌سُرایی را در مرکز تحولات اجتماعی تلقی می‌کند. این بدان معناست که اولین و مهم‌ترین مسئله برای ما، نگریستن به راهبرد تغییر اجتماعی از دریچهٔ روایت است. هر موضوعی از قبل دارای یک بافت از داستان‌ها و فرضیات فرهنگی موجود است که درک عمومی را در برمی‌گیرد. راهبردِ مبتنی بر داستان، فرایندی را برای درک روایت فعلی پیرامون یک مسئله و شناسایی فرصت‌های تغییر آن از طریق مداخلهٔ راهبردی فراهم می‌کند. بنابراین‌ رویکرد ما فراتر از پیام‌رسانی سنتی است و ما را وادار می‌کند که نقش روایت را در حفظ روابط قدرتمند و امتیازیافتهٔ حاکم بر وضعیت موجود تحلیل کنیم. . (کتاب پویش: روایت یا داستان) + نويسنده/نويسندگان پاتریک رینزبورو و دوئل کنینگ مترجم مجید سلیمانی ساسانی . 🆔 @poiictnews
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♦️نیروی انتظامی در حصار روایتها؛ گفتن حقیقت کافی نیست!♦️ چگونه ماجرای مردمی را به خیابان آورد و اعتراضات را به آشوب تبدیل کرد؟ چگونه کسانی در داخل کشور همسو با مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور، ناخواسته همنوا شدند و به گسترش جریانهای اخیر دامن زدند؟ چرا قطع اینترنت و محدودیت شبکه‌های مجازی ارتباط جمعی، یکی از راهبردهای مهم مقابله با آشوب‌های اجتماعی است؟ به نظر می‌رسد پاسخ را باید در بیرون از اعتراضات، اغتشاشها و آشوبها جستوجو کرد: ما با نابرابری در نظام‌های ارتباطی و رسانه‌ای مواجه هستیم و در سطح بازیهای طرفین، عدم توازن وجود دارد. نیروی انتظامی، امین و حافظ جان، مال و امنیت مردم است اما در مواجهه با فرآیندهایی که نظم اجتماعی را بر هم میزند و منجر به آشوب میشود، مجهز نیست. برای اثبات این مدعا به توضیح و واکاوی این فرآیندها میپردازیم. بیشتر فعالان اجتماعی درون حاکمیت تصور میکنند اگر مردم را در مورد یک موضوع آگاه کنند و واقعیتها و اطلاعاتی را که ندارند به آنها بدهند، همه‌ی مردم در برابر خواست مخالفان، مقاومت خواهند کردند. اما باید تاکید کرد در بیشتر موارد، صرفِ بیان واقعیتها و حقایق برای اقناع کافی نیست. زیرا فرآیندهای مکانیکی و منطقی خُشک در اذهان مردم وجود ندارد؛ بلکه پیشفرض‌ها، احساسات، روایت‌های درونی و نگرشهای قبلی وجود دارد که میتواند مانع شکل‌گیری واقعیت در اذهان شود: «مهم آن چیزی نیست که شما میگویید، بلکه مهم آن چیزی است که مردم میشنوند». وقتی افراد با اطلاعات سیاسی نگران‌کننده روبرو می‌شوند؛ شبکه‌های از سلولهای عصبی فعال میشود و فرد را پریشان میکند. مغز، تعارض بین دادهها و امیال را ثبت کرده و شروع به جست‌وجوی راههایی میکند تا احساسات ناخوشایند را خاموش سازد. در این وضعیت اطلاعاتی که با باورها و احساسات موجود مغایرت داشته باشد، به ندرت میتواند از طریق پالایه‌ها (یا فیلتر‌های) موجود در اذهان مردم رد شود. پس هنگامی که واقعیتی از سوی دولت به مردم گفته میشود، نمیتوان انتظار داشت که معنای مورد نظر برای دولت را در ذهن مردم ایجاد کند؛ اصلا جنگ رسانه‌ای صحنه‌ی نبرد برای ایجاد معنا در ذهن مردم است. در این شرایط کسی که حقیقت را بگوید الزاما پیروز نیست، بلکه پیروز کسی است که «قصه‌ی معنادارتری» با توجه به شرایط و ذهنیت‌های پیش‌ساخته بگوید. کسانی که قدرت فهم داستانی را که بر زندگی آن‌ها مسلط است ندارند؛ قدرت بازگویی، تجدیدنظر، ساختارشکنی و شوخی با آن را هم ندارند و نمی‌توانند با تغییر زمان، داستانشان را تغییر دهند. راهبردِ مبتنی بر داستان، ساختِ جنبش اجتماعی را با تحلیل قدرتِ روایی پیوند می‌دهد و داستان‌سُرایی را در مرکز تحولات اجتماعی تلقی می‌کند. این بدان معناست که اولین و مهم‌ترین مسئله برای ما، نگریستن به راهبرد تغییر اجتماعی از دریچهٔ روایت است. . کتاب پویش: روایت یا داستان . نويسنده/نويسندگان پاتریک رینزبورو و دوئل کنینگ مترجم مجید سلیمانی ساسانی . 🆔 @poiictnews