فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فیلم
❇️فرازی ترکیبی و فوقالعاده زیبا از استاد محمود شحاتمحمدانور فرزند کوچک استاد شحاتمحمدانور بزرگ
✅ترکیب «بیات» + «کُـــــــــرد»
📖سوره مبارکه ابراهیم (ع)
🏠 اجراء شده در لندن
⏲مدت زمان : ۴۵ ثانیه
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنرانی🎙
آیت الله مجتهدۍ تهرانۍ✨🌻
تلنگࢪۍ زیبا بࢪاۍ توبہ واقعۍ🦋👀🍃
گول زدن شیطان با وعده ی عمر طولانی و
ارزوی دراز‼️
#مجتهدۍ_تهرانۍ
•┈┈••✾❀🕊❤️🕊❀✾••┈┈•
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 امام جواد (علیه السلام) :
✍ ثَلاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ لَم یَندَم : تَرکُ العَجَلة ، وَ المَشوِرَة ، وَ التَّوَکُلُ عَلَی اللهِ عِندَ العَزمِ.
👌 سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشیمان نگردد :
1⃣ اجتناب از عجله
2⃣ مشورت کردن
3⃣ و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری
📚( مسند الامام الجواد ، ص 247)
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت افتخاری حمید شاکرنژاد، قاری بینالمللی قرآن در سیونهمین دوره مسابقات بینالمللی قرآنکریم جمهوریاسلامیایران
#مسابقات_بین_المللی_قرآن
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 #آموزش_آکسان
(#نبر #آکسان)
(تکیه های صوتی برکلمات)
توسط👈 استادمهدی حسنی
قسمت هفتم👉🏿
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
🌺
♦️آغاز مبحث صوت و صداسازی
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
مقدمه:
لازم است نکاتی را خدمتتان عرض کنیم تا ورود به مبحث صوت و صداسازی برای شما گرامیان سهلتر شود.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
✅ نکته اوّل : صوت و لحن در گفتار ، معمولاً باهم به کار می روند، در حالیکه دو بحث کاملاً مجزا و مستقل هستند، ولی چون برای یکدیگر نقش مکمل را ایفا می کنند، معولاً در عبارت این دو لفظ را باهم به کار میبرند.
✅نکته دوم : اگر بخواهیم مختصراً صوت و لحن را تعریف کنیم :
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
صوت به معنای ارتفاع ، انعطاف و شکل صداست و لحن به معنای آهنگ خواندن یا همان نغمات و دستگاه های موسیقیایی است.
✅نکته سوم : بعد از علم تجوید که مقدمه واجب و ناگزیری برای صوت و لحن است و راه را برای فراگیری الحان و نغمات هموار میکند ، صوت هم مقدمه واجبی برای لحن است.
ما همیشه به قرآنآموزان این نکته را میگوییم که مثلاً اگر برای آسفالت کردن یک جاده خاکی، چند مرحله کار لازم باشد، از جمله صاف کردن ، قیر ریختن، آسفالت ریختن و ... ما باید تمام مراحل را به ترتیب و کامل انجام دهیم، و گرنه کار درست انجام نمیشود.
تجوید و صوت و لحن هم همینگونه هستند و باید دقیقاً مثل بقیه کارها به ترتیب و کامل مراحل را طی کرد. یعنی اول تجوید، بعد صوت و بعد لحن.
✨✨✨✨✨✨✨✨
👈🏻 در پایان بخش مقدمه یادآور میشویم که »»»»» ما اگر میخواهیم یک قاری موفق و حرفه ای شویم باید مباحث تجوید و صوت را با دقت و با پشتکار و تمرین زیاد دنبال کنیم.
درست است که مبحث الحان و نغمات خیلی جذاب تر است ولی مباحث تجوید و صوت، مقدمه واجب و ناگزیر برای لحن است.
🌺🔹🌺
درس اوّل مبحث صوت و صدا سازی
تا دقایقی دیگر ....
.
.
.
❇️ صوت و صداسازی ❇️
❇️ درس اوّل:
تولید صوت و صدا، که از حرکات هماهنگ و منظم اندام ها و عضلات صوتی به وجود می آید، جنبه فیزیولژیک دارد. بخش مهمی از زیبایی لحن(سبک) و موفقیت در تطبیق مقامات و آهنگ ها مربوط به صدا است
صدا از جهت مختلف قابل تمرین و پرورش است. بنابر این هر کس می تواند با تمرینات صحیح صدای نسبتاً زیبا و جذابی داشته باشد. لذا توضیحات مختصری درباره اندام های صوتی و چگونگی پرورش و تمرین صدا لازم به نظر می رسد:
یکم: آشنایی با اندام های صوتی
الف_ اندام ها و عضلات تولید کننده صوت که به فرمان دستگاه عصبی به حرکت در می آیند به ترتیب از این قرارند:
۱_دستگاه تنفسی شامل شش ها (که عمل دم و باز دم به وسیله آنها انجام می شود) نای و نایژه(مسیر هوا از ریه ها به طرف حنجره).
۲_عضلات و تارهای صوتی حنجره (تشکیل دهنده صدای ابتدایی).
۳_حفره ها و دیواره های گلو (محل تولید حروف_تند و کند کننده صدا)
۴_دهان، شامل: زبان (قسمت های جلو و عقب زبان)، فک، لب ها، لهات(زبان کوچک ) و سقف کام(نرم کام، سخت کام )
۵_دندان ها و لثه ها (محل تولید حروف – لطافت بخشیدن به صدا ).
۶_ مجرا و حفره های بینی (تقویت کننده صدا – تولید کننده حروف خیشومی ).
دوم : صدا چگونه تولید می شود ؟
جریان تولید صدا از این قرار است که شش ها در هر بازدم، جریان هوا را به بیرون می رانند. هوای بیرون داده شده از طریق نایژه ها و لوله نای به تدریج وارد حنجره می شود. با انقباض و انبساط عضلات حنجره، تارهای صوتی به ارتعاش در می آید و موجب می شود صدایی ساده شبیه زمزمه و ناله به وجود آید. پس از عبور هوا و امواج صوتی از حفره های گلو، دهان و بینی صدا و کلمات تشکیل و تکمیل گردیده و به صورت صوت و آهنگ منظوم یا غیر منظوم شنیده می شود.
چون در تولید صدا، تنفس نقش مهمی دارد، تمرین هایی برای تقویت نفس پیشنهاد می گردد.
سوم _تقویت نَفَس
اندام تنفسی مانند عضلات دیگر قابل تمرین و پرورش است. با ورزش و تمرین، زمان نگه داشتن نفس طولانی تر می شود و به زیبایی و کیفیت صدا می افزاید.
ریه ها که دو عضو اسفنجی شکل و قابل ارتجاع یعنی بزرگ و کوچک شدن هستند، عمل دم و باز دم را انجام می دهند.
کسانی که نفس کوتاه دارند در حجم و شکل ریه ای آنها اشکالی وجود ندارد، بلکه اشتباه آنها در این است که عمل دم و بازدم را درست انجام نمی دهند. اوّلاً ریه ها را خوب پُر نمی کنند و در ثانی هوا را زیاد و زود مصرف می کنند. بعضی ها عمل دم نفس کشیدن را درست انجام می دهند، ولی چون در هنگام خواندن هوای بازدم را زود و زیاد مصرف می کنند از یک طرف دچار کمبود نفس می شوند و از طرف دیگر، ممکن است در صدایشان لرزش ایجاد شود. بنابراین کسانی که به نحوی با صدا و صوت سر و کار دارند باید بتوانند در کمترین فرصت (یک یا دو ثانیه) هوای کافی را (بدون کشیدن شانه و شنیدن صدای تنفس ) وارد ریه ها کنند و سپس خروج تدریجی و طولانی هوا را کنترل نموده، آن را به خوبی مصرف کنند.
اینک قبل از اشاره به چند تمرین تنفسی چند نکته مهم را یادآوری می کنیم :
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
👇👇👇👇👇👇👇
۱_ معده پُر در کار تنفس (نفس عمیق و باز دم طولانی ) اخلال و نارسایی ایجاد می کند، بنابراین قبل از خواندن نباید معده را زیاد پر کرد.
۲. به هم خوردن تعادل روانی مثل ترس و اضطراب ... در ابتدای کار، جریان تنفس را کوتاه می کند و در نتیجه در صدا لرزش و نوسان نامطلوب ایجاد می شود.
۳. بی حالی و ضعف بدن ناشی از بیماری، خستگی زیاد، گرسنگی زیاد و... دستگاه تنفس را ضعیف می سازد .
۴. هنگام خواندن بهتر است نفس کشیدن (دم)، با دهان بسته و از طریق بینی انجام گیرد. تنفس از طریق بینی چند برتری دارد که یکی از آنها گرم و ملایم شدن هوا است و به همین جهت ، تخریش و تحریکی در گلو ایجاد نمی شود. در حالی که تنفس از طریق دهان گاهی ممکن است ایجاد تخریش(خراش دادن گلو) و سرفه کند و دهان خشک شود.
چهارم : تمرین تنفس( دم و باز دم )
تمرینات دستگاه تنفس از جهات مختلف فوایدی دارد از جمله این که باعث طولانی شدن نفس و قوی شدن عضلات تنفسی می شود .
قابل ذکر است که تعداد تنفس افراد در دقیقه در سنین مختلف یکسان نیست. دفعات تنفس در دقیقه از این قرار است :
در نوزادان در بدو تولد 44 بار در دقیقه
در کودکان 5 ساله 26بار در
در افراد 20 تا 25سال 26 بار در دقیقه
در افراد 25 تا 30 سال 26 بار در دقیقه
در افراد ورزشکار کمتر از 15 بار در دقیقه
👈🏻 و اما تمرینات تنفسی که تأثیر بیشتری دارد و موجب طولانی شدن نَفَس و زیبایی صدا می شود از این قرار است :
✅تمرین ۱ :
نفس عمیق بکشید(بدون اینکه صدای نفس شما شنیده شود و شانه ها را بالا بکشید)، هوا را داخل ریه ها کنید و پس از حبس آن در یک لحظه، هوا را آرام آرام از دهان خارج کنید(صدای نفس شما شنیده نشود ). این تمرین را چند بارتکرار کنید .
✅تمرین ۲ :
حال تمرین یک را از طریق بینی انجام دهید، یعنی با دهان بسته ریه ها را پر و خالی کنید.
✅تمرین ۳ :
تمرین تنفس همراه با تمرین فک، لب ها و بیخ زبان.
با نفس عمیق هوا را به داخل ریه ها بفرستید و پس از آن همچنان که هوا را آرام آرام مصرف می کنید، کلمه «بالحقّ» را تکرار کنید. در ادای حرف «ب» فک را شل و رها کنید. روی لب ها فشار بیاورید تا لب ها نیرومند شود. حرف «ل» را با نوک زبان به طور ملایم ادا کنید تا زبان به روان کار کردن عادت کند. در هنگام ادای حرف «ق» گلو را کاملاً باز گذاشته، قاف را با فشار آوردن به بیخ زبان غلیظ ادا کنید تا ریشه و بیخ زبان تحریک بیشتری بیابد و روان کار کند. به همین شکل، کلمات دیگری را نیز تمرین کنید. البته می توانید حروف و کلمات دیگری را که مربوط است به لب ها، فک، بیخ زبان و کام به صورت کلمه و یا جدا ادا و تمرین کنید.
✅تمرين ۴:
هوا را از هر دو مسیر یعنی دهان و بینی با فشار و سریع (شبیه کشیدن خمیازه) به داخل ریه ها بفرستید و سپس با فشار بیرون برانید. در این کار امتداد و طول بازدم مورد نظر نیست .
✅ تمرین ۵ :
با کشیدن نفس عمیق، ریه ها را تا نهایت درجه پر کنید و پس از حبس کوتاه بدون اینکه چیزی بخوانید با کشیدن صدای «آه، آه» هوا را به تدریج خارج کنید. طول نهایی این بازدم را مشخص کنید و پس از آن یک یا چند جمله طولانی را خواندید- سعی کنید به مرور زمان پس از چندین بار تمرین به همان درجه و میزان برسانید. قابل توجه اینکه طول تنفس بازدمی در ضمن تلفظ و خواندن، کمتر از طول کشیدن صدای ساده می باشد و علت آن این است که در ضمن خواندن هوای بیشتری مصرف نمی شود. این تمرین برای جلوگیری از مصرف زیادی و هدر رفتن هواست. یکی از علل کوتاهی تنفس، زیاد مصرف کردن هوای بازدم است. بهتر است در ضمن این تمرین ورزش فک، لبها و قسمت های جلو و عقب زبان نیز انجام گیرد. برای این منظور جمله هایی را انتخاب کنید که در آنها چند حرف لبی و زبانی پشت سر هم قرار گرفته باشد. در این حال، نیز فک را رها کنید و در ادای حروف حلقی و بیخ زبانی، گلو را باز گذاشته، بیخ زبان را با فشار حرکت دهید.
🌫 نکته :
در این تمر ین ها بیشتر تقویت صدا، فک، لبها، بیخ زبان و نیز تمرین تنفس مورد نظر است.
.
.
.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
پایان درس اوّل
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
🔹ابتهال چیست؟؟؟
ابتهال به چه معناست و معروفترین مبتهلین جهان اسلام چه کسانی هستند؟؟؟
یکی از قالبهای إنشاد دینی که مبتنی بر ارتجال است و بهصورت دعا و تضرّع اجرا میشود.
ابتهال امّا در اصطلاح اهل موسیقی، نوعی سبک هنری و نغمه سرایی است که با حالتی خاشعانه و گریهآلود و بدون همراهی آلات موسیقی اجرا میشود.
این قالب بیشتر برای راز و نیاز با خدا، مدح اولیاء دین، اشعار و سرودههایی با درونمایه دینی و عرفانی بهکار گرفته میشود.
از مشهورترین مبتهلین جهان عرب، شیخ طه الفشنی ، سید محمد نقشبندی ، نصرالدّین طوبار ، حکیم محمد عمران ، شیخ هاشم هیبة ، شیخ محمد طوخی و… را میتوان نام برد.
در کشور اسلامی سوریه از دیر باز تاکنون همواره رسم بر این بوده است که قبل از فریضه نماز و پس از اذان، قاری و اذان گو، بهسبک ابتهال صلواتی خاص بر پیامبر اکرم صلّیاللّٰهعلیهوآلهوسلّم و آل طاهرینش فرو میفرستد.
ابتهال در دعا به معنای باز کردن دو دست و آوردن بازوها در برابر صورت یا بالا بردن به سمت آسمان روبروی قبله است.
ابتهال نشاندهنده خشوع و فروتنی در زمان دعاست و با گریه و اشکریختن همراه است.
ابتهال در دعا یکی از آداب دعا بهشمار میرود که نقش زیادی در مستجابشدن دعا دارد.
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فیلم
🕋یک ابتهال خوب از شیخ محمد طوخی، قاری و مبتهل مشهور مصری
🕰مدتزمان تقریبی: ۶ دقیقه
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
#پخش_مستند چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده های کارکنان فراجا و خواهران شاغل
امشب ساعت : ۲۲:۲۵
از شبکه قرآن و معارف سیما
اطلاع رسانی اداره قرآن ، عترت و نماز فراجا
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همخوانی زیبای استاد احمدی وفا و استاد پویا از اساتید ناب ایرانی
#ارسالی_مخاطبین
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محمد_صدیق_منشاوی
هَـٰۤأَنتُمۡ هَـٰۤؤُلَاۤءِ جَـٰدَلۡتُمۡ عَنۡهُمۡ فِی ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَا فَمَن یُجَـٰدِلُ ٱللَّهَ عَنۡهُمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ أَم مَّن یَكُونُ عَلَیۡهِمۡ وَكِیلࣰا(۱۰۹) وَمَن یَعۡمَلۡ سُوۤءًا أَوۡ یَظۡلِمۡ نَفۡسَهُۥ ثُمَّ یَسۡتَغۡفِرِ ٱللَّهَ یَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا(۱۱۰)
آیات ۱۰۹ و ۱۱۰ سوره نساء
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند فدائیان امنیت روایت جانباز شهید محمد مصدق از شهر برازجان
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#استوری | لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا: غمگین نباش که خدا با ماست
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#فیلم
#مقطع_تلاوت
❇️قطعهتلاوتی بسیار زیـبـا و فـنّی از قاری بینالمللی کشورمان استاد محمدرضا پورزرگری
📖سوره مبارکه آلعمران ، آیه ۶۱ (آیه مباهله ، آیهای در وصف بزرگی و فضیلت اهلبیت علیهمالسلام)
⏰مدتزمان : ۱:۱۵
❇️حلول ماه #شعبانالمعظم مبارکباد❇️
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
پیامبر رحمت «ص»:
اهل بیت من چون کشتی نوح اند هر کـه سوار ان شود نجات یابد و هرکه از ان تخلف کند غرق شود و چون درب حطه اسـت هرکه داخل گردید نجات یافت و کسی کـه داخل نشد هلاک گردید.
📚(الامالی طوسی،ص۶۰)
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼#فوتو_کلیپ
❇️قطعهتلاوتی زیبا و آرامشبخش از استاد بزرگ، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد
📖آیات ابتدایی سوره مبارکه بـلـد
⏲مدت زمان : ۰۰:۴۸
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
4_507651510750938400.mp3
12.58M
🔸#آموزش_ترتیلخوانی
❇️استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه اوّل
⏱مدت زمان : ۲۶:۱۲
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس سوم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت دوم
🎼 مقام رست
💠 معنای لغوی : رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود.
رست کلمهای تازی است به معنای مستقیم. این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته میشود.
💠 گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطی این مقام به عنوان اوّلین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار دادهاند و لقب «أب النّغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «مَلِکالنّغمات» را به خود گرفته است.
عدّهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) میدانند و میگویند. رست نالهٔ انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است.
این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است.
نغمهٔ رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاههای هفتگانه و اصلی مطرح است.
💠 کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقامهای زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «إذَا طَالَ لَیْلُکَ فَالرّست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است.
همچنین حالت وقار، متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است.
💠 تطبیق این مقام با مضامین آیات:
این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکّم و تأکید و القاء امر را متصوّر میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکّم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت میگردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد.
همچنین این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
💠 تأثیرات : از جمله تأثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخههای آن نیز تأثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
💠 جایگاه إجراء : بصورت حرفه ای و کلاسیک، این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با گستردگی ای که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراء میباشد.
💠 گوشهها و نغمههای فرعی : نغمات فرعی رست عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، رهاوی، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه»
💠 قاریان برتر در مقام رست: از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان به اساتیدی چون راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، حصّان، شعشاعی، صیّاد و متولّی عبدالعال اشاره کرد.
کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن
🆔 @nouralquran