eitaa logo
پرسمان جهادی
34 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠پرسش: چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد. مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1) نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند. الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2) نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود: مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3) مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4) نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد. پی نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448 2. همان 3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138 @khameneieshQ
✅پرسش: اعمال شب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟ 🌺پاسخ: شب بيست و هفتم ماه رجب ، شب مبعث از شب هاى مهمّ سال و بسيار ارزشمند است و اعمالى براى اين شب نقل شده است: 📌اوّل: غسل کردن در اين شب مستحب است. 📌دوم: «شيخ طوسى» در کتاب «مصباح المتهجّد» روايتى را از امام جواد (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشيد بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب «بيست و هفتم» ماه رجب است که در صبح اين شب، رسول خدا(ص) به رسالت مبعوث گرديد و از شيعيان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.» ☘️از آن حضرت سوال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟ فرمود: پس از نماز «عشا» وقتى که خوابيدى، پيش از نيمه شب، يا پس از نيمه آن از خواب برمى خيزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره «حمد» و يک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل را مى‌خوانى. آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشينى و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتين» (سوره فلق و ناس) و سوره هاى «توحيد» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آية الکرسى» را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى. آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن. 📌سوم: دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نيمه رجب، بيان شد. 📌چهارم: زيارت حضرت امير مؤمنان على (ع) در اين شب، از افضل اعمال است. براى آن حضرت، در اين شب سه زيارت نقل شده است. برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان رجوع کنید. @khameneieshQ
🔰 20 ⁉️چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش اول) 🔴پاسخ: ازدواج، یکی از مهمترین مراحل زندگی هر انسانی است و چنانچه معیارهای لازم در این امر مورد توجه قرار گیرد آرامش و سعادت انسان را رقم خواهد زد و در غیر این صورت ممکن است موجبات شقاوت انسان را فراهم نماید. توجه به مؤلفه های مهم و تاثیرگذار در امر ازدواج منجر به انتخابهای منطقی می گردد. افرادی که جهان بینی دینی دارند قطعا تمام اتفاقات زندگی خود را با معیار دین محک می زنند. رزق حلال ودرآمد طیب نیز از جمله آموزه های مهم اسلام است که در مساله ی ازدواج باید به آن توجه نمود چرا که اگر رزقی حلال نباشد پایه های زندگی سست خواهد گشت و فرزندان خوبی تربیت نخواهند شد. خداوند در قرآن می فرماید: وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طیِّباً وَاتقُوا اللَّه الَّذی انْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ و از نعمت های حلال و پاکیزه ای که خداوند به شما روزی داده است، بخورید، و از [مخالفت ] خداوندی که به او ایمان دارید، بپرهیزید.(1) برای شناخت در ازدواج باید از یک طرف به خداوند مهربان و ائمه ی معصومین علیهم السلام متوسل شد و از سوی دیگر از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز نمود. ازجمله مواردی که می تواند شما را به شناخت دقیق تر برساند مشورت و تحقیق کردن در این زمینه است. لذا از طریق مشورت کردن با افراد متعهد و صاحب نظر و کسانی که نسبت به خواستگار شما و خانواده ی ایشان آشنایی دارند می توانید بر میزان آگاهی خویش نسبت به خواستگار خود بیافزایید. پی نوشت ها: 1. مائده(5)، آیه 88 زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
📚 ویژه نامه #شبهات_کرونا 〽️ 12صفحه | 1مگابایت | PDF 📥 دریافت: dte.bz/erre 🌀 تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی (نمایندگی اصفهان) 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
⁉️چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش دوم) پاسخ: تحقیق از محل کار، دوستان، محل تحصیل و محل زندگی خواستگارتان کمک شایانی به حل موضوع می کند. شغل و درآمد انسان خواه ناخواه در اجتماع و بین مردم نمود عینی دارد. بنابراین چنانچه درآمدی حرام باشد و از طریق ربا و یا سایر روش های غیر مشروع بدست آید بازتاب مردمی خواهد داشت و در بین اطرافیان و دوستان و آشنایان مشهود خواهد بود. لذا تحقیق از اطرافیان و بررسی کسب و کارایشان از طریق مشورت با همکارانشان می تواند تا حد زیادی اطلاعات شما را در زمینه ی نوع درآمد ایشان بالا ببرد. البته رزق حلال دارای ظرافتهای زیادی است که ممکن است اطلاع پیدا کردن برآن ظرافتها تنها زمانی هویدا شود که افراد زیر یک سقف زندگی کنند و آگاهی از تمام جزئیات قبل از ازدواج امکان پذیر نخواهد بود منتها شناخت کلی نسبت به حساسیت افراد در کسب درآمد حلال با تحقیق و مشورت تا حدودی معین ومشخص خواهد شد. از طرفی بررسی معیار ایمان و دینداری خواستگار، می تواند میزان تقید او به امور مهم همچون رزق حلال را مشخص کند.غالبا افرادی که از دینداری درستی برخوردار نیستند به امور دینی و عبادی چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی کمترتوجه می کنند لذا شناخت خود را از شخصیت ایمانی ایشان بالا ببرید. بررسی کنید و ببینید تقید ایشان نسبت به نماز، روزه ، خمس، زکات و سایر امور عبادی چگونه است. می توانید با استمرار جلسات گفتگو ورجوع به مشاوره های متعهد و متخصص به این مهم دست یابید.اگر به تشخیص کفویت در ایمان برسید و متوجه شوید که از حیث ایمان و اعتقاد با ایشان هم کفو هستید می توانید اعتماد بیشتری به انتخاب خود داشته باشید. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
⁉️با سلام و خداقوت ببخشید با کسانی که در موضوع کرونا دچار وسواس غیر منطقی و بیش از حد شده اند,چگونه رفتار کنیم؟ لطفا مرا راهنمایی کنید. 🔴پاسخ: با سلام و عرض ادب. همانگونه که می دانید مهم ترین عامل تشدید کننده رفتارهای وسواسی در انسان، وجود اضطراب است به گونه ای که هر چه اضطراب فرد افزایش یابد،وسواس او نیز تشدید خواهد شد. لذا در مواجهه با این افراد باید: 1. از عوامل اضطراب آور بکاهیم و فرد را به چرخه معمولی زندگی برگردانیم. در این راستا بهتر است از فرد بخواهیم که اخبار مربوط به هشدارهای بهداشتی یا آمار تلفات و مبتلایان کرونا و امثال ذلک را از هیچ منبعی چه رادیو تلویزیون چه شبکه های اجتماعی و ... دریافت و پیگیری نکند و سعی کند به همان میزان اطلاعاتی که تاکنون کسب نموده عمل نماید. 2. به او بگویید که هر زمان احساس نمود ذهنش درگیر این افکار شده مشغول به ذکر الهی مانند خواندن سوره ناس، لا اله الا الله و ذکر «تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً» شود و فکرش را مشغول افکاری غیر از افکار وسواسی نماید. 3. این افراد همانگونه که از تماس بدنی با افراد دیگر اجتناب می کنند باید از تماس کلامی و هم صحبت شدن با افرادی مانند خودشان که درگیر این افکار هستند پرهیز نمایند و با افراد مثبت اندیش و شاد و کسانی که در مورد کرونا صحبت نمی کنند ارتباط و معاشرت داشته باشند. 4. اکنون که بیشتر اوقات خود را در خانه می گذرانند،با رفتارهای خلاقانه و مثبت، محیط خانه را شاد و بانشاط نگه دارند و خود را به کارهای مفید مانند مطالعه و لذت بردن از باهم بودن در کنار اعضای خانواده مشغول سازند. 5. از عنصر تلقینات مثبت نباید غفلت نمود. این افراد را باید آموزش داد که مدام به خود تلقین کنند که من مبتلا به کرونا نمی شوم و اگر هم شدم خداوند مواظب بنده خودش خواهد بود.تاکید می کنیم که تلقین باورهای دینی و مذهبی و التزام عملی به آنها همیشه و به خصوص در شرایط حاضر نقش به سزایی در آرامش روانی انسان ها خواهد داشت. 6. در این افراد باید سابقه وسواسی بودنشان هم بررسی شود چرا که اگر قبلا در موضوعات دیگر درگیر افکار وسواسی بوده،یا اینکه اگر رفتارهای فعلی شان با راهکارهای فوق بهتر نشد،باید به روانشناس مراجعه نمایند. میثم یاسا @maisamyasa110
⁉️چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش سوم) د پاسخ: 🔴در نظر گرفتن سوالهایی در باب رزق حلال و پرسیدن نظر ایشان در رابطه با تاثیر مال حرام و مثلا وجود ربا در زندگی و بررسی پاسخ های ایشان نیز می تواند شما را به نتیجه برساند. می توانید سوالات را به گونه ای طرح کنید که ایشان را بین دو امر مخیر قرار دهید که یکی مثلا حفظ موقعیت شغلی و دیگری انجام معامله ی حرام و از ایشان بخواهید تا پاسخ دهند که چنانچه در بین این امور مخیر باشند کدام راه را و به چه دلیل انتخاب می نمایند. دغدغه‌ ی خود نسبت به رزق حلال را با صداقت با خواستگارتان درمیان بگذارید و از ایشان بخواهید صادقانه نظرات خود را درباره دغدغه‌های شما بیان کنند. پرس‌وجو از خود والدین، برادر و خواهر خواستگار نیز می تواند موثر باشد و این کار باعث می‌شود چنانچه تناقضی در گفتار و رفتار خواستگار وجود داشته باشد از طریق خانواده اش برملا گردد. صحبت والدینتان با خواستگار با توجه به تجربیاتی که در زندگی بدست آورده اند، می تواند شناخت بهتری از ایشان را به شما منتقل کند. حتی می توانید فرد مورد اطمینانی را به شکل غیر مستقیم با ایشان وارد معامله یا خریدو فروش (یا هرآنچه مربوط به شغل ایشان است) کرده وبدین وسیله از میزان پایبندی ایشان به امر حلال مطلع گردید. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
⁉️در شبکه‌های اجتماعی، پیامی متناسب با شرایط روز و بیماری کرونا برای تخریب اعتقادات و باورهای مردم منتشر می‌شود، گفته شده: «امروز را بخاطر بسپارید. بسته شدن درب‌های حرم ثابت کرد نه معجزه‌ای وجود دارد و نه طب اسلامی. ثابت کرد مرضی که شفا نداشته باشه کعبه هم جلودارش نیست چه برسد به حرم. دعا و قرآن و نهج‌البلاغه هم جلودار کرونا نشدند، پس بهتر است بهداشت را رعایت کنید.» 💡 سلام علیکم ▪️در جواب خواهیم گفت: 1️⃣ عالم خلقت دارای قوانین متعددی است که در قرآن از آن به سنن الهی(سنت الله) تعبیر شده است. و سنت‌های الهی عبارت است از فعل و انفعالات و عمل و عکس‌العمل‌هایی که در طول روز با آن‌ها مواجه هستیم؛ مانند سنت خداوند که به آب قدرتی بخشیده که تشنگان را سیراب کند. حال می‌شود گفت: مردم در حرم‌ها بست بنشینند تا سیراب شوند! یا باید بروند آب بنوشند؟ آیا می‌توان گفت مردم نهج‌البلاغه و قرآن بخوانند تا سیر شوند! یا داخل حرم بنشینند تا به آنها لباس پوشانده شود، رفع گرسنگی، تشنگی و... بشود! 2️⃣ بنا نیست عالم با معجزه اداره شود؛ معجزه برای موارد خاص است که در جای خود صورت می‌گیرد. اما امور عالم بر طبق قوانین عادی و جاری طبق اراده خدا اداره می‌شود. 3️⃣ شکستن قوانین عادی و جاری عالم خلقت، توسط رب العالمین و خالق این قوانین، در موارد خاصی صورت می‌گیرد که در فلسفه به آن «قسر قوانین» گفته می‌شود نه پی‌درپی و زیاد که تخصیص اکثر لازم آید. و اگر این تخصیص زیاد شود اصل آن قانون زیر سوال و از بین می‌رود. 4️⃣ قرآن شریف، نهج‌البلاغه و متون دینی پر است از ذکر قوانین موجود در عالم که باید انسان‌ها آنها را به کار گیرند تا زندگی سعادتمندانه در این دنیا و آخرت داشته باشند. به عنوان مثال: در روایات فراوانی عبارات گوناگونی وارد شده مبنی بر رعایت نظافت و بهداشت، مثل عبارت معروف «النظافة من الایمان» که از روایات متعدد گرفته شده است. یا وقتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) از کنار دیواری که در حال خراب شدن بود فاصله گرفتند، فردی به حضرت گفتند از قضای الهی فرار می‌کنید؟ حضرت فرمودند: «از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم»؛ یعنی از قوانین موجود عالم خلقت، استفاده می‌کنم. 5️⃣ هم‌چنین سنت‌های الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و... تضاد ندارند، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کامل‌کننده یکدیگرند. همان‌طور که بیماری و سلامتی، بهداشت و نظافت و... از سنن الهی است. دین مقدس اسلام ‌همان‌طور که پیروانش را به بهره‌گیری از عقل و تفکر و علم، دعوت کرده، به توکل بر خدا نیز فرا خوانده است؛ پس سنت‌های الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و... در یک جهت است، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کامل‌کننده یکدیگرند. «در حدیث آمده است که از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) سؤال شد: با وجود این که هر حادثه‌ای که در جهان رخ می‌دهد به تقدیر الهی و قضای حتمی اوست، دعا و دوا چه اثری می‌تواند داشته باشد؟ در پاسخ فرمودند: دعا نیز از قضا و قدر است. در روایت دیگر آمده است که امام علی (علیه‌السلام) در پای دیواری نشسته بود، متوجه شد که دیوار شکسته و ممکن است که فرو بریزد؛ فوراً برخاستند و از آن‌جا دور شدند. مردی اعتراض کرد که از قضای الهی می‌گریزید؟ (یعنی اگر بنا باشد شما از دنیا بروید، خواه از کنار دیوار خراب فرار کنید یا فرار نکنید، خواهی مرد و اگر بنا نباشد صدمه‌ای به تو برسد، باز هم در هر صورت محفوظ‌ خواهی بود. بنابراین فرار از زیر دیوار شکسته چه معنا دارد؟) حضرت در پاسخ فرمودند: از قضای الهی به سوی قَدَر الهی فرار می‌کنم.» 🔸بنابراین سنت‌ها و قوانین الهی، همان تقدیرات خداوند است که ما در این فضا اختیار داریم و می‌توانیم با به‌کار گیری آنها و رعایت آن قوانین(بهداشت مادی و معنوی) زندگی بهتر داشته باشیم یا با رعایت نکردن آنها، زندگی خود را دچار مشکل و نابودی کنیم. مثل رعایت و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی. دکتر مهدی حسن زاده @kalam_qs
⁉️با عرض سلام و خداقوت . ببخشید میخواستم توضیح بدید که مقام "شهادت"چگونه مقامی است؟ اینکه مقام معظم رهبری درمورد بعضی حوادث,مثل حادثه سقود هواپیما و یا پرسنل امروز بیمارستانها شهید هستند, شبهه هایی را در ذهن ایجاد میکند؟پرسنل بیمارستانی که به دلیل بیماری کرونا فوت میکند, از کجا معلوم شاید عامل این بیماری بیرون از بیمارستان و خارج از زمان خدمت به مردم بوده باشد؟! و بسیارند زنان و مردانی که در حین خدمت به مردم از دنیا میروند چرا آنها شهید نباشند؟! و سوالهایی از این قبیل. با تشکر 🔴با سلام و تبریک سال نو خدمت حضرتعالی مرگى شهادت است که انسان با توجه به خطراتى احتمالى یا یقینى فقط به خاطر هدف مقدس و انسانى یا به تعبیر قرآن «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» از آن استقبال کند. و شهادت دو رکن دارد: یکى اینکه در راه خدا باشد، دوم آنکه هدف مقدس باشد.(۱) آنچه که در شهادت ملاک است کشته شدن در راه خدا با هدفی مقدس در مقابل دشمنان اسلام و دین خدا می باشد و این مساله در هر جا اتفاق بیفتد شخص شهید خواهد بود و مجوز یا نامه بنیاد شهید یا هر ارگان دیگری در این مساله دخالتی ندارد. بله برای نظم دادن به این مساله و حمایت از خانواده افرادی که به شهادت رسیده اند حکومت اسلامی ممکن است بنیادهائی تشکیل دهد و آنها هم قوانینی برای اثبات شهادت در نزد خودشان وضع کنند که لازم است. این معیارها در امور دنیایی، بر اساس ظاهر است و چه مواردی که ممکن است دچار خطا شوند. افرادی را که لایق این عنوان نباشند شهید بنامند و افرادی که لایق هستند، چنین عنوانی را دریافت نکنند. ما دسترسی به باطن این افراد نداریم کما این که همان کسانی هم که در میدان جنگ کشته می شوند ممکن است نیات مختلفی داشته باشند. ولی نزد خداوند این امور به هیچ عنوان ملاک شهادت نیست و خداوند براساس همان اهداف و نیات که خودش علم دارد، مقام می دهد. شهادت در فرهنگ اسلام دو معناي متفاوت دارد: 1- معناي خاص. 2- معناي گسترده و عام. معناي خاص، كشته شدن در معركه جنگ در راه خدا است كه احكام خاص در فقه اسلامي دارد، از جمله عدم نياز شهيد به غسل و كفن، بلكه با همان لباس خونين دفن مي شود. معناي وسيع شهادت آن است كه انسان در مسير انجام وظيفه الهي كشته شود، يا بميرد، همان سربازي كه در درگيري با اشرار و يا با منافقان به درجه رفيع شهادت رسيده است. هر كس در حين انجام چنين وظيفه‏اي به هر صورت از دنيا برود، «شهيد» است. - در روايات اسلامي آمده است كه چند گروه شهيد از دنيا مي روند: 1. از پيامبر گرامي(ص) نقل شده: «كسي كه در طريق تحصيل علم از دنيا برود، شهيد مرده است»(2) 2. حضرت علي(ع) مي فرمايد: «كسي كه در بستر از دنيا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعي پيامبر(ص) او و اهلبيتش(ع) را داشته باشد، شهيد از دنيا رفته است»(3) 3. در حديث ديگري از امام صادق(ع) مي خوانيم: «كسي كه براي دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ايستادگي كند و كشته شود، شهيد است»(4) بنابراین: 1. به کاربردن شهادت برای موارد غیر از میدان جنگ، بر اساس همان معنای گسترده است و عام است که در روایات ما برخی مصادیق آن آمده است. 2. شهیدان بر اساس اهداف و نیتها، درجات متفاوتی نزد خداوند دارند و به کاربردن عنوان شهید برای همه آنها به معنی یکسان بودن مقام آنها نیست؛ همانطور که در روایات داریم روز قیامت شهدا به مقام حضرت عباس غبطه می خورند. پی نوشت 1. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، قم، صدرا، بیتا، ج ۲۴ ص ۴۴۹. 2. سفينه البحار، ج 1، ماده "شهد" ص 720، چاپ قديم. 3. نهج البلاغه، خطبه 19، آخر خطبه. 4. سفينةالبحار، ج اول، ماده "شهد" چاپ قديم.
هدایت شده از تبلیغ دین در شرایط بحران
💠 قابل توجه مبلغان و طلاب گرامی 🔻سلام علیکم ▫️ضمن تشکر از همراهی در ایده پردازی تبلیغ در شرایط بحران با توجه به بحران کرونا مساله مهمی که در پیش داریم، ادامه زور آزمایی کرونا در ماه مبارک رمضان است که مردم برای مقاومت در برابر ویروس به احتمال زیاد روزه را ترک می کنند و حتی اگر اصل روزه نگرفتن هم به عنوان ضرورت مورد تایید مراجع باشد (دست کم برای برخی از مردم که به ناچار باید فعالیت وسیع داشته باشند) باید کاری کرد که در فضای عمومی حال و هوای رمضانیه در جامعه ساری و جاری باشد. ▫️این کار نیازمند طراحی و انجام یک سری اقدامات فرهنگی وسیع است که باید از هم اکنون به فکر آن باشیم. ▫️بر این اساس همه بزرگواران به این موضوع ورود کرده و ایده های خود را به اشتراک بگذارید. ▫️دامنه ایده های خود را به پیشنهاد راهکار به نهادهای دیگر از قبیل صدا و سیما، مساجد، دانشگاه و آموزش و پرورش، ادارات و .... توسعه بدهید و راهکارهای خلاق و موثر ارائه کنید. ▫️برای این که وقتمان تلف نشود از راهکارهای معمول و پیشنهاد برنامه هایی که هر ساله در ماه رمضان اجرا می شده و امسال هم میتواند تکرار شود عبور کنیم و راهکارهای نو و خلاق ارائه کنیم. ▫️تشکر ▪️دریافت ایده: @Morsalat14 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌐 eitaa.com/tablighe14
⁉️پرسش: خانم متاهلی هستم که به خاطر مشکلات در زندگی دچار گناه کبیره ی خیانت شده ام. آیا خداوند مرا می بخشد؟ 🔴پاسخ: خواهر گرامی، قصد قضاوت شما را نداریم اما یک نکته ی کلی وجود دارد و آن اینکه گناه کردن در قاموس دین و شریعت هیچ مجوزی ندارد.انسان تحت هیچ شرایطی نمی تواند و نباید تن به گناه دهد.اکثر افرادی که دچار خطای در ارتباط می شوند وبه وسوسه های نفسانی خود پاسخ مثبت می دهند، وجود شرایط سخت و نامناسب زندگی را دلیل تن دادن به گناه معرفی می کنند.این افراد بیشتر مواقع بدخلقی های همسر و اطرافیان را علت اصلی در گناهکار شدن خویش می دانند . گاهی نیز فشارهای شدید روحی که ناشی از بحران عاطفی در وجودشان است را دلیل گناه می دانند. بعضا نیزفقر، اعتیاد، مسائل اقتصادی و ... را دلایل تسلیم در برابر شیطان قلمداد می کنند.اگر چه همه ی این مشکلات به راستی زندگی را برای انسان سخت می نماید اما هیچ کدام مجوزی برای گناه نمی باشند. هر مشکلی راه حلی دارد و خداوند به انسان وعده ی مدد و یاری داده است . لذا برای حل مشکلات در زندگی باید از طریق تلاش و توسل گره های کور زندگی را باز کرد نه اینکه از طریق گناه گره ای به گره ها افزود. خداوند در قرآن می فرماید:«وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً و به زنا نزدیک مشوید، چرا که آن همواره زشت و بد راهى است.»(1) همینکه به اشتباه خود پی برده اید و زشتی گناه خود را درک نموده اید نشان از این دارد که خداوند همچنان با نظر لطفش به شما نگاه می کند.پس این فرصت طلایی را غنیمت شمرده و از گناه خویش توبه نمایید.استغفار از گناه و توبه از کرده های گذشته، باب رحمت را بر انسان باز می کند و خداوند خود وعده ی بخشش داده است. برای جبران گناه نسبت به همسر خود، اوج محبت را روا دارید.محیط خانه را فضای امن و پر عاطفه ای برای همسرتان قرار دهید و محبت خویش را به اشکال و انحاء مختلف نثار همسرتان نمایید. ارتباط با نامحرم اگر چه ممکن است لذت آنی داشته باشد اما ندامت ابدی را به همراه دارد.حال که با گناه در برابر پروردگار خود سرافکنده شده اید، با توبه و استغفار و ترک عمل برای همیشه، باب بخشش را برای خود باز کنید. آنچه شما را به گناه واداشته است نفس اماره بوده و آنچه شمارا به فکر توبه انداخته ، نفس لوامه یا سرزنشگر است.خداود را شاکر باشید که شما را به خود آورده و فرصت توبه به شما داده است. در مورد گناهانى همچون زنا، پشیمانى واقعی، تصمیم بر عدم تکرار و طلب مغفرت از خداوند براى توبه کافى است و حلالیت طلبیدن لازم نیست. پی نوشت ها: 1.الإسراء(17)، ۳۲ زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic