eitaa logo
✔️📚پرسمان دینی آنلاین 📚✔️
7.6هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.4هزار ویدیو
48 فایل
🔸﷽🔸 🔴 #ب̈́ـانک پاسخ به ̈́سـ̈́وا̈́لات،توسط طلاب واساتید ✔️مرکزملی پاسخگویی به سوالات درقم 096400 پاسخ به سؤال شرعی،نوبت #مشاوره برای درمان وسواس،ازدواج (در مراکز)👈🏻 @F_Gh14 کانال های دیگر ما⬇️ @houshyari_jafar575 @khosravi1253 @mobahesegroup
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ علیه‌السلام فرمودند: 🍃سزاوار است که مرد، در خرج و هزینه زندگی بر خانواده خود توسعه و گشایش دهد، تا آرزوی مرگ او را نداشته باشند. ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
📚✨📚✨📚 💢 ✅پرسش: در حدیثی می‌فرماید کسی که گناهکاری را به علت گناه مرتکب شده، مورد عتاب و سرزنش قرار دهد، نمی‌میرد تا اینکه خود به این گناه دچار شود. معنی و مفهوم حدیث فوق چی هست؟ آیا نباید اشخاص را متوجه گناه و اعمال بدشان بنمائیم. پس در این وسط نقش امر به معروف و نهی از منکر کجاست؟ ✍️پاسخ: متن روایت مورد نظر این چنین است: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: کسی که مؤمنی را برای گناهی سرزنش کند، نمیرد تا خودش آن گناه را مرتکب شود. درباره این روایت باید به این نکته توجه شود که واژه «عیر» به معنای سرزنش کردن است و درواقع این روایت در حال بیان مقام مؤمن است که اگر مؤمنی از روی خطا گناهی کرد، دیگران حق ندارند او را سرزنش کنند و یا آبروی او را بریزند. پس معنا و مفهوم روایت روشن است. بر همین اساس می‌توان بخش دوم سؤال را پاسخ داد که هدف در امر به معروف و نهی از منکر در مراحل ابتدایی که با تذکر زبانی و امثال آن است، خیرخواهی و نصیحت هست و لازم است که از فضای سرزنش، تمسخر و یا تحقیر دور باشد. بنابراین روایت می‌فرماید که اگر خواستید به یک مؤمن بابت گناهی که کرده، تذکر دهید، حق ندارید او را سرزنش و تحقیر کنید بلکه با زبان نصیحت و خیرخواهی باشد. در این صورت، روایت، مانعی از انجام واجب «امر به معروف و نهی از منکر» نیست بلکه شیوه صحیح نهی از منکر را آموزش دهد. •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ فلسفه غسل میت چیست و مرده چه نیازی به پاکی و طهارت دارد؟ 🔰 غسل مس میت؛ هم جنبه مادی و ظاهری و هم جنبه معنوی دارد 👈 جنبه ظاهری بر دو قسم است: 1️⃣ جنبه بهداشتی: میت با غسل دادن از آلودگی‌های جسمانی پاک می‌شود. بدیهی است که مرگ عموما به خاطر برخی امراض و عفونت‌هايی است که در بدن شخص باقی می‌ماند و می‌تواند منشا مفاسد بهداشتی نيز باشد، چرا که بعد از مرگ بازماندگان معمولا بدن میت را بوسیده و در بغل می‌گیرند. شستشو با سدر و کافور و آب خالص، از نظر بهداشت ظاهری، نقش ضد عفونی‌کننده جسد و حفظ محيط زيست از ميکروب‌ها و عفونت‌های احتمالی را دارد. 2️⃣ جنبه فقهی: به لحاظ فقهی نیز دلایل مختلفی برای تشریع غسل میت وجود دارد: 🔺انسان در حال احتضار و خروج روح از بدن، اختیار خود را ندارد و در این هنگام ممکن است منی از بدن خارج شده و جنب شود و نیاز به غسل جنابت باشد. 🔺 شاید میت پیش از مرگش، غسل جنابت و یا غسل‌های واجب دیگر به گردنش بوده باشد. 🔺 غالبا خانواده و آشنایان پس از مرگ، به خاطر مسائل عاطفی بسیار میت را لمس می‌کنند و اگر میت غسل داده نشود، کسانی که میت را لمس می‌کنند، غسل مس میت بر آن‌ها واجب خواهد شد و در آن گیر و دار مصیبت بسا تهیه آب و غسل مس میت به هنگام نماز وجود نداشته باشد، از این‌رو خدا غسل میت را وضع کرد تا میت پاک باشد، تا دیگرانی که می‌خواهند میت را لمس کنند با لمس میت، بر آنان غسل مس میت واجب نشود. 👈 جنبه معنوی: برای جنبه معنوی نیز جهات مختلفی وجود دارد: 1️⃣ در روایات آمده با غسل، میت در مواجهه با ملائک و لقای خداوند تطهیر می‌شود. 2️⃣ چون انسان اشرف مخلوقات است باید بین او و دیگر حیوانات فرق باشد، لذا اسلام برای تعظیم و تکریم میت مسلمان، غسل میت را وضع کرده تا احترامی به میت مومن و مسلمان باشد. 3️⃣ از مسلّمات علم فلسفه و کلام و نیز روایات ما این است که بین روح و بدن همواره تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد و روح از آن جهت که سال‌ها به این بدن تعلق داشته و اکنون پس از مرگ نیز این علاقه و ارتباط تا حدی باقی است، لذا اعمالی که برای بدن میت انجام می‌شود در روح نیز اثرگذار خواهد بود و روح با غسل میت، سبک خواهد شد. ___________________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/128431 📎 📎 📎 ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
پرسمان اعتقادی استاد محمدی.mp3
889.9K
⭕️ سوال ❓آیا تلقین مثبت دادن انسان به خود، شرک نیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵پنج گروهی که دعاشون باجابت نمیرسه🤭 📡 ↆↆↆ ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🔵 هفت گناه و جهنم برنده که مردم هر روز با آن سر کار دارند!!! ✨اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً✨ کانال استاد مهدی دانشمند 📡 ↆↆↆ ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌یه خانم🧕/ آقای👱 موفق ✅داغ هر بحث و دعوا با همسرش رو به دل دیگران میزاره✅ تو خونه هر بحث و دعوایی که داشتین تو جمع بروز ندین⛔️ دشمناتونو دلشاد نکنید❌ اگر دوست ندارین کسی تو زندگی شما دخالت کنه دعواهاتون(حرف هاتون) رو به خلوت دو نفره تون ببرید👌 در زمان ناراحتی گله و شکایت ممنوع⛔️ موفق باشید و با سیاست👌 📡 آنــــــلاین ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 ✅پرسش: آیا در می‌تواند به دیدار افرادی برود که در آنان را می‌شناخت؟ ✍️پاسخ: یکى از بزرگ‌ترین لذت‌های انسان بهره‌‏گرفتن از مجلس انس با دوستان یک‌رنگ و باصفا است؛ از این‌رو یکی از نعمت‌ها و لذت‌‌های بهشتیان ملاقات و دیدار با هم‌دیگر است. از مجموع آیات و روایات می‌توان چنین برداشت نمود که دیدار و مهمانی بهشتیان دست کم در دو سطح انجام می‌شود: 🔹 دیدار با هم: این مطلب را شاید بتوان از آیات شریفه‌‌ای که بیان می‌کند بهشتیان «روبروی» هم و یا در کنار هم هستند، استنباط کرد: 🔸«به یقین، پرهیزکاران در باغ‌‌ها(ى سرسبز بهشت) و در کنار چشمه‌‏ها هستند. (فرشتگان به آنها می‌گویند) داخل این باغ‌ها شوید با سلامت و امنیّت؛ هرگونه غلِّ [حسد و کینه و دشمنى‏] را از سینه آنها برمی‌‏کنیم (و روحشان را پاک می‌‏سازیم) در حالى که همه برابرند، و بر تخت‌ها روبروى یکدیگر قرار دارند». 🔹بنابراین، روبروی هم بودن نشان می‌دهد که آنها اولا: دارای دیدار عمومی و جلسات جمعی هستند؛ ثانیا: آنها در جلسات اجتماعی‌شان گرفتار تشریفات آزاردهنده این دنیا نیستند و مجلس آنان بالا و پایین ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنج‌آور این دنیا در آن‌جا خبرى نیست. همه برادرند؛ همه روبروى یکدیگر و در یک صف - نه یکى بالاى مجلس و دیگرى در پایین- می‌نشینند. 🔸البته، این با مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد. این مربوط به جلسات اجتماعى آنها است، و گرنه هر کدام بر حسب درجه‌ی تقوا و ایمان جایگاه مخصوص به خود را دارند. 🔹 دیدار خویشان و اقوام: «باغ‌هاى جاویدان بهشتى که وارد آن می‌شوند، و پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد می‌شوند». 🔸برخی از مفسران می‌گویند: «نه تنها آیه‌ی فوق که بعضى دیگر از آیات قرآن نیز تصریح دارند که در جمع بهشتیان، پدران، همسران و فرزندان آنها که صالح باشند وارد می‌شوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمت‌هاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقه‌ی خود نداشته باشند. و از آن‌جا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو می‌‏شود؛ آنها نیز با چهره‌‏هاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغ‌تر و گرم‌تر وارد می‌‏شوند، محبتى که ارزش نعمت‌هاى بهشتى را چند برابر می‌‏کند. اگرچه در آیه‌ی فوق تنها پدران، فرزندان و همسران ذکر شده‌‏اند، ولى در واقع همه‌ی بستگان در این جمع، حاضرند؛ چراکه حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن می‌‏شود؛ زیرا هرگاه کسى باشد، پدر صالح او نیز به او می‌شود، و از آن‌جا که پدر صالح بهشتى است، همه‌ی به او می‌‏پیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق می‌‏شوند. و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت». ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
💢 ✅پرسش:آیا صله ارحام با اقوامی که خیلی میانه خوبی با ما نداشته باشند هم واجب است؟ ✍️پاسخ: قطع رحم، حرام است ولی صلهٔ رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می شود. ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
✅پرسش : نام حضرت موسی(ع) ۱۴۰ بار در قرآن آمده است، بیشتر از هر شخص دیگری ، ولی چرا سوره ای بنام ایشان نیست؟ 🌺پاسخ: در ارتباط با نامگذاری سور قرآن دو نظر وجود دارد: 🔸یکی اینکه نامگذاری سور به اجتهاد صحابه بوده دوم اینکه نامگذاری سور قرآن، توقیفی یعنی وحیانی است. 🔹نظریه دوم قوی تر است و دلایل محکم تری دارد. بر این اساس، نامگذاری آیات به سلیقه افراد(حتی شخص رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)) و یا بر مبنای استدلال دیگران نیست بلکه بر ااساس دستور خداوند متعال صورت گرفته است. ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
📌 ✅پرسش: اینکه بیان می‌شود هنگام خواب رو به قبله بخوابید ، پاها رو به قبله باشد یا سمت راست بدن ؟ ✍️پاسخ: رو به به شکل محقق می شود : 1️⃣ به شکل یعنی به طوری که پاها به سمت قبله قرار گیرد . 2️⃣ به گونه ای که در قرار می گیرد یعنی صورت به سمت قبله به گونه ای که سر در سمت راست قبله و پاها در سمت چپ باشد . ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 🎥 🔻السلام علیک یا اباعبدالله الحسین|ع| 🎙حجةالاسلام • 🕌مسجدمقدس جمکران ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
🌺🍃 🌺 🤯 جنسی: ❌"بیزاری جنسی" حادترین اختلال جنسی است و درمانش هم از همه شدیدتر است؛ چون فرد نه تنها تمایلی به نزدیکی ندارد بلکه از آن بیزار است. 🔵 ممکن است علت این اختلال، جنسی در کودکی باشد. تجاوز و کودک آزاری حتی توسط محارم و یا آموزه‌های سخت و در خانواده، می‌تواند علت این اختلال باشد. 🔴 گاهی نیز آموزه‌هایی که موجب زن نسبت به می‌شوند، می‌توانند علت این حالت باشند. مثلاً ممکن است یک زن ، مقاربت را نشانه و تحقیر و تسلیم و ستم‌پذیری‌اش بداند! چنین باورهایی می‌تواند به خشم از نزدیکی و بیزاری جنسی منجر شود. 🔵 ارتباط با همسر و یا دعواهای خانوادگی و زناشویی هم به صورت ثانویه ممکن است موجب بیزاری جنسی شوند. انزجار جنسی و حادترین نوع اختلال جنسی در زنان است. 🔴به طور کلی هر چه در مرحله آغازین‌تری از نزدیکی رخ دهد، حادتر و درمانش دشوارتر است. مثلاً درمانِ اختلال ملال و سردردِ بعد از آمیزش آسان‌تر از اختلال نرسیدن به ارامش جنسی و درمانش آسان‌تر از اختلالات برانگیخته نشدن است. ✍مشــــاوره درمانی ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖍 محروم از دیدار پیامبر صلی الله علیه و اله در 🎬 ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
🍃حدیث روز 🛑 به و جلالم سوگند كه از هيچ ظالمى نگذرم، گرچه زدن مشتى باشد، يا كشيدن دستى، يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ حدیث قدسی ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
❓پاداش افرادے مثل و و.. با توجه به اینڪه اعمال نیڪے انجام داده اند اما بدون ایمان چیست❓ ⭕️💠💠⭕️ ✅ ✍در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ 💠« از نظر جهان بینی اسلام مطالعه نفس عمل به تنهائی کافی نیست، بلکه عمل به ضمیمه، محرک و انگیزه آن ارزش دارد، بسیار دیده شده کسانی بیمارستان یا مدرسه یا بنای خیر دیگری می سازند و تظاهر به این هم دارند که هدفشان صددرصد خدمت انسانی است به جامعهای که به آن مدیونند، در حالی که زیر این پوشش ‍ مطلب دیگری نهفته شده است و آن حفظ مقام و یا مال و ثروت یا جلب توجه عوام، و تحکیم منافع مادی خود، و یا حتی دست زدن به خیانت هائی دور از چشم دیگران است 📌ولی به عکس ممکن است کسی کار کوچکی انجام دهد، با اخلاص تمام و انگیزه ای صددرصد انسانی و روحانی . 💠اکنون باید پرونده این مردان بزرگ را، هم از نظر عمل، هم از نظر انگیزه و محرک، مورد بررسی قرار داد، و مسلما از چند صورت خارج نیست : 1⃣گاهی هدف اصلی از اختراع صرفا یک عمل تخریبی است (همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساختن بمبهای اتمی صورت گرفت ) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آمده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده و یا در درجه دوم قرار داشته است، تکلیف این دسته از مخترعان کاملا روشن است . 2⃣ گاهی مخترع یا مکتشف، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است و در حقیقت، حکم تاجری دارد که برای در آمد بیشتر تاسیسات عام المنفعه ای به وجود می آورد و برای گروهی ایجاد کار و برای مملکتی محصولاتی به ارمغان می آورد، بی آنکه هیچ هدفی جز تحصیل در آمد داشته باشد، و اگر کار دیگری در آمد بیشتری داشت به سراغ آن می رفت . 📌البته چنین تجارت یا تولیدی اگر طبق موازین مشروع انجام گیرد، کار خلاف و حرامی نیست، ولی عمل فوق العاده مقدسی هم محسوب نمی شود. 💠و از اینگونه مخترعان و مکتشفان در طول تاریخ کم نبودند و نشانه این طرز تفکر همان است که اگر ببینند آن در آمد یا بیشتر از آن از طرقی که مضر به حال جامعه است تامین می شود (مثلا در صنعت داروسازی بیست درصد سود می برند و در هروئین سازی 50 درصد) این دسته خاص دومی را ترجیح می دهند. 📌تکلیف این گروه نیز روشن است آنها هیچگونه طلبی نه از خدا دارند و نه از همنوعان خویش و پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که می خواسته اند و به آن رسیده اند. 3⃣ گروه سومی هستند که مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به خدا باشند انگیزه های الهی، و گاهی سالیان دراز از عمر خود را در گوشه لابراتوارها با نهایت فلاکت و محرومیت به سر می برند به امید اینکه خدمتی به نوع خود کنند، و ارمغانی به جهان انسانیت تقدیم دارند، زنجیری از پای دردمندی بگشایند و گرد و غباری از چهره رنجدیده ای بیفشانند. 💠اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و محرک الهی، که بحثی در آنها نیست، و اگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی و مردمی باشد بدون شک پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت، این پاداش ممکن است در دنیا باشد، و ممکن است در جهان دیگر باشد، مسلما خداوند عالم عادل آنها را محروم نمی کند، اما چگونه و چطور؟ جزئیاتش بر ما روشن نیست، همین اندازه می توان گفت خداوند اجر چنین نیکوکارانی را ضایع نمی کند. 📌دلیل بر این مساله علاوه بر حکم عقل، اشاراتی است که در آیات و یا روایات آمده است . 💠ما هیچ دلیلی نداریم که جمله «ان الله لا یضیع اجر المحسنین🍃سوره یوسف آیه 90 📌شامل این گونه اشخاص نشود، زیرا محسنین در قرآن فقط به مؤمنان اطلاق نشده است، لذا می بینیم برادران یوسف هنگامی که نزد او آمدند بی آنکه او را بشناسند و در حالی که او را عزیز مصر می پنداشتند به او گفتند انا «نراک من المحسنین »«ما ترا از نیکوکاران می دانیم .» 🍃یوسف 36 💠از این گذشته آیه « فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره » «هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند و هر کس بمقدار ذره ای کار بد کند آن را خواهد دید»🍃زلزال 7-8 📌به وضوح شامل اینگونه اشخاص می شود. 💠در حدیثی از علی بن یقطین از امام کاظم می خوانیم؛ «در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت، مرد بی ایمان نسبت به همسایه با ایمان خود نیک رفتاری می کرد، وقتی که از دنیا رفت خدا برای او خانهای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود... و به او گفته شد این به سبب نیک رفتاریت نسبت به همسایه مؤمنت می باشد»(1) 💠و نیز از پیامبر اکرم در باره عبد الله بن جدعان که از مشرکان معروف جاهلیت و از سران قریش بود چنین نقل شده : «کم عذابترین اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال کردند یا رسول الله چرا؟ فرمود: او گرسنگان را سیر می کرد.( 2) 📚(1)بحار الانوار جلد 3 چاپ کمپانی صفحه 377 📚(2)همان مدرک صفحه 382 ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin 🔴📎 👇👇
🔴🖇 👇👇👇 ✍در روایت دیگری می خوانیم که پیامبر اکرم به عدی بن حاتم (فرزند حاتم طائی ) فرمود: «خداوند عذاب شدید را از پدرت به خاطر جود و بخشش ‍ او برداشت .»(3) 📌و در حدیث دیگری از امام صادق می خوانیم : « گروهی از یمن برای بحث و جدال خدمت پیامبر آمدند و در میان آنها مردی بود که از همه بیشتر سخن می گفت و خشونت و لجاجت خاصی در برابر پیامبر می نمود، پیامبر آنچنان عصبانی شد که آثارش در چهره مبارکش کاملا آشکار گردید، در این هنگام جبرئیل آمد و پیام الهی را این چنین به پیامبر ابلاغ کرد: «خداوند می فرماید این مردی است سخاوتمند پیامبر با شنیدن این سخن خشمش فرو نشست، رو به سوی او کرد و فرمود: پروردگار به من چنین پیامی داده است و اگر به خاطر آن نبود آنچنان بر تو سخت می گرفتم که عبرت دیگران گردی .» 📌آن مرد پرسید آیا پروردگارت سخاوت را دوست دارد، فرمود: بلی، عرض کرد: من شهادت می دهم که معبودی جز الله نیست و تو رسول و فرستاده او هستی و به همان خدائی که تو را مبعوث کرده سوگند که تاکنون هیچکس را از نزد خود محروم برنگردانده ام .( 4) 💠در اینجا این سؤال پیش می آید که هم از بعضی آیات و هم از بسیاری از روایات استفاده می شود که ایمان و یا حتی ولایت شرط قبولی اعمال و یا ورود در بهشت است، بنابراین اگر بهترین اعمال هم از افراد فاقد ایمان سر بزند مقبول درگاه خدا نخواهد بود. 📌ولی می توان از این سؤال چنین پاسخ گفت که مساله قبولی اعمال مطلبی است، و پاداش مناسب داشتن مطلب دیگر، به همین جهت مشهور در میان دانشمندان اسلام این است که مثلا نماز بدون حضور قلب و یا با ارتکاب بعضی از گناهان مانند غیبت، مقبول درگاه خدا نیست، با اینکه می دانیم چنین نمازی شرعا صحیح است، و اطاعت فرمان خدا است و انجام وظیفه محسوب می شود و مسلم است که اطاعت فرمان خدا بدون پاداش نخواهد بود. 💠بنابراین قبول عمل همان مرتبه عالی عمل است و در مورد بحث، ما نیز همین را میگوئیم، میگوئیم : اگر خدمات انسانی و مردمی با ایمان همراه باشد، عالیترین محتوا را خواهد داشت، ولی در غیر این صورت به کلی بی محتوا و بی پاداش نخواهد بود، در زمینه ورود در بهشت نیز همین پاسخ را میگوئیم که پاداش عمل لازم نیست منحصرا ورود در جنت باشد.( 5) 📚(3)سفینة البحار جلد 2 صفحه 607 📚(4)مدرک قبل 📚(5)تفسیر نمونه ج10 ص312 ⠀ ⠀ོ ⠀⠀⠀🕊⠀⠀⠀⠀ ⠀ོ ⠀ོ ⠀ོ ⠀⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀ ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @porseman_onlin ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا