─┅═༅𖣔﷽𖣔༅═┅─
🇮🇷#طرح_مشترک_390_گروه_ولایی
🔍☆◁#کنفرانس
📖☆◁#دولت اسلامی #ایثار وشهادت
🕚ساعت:19/00
👤ارائه:جناب استاد#بابایی
👤طرح سوال
🆔@ilyan313
🇮🇷#عماریون_رهبریم
🆔 @ammareyon
🚫#کپی برداری از #طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها بدون اجازه #جایز_نیست
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🇮🇷#اتحادیه_عماریون
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
─┅═༅𖣔﷽𖣔༅═┅─
🇮🇷#طرح_مشترک_390_گروه_ولایی
🔍☆◁#کنفرانس
📖☆◁#دولت اسلامی و #مستضعفان
📖☆◁#قسمت دوم
🕚ساعت:19/00
👤ارائه:جناب استاد#بابایی
👤سوال:
🆔 @ilyan313
🇮🇷#عماریون_رهبریم
🆔 @ammareyon
🚫#کپی برداری از #طراحی و#تنظیمات کنفرانس ها بدون اجازه #جایز_نیست
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🇮🇷#اتحادیه_عماریون
هدایت شده از آرشیوکنفرانس اتحادیه عماریون
┅═✧❁﷽❁✧═┅
عرض سلام و درود ودعا
خدمت
جناب استاد #بابایی
وشما دوستان ولایی
🔘طبق اطلاع رسانی انجام
شده با شما همراه هستیم
🔍☆◁با#کنفرانس
📖☆◁#دولت اسلامی
و#مستضعفان
👤باهـــــــمراهــــی
جناب استاد #بابایی
ضمن سپـاس فراوان
لطفا در صورت حضور
شروع بفرمائید......
─┅═༅𖣔🌺𖣔༅═┅─
🇮🇷#اتحادیه_عماریون
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
⚙◁مال و آنچه جدای از حقیقت روح آدمی است، کمال انسان محسوب نمیشود بلکه وسیلهی رفع نیازهای طبیعی میباشد و چون تهیّهی وسائل آن بدون رنج نیست مقدار معقولی از کشش درون و لذّت مالک شدن در نهان طبیعی انسان نه فطری وی ذخیره شده است تا به بها و بهانهی آن، رنج تحصیل مال تحمّل شود؛بنابراین گر چه اقتصاد در فرهنگ قرآن روبناست نه زیر بنا، لیکن اسلام هرگز نسبت به سائر مسائل روبنائی و فرعی بیاهمیت نبوده و نیست.
〽️قرآن کریم روح را از عالم غیب میداند و بدن را در قلمرو شهادت، و اصالت از آن غیب است که واسطهی فیض خدای سبحان بوده و مستفیض های نشأه شهادت را برخوردار مینماید،
─┅═༅1⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
💰◁بنابراین اوصاف روح که مهمترین آنها اعتقاد است اصل بوده، و تأمین نیازهای بدن که در گرو مسائل مالی و مادی است یعنی اقتصاد فرع میباشد، گر چه تفکر اقتصادی و طرح و برنامهریزی دقیق مسائل پیچیدهی آن جزء برجستهترین علوم به شمار میآید، لیکن هر علمی از آن جهت حاکی معلوم است که ارزش خود را از معلوم دریافت میکند
🔆 لذا علم خداشناسی و پیامبرشناسی و امام شناسی و معادشناسی و مانند آن از اصول کلی اسلام چون حاکی از عالم غیب و قلمرو روح است، ارزش والای خود را از آن معلومهای ارزشمند کسب مینمایند.
─┅═༅2⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
⚙◁منظور از این ارزش همانا قوّت درجهی وجودی است که از امور حقیقی به شمار میآید، نه ارزش اعتباری، تا از محدودهی حقیقت فرود آمده باشد و داخل در عناوین اعتباری گشته و با اعتبار گوناگون معتبران دگرگون شود، قرآن کریم همانطوری که اختران سپهری را زیور گنبد مینا میداند نه زینت انسان:
〽️«اِنّا زیَّنَا السّماءَ الدُّنیا بِزینهٍ الْکَواکِب» باغ و مرغزار زمینی را زینت زمین میشمارد، نه زیور بشر:«اِنّا جَعَلْنا ماعَلَی الْاَرضِ زینَهً لَها لَنبْلُوَهُمْ اَیًُّهُم احسَنُ عَمَلاً و انّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیها صَعیداً جُرُزاً»ما آنچه را روی زمین است زینت آن قرار دادیم تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل میکند.»
─┅═༅3⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
💰◁لیکن ایمان که از سنخ روح است آن را زیور جان آدمی میداند: حبَّبَ اِلیکُمَ الاِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی قُلوبِکُمْ وَ کرَّهَ الیکُمُ الْکُفر و الفُسوق و العِصْیانَخدا ایمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهای شما زینت بخشیده و کفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده.
🔆دوستی مال بیش از جنبهی آلی بودن و جمع آن زائد بر رفع نیاز، مذموم است، گر چه تولید آن جهت تهیهی وسائل رفاه دیگران، و تخفیف بار توانفرسای تورّم و تنگدستی جامعه هر چه بیشتر بهتر خواهد بود، قرآن کریم دوست داشتن زیاد مال را اندوه روح دانسته و آنرا نکوهش میکند:« وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا »مال و ثروت را بسیار دوست دارید.»
─┅═༅4⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
⚙◁ و اگر از آن به خیر یاد کرده است مانند:«اِنَّهُ لِحُبِّ الْخیرِ لشَدید»و او علاقهی شدید به مال دارد.» گذشته از آنکه اوّلاً عنوان خیر وصف مال است نه صفت دوست داشتن و ثانیاً از آیه مدح مالدوستی استفاده میشود آنرا به گمان کسی که مال را دوست دارد، خیر نامید و گرنه روش آیه در نکوهش انسانی است که نسبت به خدای سبحان کفور است:
〽️«اِنَّ الاِنسانَ لرَبِّهِ لَکَنُودَ وَ اِنَّهُ علی ذلک لَشَهیدٌ وَ انَّهُ لِحبِّ الْخیرِ لَشَدیدٌ »انسان در برابر نعمتهای پروردگارش بسیار ناسپاس و بخیل است و او خود بر این معنی گواه است و او علاقهی شدید به مال دارد.» و همچنین آیهی وصیت که از مال به خیر یاد کرده است به لحاظ ضرورت وجود آن در زندگانی دنیائی میباشد که در اینحال خیر است و به کسی هم وابسته نیست.
─┅═༅5⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
💰◁داشتن ثروت در اقتصاد اسلامی، کمال محسوب میشود تا دارندهی آن کامل و کسی که آن را ندارد ناقص باشد، حضرت علی بن ابیطالب امیرالمؤمنین علیه السلام در تحلیل مسألهی ثروت جریان ساده زیستن و نیازمندی بعضی از پیامبران چون نبی اکرم صلوات الله علیه و موسی کلیم علیهالسّلام و داود علیهالسّلام قاری بهشتیان و عیسی مسیح علیهالسّلام را نقل میکند سپس میفرماید:
🔆«فلینظر ناظر بعقله، اکرم الله محمّداً بذلک ام اهانه فان قال اهانه فقد کذب و الله العظیم بالافک العظیم و ان قال اکرمه فلیعلم انّ الله قد اهان غیره حیث بسط الدنیا له وزواها عن اقرب الناس الیه»،
─┅═༅6⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
⚙◁یعنی صاحب نظر در این زمینه با خرد خویش تدبّر کند آیا خدای سبحان با ساده زیستن، پیامبر خود را گرامی داشت یا او را تحقیر نمود اگر کسی بگوید خداوند پیامبرش را در اثر ضعف معیشت و فقر مالی توهین کرد سوگند به خدا دروغ گفت، دروغ بزرگی و اگر بگوید خدای سبحان او را با ساده زیستن گرامی داشت، پس بداند که خداوند کسی را که مبتلا به کثرت اموال کرد اهانت نمود که سفرهی رنگین دنیا را به روی او باز کرد و برابر او نهاد و از دسترس نزدیکترین انسانها به او، یعنی حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه برچید.
─┅═༅7⃣༅═┅─
─┅═༅🍃📓📔🍃༅═┅─
💰◁بنابراین مال زینت دنیا است نه زیور انسان، و دوست داشتن آن به مقدار معقول در حدّ دوستی وسیله صلاح است نه بیش از آن و نه در حدّ هدف، و ثروت اندوزی و زرمداری مذموم است و اشتیاق به مالهای بسیار سبب بازداشتن از راه خدا و مسدود شدن راه تعالی روح است،
🔆 و مجموع مالهای دنیا به اندازهی نیازِ مجموع انسانها است و جمعآوری آن در یکجا و احتکار آن نزد گروه یا شخص خاص، مخالف نظام پولی در اسلام است، و تأسّی به انبیاء علیهمالسّلام در ساده زیستن است و کمال در هجرت از زیادهطلبی به خیر زیاد میباشد، که خیر نفسی است نه نِسْبی، و خیر واقعی است نه اعتباری و خیالی و... .
─┅═༅8⃣༅═┅─