#خلاصه_درسهای_امام_حسین_شناسی2
موضوع: تحلیل تاریخی رویدادهای دوم تا نهم محرم 61ق.
#آیت_الله_یوسفی_غروی
جلسه اول. (22 مرداد 1402ش)
⏺ چکیده:
جناب استاد یوسفی غروی در جلسه اول، ابتدا به بیان جایگاه محرم در سنت ابراهیمی و این پرسش که چرا سوگواری ما از روز اول محرم شروع می شود نه از دهم محرم، می پردازند. در پاسخ به این پرسش به دو خبر از امام صادق و امام رضا استناد می فرمایند. همچنین تذکر می دهند که در این باره اخباری از طریق اهل سنت نیز وجود دارد. پس از بیان این مقدمات، واژه «شیعه» را اصطلاح شناسی می کنند. مختصری به بدعهدی معاویه و زیر پا نهادن شروط صلح نامه با امام حسن اشاره می فرمایند و اینکه معاویه برخلاف مفاد این عهدنامه برای پس از خودش یزید را جانشین تعیین کرد. سپس ماجرای نوشتن دعوتنامه از سوی کوفیان به امام حسین را اشاره می فرمایند که در پی آن، امام حسین سه سفیر سوی کوفیان گسیل داشتند؛ اما ابن زیاد آنها را به شهادت رساند و با خفقانی که در کوفه ایجاد کرده بود اوضاع شهر را کامل به دست گرفته و مانع از پیوستن یاری دهندگان امام حسین سوی کربلا شد.✂️
اینک مطالب بالا را با تفصیل بیشتر جهت یادآوری شما بیان می داریم:
⏪ سنت حرمت گزاری چهار ماه قمری از زمان حضرت ابراهیم در میان عربها باقی است. در این ماه ها جنگ ابتدایی حرام است نه دفاعی؛ اما بنی امیه این سنت را زیر پا گذاشت.
⏪ چرا عزاداری های ما از اول محرم شروع می شود نه از دهم محرم؟
سنت فوق مستند به دو روایت است:
📍سند اول؛ امام رضا طی حدیثی به ریان بن شبیب می فرمایند: پدرشان موسی بن جعفر ع با ورود به ماه محرم دیگر خندان نبوده اند، هر روز حزن شان بیشتر می شده و در روز عاشورا بسیار محزون و گریان بوده اند.
📍سند دوم؛ مسمع بن کردین از امام صادق نقل می کند که با شروع محرم، فرشتگان در آسمان گرداگرد پیراهن خونی امام حسین به سوگواری می پردازند.
⏪ علمای اهل سنت نیز در رابطه با عظمت امام حسین اخبار نقل کرده اند مثل خوارزمی از علمای حنفی قرن هفتم در مقتل الحسین نقل می کند که حضرت زهرا با پیراهن خونین امام حسین وارد محشر می شود و از خدا انتقام قاتلین امام حسین را می خواهد. البته عبدالرحمن ابن جوزی از علمای حنفی قرن چهار نیز همین مضمون را به شعر سروده است.
⏪ آنچه برای اهلبیت مهمتر از اصل عزاداری بر شخص امام حسین است، یادآوری و فهم علل و عوامل و اسباب منتهی به قتل آن حضرت است. به این دلیل است که پیگیری حوادث را از اول محرم بیان می کنیم.
⏪ روز دوم محرم اولین مواجهه حر با امام حسین است که در کربلا اتفاق افتاد. طبق نقل دیگری یکی دو روز پیش از این بوده است.
⏪ دو معنای «شیعه»:
📌 معنای خاص شیعه: یعنی شیعه عقیدتی و مکتبی. کسی که معتقد به علم و عصمت امام باشد.
📌 معنای عام شیعه: یعنی موالی، محب و دوستدار اهلبیت؛ یعنی کسی که به آیه مودت ذویالقربی عمل میکند.
اصطلاح «شیعیان سیاسی»: کسانی که معتقد بودند اهلبیت بعد از پیامبر در جانشینی او اولویت دارند. مسلما اکثریت شیعیان کوفه چنین اعتقادی داشتند.
⏪ معاویه پس از امضای عهدنامه با امام حسن آن را زیر پا گذارد و صراحتا اعلان کرد حتی به یکی از اینها وفا نخواهم کرد چون من غرضم این بوده است که امیر شما شوم و امیر شما شدم.
⏪ شیعیان کوفه در منزل سلیمان ابن صرد خزاعی جمع شدند و به امام حسین دعوت نامه نوشتند. در پی آن، امام حسین، مسلم بن عقیل را به عنوان سفیر خود به کوفه فرستادند. مردم با او بیعت کردند. مسلم به امام حسین نامه نوشت که 18 هزار نفر با من بیعت کردند.
⏮امام حسین دو نفر دیگر (قیس ابن مسهر صیداوی و عبدالله ابن یَقطُر) را نیز سوی کوفه فرستادند. ابن زیاد این دو نفر را دستگیر کرد و از آنها خواست به حسنین علیهما السلام ناسزا گویند؛ وقتی انها امتناع کردند، بر فراز دارالاماره سر آنها را برید.
#خلاصه_درسهای_امام_حسین_شناسی2
موضوع: «تحلیل تاریخی حوادث روز عاشورا تا شهادت امام حسین علیهالسلام»
ا#استاد_دکتر_صفری_فروشانی
جلسه اول (22 مرداد 1402ش)
✳️ چکیده:
استاد صفری در جلسه اول، ابتدا به اصطلاح شناسی برخی اصطلاحات مثل «رویکرد تحلیلی»، «ناحوادث» می پردازند و تاکید می کنند روش ما در این دوره موضوع محور است نه زمان محور. سپس دورنمای کلی مباحث را بیان می کند. ابتدا به دو کلان موضوع سپاه حق و سپاه باطل را مطرح می کنند. در سپاه حق به سه موضوع اصلی «شخص امام»، «خاندان حضرت» و «اصحاب حضرت» می پردازند. در تحلیل های خود به دو دسته «منابع اصلی» و «منابع واسطه ای» مراجعه می کنند.
✳️ اینک مباحث بالا را به تفصیل بیشتری پی می گیریم:
💐 رویکرد متن محور: توضیح پیرامون متن خاص.
💐 رویکرد تحلیلی: گردآوری شواهد بیرونی یا درونی یک متن جهت تایید یا رد یک گزارش تاریخی. به عبارت دیگر پاسخ به سه «چ» (چیستی، چگونگی و چرایی).
💐 «ناحوادث»، «حادثهنما» یا «ناواقعه»: گزارش تاریخی که در واقع رخ نداده باشد مثل عروسی حضرت قاسم در روز عاشورا.
💐 برخی حوادث قابلیت تحلیل تاریخی ندارند مثل رویا، مکاشفه و پیشگویی.
💐 به حوادث کلان دارای نشانهها و دلالتهای تاریخی می پردازیم.
💐 جهت تحلیل تاریخی یک حادثه، علاوه بر منابع معمولی تاریخی به منابع روایی یا کلامی هم مراجعه می کنیم.
☘️ دورنمای مباحث:
مباحث ما به صورت ترتیب موضوعی نه ترتیب زمانی آن.
🌴 در سپاه حق:
1️⃣ موضوع اول: شخص امام حسین: عملکردهای حضرت از صبح عاشورا تا شهادت، خطبه ها، دعاها، تدابیر جنگی حضرت.
2️⃣ موضوع دوم: خاندان امام حسین یا بنی هاشم: کسانی که در عرض منشعب می شوند مثل خواهر، برادر، عمو، عموزاده، خاندان مسلم، خاندان عقیل که بخشی از آنها در جنگ شرکت داشتند و بخشی خیر.
3️⃣ موضوع سوم: اصحاب امام حسین: بررسی گونه شناسانه که از کدام قبایل بودند؛ چه گرایشاتی داشتند؛ چگونه به امام ملحق شدند؛ چه پیشینه ای داشتند؛
📍موضوعات فرعی: رجزهای بنی هاشم و اصحاب.
🌴 در سپاه دشمن: کنشگران جبهه باطل، قبایل شرکت کننده، فرماندهان، صفآرایی، عملکرد، رجزها، کشتگان، نفرات، حملهها و جنایتها.
⏪ منابع اصلی:
1. ☂️ کتابهای تاریخی: تاریخ طبری، تاریخ یعقوبی، مروج الذهب و ...
2. ☂️ کتابهای مقتلنگاری: مقتل ابیمخنف، مقاتل الطالبیین و ...
3. ☂️ کتابهای فتوح: الفتوح ابن اعثم، لهوف یا الملهوف، مثیر الاحزان و ...
4. ☂️ کتابهای روایی: کامل الزیارات و ...
5. ☂️ کتابهای کلامی:
⏪ منابع واسطه ای:
1. 👓 «سیرة الحسین علیهالسلام فی الحدیث و التاریخ» در 24 جلد از سید جعفر مرتضی عاملی که مجلدات 16 تا 19 مربوط به بحث ما است.
2. 👓 «دانشنامه امام حسین علیهالسلام» در چند مجلد، زیر نظر مرحوم محمد محمدی ریشهری که مجلد 6 و 7 مربوط به بحث ما است.
3. 👓 «مقتل پیوسته» در یک مجلد که خلاصه «دانشنامه امام حسین» که زیر نظر مرحوم محمد محمدی ریشهری است.
4. 👓 «مقتل جامع» در 2 مجلد زیر نظر مرحوم مهدی پیشوایی.
5. 👓 «موسوعة التاریخ الاسلامی» در 8 مجلد از آیتالله محمدهادی یوسفی غروی.🧤
📂 جلسه دوم
دوره امام حسین شناسی بارویکرد تاریخی«2»
📌امشب راس ساعت 20:30 به وقت تهران
👇لینک ورود به کلاس:
https://porsemanonline.com/login/
⚠️توجه:
1️⃣قبل از ورود به کلاس فیلم آموزش ورود به کلاس را مشاهده نمایید
2️⃣ 15 دقیقه قبل از شروع کلاس مراحل ورود به کلاس را تست نمایید و در صورت مشکل به پشتیبان اطلاع دهید
#خلاصه_درسهای_امام_حسین_شناسی2
موضوع: تحلیل تاریخی رویدادهای دوم تا نهم محرم 61ق.
#آیت_الله_یوسفی_غروی
جلسه دوم (23 مرداد 1402ش)
✳️ چکیده:
استاد غروی در جلسه دوم به تلاش معاویه جهت زمینه سازی برای جانشینی یزید که برخلاف مفاد عهدنامه بود اشاره می فرمایند. در این راستا فشار حاکم مدینه بر گرفتن بیعت از امام حسین باعث شد حضرت مدینه را ترک و به مکه بروند. در پی رسیدن دعوت نامه های کوفیان، امام حسین، مسلم را به حیث سفیر خود به کوفه روان کردند که با بیعت گرم مردم کوفه مواجه شد؛ اما با ورود ابن زیاد، شرایط کوفه کاملا تغییر کرد؛ وی دیگر اجازه نداد کسی برای یاری امام حسین از کوفه خارج شود. حر طبق ماموریتش کاروان امام حسین را در سرزمین کربلا متوقف کرد. حضرت در مواجهه اول با سپاه حر اتمام حجت کردند. همچنین جناب استاد مختصری راجع به حرکت توابین که پس از شهادت امام حسین شکل گرفت، توضیحاتی فرمودند.
✳️ اینک توجه شما را به تفصیل بیشتر این جلسه جلب می کنیم:
📌 معاویه برخلاف مفاد عهدش با امام حسن، دست به زمینه سازی برای ولیعهدی یزید زد؛ مثلا در شهرهای مدینه و مکه سخنرانی کرد یا از مردم برای یزید بیعت گرفت.▶️
📌ولید بن عتبة بن ابیسفیان از سوی معاویه حاکم مکه و مدینه بود. معاویه به وی نامه نوشت و خواستار آن شد که از مردم و سران و به ویژه از امام حسین برای یزید بیعت بگیر. همین فشار باعث شد امام حسین با اهلبیت خویش مدینه را ترک و به سوی مکه، حرم امن الهی حرکت کند. وقتی این خبر به مردم کوفه رسید برای حضرت دعوت نامه نوشتند. لذا امام حسین، مسلم را به عنوان سفیر خود به کوفه فرستاد. مسلم نیز گزارش بیعت مردم کوفه را به اطلاع امام رساند.▶️
📌 هنگام مرگ معاویه، حکومت عراق به مرکزیت کوفه در دست نعمان بن بشیر خزرجی بود وی شخصیت سیاسی بود نه نظامی. اما وقتی یزید حکومت را به دست گرفت برای اینکه خیالش آسوده باشد، وی را کنار زد و به جایش عبیدالله بن زیاد را با حفظ سمت حاکمیت بصره، حاکم کوفه نیز گردانید. ابن زیاد برای کنترل کوفه، سپاهی از بین مردان قبیله بنی تمیم به ریاست حصین ابن نمیر تمیمی تشکیل داد. ریاست بخش مقدمه این سپاه با هزار نفر اسب سوار، به حر بن یزید تمیمی واگذار شد.▶️
📌 حر مامویت یافت با سپاه خویش به سمت حجاز حرکت کند و هر جا که با امام حسین مواجه شد حضرت را دستگیر کرده و به دست عبیدالله بن زیاد تحویل دهد. پس از اینکه ابن زیاد بر اوضاع کوفه مسلط شد نگذاشت کسی برای یاری امام حسین از کوفه خارج شود. اما با وجود این ممنوعیت برخی شیوخ و روسای قبایل به صورت انفرادی خویش را به امام حسین رساندند مثل حبیب ابن مظاهر اسدی، مسلم بن عوسجه اسدی.▶️
📌 وقتی کاروان امام حسین از دور متوجه آمدن سپاه حر شدند، به دستور حضرت به کوه ذی الحسون رفته و چادر زدند. زهیر ابن قین بجلی از اصحاب امام حسین از حضرت اجازه خواست تا با سپاه حر درگیر شود اما امام چنین اجازه ای ندادند.▶️
📌 وقتی حر در گرمای ظهر با هزار اسب سوار با حضرت مواجه شد، بنابه فرمان امام، سواره نظام ها و اسبان آنها را سیراب کردند. هنگام ظهر امام حسین نماز جماعت برپا داشتند و سپس با آنها اتمام حجت کردند. دعوت نامه کوفیان را یادور شده و فرمودند اگر شما نمی خواهید من اصراری به رفتن به کوفه ندارم؛ از همین جا برمی گردم؛ اما آنها پاسخ دادند که ما از آنهایی که به شما نامه نوشتند، نیستیم.▶️
📌 حر به حضرت گفت من مامورم شما را به کوفه برسانم. اگر حاضر نیستید من مامور به جنگ نیستم. حضرت تصمیم گرفتند به سمت حجاز برگردند ولی حر اجازه چنین کاری را نداد. در نهایت در توافقی قرار شد امام حسین راه میانه ای جز حجاز و کوفه را در پیش گیرد تا حر نامه ای نوشته از ابن زیاد کسب تکلیف کند.▶️
📌 امام حسین در ادامه راه به سرزمین کربلا رسیده بود که پیک ابن زیاد جواب نامه را به حر رساند. در نامه دستور داده شده بود که حضرت را در مکانی دور از اب متوقف کن. امام حسین برای جلوگیری از جنگ با حر در برابر خواسته حر مقاومت نکردند و در سرزمین کربلا متوقف شدند.▶️
📌 پس از شهادت امام حسین دو جریان به انگیزه خونخواهی امام حسین قیام کردند یکی جریان توابین و دیگری مختار ثقفی.▶️
📌 توابین جمعیتی ده هزار نفری بودند که حدودا یکسال پس از شهادت امام حسین دور سلیمان صرد خزاعی گرد آمدند و اعتراف داشتند در یاری حضرت کوتاهی کرده اند.▶️
📌 پنج هزار نفر از توابین در حرکتی خودسرانه یعنی بدون مراجعه به امام سجاد به سمت شام حرکت کردند. ابن زیاد مقابل انها ایستاد و نیمی از آنها را تارومار کرد. مابقی آنها بدون اینکه اقدام شان اثر مثبتی داشته باشد به کوفه و مدائن بازگشتند.▶️
#خلاصه_درسهای_امام_حسین_شناسی2
موضوع: تحلیل تاریخی حوادث روز عاشورا تا شهادت امام حسین
موضوع این جلسه: «عملکرد امام حسین در روز عاشورا»
#استاد_دکتر_صفری_فروشانی
جلسه دوم (23 مرداد 1402ش)
✳️ چکیده:
جناب استاد دکتر صفری در جلسه دوم ابتدا موقعیت مکانی و زمانی حادثه کربلا را ترسیم می کنند. اندکی به تاکتیک های دفاعی امام اشاره و در نهایت به تشریح فقرات دعای حضرت در صبح عاشورا به عنوان اولین عملکرد حضرت می پردازند. این دعا از امام سجاد نقل شده است که همانا دعایی سراسر توحیدی است؛ خالی از هرگونه درخواست از خداوند.
✳️ تفصیل بیشتر مطالب از قرار زیر است:
#️⃣ هر چند امام حسین از مدینه به منظور جنگ افروزی راه نیفتاده بودند ولی در ادامه ماجرا حضرت تسلیم نشدند و در برابر سپاه عمر سعد ایستادند و کار به قتال کشیده شد که کاملا قابل پیش بینی بود. ☂️
#️⃣ طبق نظر برخی محققان دهم محرم 61ق، مصادف با روز سه شنبه یا چهارشنبه، 20 یا 21 مهرماه سال 59 شمسی و برابر با 10 اکتبر سال 680 میلادی بوده است.☂️
#️⃣ حضرت برای جلوگیری از نفوذ دشمن دستور حفر خندق دادند و فرمودند خیمه ها را به همدیگر نزدیکتر کنند. خیمه های اصحاب در جلو و خیمه زنان در انتها زده شدند. این هم یک تاکتیک جنگی بود و هم غیرت امام را نشان می داد.☂️
#️⃣ خیمه ها در یک سرازیری برپا شد به این نحو که ابتدا خیمه اصحاب و پشت آن، خیمه زن ها بود و در پایین سرازیری مقداری نیزار بود که از آن استفاده شد و درون خندق پر شد تا در وضعیت مناسب آتش زده شود.☂️
#️⃣ اولین عملکرد امام حسین در روز عاشورا دعایی است که از امام سجاد نقل شده است. این دعا سراسر توحیدی است و در ان هیچ درخواستی از خداوند نکرده اند با اینکه در شرایط بسیار دشواری قرار داشتند. اما متاسفانه برخی ها درخواست های ناچیزی را به حضرت نسبت می دهند مثلا حضرت به شمر التماس کرده باشد که قطره ای اب بده؛ آن هم هنگامی که همه جوانان بنی هاشم و اصحاب حضرت شهید شده اند؛ یعنی یک تقاضای کاملا شخصی. ☂️
#️⃣ این گونه نسبت های ناروا به امام حسین که بخواهد حضرت را ذلیل نشان دهد شاید به انگیزه گریاندن مستمعین باشد.☂️
#خلاصه_درسهای_امام_حسین_شناسی2
موضوع: تحلیل تاریخی رویدادهای دوم تا نهم محرم 61ق.
#آیت_الله_یوسفی_غروی
جلسه سوم (24 مرداد 1402ش)
⚠️ چکیده:
استاد غروی در جلسه قبل به اولین خطبه امام که قبل از ظهر خطاب به سپاه حر ایراد شد، پرداختند. در این درس به سه خطبه دیگر حضرت پرداختند. یعنی خطبه دوم که پس از اقامه نماز جماعت عصر بود؛ سومین خطبه اندکی پس از نماز عصر هنگامی که امام دستور بازگشت دادند و حر ممانعت کرد ایراد شد و چهارمین خطبه که در منزلگاه بیضه ایراد کردند. همه خطبه ها فلسفه قیام خویش را بازگو می فرمایند.
⚠️ تفصیل بیشتر:
2️⃣ خطبه دوم پس از نماز جماعت عصر:
📎 امام حسین پس از نماز جماعت عصر، خطاب به سپاه حر به صراحت خود را سزاوارتر به خلافت خواندند. حضرت فرمودند اگر رای تان غیر از آن چیزی است که در نامه یتان نوشتید، از همینجا برمی گردم.
📎 حر در جواب امام حسین قسم خورد که از این نامه ها خبر ندارم. امام به غلام شان، عقبة ابن سمعان دستور دادند دو خورجین پر از نامه کوفیان را روی زمین خالی کرد. حر وقتی نامه کوفیان را دید گفت من از انها نیستم. من مامورم شما را رها نکنم تا به دست عبیدالله بن زیاد تحویل دهم. امام به حر فرمودند مرگ نزدیکتر از ان است که تو مرا تحویل ابن زیاد دهی. سپس حضرت به کاروان دستور داد برگردیم.
📎 امام حسین خطاب به همراهان کوفی حر کردند و فرمودند شما در ان بیعت با من تعهد کردید که مرا تحویل امویان ندهید. اگر بیعت خود را تایید نمی کنید و بیعت خود را می شکنید، این چیز عجیبی نیست زیرا شما پیش از این با پدر، برادر و پسر عمویم مسلم ابن عقیل نیز چنین کردید.
📎 اما حر مانع شد. حضرت فرمود مادرت به عزایت بنشیند. حر گفت اگر کسی دیگری غیر از شما بود جوابش را می دادم ولی چه کنم مادر شما حضرت زهراست. حر از امام خواست راه میانه ای برگزیند یعنی نه به سمت کوفه و نه برگشت به حجاز؛ تا من مجددا از ابن زیاد کسب تکلیف کنم شاید از رویارویی با شما در امان بمانم.
3️⃣ خطبه سوم پس از ممانعت حر از بازگشت امام به حجاز:
📎پس از ممانعت حر، امام حسین خطبه دیگری ایراد می فرمایند. در این خطبه تذکر می دهند که مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود، به سنت پیامبر عمل نمی شود، انسان مومن اگر به حق عمل کند کشته خواهد شد. به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم. زندگی با ستمکاران را جز حقارت نمی دانم.
📎انگاه سپاه حر در کنار کاروان امام حسین از مسیر اصلی کوفه خارج و شروع به حرکت کرد.
📎 حر پس از تنشی که با امام حسین داشت، سرانجام با امام به این توافق رسید که نامه ای به ابن زیاد بنویسد و کسب تکلیف نماید.
4️⃣ خطبه چهارم در منزلگاه بیضه:
📎 امام حسین در منزلگاه بیضه سخن پیامبر را یاداور شدند که اگر کسی حاکم ستمکاری را ببیند که حرام الهی را حلال می کند و مخالف سنت پیامبر عمل می کند اما نه با زبان و نه با عمل مانع منکرات ان حاکم نمی شود، شایسته است خداوند او را نیز به عذاب ان ستمگر دچار کند.
✳️ توقیف کاروان امام حسین در کربلا
📎 ابن زیاد جواب نامه حر را از دست پیکی فرستاد و در نامه تهدید کرد که اگر طبق فرمان عمل نکنی این پیک مرا باخبر خواهد کرد. پس حر طبق مفاد نامه ابن زیاد، مانع ادامه حرکت امام حسین شد و کاروان امام حسین را در روز دوم محرم در سرزمین کربلا متوقف کرد.
#خلاصه_درسهای_امام_حسین_شناسی2
موضوع: تحلیل تاریخی حوادث روز عاشورا تا شهادت امام حسین علیهالسلام
موضوع این جلسه: «عملکرد امام حسین در روز عاشورا»
#استاد_دکتر_صفری_فروشانی
جلسه سوم (24 مرداد 1402ش)
✳️ چکیده:
استاد صفری در جلسه سوم، اولین عملکرد امام حسین خوشبو کردن خود و اصحاب با «توره» است اما برخی به اشتباه «نوره» گفته اند. دومین عملکرد امام دعا بود که جلسه قبل بحث شد. سومین عملکرد آرایش نظامی است. حضرت سپاه خود را به سه قسمت تقسیم و با ملاحظاتی برای هر بخش فرمانده ای تعیین کردند. یکی از اصول تاکتیک جنگی که حضرت رعایت فرمودند انتخاب شعار برای سپاه خود بود.
✳️ تفصیل مطلب:
1️⃣ اولین عملکرد امام حسین در روز عاشورا: «خوشبو کردن»
یکی از اعمالی امام حسین روز عاشورا پس از نماز صبح و قبل از آن دعا، انجام داده است، خوشبو کردن خویشتن بود. حضرت دستور دادند خیمه ای برپا شود و اصحاب بروند از «توره» استفاده کنند یعنی با مواد معطر مثل مشک، عنبر و مواد معطر خود را خوشبو کنند.
⏺ برخی به اشتباه «نوره» گفته اند که قابل قبول نیست زیرا عده زیادی حدود هفتاد نفر نمی توانند از نوره استفاده کرده باشند آن هم در فرصت بسیار اندک.
⏺ دو چیز نشان از روحیه بسیار بالای یاران امام حسین است: یکی استعمال مواد خوشبو کننده است و دیگری روحیه شجاعت و شوق به شهادت آنهاست مثلا بریر در آن شرایط شوخی می کرد وقتی از او علتش پرسیده شد گفت چون ما داریم برای ملاقات خداوند آماده می شویم.
2️⃣ دومین عملکرد امام حسین در روز عاشورا «دعا و مناجات با خدا»:
جلسه قبل به دعا پرداخته شد.
3️⃣ سومین عملکرد امام حسین در روز عاشورا «آرایش نظامی»:
🌴 طبق قول مشهور یاران امام حسین در روز عاشورا 72 نفر بودند. حضرت یاران خود را به صورت «خمیس» آرایش دارد یعنی مقدمه، ساقه، میمنه، میسره و قلب لشکر.
🌴 سپاه امام «مقدمه» و «ساقه» لازم نداشت و فقط دارای «میمنه»، «میسره» و «قلب» بود؛ لذا حضرت سپاه خود را به دو گروه 32 نفر سواره مجهز به نیزه و شمشیر و 40 نفر پیاه تقسیم میکنند.
🌴 حضرت عباس فرمانده قلب سپاه امام حسین است که رشیدترین، دلاورترین، آشناترین فرد به فنون جنگی و باتجربهترین فرد در سپاه امام حسین است لذا لیاقت پرچمداری و علمداری سپاه امام را دارد.
🌴 فرمانده میمنه سپاه امام حسین، زهیر بن قین از بزرگان عثمانی کوفه است؛ از قبیله بجیله یعنی از قبایل قحطانی مهاجر از یمن اما ساکن کوفه. وی از موثرترین نیروهای امام حسین در عرصه عملی و تبلیغی است که در شب عاشورا مکالمات آتشینی در وفاداری به امام حسین ایراد میکند. همچنین در صبح عاشورا میان لشکر کوفه میرود و آنها را نصیحت میکند.
🌴 زهیر بن قین در جنگ بِلِنجر (از مناطق قفقاز) به فرماندهی سلمان باهلی (نه سلمان فارسی) از جنگ های فتوحات اسلامی که در کشور داغستان کنونی است، شرکت داشت؛ هر چند این جنگ به پیروزی نینجامید.
🌴 فرمانده میسره سپاه امام حسین، حبیب بن مُظاهر از بنی اسد از قبایل عدنانی، جزو مسن ترین یاران امام حسین است. هر چند گفته شده است صحابی پیامبر بوده اما مسلما از یاران باوفای حضرت علی که در سه جنگ در کنار امام علی شمیر زد.
🌴 انتخاب زهیر و حبیب را از دو قبیله بزرگ و مختلف برای ایجاد تعادل و بالانس کردن سپاه بود.
🌴 یکی از اصول جنگی که امام حسین آن را رعایت میکند بحث شعار است که موجب بالا رفتن روحیه رزمندگان می شود. امام حسین شعار بسیار هوشمندانه «یا محمد» را برای خود انتخاب نمود؛ چرا که نشان بدهند که دارند در راه دین پیامبر اکرم میجنگند.
🌴 امام حسین فراوان در جاهای دیگر فرموده اند میخواهم سیره پیامبر را زنده کنم «أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی». یعنی جد من بنیانگذار اسلام و آورنده قرآن است که دینش تحریف شده لذا من در این راه دارم اقدام میکنم
📣 «رایه»: پرچم کوچک و سبکی بود معمولا به رنگ سیاه و از چرم یا پارچه تا اینکه چابکی صاحب پرچم از بین نرود. مثلا در جنگ خیبر به خاطر اینکه امام علی باید چابکتر به دشمن حمله کند رایه به دست گرفت.
📣 «لواء»: پرچم بزرگی بود معمولا به رنگ سیاه و از چرم حیوانات که ممکن بود جای ثابتی نصب کنند و پرچمدار در کنارش بجنگد تا علامت و راهنمایی برای جنگجویان باشد و عزت و شوکت جنگجویان را برساند.
📂 جلسه چهارم
دوره امام حسین شناسی بارویکرد تاریخی«2»
📌امشب راس ساعت 20:30 به وقت تهران
👇لینک ورود به کلاس:
https://porsemanonline.com/login/
⚠️توجه:
1️⃣قبل از ورود به کلاس فیلم آموزش ورود به کلاس را مشاهده نمایید
2️⃣ 15 دقیقه قبل از شروع کلاس مراحل ورود به کلاس را تست نمایید و در صورت مشکل به پشتیبان اطلاع دهید